I ditt tilfelle gikk det vel bra?FjodorDVD skrev: ↑tor feb 02, 2023 11:29 amHusker du den frasen: Intet i disse regler skal frita dets reder, fører eller mannskap for følgene ...
Og sjøveisregelen om sikker fart. Utkikk har du allerede nevnt.
Jeg har lest det meste jeg har kommet over om denne ulykken og rettsaken. Fortsatt vet jeg ikke hvorfor Helge Ingstad ikke fulgte sjøveisreglene om utkikk og sikker fart. Jeg har en ide om at her utførte vaktsjefen ordre som er brudd på sjøveisreglene. Slike ordrer kommer ovenfra til vaktsjefen. Og slike ordrer blir til i en kultur som nå prøver å slippe unna med å skylde på vaktsjefen.
Fy flate som jeg gremmes over dette. Intet i disse regler skal frita... Jommen sa jeg smør.
Til en viss grad har jeg vært i samme situasjon som denne vaktsjefen. Som vaktsjef eller juniorstyrmann ble jeg ikke tatt med på beslutningen om å gå med seaspeed helt inn til Steenbank pilot. Vi burde gått over på manøverspeed før Dover, men jeg kom opp før midnatt og da var det full ahead seaspeed. Ordren kom fra kapteinen og han var på sin post og tok ansvaret, det må sies.
Overgangen fra seaspeed til manøverspeed var vel gjerne en 20 minutter.
Hva som er tilfellet i marinen generelt og Helge Ingstad spesielt ser ut til å være ganske annerledes. Dette burde marinen håndtert helt annerledes.
Dette hørtes litt spesielt ut, men er ikke en isolert hendelse. Det kommer jo litt an på omstendighetene rundt, men dette bruke jo være nøye planlagt på forhånd hensyntatt strømsetting, trafikk ect med en god sikkerhetsmargin. Som du vet er det ikke mye avvik på speed før man får avvik på rettvisende heading.
Men den planlagte farten er jo selvfølgelig manøvrering speed i god tid før pilot. Men strømsettingen vil jo avgjøre mye av dette.
Sikker fart nevnte jeg ikke med hensikt. Vi har ikke belegg for å hevde at Helge Ingstad ikke var i tråd med regel 6. Dem hadde nok en bra manøvreringsevne på 17 knop.
Sola TS vil ikke kunne tilpasse seg en galning som ikke planlegger seilasen rett uansett.
"Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi"