Eksplosiv økning i HIV i Norge. Hvor mange er smittet i Ukraina?

Svar
Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Eksplosiv økning i HIV i Norge. Hvor mange er smittet i Ukraina?

Legg inn av kytec »

Det er en eksplosiv økning med HIV-pasienter i Norge. I 2021 ble 102 personer diagnostisert det var i all hoveddsak menn som har sex med menn.

Det siste halvåret er det kommet noen tusen (titusen) ukrainere til Norge. 40 000 er planlagt at skal komme i 2023.

Kanskje noe overraskende har desse realtivt få personene (sammenlignet med ca 3 000 000 voksne nordmenn og andre som bor i Norge) stått for over en dobbling av antallet til 217 personer og det er altså på bare ca 6 mnd.
Det er også overraskende at det i all hovedsak er kvinner som er blant de smittede. Det kan være fordi det er flest kvinner som har kommet og at smitteandelen er like høy eller høyere for menn i Ukraina.

40 000 nye asylsøkere og det er frivillig å teste seg ved ankomst, det kan bli spennende.

Dersom de i tillegg velger å dele litt av seg selv med norske menn for å spe på trygden så kan det bli interessant fremover. kanskje en ny folkesykdom? Tiden vil vise.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... en-i-fjor/

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Ale skrev: tor des 01, 2022 8:43 pm Testet meg i januar for HIV. Frisk som en fisk.
Nå vet du i alle fall hva du ikke skal gjøre.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

kytec skrev: tor des 01, 2022 8:42 pm Det er en eksplosiv økning med HIV-pasienter i Norge. I 2021 ble 102 personer diagnostisert det var i all hoveddsak menn som har sex med menn.

Det siste halvåret er det kommet noen tusen (titusen) ukrainere til Norge. 40 000 er planlagt at skal komme i 2023.

Kanskje noe overraskende har desse realtivt få personene (sammenlignet med ca 3 000 000 voksne nordmenn og andre som bor i Norge) stått for over en dobbling av antallet til 217 personer og det er altså på bare ca 6 mnd.
Det er også overraskende at det i all hovedsak er kvinner som er blant de smittede. Det kan være fordi det er flest kvinner som har kommet og at smitteandelen er like høy eller høyere for menn i Ukraina.

40 000 nye asylsøkere og det er frivillig å teste seg ved ankomst, det kan bli spennende.

Dersom de i tillegg velger å dele litt av seg selv med norske menn for å spe på trygden så kan det bli interessant fremover. kanskje en ny folkesykdom? Tiden vil vise.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... en-i-fjor/
Burde vel teste grundig alle vi får inn i landet som flykninger, før de spres over landet. Det gjøres ikke og det kommer vi til atter en gang å få svi for.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Ale skrev: tor des 01, 2022 8:43 pm Testet meg i januar for HIV. Frisk som en fisk.
Du burde teste deg etter hvert eneste ligg.

Strider

Legg inn av Strider »

Jeg er en heterofil mann som ble voldtatt av en somalisk asylsøker. Mitt liv falt i grus, men nå føler jeg skyld for at han ble sendt ut av landet.
https://www.nrk.no/ytring/jeg-ble-voldt ... 1.12852714

Saliph

Legg inn av Saliph »

Queenie skrev: fre des 02, 2022 8:06 pm
Ale skrev: tor des 01, 2022 8:43 pm Testet meg i januar for HIV. Frisk som en fisk.
Du burde teste deg etter hvert eneste ligg.
Burde vi virkelig overbelaste helsevesenet nå som vi endelig er på vei ut av pandemien?

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

TylerDurdenNorway skrev: fre des 02, 2022 8:11 pm Jeg er en heterofil mann som ble voldtatt av en somalisk asylsøker. Mitt liv falt i grus, men nå føler jeg skyld for at han ble sendt ut av landet.
https://www.nrk.no/ytring/jeg-ble-voldt ... 1.12852714
Snakk om en flyktning som kom til Norge pga sin legning, som han ikke fikk anledning til å leve ut i Mogadishu? Det syns jeg er skikkelig teit. Men fint han fikk dyppa’n da. Men kjipt han ble sendt ut igjen da.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Saliph skrev: fre des 02, 2022 8:13 pm
Queenie skrev: fre des 02, 2022 8:06 pm
Ale skrev: tor des 01, 2022 8:43 pm Testet meg i januar for HIV. Frisk som en fisk.
Du burde teste deg etter hvert eneste ligg.
Burde vi virkelig overbelaste helsevesenet nå som vi endelig er på vei ut av pandemien?
Jeg ser hva du prøver på her.

For øvrig har jeg en venninne som ble innlagt med covid og som fikk blodpropp i etterkant, men no biggie.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

bundetrente skrev: fre des 02, 2022 8:17 pm
TylerDurdenNorway skrev: fre des 02, 2022 8:11 pm Jeg er en heterofil mann som ble voldtatt av en somalisk asylsøker. Mitt liv falt i grus, men nå føler jeg skyld for at han ble sendt ut av landet.
https://www.nrk.no/ytring/jeg-ble-voldt ... 1.12852714
Snakk om en flyktning som kom til Norge pga sin legning, som han ikke fikk anledning til å leve ut i Mogadishu? Det syns jeg er skikkelig teit. Men fint han fikk dyppa’n da. Men kjipt han ble sendt ut igjen da.
Verden er ikke perfekt, ei heller homofile somaliere.

Strider

Legg inn av Strider »

bundetrente skrev: fre des 02, 2022 8:17 pm
TylerDurdenNorway skrev: fre des 02, 2022 8:11 pm Jeg er en heterofil mann som ble voldtatt av en somalisk asylsøker. Mitt liv falt i grus, men nå føler jeg skyld for at han ble sendt ut av landet.
https://www.nrk.no/ytring/jeg-ble-voldt ... 1.12852714
Snakk om en flyktning som kom til Norge pga sin legning, som han ikke fikk anledning til å leve ut i Mogadishu? Det syns jeg er skikkelig teit. Men fint han fikk dyppa’n da. Men kjipt han ble sendt ut igjen da.
Han norske kunne jo prøvd på familiegjenforening hvis han ble gravid etter hendelsen og fått han tilbake til landet på den måten?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Saliph skrev: fre des 02, 2022 8:13 pm
Queenie skrev: fre des 02, 2022 8:06 pm
Ale skrev: tor des 01, 2022 8:43 pm Testet meg i januar for HIV. Frisk som en fisk.
Du burde teste deg etter hvert eneste ligg.
Burde vi virkelig overbelaste helsevesenet nå som vi endelig er på vei ut av pandemien?
Tror ikke Ale belaster helsesystemet i noe særlig grad, men det er åpenbart at alle asylsøkere må sjekkes.

Noen få tusen fra Ukraina og antall smittede har med 130% på 6 mnd.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Queenie skrev: fre des 02, 2022 8:19 pm
Saliph skrev: fre des 02, 2022 8:13 pm
Queenie skrev: fre des 02, 2022 8:06 pm

Du burde teste deg etter hvert eneste ligg.
Burde vi virkelig overbelaste helsevesenet nå som vi endelig er på vei ut av pandemien?
Jeg ser hva du prøver på her.

For øvrig har jeg en venninne som ble innlagt med covid og som fikk blodpropp i etterkant, men no biggie.
Å gi Ale en høyst ufortjent kompliment?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Sør-Amerika og øst-europa, det er der det skjer.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

kytec skrev: tor des 01, 2022 8:42 pm
Det siste halvåret er det kommet noen tusen (titusen) ukrainere til Norge. 40 000 er planlagt at skal komme i 2023.

40 000 nye asylsøkere og det er frivillig å teste seg ved ankomst, det kan bli spennende.

Dersom de i tillegg velger å dele litt av seg selv med norske menn for å spe på trygden så kan det bli interessant fremover. kanskje en ny folkesykdom? Tiden vil vise.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... en-i-fjor/
Visste ikke at ukrainere her i Norge allerede har fått trygd. Og så da får disse nordmennene bruke kondom hvis de først skal kjøpe seg en dame.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

pfrog567 skrev: lør des 03, 2022 11:44 pm
kytec skrev: tor des 01, 2022 8:42 pm
Det siste halvåret er det kommet noen tusen (titusen) ukrainere til Norge. 40 000 er planlagt at skal komme i 2023.

40 000 nye asylsøkere og det er frivillig å teste seg ved ankomst, det kan bli spennende.

Dersom de i tillegg velger å dele litt av seg selv med norske menn for å spe på trygden så kan det bli interessant fremover. kanskje en ny folkesykdom? Tiden vil vise.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... en-i-fjor/
Visste ikke at ukrainere her i Norge allerede har fått trygd. Og så da får disse nordmennene bruke kondom hvis de først skal kjøpe seg en dame.
Hva lever de av da? Blir neppe sendt rett ut på stripa.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Queenie skrev: lør des 03, 2022 11:36 pm Sør-Amerika og øst-europa, det er der det skjer.
Hva skjer? At mange får HIV og Aids? Har Afrika og spes Sør-Afrika mistet tronen?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

kytec skrev: lør des 03, 2022 11:57 pm
pfrog567 skrev: lør des 03, 2022 11:44 pm
kytec skrev: tor des 01, 2022 8:42 pm
Det siste halvåret er det kommet noen tusen (titusen) ukrainere til Norge. 40 000 er planlagt at skal komme i 2023.

40 000 nye asylsøkere og det er frivillig å teste seg ved ankomst, det kan bli spennende.

Dersom de i tillegg velger å dele litt av seg selv med norske menn for å spe på trygden så kan det bli interessant fremover. kanskje en ny folkesykdom? Tiden vil vise.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... en-i-fjor/
Visste ikke at ukrainere her i Norge allerede har fått trygd. Og så da får disse nordmennene bruke kondom hvis de først skal kjøpe seg en dame.
Hva lever de av da? Blir neppe sendt rett ut på stripa.
Regner med at de får sosialstøtte.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Dette er en rar tråd. Muligens en av de rareste denne grevlingen har tygd på.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Ljot skrev: søn des 04, 2022 12:13 am Dette er en rar tråd. Muligens en av de rareste denne grevlingen har tygd på.
Takk.

Queenie

Legg inn av Queenie »

kytec skrev: lør des 03, 2022 11:59 pm
Queenie skrev: lør des 03, 2022 11:36 pm Sør-Amerika og øst-europa, det er der det skjer.
Hva skjer? At mange får HIV og Aids? Har Afrika og spes Sør-Afrika mistet tronen?
Overhodet ikke, men for enkelte veldig enkle heterofile menn er smitteveien enklere i disse to retningene kontra mot Afrika.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Hva er greia med hiv og Ukraina da? Er Øst-Europa spesielt utsatt og hvorfor?

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Ikke rart med tanke på all den homofobien i Norge. Man homofile menn er redd for å leve åpent, og puler i stedet menn i skjul. Da skjer dette.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

TheBaseline skrev: søn des 04, 2022 1:23 pm Ikke rart med tanke på all den homofobien i Norge. Man homofile menn er redd for å leve åpent, og puler i stedet menn i skjul. Da skjer dette.
Fordi å ha sex åpent kontra skjult fører til kondombruk eller?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

TheBaseline skrev: søn des 04, 2022 1:23 pm Ikke rart med tanke på all den homofobien i Norge. Man homofile menn er redd for å leve åpent, og puler i stedet menn i skjul. Da skjer dette.
Tror du mistet poenget her. I 2021 var det 102 nye tilfeller av HIV. I 2022 217 nye tilfeller, økningen kom pga heterofile kvinner fra Ukraina (noen 1000 av de altså har flere av de HIV enn 5,4 000 000 nordmenn).

Queenie

Legg inn av Queenie »

Winnowill skrev: søn des 04, 2022 10:02 am Hva er greia med hiv og Ukraina da? Er Øst-Europa spesielt utsatt og hvorfor?
Veldig mye HIV der, spesielt Latvia, Litauen og Russland. I 2018 var det vel rundt 50 smittede per 100 000, mot 5-6 i vestlige land.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

kytec skrev: søn des 04, 2022 4:37 pm
TheBaseline skrev: søn des 04, 2022 1:23 pm Ikke rart med tanke på all den homofobien i Norge. Man homofile menn er redd for å leve åpent, og puler i stedet menn i skjul. Da skjer dette.
Tror du mistet poenget her. I 2021 var det 102 nye tilfeller av HIV. I 2022 217 nye tilfeller, økningen kom pga heterofile kvinner fra Ukraina (noen 1000 av de altså har flere av de HIV enn 5,4 000 000 nordmenn).
Klippet fra nettet;¨
"Smittsomme sykdommer. Sammenlignet med norske forhold har Ukraina høy forekomst av enkelte smittsomme sykdommer som tuberkulose, hiv, hepatitt B, hepatitt C og meslinger. I tillegg har landet fortsatt høy forekomst av covid-19."
Og her et annet klipp;
" I Ukraina vet kun to av tre med hiv at de er smittet, og mange går dermed uten behandling. Den gode nyheten er denne: Mer åpenhet kan hindre både sykdom og videre smitte..."
-----

Bør vi selektere bort de flytningene som er syke? Jeg ville tro at alle som kommer som flyktning blir undersøkt av lege, akkurat som kjæledyrene til ukrainerne. Og når en vet at i Ukraina er det mange som er smittet, blir jo HIV-test obligatorisk.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Fordomsfull skrev: søn des 04, 2022 5:10 pm
kytec skrev: søn des 04, 2022 4:37 pm
TheBaseline skrev: søn des 04, 2022 1:23 pm Ikke rart med tanke på all den homofobien i Norge. Man homofile menn er redd for å leve åpent, og puler i stedet menn i skjul. Da skjer dette.
Tror du mistet poenget her. I 2021 var det 102 nye tilfeller av HIV. I 2022 217 nye tilfeller, økningen kom pga heterofile kvinner fra Ukraina (noen 1000 av de altså har flere av de HIV enn 5,4 000 000 nordmenn).
Klippet fra nettet;¨
"Smittsomme sykdommer. Sammenlignet med norske forhold har Ukraina høy forekomst av enkelte smittsomme sykdommer som tuberkulose, hiv, hepatitt B, hepatitt C og meslinger. I tillegg har landet fortsatt høy forekomst av covid-19."
Og her et annet klipp;
" I Ukraina vet kun to av tre med hiv at de er smittet, og mange går dermed uten behandling. Den gode nyheten er denne: Mer åpenhet kan hindre både sykdom og videre smitte..."
-----

Bør vi selektere bort de flytningene som er syke? Jeg ville tro at alle som kommer som flyktning blir undersøkt av lege, akkurat som kjæledyrene til ukrainerne. Og når en vet at i Ukraina er det mange som er smittet, blir jo HIV-test obligatorisk.
HIV-test er per dags dato et tilbud, men ikke obligatorisk.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Queenie skrev: søn des 04, 2022 5:08 pm
Winnowill skrev: søn des 04, 2022 10:02 am Hva er greia med hiv og Ukraina da? Er Øst-Europa spesielt utsatt og hvorfor?
Veldig mye HIV der, spesielt Latvia, Litauen og Russland. I 2018 var det vel rundt 50 smittede per 100 000, mot 5-6 i vestlige land.
Forklarer fortsatt ikke hvorfor Øst-E er så utsatt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Winnowill skrev: søn des 04, 2022 5:56 pm
Queenie skrev: søn des 04, 2022 5:08 pm
Winnowill skrev: søn des 04, 2022 10:02 am Hva er greia med hiv og Ukraina da? Er Øst-Europa spesielt utsatt og hvorfor?
Veldig mye HIV der, spesielt Latvia, Litauen og Russland. I 2018 var det vel rundt 50 smittede per 100 000, mot 5-6 i vestlige land.
Forklarer fortsatt ikke hvorfor Øst-E er så utsatt.
Kan ikke si at jeg er overrasket over at du ikke forstår det.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

kytec skrev: søn des 04, 2022 5:52 pm
Fordomsfull skrev: søn des 04, 2022 5:10 pm
kytec skrev: søn des 04, 2022 4:37 pm

Tror du mistet poenget her. I 2021 var det 102 nye tilfeller av HIV. I 2022 217 nye tilfeller, økningen kom pga heterofile kvinner fra Ukraina (noen 1000 av de altså har flere av de HIV enn 5,4 000 000 nordmenn).
Klippet fra nettet;¨
"Smittsomme sykdommer. Sammenlignet med norske forhold har Ukraina høy forekomst av enkelte smittsomme sykdommer som tuberkulose, hiv, hepatitt B, hepatitt C og meslinger. I tillegg har landet fortsatt høy forekomst av covid-19."
Og her et annet klipp;
" I Ukraina vet kun to av tre med hiv at de er smittet, og mange går dermed uten behandling. Den gode nyheten er denne: Mer åpenhet kan hindre både sykdom og videre smitte..."
-----

Bør vi selektere bort de flytningene som er syke? Jeg ville tro at alle som kommer som flyktning blir undersøkt av lege, akkurat som kjæledyrene til ukrainerne. Og når en vet at i Ukraina er det mange som er smittet, blir jo HIV-test obligatorisk.
HIV-test er per dags dato et tilbud, men ikke obligatorisk.
En bør selvsagt fortelle at de for egen og andres sikkerhet, må sjekkes for smittsomme sykdommer og så sjekker legene for det de mener er relevant å sjekke for - i blant annet blodprøvene deres. Vi ble vaksinert mot tuberkulose og siden kontrollerte hvorvidt vaksinen virket med et risp; som de dryppet jod på. Om rispet hovnet opp - var en positiv i forhold til tuberkelvaksinen. Hovnet ikke rispet opp, måtte en ta vaksinen på nytt.
Sist redigert av Fordomsfull den søn des 04, 2022 6:21 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»