Generell diskusjon om corona

Låst
Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Rainmaker »

HNilsen skrev: fre okt 22, 2021 10:41 am
Rainmaker skrev: fre okt 22, 2021 9:44 am
basillen skrev: fre okt 22, 2021 8:49 am Nakstad kommer i dag med følgende uttalelse: (https://www.dagbladet.no/nyheter/en-adv ... e/74421877)

Journalist: Har vi en trygg jul i vente, med en vanlig feiring?

Nakstad: I og med at vi er godt vaksinert så kan vi leve normalt. Fordelen med julefeiring er faktisk at man ikke tar like mye buss og tog, fordi man har fri fra jobb, så da har man ikke så mange nærkontakter. Jeg tror det skal gå veldig bra med jula, sier Nakstad.

Jeg barer lurer - hvorfor trekker Nakstad frem buss og tog her? Har buss og tog vist seg å være store smittearenaer under pandemien? Har man sport mange smitteutbrudd til kollektivtransport generelt?

Jeg sier ikke at Nakstad tar feil her. Jeg bare savner talldata som understøtter påstanden.
Det koker vel heller ned til den mer pragmatiske tilnærmingen om at de man ser i julen er folk man kjenner og vil vite om er syk eller ei, kontra det å være i kontakt med mange folk man ikke vet noe om, slik som på et tog eller en buss.
Det er ikke en særlig pragmatisk tilnærming - snarere det motsatte. Det er en svært godt dokumentert kunnskap at smitte først og fremst skjer i nær familie - ikke på buss, trikk eller tog.
Det er der det har skjedd, i perioden vi var uvaksinerte og stort sett kun hadde kontakt med den gruppen...

William_S

Legg inn av William_S »

Rexwiller skrev: fre okt 22, 2021 11:24 am I Karlsøy er det anbefaling om trynebleie og alle arrangementer anbefales avlyst. Går mot nok en "morsom" høst og vinter i Norge vil jeg tro.
Når Hol kommune har sagt A så må noen andre si B.

basillen

Legg inn av basillen »

William_S skrev: fre okt 22, 2021 1:02 pm Når Hol kommune har sagt A så må noen andre si B.
Hvis ikke en tilnærmet fullvaksinert befolkning er godt nok til å droppe tiltak, hva vil da være godt nok? Hvordan vil denne vinteren skille seg fra alle andre påfølgende vintre med tanke på at viruset er blitt endemisk og dermed har kommet for å bli? Skal munnbindet hentes frem hver vinter på lik linje med skjerf og votter for all tid?

Selv ser jeg allerede konturene av at målpostene flyttes igjen og at vi må innstille oss på at tiltak kan innføres frem til alle over 65 har fått booster-dose. Men jeg håper selvsagt jeg tar feil.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Rainmaker skrev: fre okt 22, 2021 12:25 pm
HNilsen skrev: fre okt 22, 2021 10:41 am
Rainmaker skrev: fre okt 22, 2021 9:44 am

Det koker vel heller ned til den mer pragmatiske tilnærmingen om at de man ser i julen er folk man kjenner og vil vite om er syk eller ei, kontra det å være i kontakt med mange folk man ikke vet noe om, slik som på et tog eller en buss.
Det er ikke en særlig pragmatisk tilnærming - snarere det motsatte. Det er en svært godt dokumentert kunnskap at smitte først og fremst skjer i nær familie - ikke på buss, trikk eller tog.
Det er der det har skjedd, i perioden vi var uvaksinerte og stort sett kun hadde kontakt med den gruppen...
Du mener du har vitenskapelig belegg for at det nå smittes mer på buss enn i familien?

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Den trygge og gode vaksinen står til stryk
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... OLV5qFm8xA

Champis

Legg inn av Champis »

Rexwiller skrev: fre okt 22, 2021 11:24 am I Karlsøy er det anbefaling om trynebleie og alle arrangementer anbefales avlyst. Går mot nok en "morsom" høst og vinter i Norge vil jeg tro.

Å bo i store byer var nok det desidert verste stedet å bo under pandemien. Men nå i etterkant, så tror jeg sånne ting som det her i større grad vil dukke opp på små steder i utkantstrøk. Der er de jo livredde for korona, og tror det er selve pesten som inntar bygda hvis den dukker opp.

basillen

Legg inn av basillen »

NoDabForYou skrev: fre okt 22, 2021 1:40 pm Den trygge og gode vaksinen står til stryk
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... OLV5qFm8xA
Folk må etter hvert innse at den eneste veien ut av pandemien er at folk bygger opp naturlig kryssimmunitet gjennom eksponering for viruset. Rett og slett naturlig flokkimmunitet. Tegnell og Giesecke har hatt rett hele veien at dette er målet - de har bare fullstendig bommet med hvor lang tid det vil ta.

Vaksinene er imidlertid et godt våpen som kan hjelpe oss å komme dit fortere da de gir god beskyttelse mot alvorlig sykdom og død.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

HNilsen skrev: fre okt 22, 2021 1:18 pm
Rainmaker skrev: fre okt 22, 2021 12:25 pm
HNilsen skrev: fre okt 22, 2021 10:41 am

Det er ikke en særlig pragmatisk tilnærming - snarere det motsatte. Det er en svært godt dokumentert kunnskap at smitte først og fremst skjer i nær familie - ikke på buss, trikk eller tog.
Det er der det har skjedd, i perioden vi var uvaksinerte og stort sett kun hadde kontakt med den gruppen...
Du mener du har vitenskapelig belegg for at det nå smittes mer på buss enn i familien?
Så vidt jeg vet er det ikke gjort noen undersøkelser på dette nylig, men det gir seg selv at når det i bunn og grunn er kun familien man har særlig nærkontakt med så er der man kan bli smittet. Husk også at smitten kommer inn i familien fra en plass...

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Rainmaker skrev: fre okt 22, 2021 2:19 pm
HNilsen skrev: fre okt 22, 2021 1:18 pm
Rainmaker skrev: fre okt 22, 2021 12:25 pm

Det er der det har skjedd, i perioden vi var uvaksinerte og stort sett kun hadde kontakt med den gruppen...
Du mener du har vitenskapelig belegg for at det nå smittes mer på buss enn i familien?
Så vidt jeg vet er det ikke gjort noen undersøkelser på dette nylig, men det gir seg selv at når det i bunn og grunn er kun familien man har særlig nærkontakt med så er der man kan bli smittet. Husk også at smitten kommer inn i familien fra en plass...
FHI har jo gitt ut ukentlige rapporter. Tallmaterialet er entydig - smitte skjer i familien. Fordi det er i familien man er tettest på andre mennesker. Det burde jo være helt åpenbart. Derfor blir din (og Nakstads?) påstand svært uvitenskapelig.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Rexwiller skrev: fre okt 22, 2021 11:24 am I Karlsøy er det anbefaling om trynebleie og alle arrangementer anbefales avlyst. Går mot nok en "morsom" høst og vinter i Norge vil jeg tro.
Kommer dessverre til å bli mye slikt utover høsten og vinteren. Slik går det når mange av de som styrer rundt omkring er en gjeng med pingler som tror at ansvarlighet = absolutt forsiktighet og nullrisiko. Nå har jeg vært med på denne jævla dugnaden i snart halvannet år. Det kommer ikke på tale at jeg følger en eneste anbefaling fremover. Det har vært mer enn nok allerede.

Andy

Legg inn av Andy »

Champis skrev: fre okt 22, 2021 1:53 pm
Rexwiller skrev: fre okt 22, 2021 11:24 am I Karlsøy er det anbefaling om trynebleie og alle arrangementer anbefales avlyst. Går mot nok en "morsom" høst og vinter i Norge vil jeg tro.

Å bo i store byer var nok det desidert verste stedet å bo under pandemien. Men nå i etterkant, så tror jeg sånne ting som det her i større grad vil dukke opp på små steder i utkantstrøk. Der er de jo livredde for korona, og tror det er selve pesten som inntar bygda hvis den dukker opp.
Det komiske er jo at folk i bygdene liker å fremstå som tøffere og mer hardføre enn byfolk, som visstnok ikke tåler noen ting. Dette har jo vist seg å være helt feil under pandemien, i byene har folk stort sett akseptert at viruset eksisterer og man er ikke spesielt engstelig. På mindre steder er folk i større grad hysteriske og livredde, jeg hadde trodd at barske folk fra landsbygda ikke ville være så engstelige for viruset. Mulig det henger sammen med frykt for noe som er nytt og fremmed, skepsis til det fremmede er ofte større på mindre steder.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

NoDabForYou skrev: fre okt 22, 2021 1:40 pm Den trygge og gode vaksinen står til stryk
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... OLV5qFm8xA
Grusomt dårlig artikkel, f.eks. er dette veldig upresist:
Fra før er det kjent av vaksinen mister sin beskyttelseseffekt jo lenger tiden går. Det kan forklare hvorfor selv fullvaksinerte blir smittet, alvorlig syke og i verste fall dør.
Her presterer abc nyheter å bare kalle dette med et fellesord for "beskyttelseseffekt" og knytter det til både smitte, alvorlig sykdom og død. Når det korrekte er at det primært er beskyttelsen mot smitte som faller, ikke beskyttelsen mot alvorlig sykdom og død, som er høy for alle vaksinene, også AstraZeneca og andre skumle vaksiner som ikke brukes i Norge. Ved å bare kalle dette helt generelt for beskyttelse så sprer man jo bare feilaktig en oppfattelse i befolkningen om at det er sterkt nødvendig med en booster-dose og indirekte at vaksinen ikke har noe særlig effekt / er null verdt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Champis skrev: fre okt 22, 2021 1:53 pm Å bo i store byer var nok det desidert verste stedet å bo under pandemien. Men nå i etterkant, så tror jeg sånne ting som det her i større grad vil dukke opp på små steder i utkantstrøk. Der er de jo livredde for korona, og tror det er selve pesten som inntar bygda hvis den dukker opp.
Jeg flyttet fra Trondheim og på landsbygda på Nordmøre for en måneds tiden. Skal bli interessant å se hva som skjer dersom jeg går bredt ut og ytrer min tanker på bygda omkring coronasituasjonen.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Enhanced skrev: fre okt 22, 2021 2:29 pm
NoDabForYou skrev: fre okt 22, 2021 1:40 pm Den trygge og gode vaksinen står til stryk
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... OLV5qFm8xA
Grusomt dårlig artikkel, f.eks. er dette veldig upresist:
Fra før er det kjent av vaksinen mister sin beskyttelseseffekt jo lenger tiden går. Det kan forklare hvorfor selv fullvaksinerte blir smittet, alvorlig syke og i verste fall dør.
Her presterer abc nyheter å bare kalle dette med et fellesord for "beskyttelseseffekt" og knytter det til både smitte, alvorlig sykdom og død. Når det korrekte er at det primært er beskyttelsen mot smitte som faller, ikke beskyttelsen mot alvorlig sykdom og død, som er høy for alle vaksinene, også AstraZeneca og andre skumle vaksiner som ikke brukes i Norge. Ved å bare kalle dette helt generelt for beskyttelse så sprer man jo bare feilaktig en oppfattelse i befolkningen om at det er sterkt nødvendig med en booster-dose og indirekte at vaksinen ikke har noe særlig effekt / er null verdt.
Ja det er veldig upresist.

Men antivaxxere biter selvsagt på og legger triumferende ut slike artikler som bevis på at vaksiner er helt verdiløse.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »


Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

basillen skrev: fre okt 22, 2021 1:55 pm Folk må etter hvert innse at den eneste veien ut av pandemien er at folk bygger opp naturlig kryssimmunitet gjennom eksponering for viruset. Rett og slett naturlig flokkimmunitet. Tegnell og Giesecke har hatt rett hele veien at dette er målet - de har bare fullstendig bommet med hvor lang tid det vil ta.
Får man varig immunitet etter å ha vært gjennom sykdommen?

Syns man leser stadig vekk om folk som har blitt smittet flere ganger.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

MacanT skrev: fre okt 22, 2021 2:49 pm
basillen skrev: fre okt 22, 2021 1:55 pm Folk må etter hvert innse at den eneste veien ut av pandemien er at folk bygger opp naturlig kryssimmunitet gjennom eksponering for viruset. Rett og slett naturlig flokkimmunitet. Tegnell og Giesecke har hatt rett hele veien at dette er målet - de har bare fullstendig bommet med hvor lang tid det vil ta.
Får man varig immunitet etter å ha vært gjennom sykdommen?

Syns man leser stadig vekk om folk som har blitt smittet flere ganger.
Antistoffer vil forsvinne fra kroppen, alltid. Immunsystemet vil imidlertid "huske" viruset og vil lage nye antistoffer raskt dersom du blir utsatt for viruset igjen.

basillen

Legg inn av basillen »

MatsEn89 skrev: fre okt 22, 2021 2:48 pm
Men hva skjer om ytterligere seks måneder?

Skal vi måtte innstille oss på å leve i et evigvarende hamsterhjul hvor vi må vaksinere oss hver sjette måned for å få lov til å delta på samfunnsarenaer eller få lov til å reise utenlands?

Det er i hvert fall i denne retningen flere land beveger seg.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

basillen skrev: fre okt 22, 2021 2:52 pm
MatsEn89 skrev: fre okt 22, 2021 2:48 pm
Men hva skjer om ytterligere seks måneder?
Vi skal nok ikke ha tredjedoser nå. Se nyhetene i dag vi gir dem bort (noen beholder vi til de mest utsatte)

Men én booster foran hver vinter til de over 18 tror jeg det blir. Så hver 12. Måned er realistisk.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

basillen skrev: fre okt 22, 2021 2:52 pm
MatsEn89 skrev: fre okt 22, 2021 2:48 pm
Men hva skjer om ytterligere seks måneder?

Skal vi måtte innstille oss på å leve i et evigvarende hamsterhjul hvor vi må vaksinere oss hver sjette måned for å få lov til å delta på samfunnsarenaer eller få lov til å reise utenlands?

Det er i hvert fall i denne retningen flere land beveger seg.
Det er nettopp dette som er utfordringen, vi kan ikke booste oss vekk fra problemet i all framtid bare sånn at vi skal ha høye antistoff-verdier resten av livet. Selvsagt vil en booster ha en effekt, men gir det virkelig mening å ha årsabonnement for å forhindre å i det hele tatt bli smittet? Hadde det vært beskyttelsen mot alvorlig sykdom som falt ned mot bekymringsverdige verdier hadde det jo vært noe annet.

Antageligvis har vi nådd det punktet der det eneste riktige er å "ta en Sverige" - beskytte de som er ekstra sårbar og stole på vaksine og/eller naturlig immunitet for resten av oss.

fazz

Legg inn av fazz »

Champis skrev: fre okt 22, 2021 3:27 am Du har forsvart alt som har med smittevern å gjøre det siste halvannet året, men dette tar vel kaka? Snakk om å gripe etter halmstrå for å forsvare Dagbladet og uttalelsene til Westin her!
Nå har heiagjengen til ekkokameret gjort sin inntreden her med nok en løgn ser jeg. Håper dere ikke blir for krenket at Dagbladet sine svære overskrifter om Trump som vistnok er - Desperat ( eller DESPERAT!!!! som vi vil lese her inne) og to røde knapper på flyene.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

KongOlav2 skrev: fre okt 22, 2021 2:25 pm
Rexwiller skrev: fre okt 22, 2021 11:24 am I Karlsøy er det anbefaling om trynebleie og alle arrangementer anbefales avlyst. Går mot nok en "morsom" høst og vinter i Norge vil jeg tro.
Kommer dessverre til å bli mye slikt utover høsten og vinteren. Slik går det når mange av de som styrer rundt omkring er en gjeng med pingler som tror at ansvarlighet = absolutt forsiktighet og nullrisiko. Nå har jeg vært med på denne jævla dugnaden i snart halvannet år. Det kommer ikke på tale at jeg følger en eneste anbefaling fremover. Det har vært mer enn nok allerede.
Det var allerede nok i det øyeblikket det ble vedtatt igjennom smittevernsloven at mennesker mistet sin individuelle frihet til å fysisk møte og omgåes hvem man vil og så mange man vil.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

MacanT skrev: fre okt 22, 2021 2:43 pm
Enhanced skrev: fre okt 22, 2021 2:29 pm
NoDabForYou skrev: fre okt 22, 2021 1:40 pm Den trygge og gode vaksinen står til stryk
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... OLV5qFm8xA
Grusomt dårlig artikkel, f.eks. er dette veldig upresist:
Fra før er det kjent av vaksinen mister sin beskyttelseseffekt jo lenger tiden går. Det kan forklare hvorfor selv fullvaksinerte blir smittet, alvorlig syke og i verste fall dør.
Her presterer abc nyheter å bare kalle dette med et fellesord for "beskyttelseseffekt" og knytter det til både smitte, alvorlig sykdom og død. Når det korrekte er at det primært er beskyttelsen mot smitte som faller, ikke beskyttelsen mot alvorlig sykdom og død, som er høy for alle vaksinene, også AstraZeneca og andre skumle vaksiner som ikke brukes i Norge. Ved å bare kalle dette helt generelt for beskyttelse så sprer man jo bare feilaktig en oppfattelse i befolkningen om at det er sterkt nødvendig med en booster-dose og indirekte at vaksinen ikke har noe særlig effekt / er null verdt.
Ja det er veldig upresist.

Men antivaxxere biter selvsagt på og legger triumferende ut slike artikler som bevis på at vaksiner er helt verdiløse.
Stråmann stråmann guten min, har du miiiiistet smokken din?

Klarer du ikke presentere et eneste argument eller mening uten å bruke hersketeknikker og stråmenn.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Som tidligere nevnt i tråden har Karlsøy nå et pågående smitteutbrudd. De skriver flere rapporter på nettsiden deres som er verdt å ta med seg. Vurderer for øvrig å sende inn en mail hvor man skulle bedt om forholdsmessighetsvurdering, fullvaksinert befolkning i samsvar med tiltak, smittevernloven og lignende. Hadde vært interessant å sett det sannsynligvis intetsigende svaret man ville fått.

Uansett: De rapporter om et pågående smitteutbrudd, derimot svært lite informasjon å finne ang. antall smittede. Finner at det var påvist 1 i går, og 4 i dag. Ingen av de som har testet positiv er alvorlig syk. Allikevel går de til skrittet å stenge for besøkende på sykehjem fra og med i går. Når man vet hvilke negative konsekvenser dette har for de eldre som blir uten familiær kontakt på potensielt flere uker, er det helt sykt. Lurer virkelig på hva den forholdsmessighetsvurderingen sier.
Det er ikke funnet smitte verken i skole eller barnehage, men de har "lav terskel iverksetting av tiltak her dersom smittesituasjonen skulle tilta." Hvorfor? Hva er det med situasjonen som tilsier at tiltak / restriksjoner er nødvendig for barn og unge, når man vet at de knapt blir syke og hvilken negativ konsekvens ulike tiltak har for de?

Videre sier de at "Alle arrangementer på Vannøya avlyses eller utsettes for de neste to ukene. Større arrangementer på de andre øyene denne helgen avlyses. Mindre arrangementer som f.eks. lørdagskafeer i de ulike bygdene kan gjennomføres etter gjeldende smittevernregler. Bruk av munnbind anbefales på offentlig sted." Dette er radikalt. I et fullt gjenåpnet samfunn avlyser man arrangementer som den første kommunen, og det attpåtil i en kommune som har 36 smittede totalt under hele pandemien. Det om munnbind trengs vel ikke kommenteres. Det blir også ikke bøssebærere for TV-aksjonen, når man vet hvilken konsekvens dette sannsynligvis vil ha for inntjeningen.

Det skiftet som har skjedd i tankegangen til befolkningen det siste året, gjør meg fullstendig resignert når det kommer til de neste årene. Klarer faktisk ikke å se hvordan man skal komme seg vekk fra myndighetens grep rundt privatlivet. Folk ser det på som myndighetene klemmer oss, mens de i realiteten gjør det motsatte. Blir frustrert og sint, men aller mest trist og resignert.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Rainmaker skrev: fre okt 22, 2021 2:52 pm
MacanT skrev: fre okt 22, 2021 2:49 pm
basillen skrev: fre okt 22, 2021 1:55 pm Folk må etter hvert innse at den eneste veien ut av pandemien er at folk bygger opp naturlig kryssimmunitet gjennom eksponering for viruset. Rett og slett naturlig flokkimmunitet. Tegnell og Giesecke har hatt rett hele veien at dette er målet - de har bare fullstendig bommet med hvor lang tid det vil ta.
Får man varig immunitet etter å ha vært gjennom sykdommen?

Syns man leser stadig vekk om folk som har blitt smittet flere ganger.
Antistoffer vil forsvinne fra kroppen, alltid. Immunsystemet vil imidlertid "huske" viruset og vil lage nye antistoffer raskt dersom du blir utsatt for viruset igjen.
OK, funker omtrent som mRNA vaksinene da. Sikkert derfor vi har ganske få innlagte selv om smittespredningen er høy nå.

basillen

Legg inn av basillen »

MacanT skrev: fre okt 22, 2021 2:49 pm Får man varig immunitet etter å ha vært gjennom sykdommen?

Syns man leser stadig vekk om folk som har blitt smittet flere ganger.
Slik jeg har forstått det lærer vaksinen kroppen å kjenne igjen kun én del av viruset: det såkalte spike-proteinet. Har man først hatt viruset vil man imidlertid oppnå en mer robust immunitet som vil gjøre kroppen i stand til å kjenne igjen flere deler av viruset. Selvsagt kan reinfeksjoner finne sted, men i følge fagfellevurdert forskning er det vesentlig lavere sannsynlighet for at reinfeksjon skal finne sted enn at man skal få gjennombruddsinfeksjon som fullvaksinert. Og i motsetningen til vaksinene som nå viser tegn til å avta i effekt, viser forskning at naturlig immunitet vedvarer mye lengre. Vi vet f.eks. at folk som gjennomgikk SARS i 2003 fremdeles hadde T-celleimmunitet mot viruset i 2020 - 17 år sener. Og, interessant nok, så hadde disse personene også immunitet mot Covid-19 da dette er et nært beslektet virus.

Kilde: https://www.nature.com/articles/s41586-020-2550-z

Dette er selvsagt ikke ment som et argument mot vaksinene. Tvert i mot gjør vaksinene det mye tryggere å oppnå denne naturlige immuniteten da risikoen for alvorlig sykdomsforløp og død vil være klart redusert ved en eventuell sammenlignet med en som her uvaksinert.

basillen

Legg inn av basillen »

Centrist skrev: fre okt 22, 2021 6:13 pm Som tidligere nevnt i tråden har Karlsøy nå et pågående smitteutbrudd. De skriver flere rapporter på nettsiden deres som er verdt å ta med seg. Vurderer for øvrig å sende inn en mail hvor man skulle bedt om forholdsmessighetsvurdering, fullvaksinert befolkning i samsvar med tiltak, smittevernloven og lignende. Hadde vært interessant å sett det sannsynligvis intetsigende svaret man ville fått.

Uansett: De rapporter om et pågående smitteutbrudd, derimot svært lite informasjon å finne ang. antall smittede. Finner at det var påvist 1 i går, og 4 i dag. Ingen av de som har testet positiv er alvorlig syk. Allikevel går de til skrittet å stenge for besøkende på sykehjem fra og med i går. Når man vet hvilke negative konsekvenser dette har for de eldre som blir uten familiær kontakt på potensielt flere uker, er det helt sykt. Lurer virkelig på hva den forholdsmessighetsvurderingen sier.
Det er ikke funnet smitte verken i skole eller barnehage, men de har "lav terskel iverksetting av tiltak her dersom smittesituasjonen skulle tilta." Hvorfor? Hva er det med situasjonen som tilsier at tiltak / restriksjoner er nødvendig for barn og unge, når man vet at de knapt blir syke og hvilken negativ konsekvens ulike tiltak har for de?

Videre sier de at "Alle arrangementer på Vannøya avlyses eller utsettes for de neste to ukene. Større arrangementer på de andre øyene denne helgen avlyses. Mindre arrangementer som f.eks. lørdagskafeer i de ulike bygdene kan gjennomføres etter gjeldende smittevernregler. Bruk av munnbind anbefales på offentlig sted." Dette er radikalt. I et fullt gjenåpnet samfunn avlyser man arrangementer som den første kommunen, og det attpåtil i en kommune som har 36 smittede totalt under hele pandemien. Det om munnbind trengs vel ikke kommenteres. Det blir også ikke bøssebærere for TV-aksjonen, når man vet hvilken konsekvens dette sannsynligvis vil ha for inntjeningen.

Det skiftet som har skjedd i tankegangen til befolkningen det siste året, gjør meg fullstendig resignert når det kommer til de neste årene. Klarer faktisk ikke å se hvordan man skal komme seg vekk fra myndighetens grep rundt privatlivet. Folk ser det på som myndighetene klemmer oss, mens de i realiteten gjør det motsatte. Blir frustrert og sint, men aller mest trist og resignert.
Veldig bra skrevet. Det er et helt hinsides presedens Karlsøy legger opp til her. Med tanke på at viruset etter alt å dømme blir endemisk, vil smitte forekomme i årevis fremover. Kanskje for alltid. Så er det altså slik at når man først får 4 smittetilfeller i kommunen skal alt av større arrangementer måtte kanselleres? Dette er faktisk særdeles inngripende. Det å arrangere et stort arrangement krever tross alt ofte en betydelig mengde arbeid, tid og penger, så hvis det legges opp til at arrangementer kan bli avlyst på kort varsel når som helst så lenge kommunen finner det nødvendig, så gjør dette det umulig å planlegge slike arrangement. For all fremtid.

Videre er ikke jeg jurist, men jeg har virkelig problemer med å forstå at denne typen maktbruk av kommuner kan være tillat nettopp i henhold til, som du påpeker, forholdsmessighet. Hva slags paragrafer er det som tilsier at slike inngrep i den private sfæren og i private virksomheter kan rettferdiggjøres med tanke på den vaksinasjonsgraden vi nå har i befolkningen? Dette virker for meg som et grovt juridisk overtramp, men hvis noen har mer innsikt her så setter jeg pris på en belysning av dette punktet.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

MatsEn89 skrev: fre okt 22, 2021 2:48 pm
Denne romfart-eksperten er "ekspert" på mange områder.. :)

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Andy skrev: fre okt 22, 2021 2:26 pm
Det komiske er jo at folk i bygdene liker å fremstå som tøffere og mer hardføre enn byfolk, som visstnok ikke tåler noen ting. Dette har jo vist seg å være helt feil under pandemien, i byene har folk stort sett akseptert at viruset eksisterer og man er ikke spesielt engstelig. På mindre steder er folk i større grad hysteriske og livredde, jeg hadde trodd at barske folk fra landsbygda ikke ville være så engstelige for viruset. Mulig det henger sammen med frykt for noe som er nytt og fremmed, skepsis til det fremmede er ofte større på mindre steder.
Greit og riktig oppsummert.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Nå skal altså uvaksinert helsepersonell omdisponeres, er det satt i gang i omfattende omfang i noen kommuner?

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»