IS-barna (og kvinnene)

Svar
Cochise
Innlegg: 343

Re: IS-barna (og kvinnene)

Legg inn av Cochise »

Fordomsfull skrev: ons mar 29, 2023 2:57 pm
seriemester2013 skrev: ons mar 29, 2023 2:54 pm
Fordomsfull skrev: ons mar 29, 2023 2:51 pm
Jeg tror mange av de opplevde oppholdet i tråd med det jeg har lest i intervjuer med folk som dro til Syria - som et sant helvete som de raskt oppdaget de ville bort fra, men som de visste ville bli straffet med døden for om det ble oppdaget at de ville dra hjem igjen og forlate IS.
Hun IS-kvinnen som kom hjem og ble dømt til ett år og fire måneder i fengsel, var nokså detaljert TV-program om og hun forsøkte å flykte flere ganger og holdt på og bli tatt.
Det står noe om hennes versjon her
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/xP ... -fra-syria
Mens disse to søstrene ble arrestert i leiren og satt i fengsel for IS oppvigleri i leiren.
Jeg fant og syns du tøyer det litt langt, jf og
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/jB ... -dag-i-dag

Etter krigen i Norge ble tyske nazister dømte, sikkert også blant de som hadde arrestert og vært med å sende jøder med Donau til deres sikre død - og endel ble fengslet og slapp ut igjen og det ble såvidt jeg vet - verken problemer med deres holdninger og derfor handlinger etter krigen.
Disse kvinnene og barna er Norges ansvar. Personlig ønsker jeg de to voksne alt vondt, men de lokale myndighetene vil ha dem vekk - de har i årevis bedt "eierne" (statene de kommer fra) om å hente sine og eventuelt straffeforfølge dem. Både FN og USA har bedt om det samme.
Disse "lokale myndighetene" er de samme som knuste IS på bakken - vi skylder dem såpass at vi henter vårt eget vrakgods!

Bare en liten bemerkning til ditt historiske tilbakeblikk;
Arrestasjonene og transporten til Donau av jødene ble i all hovedsak utført av norsk politi...
En skamplett av rang på vår historie!

cochise-

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Cannabis Connoisseur skrev: ons mar 29, 2023 9:23 am Veldig troverdig :lol:

"Utenriksminister Anniken Huitfeldt (Ap) sier at kvinnene betalte hjemreisen selv."
Dette kan da ikke Huitfeldt tro på selv. Hele denne prosessen med å få de hjem må ha kostet en del skattekroner.

For det er neppe slik at disse kvinnene og barna tok en taxi fra interneringsleiren til flyplassen og et helt vanlig rutefly til Gardermoen nærmest på egenhånd.
Her har det nok heller vært en norsk delegasjon som er blitt sendt ned for å ordne opp i alt det praktiske med kurdiske myndigheter, før hele bølingen, inkludert sikkerhetsfolk, kom seg om bord på et fly til Norge.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Texas_John skrev: ons mar 29, 2023 12:14 pm
ulefos skrev: ons mar 29, 2023 12:03 pm
Texas_John skrev: ons mar 29, 2023 11:52 am
At de nekter straffeskyld peker åpenbart i den retning.
det er mange som nekter straffeskyld uten at man dermed kan si at de er terrorister, men du mener kanskje du har grunnlag til å dømme
Nå gjaldt vel spørsmålet om de fortsatt var radikalisert, ikke hvorvidt de er terrorister. Fikk du ikke med deg det engang?
fortsatt blir man ikke dømt for meninger her i landet

ulefos

Legg inn av ulefos »

Cannabis Connoisseur skrev: ons mar 29, 2023 5:44 pm
Det er mulig at staten kommer til å belaste disse kvinnene for reisen etter hvert, men at de to selv har lagt ut for alt av kostnader i forbindelse med denne turen er nok en bløff fra utenriksministeren.
det er vel ikke utenkelig at faren til disse to, som har jobbet utrettelig for at de først ikke skulle reise, der fikk han forøvrig ingen hjelp fra norske myndigheter har åpnet lommeboka, jeg ser liksom ingen grunn til at utenriksministeren skulle lyve om dette

for øvrig mener jeg det var på høy tid at dette ble gjort

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Neptun skrev: ons mar 29, 2023 2:24 pm
ulefos skrev: ons mar 29, 2023 11:20 am
WeirdFish skrev: ons mar 29, 2023 10:03 am
Det er vel ingenting som tyder på at disse kvinnene IKKE er radikalisert lenger.
hva slags grunnlag har du for å uttale deg?
Skal liksom tvilen komme dem til gode etter 10 år viet til terrorgruppen IS som har myrdet tusenvis på mest bestialske vis?
Venstresiden er iallefall konsekvent når de setter terroristers "rettigheter" før Norge og nordmenns sikkerhet.
Kan ikke huske at venstresiden var like overbærende med Breivik.

ulefos

Legg inn av ulefos »

ehall skrev: ons mar 29, 2023 7:28 pm
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 2:24 pm
ulefos skrev: ons mar 29, 2023 11:20 am
hva slags grunnlag har du for å uttale deg?
Skal liksom tvilen komme dem til gode etter 10 år viet til terrorgruppen IS som har myrdet tusenvis på mest bestialske vis?
Venstresiden er iallefall konsekvent når de setter terroristers "rettigheter" før Norge og nordmenns sikkerhet.
Kan ikke huske at venstresiden var like overbærende med Breivik.
mener du det var tvil om hva Behring Breivik gjorde?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

ehall skrev: ons mar 29, 2023 7:28 pm
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 2:24 pm
ulefos skrev: ons mar 29, 2023 11:20 am
hva slags grunnlag har du for å uttale deg?
Skal liksom tvilen komme dem til gode etter 10 år viet til terrorgruppen IS som har myrdet tusenvis på mest bestialske vis?
Venstresiden er iallefall konsekvent når de setter terroristers "rettigheter" før Norge og nordmenns sikkerhet.
Kan ikke huske at venstresiden var like overbærende med Breivik.
Husker du ellers dårlig, bør du kanskje få det sjekket? Trump skrøt i så måte av - at han hadde fått en meget høy score på sin demenstest. Den som en enten består eller ikke.
Var du det, antatt på høyresiden, siden du forsøker å være sarkastisk med venstresiden - overbærende med Breivik?

Kan du vise til at noen overhodet, kanskje med unntak av deres forsvarsadvokater - mener man skal være overbærende med de påstått tidligere IS-terroristene? Slik jeg har oppfattet det, er uenigheten her hvorvidt man skal hente disse norske statsborgerne til Norge, som de kurdiske fangevokterne ber om, som FN ber om og som USA, Tyskland og danskene har gjort - eller om man skal la det være. Om de blir hentet til Norge, så tror jeg ikke det er et fnugg av uenighet om at de skal stilles for retten og dømmes for å ha deltatt i terrororganisasjon.
Sist redigert av Fordomsfull den ons mar 29, 2023 8:06 pm, redigert 1 gang totalt.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

ulefos skrev: ons mar 29, 2023 8:00 pm mener du det var tvil om hva Behring Breivik gjorde?
Han ble vel først ansett for å være så syk at han ikke var strafferettslig tilregnelig? Men så gjorde man noe som knapt har skjedd i noen annen straffesak i norsk historie; man fikk spesialbestilt en ny vurdering som konkluderte "riktig".

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

ulefos skrev: ons mar 29, 2023 8:00 pm
ehall skrev: ons mar 29, 2023 7:28 pm
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 2:24 pm

Skal liksom tvilen komme dem til gode etter 10 år viet til terrorgruppen IS som har myrdet tusenvis på mest bestialske vis?
Venstresiden er iallefall konsekvent når de setter terroristers "rettigheter" før Norge og nordmenns sikkerhet.
Kan ikke huske at venstresiden var like overbærende med Breivik.
mener du det var tvil om hva Behring Breivik gjorde?
Les på nytt, og prøv igjen.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Fordomsfull skrev: ons mar 29, 2023 8:01 pm
ehall skrev: ons mar 29, 2023 7:28 pm
Neptun skrev: ons mar 29, 2023 2:24 pm

Skal liksom tvilen komme dem til gode etter 10 år viet til terrorgruppen IS som har myrdet tusenvis på mest bestialske vis?
Venstresiden er iallefall konsekvent når de setter terroristers "rettigheter" før Norge og nordmenns sikkerhet.
Kan ikke huske at venstresiden var like overbærende med Breivik.
Husker du ellers dårlig, bør du kanskje få det sjekket? Trump skrøt i så måte av - at han hadde fått en meget høy score på sin demenstest. Den som en enten består eller ikke.
Var du det, antatt på høyresiden, siden du forsøker å være sarkastisk med venstresiden - overbærende med Breivik?

Kan du vise til at noen overhodet, kanskje med unntak av deres forsvarsadvokater - mener man skal være overbærende med de påstått tidligere IS-terroristene? Slik jeg har oppfattet det, er uenigheten her hvorvidt man skal hente disse norske statsborgerne til Norge, som de kurdiske fangevokterne ber om, som FN ber om og som USA, Tyskland og danskene har gjort - eller om man skal la det være. Om de blir hentet til Norge, så tror jeg ikke det er et fnugg av uenighet om at de skal stilles for retten og dømmes for å ha deltatt i terrororganisasjon.
Jeg har vanskelig å forholde meg til folk med TDS.

Ellers burde du lese tråden på nytt om du ikke har sett noen (mellom linjene) støtter/vil hjelpe terroristene. Det holder med at de er tvilende til at de er terrorister.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Texas_John skrev: ons mar 29, 2023 8:06 pm
Han ble vel først ansett for å være så syk at han ikke var strafferettslig tilregnelig? Men så gjorde man noe som knapt har skjedd i noen annen straffesak i norsk historie; man fikk spesialbestilt en ny vurdering som konkluderte "riktig".
Liksom-vennene hans i Knights Templar var sikkert uenig i den konklusjonen...

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Texas_John skrev: ons mar 29, 2023 8:06 pm
ulefos skrev: ons mar 29, 2023 8:00 pm mener du det var tvil om hva Behring Breivik gjorde?
Han ble vel først ansett for å være så syk at han ikke var strafferettslig tilregnelig? Men så gjorde man noe som knapt har skjedd i noen annen straffesak i norsk historie; man fikk spesialbestilt en ny vurdering som konkluderte "riktig".
Om han ikke hadde blitt erklært tilregnelig, tiltross for at han hadde planlagt og jobbet helt systematisk og målrettet og over flere år - for å gjennomføre landets verste terrorhandling evver, hvordan skulle en da trekke en linje mellom hvem som er og ikke er - tilregnelig? AT han handlet&oppførteseg som splitter pine gal, er det vel ingen tvil om.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

ulefos skrev: ons mar 29, 2023 8:45 am
du setter likhetstegn mellom religionen islam og IS-terroristene

setter du også likhetstegn mellom kristendommen og Behring Breivik?
Det er vel større likhetstegn mellom Breivik og al-Qaida:

Breivik følger al-Qaida-manualer i fengselet:

Gjennom seks måneder i fengsel har Anders Behring Breivik opptrådt slik han selv planla i manifestet - tydelig inspirert av al-Qaida.

Flere av avsnittene i manifestet til Breivik ligner svært mye på manualene til al-Qaida, som var Osama bin Ladens terrornettverk.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9 ... -fengselet

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Ja, ja, så fikk NAV noen nye kunder. Blir ikke arbeidsledige der.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

ehall skrev: ons mar 29, 2023 8:13 pm
Fordomsfull skrev: ons mar 29, 2023 8:01 pm
ehall skrev: ons mar 29, 2023 7:28 pm

Kan ikke huske at venstresiden var like overbærende med Breivik.
Husker du ellers dårlig, bør du kanskje få det sjekket? Trump skrøt i så måte av - at han hadde fått en meget høy score på sin demenstest. Den som en enten består eller ikke.
Var du det, antatt på høyresiden, siden du forsøker å være sarkastisk med venstresiden - overbærende med Breivik?

Kan du vise til at noen overhodet, kanskje med unntak av deres forsvarsadvokater - mener man skal være overbærende med de påstått tidligere IS-terroristene? Slik jeg har oppfattet det, er uenigheten her hvorvidt man skal hente disse norske statsborgerne til Norge, som de kurdiske fangevokterne ber om, som FN ber om og som USA, Tyskland og danskene har gjort - eller om man skal la det være. Om de blir hentet til Norge, så tror jeg ikke det er et fnugg av uenighet om at de skal stilles for retten og dømmes for å ha deltatt i terrororganisasjon.
Jeg har vanskelig å forholde meg til folk med TDS.

Ellers burde du lese tråden på nytt om du ikke har sett noen (mellom linjene) støtter/vil hjelpe terroristene. Det holder med at de er tvilende til at de er terrorister.
Ingen, såvidt jeg har sett, som dro for å slutte seg til IS og har kommet hjem, har blitt frikjent. Det kan være folk som dro for å krige mot Assad og slik - imot diktatur og for demokrati. Men de bør jo ikke dømmes for slik deltagelse. Det blir som de som dro til Ukraina for å sloss mot russiske okkupanter. Jeg er svært skeptisk til leiesoldater og har mer sans for de som drar for å kjempe mot okkupanter og statsterrorister, som Russland og Israel. Men jeg har ikke hørt om noen som har dratt for å kjempe for palestinerne på annet vis enn med humanitær hjelp.
De som eventuelt dro til Syria for å kjempe mot Assad og diktatur og for demokrati, de kjempet jo i motstrid til IS og har antageligvis også kriget mot dem. En periode så det ut til å gå iball mht hvem som støttet hvem - skjønt det kan ha vært uklarhet som har vært herfra - og nødvendigvis ikke i Syria.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Fordomsfull skrev: ons mar 29, 2023 8:24 pm
Texas_John skrev: ons mar 29, 2023 8:06 pm
ulefos skrev: ons mar 29, 2023 8:00 pm mener du det var tvil om hva Behring Breivik gjorde?
Han ble vel først ansett for å være så syk at han ikke var strafferettslig tilregnelig? Men så gjorde man noe som knapt har skjedd i noen annen straffesak i norsk historie; man fikk spesialbestilt en ny vurdering som konkluderte "riktig".
Om han ikke hadde blitt erklært tilregnelig, tiltross for at han hadde planlagt og jobbet helt systematisk og målrettet og over flere år - for å gjennomføre landets verste terrorhandling evver, hvordan skulle en da trekke en linje mellom hvem som er og ikke er - tilregnelig? AT han handlet&oppførteseg som splitter pine gal, er det vel ingen tvil om.
Synne Sørheim og Torgeir Husby er begge overleger i psykiatri (13 års utdanning), og har mange titalls år med arbeidserfaring. De står fortsatt fast ved konklusjonen sin så vidt jeg vet. I tillegg vet vi at disse var de første som vurderte Breivik, og at han selv var veldig opptatt av ikke å bli vurdert som psykotisk. Det betyr at da han ble vurdert gang nummer to, vitende om at han allerede var erklært psykotisk, hadde han langt større incentiv og forutsetninger for å fremstå tilregnelig.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Neptun skrev: tir mar 28, 2023 11:42 pm
Gårdsdattra skrev: tir mar 28, 2023 11:22 pm
pfrog567 skrev: tir mar 28, 2023 11:18 pm

Mulig at det er til barnas "beste" at de får med mødrene i samme slengen til Norge. Men det vet verken vi eller norske myndigheter noe om. Barna har jo aldri vært i Norge før og kan sikkert ikke norsk engang. Så muligens hadde det vært bedre for de barna å bo hos fedrenes familie.
Men neida, her er det kun familien på mødrenes sin side som teller.. norske myndigheter vet best..


Barna er norske statsborgere fordi mødrene er det.
Men de er født i et annet land.
Har ikke far og dette landet noen rettigheter i sitt eget land?



Fedrene er enten drept eller sitter fengslet i Syria på ubestemt tid. De er altså ute av bildet. Barna har kun sine mødre.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Texas_John skrev: ons mar 29, 2023 8:42 pm
Fordomsfull skrev: ons mar 29, 2023 8:24 pm
Texas_John skrev: ons mar 29, 2023 8:06 pm
Han ble vel først ansett for å være så syk at han ikke var strafferettslig tilregnelig? Men så gjorde man noe som knapt har skjedd i noen annen straffesak i norsk historie; man fikk spesialbestilt en ny vurdering som konkluderte "riktig".
Om han ikke hadde blitt erklært tilregnelig, tiltross for at han hadde planlagt og jobbet helt systematisk og målrettet og over flere år - for å gjennomføre landets verste terrorhandling evver, hvordan skulle en da trekke en linje mellom hvem som er og ikke er - tilregnelig? AT han handlet&oppførteseg som splitter pine gal, er det vel ingen tvil om.
Synne Sørheim og Torgeir Husby er begge overleger i psykiatri (13 års utdanning), og har mange titalls år med arbeidserfaring. De står fortsatt fast ved konklusjonen sin så vidt jeg vet. I tillegg vet vi at disse var de første som vurderte Breivik, og at han selv var veldig opptatt av ikke å bli vurdert som psykotisk. Det betyr at da han ble vurdert gang nummer to, vitende om at han allerede var erklært psykotisk, hadde han langt større incentiv og forutsetninger for å fremstå tilregnelig.
Ja, jeg vet deres vurderinger og jeg skrev min mening og det er en politisk vurdering og jeg kan som skrevet - ikke skjønne hvordan ellers trekke en grense for hva som er tilregnelig og ikke. Skulle Dr. Mengele kunne blitt erklært for utilregnelig?

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Guttorm123 skrev: ons mar 29, 2023 1:32 am
Gårdsdattra skrev: tir mar 28, 2023 10:20 pm



Godt, men det er mange som er totalt uvitende om bl. a menneskerettighetene, deriblant Wiborg fra FRP som virkelig mente at barna bare kunne tas fra mødrene uten videre. Og da er det ikke rart at menigheten mener det samme. Eller er det slik at FRP kjenner menneskerettighetene, men driter i dem når det passer?
Det var vel flere som tok til ordet om at det bare var barna som skulle hentes. når denne debatten var i startfasen.

Statsminister Erna Solberg åpner nå for å hente hjem barn av norske IS-foreldre, om foreldre gir samtykke. – Men mødrene henter vi ikke hjem, sier hun.

https://www.aftenposten.no/norge/i/vQl9 ... en-i-syria


Raja går så langt som å si at Norge bør hente barna hjem selv om deres mødre ikke ønsker det.

- Her er lovgivingen på plass, hvis landets myndigheter sier ja, trenger vi ikke mors tillatelse. Barnevernet trenger aldri mor eller fars tillatelse når de er omsorgssvikere. Norge bør initiere samtaler for å hente hjem barna uavhengig av foreldrene, det er ikke alltid barns beste å bo med foreldrene, sier han.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hent-a ... m/72029776



Norsk barnevern har ikke hjemmel til å drive noen undersøkelsessak utenfor Norges grenser, og det er nedfelt i norsk grunnlov (menneskerettighetene er en del av norsk grunnlov) at barn ikke kan skilles fra sine foreldre uten med foreldres samtykke dersom ikke spesielle tilfelle tilsier det.
Derfor kunne altså ikke norske myndigheter hente barna uten mors tillatelse.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Gårdsdattra skrev: ons mar 29, 2023 9:00 pm




Norsk barnevern har ikke hjemmel til å drive noen undersøkelsessak utenfor Norges grenser, og det er nedfelt i norsk grunnlov (menneskerettighetene er en del av norsk grunnlov) at barn ikke kan skilles fra sine foreldre uten med foreldres samtykke dersom ikke spesielle tilfelle tilsier det.
Derfor kunne altså ikke norske myndigheter hente barna uten mors tillatelse.
Nei, dette var nok bare et spill av advokat Raja:

Raja går så langt som å si at Norge bør hente barna hjem selv om deres mødre ikke ønsker det.

- Her er lovgivingen på plass, hvis landets myndigheter sier ja, trenger vi ikke mors tillatelse. Barnevernet trenger aldri mor eller fars tillatelse når de er omsorgssvikere. Norge bør initiere samtaler for å hente hjem barna uavhengig av foreldrene, det er ikke alltid barns beste å bo med foreldrene, sier han.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Gårdsdattra skrev: ons mar 29, 2023 8:50 pm


Fedrene er enten drept eller sitter fengslet i Syria på ubestemt tid. De er altså ute av bildet. Barna har kun sine mødre.
Gjelder dette alle barna?

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Fordomsfull skrev: ons mar 29, 2023 9:29 am
Ajay skrev: ons mar 29, 2023 1:13 am
Centrist skrev: ons mar 29, 2023 12:25 am Et helt sentralt prinsipp for rettstaten og demokratiet er at alle er like for loven. Det betyr at hvis Jonas Gahr Støre gjennomfører en straffbar handling, skal han bli straffet for det og det betyr at deltakere av IS skal beskyttes av de samme prosessuelle og menneskerettslige-reglene som alle andre.

Uten dette kan vi glemme å kalle oss for en rettstat og et demokrati.
Det sentrale for en rettsstat er at folket har tillit til at staten utøver rettferdighet. Det å i det hele tatt begynne å snakke om IS-medlemmer som om de har begått et vanlig lovbrudd viser en så stor mangel på forståelse for hva IS faktisk har gjort at jeg får lyst til å skrike. Bare mennesker som har vokst opp i tidenes tryggeste samfunn under tidenes velstandsøkning kan være så frakoblet fra virkeligheten at de forholder seg dogmatisk til konstruktet menneskerettigheter når vi snakker om så bestialske handlinger at de bare kan sammenlignes med Holocaust, Nanjing og Holdomor.
Alle får lyst til å skrike tidvis, over hvor forferdelige handlinger mennesker kan begå, men nå viser NRK fra krigen og om norske nazister og torturister og der noen av dem ble skutt mens andre ble dømte til fengselsstraff og siden - fortsatte de som norske statsborgere som hadde sonet sin straff og kunne skape seg et nytt liv. Det var selvsagt heller ingen vanlig forbrytelse disse hadde begått; de hadde arrestert sine egen landsmenn og torturert dem og terrorisert dem og kanskje drept noen av dem. Men de fleste av de som hadde stått på okkupantene sin side, sonet og fikk leve sine liv etterpå og - det var ikke mye høyreekstrem vold etter 8.mai 1945! Poenget; disse IS-kvinner&barn og menn vi, Norge - henter hjem, vil dømmes&straffes og svært lite sannsynlig utgjøre noen fare.




Godt noen kan sette dette i perspektiv.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Centrist skrev: ons mar 29, 2023 12:25 am

Et helt sentralt prinsipp for rettstaten og demokratiet er at alle er like for loven. Det betyr at hvis Jonas Gahr Støre gjennomfører en straffbar handling, skal han bli straffet for det og det betyr at deltakere av IS skal beskyttes av de samme prosessuelle og menneskerettslige-reglene som alle andre.

Uten dette kan vi glemme å kalle oss for en rettstat og et demokrati.
Nå er det jo flere som er stilt for retten og dømt for å ha deltatt i terrororganisasjon, uten at man har noen konkrete lovbrudd på de, rent bortsett fra at de har deltatt i terrororganisasjon.

Er dette en rettsstat verdig da?

Eivinder80

Legg inn av Eivinder80 »

Gårdsdattra skrev: tir mar 28, 2023 10:40 pm
Ajay skrev: tir mar 28, 2023 10:36 pm Det finnes faktisk folk som mener at IS-medlemmer bør beskyttes av menneskerettighetene?


Og du er blant dem som mener at Norge ikke skal være en rettstat?
Man kan vel mene at det ikke bør være en menneskerett at terrorister får forsørgeransvar samtidig som man mener at Norge skal være en rettsstat?

ulefos

Legg inn av ulefos »

Guttorm123 skrev: ons mar 29, 2023 8:25 pm
ulefos skrev: ons mar 29, 2023 8:45 am
du setter likhetstegn mellom religionen islam og IS-terroristene

setter du også likhetstegn mellom kristendommen og Behring Breivik?
Det er vel større likhetstegn mellom Breivik og al-Qaida:

Breivik følger al-Qaida-manualer i fengselet:

Gjennom seks måneder i fengsel har Anders Behring Breivik opptrådt slik han selv planla i manifestet - tydelig inspirert av al-Qaida.

Flere av avsnittene i manifestet til Breivik ligner svært mye på manualene til al-Qaida, som var Osama bin Ladens terrornettverk.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9 ... -fengselet
det er vel mange som mener at likhetene mllom yte høyre og islamister er sterk

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Gårdsdattra skrev: ons mar 29, 2023 8:50 pm
Neptun skrev: tir mar 28, 2023 11:42 pm
Gårdsdattra skrev: tir mar 28, 2023 11:22 pm



Barna er norske statsborgere fordi mødrene er det.
Men de er født i et annet land.
Har ikke far og dette landet noen rettigheter i sitt eget land?



Fedrene er enten drept eller sitter fengslet i Syria på ubestemt tid. De er altså ute av bildet. Barna har kun sine mødre.
Dette har du full oversikt over, selvsagt.
Og landet de er født i, har ikke dem noe de skal ha sagt?

Barna har kun sine mødre. Og du vil ta barna i fra mødrene. Merkelig.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Gårdsdattra skrev: tir mar 28, 2023 10:58 pm
Corvus skrev: tir mar 28, 2023 10:44 pm
Centrist skrev: tir mar 28, 2023 9:32 pm Bemerker at det er svært lite juridisk betenkning og drøftelse over Norges internasjonale forpliktelser her.

Dog forståelig. Denne delen av FD er ikke kjent for så mye annet enn skylapper.
Norges forpliktelser?
De har begått kriminelle handlinger i Syria. De burde vært stilt for retten i Syria. Da hadde de kjapt fått 10-15 år i et kummerlig fengsel der.


Syria eller Kurdistan har ikke kapasitet til slike rettsaker, derfor har de bedt ulike land om å hente hjem sine statsborgere og straffe disse. Norge burde forlengst ha hentet hjem sine statsborgere og deres barn.
Rettsaker mm i Syria må selvsagt Norge og resten av Vesten være med på å finansiere.

Viktig å få dømt disse terroristene, og de bør selvsagt sone i kummerlige forhold i Syria. Slikt avskum har ingenting i Norge å gjøre om man kan unngå det.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Centrist skrev: ons mar 29, 2023 12:25 am
ehall skrev: tir mar 28, 2023 9:58 pm Hvilke internasjonale forpliktelser? Ta også da med alle andre nordmenn rundt omkring i verden, levende eller døde, som ikke får komme hjem på statens regning. For staten sier de kun gir konsulær bistand og er det eneste de er pliktige til å gjøre.
https://hudoc.echr.coe.int/fre#{%22itemid%22:[%22001-219333%22]}
https://www.ejiltalk.org/hf-and-others- ... r-mothers/
https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... hoegestoel

Man har ikke en juridisk (folkerettslig) forpliktelse mtp. på at Norge ikke har direkte jurisdiksjon over Syria, og EMD slo fast i en relativt nylig dom ang. Frankrike at det ikke foreligger noen generell rett til å bli sendt tilbake til hjemlandene, jf. første link H.F. and Others v. France.

Men både USA og Syria har bedt oss hente de til Norge. Norge kan ikke hente kun barna hvis moren nekter, noe som er tilfellet i saken her. Da stiller barnas sikkerhet seg høyt på prioriteringslista.

Hva USA mener om saken er jo totalt irrelevant. At Syria vil ha dem vekk skjønner alle, ikke minst fordi det brukes mye ressurser på dem. Dette må Vesten i mye større grad være med på å finansiere.

Hvis man kommer i en situasjon hvor retten til liv, spesielt for barna, er i fare for å bli krenket, kan det og sannsynligvis oppstår en positiv plikt for medlemslandene av EMK å i hvert fall forsøke å forhindre det. Å hente hjem barna vil således være et viktig skritt i den retningen, og dette kan kun skje hvis mødrene godtar det. Derav må også mødrene være med, og man kan straffeforfølge dem i de respektive landene.
Neptun skrev: tir mar 28, 2023 10:07 pm Du er klar over at det er en forbrytelse å være tilknyttet/hjelpe terrorgruppen IS? Da snakker vi om landet der de forferdelige forbrytelsene har blitt begått.
Eller faller det deg helt naturlig og at det ikke er straffbart - videre at Norges lover ruler alle andre lands?
Dette er så usaklig lavt nivå, selv for deg å være, at det er imponerende. Selvfølgelig er jeg klar over at det er en kriminell handling å være deltaker i IS, eller en annen terrororganisasjon for den saks skyld. Dette gjelder vel så internasjonalt, som i Syria / Irak, som i Norge, så hva ditt siste retoriske spørsmål skal bety, er vanskelig å skjønne.

Det at handlingen er straffbar fratar derimot ikke Norge ansvar for å følge rettstatens prinsipper.

Det er bare å la være å hente dem tilbake til Norge, ikke noe brudd på noe som helst av rettstatens prinsipper det. Ikke i Norge de har begått sine forbrytelser.
Corvus skrev: tir mar 28, 2023 10:44 pm De har begått kriminelle handlinger i Syria. De burde vært stilt for retten i Syria. Da hadde de kjapt fått 10-15 år i et kummerlig fengsel der.
Staten i Syria, herunder domstolene, er ikke kapable til å kunne straffeforfølge disse personene, spesielt ikke i det omfanget det er tale om, på en god nok måte. Syria selv uttaler dette, og ber de respektive landene «hente hjem» sine borgere. Irak, som er i en vesentlig mer stabil tilstand enn Syria, selv om dette også har bedret seg den sisten tiden, har kun delvis greid det. De internasjonale domstolene som har blitt foreslått i denne tråden er ikke praktisk, effektiv og dessuten ikke i nærheten av streng nok for de som foreslår dette i tråden her. Dette må naturligvis sees uavhengig fra det faktum at man mener at norsk rett straffer de for mildt.

Dette er nokså kjent kunnskap for de som har mer kjennskap til saken enn hva som fremgår her og der av media. Kan hoste opp kilder i morgen, men dette er et enkelt tastetrykk unna for deg å finne ut av. Begynner å bli sent nå.

Midler til å dømme dem og fengsle dem i Syria må må plass. Om det er syriske domstoler som dømmer dem er det fint, gjerne med massiv støtte fra Vesten.
Ajay skrev: tir mar 28, 2023 10:36 pm Det finnes faktisk folk som mener at IS-medlemmer bør beskyttes av menneskerettighetene?
Et helt sentralt prinsipp for rettstaten og demokratiet er at alle er like for loven. Det betyr at hvis Jonas Gahr Støre gjennomfører en straffbar handling, skal han bli straffet for det og det betyr at deltakere av IS skal beskyttes av de samme prosessuelle og menneskerettslige-reglene som alle andre.

Uten dette kan vi glemme å kalle oss for en rettstat og et demokrati.
Dette unngår vi om vi ikke henter dem tilbake til Norge. De skal ha straffen sin i Syria.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

ulefos skrev: ons mar 29, 2023 9:42 pm det er vel mange som mener at likhetene mllom yte høyre og islamister er sterk
Stort sett de samme som mener at Caitlyn Jenner er en kvinne

Centrist

Legg inn av Centrist »

Corvus skrev: ons mar 29, 2023 10:23 pm

Hva USA mener om saken er jo totalt irrelevant. At Syria vil ha dem vekk skjønner alle, ikke minst fordi det brukes mye ressurser på dem. Dette må Vesten i mye større grad være med på å finansiere.

Dette unngår vi om vi ikke henter dem tilbake til Norge. De skal ha straffen sin i Syria.
Antar dette ble rett ifb. med hva du skrev i ditt innlegg.

Kan godt si meg enig i at hva USA mener er relativt irrelevant, ihvertfall til en viss grad sett opp mot hva som kreves av Norge i internasjonal samarbeid.

Men du kan dessverre ikke fortsette å gjenta til det evinnelige at disse skal ha straffen sin i Syria. Det handler ei heller utelukkende om noe så enkelt om at Syria vil ha disse bort.

Det er ikke praktisk mulig å gjennomføre det du krever i Syria. Knapt Irak, vesentlig mer stabil enn Syria, har klart det. Syria vil ikke være i stand til å gi en rettferdig og effektiv rettergang, og dette er viden kjent, se foregående kilder. Videre vil ikke Syria være i stand til å gjennomføre en evt. domsfellelse.

Dessuten er barnas sikkerhet og oppvekst ett perspektiv her. Såvidt meg bekjent er disse barna norske statsborgere.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»