Norsk politi - samletråd

Svar
Kul_Djevel

Re: Norsk politi - samletråd

Legg inn av Kul_Djevel »

Centrist skrev: ons nov 23, 2022 8:45 am Politiet er nå et oppriktig stort demokratisk problem. Man har betjenter og saksbehandlere som gjør hva de vil uten reell risiko for konsekvenser, som fører til at de går løs på demonstranter fra alle sider. Konsekvensen er at disse vegrer seg for å delta mer og det skapes en mistillit til politiet.

Istedenfor å ta ansvar og gå av, sitter man med en ledelse som nærmest applauderer. Man skal pina meg argumentere godt for å overbevise meg om at NNPF sitt tankegods om ulovlig tvangmiddelsbruk ikke har forpult resten av tankegodset i politiet også.

Dette er så ille at justisministeren skulle ha kommet på banen og tatt en skikkelig oppvask i tillegg til å få regjeringen og Stortinget til å øke rettferdvederlagordningen. Helt forbanna krise faktisk.
Du har nok noen poenger. Problemet i Norge idag er at vi ikke har noen instanser som man kan anmelde politiet til. Vi har ingen instanser som kan etterforske de og/eller etterforske det som ofte fremstår som maktmisbruk.

Så vi må få på plass en enhet som kan gjøre det. Helt utrolig at vi ikke har fått på plass en enhet som kan etterforske politiet ved behov.

Vil også si at du ikke kan forvente for mye fra det unge barnet som leder justisdepartementet

Centrist

Legg inn av Centrist »

Kul_Djevel skrev: ons nov 23, 2022 8:51 am
Du har nok noen poenger. Problemet i Norge idag er at vi ikke har noen instanser som man kan anmelde politiet til. Vi har ingen instanser som kan etterforske de og/eller etterforske det som ofte fremstår som maktmisbruk.

Så vi må få på plass en enhet som kan gjøre det. Helt utrolig at vi ikke har fått på plass en enhet som kan etterforske politiet ved behov.

Vil også si at du ikke kan forvente for mye fra det unge barnet som leder justisdepartementet
Hensiktmessig å nevne Spesialenheten for politisaker. Vi har en dermed en instans i teorien, men den er ikke-fungerende i praksis. For de som har lest hva jeg skriver her inne til tider, er det intet sjokk at de skjønnsmessige vurderingene politiet (og forvaltningen) har må innskrenkes betraktelig. Det er her problemet ligger, og det må stoppes før det evt. er mat for Spesialenheten. Dessverre så stoppes det ikke i noen kanaler.

Jeg ser ikke helt relevansen til Mehls alder. Det er mye å kritisere henne for enn at man skal måtte ned på et så banalt nivå som alder. Anundsen, Amundsen, Listhaug og Mæland var alle også fullstendig hårreisende i sin rolle, og de er vesentlig eldre enn Mehl.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Centrist skrev: ons nov 23, 2022 10:37 am
Kul_Djevel skrev: ons nov 23, 2022 8:51 am
Du har nok noen poenger. Problemet i Norge idag er at vi ikke har noen instanser som man kan anmelde politiet til. Vi har ingen instanser som kan etterforske de og/eller etterforske det som ofte fremstår som maktmisbruk.

Så vi må få på plass en enhet som kan gjøre det. Helt utrolig at vi ikke har fått på plass en enhet som kan etterforske politiet ved behov.

Vil også si at du ikke kan forvente for mye fra det unge barnet som leder justisdepartementet
Hensiktmessig å nevne Spesialenheten for politisaker. Vi har en dermed en instans i teorien, men den er ikke-fungerende i praksis. For de som har lest hva jeg skriver her inne til tider, er det intet sjokk at de skjønnsmessige vurderingene politiet (og forvaltningen) har må innskrenkes betraktelig. Det er her problemet ligger, og det må stoppes før det evt. er mat for Spesialenheten. Dessverre så stoppes det ikke i noen kanaler.

Jeg ser ikke helt relevansen til Mehls alder. Det er mye å kritisere henne for enn at man skal måtte ned på et så banalt nivå som alder. Anundsen, Amundsen, Listhaug og Mæland var alle også fullstendig hårreisende i sin rolle, og de er vesentlig eldre enn Mehl.
Lite hensiktsmessig å nevne spesialenheten som aldri etterforsker eller gjør noe som helst av relevans. De henlegger så og si alt. Spesialenheten må legges ned og man må få på plass noe som faktisk kan etterforske og tiltale politifolk.

Når det gjelder Mehl så mener jeg absolutt alderen spiller en rolle. Den forteller oss litt om erfaringer og hun er ALT FOR UNG og har ALT FOR LITE ERFARING til å lede et så tungt departement. Så det er ikke noe banalt nivå å bruke alder som et argument all den tid alder forteller en god del. Man burde valgt noen med mer erfaring til en så viktig stilling og ikke ei som er nyutdanna.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Kul_Djevel skrev: ons nov 23, 2022 11:06 am Når det gjelder Mehl så mener jeg absolutt alderen spiller en rolle. Den forteller oss litt om erfaringer og hun er ALT FOR UNG og har ALT FOR LITE ERFARING til å lede et så tungt departement. Så det er ikke noe banalt nivå å bruke alder som et argument all den tid alder forteller en god del. Man burde valgt noen med mer erfaring til en så viktig stilling og ikke ei som er nyutdanna.
Nå er ikke dette trådens tema, så dette blir nok mitt siste innlegg vedrørende temaet. Allikevel så er det slik at du ikke er i stand til å nevne alternativer til Mehl.

Senterpartiet var og er relativt bestemt på at de skulle ha justisministeren. Skal man legge til grunn at vedkommende bør (i mine øyne er det bortimot må) ha juridisk embetseksamen for å være justisminister, er det kun Arnstad som er alternativ. Hun har vært parlamentarisk leder siden 2014 og det er ikke åpenbart at hun ville ha takket ja til å være justisminister. Det at hun plutselig skulle ha gjort jobben mye bedre enn Mehl (les: gi offentlige beklagelser, rydde opp i samrøret og overdriven maktbruk ol.) tviler jeg svært sterkt på. Dette er tilnærmet utelukkende et problem for Sp (og dels Ap) som parti.

Dessuten falmer jo dette erfaring-argumentet ditt noe bort når f.eks. Mæland, som var veldig erfaren både på justisfeltet og i politikken, snudde ræva til koronarestriksjonene sin legalitet. Hun ledet et department som mente det ikke var viktig hva de mente om bla. Grunnloven fordi det ville bli gjennomført uansett.

Mehl er forøvrig ikke nyutdannet. Hun har jobbet som advokatfullmektig siden 2017.

Sp ønsker ikke å rydde opp fordi de ønsker å gi politiet mer makt. De ønsker ikke at politiet skal slutte med maktovergrep ovenfor rusmisbrukere fordi de liker hæææmbrent mer enn cannabis. Forenkling, men realiteten er virkelig ikke langt unna.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Politiet ville bøtelegge lastebilsjåfør på brudd av kjøre og hviletid da vedkommende flyttet bilen på privat grunn for å vaske og polere bilen utenom arbeidstid. Heldigvis gikk politiet og SVV på tap i retten
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv ... LOl-y4SDbE

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

stc887 skrev: ons nov 23, 2022 4:16 pm Politiet ville bøtelegge lastebilsjåfør på brudd av kjøre og hviletid da vedkommende flyttet bilen på privat grunn for å vaske og polere bilen utenom arbeidstid. Heldigvis gikk politiet og SVV på tap i retten
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv ... LOl-y4SDbE
Nok et eksempel på sløseri av skattepenger og misbruk av rettsvesenet slik at ordentlig kriminalitet blir henlagt pga press i rettsvesenet og manglende evne til prioritering av politiet.

Bra han ble frikjent. Skulle bare mangle.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Justice 97 skrev: ons nov 23, 2022 8:35 am Jeg var ikke klar over at man mistet førerkortet om man er deprimert, det er jo greit å vite, slik at jeg aldri innrømmer det for noen, om jeg noen gang går inn i en depresjon. Jeg vil da ikke miste førerretten!
Jeg sier så lite som mulig om min helsetilstand til helsevesenet, for eksempel om rusmiddler, for jeg vet de har ikke taushetsplikt i Norge. De har åpen kanal til politiet, og i Norge er slik at du aller nådigst får lov av Den Gode Stat til å kjøre bil, men de kan ta fra deg det når de finner det for godt.

MadBum

Legg inn av MadBum »

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ju ... /15297797/

Brevet som politiet sendte til han klimaaktivisten er i strid med grunnloven.

Heiaheia!

Centrist

Legg inn av Centrist »

Det er bra at dette blir tatt opp i Stortinget. Dette er så ille at man nesten kan være irritert på taushetsplikten, for her burde politiet virkelig ha svart på hva de har drevet på med. Politiets maktbruk går nå på rettsikkerheten løs og svekker rettstaten. Det er særs alvorlig, og burde få mye større oppmerksomhet enn hva som er tilfellet. Både når det kommer til enkeltsaker og den generelle ukulturen.

Anne Rokkan sa det godt: Det utvikler seg nå en aversjon mot de i uniform. Mens man før hadde tillit og møtte de med åpent sinn, møter man nå politiet med en aversjon og mistillit. Og den eneste grunnen til det er statsmaktene selv. De har seg selv å takke for denne skandalen som per nå pisser på de idealer vi ønsker å bygge samfunnet vårt på.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Om man kan miste lappen for å sykle i fylla så kan man like greit miste den for å legge seg ned i veibanen med vilje. Begge viser manglende even til å oppføre seg i trafikken.

Hedning

Legg inn av Hedning »

Justice 97 skrev: tor nov 24, 2022 11:20 am
MadBum skrev: tor nov 24, 2022 11:07 am https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ju ... /15297797/

Brevet som politiet sendte til han klimaaktivisten er i strid med grunnloven.

Heiaheia!
Maktmisbruk ja, det virker som om det har blitt helt dagligdags i politiet. Med en ledelse som ikke slår ned på maktmisbruket, må det nesten bli sånn. Det er Bjørnland og justisministeren sin jobb å rydde opp her, noe de har vist null interesse for i en årrekke (justisministrene før Mehl også). Det er vanskelig å endre noe, når råten går helt til topps i justissektoren. Endringen må starte i toppene.
Bjørnland var på Dagsnytt 18 i dag,og gjorde som vanlig dårlig inntrykk,og gikk i forsvarsposisjon da hun ble konfrontert med at Politiet har synkende tillit. Den damen aner ikke hva ydmykhet er. Et ordentlig nek.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Rettsaken mot politilederen som tok med seg utstyr til en verdi av 680.000 hjem og solgte det på Finn.no er i gang.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/je ... /15313597/

Kommer han seg unna med betinget, eller må han inn tro? Vi venter i spenning.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

MadBum skrev: tir nov 29, 2022 3:35 pm Rettsaken mot politilederen som tok med seg utstyr til en verdi av 680.000 hjem og solgte det på Finn.no er i gang.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/je ... /15313597/

Kommer han seg unna med betinget, eller må han inn tro? Vi venter i spenning.
Den eneste saken det inkompetente spesialenheten ikke har henlagt på mange år dette sikkert.

Uansett. Synes de ber om alt for lav straff. Mer alvorlig når politiet begår denne typen kriminalitet enn når vanlige folk gjør det, all den tid det bare svekker tilliten til politiet ytterligere. De burde bedt om 2 år ubetinget.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Alt for lav straff. Og at en vegrer seg for å ansette ett tyvaktig maktmenneske er jo meget forståelig.

Oberman
Innlegg: 64

Legg inn av Oberman »

Justice 97 skrev: ons nov 30, 2022 1:50 pm Da er banditten dømt.

[url=https://www.nrk.no/mr/politimann-domd-t ... 1.16201270]Politimannen gret då han forklarte seg i retten
For en tøffing!

Centrist

Legg inn av Centrist »

https://www.nrk.no/rogaland/nye-retning ... 1.16181776

Her er det mye småting å ta tak i. Denne "Lea" er jo en ting, men politiets uttalelser er fokuset.

Ref. "Vi har ikke lenger...urinprøve og ransakelse." Her er det språklig forvirring med vilje. De har aldri hatt disse virkemidlene, som dessuten har blitt nokså klargjort bare gjør ting verre.

Oustorp mener politifolk er usikre på hvor grensen går. Ja, det er virkelig vanskelig å forstå. Kun hvis man er politi da. Disse droppet sikkert å møte når Riksadvokaten holdt kurs også.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Maktfordelingsprinsippet tilsier at utøvende og dømmende makt må skilles. Ser ut til å være gode grunner til det…
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/n ... behandling

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Centrist skrev: tor des 01, 2022 11:16 pm https://www.nrk.no/rogaland/nye-retning ... 1.16181776

Her er det mye småting å ta tak i. Denne "Lea" er jo en ting, men politiets uttalelser er fokuset.

Ref. "Vi har ikke lenger...urinprøve og ransakelse." Her er det språklig forvirring med vilje. De har aldri hatt disse virkemidlene, som dessuten har blitt nokså klargjort bare gjør ting verre.

Oustorp mener politifolk er usikre på hvor grensen går. Ja, det er virkelig vanskelig å forstå. Kun hvis man er politi da. Disse droppet sikkert å møte når Riksadvokaten holdt kurs også.
Er du usikker så ringer du juristen eller lar vedkommende gå. Er faktisk veldig enkelt.

William_S

Legg inn av William_S »

Sterk historie om en 20 år gammel jente som tok sitt eget liv i Bredtvedt fengsel. Hun ble av retten i flere omganger vurdert for syk til å være i fengsel. Hva skjedde? Ingenting. Og politiet, Kriminalomsorgen etc skjuler seg bak taushetsplikt
Og spesialenheten for henleggelser sier selvsagt at poltiiet har gjort alt riktig.
https://www.vg.no/spesial/2022/silje/?u ... 6-w9a5d1cf

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Justice 97 skrev: lør des 03, 2022 1:06 am Mye politi i mediene for tida.

Etterlatte etter Grønland-drapet sjokkert over politiets fremstilling. Familien til mannen som ble drept på Grønland reagerer sterkt på at politiet fremstilte den drepte som en del av et kriminelt miljø like etter drapet.

Den drepte er domfelt tre ganger - men kun for det som kan kalles mindre forhold. Ingen av dommene handler om gjengkriminalitet. Det viser dommene som NRK har sett. Forholdene handler om en slåsskamp på fest, å ha forstyrret natteroen og han har også nektet å godta et forelegg fra politiet. Dette måtte han betale en bot for.

Og nå har politiet snudd. Politiadvokat Kari Kirkhorn sier til NRK at politiet har hatt et møte med de etterlate i drapssaken. – I ettertid har politiet hatt et møte med de etterlatte og forsøkt å forklare og at vi ønsker å ta lærdom av det som fremstår som en uheldig og upresis uttalelse.
Politiet har altså tegnet et bilde av det drepte familiemedlemmet deres som tungt kriminell, og del av et gjengmiljø hvor man veksler på å pushe narkotika til byens befolkning, og drepe hverandre. Når det viser seg at det var omtrent like mye hold i dette injurierende eventyret som de fleste andre eventyr så var det ikke annet enn noe som "fremstår som en uheldig og upresis uttalelse".

Altså, jeg forstår at politiet først tenkte "gjengoppgjør", med tanke på hva som skjedde og hvor. Jeg forstår mindre behovet for å portrettere offeret på en måte de ikke hadde dekning for, og som de visste at de ikke hadde dekning for. Det jeg absolutt ikke forstår er at det skal være så jævla vanskelig å si rett ut at de tok feil, dummet seg ut, bæsjet på leggen når sannheten tvinger seg frem.

MadBum

Legg inn av MadBum »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P ... dri-noe-av

Justisministeren flopper når det gjelder de mange varslersakene mot Politiet og polititoppene.

William_S

Legg inn av William_S »

Justice 97 skrev: søn des 04, 2022 2:02 pm
William_S skrev: søn des 04, 2022 12:16 pm Sterk historie om en 20 år gammel jente som tok sitt eget liv i Bredtvedt fengsel. Hun ble av retten i flere omganger vurdert for syk til å være i fengsel. Hva skjedde? Ingenting. Og politiet, Kriminalomsorgen etc skjuler seg bak taushetsplikt
Og spesialenheten for henleggelser sier selvsagt at poltiiet har gjort alt riktig.
https://www.vg.no/spesial/2022/silje/?u ... 6-w9a5d1cf
Stygg sak, igjen. Lurer på hvor mange det er som er drept av politi/kriminalomsorg på denne måten, uten at noen må stå til ansvar for det. Må være helt jævlig for de etterlatte å oppleve noe slikt, deres kjære dør en meningsløs død som kunne, burde og skulle vært unngått, mens de ansvarlige fraskriver seg alt ansvar. Hver gang.
Ja det er vanskelig å være uenig i det. Er en del her til lands som gjør fryktelige handlinger, men som ikke får den hjelpen de faktisk trenger. Dessuten så er det vel relativt sjeldent at retten omtaler behovet for hjelp så tydelig som i denne saken jeg refererte til. Selvsagt skal de som gjør begår handligner ta sin straff, men i en del tilfeller snakker vi om tunge psykiratiske tilfeller som ikke har så mye i fengsel å gjøre. Det har jo ofte blitt tegnet som en myte at tvungen psykisk helsevern er en straff på linje med en feriekoloni,, men det er det absolutt ikke.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Brezjnev skrev: søn des 04, 2022 12:33 pm
Justice 97 skrev: lør des 03, 2022 1:06 am Mye politi i mediene for tida.

Etterlatte etter Grønland-drapet sjokkert over politiets fremstilling. Familien til mannen som ble drept på Grønland reagerer sterkt på at politiet fremstilte den drepte som en del av et kriminelt miljø like etter drapet.
Politiet har altså tegnet et bilde av det drepte familiemedlemmet deres som tungt kriminell, og del av et gjengmiljø hvor man veksler på å pushe narkotika til byens befolkning, og drepe hverandre.

Altså, jeg forstår at politiet først tenkte "gjengoppgjør", med tanke på hva som skjedde og hvor. Jeg forstår mindre behovet for å portrettere offeret på en måte de ikke hadde dekning for, og som de visste at de ikke hadde dekning for.
Mulig jeg husker feil eller blander saker her nå, men var det ikke snakk om at den drepte bar skuddsikker vest på seg? Hvis det var tilfelle, så er det kanskje ikke merkelig at man tenker gjengoppgjør med en gang.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Politimann dømt for voldtekt! Utrolig.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste- ... m-voldtekt

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

MadBum skrev: tir des 06, 2022 8:31 am Politimann dømt for voldtekt! Utrolig.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste- ... m-voldtekt
Grovt uaktsom voldtekt..?!?
Hvordan foregår det?

William_S

Legg inn av William_S »

Henningsen skrev: tir des 06, 2022 9:05 am
MadBum skrev: tir des 06, 2022 8:31 am Politimann dømt for voldtekt! Utrolig.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste- ... m-voldtekt
Grovt uaktsom voldtekt..?!?
Hvordan foregår det?
Ja det er jo et godt spørsmål...

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

William_S skrev: tir des 06, 2022 10:30 am
Henningsen skrev: tir des 06, 2022 9:05 am
MadBum skrev: tir des 06, 2022 8:31 am Politimann dømt for voldtekt! Utrolig.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste- ... m-voldtekt
Grovt uaktsom voldtekt..?!?
Hvordan foregår det?
Ja det er jo et godt spørsmål...
Veldig godt spørsmål. Media beskytter ofrene til et nesten parodisk nivå, så vi lesere sitter der og skjønner ingenting. Vi fokuserer mer på de håpløse journalister enn på de kriminelle. Er ikke mange dager siden jeg kom over noe lignede.

Centrist

Legg inn av Centrist »

ehall skrev: tir des 06, 2022 9:22 pm
Veldig godt spørsmål. Media beskytter ofrene til et nesten parodisk nivå, så vi lesere sitter der og skjønner ingenting. Vi fokuserer mer på de håpløse journalister enn på de kriminelle. Er ikke mange dager siden jeg kom over noe lignede.
Evt. så gjengir bare mediene hva dommen har sagt.

Alt er ikke nødvendigvis en større konspirasjon. Av og til er konspirasjonen et utslag av egne manglende (juridisk) kompetanse.

Grovt uaktsomthet innebærer forøvrig at vedkommende ikke handlet med forsett. Eksempelvis ikke visste at offerets handling tilsvarte et nei ol. Grovt uaktsomthet tilsvarer dermed at vedkommende burde ha skjønt det. Svært enkelt forklart.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Centrist skrev: tir des 06, 2022 11:16 pm
ehall skrev: tir des 06, 2022 9:22 pm
Veldig godt spørsmål. Media beskytter ofrene til et nesten parodisk nivå, så vi lesere sitter der og skjønner ingenting. Vi fokuserer mer på de håpløse journalister enn på de kriminelle. Er ikke mange dager siden jeg kom over noe lignede.
Evt. så gjengir bare mediene hva dommen har sagt.

Alt er ikke nødvendigvis en større konspirasjon. Av og til er konspirasjonen et utslag av egne manglende (juridisk) kompetanse.

Grovt uaktsomthet innebærer forøvrig at vedkommende ikke handlet med forsett. Eksempelvis ikke visste at offerets handling tilsvarte et nei ol. Grovt uaktsomthet tilsvarer dermed at vedkommende burde ha skjønt det. Svært enkelt forklart.
Hva skal vi med journalister da? Kan bare legge inn en link til dommen.

Det er rett og slett en voldtekt, alt annet er bare støy. Men skjønner at jurister og politikere har behov for å rettferdiggjøre sitt arbeide.

Og jeg vet ikke hvorfor du babler om noen konspirasjon.

William_S

Legg inn av William_S »

Hehe man må jo nesten klappe for det her. Dvs ironisk applaus
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/w ... -i-fengsel

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»