Mafiatilstander i taxibransjen i Oslo

Svar
William_S

Mafiatilstander i taxibransjen i Oslo

Legg inn av William_S »

Etter at Solberg regjeringen slapp taxinæringen fri har det blitt fullstendig kaos i Oslo særlig hva gjelder taxier. En del tar også overpris feks 1200 kroner fra Oslo S til Lysaker. Hva var det den borgerlige regjeringen tenkte med? Et argument for at det skulle bli frislipp var jo at det ville bli billigere. Det har det iallefall ikke blitt. I stedet har jo yrket blitt helt umulig å leve av, det er rett og slett ikke nok passasjerer til alle taxiene som surrer rundt gatelangs i Oslo. Taxisjåfører har ikke fastlønn så de er helt avhengig av passasjerer for å tjene penger.
Alle som advarte mot dette her fikk helt rett dessverre. Og taxibransjen har fra før hatt et dårlig rykte om mye svart økonomi, det har om mulig blitt enda verre nå. Det viser jo storkontrollene politiet har gjort av taxibiler i det siste, at det er mange som blir tatt for uregelmessigheter.
https://www.ao.no/taxisjaforene-om-fris ... 128-383716

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

For noe tull. Taxi koster ca halvparten så mye som det gjorde før. At det er mafiatilstander i bransjen skyldes helt andre årsaker. Det er det samme i byggebransjen, malerbransjen, og en rekke andre bransjer med visse fellestrekk. Du vet sikkert selv hvilke

William_S

Legg inn av William_S »

Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 10:22 am For noe tull. Taxi koster ca halvparten så mye som det gjorde før. At det er mafiatilstander i bransjen skyldes helt andre årsaker. Det er det samme i byggebransjen, malerbransjen, og en rekke andre bransjer med visse fellestrekk. Du vet sikkert selv hvilke
Nei det gjør det ikke. Prisene har som regel økt som alt annet i samfunnet. Det som er nytt nå er at useriøse aktører tar 1200 kroner for en tur som vanligvis koster under halvparten.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Det var ikke så veldig ordnet før oppmykningen av yrkestransportloven og yrkestransportforskriften heller. Men det er blitt verre etter oppmykningen av regelverket.

En ting er at du må ha løyve for å ha en drosje. Men for å formidle drosjetjenester stilles det i dag få eller ingen krav.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

William_S skrev: tir sep 27, 2022 10:18 am Etter at Solberg regjeringen slapp taxinæringen fri har det blitt fullstendig kaos i Oslo særlig hva gjelder taxier. En del tar også overpris feks 1200 kroner fra Oslo S til Lysaker. Hva var det den borgerlige regjeringen tenkte med? Et argument for at det skulle bli frislipp var jo at det ville bli billigere. Det har det iallefall ikke blitt. I stedet har jo yrket blitt helt umulig å leve av, det er rett og slett ikke nok passasjerer til alle taxiene som surrer rundt gatelangs i Oslo. Taxisjåfører har ikke fastlønn så de er helt avhengig av passasjerer for å tjene penger.
Alle som advarte mot dette her fikk helt rett dessverre. Og taxibransjen har fra før hatt et dårlig rykte om mye svart økonomi, det har om mulig blitt enda verre nå. Det viser jo storkontrollene politiet har gjort av taxibiler i det siste, at det er mange som blir tatt for uregelmessigheter.
https://www.ao.no/taxisjaforene-om-fris ... 128-383716
Ingen overraskelse dette. Dette er resultatet av Ernas "forenklinger" på dette området. Taxivirksomhet er ikke egnet for gjør-hva-du-vil dersom man skal ha ordnete forhold i yrket, samtidig som virksomheten skal betjene kundene på en god måte. Det burde være lett å forstå, også for politikere.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

William_S skrev: tir sep 27, 2022 10:23 am
Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 10:22 am For noe tull. Taxi koster ca halvparten så mye som det gjorde før. At det er mafiatilstander i bransjen skyldes helt andre årsaker. Det er det samme i byggebransjen, malerbransjen, og en rekke andre bransjer med visse fellestrekk. Du vet sikkert selv hvilke
Nei det gjør det ikke. Prisene har som regel økt som alt annet i samfunnet. Det som er nytt nå er at useriøse aktører tar 1200 kroner for en tur som vanligvis koster under halvparten.
Har du tatt taxi selv? Det har utvilsomt blitt mye billigete, feks med Yango. Hele løyveordningen er noe gammeldags tull og tøys, på høy tid å la de som vil kjøre taxi kjøre taxi.

pava

Legg inn av pava »

Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 10:33 am
William_S skrev: tir sep 27, 2022 10:23 am
Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 10:22 am For noe tull. Taxi koster ca halvparten så mye som det gjorde før. At det er mafiatilstander i bransjen skyldes helt andre årsaker. Det er det samme i byggebransjen, malerbransjen, og en rekke andre bransjer med visse fellestrekk. Du vet sikkert selv hvilke
Nei det gjør det ikke. Prisene har som regel økt som alt annet i samfunnet. Det som er nytt nå er at useriøse aktører tar 1200 kroner for en tur som vanligvis koster under halvparten.
Har du tatt taxi selv? Det har utvilsomt blitt mye billigete, feks med Yango. Hele løyveordningen er noe gammeldags tull og tøys, på høy tid å la de som vil kjøre taxi kjøre taxi.
Det er ingen som refererer til Yango eller Bolt her.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Yango er en russisk taxi app som driver formidling av drosjer, de har for eksempel ikke norsk organisasjonsnummer. Ikke et NUF engang. Det kan alle se i Brønnøysund registeret.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

William_S skrev: tir sep 27, 2022 10:18 am Etter at Solberg regjeringen slapp taxinæringen fri har det blitt fullstendig kaos i Oslo særlig hva gjelder taxier.
Dette vil jo markedet selv justere etter en tid, det er jo overregulering og ikke respekt for etableringsfriheten som er årsaken. Når det så blir frislepp så er det mange aktører som vil inn på markedet, og så vil en del se at dette ikke er økonomisk forsvar og trekke seg ut. Og da vil man få et fungerende marked der tilbud og etterspørsel regulerer bransjen.

Og selv om det alltid vil være noen som blir lurt (som i det eksemplet med overpris) så vil konkurranse før til lavere priser, og det er ingen grunn til å tro at ikke taxinæringen i Oslo skal være et unntak.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Konkurranse i taxinæringen kan fungere i de store byene. På landsbygda er man glad for i det hele tatt å ha tilbudet drosje, og man har kanskje næringsgrunnlag for en bil i hele bygda...

William_S

Legg inn av William_S »

GoingKronos skrev: tir sep 27, 2022 10:47 am
William_S skrev: tir sep 27, 2022 10:18 am Etter at Solberg regjeringen slapp taxinæringen fri har det blitt fullstendig kaos i Oslo særlig hva gjelder taxier.
Dette vil jo markedet selv justere etter en tid, det er jo overregulering og ikke respekt for etableringsfriheten som er årsaken. Når det så blir frislepp så er det mange aktører som vil inn på markedet, og så vil en del se at dette ikke er økonomisk forsvar og trekke seg ut. Og da vil man få et fungerende marked der tilbud og etterspørsel regulerer bransjen.

Og selv om det alltid vil være noen som blir lurt (som i det eksemplet med overpris) så vil konkurranse før til lavere priser, og det er ingen grunn til å tro at ikke taxinæringen i Oslo skal være et unntak.
Altså problemet er jo også at man har fjerna omtrent alle kompetansekrav som kreves nærmest for å kjøre taxi og man ender opp med mange inkompetente sjåfører. I London er det å være taxisjåfør noe attraktivt. Den kunnskapsprøven blir sett på for å være nesten umulig for folk å klare. Med dette vet du at om du setter deg inn i en black cab så vil du som regel få god behandling av en kompetent sjåfør. De har jo også Uber og andre aktører som har kommet til ,men det har ikke spent bena på de vanlige black cabs.

peraleks

Legg inn av peraleks »

William_S skrev: tir sep 27, 2022 11:01 am
GoingKronos skrev: tir sep 27, 2022 10:47 am
William_S skrev: tir sep 27, 2022 10:18 am Etter at Solberg regjeringen slapp taxinæringen fri har det blitt fullstendig kaos i Oslo særlig hva gjelder taxier.
Dette vil jo markedet selv justere etter en tid, det er jo overregulering og ikke respekt for etableringsfriheten som er årsaken. Når det så blir frislepp så er det mange aktører som vil inn på markedet, og så vil en del se at dette ikke er økonomisk forsvar og trekke seg ut. Og da vil man få et fungerende marked der tilbud og etterspørsel regulerer bransjen.

Og selv om det alltid vil være noen som blir lurt (som i det eksemplet med overpris) så vil konkurranse før til lavere priser, og det er ingen grunn til å tro at ikke taxinæringen i Oslo skal være et unntak.
Altså problemet er jo også at man har fjerna omtrent alle kompetansekrav som kreves nærmest for å kjøre taxi og man ender opp med mange inkompetente sjåfører. I London er det å være taxisjåfør noe attraktivt. Den kunnskapsprøven blir sett på for å være nesten umulig for folk å klare. Med dette vet du at om du setter deg inn i en black cab så vil du som regel få god behandling av en kompetent sjåfør. De har jo også Uber og andre aktører som har kommet til ,men det har ikke spent bena på de vanlige black cabs.
Med det sagt har dette vært et problem lenge, lenge før frislippet i det hele tatt var på plass.
Har ikke vært rent få ganger jeg har måttet hjelpe sjåfører med å finne veien og dette således på temmelig godt kjente steder..

Også før frislippet har jeg hatt turer til samme lokasjon som har variert helt opp til det dobbelte i pris fra andre tilsvarende anledninger.
Fullt mulig at man har gått litt vel langt med frislippet, dog tror jeg at dette vil regulere seg selv i og med at det ikke eksisterer et marked for så mange taxier. Samtidig må det være verdt å påpeke at taxi-opplegget var pil råttent i god tid før dette.

Takke seg til at man har et godt kollektivsystem.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Litt komisk uttalelse i artikkelen:

"– Det er helt kaos. I helgene er alle gater fulle. Folk kommer fra Tromsø, Trondheim og Viken for å kjøre her, supplerer Ahmed."

Jeg vil nok si at å kjøre fra Tromsø eller Trondheim neppe er lønnsomt, og selv om de skulle fly og få låne en bil i Oslo så er det ingen sjans at det vil være lønnsomt. Så om dette stemmer, så vil det utvilsomt gå over av seg selv - idioter vil forsvinne når de ser at det ikke er penger å tjene.

Champis

Legg inn av Champis »

Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 10:22 am For noe tull. Taxi koster ca halvparten så mye som det gjorde før. At det er mafiatilstander i bransjen skyldes helt andre årsaker. Det er det samme i byggebransjen, malerbransjen, og en rekke andre bransjer med visse fellestrekk. Du vet sikkert selv hvilke

:lol: :lol: :lol:

Taxiprisene nøyaktig doblet seg fra 2008 til 2016! Og det har ikke blitt billigere etter det igjen - tvert i mot!

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Champis skrev: tir sep 27, 2022 11:20 am
Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 10:22 am For noe tull. Taxi koster ca halvparten så mye som det gjorde før. At det er mafiatilstander i bransjen skyldes helt andre årsaker. Det er det samme i byggebransjen, malerbransjen, og en rekke andre bransjer med visse fellestrekk. Du vet sikkert selv hvilke

:lol: :lol: :lol:

Taxiprisene nøyaktig doblet seg fra 2008 til 2016! Og det har ikke blitt billigere etter det igjen - tvert i mot!
Du får prøve Yango, det koster mindre enn det gjorde i 2008

Champis

Legg inn av Champis »

Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 11:53 am
Champis skrev: tir sep 27, 2022 11:20 am
Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 10:22 am For noe tull. Taxi koster ca halvparten så mye som det gjorde før. At det er mafiatilstander i bransjen skyldes helt andre årsaker. Det er det samme i byggebransjen, malerbransjen, og en rekke andre bransjer med visse fellestrekk. Du vet sikkert selv hvilke

:lol: :lol: :lol:

Taxiprisene nøyaktig doblet seg fra 2008 til 2016! Og det har ikke blitt billigere etter det igjen - tvert i mot!
Du får prøve Yango, det koster mindre enn det gjorde i 2008

Jeg har tatt Yangoo veldig mye det siste året. Men det var ikke de det ble referert til m.t.p. prisene.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Champis skrev: tir sep 27, 2022 12:08 pm
Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 11:53 am
Champis skrev: tir sep 27, 2022 11:20 am


:lol: :lol: :lol:

Taxiprisene nøyaktig doblet seg fra 2008 til 2016! Og det har ikke blitt billigere etter det igjen - tvert i mot!
Du får prøve Yango, det koster mindre enn det gjorde i 2008

Jeg har tatt Yangoo veldig mye det siste året. Men det var ikke de det ble referert til m.t.p. prisene.
TS snakker om 1200 kr fra Oslo S til Lysaker, ifølge Yango-appen koster turen 170 kr. Han lever jo i en alternativ virkelighet

Investor

Legg inn av Investor »

Her står man på taxiholdeplassen etter en tur med Kielferga, og jeg i min enfoldighet trodde at det var hipp som happ hvilken taxi man tok.
Den første i køen var en fra MyTaxi, og jeg ante fred og ingen fare. Men ser etter hvert at taksameteret tikker vel hissig fremover.
Den motsatte turen med Oslo Taxi kostet 392,-, på omtrent samme tid på døgnet og også på en hverdag, og når det stoppet på 539,- blir jeg
irritert og nevner dette for sjåføren, uten særlig medlidenhet. Betalte motvillig og tenkte at "never again" med dette selskapet!

Nå må snart byrådet rydde opp i denne galskapen!

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

Forklar gjerne hvordan et frislipp av drosjeløyver skal gi mafiatilstander. Hvilke mekanismer skal liksom skape disse tilstandene. Drosjemarkedet har vært fullstendig ødelagt i flere tiår av nettopp mafiatilstander grunnet noen løyvebaroner som har full kontroll.

Det folk glemmer er at i det gamle systemet ofte var stor forskjell på eier av løyve og hvem som faktisk kjørte bilen. Eier av løyvene tjente gode penger, mens sjåførene hadde elendige forhold.

Problemet nå er at sittende regjering forsøker å trekke i bremsen på frislippet, slik at markedet ikke får tid til å stabilisere seg på både et fornuftig nivå hva gjelder antall løyver og at useriøse aktører blir utkonkurrert av seriøse aktører.

William_S

Legg inn av William_S »

Bjørn Torgeir skrev: ons nov 30, 2022 2:30 pm Forklar gjerne hvordan et frislipp av drosjeløyver skal gi mafiatilstander. Hvilke mekanismer skal liksom skape disse tilstandene. Drosjemarkedet har vært fullstendig ødelagt i flere tiår av nettopp mafiatilstander grunnet noen løyvebaroner som har full kontroll.

Det folk glemmer er at i det gamle systemet ofte var stor forskjell på eier av løyve og hvem som faktisk kjørte bilen. Eier av løyvene tjente gode penger, mens sjåførene hadde elendige forhold.

Problemet nå er at sittende regjering forsøker å trekke i bremsen på frislippet, slik at markedet ikke får tid til å stabilisere seg på både et fornuftig nivå hva gjelder antall løyver og at useriøse aktører blir utkonkurrert av seriøse aktører.
Nei drosjemarkedet ble mye verre med Erna. I dag ser man jo masse umarkerte taxier med en lampe på taket i Oslos gater. Å sette seg inn i en sånn en er som å be om å bli lovlig ranet. Og det merkelige her er jo at en del av disse sjåførene i tillegg kjører for et eller annet app selskap.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 12:50 pm
Champis skrev: tir sep 27, 2022 12:08 pm
Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 11:53 am
Du får prøve Yango, det koster mindre enn det gjorde i 2008

Jeg har tatt Yangoo veldig mye det siste året. Men det var ikke de det ble referert til m.t.p. prisene.
TS snakker om 1200 kr fra Oslo S til Lysaker, ifølge Yango-appen koster turen 170 kr. Han lever jo i en alternativ virkelighet
Du diskuterer jo ikke saken. Taxi er blitt en risikosport å ta i sene natterstimer.
https://www.oslodebatten.no/14-minutter ... -131-11407

Brukeravatar
Dapre
Innlegg: 248

Legg inn av Dapre »

Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 10:22 am For noe tull. Taxi koster ca halvparten så mye som det gjorde før. At det er mafiatilstander i bransjen skyldes helt andre årsaker. Det er det samme i byggebransjen, malerbransjen, og en rekke andre bransjer med visse fellestrekk. Du vet sikkert selv hvilke
Skal man ta taxi, blir man utsatt for det reneste kultursjokket. Før man vet ordet av det sitter man omringet av hvitløk, hellige kuer, og dyner surret rundt hodet. Skremmende.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Dapre skrev: ons nov 30, 2022 8:01 pm
Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 10:22 am For noe tull. Taxi koster ca halvparten så mye som det gjorde før. At det er mafiatilstander i bransjen skyldes helt andre årsaker. Det er det samme i byggebransjen, malerbransjen, og en rekke andre bransjer med visse fellestrekk. Du vet sikkert selv hvilke
Skal man ta taxi, blir man utsatt for det reneste kultursjokket. Før man vet ordet av det sitter man omringet av hvitløk, hellige kuer, og dyner surret rundt hodet. Skremmende.
For noen sarte sjeler som deg er det tryggest å holde seg i kjellerleiligheten sin. ;)
Sist redigert av Henningsen den ons nov 30, 2022 8:28 pm, redigert 1 gang totalt.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 12:50 pm
Champis skrev: tir sep 27, 2022 12:08 pm
Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 11:53 am
Du får prøve Yango, det koster mindre enn det gjorde i 2008

Jeg har tatt Yangoo veldig mye det siste året. Men det var ikke de det ble referert til m.t.p. prisene.
TS snakker om 1200 kr fra Oslo S til Lysaker, ifølge Yango-appen koster turen 170 kr. Han lever jo i en alternativ virkelighet
Kvifor støttar du Russland?

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Bjørn Torgeir skrev: ons nov 30, 2022 2:30 pm Det folk glemmer er at i det gamle systemet ofte var stor forskjell på eier av løyve og hvem som faktisk kjørte bilen. Eier av løyvene tjente gode penger, mens sjåførene hadde elendige forhold.

Problemet nå er at sittende regjering forsøker å trekke i bremsen på frislippet, slik at markedet ikke får tid til å stabilisere seg på både et fornuftig nivå hva gjelder antall løyver og at useriøse aktører blir utkonkurrert av seriøse aktører.
Det er ikke slik at en løyve er knyttet til en enkelt sjåfør i dag. Det kan også i dag være flere sjåfører på en løyve.

Tror nok uansett at de borgerlige ville ha måttet tilpasse resten av regelverket, til de endringene som ble gjort i deler av regelverket.

Ap/SP har gått til valg på å "rydde opp". Noe de tidligst får gjort i 2024 eller 2025.

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

Bantor skrev: ons nov 30, 2022 10:31 pm
Bjørn Torgeir skrev: ons nov 30, 2022 2:30 pm Det folk glemmer er at i det gamle systemet ofte var stor forskjell på eier av løyve og hvem som faktisk kjørte bilen. Eier av løyvene tjente gode penger, mens sjåførene hadde elendige forhold.

Problemet nå er at sittende regjering forsøker å trekke i bremsen på frislippet, slik at markedet ikke får tid til å stabilisere seg på både et fornuftig nivå hva gjelder antall løyver og at useriøse aktører blir utkonkurrert av seriøse aktører.
Det er ikke slik at en løyve er knyttet til en enkelt sjåfør i dag. Det kan også i dag være flere sjåfører på en løyve.

Tror nok uansett at de borgerlige ville ha måttet tilpasse resten av regelverket, til de endringene som ble gjort i deler av regelverket.

Ap/SP har gått til valg på å "rydde opp". Noe de tidligst får gjort i 2024 eller 2025.
Og hvordan skal de rydde opp? Tilbake dit vi var før frislippet?

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

@Bjørn Torgeir

Nøyaktig hvordan de har tenkt å "rydde opp" vet ikke jeg. Men det er vel regelverk på gang, som tidligst vil få virkning fra 2024 eller 2025.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Bantor skrev: ons nov 30, 2022 11:23 pm @Bjørn Torgeir

Nøyaktig hvordan de har tenkt å "rydde opp" vet ikke jeg. Men det er vel regelverk på gang, som tidligst vil få virkning fra 2024 eller 2025.
Men er planen her at man skal tilbake dit man var før?
Var ingenting der som fungerte heller, høye priser og temmelig dårlige/lite service-innstilte sjåfører.

Man ender jo i praksis opp med at det beste er egentlig bare å styrke kollektivtilbudet og ha flere nattbusser tilgjengelig så folk slipper den ekstra byrden med å ta taxi.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

@peraleks Jeg vil ikke spekulere for mye, på hva de som lager regelverket har i tankene.

De har så mange hensyn å ta. En ting er jo EØS avtalen....

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Hvis det bare hadde vært norske sjåfører - hadde det vært slike tilstander da?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»