Generell diskusjon om corona

Låst
Enhanced

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Enhanced »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 7:54 pm
MatsEn89 skrev: tor okt 21, 2021 7:48 pm Jeg er ikke enig i at booster blir et logistisk mareritt. Det blir mindre press på vaksine-produsentene foran neste vinter?
Vi bør ha vaksinert mesteparten av verden da, og da kan Pfizer/Moderna tenke mer profitt.

Det bør gjøre booster kommersielt tilgjengelig. Særlig de over 65 år foran hver vinter. Legg på medisin fra Merck og Pfizer (antiviralia)

P.S de som er redd for moderne medisiner og vaksiner kan la være å svare meg
For min del må man gjerne tilby folk så mange booster-vaksiner man vil.

Det er når det blir tvang om å ta vaksinene for å kunne delta på normale samfunnsarenaer at varsellampene mine lyser og jeg slår meg vrang.
Svarer på denne siden sitatet er korrekt her.

Hvis det vi ønsker er evigvarende beskyttelse mot spredning av smitte, så kan det jo hende at en booster er nødvendig typ hver 6. måned. Å drive på med å vaksinere "hele verden" hver 6. måned er garantert et logistisk problem.

Sett fra de andre sidene, som basillen er inne på, så er jo forutsetningen om at vaksinen beskytter mot smitte hele bakteppet for at f.eks. koronasertifikat og krav om vaksinestatus skal ha noe for seg (jeg ser her bort fra at de har en problematisk etisk side). Hvis vi er tilbake der at vaksinen primært gjør det som den skal, nemlig beskytte mot alvorlig sykdom, så er vi tilbake på at vaksine er det som det skulle vært hele tiden - et personlig valg.

Så hvis vi som samfunn er klar for å akseptere dette verdensbildet - for all del, tilby boostere til de som ønsker. Er man livredd for å bli smittet i det hele tatt så kan det jo sikkert være betryggende om man kan kjøpe seg en booster-dose.

William_S

Legg inn av William_S »

Nå har det jo snart gått en måned siden Bent Høie pakka ned tommerstokken sin. Det ser ut som vi nå er på starten av stigende trend igjen hva gjelder smitte. Dette blir jo en skikkelig test for Kjerkhol. Vi skal som sagt ikke lengre enn til Latvia hvor det på ny er innført strenge og inngripende tiltak som inkluderer portforbud. Det ser jo ut som hittil at norske helsemyndigheter har holdt hodet kaldt i gjenåpningsfasen og særlig etter at vi satte nye smitterekorder etter sommeren. Men så har jo som sagt Hol kommune sagt A allerede med munnbind her og der. I de større byene virker det å være mer opp til politikerene. Raymond sa jo etter sommeren at de ikke hadde fått råd om strengere tiltak, snarere tvert om. I Bergen var det en periode med noe strengere tiltak, men da Valhammer kom tilbake fra permisjon så ble tiltakene opphevet ganske kjapt. Hans daværende stedfortreder er nå innvalgt på Stortinget så hun får man ikke se så mye mer i byrådet i Bergen.

Jeg mener forøvrig Valhammer hadde fortjent en ministerpost da, men tror nok det internt i AP ble vurdert som viktig å ha han som byrådsleder i Bergen i likhet med Raymond i Oslo.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

MacanT skrev: tor okt 21, 2021 1:51 pm
William_S skrev: tor okt 21, 2021 1:45 pm
MacanT skrev: tor okt 21, 2021 1:27 pm
Det er vel i stort sett AstraZeneca de bruker i UK så det er nok bare et spørsmål om tid før tiltakene kommer.

Det der med å forby folk å treffe andre enn de som er i samme husholdning er Plan C, først kommer man vel å implementere Plan B.

The government has already drawn up a list of ‘Plan B’ contingency measures as part of efforts to fight Covid this winter, including a return to mandatory face masks, working from home and vaccine passports.
som om munnbind hjelper noe som helst.
Du får ta det opp med de som utarbeider planene, de har sikkert ikke peiling på noe som helst :D
Det står på munnbindpakkene at de tar bort 99% av bakteriene. Covid-19 er et virus. Bare sånn ren faktaopplysning. Samme med antibac/håndsprit.

SirJames

Legg inn av SirJames »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 3:44 pm
KongOlav2 skrev: tor okt 21, 2021 3:42 pm Så den der. Søppelbladet synker stadig lavere.......
Steinar Westin fremstår som en hypokonder av rang. Sitat fra artikkelen:

"I stedet for å trykke med bare fingre, foreslår Westin for eksempel at man bruker hansker eller albue når man trykker på den røde knappen – om man først skal prøve Dent-maskinen."

Lurer forresten også på hvorfor Westin ikke for lengst har advart oss mot heisknapper og automatiske betalingsautomater i matbutikkene. Dette må vel være rene dødsmaskiner.
Bare et spørsmål om tid før det blir forbudt å handle for mer enn 500 kr, slik at vi ikke må taste pinkoden ved betaling..

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

NoDabForYou skrev: tor okt 21, 2021 5:23 pm Den absolutte beskyttelsen covid vaksinene gir er under 2%. Tidenes "snake oil" dette.
Link?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

William_S skrev: tor okt 21, 2021 3:45 pm
basillen skrev: tor okt 21, 2021 3:42 pm Dagbladet med skrekkoverskrift:

KAN SPRE SMITTE!!!

Årsak? På Oslo S har det nå kommet en maskin folk kan trykke på for å få ut Dent-pastiller. Steinar Westin er meget bekymret:

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-sp ... e/74417977
Søppelbladet tar hysteriet til stadig nye nivåer. Nå skal de vel snart skrive om panteknappen på panteautomaten og eller heisknapper.
Fungerer utmerket fint, masse idioter som klikker seg inn :D

Som om ikke det var nok så legger jo visse folk ut linker til søppelet :lol:

Champis

Legg inn av Champis »

NoDabForYou skrev: tor okt 21, 2021 12:23 pm
Champis skrev: tor okt 21, 2021 11:47 am


Voldsomt til generalisering på deg! Jeg tipper kanskje det er maks 1-2 personer i denne tråden som står for den holdningen du snakker om her.
Er det feil holdning å stille spørsmålstegn ved vaksinenes effektivitet når det gjelder smittespredning?

Men det er ikke den holdningen PapaSmurf snakker om.

Champis

Legg inn av Champis »

MacanT skrev: tor okt 21, 2021 1:51 pm
William_S skrev: tor okt 21, 2021 1:45 pm
MacanT skrev: tor okt 21, 2021 1:27 pm
Det er vel i stort sett AstraZeneca de bruker i UK så det er nok bare et spørsmål om tid før tiltakene kommer.

Det der med å forby folk å treffe andre enn de som er i samme husholdning er Plan C, først kommer man vel å implementere Plan B.

The government has already drawn up a list of ‘Plan B’ contingency measures as part of efforts to fight Covid this winter, including a return to mandatory face masks, working from home and vaccine passports.
som om munnbind hjelper noe som helst.
Du får ta det opp med de som utarbeider planene, de har sikkert ikke peiling på noe som helst :D

Det virker ikke sånn, nei. Trist for verdenssamfunnet.

Champis

Legg inn av Champis »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 3:44 pm
KongOlav2 skrev: tor okt 21, 2021 3:42 pm Så den der. Søppelbladet synker stadig lavere.......
Steinar Westin fremstår som en hypokonder av rang. Sitat fra artikkelen:

"I stedet for å trykke med bare fingre, foreslår Westin for eksempel at man bruker hansker eller albue når man trykker på den røde knappen – om man først skal prøve Dent-maskinen."

Lurer forresten også på hvorfor Westin ikke for lengst har advart oss mot heisknapper og automatiske betalingsautomater i matbutikkene. Dette må vel være rene dødsmaskiner.

Hva med gelendere og dørhåndtak? De er jo rene drapsvåpener.

Champis

Legg inn av Champis »

fazz skrev: tor okt 21, 2021 3:48 pm
basillen skrev: tor okt 21, 2021 3:45 pm Jo, det stod det. Men mer veeeeeldig stor font. Det føles i hvert fall for meg som at noen skriker til meg når jeg leser overskriften.
Det er vel ett eksempel på fanden leser bibelen etc. Håper du ikke blir krenket av de enda større skriftene de har om en Ulykke på E6 nå og for ikke å glemme saken om Ryan Reynolds.

Du har forsvart alt som har med smittevern å gjøre det siste halvannet året, men dette tar vel kaka? Snakk om å gripe etter halmstrå for å forsvare Dagbladet og uttalelsene til Westin her!

Champis

Legg inn av Champis »

fazz skrev: tor okt 21, 2021 3:59 pm
basillen skrev: tor okt 21, 2021 3:50 pm Hva med å heller kommentere innholdet i artikkelen jeg lenket til heller enn å skrive slike lavmåls innlegg som dette uten mål og mening?
Fordi du har sittet i 1.5 år og klaget og sytet over at Dagbladet er så ille, og det viser seg gang på gang at du koker suppe på en spiker om de overskriftene. Du vil diskutere saken ut ifra hvordan DU tolker overskriften, og ikke om hva som faktisk står der. Så det som står der og slik du tolker det er faktisk helt forskjellige saker.

Haha! Koker suppe på en spiker om overskriftene i Dagbladet faktisk.... Er du seriøs her?? Går det an å være ved sine fulle fem og faktisk forsvare Dagbladet på måten de opptrer på?

Champis

Legg inn av Champis »

TwoKey skrev: tor okt 21, 2021 4:06 pm
basillen skrev: tor okt 21, 2021 3:42 pm Dagbladet med skrekkoverskrift:

KAN SPRE SMITTE!!!

Årsak? På Oslo S har det nå kommet en maskin folk kan trykke på for å få ut Dent-pastiller. Steinar Westin er meget bekymret:

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-sp ... e/74417977
Da foreslår han vel også å stenge brødskjæremaskinene igjen?

Hva med skapene som alle melkeprdouktene står i? De må jo stå åpne framover. Hva med betalingsterminalene i butikker? Hva med bestillingsskjermene på McDonalds? Etc, etc, etc.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Champis skrev: fre okt 22, 2021 3:29 am
fazz skrev: tor okt 21, 2021 3:59 pm
basillen skrev: tor okt 21, 2021 3:50 pm Hva med å heller kommentere innholdet i artikkelen jeg lenket til heller enn å skrive slike lavmåls innlegg som dette uten mål og mening?
Fordi du har sittet i 1.5 år og klaget og sytet over at Dagbladet er så ille, og det viser seg gang på gang at du koker suppe på en spiker om de overskriftene. Du vil diskutere saken ut ifra hvordan DU tolker overskriften, og ikke om hva som faktisk står der. Så det som står der og slik du tolker det er faktisk helt forskjellige saker.

Haha! Koker suppe på en spiker om overskriftene i Dagbladet faktisk.... Er du seriøs her?? Går det an å være ved sine fulle fem og faktisk forsvare Dagbladet på måten de opptrer på?
Nei..

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

MacanT skrev: fre okt 22, 2021 12:07 am
NoDabForYou skrev: tor okt 21, 2021 5:23 pm Den absolutte beskyttelsen covid vaksinene gir er under 2%. Tidenes "snake oil" dette.
Link?
Klarer du ikke finner noe selv?
https://www.thelancet.com/journals/lanm ... 0/fulltext

basillen

Legg inn av basillen »

Nakstad kommer i dag med følgende uttalelse: (https://www.dagbladet.no/nyheter/en-adv ... e/74421877)

Journalist: Har vi en trygg jul i vente, med en vanlig feiring?

Nakstad: I og med at vi er godt vaksinert så kan vi leve normalt. Fordelen med julefeiring er faktisk at man ikke tar like mye buss og tog, fordi man har fri fra jobb, så da har man ikke så mange nærkontakter. Jeg tror det skal gå veldig bra med jula, sier Nakstad.

Jeg barer lurer - hvorfor trekker Nakstad frem buss og tog her? Har buss og tog vist seg å være store smittearenaer under pandemien? Har man sport mange smitteutbrudd til kollektivtransport generelt?

Jeg sier ikke at Nakstad tar feil her. Jeg bare savner talldata som understøtter påstanden.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

basillen skrev: fre okt 22, 2021 8:49 am Nakstad kommer i dag med følgende uttalelse: (https://www.dagbladet.no/nyheter/en-adv ... e/74421877)

Journalist: Har vi en trygg jul i vente, med en vanlig feiring?

Nakstad: I og med at vi er godt vaksinert så kan vi leve normalt. Fordelen med julefeiring er faktisk at man ikke tar like mye buss og tog, fordi man har fri fra jobb, så da har man ikke så mange nærkontakter. Jeg tror det skal gå veldig bra med jula, sier Nakstad.

Jeg barer lurer - hvorfor trekker Nakstad frem buss og tog her? Har buss og tog vist seg å være store smittearenaer under pandemien? Har man sport mange smitteutbrudd til kollektivtransport generelt?

Jeg sier ikke at Nakstad tar feil her. Jeg bare savner talldata som understøtter påstanden.
Det koker vel heller ned til den mer pragmatiske tilnærmingen om at de man ser i julen er folk man kjenner og vil vite om er syk eller ei, kontra det å være i kontakt med mange folk man ikke vet noe om, slik som på et tog eller en buss.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Rainmaker skrev: fre okt 22, 2021 9:44 am
basillen skrev: fre okt 22, 2021 8:49 am Nakstad kommer i dag med følgende uttalelse: (https://www.dagbladet.no/nyheter/en-adv ... e/74421877)

Journalist: Har vi en trygg jul i vente, med en vanlig feiring?

Nakstad: I og med at vi er godt vaksinert så kan vi leve normalt. Fordelen med julefeiring er faktisk at man ikke tar like mye buss og tog, fordi man har fri fra jobb, så da har man ikke så mange nærkontakter. Jeg tror det skal gå veldig bra med jula, sier Nakstad.

Jeg barer lurer - hvorfor trekker Nakstad frem buss og tog her? Har buss og tog vist seg å være store smittearenaer under pandemien? Har man sport mange smitteutbrudd til kollektivtransport generelt?

Jeg sier ikke at Nakstad tar feil her. Jeg bare savner talldata som understøtter påstanden.
Det koker vel heller ned til den mer pragmatiske tilnærmingen om at de man ser i julen er folk man kjenner og vil vite om er syk eller ei, kontra det å være i kontakt med mange folk man ikke vet noe om, slik som på et tog eller en buss.
Det er ikke en særlig pragmatisk tilnærming - snarere det motsatte. Det er en svært godt dokumentert kunnskap at smitte først og fremst skjer i nær familie - ikke på buss, trikk eller tog.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

basillen skrev: fre okt 22, 2021 8:49 am Jeg sier ikke at Nakstad tar feil her. Jeg bare savner talldata som understøtter påstanden.
Nakstad har ikke noe til overs for slikt. Det er kode rød og om du ønsker å vente på forskning som FHI så er du i praksis for svenske tilstander.

basillen

Legg inn av basillen »

Daniel skrev: fre okt 22, 2021 10:54 am Nakstad har ikke noe til overs for slikt. Det er kode rød og om du ønsker å vente på forskning som FHI så er du i praksis for svenske tilstander.
FHI har vel ikke en gang fått lov til å forske på hvilke tiltak som har hatt en reell effekt, og hvilke som har ikke har hatt det. De har angivelig forsøkt, men fått tommelen ned fra de som bestemmer høyere oppe i systemet.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

I Karlsøy er det anbefaling om trynebleie og alle arrangementer anbefales avlyst. Går mot nok en "morsom" høst og vinter i Norge vil jeg tro.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

HNilsen skrev: fre okt 22, 2021 10:41 am
Rainmaker skrev: fre okt 22, 2021 9:44 am
basillen skrev: fre okt 22, 2021 8:49 am Nakstad kommer i dag med følgende uttalelse: (https://www.dagbladet.no/nyheter/en-adv ... e/74421877)

Journalist: Har vi en trygg jul i vente, med en vanlig feiring?

Nakstad: I og med at vi er godt vaksinert så kan vi leve normalt. Fordelen med julefeiring er faktisk at man ikke tar like mye buss og tog, fordi man har fri fra jobb, så da har man ikke så mange nærkontakter. Jeg tror det skal gå veldig bra med jula, sier Nakstad.

Jeg barer lurer - hvorfor trekker Nakstad frem buss og tog her? Har buss og tog vist seg å være store smittearenaer under pandemien? Har man sport mange smitteutbrudd til kollektivtransport generelt?

Jeg sier ikke at Nakstad tar feil her. Jeg bare savner talldata som understøtter påstanden.
Det koker vel heller ned til den mer pragmatiske tilnærmingen om at de man ser i julen er folk man kjenner og vil vite om er syk eller ei, kontra det å være i kontakt med mange folk man ikke vet noe om, slik som på et tog eller en buss.
Det er ikke en særlig pragmatisk tilnærming - snarere det motsatte. Det er en svært godt dokumentert kunnskap at smitte først og fremst skjer i nær familie - ikke på buss, trikk eller tog.
Det er der det har skjedd, i perioden vi var uvaksinerte og stort sett kun hadde kontakt med den gruppen...

William_S

Legg inn av William_S »

Rexwiller skrev: fre okt 22, 2021 11:24 am I Karlsøy er det anbefaling om trynebleie og alle arrangementer anbefales avlyst. Går mot nok en "morsom" høst og vinter i Norge vil jeg tro.
Når Hol kommune har sagt A så må noen andre si B.

basillen

Legg inn av basillen »

William_S skrev: fre okt 22, 2021 1:02 pm Når Hol kommune har sagt A så må noen andre si B.
Hvis ikke en tilnærmet fullvaksinert befolkning er godt nok til å droppe tiltak, hva vil da være godt nok? Hvordan vil denne vinteren skille seg fra alle andre påfølgende vintre med tanke på at viruset er blitt endemisk og dermed har kommet for å bli? Skal munnbindet hentes frem hver vinter på lik linje med skjerf og votter for all tid?

Selv ser jeg allerede konturene av at målpostene flyttes igjen og at vi må innstille oss på at tiltak kan innføres frem til alle over 65 har fått booster-dose. Men jeg håper selvsagt jeg tar feil.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Rainmaker skrev: fre okt 22, 2021 12:25 pm
HNilsen skrev: fre okt 22, 2021 10:41 am
Rainmaker skrev: fre okt 22, 2021 9:44 am

Det koker vel heller ned til den mer pragmatiske tilnærmingen om at de man ser i julen er folk man kjenner og vil vite om er syk eller ei, kontra det å være i kontakt med mange folk man ikke vet noe om, slik som på et tog eller en buss.
Det er ikke en særlig pragmatisk tilnærming - snarere det motsatte. Det er en svært godt dokumentert kunnskap at smitte først og fremst skjer i nær familie - ikke på buss, trikk eller tog.
Det er der det har skjedd, i perioden vi var uvaksinerte og stort sett kun hadde kontakt med den gruppen...
Du mener du har vitenskapelig belegg for at det nå smittes mer på buss enn i familien?

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Den trygge og gode vaksinen står til stryk
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... OLV5qFm8xA

Champis

Legg inn av Champis »

Rexwiller skrev: fre okt 22, 2021 11:24 am I Karlsøy er det anbefaling om trynebleie og alle arrangementer anbefales avlyst. Går mot nok en "morsom" høst og vinter i Norge vil jeg tro.

Å bo i store byer var nok det desidert verste stedet å bo under pandemien. Men nå i etterkant, så tror jeg sånne ting som det her i større grad vil dukke opp på små steder i utkantstrøk. Der er de jo livredde for korona, og tror det er selve pesten som inntar bygda hvis den dukker opp.

basillen

Legg inn av basillen »

NoDabForYou skrev: fre okt 22, 2021 1:40 pm Den trygge og gode vaksinen står til stryk
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... OLV5qFm8xA
Folk må etter hvert innse at den eneste veien ut av pandemien er at folk bygger opp naturlig kryssimmunitet gjennom eksponering for viruset. Rett og slett naturlig flokkimmunitet. Tegnell og Giesecke har hatt rett hele veien at dette er målet - de har bare fullstendig bommet med hvor lang tid det vil ta.

Vaksinene er imidlertid et godt våpen som kan hjelpe oss å komme dit fortere da de gir god beskyttelse mot alvorlig sykdom og død.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

HNilsen skrev: fre okt 22, 2021 1:18 pm
Rainmaker skrev: fre okt 22, 2021 12:25 pm
HNilsen skrev: fre okt 22, 2021 10:41 am

Det er ikke en særlig pragmatisk tilnærming - snarere det motsatte. Det er en svært godt dokumentert kunnskap at smitte først og fremst skjer i nær familie - ikke på buss, trikk eller tog.
Det er der det har skjedd, i perioden vi var uvaksinerte og stort sett kun hadde kontakt med den gruppen...
Du mener du har vitenskapelig belegg for at det nå smittes mer på buss enn i familien?
Så vidt jeg vet er det ikke gjort noen undersøkelser på dette nylig, men det gir seg selv at når det i bunn og grunn er kun familien man har særlig nærkontakt med så er der man kan bli smittet. Husk også at smitten kommer inn i familien fra en plass...

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Rainmaker skrev: fre okt 22, 2021 2:19 pm
HNilsen skrev: fre okt 22, 2021 1:18 pm
Rainmaker skrev: fre okt 22, 2021 12:25 pm

Det er der det har skjedd, i perioden vi var uvaksinerte og stort sett kun hadde kontakt med den gruppen...
Du mener du har vitenskapelig belegg for at det nå smittes mer på buss enn i familien?
Så vidt jeg vet er det ikke gjort noen undersøkelser på dette nylig, men det gir seg selv at når det i bunn og grunn er kun familien man har særlig nærkontakt med så er der man kan bli smittet. Husk også at smitten kommer inn i familien fra en plass...
FHI har jo gitt ut ukentlige rapporter. Tallmaterialet er entydig - smitte skjer i familien. Fordi det er i familien man er tettest på andre mennesker. Det burde jo være helt åpenbart. Derfor blir din (og Nakstads?) påstand svært uvitenskapelig.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Rexwiller skrev: fre okt 22, 2021 11:24 am I Karlsøy er det anbefaling om trynebleie og alle arrangementer anbefales avlyst. Går mot nok en "morsom" høst og vinter i Norge vil jeg tro.
Kommer dessverre til å bli mye slikt utover høsten og vinteren. Slik går det når mange av de som styrer rundt omkring er en gjeng med pingler som tror at ansvarlighet = absolutt forsiktighet og nullrisiko. Nå har jeg vært med på denne jævla dugnaden i snart halvannet år. Det kommer ikke på tale at jeg følger en eneste anbefaling fremover. Det har vært mer enn nok allerede.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»