Generell diskusjon om corona

Låst
MatsEn89

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av MatsEn89 »

Solvgutt1 skrev: lør nov 27, 2021 10:31 am
Fernandovonarb skrev: lør nov 27, 2021 10:25 am
Solvgutt1 skrev: lør nov 27, 2021 9:53 am
Fordi vi ser det samme i alle andre land, inkludert Norge. Sykehusene fylles opp av en rekke forskjellige pasienter, der Covid19-pasientene er en liten del av det, så later man som at det er Covid-pasientene som fyller sykehusene. Særlig denuvaksinerte. Selv om de igjen utgjør et mindretall av de innlagte. Det er retorikk, ikke fakta. Derfor etterspurte jeg fakta, men det har du ikke orket å hoste opp. Du har jo selv brukt retorikken «grusom belastning» om de 40-50 uvaksinerte pasientene på norske sykehus.
Rimelig tøft å hevde de tyske myndighetene lyver om sakens fakta, men ikke uventet. For n'te gang og med teskje, koronapasienter er ikke som alle andre pasienter. De krever enorme ressurser av noe som kanskje er i tillegg til andre mer normale pasienter. Selveste Luftwaffe flyr nå i rundt med tyske koronapasienter for å finne ledige intensivplasser, og du prøver å gi et bilde om at det er en konstruert virkelighet. Virkelig? Dette må være en strutsevirkelighet som overgår fantasien.
Istedenfor disse hersketeknikkene kan du jo bare gi tallene? Harde fakta!

Er det for eksempel flere koronapasienter nå enn det var ved tidligere bølger, som sykehusene klarte å håndtere?
Det handler om slitasje på personell ettersom dette er bølge 4. Sier de som jobber med det.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

HNilsen skrev: lør nov 27, 2021 10:40 am
Fringegirl skrev: lør nov 27, 2021 10:09 am Viruset er nok allerede tilstede i diverse land -uoppdaget- så dette innreiseforbudet blir egentlig litt poengløst. Om noen dager/uker så vil vi lese at mutasjonen er oppdaget i land etter land etter land. Slik det har vært HVER ENESTE gang etter en mutasjon er oppdaget i et land.
Og det vil komme vitnesbyrd i VG og Dagbladet, daglig, fra tilfeldige leger som, med patos og innlevelse, kan fortelle om at denne varianten er mye verre enn de andre variantene. Mer dødelig, mer smittsom, mer skadelig på lang sikt og vaksinene virker ikke på den. Etter et halvt år vil fasiten vise at intet av dette stemmer. Men da har VG og Dagbladet allerede fått sine klikk – og det er kommet en ny variant som gir andre tilfeldige leger 15 minutes of fame.
Garantert. At denne mutasjonen skal være så veldig smittsom, jeg kjenner jeg er litt lei av å lese hvor smittsom de nye mutasjonene liksom er. Viruset smitter. Ja, det er normalt det, så dette gnålet om at NÅ er viruset 20% mer smittsomt enn det var i utgangspunktet, nei NÅ er viruset 57% mer smittsomt enn de 20 prosentene det var for et halv minutt siden - altså, det sier jo f*en ikke en dritt for det vanlige folk. Det smitter snart over evne faktisk... over 100% faktisk! VIRUSET SMITTER er det eneste folk kan å forholde seg til og alle vil - vaksinert eller ei - bli smittet av det før eller senere. Noen før, andre senere. :roll:

Det eneste som egentlig er viktig når det kommer til mutasjon, er at det ikke utvikler seg i retning av å bli dødelig (for alle).

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Fringegirl skrev: lør nov 27, 2021 10:46 am
HNilsen skrev: lør nov 27, 2021 10:40 am
Fringegirl skrev: lør nov 27, 2021 10:09 am Viruset er nok allerede tilstede i diverse land -uoppdaget- så dette innreiseforbudet blir egentlig litt poengløst. Om noen dager/uker så vil vi lese at mutasjonen er oppdaget i land etter land etter land. Slik det har vært HVER ENESTE gang etter en mutasjon er oppdaget i et land.
Og det vil komme vitnesbyrd i VG og Dagbladet, daglig, fra tilfeldige leger som, med patos og innlevelse, kan fortelle om at denne varianten er mye verre enn de andre variantene. Mer dødelig, mer smittsom, mer skadelig på lang sikt og vaksinene virker ikke på den. Etter et halvt år vil fasiten vise at intet av dette stemmer. Men da har VG og Dagbladet allerede fått sine klikk – og det er kommet en ny variant som gir andre tilfeldige leger 15 minutes of fame.
VIRUSET SMITTER er det eneste folk kan å forholde seg til og alle vil - vaksinert eller ei - bli smittet av det før eller senere. Noen før, andre senere. :roll:

Det tror jeg du har rett i.

Captain Morgan

Legg inn av Captain Morgan »

Morromann skrev: lør nov 27, 2021 9:55 am
Hadde man ikke visst bedre skulle man tro at myndighetene leter etter en unnskyldning for å sette i gang lockdown, men det ville jo bare være konspirasjonsprat, ville det ikke?
Eller en unnskyldning for å bli kvitt coronavaksiner som sitter på lager og er i ferd med å ekspirere.

Boostere til alle..!

Som "gladsaken" på forsiden av VG i morges, Hammerfest klarte å tilby boosterdoser til "alle som skulle ha", på to dager.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g ... nske-unikt

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

HNilsen skrev: lør nov 27, 2021 10:44 am
Fernandovonarb skrev: lør nov 27, 2021 10:40 am
Solvgutt1 skrev: lør nov 27, 2021 10:31 am Istedenfor disse hersketeknikkene kan du jo bare gi tallene? Harde fakta!

Er det for eksempel flere koronapasienter nå enn det var ved tidligere bølger, som sykehusene klarte å håndtere?
Jeg misliker sterkt den holdningen du har til å så tvil om det de selv sier. Hva er egentlig agendaen din med det? Tror du det hele er en konspirasjon?
Du er opptatt av nivået på debatten her, men du hever ikke akkurat nivået selv.
Og du understreket poenget mitt. Stakk inn i en diskusjon kun for å komme med et personangrep. Ingenting annet.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fernandovonarb skrev: lør nov 27, 2021 10:44 am
Solvgutt1 skrev: lør nov 27, 2021 10:41 am
Fernandovonarb skrev: lør nov 27, 2021 10:40 am

Jeg har ikke tallene noe jeg aldri har hevdet. Det er opplyst om at det er flere nå enn noengang tidligere, for før kunne de flytte koronapasienter til sykehus med lavere belegg. Der er mulighetene nå forduftet, i følge hva myndighetene selv sier. I tillegg vet de at noen av de som nå blir smittet nå uvergelig vil trenge behandling på sykehus om en uke eller to.

Jeg misliker sterkt den holdningen du har til å så tvil om det de selv sier. Hva er egentlig agendaen din med det? Tror du det hele er en konspirasjon?
Men er grunnen til at disse sykehusene ikke har kapasitet koronapasienter, eller andre pasienter?

Basert på dine siste innlegg så tolker jeg det sånn at dersom de viser seg at det er færre koronainnlagte pasienter nå enn tidligere og at det ikke først og fremst er koronapasientene som gjør beslag på sykehusene, så skyldes det en konspirasjon?
Det er flere koronapasienter enn noen gang, ikke færre, og det er opplyst at de er problemet.
I følge disse tallene stemmer ikke det du sier:

https://www.intensivregister.de/#/aktue ... zeitreihen

Nå er tysken min litt rusten, men i følge denne oversikten så tar koronapasientene opp 18% av Tysklands intensivkapasitet.
https://www.swr.de/swraktuell/corona-la ... n-100.html


Som bekrefter tre ting:

1. Det er færre koronapasienter enn ved tidligere bølger
2. Det er ikke koronapasientene som fyller opp sykehusene(i alle fall ikke intensivavdelingene)
3. Hvis sykehusene er mer fulle enn under tidligere bølger, så må det skyldes andre sykdommer. Noe vi har sett i alle land i Europa, så det gir mening.

Så må jo du, basert på dine egne innlegg, sannsynligvis trekke noen andre konklusjoner. Som at det er en stor konspirasjon på gang, og at tyske myndigheter lyver?
Sist redigert av Solvgutt1 den lør nov 27, 2021 11:14 am, redigert 3 ganger totalt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Fernandovonarb skrev: lør nov 27, 2021 11:06 am
HNilsen skrev: lør nov 27, 2021 10:44 am
Fernandovonarb skrev: lør nov 27, 2021 10:40 am

Jeg misliker sterkt den holdningen du har til å så tvil om det de selv sier. Hva er egentlig agendaen din med det? Tror du det hele er en konspirasjon?
Du er opptatt av nivået på debatten her, men du hever ikke akkurat nivået selv.
Og du understreket poenget mitt. Stakk inn i en diskusjon kun for å komme med et personangrep. Ingenting annet.
Det er løgn! Jeg kom med et helt legitimt spørsmål til deg, men du unnlater å svare.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Fringegirl skrev: lør nov 27, 2021 10:46 am
HNilsen skrev: lør nov 27, 2021 10:40 am
Fringegirl skrev: lør nov 27, 2021 10:09 am Viruset er nok allerede tilstede i diverse land -uoppdaget- så dette innreiseforbudet blir egentlig litt poengløst. Om noen dager/uker så vil vi lese at mutasjonen er oppdaget i land etter land etter land. Slik det har vært HVER ENESTE gang etter en mutasjon er oppdaget i et land.
Og det vil komme vitnesbyrd i VG og Dagbladet, daglig, fra tilfeldige leger som, med patos og innlevelse, kan fortelle om at denne varianten er mye verre enn de andre variantene. Mer dødelig, mer smittsom, mer skadelig på lang sikt og vaksinene virker ikke på den. Etter et halvt år vil fasiten vise at intet av dette stemmer. Men da har VG og Dagbladet allerede fått sine klikk – og det er kommet en ny variant som gir andre tilfeldige leger 15 minutes of fame.
Garantert. At denne mutasjonen skal være så veldig smittsom, jeg kjenner jeg er litt lei av å lese hvor smittsom de nye mutasjonene liksom er. Viruset smitter. Ja, det er normalt det, så dette gnålet om at NÅ er viruset 20% mer smittsomt enn det var i utgangspunktet, nei NÅ er viruset 57% mer smittsomt enn de 20 prosentene det var for et halv minutt siden - altså, det sier jo f*en ikke en dritt for det vanlige folk. Det smitter snart over evne faktisk... over 100% faktisk! VIRUSET SMITTER er det eneste folk kan å forholde seg til og alle vil - vaksinert eller ei - bli smittet av det før eller senere. Noen før, andre senere. :roll:

Det eneste som egentlig er viktig når det kommer til mutasjon, er at det ikke utvikler seg i retning av å bli dødelig (for alle).
De allerede etablerte koronavirusene muterer hele tiden, hvert år. Derfor blir man jevnlig forkjølet. Men hvor ofte hører man at disse frittsirkulerende virusene plutselig drar på seg dødelige mutasjoner? Det som sannsynligvis kan tvinge frem noe slikt nå er jo at vi skjermer oss fra viruset mens det utvikler seg i andre deler av verden. Det blir, slik verden fungerer nå, en unaturlig og farlig prosess. Vi ser det allerede nå ved at kjente virus gir større problemer for enkelte mennesker, spesielt de minste som sikkert lider av at den arvede beskyttelsen har liten verdi.

Jeg savner en strategi her. De eldste og sykeste vil nok aldri kunne beskyttes 100% i denne fasen vha. vaksiner da de ikke alltid har effekt, hvordan kan man best skjerme disse gruppene mens vi lar de som er godt rustet som de yngre og de vaksinerte leve normalt og ikke minst utsette seg for viruset slik at også immunitet mot nye varianter oppnås før de er så forskjellige at dagens immunitet er verdiløs? Når Bjørg Marit Andersen skriver en kronikk handler det først og fremst om frykten for seg selv og de i den eldste og mest utsatte gruppen. Det er egentlig lett å sympatisere med, men er det riktig å ramme hele samfunnet for det som egentlig her i Norge er en marginal gruppe?

Jeg er for første gang i pandemien ganske motløs, jeg innser nå at dette ikke har noen naturlig slutt hvor samfunnet tenker at her må vi trekke en strek. Måten smitte blant vaksinerte og yngre som har tett på 0 risiko dekkes og diskuteres viser at dette vil pågå i mange mange år enda. Vi er ikke interessert i å ta problemene ved rota eller i det hele tatt ta den viktige og vanskelige diskusjonen om hvilke kostnader samfunnet faktisk må belage seg på å ta i en slik situasjon. Det gjør meg motløs og direkte bekymret for fortsettelsen.
Sist redigert av Funkhouser den lør nov 27, 2021 11:19 am, redigert 1 gang totalt.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Se bort ifra at twitterprofilen ser latterlig ut, dette mennesket har god peiling. Forklarer godt hvorfor man ikke skal frike ut over B.1.1.529-mutasjonen:

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Det er så viktig at verden ikke mister forstanden nå. Vi må ikke gi opp og bare ta imot tiltak som ikke er godt nok vurdert bare sånn "for sikkerhets skyld, det gjør det ihvertfall ikke verre ".

Det nye viruset kan gjerne være mer smittsomt, men hittil er tilfellene i Sør-Afrika altså rapportert som veldig milde. Det må jo være helt topp?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Lew_Ashby skrev: lør nov 27, 2021 11:19 am Se bort ifra at twitterprofilen ser latterlig ut, dette mennesket har god peiling. Forklarer godt hvorfor man ikke skal frike ut over B.1.1.529-mutasjonen:
Vel, det er vel ganske tydelig at det er en mer smittsom variant, og selv i en vaksinert befolkning så ønsker man ikke at for mange blir smittet for fort. Så det er jo noe som kan gjøre ting verre, men nei. Det er ingenting som tilsier at dette vil sette oss tilbake til start.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Lew_Ashby skrev: lør nov 27, 2021 11:20 am Det er så viktig at verden ikke mister forstanden nå. Vi må ikke gi opp og bare ta imot tiltak som ikke er godt nok vurdert bare sånn "for sikkerhets skyld, det gjør det ihvertfall ikke verre ".

Det nye viruset kan gjerne være mer smittsomt, men hittil er tilfellene i Sør-Afrika altså rapportert som veldig milde. Det må jo være helt topp?
Verden mistet forstanden for lenge siden godt hjulpet av media og deres dagløige frykt- og redselsoverskrifter. Derfor lever jeg så normalt som jeg kan uansett hvor mye nedstenging maktpsykopatene truer med.

basillen

Legg inn av basillen »

Funkhouser skrev: lør nov 27, 2021 11:15 am Jeg er for første gang i pandemien ganske motløs, jeg innser nå at dette ikke har noen naturlig slutt hvor samfunnet tenker at her må vi trekke en strek. Måten smitte blant vaksinerte og yngre som har tett på 0 risiko dekkes og diskuteres viser at dette vil pågå i mange mange år enda. Vi er ikke interessert i å ta problemene ved rota eller i det hele tatt ta den viktige og vanskelige diskusjonen om hvilke kostnader samfunnet faktisk må belage seg på å ta i en slik situasjon. Det gjør meg motløs og direkte bekymret for fortsettelsen.
Bedre kan det ikke sies. Tommel opp.

basillen

Legg inn av basillen »

Enhanced skrev: lør nov 27, 2021 12:27 am Hm, var dette i Bergen? Står jo ingenting i kommunen sine regler om at det skulle være nødvendig med munnbind på et slikt arrangement. I så fall viser det jo et ikke uvanlig problem i denne pandemien; en ting er at kommunen skal være litt ekstra flink og innføre noen smittevernufaglige regler, men når arrangører av f.eks. samlinger da har lest noe i Dagbladet om "høye smittetall" så skal liksom de også hive seg med og også vise at de tar da dette på alvor. Ikke ulikt hvordan enkelte arbeidsplasser slang på et munnbindpåbud i fjor høst/vinter. Så man sitter bare igjen med en samling av rare ting som man kanskje trodde var lurt i Mars/April 2020, da de som tar disse beslutningene på lokalt nivå overhodet ikke har fulgt med på oppdatert data og forskning rundt viruset.
Du har helt rett. Dette var i Bergen og, ja, vi ble opplyst av arrangøren at kommunen ikke hadde kommet med noen retningslinjer om at munnbind måtte innføres. Men vi fikk likevel opplyst at arrangøren ønsket at alle gikk med munnbind i fellesområdene og at vi alle burde respektere dette for å "minimere risikoen for smitte."

Så dette er akkurat som vi har sett flere ganger før: Jo lengre ned i systemet man kommer, jo mer skrus tiltakene opp bare for å være enda mer flink!

Det er dog for meg en gåte at folk ikke stiller spørsmål med logikken i at vi må gå med munnbind i fellesområdene, hvor det er relativt enkelt å holde avstand og å unngå å puste folk i ansiktet, men når vi trener og både puster, peser, svetter, skriker og har fysisk kontakt, da trenger vi altså ikke å gå med munnbindet.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jeg er spent på å lese hva de kommer frem til ang blødningsforstyrrelsene hos kvinner. Kvinners underliv har jo et eget immunforsvar og epitelet og de hvite blodcellene blir garantert aktivert. Godt mulig det bare er det, men å gå å bløde i månedsvis blir jo et unektelig et problem, både i hverdagen men også ift eggløsning.

basillen

Legg inn av basillen »

Dagens DailyMail oppdatering (klype salt bla bla bla):

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... #comments

Et godt stykke nede i artikkelen skjult blant alle de spekulative skrekkteoriene kan vi altså lese følgende:

"no hospitalisations with the new variant have occurred so far."

Deila

Legg inn av Deila »

Omikron-varianten påvist i Tyskland er siste nyhet. Nå er det ute med oss alle.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Morra-DI-2 skrev: lør nov 27, 2021 12:35 am Jeg tror de prøver å kjøpe seg tid for å kunne forberede seg på hva dette er. At de i det hele tatt stenger grensene sier vel noe om at de er føre var, og at det er indikasjoner på at dette er noe som skaper bekymring. Og da er det vel greit å begrense det?
La oss si at dette er, eller det en gang kommer en supervariant med dødelighet på 30 %. Skal du da i solidaritet med det landet som dette oppstod i la det spre seg mest mulig, eller er det faktisk et poeng å prøve å stoppe det? Men din logikk så burde vi alle hatt ebola.

Er du helt fjern?
Først og fremst: Du sier selv at de aller fleste rapporter om den nye varianten tilsier at dette ikke er noe å bekymre seg over. De aller fleste rapporter fra tidligere tilsier at nye varianter ska ha problemer med å «komme seg rundt» vaksinedekningen vår. Nå skal man følge utviklingen i Sør-Afrika videre de neste ukene, men tidlige prognoser tyder på at dette ikke fører til særlig høyere dødelighet heller. Som et storsamfunn er vi blitt opphengt i at smitte er farlig og siden denne varianten kan være mer smittsom, må man stoppe/begrense den. Som du selv sier så er ikke smitte i seg selv farlig så da er spørsmålet: Hva innebærer å stoppe/begrense smitten/varianten?

Det er ikke snakk om å ha solidaritet med et eller annet land. Det handler om hva som vil fungere, og om det tiltaket som kan ha en effekt er forholdsmessig. F.eks. Nederland nektet folk å komme ut fra et fly landet i Nederland fordi de var fra Sør-Afrika. Samtidig har det garantert kommet inn folk uten noen kontroll fra mellomlandinger hvor de reiste først fra Sør-Afrika. Hva er logikken i at man i en stadig mer globalisert verden skal stenge ute spesifikke land når man vet at de bare kan sette seg på et fly til et annet land? Skal absolutt alle land i verden stenge ute Sør-Afrika og nabolandene med de konsekvensene de har? Det er en helt ubeskrivelig naivitet om man tror man kan klare å stoppe denne varianten å komme inn i landet. Når FHI og flere andre er tydelige på at et forsøk på å utsette smittespredningen er lite tjenlig når det allerede er høy smitte i et land, har jeg vanskeligheter for å se forholdsmessigheten i det.

Et direkte spørsmål: Ser du ikke de enorme negative konsekvensene en slik «føre var» strategi du forfekter har? Det vil sette en stopper for global utvikling over en lang tidsperiode da det alltid vil komme nye varianter. Det vil samtidig hindre folk å møte sine nære og verst av alt: Man stigmatiserer hele folkegrupper. Se det i et større perspektiv: Hvor sunt er det, uavhengig av korona, at man kategoriserer utlendinger eller visse nasjonaliteter som farlig? Utlendingene er i prinsippet friske, men kan ha en dødelig mutant med seg og derfor må man stenge de ute? En slik «føre var» strategi er ikke mulig i det lange løp.

Nå ser man jo for øvrig diskusjoner i Sør-Afrika om de skal hemmeligholde om det skulle komme en ny variant, for de ser ikke forholdsmessigheten i hva andre land driver på med. De har rapportert to ganger om en ny variant med åpne armer, men gitt beskjed fra vitenskapelig hold om at dette med all sannsynlighet ikke er å bekymre seg for. Hva gjør andre land? Jo man stenger Sør-Afrika ute fra resten av verden i en uviss tidsperiode med konsekvenser for f.eks. turisme. Slik man holder på oppfordrer man til at ved neste variant/pandemi så skal alle være Kina og hemmeligholde alt. Det er kortsiktig tenking basert på frykt.

Til slutt. Det jeg forsøker med innlegget ovenfor er ikke å si at vi skal ha fullstendig åpne grenser. Man skal, som WHO også anbefaler, overvåke grensene sine og følge utviklingen. Det er derimot langt fra mild overvåkning til å stenge grenser for enkelte land. Det finnes en mellomting, og en grense. Den grensen har blitt tråkket over av den gamle og nye regjeringen alt for mange ganger under pandemien.

Forresten, hva er målet ditt med å stadig vekk ty til personkarakteristikk av debattanter? Det hever ikke akkurat nivået av debatten ved å kalle noen for fjern. Man skulle jo tro at på et anonymt nettforum så holder folk seg gode nok for slik, men tydeligvis ikke.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Sjefsskremmeren er på ferde igjen: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-346869

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Funkhouser skrev: lør nov 27, 2021 11:15 am
Jeg er for første gang i pandemien ganske motløs, jeg innser nå at dette ikke har noen naturlig slutt hvor samfunnet tenker at her må vi trekke en strek. Måten smitte blant vaksinerte og yngre som har tett på 0 risiko dekkes og diskuteres viser at dette vil pågå i mange mange år enda. Vi er ikke interessert i å ta problemene ved rota eller i det hele tatt ta den viktige og vanskelige diskusjonen om hvilke kostnader samfunnet faktisk må belage seg på å ta i en slik situasjon. Det gjør meg motløs og direkte bekymret for fortsettelsen.
Jeg satt og diskuterte boosterdoser med noen og mitt syn var at hvis disse boosterdosene ikke reduserer min risiko for alvorlig sykdom så er jeg ikke interessert i noe påfyll to ganger i året bare for en kortvarig reduksjon i risikoen for smitte. Jeg er ung og frisk(tok nettopp en grundig helsesjekk i en annen sammenheng, og alt var tipptopp, ingen skjulte risikofaktorer) og har i utgangspunktet lav risiko. Som fullvaksinert har jeg trolig redusert risikoen med ytterligere 70-80%. Altså fra kanskje 1% sjanse for å bli alvorlig syk, til 0,2-0,3%. Sjansen for å dø er nærmest ikke-eksisterende. Trolig fra rundt 0,05%(for min aldersgruppe uten risikofaktorer) til rundt 0,0015%. DERSOM jeg blir smittet.

Det ble ekstremt dårlig stemning. Mye guilt tripping. Til og med "Da unngår vi deg i alle fall".

Jeg klarte å redde det sånn delvis inn ved å peke på at store deler av den fattige verden knapt har kommet i gang med vaksineringen og at det da er egoistisk å vaksinere friske nordmenn for tredje gang. Det var de med på, men de syns fortsatt at det var ugreit at jeg tenkte på meg selv.

Det er en absurd utvikling. Det er jo en risiko forbundet med disse vaksinene. Ikke en stor en, men den er der. Jo flere ganger man tar vaksinen, jo større er risikoen for at man på et eller annet tidspunkt for en alvorlig bivirkning. Hvis nye doser da ikke gir noen positiv effekt på min egen helserisiko, men kun skal redusere smittetrykket en kort periode så er det et klart nei fra meg. Men det er altså nok til å bli sett på som antivaxxer fra personer jeg tidligere har sett på som fornuftige.

basillen

Legg inn av basillen »

Queenie skrev: lør nov 27, 2021 11:52 am Sjefsskremmeren er på ferde igjen: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-346869
Jeg har enda til gode å se Nyborg komme med en eneste tanke om hva som er den langsiktige strategien i forbindelse med Covid-19. Alt handler om å "få ned smitten nå!". Men skjønner ikke Nyborg at når vi har med et endemisk virus å gjøre så vil det bare komme tilbake igjen og igjen? Så hva tenker hun vi skal gjøre de neste to, tre, fem, ti, tretti årene?

Hun gjør også et stort nummer av at vaksinene ikke beskytter så mye mot smitte på sikt. Vel so what? Hva er problemet med å bli smittet så lenge man ikke blir alvorlig syk? Forstår ikke Nyborg at det er uunngåelig at de fleste av oss mest sannsynlig kommer til å få viruset før eller siden? Og at dette faktisk er slik alle andre pandemier forårsaket av luftveisvirus har tatt slutt?

Deila

Legg inn av Deila »

Solvgutt1 skrev: lør nov 27, 2021 11:57 am
Funkhouser skrev: lør nov 27, 2021 11:15 am
Jeg er for første gang i pandemien ganske motløs, jeg innser nå at dette ikke har noen naturlig slutt hvor samfunnet tenker at her må vi trekke en strek. Måten smitte blant vaksinerte og yngre som har tett på 0 risiko dekkes og diskuteres viser at dette vil pågå i mange mange år enda. Vi er ikke interessert i å ta problemene ved rota eller i det hele tatt ta den viktige og vanskelige diskusjonen om hvilke kostnader samfunnet faktisk må belage seg på å ta i en slik situasjon. Det gjør meg motløs og direkte bekymret for fortsettelsen.
Jeg satt og diskuterte boosterdoser med noen og mitt syn var at hvis disse boosterdosene ikke reduserer min risiko for alvorlig sykdom så er jeg ikke interessert i noe påfyll to ganger i året bare for en kortvarig reduksjon i risikoen for smitte. Jeg er ung og frisk(tok nettopp en grundig helsesjekk i en annen sammenheng, og alt var tipptopp, ingen skjulte risikofaktorer) og har i utgangspunktet lav risiko. Som fullvaksinert har jeg trolig redusert risikoen med ytterligere 70-80%. Altså fra kanskje 1% sjanse for å bli alvorlig syk, til 0,2-0,3%. Sjansen for å dø er nærmest ikke-eksisterende. Trolig fra rundt 0,05%(for min aldersgruppe uten risikofaktorer) til rundt 0,0015%. DERSOM jeg blir smittet.

Det ble ekstremt dårlig stemning. Mye guilt tripping. Til og med "Da unngår vi deg i alle fall".

Jeg klarte å redde det sånn delvis inn ved å peke på at store deler av den fattige verden knapt har kommet i gang med vaksineringen og at det da er egoistisk å vaksinere friske nordmenn for tredje gang. Det var de med på, men de syns fortsatt at det var ugreit at jeg tenkte på meg selv.

Det er en absurd utvikling. Det er jo en risiko forbundet med disse vaksinene. Ikke en stor en, men den er der. Jo flere ganger man tar vaksinen, jo større er risikoen for at man på et eller annet tidspunkt for en alvorlig bivirkning. Hvis nye doser da ikke gir noen positiv effekt på min egen helserisiko, men kun skal redusere smittetrykket en kort periode så er det et klart nei fra meg. Men det er altså nok til å bli sett på som antivaxxer fra personer jeg tidligere har sett på som fornuftige.
Jeg er i samme situasjon som deg og tenker ganske likt når det gjelder booster.

Queenie

Legg inn av Queenie »

basillen skrev: lør nov 27, 2021 11:58 am
Queenie skrev: lør nov 27, 2021 11:52 am Sjefsskremmeren er på ferde igjen: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-346869
Jeg har enda til gode å se Nyborg komme med en eneste tanke om hva som er den langsiktige strategien i forbindelse med Covid-19. Alt handler om å "få ned smitten nå!". Men skjønner ikke Nyborg at når vi har med et endemisk virus å gjøre så vil det bare komme tilbake igjen og igjen? Så hva tenker hun vi skal gjøre de neste to, tre, fem, ti, tretti årene?

Hun gjør også et stort nummer av at vaksinene ikke beskytter så mye mot smitte på sikt. Vel so what? Hva er problemet med å bli smittet så lenge man ikke blir alvorlig syk? Forstår ikke Nyborg at det er uunngåelig at de fleste av oss mest sannsynlig kommer til å få viruset før eller siden? Og at dette faktisk er slik alle andre pandemier forårsaket av luftveisvirus har tatt slutt?
Hun gjør et enormt nummer at hun må få lov til å bestemme alt, hun er den som kan mest om ALT her til lands! 😂 morsomt

basillen

Legg inn av basillen »

Solvgutt1 skrev: lør nov 27, 2021 11:57 am Det er en absurd utvikling. Det er jo en risiko forbundet med disse vaksinene. Ikke en stor en, men den er der. Jo flere ganger man tar vaksinen, jo større er risikoen for at man på et eller annet tidspunkt for en alvorlig bivirkning. Hvis nye doser da ikke gir noen positiv effekt på min egen helserisiko, men kun skal redusere smittetrykket en kort periode så er det et klart nei fra meg. Men det er altså nok til å bli sett på som antivaxxer fra personer jeg tidligere har sett på som fornuftige.
Pluss at du risikerer å bli nektet innreise i mange land, og muligens også utstengt fra mange samfunnsarenaer. Allerede nå er det jo mye som tyder på at hvis man ikke har hatt trede dose innen sommeren 2022 så vil man ikke lenger kunne reise fritt i Europa.

Akkurat som deg er jeg relativt ung (vel, tidlig 40-årene) og har ingen underliggende tilstander. Jeg har allerede tatt to doser. Så jeg mener oppriktig talt at jeg overhodet ikke har behov for en tredje dose da jeg allerede har svært god beskyttelse. I og med at jeg fikk Moderna på dose to er jeg vel omtrent så beskyttet som mulig.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Queenie skrev: lør nov 27, 2021 11:52 am Sjefsskremmeren er på ferde igjen: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-346869
Nyborg er psykisk syk. Det som er skremmende er at "koronageneralen" vår går ut og gir henne "mye rett". Hun hadde jo faktisk feil i alt hun sa, og de tiltakene hun mente var utilstrekkelige i starten av pandemien og ville føre til massedød var faktisk mer enn nok til å slå ned første bølge. Å snakke om at hun "fikk rett om munnbind og luftsmitte" er jo utrolig. Vi slo ned den bølgen uten munnbind. At man har innført munnbind senere handler mye om politikk og litt om at man har fått nye varianter som smitter på andre måter.

Ingenting av av det Nyborg sa på NRK var rett. Hun hadde ikke forstått noe som helst som andre ikke hadde forstått. Det er åpenbart, men likevel er det mange som ikke skjønner det og når har hun fått ny selvtillit.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Meg, Meg, Meg.

Fortell det til Bestemor a, når du gir henne nådestøtet 😉

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

MatsEn89 skrev: lør nov 27, 2021 12:04 pm Meg, Meg, Meg.

Fortell det til Bestemor a, når du gir henne nådestøtet 😉
Mine bestemøder er død. Siste døde av en lungebetennelse etter influensa. For fire år siden. 89 år gammel. Jeg klandrer ingen for det. Det ville jo vært sinnsykt. Den første døde av kreft. Mye verre enn å dø av korona. Helt forferdelig.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Solvgutt1 skrev: lør nov 27, 2021 11:08 am
Fernandovonarb skrev: lør nov 27, 2021 10:44 am
Solvgutt1 skrev: lør nov 27, 2021 10:41 am

Men er grunnen til at disse sykehusene ikke har kapasitet koronapasienter, eller andre pasienter?

Basert på dine siste innlegg så tolker jeg det sånn at dersom de viser seg at det er færre koronainnlagte pasienter nå enn tidligere og at det ikke først og fremst er koronapasientene som gjør beslag på sykehusene, så skyldes det en konspirasjon?
Det er flere koronapasienter enn noen gang, ikke færre, og det er opplyst at de er problemet.
I følge disse tallene stemmer ikke det du sier:

https://www.intensivregister.de/#/aktue ... zeitreihen

Nå er tysken min litt rusten, men i følge denne oversikten så tar koronapasientene opp 18% av Tysklands intensivkapasitet.
https://www.swr.de/swraktuell/corona-la ... n-100.html


Som bekrefter tre ting:

1. Det er færre koronapasienter enn ved tidligere bølger
2. Det er ikke koronapasientene som fyller opp sykehusene(i alle fall ikke intensivavdelingene)
3. Hvis sykehusene er mer fulle enn under tidligere bølger, så må det skyldes andre sykdommer. Noe vi har sett i alle land i Europa, så det gir mening.

Så må jo du, basert på dine egne innlegg, sannsynligvis trekke noen andre konklusjoner. Som at det er en stor konspirasjon på gang, og at tyske myndigheter lyver?
Jeg baserte påstanden min på denne artikkelen, og sannsynligvis flere lignende. https://www.nrk.no/urix/overlege-i-baye ... 1.15746472
Nå fant du fine grafer, kudos for de, og kan ikke si at utviklingen er lovende. Skal dog lagre siden.

"Overlege Markus Neumaier fortel det aldri før under pandemien har vore så ille som no:

– Det kritiske er at er at alle sjukehus er fulle. Det er ulikt frå dei første smittebølgjene. Under den andre bølgja kunne vi alltid flytte pasientar og hjelpe kvarandre. No er alt fullt, seier Neumaier."

Så kan FD diskutere om dilemmaet noen tyskere vurderer. Obligatorisk vaksinering for voksne, eller nedstenging for å berge sykehusene.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fernandovonarb skrev: lør nov 27, 2021 12:08 pm
Solvgutt1 skrev: lør nov 27, 2021 11:08 am
Fernandovonarb skrev: lør nov 27, 2021 10:44 am

Det er flere koronapasienter enn noen gang, ikke færre, og det er opplyst at de er problemet.
I følge disse tallene stemmer ikke det du sier:

https://www.intensivregister.de/#/aktue ... zeitreihen

Nå er tysken min litt rusten, men i følge denne oversikten så tar koronapasientene opp 18% av Tysklands intensivkapasitet.
https://www.swr.de/swraktuell/corona-la ... n-100.html


Som bekrefter tre ting:

1. Det er færre koronapasienter enn ved tidligere bølger
2. Det er ikke koronapasientene som fyller opp sykehusene(i alle fall ikke intensivavdelingene)
3. Hvis sykehusene er mer fulle enn under tidligere bølger, så må det skyldes andre sykdommer. Noe vi har sett i alle land i Europa, så det gir mening.

Så må jo du, basert på dine egne innlegg, sannsynligvis trekke noen andre konklusjoner. Som at det er en stor konspirasjon på gang, og at tyske myndigheter lyver?
Jeg baserte påstanden min på denne artikkelen, og sannsynligvis flere lignende. https://www.nrk.no/urix/overlege-i-baye ... 1.15746472
Nå fant du fine grafer, kudos for de, og kan ikke si at utviklingen er lovende. Skal dog lagre siden.

"Overlege Markus Neumaier fortel det aldri før under pandemien har vore så ille som no:

– Det kritiske er at er at alle sjukehus er fulle. Det er ulikt frå dei første smittebølgjene. Under den andre bølgja kunne vi alltid flytte pasientar og hjelpe kvarandre. No er alt fullt, seier Neumaier."

Så kan FD diskutere om dilemmaet noen tyskere vurderer. Obligatorisk vaksinering for voksne, eller nedstenging for å berge sykehusene.
Det sitatet sier jo ikke hva de er fulle av. Hva slags pasienter er det som fyller dem opp. Jeg har dokumentert for deg at det nok ikke er Covid-19-pasienter. Sannsynligvis er det, som i Norge, en bølge av folk som er syke av helt vanlige sykdommer. På grunn av et svekket immunforsvar, som følge av to år med sterke smittevernstiltak.

Men det kan man jo ikke si før man innfører ny lockdown.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Solvgutt1 skrev: lør nov 27, 2021 11:57 am Det er en absurd utvikling. Det er jo en risiko forbundet med disse vaksinene. Ikke en stor en, men den er der. Jo flere ganger man tar vaksinen, jo større er risikoen for at man på et eller annet tidspunkt for en alvorlig bivirkning. Hvis nye doser da ikke gir noen positiv effekt på min egen helserisiko, men kun skal redusere smittetrykket en kort periode så er det et klart nei fra meg.
FHI var jo også rimelig klare i et av sine oppdragssvar at de vurderte å endre vurderingsgrunnlaget rundt nytteverdi av vaksiner til en samfunnsvurdering, i stedet for en individvurdering. Der man altså skifter grunnlaget for vaksine fra "det er bra for din helse" til "det er bra for samfunnet".

Skal man kunne anbefale en boosterdose med et snev av troverdighet, som antageligvis - som du sier - har begrenset nytte for deg personlig, så er nok det et nødvendig paradigmeskifte. Men et slikt skifte er ikke uten bekymring, for som du påpeker, jo flere doser, jo mer risiko.

FHI skrev at da ble det veldig viktig å være helt sikker på at det ikke var en særlig stor økt risiko hvis man skal gi vaksiner uten at de har en egennytte for deg. Til tross for dette ser vi jo at de allerede er ute og anbefaler boosterdoser, nå senest til alle over 45 år - altså går de mot seg selv og anbefaler de til tross for manglende datagrunnlag.

Jeg ser at de akkurat har publisert besvarelsen rundt doser til 45+, så jeg får lese den i løpet av dagen og se om de tar opp denne problematikken ytterligere.
Sist redigert av Enhanced den lør nov 27, 2021 12:15 pm, redigert 1 gang totalt.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»