Barn drept av hund - nå starter rettssaken.

Svar
basillen

Re: Barn drept av hund - nå starter rettssaken.

Legg inn av basillen »

Kul_Djevel skrev: man nov 28, 2022 11:36 pm Hva godt gjør det for samfunnet og denne familien å putte en gammel bestemor i fengsel for denne tragiske ulykken og hendelsen ?
Man har da et lovverk å forholde seg til, har man ikke? Dersom denne bestemoren har gjort noe som, i følge lovverket, skal medføre fengselsstraff, så må jo man selvsagt følge lovverket. Eller mener du at hvis en person har nådd en viss alder, så skal plutselig lover og regler opphøre?

Hvorvidt dette "gjør noe godt for samfunnet" er faktisk totalt irrelevant. Loven er Loven.

For øvrig - og dette er en liten digresjon - så er jeg helt rystet over at denne åpenbart livsfarlige bikkjen ikke var avlivet for mange år siden gitt dens historikk.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Ljot skrev: man nov 28, 2022 11:50 pm
Crazy Horse skrev: man nov 28, 2022 11:39 pm
MadBum skrev: man nov 28, 2022 11:16 pm Ufattelig at denne kjøteren ikke ble avlivet før med den historikken.
Er vokst opp med settere. Gordon og engelsk settere. De er nederst på bittstatistikken i Norge, og har normalt et veldig mildt lynne. Min forrige hund ble i en alder av 5-6 måneder bitt av en rottweiler. Fullstendig uprovosert. Hendelsen skjedde i et avgrenset dressurområde hvor det er tillatt å slippe hund også i båndtvang perioden. Min da unge engelsk setter - Stegg - måtte sy 14 sting i halsregionen og var svært heldig som ikke fikk halspulsåren bitt over. Jeg har spilt seniorfotball i 6-7 sesonger i yngre år. Jeg traff rottweileren i hodet med en hel volley, og satte ham ut.

Da eieren var svært ydmyk og betalte dyrlegeregningen lot jeg være å begjære hunden avlivet. Denne gang var det en hund som var offer for et fullstendig umotivert angrep på en voksen valp langt unna kjønnsmoden alder. Neste gang kanskje et barn. Hunder kan angripe og bite når de er redd. Dette kan i mange tilfeller forstås eller forsvares. Hunder som angriper fullstendig umotivert som den aktuelle rottweiler i fire episoder før barnet ble drept fortjener kun en ting, og det er døden, allerede etter første bitthendelse.
Sett fra en hundeeiers perspektiv er det egentlig veldig enkelt. En hund som biter mennesker en gang skal, om den ikke avlives, voktes av eier hele tiden. Hvert eneste sekund. En hund som biter mennesker to ganger må avlives. Det er hundeeiers ansvar. Og her har hundeeier sviktet. Det kostet et barn livet. Man kan sevsagt føle empati for den anklagde, men dette skulle aldri skjedd. Hundeeieren har vært grovt uaktsom ved å la denne hunden leve. Hainn Stat kan ikke la være å straffeforfølge dette.
Hvor streng straff mener du hun bør få og hvorfor?

Det er ikke nok å dømme henne og si at du er skyldig i å ikke passe på ungen godt nok, men vi putter deg ikke fengsel fordi det blir fullstendig meningsløst og kostbart for samfunnet ?

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

greyserpent skrev: man nov 28, 2022 11:56 pm
Kul_Djevel skrev: man nov 28, 2022 11:47 pm
greyserpent skrev: man nov 28, 2022 11:45 pm

Jeg personlig syns det er et idiotisk spørsmål. Når et barn dør pga egen ansvarsløshet, skal, bør og må det følge konsekvenser.
Skjønner at spørsmålet ikke gir mening og oppfattes som idiotisk for en som ikke forstår spørsmålet. Det er straff som er det viktigste. Straff straff straff.
Jeg er rimelig sikker på at du jadde argumentert for at tunge kriminelle ikke skulle hatt straff også, om det gagnet diskusjonen din.
Å mene at denne dama ikke fortjener straff er idiotisk.
Tunge ordenlige kriminelle må vi straffeforfølge og sende i fengsel hvis de blir funnet skyldig. Selvsagt. Jeg anser ikke denne kvinnen som en tung kriminell. Jeg greier ikke å se på denne bestemora som en kriminell overhodet. Ja, hun var uoppmerksom og en tragisk ulykke skjedde. Ulykker skjer og ulykker vil ikke slutte å skje selv om vi fengsler folk for ulykker.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

basillen skrev: man nov 28, 2022 11:57 pm
Kul_Djevel skrev: man nov 28, 2022 11:36 pm Hva godt gjør det for samfunnet og denne familien å putte en gammel bestemor i fengsel for denne tragiske ulykken og hendelsen ?
Man har da et lovverk å forholde seg til, har man ikke? Dersom denne bestemoren har gjort noe som, i følge lovverket, skal medføre fengselsstraff, så må jo man selvsagt følge lovverket. Eller mener du at hvis en person har nådd en viss alder, så skal plutselig lover og regler opphøre?

Hvorvidt dette "gjør noe godt for samfunnet" er faktisk totalt irrelevant. Loven er Loven.

For øvrig - og dette er en liten digresjon - så er jeg helt rystet over at denne åpenbart livsfarlige bikkjen ikke var avlivet for mange år siden gitt dens historikk.
Så det er loven det er noe feil med da siden man straffeforfølger folk for tragiske ulykker? JA, det er noe riv ruskende galt med loven

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Kul_Djevel skrev: man nov 28, 2022 11:46 pm
Solvgutt1 skrev: man nov 28, 2022 11:43 pm
Kul_Djevel skrev: man nov 28, 2022 11:41 pm

Så da greier du ikke gi noen ordentlig svar på et seriøst godt spørsmål. Det er notert. Og svar er du egentlig ikke opptatt av selv heller, da du er en av de debattantene her inne som skriker etter straff straff straff i de fleste sammenhenger. Straff for straffen sin skyld er det viktigste.
Jeg har da gitt deg et svar. At du vurderer kvaliteten på dine egne spørsmål er forresten i typisk KD-stil. Etterfulgt av den sedvanlige "Du er en av blablabla", som du ofte argumenterer med.
Du har gitt et svar ja, men du svarte ikke på spørsmålet. Blir litt som at noen spør meg hvor mye klokka er og jeg svarer at det er lettere overskyet ute.
Jeg svarte på spørsmålet ditt. Det kan forhindre at flere barn blir skadet. Det foreligger jo en lang historie med at barn blir skadet hos denne bestemoren.

Du er veldig opphengt i fengselsstraffen. Straffeforfølgelse handler om mer enn fengselsstraff. For det første så har vi åpenbart med en uegnet hundeeier å gjøre, og hun vil sannsynligvis bli fradømt retten til å ha hund. Det er viktig og bra for samfunnet at uegnede hundeeiere ikke får ha hund. Så vil hun trolig bli idømt erstatning til familien. Det er også bra. Videre så fremstår vitnemålet hennes som at hun ikke forstår at hun var uansvarlig, og at denne uansvarligheten medførte guttens døde. For familien kan det være belastende at den ansvarlige for deres sønns død ikke er i stand til å erkjenne ansvaret for egne handlinger, og det kan gi ro å få objektivt slått fast at bestemoren var ansvarlig for gutten død gjennom sin grove uaktsomhet. Og sist vil det forhåpentligvis hjelpe denne bestemoren med å innse sin egen uaktsomhet.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Kul_Djevel skrev: man nov 28, 2022 11:57 pm
Ljot skrev: man nov 28, 2022 11:50 pm
Crazy Horse skrev: man nov 28, 2022 11:39 pm

Er vokst opp med settere. Gordon og engelsk settere. De er nederst på bittstatistikken i Norge, og har normalt et veldig mildt lynne. Min forrige hund ble i en alder av 5-6 måneder bitt av en rottweiler. Fullstendig uprovosert. Hendelsen skjedde i et avgrenset dressurområde hvor det er tillatt å slippe hund også i båndtvang perioden. Min da unge engelsk setter - Stegg - måtte sy 14 sting i halsregionen og var svært heldig som ikke fikk halspulsåren bitt over. Jeg har spilt seniorfotball i 6-7 sesonger i yngre år. Jeg traff rottweileren i hodet med en hel volley, og satte ham ut.

Da eieren var svært ydmyk og betalte dyrlegeregningen lot jeg være å begjære hunden avlivet. Denne gang var det en hund som var offer for et fullstendig umotivert angrep på en voksen valp langt unna kjønnsmoden alder. Neste gang kanskje et barn. Hunder kan angripe og bite når de er redd. Dette kan i mange tilfeller forstås eller forsvares. Hunder som angriper fullstendig umotivert som den aktuelle rottweiler i fire episoder før barnet ble drept fortjener kun en ting, og det er døden, allerede etter første bitthendelse.
Sett fra en hundeeiers perspektiv er det egentlig veldig enkelt. En hund som biter mennesker en gang skal, om den ikke avlives, voktes av eier hele tiden. Hvert eneste sekund. En hund som biter mennesker to ganger må avlives. Det er hundeeiers ansvar. Og her har hundeeier sviktet. Det kostet et barn livet. Man kan sevsagt føle empati for den anklagde, men dette skulle aldri skjedd. Hundeeieren har vært grovt uaktsom ved å la denne hunden leve. Hainn Stat kan ikke la være å straffeforfølge dette.
Hvor streng straff mener du hun bør få og hvorfor?

Det er ikke nok å dømme henne og si at du er skyldig i å ikke passe på ungen godt nok, men vi putter deg ikke fengsel fordi det blir fullstendig meningsløst og kostbart for samfunnet ?
Betinget fengsel og bot. Halvannen månedslønn, likt som for fyllekjørere. Samt forbud mot å eie hund, det er hun åpenbart ikke kapabel til.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

greyserpent skrev: man nov 28, 2022 11:43 pm
Crazy Horse skrev: man nov 28, 2022 11:39 pm
MadBum skrev: man nov 28, 2022 11:16 pm Ufattelig at denne kjøteren ikke ble avlivet før med den historikken.
Er vokst opp med settere. Gordon og engelsk settere. De er nederst på bittstatistikken i Norge, og har normalt et veldig mildt lynne. Min forrige hund ble i en alder av 5-6 måneder bitt av en rottweiler. Fullstendig uprovosert. Hendelsen skjedde i et avgrenset dressurområde hvor det er tillatt å slippe hund også i båndtvang perioden. Min da unge engelsk setter - Stegg - måtte sy 14 sting i halsregionen og var svært heldig som ikke fikk halspulsåren bitt over. Jeg har spilt seniorfotball i 6-7 sesonger i yngre år. Jeg traff rottweileren i hodet med en hel volley, og satte ham ut.

Da eieren var svært ydmyk og betalte dyrlegeregningen lot jeg være å begjære hunden avlivet. Denne gang var det en hund som var offer for et fullstendig umotivert angrep på en voksen valp langt unna kjønnsmoden alder. Neste gang kanskje et barn. Hunder kan angripe og bite når de er redd. Dette kan i mange tilfeller forstås eller forsvares. Hunder som angriper fullstendig umotivert som den aktuelle rottweiler i fire episoder før barnet ble drept fortjener kun en ting, og det er døden, allerede etter første bitthendelse.
Frognerparken?
Møtte også en rottweiler der som angrep min hund. Synd for rottweileren at min hund var en bullmastiff.
Vet ikke om rottweileren lærte noe av hendelsen.
Nei. Ikke Frognerparken. Dette var nordpå i nærheten av en jakthytte vi har lånt i to generasjoner. Poenget med denne type hunder som umotivert angriper barn, mennesker, valper, hunder som underkaster seg osv er å ta de ut. De har ingen misjon, og vil gjenta aggresjonen. Det eneste lille unntaket er å sette aggressive hunder en periode bort til fagfolk som kan håndtere eller endre adferden til denne type hunder. Det koster en formue. Skjer ikke dette så avlivning. Jeg har hatt både Gordon og engelsk settere som har levd side ved side med mine to barn i oppveksten og disses besøkende venner som har lekt med hundene uten å engste meg. Jeg har selvfølgelig fulgt noe med, og bedt ungene ta besøk inn på rommene når jeg ikke var hjemme. Bruker ikke bur.

Om en hund eid av meg hadde bitt et barn hadde den vært tatt til dyrlegen for avlivning umiddelbart. Vil ikke ha hunder jeg ikke kan stole på. Biter de en gang alvorlig kan det skje igjen/vil det skje igjen. Unntaket kunne være at et barn kaster seg på en hund som sover tungt, og at hunden biter i panikk e.l.. Aggressiv hunder som biter umotivert er det normalt ikke håp for.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Ljot skrev: tir nov 29, 2022 12:07 am
Kul_Djevel skrev: man nov 28, 2022 11:57 pm
Ljot skrev: man nov 28, 2022 11:50 pm
Sett fra en hundeeiers perspektiv er det egentlig veldig enkelt. En hund som biter mennesker en gang skal, om den ikke avlives, voktes av eier hele tiden. Hvert eneste sekund. En hund som biter mennesker to ganger må avlives. Det er hundeeiers ansvar. Og her har hundeeier sviktet. Det kostet et barn livet. Man kan sevsagt føle empati for den anklagde, men dette skulle aldri skjedd. Hundeeieren har vært grovt uaktsom ved å la denne hunden leve. Hainn Stat kan ikke la være å straffeforfølge dette.
Hvor streng straff mener du hun bør få og hvorfor?

Det er ikke nok å dømme henne og si at du er skyldig i å ikke passe på ungen godt nok, men vi putter deg ikke fengsel fordi det blir fullstendig meningsløst og kostbart for samfunnet ?
Betinget fengsel og bot. Halvannen månedslønn, likt som for fyllekjørere. Samt forbud mot å eie hund, det er hun åpenbart ikke kapabel til.
Og forbud mot å passe barn.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Ljot skrev: tir nov 29, 2022 12:07 am
Kul_Djevel skrev: man nov 28, 2022 11:57 pm
Ljot skrev: man nov 28, 2022 11:50 pm
Sett fra en hundeeiers perspektiv er det egentlig veldig enkelt. En hund som biter mennesker en gang skal, om den ikke avlives, voktes av eier hele tiden. Hvert eneste sekund. En hund som biter mennesker to ganger må avlives. Det er hundeeiers ansvar. Og her har hundeeier sviktet. Det kostet et barn livet. Man kan sevsagt føle empati for den anklagde, men dette skulle aldri skjedd. Hundeeieren har vært grovt uaktsom ved å la denne hunden leve. Hainn Stat kan ikke la være å straffeforfølge dette.
Hvor streng straff mener du hun bør få og hvorfor?

Det er ikke nok å dømme henne og si at du er skyldig i å ikke passe på ungen godt nok, men vi putter deg ikke fengsel fordi det blir fullstendig meningsløst og kostbart for samfunnet ?
Betinget fengsel og bot. Halvannen månedslønn, likt som for fyllekjørere. Samt forbud mot å eie hund, det er hun åpenbart ikke kapabel til.
Men de har vel bedt om ubetinget fengsel og det er fullstendig meningsløst.

basillen

Legg inn av basillen »

Kul_Djevel skrev: tir nov 29, 2022 12:00 am
basillen skrev: man nov 28, 2022 11:57 pm
Kul_Djevel skrev: man nov 28, 2022 11:36 pm Hva godt gjør det for samfunnet og denne familien å putte en gammel bestemor i fengsel for denne tragiske ulykken og hendelsen ?
Man har da et lovverk å forholde seg til, har man ikke? Dersom denne bestemoren har gjort noe som, i følge lovverket, skal medføre fengselsstraff, så må jo man selvsagt følge lovverket. Eller mener du at hvis en person har nådd en viss alder, så skal plutselig lover og regler opphøre?

Hvorvidt dette "gjør noe godt for samfunnet" er faktisk totalt irrelevant. Loven er Loven.

For øvrig - og dette er en liten digresjon - så er jeg helt rystet over at denne åpenbart livsfarlige bikkjen ikke var avlivet for mange år siden gitt dens historikk.
Så det er loven det er noe feil med da siden man straffeforfølger folk for tragiske ulykker? JA, det er noe riv ruskende galt med loven
Spørsmålet her er vel hva som faller under kategorien "tragisk ulykke" og hva som faller under kategorien "uaktsomt drap". Det er jo selvsagt ingen som anklager denne bestemoren for å ha gjort dette med viten og vilje. Men gitt denne hundens historikk med barn er det vel ganske åpenbart at man her beveger seg inn i det man kan klassifisere som uaktsomhet. Graden av uaktsomhet må selvsagt avgjøres i retten, men dersom det foreligger tilstrekkelige bevis for at bestemoren utviste så mye uaktsomhet at det, i følge Loven, rettferdiggjør fengselsstraff, så skal man selvsagt gi nettopp fengselsstraff.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Ljot skrev: man nov 28, 2022 11:50 pm
Crazy Horse skrev: man nov 28, 2022 11:39 pm
MadBum skrev: man nov 28, 2022 11:16 pm Ufattelig at denne kjøteren ikke ble avlivet før med den historikken.
Er vokst opp med settere. Gordon og engelsk settere. De er nederst på bittstatistikken i Norge, og har normalt et veldig mildt lynne. Min forrige hund ble i en alder av 5-6 måneder bitt av en rottweiler. Fullstendig uprovosert. Hendelsen skjedde i et avgrenset dressurområde hvor det er tillatt å slippe hund også i båndtvang perioden. Min da unge engelsk setter - Stegg - måtte sy 14 sting i halsregionen og var svært heldig som ikke fikk halspulsåren bitt over. Jeg har spilt seniorfotball i 6-7 sesonger i yngre år. Jeg traff rottweileren i hodet med en hel volley, og satte ham ut.

Da eieren var svært ydmyk og betalte dyrlegeregningen lot jeg være å begjære hunden avlivet. Denne gang var det en hund som var offer for et fullstendig umotivert angrep på en voksen valp langt unna kjønnsmoden alder. Neste gang kanskje et barn. Hunder kan angripe og bite når de er redd. Dette kan i mange tilfeller forstås eller forsvares. Hunder som angriper fullstendig umotivert som den aktuelle rottweiler i fire episoder før barnet ble drept fortjener kun en ting, og det er døden, allerede etter første bitthendelse.
Sett fra en hundeeiers perspektiv er det egentlig veldig enkelt. En hund som biter mennesker en gang skal, om den ikke avlives, voktes av eier hele tiden. Hvert eneste sekund. En hund som biter mennesker to ganger må avlives. Det er hundeeiers ansvar. Og her har hundeeier sviktet. Det kostet et barn livet. Man kan sevsagt føle empati for den anklagde, men dette skulle aldri skjedd. Hundeeieren har vært grovt uaktsom ved å la denne hunden leve. Hainn Stat kan ikke la være å straffeforfølge dette.
I de fleste tilfeller har eier også vært grovt uaktsom når hunden ender opp slik, mange bør ikke eie dyr og det er et stort ansvar.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Hvorfor gjør du et poeng ut av at bestemoren er gammel KD? Hadde det vært annerledes om bestemoren var 35-40 år?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Queenie skrev: tir nov 29, 2022 12:15 am
Ljot skrev: man nov 28, 2022 11:50 pm
Crazy Horse skrev: man nov 28, 2022 11:39 pm

Er vokst opp med settere. Gordon og engelsk settere. De er nederst på bittstatistikken i Norge, og har normalt et veldig mildt lynne. Min forrige hund ble i en alder av 5-6 måneder bitt av en rottweiler. Fullstendig uprovosert. Hendelsen skjedde i et avgrenset dressurområde hvor det er tillatt å slippe hund også i båndtvang perioden. Min da unge engelsk setter - Stegg - måtte sy 14 sting i halsregionen og var svært heldig som ikke fikk halspulsåren bitt over. Jeg har spilt seniorfotball i 6-7 sesonger i yngre år. Jeg traff rottweileren i hodet med en hel volley, og satte ham ut.

Da eieren var svært ydmyk og betalte dyrlegeregningen lot jeg være å begjære hunden avlivet. Denne gang var det en hund som var offer for et fullstendig umotivert angrep på en voksen valp langt unna kjønnsmoden alder. Neste gang kanskje et barn. Hunder kan angripe og bite når de er redd. Dette kan i mange tilfeller forstås eller forsvares. Hunder som angriper fullstendig umotivert som den aktuelle rottweiler i fire episoder før barnet ble drept fortjener kun en ting, og det er døden, allerede etter første bitthendelse.
Sett fra en hundeeiers perspektiv er det egentlig veldig enkelt. En hund som biter mennesker en gang skal, om den ikke avlives, voktes av eier hele tiden. Hvert eneste sekund. En hund som biter mennesker to ganger må avlives. Det er hundeeiers ansvar. Og her har hundeeier sviktet. Det kostet et barn livet. Man kan sevsagt føle empati for den anklagde, men dette skulle aldri skjedd. Hundeeieren har vært grovt uaktsom ved å la denne hunden leve. Hainn Stat kan ikke la være å straffeforfølge dette.
I de fleste tilfeller har eier også vært grovt uaktsom når hunden ender opp slik, mange bør ikke eie dyr og det er et stort ansvar.
Ikke alle hunder er trygge rundt barn, men da skal de heller ikke være løse i samme rom som barn

Greyjoy

Legg inn av Greyjoy »

MadBum skrev: tir nov 29, 2022 12:23 am Hvorfor gjør du et poeng ut av at bestemoren er gammel KD? Hadde det vært annerledes om bestemoren var 35-40 år?
Ikke er hun gammel heller, hun er i 50 årene.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

MadBum skrev: tir nov 29, 2022 12:23 am Hvorfor gjør du et poeng ut av at bestemoren er gammel KD? Hadde det vært annerledes om bestemoren var 35-40 år?
Hadde vært en like tragisk ulykke og like meningsløst å straffeforfølge uansett alder på bestemoren selvsagt, men eldre mennesker kan jo være oftere uoppmerksomme enn yngre. Man blir da vel litt tregere med alderen. Uansett. En tragisk ulykke og ser ingen poeng i straffeforfølge dette.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Solvgutt1 skrev: tir nov 29, 2022 12:27 am
Queenie skrev: tir nov 29, 2022 12:15 am
Ljot skrev: man nov 28, 2022 11:50 pm
Sett fra en hundeeiers perspektiv er det egentlig veldig enkelt. En hund som biter mennesker en gang skal, om den ikke avlives, voktes av eier hele tiden. Hvert eneste sekund. En hund som biter mennesker to ganger må avlives. Det er hundeeiers ansvar. Og her har hundeeier sviktet. Det kostet et barn livet. Man kan sevsagt føle empati for den anklagde, men dette skulle aldri skjedd. Hundeeieren har vært grovt uaktsom ved å la denne hunden leve. Hainn Stat kan ikke la være å straffeforfølge dette.
I de fleste tilfeller har eier også vært grovt uaktsom når hunden ender opp slik, mange bør ikke eie dyr og det er et stort ansvar.
Ikke alle hunder er trygge rundt barn, men da skal de heller ikke være løse i samme rom som barn
Det er rimelig få hunder som ikke kan miljøtrenes rundt barn og de holder man langt unna. I tillegg er det helt grunnleggende at barn læres å omgås dyr, men til syvende og sist faller alt på hundeieren, å være en lat og lite god forelder er som kjent ikke kriminelt.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Solvgutt1 skrev: tir nov 29, 2022 12:27 am
Queenie skrev: tir nov 29, 2022 12:15 am
Ljot skrev: man nov 28, 2022 11:50 pm
Sett fra en hundeeiers perspektiv er det egentlig veldig enkelt. En hund som biter mennesker en gang skal, om den ikke avlives, voktes av eier hele tiden. Hvert eneste sekund. En hund som biter mennesker to ganger må avlives. Det er hundeeiers ansvar. Og her har hundeeier sviktet. Det kostet et barn livet. Man kan sevsagt føle empati for den anklagde, men dette skulle aldri skjedd. Hundeeieren har vært grovt uaktsom ved å la denne hunden leve. Hainn Stat kan ikke la være å straffeforfølge dette.
I de fleste tilfeller har eier også vært grovt uaktsom når hunden ender opp slik, mange bør ikke eie dyr og det er et stort ansvar.
Ikke alle hunder er trygge rundt barn, men da skal de heller ikke være løse i samme rom som barn
Alle hunder er rovdyr avlet frem fra ulv. Ingen hunder er trygge rundt barn.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Queenie skrev: tir nov 29, 2022 12:29 am
Solvgutt1 skrev: tir nov 29, 2022 12:27 am
Queenie skrev: tir nov 29, 2022 12:15 am

I de fleste tilfeller har eier også vært grovt uaktsom når hunden ender opp slik, mange bør ikke eie dyr og det er et stort ansvar.
Ikke alle hunder er trygge rundt barn, men da skal de heller ikke være løse i samme rom som barn
Det er rimelig få hunder som ikke kan miljøtrenes rundt barn og de holder man langt unna. I tillegg er det helt grunnleggende at barn læres å omgås dyr, men til syvende og sist faller alt på hundeieren, å være en lat og lite god forelder er som kjent ikke kriminelt.
Dette var en ettåring. Det er begrenset hvor mye de kan læres opp til. Jeg ville aldri latt min hund vært alene med en ettåring, og hun har aldri hatt noen problemer med barn.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Texas_John skrev: tir nov 29, 2022 12:30 am
Solvgutt1 skrev: tir nov 29, 2022 12:27 am
Queenie skrev: tir nov 29, 2022 12:15 am

I de fleste tilfeller har eier også vært grovt uaktsom når hunden ender opp slik, mange bør ikke eie dyr og det er et stort ansvar.
Ikke alle hunder er trygge rundt barn, men da skal de heller ikke være løse i samme rom som barn
Alle hunder er rovdyr avlet frem fra ulv. Ingen hunder er trygge rundt barn.
Du kan like lite om hunder som om damer skjønner jeg.

Andy

Legg inn av Andy »

Dette er en dypt tragisk sak, men det viser seg også å være en meget stygg sak som åpenbart må straffeforfølges. Fatter ikke at noen kan mene at man bare skal la dette passere. Om så offerets foreldre hadde sagt at de ikke ønsker at noen skal straffes, så ville uansett politiet kjørt denne saken. Det handler om den døde 1-åringens rettssikkerhet, myndighetene sørger for at den er ivaretatt uavhengig av hva foresatte skulle mene. I denne saken er riktignok dette ikke et spørsmål, minst en av offerets foresatte ønsker straffeforfølgelse.

En annen viktig faktor er signaleffekten og oppmerksomheten dommen vil gi til alle hundeeiere, folk må for guds skyld sørge for å avlive hundene sine om de har bitt mennesker uprovosert. Med tanke på historien til drapshunden, så fremstår det veldig rart at ikke offerenes foreldre har krevd at hunden skal avlives når ikke farmora tok ansvar selv. Farmora fremstår totalt uskikket til å eie hund, alle med vettet i behold hadde avlivet bikkja på dagen første gang den bet ditt eget barnebarn.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Queenie skrev: tir nov 29, 2022 12:33 am
Texas_John skrev: tir nov 29, 2022 12:30 am
Solvgutt1 skrev: tir nov 29, 2022 12:27 am
Ikke alle hunder er trygge rundt barn, men da skal de heller ikke være løse i samme rom som barn
Alle hunder er rovdyr avlet frem fra ulv. Ingen hunder er trygge rundt barn.
Du kan like lite om hunder som om damer skjønner jeg.
5000 personer oppsøker lege hvert år pga hundebitt, jeg vil tro de fleste som bites aldri oppsøker lege så møtketallet her er enormt. Jeg vil tro de fleste av disse også ville ha sagt at hunden deres var snill som et lam før angrepet skjedde. Men ja, jeg ser analogien med kvinner.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Kul_Djevel skrev: man nov 28, 2022 11:14 pm Det tragiske i denne saken utenom at et barn døde selvsagt, er jo at man kjører straffesak. Fører ikke noe godt med seg for noen. Føler ikke at samfunnet blir bedre av å putte ei gammal farmor i fengsel for en tragisk ulykke.
Tviler sterkt på at det blir noe ubetinget fengselsstraff her. Blir nok en oppreisnings summ, og muligens en liten betinget fengselsstraff. Så kun penger altså.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Kul_Djevel skrev: tir nov 29, 2022 12:29 am
MadBum skrev: tir nov 29, 2022 12:23 am Hvorfor gjør du et poeng ut av at bestemoren er gammel KD? Hadde det vært annerledes om bestemoren var 35-40 år?
Hadde vært en like tragisk ulykke og like meningsløst å straffeforfølge uansett alder på bestemoren selvsagt, men eldre mennesker kan jo være oftere uoppmerksomme enn yngre. Man blir da vel litt tregere med alderen. Uansett. En tragisk ulykke og ser ingen poeng i straffeforfølge dette.
Det er tragisk, men dessverre ingen typisk ulykke. Hun har vært grov uaktsom, visste at hunden kunne være aggressiv og tok ikke forholdsregler. I det lille jeg leste som saken var det antydet at hun nærmest tilla hunden menneskelige egenskaper, som at den hadde angret ved tidligere bitt. Da er man også ganske dum.

Er man uoppmerksom i trafikken og kjører på et barn i fotgjengerfeltet blir man også straffeforfulgt.

Hvilken straff hun bør få må nesten domstolen ta seg av.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Ljot skrev: man nov 28, 2022 11:50 pm Sett fra en hundeeiers perspektiv er det egentlig veldig enkelt. En hund som biter mennesker en gang skal, om den ikke avlives, voktes av eier hele tiden. Hvert eneste sekund. En hund som biter mennesker to ganger må avlives.
Et ekstremt korttenkt svar. Det finnes mange situasjoner hvor hunder kan komme til å bite et menneske enten det er ved et uhell (prøver og ta en ball, og biter fingrene dine f.eks) eller ved at det er etter kraftig provokasjon (har f.eks. sett mange unger som åpenbart har null oppdragelse fra foreldre som syns det er spennende å drive å stikke fingrene i øya til hunder, dra de i halen, slå de, osv. mens foreldra sitter å ser på at ungen gjør dette og ikke gjør noe som helst med det, og det er på ingen måte rart om en hund da til slutt svarer tilbake enten det er med knurring og bjeffing eller et glefs for å få de til å slutte å plage den). Du kan jo f.eks prøve å stikke hendene dine foran ansiktet til en hund også raskt dra de tilbake igjen gjentatte ganger og de fleste hunder vil reagere på dette som en lek og mange vil komme med et glefs etter fingrene dine i en slik situasjon.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Kul_Djevel skrev: man nov 28, 2022 11:32 pm
Solvgutt1 skrev: man nov 28, 2022 11:28 pm
Kul_Djevel skrev: man nov 28, 2022 11:27 pm

Selvsagt er det en tragisk ulykke, men selvsagt ikke for straffekåte debattanter som deg. Da er det alltid pur ondskap slike ting som bør straffes med masse masse straff
Det er grov uaktsomhet:

"I 2016 var en da tre år gammel jente på besøk hjemme hos den tiltalte kvinnen. Det endte med et dypt kutt ved øyet som måtte sys i narkose. Jenta hadde også et dypt kutt under øyet og i hodebunnen, ifølge legeerklæringen.

Aktor Magnus Schartum-Hansen la frem bilder av skadene i retten.

Samme år var en da seks år gammel jente på besøk hos kvinnen, hvor det oppstod en situasjon hvor jenta ble bitt av rottweileren.

Bilder fremlagt av aktor viser et kutt i hodet, på armen og et merke på skulderen til 6-åringen.

I en ny hendelse i 2017, fikk en 8-åring påført sår på leppen av hunden, som ble renset og stripset. To år senere fikk et spedbarn kutt i hodet av rottweileren til tiltalte.

Aktor trekker også frem en hendelse med en voksen person i 2021, hvor personen fikk et bitt i fingeren etter lek med hunden."
Et barn er død og det er tragisk. Så i denne debatten vil jeg nok stå alene mot et unisont hylekor er jeg redd. Ingen tør å tenke egne rasjonelle tanker når et barn er død. Da er det straff straff straff den eneste tanken som gjelder. Du nekter også å svare på spørsmålet jeg har stilt to ganger. Kan godt prøve en tredje gang:

Hva godt gjør det for samfunnet og denne familien å putte en gammel bestemor i fengsel for denne tragiske ulykken og hendelsen ?
Jeg er enig med deg. Straffen har hun allerede fått. Mistet barnebarnet sitt, og må leve med skyldfølelsen.

Strider

Legg inn av Strider »

Bjeffing, ekkel lukt, driting, hunder er bare til besvær i det moderne samfunn.
Var nyttig før på gårder osv og på jakt.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Shabelle skrev: man nov 28, 2022 11:38 pm 1 åringen som ble bitt av hunden i 2018 er forresten storebroren til gutten som døde.
Allikevel lever en av foreldrene, sitt yngre barn til samme dame og samme hund. Den (sikkert faren) er jo medansvarlig i høyeste grad.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Kul_Djevel skrev: man nov 28, 2022 11:54 pm

Men det er jo sant. Et barn er død. Da er det ingen som tør å være enig med meg som mener at det ikke er noe poeng å putte den gamla bestemora i fengsel for dette. Folk mister evnen til å tenke selv når et barn er død.
Du lager et poeng om at det handler om en gammel bestemor.

Ville det stilt seg annerledes om det var hunden til en skinna MC-leder i trettiåra?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Kul_Djevel skrev: man nov 28, 2022 11:14 pm
Solvgutt1 skrev: man nov 28, 2022 11:04 pm
Knaberaps skrev: man nov 28, 2022 10:57 pm Datteren må jo har visst at mora hadde en hund som var farlig for barn. Isåfall har begge to utvist et usannsynlig nivå av uansvarlighet.
Hun stolte vel på at farmoren var i stand til å passe på unger og hund da. Men det var tydeligvis en grov overvurdering. Hund til side: Hvem er det som lar en ettåring løpe rundt uten tilsyn?
Ulykker skjer og alle kan være uoppmerksomme plutselig noen sekunder. Dessverre så er det sånn og en sjelden gang kan det gå galt. Det tragiske i denne saken utenom at et barn døde selvsagt, er jo at man kjører straffesak. Fører ikke noe godt med seg for noen. Føler ikke at samfunnet blir bedre av å putte ei gammal farmor i fengsel for en tragisk ulykke.
Gammel? Hun er da bare i 50-årene..

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

StormEagle skrev: tir nov 29, 2022 1:14 am
Ljot skrev: man nov 28, 2022 11:50 pm Sett fra en hundeeiers perspektiv er det egentlig veldig enkelt. En hund som biter mennesker en gang skal, om den ikke avlives, voktes av eier hele tiden. Hvert eneste sekund. En hund som biter mennesker to ganger må avlives.
Et ekstremt korttenkt svar. Det finnes mange situasjoner hvor hunder kan komme til å bite et menneske enten det er ved et uhell (prøver og ta en ball, og biter fingrene dine f.eks) eller ved at det er etter kraftig provokasjon (har f.eks. sett mange unger som åpenbart har null oppdragelse fra foreldre som syns det er spennende å drive å stikke fingrene i øya til hunder, dra de i halen, slå de, osv. mens foreldra sitter å ser på at ungen gjør dette og ikke gjør noe som helst med det, og det er på ingen måte rart om en hund da til slutt svarer tilbake enten det er med knurring og bjeffing eller et glefs for å få de til å slutte å plage den). Du kan jo f.eks prøve å stikke hendene dine foran ansiktet til en hund også raskt dra de tilbake igjen gjentatte ganger og de fleste hunder vil reagere på dette som en lek og mange vil komme med et glefs etter fingrene dine i en slik situasjon.
Det er da forskjell på at en hund kan nappe etter noen under lek og det at den angriper folk med døden til følge. Dessuten bør foreldre lære barna sine å respektere dyr, og at de er ingen leke.

Forresten så er det mange som liksom "leker" med valpen sin og slår etter den med hånda, slik at valpen prøver å bite etter den. De tenker overhodet ikke på at hunden blir voksen og kan fort leke denne "leken" mot barn som vifter med hendene.
Jeg har aldri latt hunden min vært alene med småbarn, selv om jeg vet den liker barn. Har man hund, har man ansvar også. Enkelt og greit.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»