Vinterens strømpriser

Svar
fargerik

Re: Vinterens strømpriser

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: man nov 14, 2022 7:53 pm
fargerik skrev: man nov 14, 2022 7:35 pm Dagsrevyen i dag meldte at stadig flere vannmagasiner i NO2 må slippe ut vann, de drukner i vann og klarer ikke å produsere strøm av alt, men må la det renne ut i havet.
De må åpne lukene, til tross for at de produserer alt remmer og tøy kan tåle.
Tror du meg ikke?
Heldigvis kan du se Dagsrevyen om igjen dersom du spoler tilbake.
Nesten så en tror dette innslaget var produsert av First House...

Fyllingsgraden er fremdeles under medianverdien for året i dette området. Dette "glemmer" en å opplyse om. En oppgir heller fyllingsgraden totalt for landet.

En opplyser heller ikke hvorfor det produseres for fullt i de magasinene som er langt fra fulle.

Svakt av Dagsrevyen, rett og slett.

Men noen biter jo på da :)
Du har glefset din egen agenda med agn, sluk, søkke, snøre, og hele fiskestanga.
Det eneste som kan berge deg er at du presenterer totaloversikten over hvert føkkings magasin med fyllingsgrad og tilsig.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: man nov 14, 2022 9:27 pm Du har glefset din egen agenda med agn, sluk, søkke, snøre, og hele fiskestanga.
Det eneste som kan berge deg er at du presenterer totaloversikten over hvert føkkings magasin med fyllingsgrad og tilsig.
Du vet utmerket at den statistikken ikke er offentlig. Visstnok av "konkurransehensyn".

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: lør nov 12, 2022 3:56 pm
Benkeslitern skrev: lør nov 12, 2022 3:51 pm Så vidt jeg kan se står der bare at det er et interdokumentet utarbeidet av Nei til EU og De Facto. Det står ingenting om at det dokumentet ble utarbeidet i forbindelse med en annen rapport.
Men for all del, hvis det står et eller annet sted at det er så, så henvis gjerne til hvor det står.

Det er mulig du har rett, for jeg ser nå at Nei til EU benytter seg flittig av De Facto når de bestiller rapporter.....
Nederst på side 46:

"Sitat fra internnotat Nei til EU og De Facto, mars 2022"

Dette er ikke så veldig vanskelig...
Og hvor i den fotnoten står det at det er et internnotat fra en annen rapport og ikke fra arbeidet med denne rapporten?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: tir nov 15, 2022 3:26 pm
Og hvor i den fotnoten står det at det er et internnotat fra en annen rapport og ikke fra arbeidet med denne rapporten?
Ved slutten av sitatet så står det en kildereferanse. Denne kilden er oppgitt nederst på siden.

Helt standard ved vitenskapelige publikasjoner...

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

kytec skrev: søn nov 13, 2022 3:41 pm Hvor mye får strømprodusentene for eksporten?

Å selge den til oss for 6 øre per kwt er dårlig butikk.

Men de har vel grei egenkapital etter 2 år med sinnsyke priser.
Strømprodusentene (kraftselskapene) får akkurat den samme prisen for strømmen som går til eksport som den prisen de får fra norske forbrukere, så hvis strømmen koster 6 øre per kWh for oss, så er det prisen de får for den strømmen som går til eksport også.
Forskjellen i pris på hver sin side av utenlandskablene er det eierne av kablene som stikker av med. Utenlandskablene vi har her er eid 50 % av Statnett og 50 % av en motpart i de landene kablene går til.
Statnett tjener altså gode penger på dette og de kalles flaskehalsinntekter.
Det gode med det er at Statnett er lovpålagt til å bruke disse inntektene til enten å oppgradere strømnettet eller senke nettleien.
Så disse inntektene kommer altså oss forbrukere til gode.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: tir nov 15, 2022 3:31 pm
Benkeslitern skrev: tir nov 15, 2022 3:26 pm
Og hvor i den fotnoten står det at det er et internnotat fra en annen rapport og ikke fra arbeidet med denne rapporten?
Ved slutten av sitatet så står det en kildereferanse. Denne kilden er oppgitt nederst på siden.

Helt standard ved vitenskapelige publikasjoner...
Ja, jeg forstår det, men det står jo ikke om dette interdokumentet stammer fra arbeidet med denne rapporten eller en annen rapport. Så hvordan kan du da fastslå at dette dokumentet stammer fra arbeidet med en annen rapport?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: tir nov 15, 2022 3:36 pm Ja, jeg forstår det, men det står jo ikke om dette interdokumentet stammer fra arbeidet med denne rapporten eller en annen rapport. Så hvordan kan du da fastslå at dette dokumentet stammer fra arbeidet med en annen rapport?
Jeg er sannelig ikke så sikker på at du forstår det...

Tror du det er vanlig å lage interndokumenter under arbeidet med en rapport, og deretter oppgi disse som kilde?

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: søn nov 13, 2022 5:21 pm
fargerik skrev: søn nov 13, 2022 5:18 pm
Det blir feil, vettu.
Gjennomsnittlig fyllingsgrad er like veiledende som at du har det gjennomsnittlig helt OK dersom du har hodet i en stekeovn og føttene i en fryseboks.
Det viser at det er god plass i vannmagasinene i NO2.

Dersom du tror det spares på vannet i magasinene i NO2 når det produseres de mengdene som en gjør i dag, så er du nok en smule naiv...
Det kan vel diskuteres hvem som er naiv her!

For du tror tydeligvis at kraftselskapene nå åpner slusene for fullt ( uten at de må ) og får noen få øre for kilowattimen, når det er forventet at de vil få 150-200 øre per kWh til vinteren for det samme vannet.....

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: man nov 14, 2022 7:53 pm
fargerik skrev: man nov 14, 2022 7:35 pm Dagsrevyen i dag meldte at stadig flere vannmagasiner i NO2 må slippe ut vann, de drukner i vann og klarer ikke å produsere strøm av alt, men må la det renne ut i havet.
De må åpne lukene, til tross for at de produserer alt remmer og tøy kan tåle.
Tror du meg ikke?
Heldigvis kan du se Dagsrevyen om igjen dersom du spoler tilbake.
Nesten så en tror dette innslaget var produsert av First House...

Fyllingsgraden er fremdeles under medianverdien for året i dette området. Dette "glemmer" en å opplyse om. En oppgir heller fyllingsgraden totalt for landet.

En opplyser heller ikke hvorfor det produseres for fullt i de magasinene som er langt fra fulle.

Svakt av Dagsrevyen, rett og slett.

Men noen biter jo på da :)
Du skriver jo selv at det ikke opplyses om magasinfylling per magasin, så hvordan kan du da vite at det produseres for fullt fra de magasinene som ikke er fulle?

Tror du virkelig at de kraftselskapene vil åpne slusene for fullt nå og få noen få øre per kWh i stedet for å spare på vannet til vinteren når prisene er forventet å ligge på 150 - 200 øre per kWh?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: tir nov 15, 2022 3:54 pm
Du skriver jo selv at det ikke opplyses om magasinfylling per magasin, så hvordan kan du da vite at det produseres for fullt fra de magasinene som ikke er fulle?

Tror du virkelig at de kraftselskapene vil åpne slusene for fullt nå og få noen få øre per kWh i stedet for å spare på vannet til vinteren når prisene er forventet å ligge på 150 - 200 øre per kWh?
Det er jo bare å se på totalproduksjonen i NO2, la ut link tidligere her.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: tir nov 15, 2022 3:59 pm
Benkeslitern skrev: tir nov 15, 2022 3:54 pm
Du skriver jo selv at det ikke opplyses om magasinfylling per magasin, så hvordan kan du da vite at det produseres for fullt fra de magasinene som ikke er fulle?

Tror du virkelig at de kraftselskapene vil åpne slusene for fullt nå og få noen få øre per kWh i stedet for å spare på vannet til vinteren når prisene er forventet å ligge på 150 - 200 øre per kWh?
Det er jo bare å se på totalproduksjonen i NO2, la ut link tidligere her.
Ja, men de sa på Dagsrevyen i går at mange av de mindre magasinene i Sør-Norge nå er fulle og renner over.
Så jeg gjentar de to spørsmålene.
Hvordan kan du vite at det produseres for fullt fra de magasinene som ikke er fulle også?

Og hvorfor i all verden skulle de produsere for fullt nå og få noen få øre for strømmen hvis de kan spare på vannet og få 150 - 200 øre til vinteren?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: tir nov 15, 2022 4:09 pm
Ja, men de sa på Dagsrevyen i går at mange av de mindre magasinene i Sør-Norge nå er fulle og renner over.
Så jeg gjentar de to spørsmålene.
Hvordan kan du vite at det produseres for fullt fra de magasinene som ikke er fulle også?

Og hvorfor i all verden skulle de produsere for fullt nå og få noen få øre for strømmen hvis de kan spare på vannet og få 150 - 200 øre til vinteren?

Som sagt, dersom en ser på totalproduksjonen av magasinkraft i NO2, så ser en at det produseres over hele linja.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: tir nov 15, 2022 4:41 pm
Benkeslitern skrev: tir nov 15, 2022 4:09 pm
Ja, men de sa på Dagsrevyen i går at mange av de mindre magasinene i Sør-Norge nå er fulle og renner over.
Så jeg gjentar de to spørsmålene.
Hvordan kan du vite at det produseres for fullt fra de magasinene som ikke er fulle også?

Og hvorfor i all verden skulle de produsere for fullt nå og få noen få øre for strømmen hvis de kan spare på vannet og få 150 - 200 øre til vinteren?

Som sagt, dersom en ser på totalproduksjonen av magasinkraft i NO2, så ser en at det produseres over hele linja.
Nå dikter du igjen. Linken din viser at det på det meste ble produsert ca 6.000 MW. Jeg vet ikke hva den maksimale produksjonskapasiteten i NO2 er, men jeg fant ihvertfall en dag i vinter hvor det ble produsert ca 8.500 MW, så uansett ble det produsert strøm tilsvarende maksimalt 70 % av kapasiteten.

Det finnes over 1.000 vannmagasiner her i landet og flesteparten av de er små magasiner som fort blir fyllt opp når det regner så mye som det har gjort den siste tiden.
NO2 har over 40 % av magasinkapasiteten her i landet, så sannsynligvis er det mer enn 400 magasiner i NO2. Da er det helt sikkert veldig mange magasiner som har blitt fyllt opp og dermed har eierne ikke noe annet valg enn å produsere for fullt.
Jeg kan garantere deg at eierne av de magasinene som ikke er fulle ikke har produsert noe strøm de siste dagene med lave priser, ihvertfall ikke mer enn det minimale de er lovpålagt å slippe ut for å opprettholde en minimum vannføring i elvene.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: ons nov 16, 2022 11:09 am

Nå dikter du igjen. Linken din viser at det på det meste ble produsert ca 6.000 MW. Jeg vet ikke hva den maksimale produksjonskapasiteten i NO2 er, men jeg fant ihvertfall en dag i vinter hvor det ble produsert ca 8.500 MW, så uansett ble det produsert strøm tilsvarende maksimalt 70 % av kapasiteten.

Det finnes over 1.000 vannmagasiner her i landet og flesteparten av de er små magasiner som fort blir fyllt opp når det regner så mye som det har gjort den siste tiden.
NO2 har over 40 % av magasinkapasiteten her i landet, så sannsynligvis er det mer enn 400 magasiner i NO2. Da er det helt sikkert veldig mange magasiner som har blitt fyllt opp og dermed har eierne ikke noe annet valg enn å produsere for fullt.
Jeg kan garantere deg at eierne av de magasinene som ikke er fulle ikke har produsert noe strøm de siste dagene med lave priser, ihvertfall ikke mer enn det minimale de er lovpålagt å slippe ut for å opprettholde en minimum vannføring i elvene.
Og dersom du blar deg litt tilbake så ser du at det ble produsert ca 600 MWh, og en overholdt allikevel kravene til minstevannføring.

Så det ble altså produsert 10 gangen, og nei, det er fremdeles ikke fordi vannmagasinene renner over. Fyllingsgraden er svært lav i forhold til årstiden.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: ons nov 16, 2022 11:20 am
Benkeslitern skrev: ons nov 16, 2022 11:09 am

Nå dikter du igjen. Linken din viser at det på det meste ble produsert ca 6.000 MW. Jeg vet ikke hva den maksimale produksjonskapasiteten i NO2 er, men jeg fant ihvertfall en dag i vinter hvor det ble produsert ca 8.500 MW, så uansett ble det produsert strøm tilsvarende maksimalt 70 % av kapasiteten.

Det finnes over 1.000 vannmagasiner her i landet og flesteparten av de er små magasiner som fort blir fyllt opp når det regner så mye som det har gjort den siste tiden.
NO2 har over 40 % av magasinkapasiteten her i landet, så sannsynligvis er det mer enn 400 magasiner i NO2. Da er det helt sikkert veldig mange magasiner som har blitt fyllt opp og dermed har eierne ikke noe annet valg enn å produsere for fullt.
Jeg kan garantere deg at eierne av de magasinene som ikke er fulle ikke har produsert noe strøm de siste dagene med lave priser, ihvertfall ikke mer enn det minimale de er lovpålagt å slippe ut for å opprettholde en minimum vannføring i elvene.
Og dersom du blar deg litt tilbake så ser du at det ble produsert ca 600 MWh, og en overholdt allikevel kravene til minstevannføring.

Så det ble altså produsert 10 gangen, og nei, det er fremdeles ikke fordi vannmagasinene renner over. Fyllingsgraden er svært lav i forhold til årstiden.
Du er så blindet av dine meninger at du ikke klarer å innse at du faktisk kan ta feil innimellom.

Det sier seg selv at du tar feil når du påstår at kraftselskapene som ikke trenger å produsere strøm nå, gjør det for full maskin selv om de bare får betalt fra 1 til 30 øre per KWh.
Hvorfor i all verden skulle de gjøre det nå, når de vet at de får betalt det mangedobbelte for vannet om et par måneder?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Benkeslitern skrev: ons nov 16, 2022 11:35 am
newsflash skrev: ons nov 16, 2022 11:20 am
Benkeslitern skrev: ons nov 16, 2022 11:09 am

Nå dikter du igjen. Linken din viser at det på det meste ble produsert ca 6.000 MW. Jeg vet ikke hva den maksimale produksjonskapasiteten i NO2 er, men jeg fant ihvertfall en dag i vinter hvor det ble produsert ca 8.500 MW, så uansett ble det produsert strøm tilsvarende maksimalt 70 % av kapasiteten.

Det finnes over 1.000 vannmagasiner her i landet og flesteparten av de er små magasiner som fort blir fyllt opp når det regner så mye som det har gjort den siste tiden.
NO2 har over 40 % av magasinkapasiteten her i landet, så sannsynligvis er det mer enn 400 magasiner i NO2. Da er det helt sikkert veldig mange magasiner som har blitt fyllt opp og dermed har eierne ikke noe annet valg enn å produsere for fullt.
Jeg kan garantere deg at eierne av de magasinene som ikke er fulle ikke har produsert noe strøm de siste dagene med lave priser, ihvertfall ikke mer enn det minimale de er lovpålagt å slippe ut for å opprettholde en minimum vannføring i elvene.
Og dersom du blar deg litt tilbake så ser du at det ble produsert ca 600 MWh, og en overholdt allikevel kravene til minstevannføring.

Så det ble altså produsert 10 gangen, og nei, det er fremdeles ikke fordi vannmagasinene renner over. Fyllingsgraden er svært lav i forhold til årstiden.
Du er så blindet av dine meninger at du ikke klarer å innse at du faktisk kan ta feil innimellom.

Det sier seg selv at du tar feil når du påstår at kraftselskapene som ikke trenger å produsere strøm nå, gjør det for full maskin selv om de bare får betalt fra 1 til 30 øre per KWh.
Hvorfor i all verden skulle de gjøre det nå, når de vet at de får betalt det mangedobbelte for vannet om et par måneder?
Magasinfyllingen fortsetter å øke, da.
Det er bra.
Og det skader jo heller ikke at strømmen koster lite fremdeles.
38 øre her akkurat nå, det kommer en topp i ettermiddag med 65 øre, men deretter er vi nede på vel 20 øre igjen når kvelden kommer.
Til tross for at de produserer strøm fra magasinene som er i fare for å flomme over ;-)
Dette er spesielt bra når det meldes litt kaldere vær.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: ons nov 16, 2022 11:35 am
Du er så blindet av dine meninger at du ikke klarer å innse at du faktisk kan ta feil innimellom.

Det sier seg selv at du tar feil når du påstår at kraftselskapene som ikke trenger å produsere strøm nå, gjør det for full maskin selv om de bare får betalt fra 1 til 30 øre per KWh.
Hvorfor i all verden skulle de gjøre det nå, når de vet at de får betalt det mangedobbelte for vannet om et par måneder?
Tja, tar jeg feil, så innrømmer jeg selvfølgelig det :P

Men det er jo ikke tilfellet her.

Det som er feil er påstanden om at kraftprodusentene sparer på vannet. Det skjer ikke. Gjør de det så vil prisen være høyere i Norge enn de rundt oss.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: ons nov 16, 2022 1:23 pm
Benkeslitern skrev: ons nov 16, 2022 11:35 am
Du er så blindet av dine meninger at du ikke klarer å innse at du faktisk kan ta feil innimellom.

Det sier seg selv at du tar feil når du påstår at kraftselskapene som ikke trenger å produsere strøm nå, gjør det for full maskin selv om de bare får betalt fra 1 til 30 øre per KWh.
Hvorfor i all verden skulle de gjøre det nå, når de vet at de får betalt det mangedobbelte for vannet om et par måneder?
Tja, tar jeg feil, så innrømmer jeg selvfølgelig det :P

Men det er jo ikke tilfellet her.

Det som er feil er påstanden om at kraftprodusentene sparer på vannet. Det skjer ikke. Gjør de det så vil prisen være høyere i Norge enn de rundt oss.
Vel... Nå kom ukens oversikt over magasinfyllingen ut og i NO2 , som jo har vært problemet og ditt poeng, så økte magasinfyllingen der fra 70,5 % til 75,0 % denne uken og det i en uke hvor den gjennomsnittlige magasinfyllingen normalt faller fra 83,0 % til 81,7 %.
Altså bedret fyllingsgraden i NO2 seg med 5,8 prosentpoeng sammenlignet med normalen, og fyllingsgraden i NO2 nærmer seg nå normalen. For landet totalt sett og i alle de andre strømområdene er nå fyllingsgraden over det normale.

De siste 7 ukene har fyllingsgraden i NO2 steget fra 50,6 til 75,0 %. Normalen ( gjennomsnittet de siste 20 årene ) har for den perioden vært at fyllingsgraden har sunket fra 82,8 til 81,7% - og likevel fortsetter du med gnålet ditt om at kraftselskapene eksporterer for mye og ikke tenker langsiktig og på forsyningssikkerheten.....

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: ons nov 16, 2022 1:39 pm
Vel... Nå kom ukens oversikt over magasinfyllingen ut og i NO2 , som jo har vært problemet og ditt poeng, så økte magasinfyllingen der fra 70,5 % til 75,0 % denne uken og det i en uke hvor den gjennomsnittlige magasinfyllingen normalt faller fra 83,0 % til 81,7 %.
Altså bedret fyllingsgraden i NO2 seg med 5,8 prosentpoeng sammenlignet med normalen, og fyllingsgraden i NO2 nærmer seg nå normalen. For landet totalt sett og i alle de andre strømområdene er nå fyllingsgraden over det normale.

De siste 7 ukene har fyllingsgraden i NO2 steget fra 50,6 til 75,0 %. Normalen ( gjennomsnittet de siste 20 årene ) har for den perioden vært at fyllingsgraden har sunket fra 82,8 til 81,7% - og likevel fortsetter du med gnålet ditt om at kraftselskapene eksporterer for mye og ikke tenker langsiktig og på forsyningssikkerheten.....
Og fremdeles er det langt unna medianverdi.

Det er mildværet og nedbør som fyller magasinene, mye av denne nedbøren ville i en normalsituasjon kommet som snø, og dermed fylt magasinene under "vårknipa".

En burde selvfølgelig ikke eksportert noe som helst før vi hadde minimum medianverdi i magasinene.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: ons nov 16, 2022 1:51 pm En burde selvfølgelig ikke eksportert noe som helst før vi hadde minimum medianverdi i magasinene.
Og hva når det er elvekraftverk som ikke kan lagre vannet. Skal man da bare la det renne forbi turbinene fordi man ikke skal eksportere?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: ons nov 16, 2022 1:53 pm Og hva når det er elvekraftverk som ikke kan lagre vannet. Skal man da bare la det renne forbi turbinene fordi man ikke skal eksportere?
Dersom en ser på produksjonen av kraft i NO2, så ser du at det ikke er elvekraft som er produsert for eksport. Det er kraft fra vannmagasinene.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: ons nov 16, 2022 3:09 pm
KongOlav2 skrev: ons nov 16, 2022 1:53 pm Og hva når det er elvekraftverk som ikke kan lagre vannet. Skal man da bare la det renne forbi turbinene fordi man ikke skal eksportere?
Dersom en ser på produksjonen av kraft i NO2, så ser du at det ikke er elvekraft som er produsert for eksport. Det er kraft fra vannmagasinene.
Magasinene fortsetter å fylles opp.
Samtidig er det mye eksport.
Men du kommer vel ikke til å bli fornøyd før alle magasiner er fylt opp til 200% fyllingsgrad og det er flom i alle vassdrag.
https://e24.no/olje-og-energi/i/EQxBa5/ ... Fwww.vg.no
"NVE peker på at mer tilsig til magasinene og mye vindkraft førte til økt kraftproduksjon i sørlige Norge i forrige uke, sammenlignet med uken før. Det meste av produksjonen i sør var kraft som ikke kunne lagres, påpeker direktoratet."

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

fargerik skrev: ons nov 16, 2022 3:15 pm
newsflash skrev: ons nov 16, 2022 3:09 pm
KongOlav2 skrev: ons nov 16, 2022 1:53 pm Og hva når det er elvekraftverk som ikke kan lagre vannet. Skal man da bare la det renne forbi turbinene fordi man ikke skal eksportere?
Dersom en ser på produksjonen av kraft i NO2, så ser du at det ikke er elvekraft som er produsert for eksport. Det er kraft fra vannmagasinene.
Magasinene fortsetter å fylles opp.
Samtidig er det mye eksport.
Men du kommer vel ikke til å bli fornøyd før alle magasiner er fylt opp til 200% fyllingsgrad og det er flom i alle vassdrag.
https://e24.no/olje-og-energi/i/EQxBa5/ ... Fwww.vg.no
"NVE peker på at mer tilsig til magasinene og mye vindkraft førte til økt kraftproduksjon i sørlige Norge i forrige uke, sammenlignet med uken før. Det meste av produksjonen i sør var kraft som ikke kunne lagres, påpeker direktoratet."
Tror ikke det nytter, dere prøver å diskutere med en person som ikke evner å ta til seg informasjon.

fargerik

Legg inn av fargerik »

MacanT skrev: ons nov 16, 2022 4:14 pm
fargerik skrev: ons nov 16, 2022 3:15 pm
newsflash skrev: ons nov 16, 2022 3:09 pm

Dersom en ser på produksjonen av kraft i NO2, så ser du at det ikke er elvekraft som er produsert for eksport. Det er kraft fra vannmagasinene.
Magasinene fortsetter å fylles opp.
Samtidig er det mye eksport.
Men du kommer vel ikke til å bli fornøyd før alle magasiner er fylt opp til 200% fyllingsgrad og det er flom i alle vassdrag.
https://e24.no/olje-og-energi/i/EQxBa5/ ... Fwww.vg.no
"NVE peker på at mer tilsig til magasinene og mye vindkraft førte til økt kraftproduksjon i sørlige Norge i forrige uke, sammenlignet med uken før. Det meste av produksjonen i sør var kraft som ikke kunne lagres, påpeker direktoratet."
Tror ikke det nytter, dere prøver å diskutere med en person som ikke evner å ta til seg informasjon.
Det er litt utidig, ja.
Trådens tema er ikke mer komplisert enn at tema er å følge strømprisen gjennom vinteren.
Akkurat nå har vel de færreste spesiell panikk, så lav prisen er i disse dager.
Det kom litt brått på meg personlig, for jeg har stålsatt meg og prøver å være forberedt på høy pris.
Dog tror jeg personlig at strømprisen vil øke en del når det blir kaldt.
Men hvor mye den prisen vil øke, det tør jeg ikke å spå om.
Noen uker med vindstille vær og sibirkulde vil sikkert føre til at staten begynner å gi strømstøtte igjen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: ons nov 16, 2022 3:15 pm
Magasinene fortsetter å fylles opp.
Samtidig er det mye eksport.
Men du kommer vel ikke til å bli fornøyd før alle magasiner er fylt opp til 200% fyllingsgrad og det er flom i alle vassdrag.
https://e24.no/olje-og-energi/i/EQxBa5/ ... Fwww.vg.no
"NVE peker på at mer tilsig til magasinene og mye vindkraft førte til økt kraftproduksjon i sørlige Norge i forrige uke, sammenlignet med uken før. Det meste av produksjonen i sør var kraft som ikke kunne lagres, påpeker direktoratet."
Som sagt, jeg ønsker å begrense eksporten så fremt fyllingsgraden er under medianverdien. Det er den fremdeles i NO2.

At mye av den nedbøren som til vanlig kommer som snø på denne tiden nå kommer som regn og dermed fyller opp magasinene noe er ingen trøst. Det blir som å tisse i buksa for å holde varmen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Nå stiger prisen, og det hadde jeg personlig forventet.
Det er jo kjøligere vær.
To kroner-ish på topp i dag.
Dermed fyrer jeg litt med ved.
Det skal bli kaldere, her meldes minusgrader.
Bra at magasinene nesten er oppe i normal fyllingsgrad, da.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

I morgen er det tilbake til galskapen igjen med 1,95 kr på ettermiddagen i Vest, Sør og Øst.
ved 03,30-tiden natt til torsdag importerte man "hele" 107 MV, mens man i skrivende stund eksporterer 3434 MV.
Og det er på mer enn 3000 man ligger jamt på de siste 48 timene (skrivende stund), da bortsett fra natt til den 17.

2 kroner galskap, men slik blir det når det er på salg og man har solgt sin integritet...

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

fargerik skrev: fre nov 18, 2022 1:22 pm Nå stiger prisen, og det hadde jeg personlig forventet.
Det er jo kjøligere vær.
To kroner-ish på topp i dag.
Dermed fyrer jeg litt med ved.
Det skal bli kaldere, her meldes minusgrader.
Bra at magasinene nesten er oppe i normal fyllingsgrad, da.
Fra 1. nov til idag, 19. - har Norge eksportert 1,3 TWh,
https://www.statnett.no/for-aktorer-i-k ... og-eksport
Nederst i V-hjørne kan en klikke på det oransjefeltet m/rullegardinene og klikke på de datoene en ønsker og på 'søk' - og så får en grafer med tall til venstre - som sier hvor mye importstrøm, eksportstrøm og nettoen av differansen mellom disse.
Oppe til høyre i linken her https://nve.no/energi/analyser-og-stati ... tatistikk/
- kan en klikke på de strømregionene en vil sjekke fyllingsgraden i og under den, kan en velge de årene en ønsker å sammenligne med.
Jeg har mange ganger kritisert at det er kraftselskapene selv som måler fyllingsgraden, fordi de vil ha interesse av å oppgi den lavere enn den faktisk er - for å få hevet strømprisene.
Ved et vannmagasin i Norge, husker ikke hvilket, der anmeldte folk fra bygden kraftselskapet for å oppgi rundt 20% lavere Fyllingsgrad enn deres private målinger viste over et år, mener jeg. De som anmeldte kraftselskapet, var bekymret for flom; De mente at kraftselskapet hadde langt mer vann enn de meldte til NVE og om det ble mye nedbør og snøsmelting, ville vannmagasinet renne over og skape vannskader i bygden.
I vannmagasin med en viss størrelse, bør det være målinger som myndighetene kan lese av digitalt - i forhold til fyllingsgrad. Jeg mener vi bør vedta en nedre fyllingsgrad for strømeksport og en makspris på strøm og slik - unngå at vi får lignende forhold som vi har hatt, nesten siste halvannet året. Dessuten må de gå igang med å styrke overføringsnettet i eget land, slik at vi ikke lar vann renne i havet - uutnyttet.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Fordomsfull skrev: lør nov 19, 2022 1:17 pm
fargerik skrev: fre nov 18, 2022 1:22 pm Nå stiger prisen, og det hadde jeg personlig forventet.
Det er jo kjøligere vær.
To kroner-ish på topp i dag.
Dermed fyrer jeg litt med ved.
Det skal bli kaldere, her meldes minusgrader.
Bra at magasinene nesten er oppe i normal fyllingsgrad, da.
Fra 1. nov til idag, 19. - har Norge eksportert 1,3 TWh,
https://www.statnett.no/for-aktorer-i-k ... og-eksport
Nederst i V-hjørne kan en klikke på det oransjefeltet m/rullegardinene og klikke på de datoene en ønsker og på 'søk' - og så får en grafer med tall til venstre - som sier hvor mye importstrøm, eksportstrøm og nettoen av differansen mellom disse.
Oppe til høyre i linken her https://nve.no/energi/analyser-og-stati ... tatistikk/
- kan en klikke på de strømregionene en vil sjekke fyllingsgraden i og under den, kan en velge de årene en ønsker å sammenligne med.
Jeg har mange ganger kritisert at det er kraftselskapene selv som måler fyllingsgraden, fordi de vil ha interesse av å oppgi den lavere enn den faktisk er - for å få hevet strømprisene.
Ved et vannmagasin i Norge, husker ikke hvilket, der anmeldte folk fra bygden kraftselskapet for å oppgi rundt 20% lavere Fyllingsgrad enn deres private målinger viste over et år, mener jeg. De som anmeldte kraftselskapet, var bekymret for flom; De mente at kraftselskapet hadde langt mer vann enn de meldte til NVE og om det ble mye nedbør og snøsmelting, ville vannmagasinet renne over og skape vannskader i bygden.
I vannmagasin med en viss størrelse, bør det være målinger som myndighetene kan lese av digitalt - i forhold til fyllingsgrad. Jeg mener vi bør vedta en nedre fyllingsgrad for strømeksport og en makspris på strøm og slik - unngå at vi får lignende forhold som vi har hatt, nesten siste halvannet året. Dessuten må de gå igang med å styrke overføringsnettet i eget land, slik at vi ikke lar vann renne i havet - uutnyttet.
Ja, hvis de styrende hadde vært interessert i å bygge infrastruktur med sikte på et velfungerende vannkraft-system i Norge f.o.m. f.eks 1990 ville dette ha vært på plass forlengst. I stedet har myndighetene viet all sin oppmerksomhet mot å gjøre Norge "avhengig" av EU på så mange områder som mulig, bl.a strøm. Nå ser vi noe av konsekvensene av deres landsfientlige virksomhet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Det var en topp nå med strømpris her i sørøst på hele 393 øre i formiddag, så det er nok smart å begrense seg med strømforbruk.
Snittprisen denne måneden har vært så lav at det antagelig ikke utløser noe strømstøtte.
Prisen er på vei litt ned nå, men jeg fortsetter å basere meg på ved, jeg.
Det er viktig å spare på forbruket når prisen er høy.
Blir det grisehøy gjennomsnittspris neste måned, vil strømstøtten slå inn igjen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»