Burde jødene tilgi Hitler?

Svar
Knaberaps

Re: Burde jødene tilgi Hitler?

Legg inn av Knaberaps »

Oki, for dette visste jeg ikke. Brude jeg da bli utskjelt dersom jeg av eget initiativ gikk med en t-skjorte med den teksten? For i seg selv, så er det vel ingenting galt med den?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Knaberaps skrev: tir des 06, 2022 7:45 pm
Oki, for dette visste jeg ikke. Brude jeg da bli utskjelt dersom jeg av eget initiativ gikk med en t-skjorte med den teksten? For i seg selv, så er det vel ingenting galt med den?
Hakekorset er ikke opprinnelig nazistisk.
Ville du gått med den?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Henningsen skrev: tir des 06, 2022 7:47 pm Hakekorset er ikke opprinnelig nazistisk.
Ville du gått med den?
Hakekorset er det definitivt noe galt med. Men kan man omformulere teksten litt da? Som f.eks. White life is wourth something? Eller er det totalforbud med fremsnakk av vår hudfarge?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Knaberaps skrev: tir des 06, 2022 7:52 pm
Henningsen skrev: tir des 06, 2022 7:47 pm Hakekorset er ikke opprinnelig nazistisk.
Ville du gått med den?
Hakekorset er det definitivt noe galt med. Men kan man omformulere teksten litt da? Som f.eks. White life is wourth something? Eller er det totalforbud med fremsnakk av vår hudfarge?
Teksten er uproblemarisk. Men når man vet hva som ligger bak så styrer man selvsagt unna.

Om man tar kun teksten så er det jo ikke noe galt i noen av de følgende
Black lives matter, white lives matter, light brown lives matter, jewish lives matter, muslim lives matter. Osv osv.

Verdien av et menneske... Man burde bare si Lives matter?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Henningsen skrev: tir des 06, 2022 7:59 pm Teksten er uproblemarisk. Men når man vet hva som ligger bak så styrer man selvsagt unna.

Verdien av et menneske... Man burde bare si Lives matter?
Selv styrer jeg unna alle t-skjorter med tekst som budskap, uansett hva. For harry for min del. Men tror nok du vil risikere et par fortenner med "Lives matter" også fra de mest ekstreme dersom man er uheldig nok å treffe på dem.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Knaberaps skrev: tir des 06, 2022 8:03 pm
Henningsen skrev: tir des 06, 2022 7:59 pm Teksten er uproblemarisk. Men når man vet hva som ligger bak så styrer man selvsagt unna.

Verdien av et menneske... Man burde bare si Lives matter?
Selv styrer jeg unna alle t-skjorter med tekst som budskap, uansett hva. For harry for min del. Men tror nok du vil risikere et par fortenner med "Lives matter" også fra de mest ekstreme dersom man er uheldig nok å treffe på dem.
Kan godt være at man risikerer det.
Greit å holde seg unna ulike budskap, spesielt siden man så ofte ser litt mer ekstreme raskt tar over enkelte saker.

, men jeg fikk faktisk laget meg ei tskjorte med "carnivore" i litt diskret tekst når "kjøttskam" var et hett tema. Barnslig morro fra min side. Har noen lignende stunts fra andre anledninger.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Knaberaps skrev: tir des 06, 2022 7:38 pm
Saliph skrev: tir des 06, 2022 7:25 pm og hvorfor det derfor er fullstendig idiotisk og meningsløst å furte om at "hvite liv betyr jo noe de åsså!!!!"
Er det fordi det er en selvfølgelighet at dette er så fryktelig galt? Hvis ikke, kan du forklare litt hvorfor en slik tekst er meningsløst og idiotisk?
Seriøst? Fulgte du ikke med i det hele tatt på skolen? Du har altså ikke fått med deg at historien til svarte amerikanere ser - mildt sagt - litt annerledes ut enn historien til hvite amerikanere? Du har ikke fått med deg at svarte liv historisk sett har vært ansett som av langt mindre verdi og betydning enn hvite liv? Du har ikke fått med deg slaveriet, Jim Crow-lovene og segregeringen, de tusenvis av lynsjingene som pågikk helt frem til 1950/60-tallet, den systematiske raseringen av svartes verdier og eiendom som Tulsa-massakren i 1921 og de vedvarende forskjellene i inntekt og verdier, politivold mot og trakassering av svarte og svarte nabolag, de ekstremt skjeve utslagene i rettssystemet for svarte kontra hvite, forsømmelsen av svarte nabolag og skoler kontra hvite, og så videre? Ingenting av dette har du fått med deg?

Vel, med teskje: å si "white lives matters" er helt meningsløst og idiotisk fordi hvite liv alltid har betydd noe/mest i USAs historie. Og det mistenker jeg at du vet. Det håper jeg i alle fall, for hvis ikke står det virkelig dårlig til, gitt. Og det er (selvfølgelig) nettopp dét som er poenget med slagordet "black lives matter": nemlig at de aldri har blitt ansett som like viktige som hvite liv. Så kan man sikkert mene mye om organisasjonene tilknyttet dette slagordet og deres virkemidler, men det er en annen debatt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Saliph skrev: tir des 06, 2022 8:26 pm Ingenting av dette har du fått med deg?

Vel, med teskje: å si "white lives matters" er helt meningsløst og idiotisk fordi hvite liv alltid har betydd noe/mest i USAs historie. Og det mistenker jeg at du vet. Det håper jeg i alle fall, for hvis ikke står det virkelig dårlig til, gitt. Og det er (selvfølgelig) nettopp dét som er poenget med slagordet "black lives matter": nemlig at de aldri har blitt ansett som like viktige som hvite liv.
Jeg har fått meg meg alt det og litt til. Men man skal vel legge mer vekt på hva som faktisk ér viktig, og ikke hva som er ansett som viktig? Nemlig som f.eks. "All lives matter", som også er en skrift som genererer vold. Men ellers en grei utgreing fra deg.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Saliph skrev: tir des 06, 2022 8:26 pm
Knaberaps skrev: tir des 06, 2022 7:38 pm
Saliph skrev: tir des 06, 2022 7:25 pm og hvorfor det derfor er fullstendig idiotisk og meningsløst å furte om at "hvite liv betyr jo noe de åsså!!!!"
Er det fordi det er en selvfølgelighet at dette er så fryktelig galt? Hvis ikke, kan du forklare litt hvorfor en slik tekst er meningsløst og idiotisk?
Seriøst? Fulgte du ikke med i det hele tatt på skolen? Du har altså ikke fått med deg at historien til svarte amerikanere ser - mildt sagt - litt annerledes ut enn historien til hvite amerikanere? Du har ikke fått med deg at svarte liv historisk sett har vært ansett som av langt mindre verdi og betydning enn hvite liv? Du har ikke fått med deg slaveriet, Jim Crow-lovene og segregeringen, de tusenvis av lynsjingene som pågikk helt frem til 1950/60-tallet, den systematiske raseringen av svartes verdier og eiendom som Tulsa-massakren i 1921 og de vedvarende forskjellene i inntekt og verdier, politivold mot og trakassering av svarte og svarte nabolag, de ekstremt skjeve utslagene i rettssystemet for svarte kontra hvite, forsømmelsen av svarte nabolag og skoler kontra hvite, og så videre? Ingenting av dette har du fått med deg?

Vel, med teskje: å si "white lives matters" er helt meningsløst og idiotisk fordi hvite liv alltid har betydd noe/mest i USAs historie. Og det mistenker jeg at du vet. Det håper jeg i alle fall, for hvis ikke står det virkelig dårlig til, gitt. Og det er (selvfølgelig) nettopp dét som er poenget med slagordet "black lives matter": nemlig at de aldri har blitt ansett som like viktige som hvite liv. Så kan man sikkert mene mye om organisasjonene tilknyttet dette slagordet og deres virkemidler, men det er en annen debatt.
Det var ei flott regle du har pugget. Imponerende. Hva med hvite som drepes av politiet er ikke de verdt noe - og hvorfor er egentlig svarte så mye oftere i konflikt med politiet?
Du skjønner det er ikke bare i USA BLM-bermen begikk vold mot uskyldige, gjorde hærverk, tente på og ranet - denne bevegelsen kom raskt til Europa også.
Her er de også ofre, selv om vi aldri har hentet dem hit. Faktisk strømmer de i millioner til alle land der det bor hvite "rasister". Et paradoks, eller?

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

No er jo han som kjem med dette ein av Trump sine viktigaste støttespelarar så ein kan ikkje vente noko anna.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

MRSA skrev: tir des 06, 2022 8:56 pm No er jo han som kjem med dette ein av Trump sine viktigaste støttespelarar så ein kan ikkje vente noko anna.
Nå er vel ikke svarte som støtter Hitler noe ukjent fenomen i USA.


TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Hitler er død. Hva hjelper det å tilgi han?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

TheRealArt_Verified skrev: tir des 06, 2022 10:34 pm Hitler er død. Hva hjelper det å tilgi han?
Det er ikke han det er synd på.
Ikke jødene heller.

Det er visst den stakkars hvite mann som er det virkelige offeret
I denne saken... Også

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Henningsen skrev: tir des 06, 2022 7:47 pm Hakekorset er ikke opprinnelig nazistisk.
Ville du gått med den?
Ville kanskje først og fremst styrt unna hammer & sigd

Bilde

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Texas_John skrev: tir des 06, 2022 11:04 pm
Henningsen skrev: tir des 06, 2022 7:47 pm Hakekorset er ikke opprinnelig nazistisk.
Ville du gått med den?
Bilde
Hva med kristendom?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Ale skrev: tir des 06, 2022 3:42 pm Nei, det kan aldri tilgis. Aldri.
Jacques Derrida skrev en gang noe i likhet med at det eneste som er verdt å tilgi er det utilgivelige, for det som kan tilgis er ikke så alvorlig.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Hardy-guttene skrev: tir des 06, 2022 11:07 pm
Texas_John skrev: tir des 06, 2022 11:04 pm
Henningsen skrev: tir des 06, 2022 7:47 pm Hakekorset er ikke opprinnelig nazistisk.
Ville du gått med den?
Bilde
Hva med kristendom?
Er ikke forbundet med et politisk parti, kan ei heller sies å være en ideologi.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Neptun skrev: tir des 06, 2022 11:12 pm
Hardy-guttene skrev: tir des 06, 2022 11:07 pm Hva med kristendom?
Er ikke forbundet med et politisk parti, kan ei heller sies å være en ideologi.
I likhet med islam?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Hardy-guttene skrev: tir des 06, 2022 11:26 pm
Neptun skrev: tir des 06, 2022 11:12 pm
Hardy-guttene skrev: tir des 06, 2022 11:07 pm Hva med kristendom?
Er ikke forbundet med et politisk parti, kan ei heller sies å være en ideologi.
I likhet med islam?
Spør du om dette?
Islam er en religion, kultur, lovverk og politisk altså en ideologi.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Neptun skrev: tir des 06, 2022 11:32 pm
Hardy-guttene skrev: tir des 06, 2022 11:26 pm
Neptun skrev: tir des 06, 2022 11:12 pm

Er ikke forbundet med et politisk parti, kan ei heller sies å være en ideologi.
I likhet med islam?
Spør du om dette?
Islam er en religion, kultur, lovverk og politisk altså en ideologi.
Det jeg ville fram til var hvor mange kristendommen har drept hvis islam har drept 300 millioner.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Bare det sier mye om galskapen vi ser i dag.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Hardy-guttene skrev: tir des 06, 2022 11:26 pm I likhet med islam?
Nei. Religion er bare en liten del av denne ideologien. Det er vel ingen som benekter for at millioner er blitt drept i kristendommens navn. Men å sammenligne den med en ideologi er håpløst.

joplina

Legg inn av joplina »

Jonasar skrev: tir des 06, 2022 6:11 pm Kan egentlig Kanye(Ye) tilgis for noe av det pisset han har kommet med?

Mannen har jo mista bakkekontakt med god stil!
Kanye-ye-yeah-yeah er så sprengt at han burde være fritatt fra å uttale seg, gjengis eller siteres

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

joplina skrev: ons des 07, 2022 8:05 am
Jonasar skrev: tir des 06, 2022 6:11 pm Kan egentlig Kanye(Ye) tilgis for noe av det pisset han har kommet med?

Mannen har jo mista bakkekontakt med god stil!
Kanye-ye-yeah-yeah er så sprengt at han burde være fritatt fra å uttale seg, gjengis eller siteres
For så vidt enig i det. På en annen side så gjelder ytringsfriheten også for han. Jeg tenker mer at han burde beskyttes mot seg selv. Det har tydeligvis rabla for fyren. Dessuten har han jo innrømmet at han er psykisk syk. Burde kanskje vurdere innleggelse i disse dager og eventuelt prøve uten noen medisiner.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

joplina skrev: ons des 07, 2022 8:05 am Kanye-ye-yeah-yeah er så sprengt at han burde være fritatt fra å uttale seg, gjengis eller siteres
Først og fremst burde han vært fritatt for å lage musikk. Gjerne med tilbakevirkende kraft.

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Knaberaps skrev: ons des 07, 2022 8:29 am
joplina skrev: ons des 07, 2022 8:05 am Kanye-ye-yeah-yeah er så sprengt at han burde være fritatt fra å uttale seg, gjengis eller siteres
Først og fremst burde han vært fritatt for å lage musikk. Gjerne med tilbakevirkende kraft.
College dropout var et utrolig godkjent rapalbum, hva som skjedde etter det er en annen sak

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Jonasar skrev: ons des 07, 2022 8:40 am College dropout var et utrolig godkjent rapalbum
Mulig det, for dem som liker sjangeren. Jeg baserte innlegget på det lille jeg har kommet i skade for å ha hørt, noe jeg anser som ulykker.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Knaberaps skrev: ons des 07, 2022 8:44 am
Jonasar skrev: ons des 07, 2022 8:40 am College dropout var et utrolig godkjent rapalbum
Mulig det, for dem som liker sjangeren. Jeg baserte innlegget på det lille jeg har kommet i skade for å ha hørt, noe jeg anser som ulykker.
Jeg kan være altetende innen musikk, men noen sjangere liker jeg så klart bedre enn andre. Kanye West har jeg ikke noe forhold til og er faktisk usikker på om jeg har hørt en hel "sang" av han.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: ons des 07, 2022 8:21 am Jeg tenker mer at han burde beskyttes mot seg selv.
Et jernbeslag rundt trutmunnen, godt festet bak i nakken der nøkkelen må skaffes via en søknad, synes jeg de kunne ha vurdert.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Jernmunnbindet burde blitt åpenbart for alle etter denne flotte prestasjonen. Og hjelper den med videre ytringer i media, samt limte tastaturer på alle tastaturer han anskaffer seg, så er vi kommet langt.


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»