David Toska blir gjest i TV2s sjakkstudio

Svar
Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Re: David Toska blir gjest i TV2s sjakkstudio

Legg inn av Tjaaah »

Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:22 pm En rapport som kom ut i 2014, viste at mange Nokas-ansatte som var på jobb på ransdagen, fikk alvorlige traumer i etterkant. Ti år etter slet de med nedsatt minne, nedsatt arbeidsglede og arbeidsevne, samt sosial isolering. Flere måtte slutte i jobben.
VG
Ja, og det blir ikke bedre av at man nekter Toska muligheter.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Tjaaah skrev: søn jan 16, 2022 3:15 pm
LeSorcier skrev: søn jan 16, 2022 3:07 pm Jeg er veldig enig med Kjetil Klungland. Kan Toska (og de andre i ransteamet) bidra med noe for samfunnet, er det selvsagt positivt. Han hadde neppe fått dette oppdraget om det ikke var for NOKAS-ranet, nei - men han har sannsynligvis langt mer peiling på sjakk enn mange av de andre gjestene som har vært innom. Jeg tror det blir mer interessant å høre på Toska enn Jon Almaas og Alex Rosén, f.eks.
Det er selvsagt et poeng at han får oppdraget i det minste delvis på grunn av ranet, sikkert mer enn delvis også. Men, når de etterlatte ikke protesterer, så ser jeg ikke helt hvorfor alle andre skal gjøre det.

Et annet poeng, som du så vidt berører, er dette med å bidra positivt. Både gjennom å underholde på tv, og ved å demonstrere tydelig at man har mye å vinne på å snu livet rundt, selv om man har vært involvert i noe så alvorlig som Toska. Man kan oppnå mye i livet hvis man velger vekk kriminalitet, og er ikke tvunget til å ha det som yrke, som man ville vært i f.eks USA.

Det er nok langt mer positivt enn mange innser, og er noe som kan være med på å gi ringvirkninger. Så forstår jeg selvsagt de som steiler litt alikevel, men man kan kanskje prøve å tenke litt annerledes på det. Kanskje blir han belønnet for å ha rehabilitert seg, ikke for kriminaliteten.
Det er jo et bra poeng. Det handler vel ikke om en glorifisering av kriminalitet, men mer om å gi folk som er rehabilitert en ny sjanse. Synes også sammenligningen med Breivik er merkelig. Toska er ansvarlig for et drap som leder av et ransforsøk som feilet totalt, men han er ikke en drapsmann.
Sist redigert av Folk_flesk den søn jan 16, 2022 3:29 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

Tjaaah skrev: søn jan 16, 2022 3:23 pm
Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:22 pm En rapport som kom ut i 2014, viste at mange Nokas-ansatte som var på jobb på ransdagen, fikk alvorlige traumer i etterkant. Ti år etter slet de med nedsatt minne, nedsatt arbeidsglede og arbeidsevne, samt sosial isolering. Flere måtte slutte i jobben.
VG
Ja, og det blir ikke bedre av at man nekter Toska muligheter.

Jeg synes det er respektløst og uklokt å gi Toska denne jobben.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:22 pm
Tjaaah skrev: søn jan 16, 2022 3:15 pm
LeSorcier skrev: søn jan 16, 2022 3:07 pm Jeg er veldig enig med Kjetil Klungland. Kan Toska (og de andre i ransteamet) bidra med noe for samfunnet, er det selvsagt positivt. Han hadde neppe fått dette oppdraget om det ikke var for NOKAS-ranet, nei - men han har sannsynligvis langt mer peiling på sjakk enn mange av de andre gjestene som har vært innom. Jeg tror det blir mer interessant å høre på Toska enn Jon Almaas og Alex Rosén, f.eks.
Det er selvsagt et poeng at han får oppdraget i det minste delvis på grunn av ranet, sikkert mer enn delvis også. Men, når de etterlatte ikke protesterer, så ser jeg ikke helt hvorfor alle andre skal gjøre det.

Et annet poeng, som du så vidt berører, er dette med å bidra positivt. Både gjennom å underholde på tv, og ved å demonstrere tydelig at man har mye å vinne på å snu livet rundt, selv om man har vært involvert i noe så alvorlig som Toska. Man kan oppnå mye i livet hvis man velger vekk kriminalitet, og er ikke tvunget til å ha det som yrke, som man ville vært i f.eks USA.

Det er nok langt mer positivt enn mange innser, og er noe som kan være med på å gi ringvirkninger. Så forstår jeg selvsagt de som steiler litt alikevel, men man kan kanskje prøve å tenke litt annerledes på det. Kanskje blir han belønnet for å ha rehabilitert seg, ikke for kriminaliteten.
En rapport som kom ut i 2014, viste at mange Nokas-ansatte som var på jobb på ransdagen, fikk alvorlige traumer i etterkant. Ti år etter slet de med nedsatt minne, nedsatt arbeidsglede og arbeidsevne, samt sosial isolering. Flere måtte slutte i jobben.
VG
Det er selvsagt ikke bra, men det nærmer seg 20 år siden NOKAS-ranet, og har man klart å legge det kriminelle livet bak seg, fortjener man (i de fleste tilfeller) en ny sjanse.

Det er et par nordmenn jeg aldri vil se ute i samfunnet igjen, men Toska er ikke en av dem.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Folk_flesk skrev: søn jan 16, 2022 3:27 pm Det er jo et bra poeng. Det handler vel ikke om en glorifisering av kriminalitet, men mer om å gi folk som er rehabilitert en ny sjanse. Synes også sammenligningen med Breivik er merkelig. Toska er ansvarlig for et drap som leder av et ransforsøk som feilet totalt, men han er ikke en drapsmann.
Ja, jeg ser dette mer som en seiersgang for vår samfunnsmodell, og at selv så tunge kriminelle kan se fordelene ved å snu livet helt rundt. Så synes jeg familien hans har en forbilledlig reaksjon, ved å se forbi hva som har blitt gjort mot de, og faktisk fokusere på at det kan være positivt for samfunnet. Ekstremt beundringsverdig når selv de nærmeste berørte klarer å legge fra seg eventuell hevnlyst på den måten.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:27 pm Jeg synes det er respektløst og uklokt å gi Toska denne jobben.
Det har du all rett til å mene, så klart. Selv ser jeg mye positivt i dette, som for meg utveier det negative.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

Tjaaah skrev: søn jan 16, 2022 3:32 pm
Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:27 pm Jeg synes det er respektløst og uklokt å gi Toska denne jobben.
Det har du all rett til å mene, så klart. Selv ser jeg mye positivt i dette, som for meg utveier det negative.
Det er ikke bare meg som mener det.

Erik Håland ble beskutt under Nokas-ranet i 2004. Han reagerer kraftig på at David Toska blir sjakkekspert på TV 2.
VG
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q ... rifisering

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:35 pm
Tjaaah skrev: søn jan 16, 2022 3:32 pm
Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:27 pm Jeg synes det er respektløst og uklokt å gi Toska denne jobben.
Det har du all rett til å mene, så klart. Selv ser jeg mye positivt i dette, som for meg utveier det negative.
Det er ikke bare meg som mener det.

Erik Håland ble beskutt under Nokas-ranet i 2004. Han reagerer kraftig på at David Toska blir sjakkekspert på TV 2.
VG
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q ... rifisering
Skjønner at en som ble beskutt har vanskeligere for å tilgi, men blant de som ikke ble beskutt (flertallet?) så vil det være ulike meninger. Og det får man nesten tåle.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:35 pm Det er ikke bare meg som mener det.

Erik Håland ble beskutt under Nokas-ranet i 2004. Han reagerer kraftig på at David Toska blir sjakkekspert på TV 2.
VG
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q ... rifisering
Nei, jeg er sikker på at mange mener dette. Det endrer ikke min mening.

Vi har valgt en rettsmodell som ikke egentlig handler noe særlig om straff i Norge. Dette har vi gjort fordi hevnmodellen vi hadde ikke fungerer. I USA er fortsatt hele systemet basert på hevn, vi vil ikke tilbake dit. Det er sikkert til dels tilfredsstillende for de berørte, men det hjelper egentlig ingen. I Norge fokuserer man ikke på å straffe den som har gjort ugjerningen, men å hjelpe alle, inkludert gjerningspersonen. Da ser jeg det som naturlig at vi som ikke er berørte prøver å holde følelsene utenfor, for de hjelper oss ikke i sånne saker.

Så skal man selvsagt ikke dømme berørte, som sikkert føler seg urettferdig behandlet av og til, og som ønsker mer straff. Men det hjelper ingen, derfor gjør vi det ikke lengre. Av og til tar vi som samfunn avgjørelser som føles utrolig kjipe for enkelte, men vi gjør det for det felles beste.

Edit: Det virker også som om denne politimannen ikke åpner for at man kan slutte å være yrkeskriminell, egentlig en god grunn til å ikke høre på ham i denne saken. Uten at jeg forventer at han skal ha den mest objektive vurderingen her, så klart.
Sist redigert av Tjaaah den søn jan 16, 2022 3:44 pm, redigert 1 gang totalt.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:35 pm
Tjaaah skrev: søn jan 16, 2022 3:32 pm
Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:27 pm Jeg synes det er respektløst og uklokt å gi Toska denne jobben.
Det har du all rett til å mene, så klart. Selv ser jeg mye positivt i dette, som for meg utveier det negative.
Det er ikke bare meg som mener det.

Erik Håland ble beskutt under Nokas-ranet i 2004. Han reagerer kraftig på at David Toska blir sjakkekspert på TV 2.
VG
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q ... rifisering
Hodeløst eller spekulativt av TV2. At dette ville komme var ekstremt enkelt å lese. Hva har TV2 å tjene på dette? Er de så desperate etter oppmerksomhet eller glødende opptatte av å gi folk en ny sjanse?

Totalt uforståelig at de stiller seg slik.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:27 pm
Tjaaah skrev: søn jan 16, 2022 3:23 pm
Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:22 pm En rapport som kom ut i 2014, viste at mange Nokas-ansatte som var på jobb på ransdagen, fikk alvorlige traumer i etterkant. Ti år etter slet de med nedsatt minne, nedsatt arbeidsglede og arbeidsevne, samt sosial isolering. Flere måtte slutte i jobben.
VG
Ja, og det blir ikke bedre av at man nekter Toska muligheter.

Jeg synes det er respektløst og uklokt å gi Toska denne jobben.
Hva med å gi folk en «second change»? Det er menneskelig å gjøre feil. I Toskas tilfelle dreier det kanskje seg om en litt større feil enn det som er normalt for andre men det må da gå an å tilgi og gå videre?

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

Hoppidioten skrev: søn jan 16, 2022 3:44 pm
Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:27 pm
Tjaaah skrev: søn jan 16, 2022 3:23 pm

Ja, og det blir ikke bedre av at man nekter Toska muligheter.

Jeg synes det er respektløst og uklokt å gi Toska denne jobben.
Hva med å gi folk en «second change»? Det er menneskelig å gjøre feil. I Toskas tilfelle dreier det kanskje seg om en litt større feil enn det som er normalt for andre men det må da gå an å tilgi og gå videre?
Han har fått en ny sjanse til å leve et nytt liv med familie og jobb.
Å gi han jobb på tv er noe helt annet, dette burde de berørte sluppet.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:35 pm
Tjaaah skrev: søn jan 16, 2022 3:32 pm
Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:27 pm Jeg synes det er respektløst og uklokt å gi Toska denne jobben.
Det har du all rett til å mene, så klart. Selv ser jeg mye positivt i dette, som for meg utveier det negative.
Det er ikke bare meg som mener det.

Erik Håland ble beskutt under Nokas-ranet i 2004. Han reagerer kraftig på at David Toska blir sjakkekspert på TV 2.
VG
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q ... rifisering
Erik Håland er vel den siste som skal snakke i denne saken. Hadde det ikke vært for hans fullstendige hodemist på domkirekplassen den dagen hadde Klungland trolig vært i live den dag i dag. Det var han som startet skuddvekslingen og gikk fullstendig banans med skytevåpenet sitt.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Vegard Jansen Hagen er en hedersmann!

Håper Toska viser seg å være en meget dyktig sjakkekspert.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Toska kommer i studio i kraft av å være en kjent kjeltring, ikke fordi han er interessert i sjakk. Synes det er fullstendig skivebom, mannen har ødelagt mange liv.

Mysterio19

Legg inn av Mysterio19 »

Åpenbart at det er kommersialiseringen TV 2 tenker på her.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Ryktes at drapsmennene fra Hadeland skal være ekspertkommentatorer på Landsskytterstevnet.

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

Hoppidioten skrev: søn jan 16, 2022 3:47 pm
Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:35 pm
Tjaaah skrev: søn jan 16, 2022 3:32 pm

Det har du all rett til å mene, så klart. Selv ser jeg mye positivt i dette, som for meg utveier det negative.
Det er ikke bare meg som mener det.

Erik Håland ble beskutt under Nokas-ranet i 2004. Han reagerer kraftig på at David Toska blir sjakkekspert på TV 2.
VG
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q ... rifisering
Erik Håland er vel den siste som skal snakke i denne saken. Hadde det ikke vært for hans fullstendige hodemist på domkirekplassen den dagen hadde Klungland trolig vært i live den dag i dag. Det var han som startet skuddvekslingen og gikk fullstendig banans med skytevåpenet sitt.
Dette er faktisk fasiten. Uten triggerhappy Håland på jobb hadde ingen blitt drept under ranet.
Når familien til Klungland kan tilgi drapsmannen, som ikke var Toska, kan Håland holde kjeft.

MadBum

Legg inn av MadBum »

LeSorcier skrev: søn jan 16, 2022 3:54 pm Vegard Jansen Hagen er en hedersmann!

Håper Toska viser seg å være en meget dyktig sjakkekspert.
Trollmannen trenger hjelp i Aab. Metkel Betew må inn!

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

Haugzu skrev: søn jan 16, 2022 3:54 pm Toska kommer i studio i kraft av å være en kjent kjeltring, ikke fordi han er interessert i sjakk. Synes det er fullstendig skivebom, mannen har ødelagt mange liv.
Det er nesten ikke til å tro.
Men sånn er det blitt, hensynet til forbrytere kommer foran hensynet til ofrene.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Haugzu skrev: søn jan 16, 2022 3:54 pm Toska kommer i studio i kraft av å være en kjent kjeltring, ikke fordi han er interessert i sjakk. Synes det er fullstendig skivebom, mannen har ødelagt mange liv.
I kraft av å være en kjent rehabilitert kriminell. Det er en enorm forskjell der.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:59 pm Det er nesten ikke til å tro.
Men sånn er det blitt, hensynet til forbrytere kommer foran hensynet til ofrene.
Nei, hensynet til samfunnet kommer foran hensynet til ofre og pårørene. Det kan sikkert virke som om dette er å først og fremst ta hensyn til gjerningspersoner, men det er ikke motivasjonen.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

MadBum skrev: søn jan 16, 2022 3:58 pm
LeSorcier skrev: søn jan 16, 2022 3:54 pm Vegard Jansen Hagen er en hedersmann!

Håper Toska viser seg å være en meget dyktig sjakkekspert.
Trollmannen trenger hjelp i Aab. Metkel Betew må inn!
Betew er vel blant de som ikke har vist noen tegn til bedring.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Tjaaah skrev: søn jan 16, 2022 3:41 pm
Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:35 pm Det er ikke bare meg som mener det.

Erik Håland ble beskutt under Nokas-ranet i 2004. Han reagerer kraftig på at David Toska blir sjakkekspert på TV 2.
VG
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q ... rifisering
Nei, jeg er sikker på at mange mener dette. Det endrer ikke min mening.

Vi har valgt en rettsmodell som ikke egentlig handler noe særlig om straff i Norge. Dette har vi gjort fordi hevnmodellen vi hadde ikke fungerer. I USA er fortsatt hele systemet basert på hevn, vi vil ikke tilbake dit. Det er sikkert til dels tilfredsstillende for de berørte, men det hjelper egentlig ingen. I Norge fokuserer man ikke på å straffe den som har gjort ugjerningen, men å hjelpe alle, inkludert gjerningspersonen. Da ser jeg det som naturlig at vi som ikke er berørte prøver å holde følelsene utenfor, for de hjelper oss ikke i sånne saker.

Så skal man selvsagt ikke dømme berørte, som sikkert føler seg urettferdig behandlet av og til, og som ønsker mer straff. Men det hjelper ingen, derfor gjør vi det ikke lengre. Av og til tar vi som samfunn avgjørelser som føles utrolig kjipe for enkelte, men vi gjør det for det felles beste.

Edit: Det virker også som om denne politimannen ikke åpner for at man kan slutte å være yrkeskriminell, egentlig en god grunn til å ikke høre på ham i denne saken. Uten at jeg forventer at han skal ha den mest objektive vurderingen her, så klart.
Det er ganske kreativt å få dette til å handle om at Toska liksom utsettes for hevn og ønske om ekstrastraff, når det synes å være bred enighet om at problemet er at han her belønnes for sin kriminalitet. Det er viktig å holde tungen i rett munn, men vi behøver ikke å late som om det ville vært et problem for den norske kriminalomsorgsmodellen at man ikke får fordeler av å få en politimann drept og et antall bankansatte traumatisert.

For øvrig har han vel strengt tatt ikke gjort opp for seg. Den delen av dommen som krever tilbakebetaling av ransutbyttet er så vidt jeg vet ikke gjennomført.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

LeSorcier skrev: søn jan 16, 2022 4:01 pm Betew er vel blant de som ikke har vist noen tegn til bedring.
Og som dermed aldri glorifiseres, eller inviteres til noe.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Kverulanten skrev: søn jan 16, 2022 3:58 pm
Hoppidioten skrev: søn jan 16, 2022 3:47 pm
Gideg skrev: søn jan 16, 2022 3:35 pm

Det er ikke bare meg som mener det.

Erik Håland ble beskutt under Nokas-ranet i 2004. Han reagerer kraftig på at David Toska blir sjakkekspert på TV 2.
VG
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q ... rifisering
Erik Håland er vel den siste som skal snakke i denne saken. Hadde det ikke vært for hans fullstendige hodemist på domkirekplassen den dagen hadde Klungland trolig vært i live den dag i dag. Det var han som startet skuddvekslingen og gikk fullstendig banans med skytevåpenet sitt.
Dette er faktisk fasiten. Uten triggerhappy Håland på jobb hadde ingen blitt drept under ranet.
Når familien til Klungland kan tilgi drapsmannen, som ikke var Toska, kan Håland holde kjeft.
Det er åpenbart at Politiet skulle latt de tungt væpna ranerne fått fritt leide fra Stavanger sentrum, så kunne de skygget de ogpågrepet ranerne senere da politiet var skikkelig forberdet.

Meget svak politifaglig vurdering å begynne å skyte på ranere med maskingevær med knallpistolen sin.

Håper denne Håland etter evalueringen av innsatsen under ranet ikke har noe med politiet å gjøre, ikke i operativ tjeneste i alle fall.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Brezjnev skrev: søn jan 16, 2022 4:02 pm Det er ganske kreativt å få dette til å handle om at Toska liksom utsettes for hevn og ønske om ekstrastraff, når det synes å være bred enighet om at problemet er at han her belønnes for sin kriminalitet. Det er viktig å holde tungen i rett munn, men vi behøver ikke å late som om det ville vært et problem for den norske kriminalomsorgsmodellen at man ikke får fordeler av å få en politimann drept og et antall bankansatte traumatisert.

For øvrig har han vel strengt tatt ikke gjort opp for seg. Den delen av dommen som krever tilbakebetaling av ransutbyttet er så vidt jeg vet ikke gjennomført.
Jeg har ikke sagt noe om ekstra straff, her får jeg kjeften stappet full av ord. Jeg tok også opp at jeg skjønner sysnpunktet om at han ser ut til å bli belønnet for kriminaliteten, men at man kan snu på det, og si at han også er et eksempel på en som har valgt vekk kriminaliteten, og at dette fremheves.

Jeg nevnte forøvrig heller ikke at han har gjort opp for seg. Jeg er usikker på om man kan gjøre opp for at man er involvert i at noen dør. Igjen, kjeften full av ord, Brezjnev. Litt skuffende, fra en glimrende fyr som du jo er.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Tjaaah skrev: søn jan 16, 2022 4:05 pm
Brezjnev skrev: søn jan 16, 2022 4:02 pm Det er ganske kreativt å få dette til å handle om at Toska liksom utsettes for hevn og ønske om ekstrastraff, når det synes å være bred enighet om at problemet er at han her belønnes for sin kriminalitet. Det er viktig å holde tungen i rett munn, men vi behøver ikke å late som om det ville vært et problem for den norske kriminalomsorgsmodellen at man ikke får fordeler av å få en politimann drept og et antall bankansatte traumatisert.

For øvrig har han vel strengt tatt ikke gjort opp for seg. Den delen av dommen som krever tilbakebetaling av ransutbyttet er så vidt jeg vet ikke gjennomført.
Jeg har ikke sagt noe om ekstra straff, her får jeg kjeften stappet full av ord. Jeg tok også opp at jeg skjønner sysnpunktet om at han ser ut til å bli belønnet for kriminaliteten, men at man kan snu på det, og si at han også er et eksempel på en som har valgt vekk kriminaliteten, og at dette fremheves.
Bare hevn, da, uten at jeg ser at poenget svekkes vesentlig av den grunn. Men orsak om jeg har lagt ord på ditt tastatur.

Det å lage et Vårt lille land-type program ville vært et passende format å fortelle en slik historie (lurer på om det faktisk alt er gjort). Der kan man fortelle historien om en fyr som etter hvert valgte vekk kriminaliteten, hvorfor han gjorde det, og hvorfor andre bør gjøre det samme. I en sjakksending blir det å bruke ham som publikumsmagnet noe helt annet.

Og han har som sagt fortsatt ikke gjort opp for seg.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Tjaaah skrev: søn jan 16, 2022 4:05 pm
Brezjnev skrev: søn jan 16, 2022 4:02 pm Det er ganske kreativt å få dette til å handle om at Toska liksom utsettes for hevn og ønske om ekstrastraff, når det synes å være bred enighet om at problemet er at han her belønnes for sin kriminalitet. Det er viktig å holde tungen i rett munn, men vi behøver ikke å late som om det ville vært et problem for den norske kriminalomsorgsmodellen at man ikke får fordeler av å få en politimann drept og et antall bankansatte traumatisert.

For øvrig har han vel strengt tatt ikke gjort opp for seg. Den delen av dommen som krever tilbakebetaling av ransutbyttet er så vidt jeg vet ikke gjennomført.
Jeg nevnte forøvrig heller ikke at han har gjort opp for seg. Jeg er usikker på om man kan gjøre opp for at man er involvert i at noen dør. Igjen, kjeften full av ord, Brezjnev. Litt skuffende, fra en glimrende fyr som du jo er.
Takk, men den der får du ikke noen orsak for. Når du snakker om det norske systemet med rehabilitering og tilbakeføring til samfunnet, så er dét det samme som å si gjøre opp for seg.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Brezjnev skrev: søn jan 16, 2022 4:13 pm Bare hevn, da, uten at jeg ser at poenget svekkes vesentlig av den grunn. Men orsak om jeg har lagt ord på ditt tastatur.

Det å lage et Vårt lille land-type program ville vært et passende format å fortelle en slik historie (lurer på om det faktisk alt er gjort). Der kan man fortelle historien om en fyr som etter hvert valgte vekk kriminaliteten, hvorfor han gjorde det, og hvorfor andre bør gjøre det samme. I en sjakksending blir det å bruke ham som publikumsmagnet noe helt annet.

Og han har som sagt fortsatt ikke gjort opp for seg.
Det må jo to mennekser til for å få til en misforståelse, så det er jo ikke bare din feil når det jeg skriver tolkes på en annen måte enn jeg mente det. Bare likte å skrive kjeften full av ord, hehe. Det jeg mente med dette med hevn, er at vi jo ikke fokuserer noe nevneverdig på å straffe kriminelle i det hele tatt. De låses ikke inne først og fremst for å straffes, de låses inne for å beskytte andre, og for å rehabiliteres. Men det var mer et sidespor i denne saken.

Poenget mitt var at man kan se på dette med glorifisering på forskjellige måter, men jeg skjønner selvsagt at ikke alle er enig i det heller. Selv tror jeg vi som samfunn har noe å vinne på at selv de som har gjort veldig alvorlige ting, kan oppnå veldig mye senere, selv om han åpenbart er kjent som følge av det gale han gjorde. Så skjønner jeg selvfølgelig at mange er uenige i det også.

Og jeg er helt enig i at han ikke har gjort opp for seg, kanskje er det sant at han ikke vet hvor pengene er, kanskje er det løgn. Heller vel mot det siste, men det er ikke akkurat sikkert at han kan få tak i pengene om han visste noe, eller om han ville overlevd forsøket på å finne de. At noen døde tror jeg som sagt ikke at han kan gjøre opp for, uavhengig om han skjøt selv, eller ikke. Så jeg ser poenget ditt her også, jeg vektlegger det nok litt mindre selv, akkurat her.
Brezjnev skrev: søn jan 16, 2022 4:15 pm Takk, men den der får du ikke noen orsak for. Når du snakker om det norske systemet med rehabilitering og tilbakeføring til samfunnet, så er dét det samme som å si gjøre opp for seg.
Du kan være uenig i betydningen av ordene og frasene jeg bruker, men du kan ikke diktere hva jeg mener med de, så jeg er uenig i at det er det samme. Rehabilitere for meg, er å komme dit at man begynner på en lang reise for å gjøre opp for seg selv. Ikke at man allerede har gjort det. I så fall hadde vi rehabilitert veldig få.
Sist redigert av Tjaaah den søn jan 16, 2022 4:24 pm, redigert 2 ganger totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»