Mafiatilstander i taxibransjen i Oslo

Svar
William_S

Re: Mafiatilstander i taxibransjen i Oslo

Legg inn av William_S »

oddvar_kjempebra skrev: fre des 02, 2022 8:36 am
William_S skrev: tir sep 27, 2022 10:23 am
Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 10:22 am For noe tull. Taxi koster ca halvparten så mye som det gjorde før. At det er mafiatilstander i bransjen skyldes helt andre årsaker. Det er det samme i byggebransjen, malerbransjen, og en rekke andre bransjer med visse fellestrekk. Du vet sikkert selv hvilke
Nei det gjør det ikke. Prisene har som regel økt som alt annet i samfunnet. Det som er nytt nå er at useriøse aktører tar 1200 kroner for en tur som vanligvis koster under halvparten.
Men hvis noen er villige til å betale 1200 kroner fra Oslo S til Lysaker så er jo det en riktig pris å forlange. En taxi-tur er en frivillig avtale mellom sjåfør og passasjer. Jeg ser ikke problemet.

Taxi-næringen er ikke en viktig næring. Den bør markedet selv regulere. Hvis det ikke går an å leve av å være taxisjåfør så er ikke det noe problem. Da får det bli en deltidsstilling som studenter og andre som trenger en ekstrainntekt kan benytte seg av.
Nei vel så du ser ikke problemet med at turister og andre gjerne hopper i første og beste bil og får en hinsides pris på turen? I Norge virker det ikke å være en gang å været et krav og ha prisene tydelig postet i vinduet slik det er i Sverige. Noen har det som OsloTaxi men mange tja det jeg vil si er useriøse aktører har ikke det.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

William_S skrev: fre des 02, 2022 9:20 am
oddvar_kjempebra skrev: fre des 02, 2022 8:36 am
William_S skrev: tir sep 27, 2022 10:23 am

Nei det gjør det ikke. Prisene har som regel økt som alt annet i samfunnet. Det som er nytt nå er at useriøse aktører tar 1200 kroner for en tur som vanligvis koster under halvparten.
Men hvis noen er villige til å betale 1200 kroner fra Oslo S til Lysaker så er jo det en riktig pris å forlange. En taxi-tur er en frivillig avtale mellom sjåfør og passasjer. Jeg ser ikke problemet.

Taxi-næringen er ikke en viktig næring. Den bør markedet selv regulere. Hvis det ikke går an å leve av å være taxisjåfør så er ikke det noe problem. Da får det bli en deltidsstilling som studenter og andre som trenger en ekstrainntekt kan benytte seg av.
Nei vel så du ser ikke problemet med at turister og andre gjerne hopper i første og beste bil og får en hinsides pris på turen?
Nei. Er man så dum at man ikke spør om hva det koster så får man nesten ta konsekvensen av det. Det er grenser for hva staten skal beskytte deg i mot.

Det er som om jeg kjøper en pølse på kiosken, spiser den opp og så nekter å betale fordi pølsa viste seg å koste 100 kroner.

peraleks

Legg inn av peraleks »

William_S skrev: fre des 02, 2022 9:20 am
oddvar_kjempebra skrev: fre des 02, 2022 8:36 am
William_S skrev: tir sep 27, 2022 10:23 am

Nei det gjør det ikke. Prisene har som regel økt som alt annet i samfunnet. Det som er nytt nå er at useriøse aktører tar 1200 kroner for en tur som vanligvis koster under halvparten.
Men hvis noen er villige til å betale 1200 kroner fra Oslo S til Lysaker så er jo det en riktig pris å forlange. En taxi-tur er en frivillig avtale mellom sjåfør og passasjer. Jeg ser ikke problemet.

Taxi-næringen er ikke en viktig næring. Den bør markedet selv regulere. Hvis det ikke går an å leve av å være taxisjåfør så er ikke det noe problem. Da får det bli en deltidsstilling som studenter og andre som trenger en ekstrainntekt kan benytte seg av.
Nei vel så du ser ikke problemet med at turister og andre gjerne hopper i første og beste bil og får en hinsides pris på turen? I Norge virker det ikke å være en gang å været et krav og ha prisene tydelig postet i vinduet slik det er i Sverige. Noen har det som OsloTaxi men mange tja det jeg vil si er useriøse aktører har ikke det.
Jeg ville ikke kalt det et problem engang, bortimot mer håpløst naivt egentlig.
Og uansett blir det en lærepenge fremover og noe som kun møter de aktuelle taxiselskapet i trynet ettersom at de får færre kunder.
oddvar har helt rett angående yrket og, det er ikke viktig, blir det ikke mulig å leve av det heltid så vil det bifalle som en ekstrainntekt for studenter etc.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

TS fabler fortsatt om kr 1200 fra Oslo S til Lysaker og at frislippet har gitt høyere priser. Her er den reelle prisen i skrivende stund:

Bilde

William_S

Legg inn av William_S »

peraleks skrev: fre des 02, 2022 9:31 am
William_S skrev: fre des 02, 2022 9:20 am
oddvar_kjempebra skrev: fre des 02, 2022 8:36 am

Men hvis noen er villige til å betale 1200 kroner fra Oslo S til Lysaker så er jo det en riktig pris å forlange. En taxi-tur er en frivillig avtale mellom sjåfør og passasjer. Jeg ser ikke problemet.

Taxi-næringen er ikke en viktig næring. Den bør markedet selv regulere. Hvis det ikke går an å leve av å være taxisjåfør så er ikke det noe problem. Da får det bli en deltidsstilling som studenter og andre som trenger en ekstrainntekt kan benytte seg av.
Nei vel så du ser ikke problemet med at turister og andre gjerne hopper i første og beste bil og får en hinsides pris på turen? I Norge virker det ikke å være en gang å været et krav og ha prisene tydelig postet i vinduet slik det er i Sverige. Noen har det som OsloTaxi men mange tja det jeg vil si er useriøse aktører har ikke det.
Jeg ville ikke kalt det et problem engang, bortimot mer håpløst naivt egentlig.
Og uansett blir det en lærepenge fremover og noe som kun møter de aktuelle taxiselskapet i trynet ettersom at de får færre kunder.
oddvar har helt rett angående yrket og, det er ikke viktig, blir det ikke mulig å leve av det heltid så vil det bifalle som en ekstrainntekt for studenter etc.

Så du mener vi skal redusere alle taxisjåfører til noe som folk driver med på si? Virker som folk ønsker et forfall av bransjen. Jeg jeg stoler mer på det leder av Norges Taxiforbund sier at det etter frislippet har blitt enda mer forfall i bransjen. Han har nok mer kjennskap til bransjen enn de aller aller fleste her inne.

William_S

Legg inn av William_S »

Texas_John skrev: fre des 02, 2022 9:56 am TS fabler fortsatt om kr 1200 fra Oslo S til Lysaker og at frislippet har gitt høyere priser. Her er den reelle prisen i skrivende stund:

Bilde
Jeg har ikke sagt at dette er normalpris for den turen, men at det er useriøse aktører som tar en slik pris. Turister bør iallefall advares før man tar en taxi i Oslo om dagen.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

William_S skrev: fre des 02, 2022 9:15 am
GoingKronos skrev: fre des 02, 2022 8:48 am Nå er det rike taxi-eiere sin tur!

Få bort folk som ikke har penger å stille bankgaranti, kreve bilen kun brukes som taxi, lampe på taket og krav om at sjåfører skal underlegge seg taxiselskaper (mafiaorganisasjoner) slik at de ikke lengre kan drive som uavhengig aktør.
Er Oslo Taxi et mafiaselskap mener du?
Det var da du som valgte overskriften på tråden, ikke jeg.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Texas_John skrev: fre des 02, 2022 9:07 am
MRSA skrev: fre des 02, 2022 8:52 am
Texas_John skrev: fre des 02, 2022 8:32 am
Skal jeg boikotte Yango slik at alle sjåførene mister inntekten sin, mener du?
Ja.
Tenker du at Yango-sjåførene (stort sett utelukkende nye landsmenn) også støtter Russland? Og hvis ja, tror du de fleste nye landsmenn støtter Russland, eller bare akkurat de som jobber for Yango?
Sjølvsagt støttar Yango-sjåførane Russland, enten direkte eller indirekte. Det gjeld og dei som brukar Yango, kanskje i ei høgare grad. Nei innvandrarar flest støttar ikke Russland

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

MRSA skrev: fre des 02, 2022 10:30 am
Texas_John skrev: fre des 02, 2022 9:07 am
MRSA skrev: fre des 02, 2022 8:52 am

Ja.
Tenker du at Yango-sjåførene (stort sett utelukkende nye landsmenn) også støtter Russland? Og hvis ja, tror du de fleste nye landsmenn støtter Russland, eller bare akkurat de som jobber for Yango?
Sjølvsagt støttar Yango-sjåførane Russland, enten direkte eller indirekte. Det gjeld og dei som brukar Yango, kanskje i ei høgare grad. Nei innvandrarar flest støttar ikke Russland
Støtter du som snakker varmt om elbil kongolesisk barnearbeid? Det virker som du setter et likhetstegn mellom det å støtte Russland, og det å støtte invasjonen av Ukraina.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Texas_John skrev: fre des 02, 2022 10:51 am
MRSA skrev: fre des 02, 2022 10:30 am
Texas_John skrev: fre des 02, 2022 9:07 am
Tenker du at Yango-sjåførene (stort sett utelukkende nye landsmenn) også støtter Russland? Og hvis ja, tror du de fleste nye landsmenn støtter Russland, eller bare akkurat de som jobber for Yango?
Sjølvsagt støttar Yango-sjåførane Russland, enten direkte eller indirekte. Det gjeld og dei som brukar Yango, kanskje i ei høgare grad. Nei innvandrarar flest støttar ikke Russland
Støtter du som snakker varmt om elbil kongolesisk barnearbeid? Det virker som du setter et likhetstegn mellom det å støtte Russland, og det å støtte invasjonen av Ukraina.
No skal du leite lenge før du finn innlegg der eg snakka varmt om elbil. Noko anna er at mobilindustrien brukar meir lithium enn bilindustrien.
Ja, alle som brukar russiske produkt støttar krigen mot Ukraina, enten dei vil eller ikkje.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Nå skal visstnok regjeringen innføre noen nye krav fra nyttår av. Bla. krav om taklampe tror jeg.

Everenga

Legg inn av Everenga »

B.O.B. skrev: tor des 01, 2022 6:43 am Hvis det bare hadde vært norske sjåfører - hadde det vært slike tilstander da?
Det hadde vært betydelig dyrere. Ingen nordmenn som står opp for den lønna der.

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

Bantor skrev: tor des 22, 2022 2:52 pm Nå skal visstnok regjeringen innføre noen nye krav fra nyttår av. Bla. krav om taklampe tror jeg.
Helt håpløst krav, med eneste hensikt å skape et fordyrende hinder for nye aktører.

Helloween

Legg inn av Helloween »

Taxi bransjen ble ødelagt pga frislipp av løyver. Når man har få turer så må prisen på de turene man har opp.
Det perfekte taximarkedet fungerer når man har rett antall løyver slik at taxien går hele tiden. Problemet oppstår når det blir for mye venting, da må prisen opp.

Ser at det er enkelte tilbakestående blåruss i denne tråden som tror at det er en bærekraftig modell at sjåfører i disse appene skal underby hverandre. Dette fungerer bare en kort stund så forsvinner sjåførene, som i Roma for eks. der er Uber den desidert dyreste, tom dyrere enn disse airport transfer selskapene.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Helloween skrev: fre des 23, 2022 2:41 pm Taxi bransjen ble ødelagt pga frislipp av løyver. Når man har få turer så må prisen på de turene man har opp.
Det perfekte taximarkedet fungerer når man har rett antall løyver slik at taxien går hele tiden. Problemet oppstår når det blir for mye venting, da må prisen opp.

Ser at det er enkelte tilbakestående blåruss i denne tråden som tror at det er en bærekraftig modell at sjåfører i disse appene skal underby hverandre. Dette fungerer bare en kort stund så forsvinner sjåførene, som i Roma for eks. der er Uber den desidert dyreste, tom dyrere enn disse airport transfer selskapene.
Taxi bransjen har vært ødelagt i mangfoldige år før frislippet.
"Ta hva vil i pris", elendige sjåfører som verken kan veien eller språket.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

William_S skrev: tir sep 27, 2022 10:18 am Etter at Solberg regjeringen slapp taxinæringen fri har det blitt fullstendig kaos i Oslo særlig hva gjelder taxier. En del tar også overpris feks 1200 kroner fra Oslo S til Lysaker. Hva var det den borgerlige regjeringen tenkte med? Et argument for at det skulle bli frislipp var jo at det ville bli billigere. Det har det iallefall ikke blitt. I stedet har jo yrket blitt helt umulig å leve av, det er rett og slett ikke nok passasjerer til alle taxiene som surrer rundt gatelangs i Oslo. Taxisjåfører har ikke fastlønn så de er helt avhengig av passasjerer for å tjene penger.
Alle som advarte mot dette her fikk helt rett dessverre. Og taxibransjen har fra før hatt et dårlig rykte om mye svart økonomi, det har om mulig blitt enda verre nå. Det viser jo storkontrollene politiet har gjort av taxibiler i det siste, at det er mange som blir tatt for uregelmessigheter.
https://www.ao.no/taxisjaforene-om-fris ... 128-383716
Det er ikke bare i Oslo taxinæringen er ødelagt etter frislippet. Det er et nasjonalt problem.

Regjeringen Støre lovte å rydde opp, nå er det på høy tid å levere.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Justice 97 skrev: fre des 23, 2022 3:58 pm Regjeringen Støre holde løfte.....! :lol:
Tja, problemet her også er nok at det å reversere dette vil bryte EØS avtalen.

Dermed er det viktigere for Ap å holde sine herrer i Brüssel fornøyd enn å levere. Og Sp bøyer av, som vanlig.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 10:33 am
William_S skrev: tir sep 27, 2022 10:23 am
Texas_John skrev: tir sep 27, 2022 10:22 am For noe tull. Taxi koster ca halvparten så mye som det gjorde før. At det er mafiatilstander i bransjen skyldes helt andre årsaker. Det er det samme i byggebransjen, malerbransjen, og en rekke andre bransjer med visse fellestrekk. Du vet sikkert selv hvilke
Nei det gjør det ikke. Prisene har som regel økt som alt annet i samfunnet. Det som er nytt nå er at useriøse aktører tar 1200 kroner for en tur som vanligvis koster under halvparten.
Har du tatt taxi selv? Det har utvilsomt blitt mye billigete, feks med Yango. Hele løyveordningen er noe gammeldags tull og tøys, på høy tid å la de som vil kjøre taxi kjøre taxi.
I det minste burde de kjenne hver krik og krok der de kjører. Slippe som passasjer å fortelle hvor de skal kjøre. For meg virker det ganske rotetete det hele. Sjøførene blir grintete dersom du på gardermoen bare skal ha Taxi 5 km. De vil helst ha en Oslo tur. Rense opp i Taxinæringa hadde trengs.

MadBum

Legg inn av MadBum »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... den-maaten

Her har vi en sjåfør som prøvde seg på å ta 2500 for en rute det var fastpris på kr 999 på. Heldigvis møtte de en som ikke lot seg lure.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Justice 97 skrev: fre des 23, 2022 3:58 pm Regjeringen Støre holde løfte.....! :lol:
Han har helde mange løfter han:

Senker barnehagemaksprisen til 3000 kroner måneden fra 1. januar 2023. Barnehage er da 3000 kroner billigere per år enn under høyreregjeringen.
12 timers gratis SFO for førsteklassinger og andreklassinger gjør at foreldre får 20 000 kroner billigere SFO i året.
Vi har økt studiestøtten med 3600 kroner, og med 5400 kroner ekstra studieåret 2023-2024 for å hjelpe studenter håndtere prisstigningen.
Gratis barnehage for tredje barn og gratis barnehage for alle i Nord-Troms og Finnmark.
Ryddet opp i Høyres usosiale kutt og sikret barn som trenger briller brillestøtte.
Bedre helsetilbud til barn og unge ved å styrke helsestasjonene og skolehelsetjenesten.
Stopper privatiseringen og bygger en sterkere offentlig fellesskole over hele landet.
Jobber for en mer praktisk skole og arbeider konkret med hvordan vi kan redusere omfanget av tester og prøver for barna våre.
Styrker arbeidet for flere læreplasser.
Fjernet avskiltinga av lærere utdannet før 2014 og erstattet 4-er kravet for opptak på lærerutdanningen.
Styrke barnevernet, gjennomgå organiseringen av barnevernet med fokus på barns beste og startet arbeidet med å fase ut de store kommersielle aktørene i barnevernet.
Mann i hvit hjelm og orange kjeledress, går bortover. Utendørs.Skape jobber, kutte utslipp
Grønt industriløft skal gjøre Norge til en grønn industrigigant.
Nær dobler kraftproduksjonen gjennom en storstilt satsning på havvind.
Raskere utbygging av havvind, satsing på batterier, hydrogen og CO2-håndtering skal kutte utslipp og skape arbeidsplasser.
Lagt frem en grønn bok som viser plan for klimastatus og plan for utslipp det neste året for å nå klimamålene.
Jobber for at klima skal vektes minst 30% i offentlige anskaffelser.
Nedsatt et naturrisikoutvalg.
Satt ned et råd for rettferdig grønn omstilling.
Dame med handlevogn på butikken.Trygg økonomisk styring
Fører en økonomisk politikk som får ned forskjellene mellom folk.
Trygg økonomisk styring for å sikre arbeidsplasser og rettferdig fordeling. Vi vil skjerme folk for høyere renteøkning enn nødvendig gjennom en ansvarlig økonomisk politikk.
Sikret en trygg hverdagsøkonomi ved å bruke 44,7 mrd kr i 2023 på Europas beste strømstøtte til vanlige folk og studenter. Næringslivet får 3 mrd kr i strømstøtte for å trygge arbeidsplasser og forsterke energiomstillingen.
Skattesystemet blir mer omfordelende. De som tjener under 750 000 får mindre skatt. En familie med to lønninger på 550 000 kr vil betale om lag 7800 kr mindre skatt i 2023. Samtidig er det økt skatt på høye inntekter, utbytteskatt og formuesskatt.
De som har mest, må bidra mer: Verdiene fra våre naturressurser må komme felleskapet til gode. Derfor øker regjeringen skattene til oppdrettsnæringen, vann- og vindkraftselskapene med 33 milliarder kroner – for å sikre fellesskapet større inntekter.
Minstepensjonen er for 2023 økt varig med 4000 kroner årlig, og barnetrygden for enslige forsørgere med 5000 kroner i året.
Desember 2022 ble det klart at uføre på minstesats får en engangsutbetaling på 3000 kroner, og at alle som mottar sosialhjelp får en ekstra utbetaling på 1000 kroner, og et tillegg på 1000 kroner per barn.
Mann i hvit sykepleieruniform, mørkt hår. Står utendørs.Arbeid til alle i et tryggere arbeidsliv
Dobler fagforeningsfradraget.
Alle får pensjon fra første krone.
Styrket retten til hele, faste stillinger.
Karensåret er borte, arbeidsavklaringspenger (AAP) er nå forlenget for uavklarte. Vi har gjeninnført ferietillegget på dagpenger.
Ungdomsgaranti: Alle under 30 år skal få hjelp til å komme i arbeid gjennom tidlig innsats og tett oppfølging så lenge det er nødvendig.
Flere læreplasser. Flere kan ta fagbrev mens de er i arbeid.
Lagt frem handlingsplan mot sosial dumping.
Sikret norske sjøfolk norske lønn og arbeidsvilkår i norske farvann.
Styrket det seriøse arbeidslivet gjennom å styrke arbeidstilsynet.
Fjernet adgangen til generell midlertidig ansettelse.
Dame med millitærunderform, hjem og gevær.Styrket beredskap og trygghet
Styrket Forsvaret med 6,8 mrd kr i 2023 og økt sivil beredskap.
Sikret beredskapslager for legemidler, smittevernutstyr og for korn.
Trygghet i en ny sikkerhetspolitisk virkelighet. Ved å styrke den sivile og militære beredskapen.
Styrket politi- og påtalemyndighetens budsjett som muliggjør mer lokalt politi, flere påtalejurister og større innsats mot gjengkriminalitet.
Gjennomført et historisk utstyrsløft i politiet gjennom 373 nye kjøretøy, innfører droner i hvert politidistrikt, analyseverktøy for narkotika, utskifting av verneutstyr for politifolk.
Økt bevilgningen til rettshjelp.
Forslår å øke bevilgningen til økt bemanning i kriminalomsorgen for å redusere isolasjon i fengslene.
Øker bevilgningene til Utenriksdirektoratet i 2023 for å sikre at vi håndterer ankomst av flykninger fra Ukraina.
Oppnevnt en ekstremismekommisjon for å få mer kunnskap om radikalisering og ekstremisme.
Dame og mann som prater sammen.Tjenester nært folk
Satt i gang arbeidet med bygdevekstavtaler for å bidra til bosetting, tilgang på arbeidskraft med den rette kompetansen og fremtidsretta næringsutvikling i noen av de mest spredtbygde områdene i Norge.
Begynt arbeidet med regionvekstavtaler. Vi har større ambisjoner for regionene, og får å nå de målene ønsker vi å inngå avtaler mellom stat og fylkeskommune for å samkjøre offentlige prioriteringer og tiltak.
Styrket kommuneøkonomien slik at kommunene får større handlingsrom til å prioritere velferdstjenester.
Startet arbeidet med tillitsreform hvor målet er å gi mer velferd og bedre tjenester til innbyggerne, til rett tid.
Varslet oppstart av arbeidet med en boligmelding som skal se på utfordringene med boligmarkedet.
Arbeider med en ny distriktsmelding.
Kraftig satsing på bredbåndsutbygging. Nå har rundt 80 000 nye husholdninger fått tilbud om raskt bredbånd det siste året, og for 2023 foreslås det ytterligere 363 millioner kroner til bredbåndsatsing i distriktene.
Bilde av sykepleierSikre god helsehjelp for alle
En historisk satsing på fastlegeordningen med 690 millioner kroner i 2023.
Stanse Høyres privatiseringsreform som svekket vår felles helsetjeneste, såkalt «fritt behandlingsvalg».
Økt bevilgning til sykehusene.
Økt satsing på psykisk helse: Regjeringa prioriterer psykisk helse- og rusfeltet og gir 300 millioner kroner til forsterka innsats på området.
Utvide offentlig tannhelsetjeneste ved å gi halv pris for tannbehandling for alle i alderen 23 til 26 år. Allerede i 2022 er det innført halv pris for 21- og 22-åringer.
Arbeider for å utdanne, rekruttere og beholde flere innen helse. Vi starter med flere studieplasser, 230 flere spesialsykepleiere og økt kapasitet i medisinutdanning.
Satt ned abortutvalget som skal se på abortlovens bestemmelser, oppfølgingen av kvinner som tar abort og alternativer til dagens abortnemnder.
FergeGrønne veivalg som binder landet sammen
Rydder opp og stanser konkurranseutsetting og oppsplittingen av jernbanen.
Startet arbeidet med en seriøs drosjenæring.
Gratis ferje for samfunn uten fastlandsforbindelse. Halvert takst for riks- og fylkesveiferjer.
Innført krav om nullutslipp på kjøretøy som det offentlige kjøper.
Handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren og foreslår i 2023 40 millioner kroner til Statens vegvesen for å følge opp tiltakene.
Prioriterer rasjonell fremdrift av oppstartede jernbaneprosjekter i statsbudsjettet for 2023. Dette betyr fullt fokus på tilbudsforbedringer på InterCity-strekningene.
Det skal være trygt å reise hjem i Norge. Derfor har vi startet arbeidet med å utarbeide en nasjonal gjennomføringsplan for skredsikring av alle riks- og fylkesveier med høy og middels skredfaktor. Planen skal være ferdig i løpet av 2023.
Gymtime, mennesker i ring.En kultur å leve av og for
Innført full momskompensasjon for idrett, kultur og frivillighet slik at de kan bruke mer tid på aktivitet og mindre på å skaffe penger.
Sikre en mer forutsigbar økonomi og forsterke de sosiale rettighetene for kulturarbeidere gjennom arbeidet med ny kunstnermelding.
Økt støtten til gratis fritidsaktiviteter og utlån av sports- og fritidsutstyr hos BUA.
Rekordbevilgning til idrettsanlegg - første gang på årevis at ventetiden går ned.
Mennesker i Pride-tog. Banner hvor det står "I mitt klasserom er det plass til alle"Frihet og like muligheter
Mennesker med funksjonsnedsettelser skal ha samme muligheter som alle andre: Vi har startet arbeidet med å få CRPD inn i norsk lov.
Økt støtten til skeive organisasjoner i 2023.
Lagt frem et totalforbud mot konverteringsterapi.
Beklaga offentlig på vegne av myndighetene for behandling av skeive i anledning 50-årsmarkeringa.
Satt i gang arbeidet med stortingsmelding om seksuell trakassering.
Dobla bevilgningene til likestilling over budsjettet.
Startet utredning av et juridisk tredje kjønn.
Startet arbeidet med en kulturendring og etabler en avtale om forebygging av seksuell trakassering i havbruksnæringen.
NATO-flaggEn tryggere, mer rettferdig og grønnere verden
Sikret støtte på 2 milliarder kroner til Ukraina. I tillegg har vi donert våpen, tatt imot flyktninger og sendt forsterkninger til NATO-styrken i Litauen. Norge er blant de største giverne av nødhjelp og bistand til Ukraina.
Økt satsingen på klima, klimatilpasning og fornybar energi, noe som gjenspeiles i utenrikspolitikken.
Styrket innsats på menneskerettigheter, likestilling og seksuell og reproduktiv helse og rettigheter i en verden som går i mer autoritær retning. Spesielt viktig for oss er rettsstat, fri presse og uavhengige frivillige organisasjoner og fagforeninger.
Nordområdepolitikken tilpasses til en ny tid. Vi kan ikke sette vårt viktigste strategiske satsningsområde på vent selv om Russland er suspendert eller har trukket fra samarbeidene i nord.
Nedsatt et utvalg for å gi oss oppdatert kunnskap om EØS-avtalen og Norges forhold til EU.
Bidratt til å styrke og videreutvikle NATO-alliansen og økt innsatsen for kjernefysisk nedrustning. Norge deltok som observatør på statspartsmøtet for atomvåpenforbudstraktaten (TPNW).
Bidrar med 2 milliarder til Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria i perioden 2023-25.
Norge går inn med såkornsmidler til en ny finansieringsmekanisme for å bedre global helseberedskap. Målet er å styrke alle lands mulighet for å forebygge, oppdage og respondere bedre i møte med nye infeksjonstrusler.
Norge har undertegnet en avtale med FNs organ for katastrofereduksjon om støtte på 120 mill. til arbeidet med økt beredskap og forebygging av katastrofer i utviklingsland.
Bonde med rake utenfor låveTrygg matproduksjon
Opprydding i arbeidslivet til havs med norske lønns- og arbeidsvilkår.
Årets jordbruksavtale som gir en økning i inntektsmulighetene for 2022 og 2023 på 10,9 milliarder kroner.
I gang med utarbeiding av en ny kvotemelding som skal gi forutsigbarhet for fiskerinæringen, og som sikrer bosetting, aktivitet og lønnsomhet langs hele kysten.
Statlige fiskerihavner: fra nyttår overtar staten igjen ansvaret for fiskerihavnene.
754 mill. i kompensasjon til bøndene i forbindelse med den ekstraordinære kostnads­økningen på gjødsel og bygningsmaterialer.
200 millioner ekstra til investeringsstøtte til bøndene i 2022.
Økt støtte til Mattilsynet for arbeidet med dyrevelferd, håndtering av ukrainske kjæledyr og arbeidet med digitalisering.
Sørge for etablering av Bionova i 2023. Bionova skal sikre utvikling av bioøkonomien knyttet til jordbruk, redusere klimagassutslipp, skogbruk og havbruk, samt bidra til biobasert sirkulærøkonomi, økt selvforsyning av fôr innen både jordbruk og havbruk.
Tar sikte på å etablere beredskapslagring for matkorn høsten 2023 tilsvarende 2-3 måneders forbruk. Formålet er å gi økt sikkerhet i forsyningen av matkorn til det norske markedet.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Tar ikke supermye taxi, men sønnen min tar litt og følger med på prisene.
Er det noen steder i Norge det er værre enn andre?

Nå er det dyrt i Drammensområdet også, men her fungerer ting tilsynelatende OK.

Men trur også det er ett problem på bygda. Svigermor tar litt taxi og stadig venting når hun skal til/fra toget. Ofte bare en? på vakt i Elverum.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

MadBum skrev: lør jan 14, 2023 8:56 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... den-maaten

Her har vi en sjåfør som prøvde seg på å ta 2500 for en rute det var fastpris på kr 999 på. Heldigvis møtte de en som ikke lot seg lure.
Råfrekt! Jeg tar heller bussen/tog enn drosje så får det bare ta år og dag, jeg stoler ikke i det hele tatt på noen av disse taxifolkene.
I Bergen ble det utelukkende Bergen Taxi gjennom appen deres hvor man får prisen på forhånd når man bestiller.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

MadBum skrev: lør jan 14, 2023 8:56 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... den-maaten

Her har vi en sjåfør som prøvde seg på å ta 2500 for en rute det var fastpris på kr 999 på. Heldigvis møtte de en som ikke lot seg lure.
Som sagt rene mafia-tilstander i taxi-bransjen nå til dags. Slik man kan oppleve i shitland der nordmenn blir sett på som naive ransofre.
Tidligere var det å kjøre taxi i Norge et hederlig yrke en nordmenn kunne brødfø sin famile på. De måtte avlegge kjentmannsprøve og forsøkte ikke å svindle noen.
I dag er det nesten bare banditter fra utlandet som opererer i denne bransjen. De kan ikke veien, kjører lange omveier og forsøker å snyte dem som (fremdeles) setter seg inn i en drosje.
Sånn har det blitt. Fatter ikke hvorfor enkelte mener det er positivt og en nødvendighet.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Ville tilstander i taxi-bransjen i Oslo.
Kort tur fra Oslo S til Frogner ble 3 ganger dyrere enn normalt - 909 kroner.

– Alle har egne priser. Vi har høyere priser, det har mange. Det er frislipp, sier Mohammad Asghar til Nettavisen.
https://www.nettavisen.no/okonomi/roald ... 95-1032127

Da vet vi det. "Bare" 3 dobling av prisen, altså.
Jaja, som man reder..

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Neptun skrev: tir mai 02, 2023 11:25 pm Ville tilstander i taxi-bransjen i Oslo.
Kort tur fra Oslo S til Frogner ble 3 ganger dyrere enn normalt - 909 kroner.

– Alle har egne priser. Vi har høyere priser, det har mange. Det er frislipp, sier Mohammad Asghar til Nettavisen.
https://www.nettavisen.no/okonomi/roald ... 95-1032127

Da vet vi det. "Bare" 3 dobling av prisen, altså.
Jaja, som man reder..
Du verden for berikelser vi blir lastet med.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Neptun skrev: tir mai 02, 2023 11:25 pm Ville tilstander i taxi-bransjen i Oslo.
Kort tur fra Oslo S til Frogner ble 3 ganger dyrere enn normalt - 909 kroner.

– Alle har egne priser. Vi har høyere priser, det har mange. Det er frislipp, sier Mohammad Asghar til Nettavisen.
https://www.nettavisen.no/okonomi/roald ... 95-1032127

Da vet vi det. "Bare" 3 dobling av prisen, altså.
Jaja, som man reder..
Fy faen til svineri.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Neptun skrev: tir mai 02, 2023 11:25 pm Ville tilstander i taxi-bransjen i Oslo.
Kort tur fra Oslo S til Frogner ble 3 ganger dyrere enn normalt - 909 kroner.

– Alle har egne priser. Vi har høyere priser, det har mange. Det er frislipp, sier Mohammad Asghar til Nettavisen.
https://www.nettavisen.no/okonomi/roald ... 95-1032127

Da vet vi det. "Bare" 3 dobling av prisen, altså.
Jaja, som man reder..
– Jeg følte meg veldig lurt. I ettertid spør jeg alltid om fastpris. Da får du riktig pris, sier han.

Hadde han "lært" litt før, så hadde han sluppet dette. Ikke alle taxiselskaper som opererer med samme pris, og det burde han visst.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Guttorm123 skrev: ons mai 03, 2023 8:12 am
Neptun skrev: tir mai 02, 2023 11:25 pm Ville tilstander i taxi-bransjen i Oslo.
Kort tur fra Oslo S til Frogner ble 3 ganger dyrere enn normalt - 909 kroner.

– Alle har egne priser. Vi har høyere priser, det har mange. Det er frislipp, sier Mohammad Asghar til Nettavisen.
https://www.nettavisen.no/okonomi/roald ... 95-1032127

Da vet vi det. "Bare" 3 dobling av prisen, altså.
Jaja, som man reder..
– Jeg følte meg veldig lurt. I ettertid spør jeg alltid om fastpris. Da får du riktig pris, sier han.

Hadde han "lært" litt før, så hadde han sluppet dette. Ikke alle taxiselskaper som opererer med samme pris, og det burde han visst.
Men vi skal vel ikke ha det slik..
- synes jeg ser gamlemor be om fast pris og prute. Og hva med folk som ikke bor i Oslo, hvordan skal de vite hva som er "normal" pris?

Slik var det ikke før. Da var det å kjøre taxi et ordentlig yrke og de kunne veien (måtte avlegge kjentmannsprøve). Kjørte ikke lange omveier og svindlet folk.
Tilstandene som nå er etablert i bransjen iaf. i Oslo var noe man tidligere forbandt med "syden" og u-land, lureri og kjeltringstreker. Skal vi virkelig ha det slik i Norge?

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Neptun skrev: ons mai 03, 2023 10:47 am
Guttorm123 skrev: ons mai 03, 2023 8:12 am
Neptun skrev: tir mai 02, 2023 11:25 pm Ville tilstander i taxi-bransjen i Oslo.
Kort tur fra Oslo S til Frogner ble 3 ganger dyrere enn normalt - 909 kroner.

– Alle har egne priser. Vi har høyere priser, det har mange. Det er frislipp, sier Mohammad Asghar til Nettavisen.
https://www.nettavisen.no/okonomi/roald ... 95-1032127

Da vet vi det. "Bare" 3 dobling av prisen, altså.
Jaja, som man reder..
– Jeg følte meg veldig lurt. I ettertid spør jeg alltid om fastpris. Da får du riktig pris, sier han.

Hadde han "lært" litt før, så hadde han sluppet dette. Ikke alle taxiselskaper som opererer med samme pris, og det burde han visst.
Men vi skal vel ikke ha det slik..
- synes jeg ser gamlemor be om fast pris og prute. Og hva med folk som ikke bor i Oslo, hvordan skal de vite hva som er "normal" pris?

Slik var det ikke før. Da var det å kjøre taxi et ordentlig yrke og de kunne veien (måtte avlegge kjentmannsprøve). Kjørte ikke lange omveier og svindlet folk.
Tilstandene som nå er etablert i bransjen iaf. i Oslo var noe man tidligere forbandt med "syden" og u-land, lureri og kjeltringstreker. Skal vi virkelig ha det slik i Norge?
Det bør ikke være slik, helt klart. Men man trengte ikke å dra sp veldig langt før for å oppleve samme tilstander, holder med en tur til Stockholm.

https://www.vg.no/forbruker/i/bA4gA/pri ... -strekning

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Neptun skrev: ons mai 03, 2023 10:47 am

Men vi skal vel ikke ha det slik..
- synes jeg ser gamlemor be om fast pris og prute. Og hva med folk som ikke bor i Oslo, hvordan skal de vite hva som er "normal" pris?

Slik var det ikke før. Da var det å kjøre taxi et ordentlig yrke og de kunne veien (måtte avlegge kjentmannsprøve). Kjørte ikke lange omveier og svindlet folk.
Tilstandene som nå er etablert i bransjen iaf. i Oslo var noe man tidligere forbandt med "syden" og u-land, lureri og kjeltringstreker. Skal vi virkelig ha det slik i Norge?
Dette er uunngåelig også her i landet. Om alle blir mer prisbevisste, så graver heldigvis de dyreste taxiselskapene sin egen grav. Om noen taxiselskaper er dyrere enn andre, og vi fortsatt velger de, så vil jeg ikke kalle det svindling.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»