Helge Ingstad ulykken

Svar
Brukeravatar
Farmer
Innlegg: 455

Re: Helge Ingstad ulykken

Legg inn av Farmer »

FjodorDVD skrev: tor feb 02, 2023 11:29 am
Farmer skrev: ons feb 01, 2023 2:36 am Flere katastrofale feilaktige vurderinger som er gjort på Helge Ingstad.
Husker du den frasen: Intet i disse regler skal frita dets reder, fører eller mannskap for følgene ...
Og sjøveisregelen om sikker fart. Utkikk har du allerede nevnt.

Jeg har lest det meste jeg har kommet over om denne ulykken og rettsaken. Fortsatt vet jeg ikke hvorfor Helge Ingstad ikke fulgte sjøveisreglene om utkikk og sikker fart. Jeg har en ide om at her utførte vaktsjefen ordre som er brudd på sjøveisreglene. Slike ordrer kommer ovenfra til vaktsjefen. Og slike ordrer blir til i en kultur som nå prøver å slippe unna med å skylde på vaktsjefen.

Fy flate som jeg gremmes over dette. Intet i disse regler skal frita... Jommen sa jeg smør.

Til en viss grad har jeg vært i samme situasjon som denne vaktsjefen. Som vaktsjef eller juniorstyrmann ble jeg ikke tatt med på beslutningen om å gå med seaspeed helt inn til Steenbank pilot. Vi burde gått over på manøverspeed før Dover, men jeg kom opp før midnatt og da var det full ahead seaspeed. Ordren kom fra kapteinen og han var på sin post og tok ansvaret, det må sies.
Overgangen fra seaspeed til manøverspeed var vel gjerne en 20 minutter.

Hva som er tilfellet i marinen generelt og Helge Ingstad spesielt ser ut til å være ganske annerledes. Dette burde marinen håndtert helt annerledes.
I ditt tilfelle gikk det vel bra?
Dette hørtes litt spesielt ut, men er ikke en isolert hendelse. Det kommer jo litt an på omstendighetene rundt, men dette bruke jo være nøye planlagt på forhånd hensyntatt strømsetting, trafikk ect med en god sikkerhetsmargin. Som du vet er det ikke mye avvik på speed før man får avvik på rettvisende heading.
Men den planlagte farten er jo selvfølgelig manøvrering speed i god tid før pilot. Men strømsettingen vil jo avgjøre mye av dette.

Sikker fart nevnte jeg ikke med hensikt. Vi har ikke belegg for å hevde at Helge Ingstad ikke var i tråd med regel 6. Dem hadde nok en bra manøvreringsevne på 17 knop.
Sola TS vil ikke kunne tilpasse seg en galning som ikke planlegger seilasen rett uansett.

"Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi"

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Seilet Helge Ingstad uten radar? Hadde de ikke radar eller benyttet de den bare ikke under "taktisk" seilas eller hva man skal kalle det i mørket.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

B.O.B. skrev: fre feb 03, 2023 6:43 am Seilet Helge Ingstad uten radar? Hadde de ikke radar eller benyttet de den bare ikke under "taktisk" seilas eller hva man skal kalle det i mørket.
Helge Ingstad hadde radar. Mange radarer også. Radar ble for tilfellet ikke benyttet pga. opplæring i seilas uten radar. Det kalles gjerne optisk seilas. Jeg har forståelse for at marinen må øve på alt mulig som kan komme til nytte i ufredstider. Men ulemper det måtte medføre sivilsamfunnet må marinen samtidig ta ansvaret for. Og det ser ikke ut til å skje her. Nå er det bare en syndebukk for retten.

Moist

Legg inn av Moist »

Farmer skrev: ons feb 01, 2023 2:45 am Det er også et paradoks at ikke skipssjefen er tiltalt. Han har et overordnet ansvar for at rutinene i henhold til regelverket følges på brua til enhver tid. Ofte vil både ansvarlig navigatør og kaptein stilles til ansvar.
Er sjøforsvaret i fredstid fritatt for de regler vi andre seiler under?
Han sier jo dette selv at han sliter med å forstå at det ikke er han på tiltalebenken men vaktsjefen.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Farmer skrev: fre feb 03, 2023 3:20 am I ditt tilfelle gikk det vel bra?
Dette hørtes litt spesielt ut, men er ikke en isolert hendelse. Det kommer jo litt an på omstendighetene rundt, men dette bruke jo være nøye planlagt på forhånd hensyntatt strømsetting, trafikk ect med en god sikkerhetsmargin. Som du vet er det ikke mye avvik på speed før man får avvik på rettvisende heading.
Men den planlagte farten er jo selvfølgelig manøvrering speed i god tid før pilot. Men strømsettingen vil jo avgjøre mye av dette.

Sikker fart nevnte jeg ikke med hensikt. Vi har ikke belegg for å hevde at Helge Ingstad ikke var i tråd med regel 6. Dem hadde nok en bra manøvreringsevne på 17 knop.
Sola TS vil ikke kunne tilpasse seg en galning som ikke planlegger seilasen rett uansett.

"Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi"
I mine tilfeller har det gått bra. Ansvarlige folk har vært på post selv når det gjaldt som mest.

Det ligger noen vurderinger til grunn for å fastsette sikker fart. 17 knop kunne vært sikker fart for Helge Ingstad. Men i kombo med å slå av radar, AIS og neglisjere samarbeid med VTS renner glasset over. Når jeg tenker høyt omkring dette for nte gang er det i sympati med vaktsjefen som til tross for en mengde folk omkring seg på broen og en stor organisasjon er helt alene i retten.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

FjodorDVD skrev: fre feb 03, 2023 9:28 am
Farmer skrev: fre feb 03, 2023 3:20 am I ditt tilfelle gikk det vel bra?
Dette hørtes litt spesielt ut, men er ikke en isolert hendelse. Det kommer jo litt an på omstendighetene rundt, men dette bruke jo være nøye planlagt på forhånd hensyntatt strømsetting, trafikk ect med en god sikkerhetsmargin. Som du vet er det ikke mye avvik på speed før man får avvik på rettvisende heading.
Men den planlagte farten er jo selvfølgelig manøvrering speed i god tid før pilot. Men strømsettingen vil jo avgjøre mye av dette.

Sikker fart nevnte jeg ikke med hensikt. Vi har ikke belegg for å hevde at Helge Ingstad ikke var i tråd med regel 6. Dem hadde nok en bra manøvreringsevne på 17 knop.
Sola TS vil ikke kunne tilpasse seg en galning som ikke planlegger seilasen rett uansett.

"Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi"
I mine tilfeller har det gått bra. Ansvarlige folk har vært på post selv når det gjaldt som mest.

Det ligger noen vurderinger til grunn for å fastsette sikker fart. 17 knop kunne vært sikker fart for Helge Ingstad. Men i kombo med å slå av radar, AIS og neglisjere samarbeid med VTS renner glasset over. Når jeg tenker høyt omkring dette for nte gang er det i sympati med vaktsjefen som til tross for en mengde folk omkring seg på broen og en stor organisasjon er helt alene i retten.
Det var jo VTS som ikkje samarbeide. HING melde seg korrekt inn i VTS sitt område, VTS gjorde ikkje jobben sin som er å plotte HING sin ferdsel.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

MRSA skrev: fre feb 03, 2023 12:33 pm Det var jo VTS som ikkje samarbeide. HING melde seg korrekt inn i VTS sitt område, VTS gjorde ikkje jobben sin som er å plotte HING sin ferdsel.
For at VTS skal kunne levere må også sjøfarende vise sjømannskap. Et fartøy som har til hensikt å avvike fra alminnelig sjømannskap kunne med avgjørende fordel involvert VTS i detaljer når de meldte seg inn i farvannet. Likeledes må det forventes at VTS rapporterer til Helge Ingstad at Sola TS har avgått Sture og ytterligere 2 (eller 3, husker ikke) fartøyer er på nordgående.

Sjøfarende må betrakte VTS som en tjenesteyter for skipsfarten. VTS må benyttes aktivt til å utveksle informasjon begge veier. VTS kan ikke ta noe ansvar for navigeringen. Ja, det kunne vært nyttig med ett radarplott av Helge Ingstad på VTS`en. Avgjørende ville det vært om alle kunne sett AIS`en til Helge Ingstad på sin egen skjerm ombord og at Helge Ingstad kunne sett trafikkbildet på sin skjerm.

Brukeravatar
Farmer
Innlegg: 455

Legg inn av Farmer »

MRSA skrev: fre feb 03, 2023 12:33 pm
FjodorDVD skrev: fre feb 03, 2023 9:28 am
Farmer skrev: fre feb 03, 2023 3:20 am I ditt tilfelle gikk det vel bra?
Dette hørtes litt spesielt ut, men er ikke en isolert hendelse. Det kommer jo litt an på omstendighetene rundt, men dette bruke jo være nøye planlagt på forhånd hensyntatt strømsetting, trafikk ect med en god sikkerhetsmargin. Som du vet er det ikke mye avvik på speed før man får avvik på rettvisende heading.
Men den planlagte farten er jo selvfølgelig manøvrering speed i god tid før pilot. Men strømsettingen vil jo avgjøre mye av dette.

Sikker fart nevnte jeg ikke med hensikt. Vi har ikke belegg for å hevde at Helge Ingstad ikke var i tråd med regel 6. Dem hadde nok en bra manøvreringsevne på 17 knop.
Sola TS vil ikke kunne tilpasse seg en galning som ikke planlegger seilasen rett uansett.

"Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi"
I mine tilfeller har det gått bra. Ansvarlige folk har vært på post selv når det gjaldt som mest.

Det ligger noen vurderinger til grunn for å fastsette sikker fart. 17 knop kunne vært sikker fart for Helge Ingstad. Men i kombo med å slå av radar, AIS og neglisjere samarbeid med VTS renner glasset over. Når jeg tenker høyt omkring dette for nte gang er det i sympati med vaktsjefen som til tross for en mengde folk omkring seg på broen og en stor organisasjon er helt alene i retten.
Det var jo VTS som ikkje samarbeide. HING melde seg korrekt inn i VTS sitt område, VTS gjorde ikkje jobben sin som er å plotte HING sin ferdsel.
Regelverket er klokkeklart. Det er ansvarlig navigatør og kaptein som er ansvarlig for riktig planlegging og gjennomføring av seilas. Alt annet er støtte.
Kaptein, rederi og styrmenn ansvaret for riktig navigering.
Brua jobber som et team, hvor dette planlegges fremover.

Brukeravatar
Farmer
Innlegg: 455

Legg inn av Farmer »

FjodorDVD skrev: fre feb 03, 2023 9:28 am
Farmer skrev: fre feb 03, 2023 3:20 am I ditt tilfelle gikk det vel bra?
Dette hørtes litt spesielt ut, men er ikke en isolert hendelse. Det kommer jo litt an på omstendighetene rundt, men dette bruke jo være nøye planlagt på forhånd hensyntatt strømsetting, trafikk ect med en god sikkerhetsmargin. Som du vet er det ikke mye avvik på speed før man får avvik på rettvisende heading.
Men den planlagte farten er jo selvfølgelig manøvrering speed i god tid før pilot. Men strømsettingen vil jo avgjøre mye av dette.

Sikker fart nevnte jeg ikke med hensikt. Vi har ikke belegg for å hevde at Helge Ingstad ikke var i tråd med regel 6. Dem hadde nok en bra manøvreringsevne på 17 knop.
Sola TS vil ikke kunne tilpasse seg en galning som ikke planlegger seilasen rett uansett.

"Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi"
I mine tilfeller har det gått bra. Ansvarlige folk har vært på post selv når det gjaldt som mest.

Det ligger noen vurderinger til grunn for å fastsette sikker fart. 17 knop kunne vært sikker fart for Helge Ingstad. Men i kombo med å slå av radar, AIS og neglisjere samarbeid med VTS renner glasset over. Når jeg tenker høyt omkring dette for nte gang er det i sympati med vaktsjefen som til tross for en mengde folk omkring seg på broen og en stor organisasjon er helt alene i retten.
Ja, farten er jo i utgangspunktet satt i planleggingen av seilasen. Da er jo alle tenkelige faktorer tatt hensyn til.
Man kan jo forstå at Sjøforsvaret må øve. Men ikke late som Hjeltefjorden midt på natten med sivil skipsfart er et krigsområde.
Men hvordan Helge Ingstad velger å planlegge sine seilaser er skipssjefen sitt ansvar.
Så kan vakthavende navigatør gjøre feil utover dette. Men det er likevel delt ansvar.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »


Dette kan vel umulig stemme, mener jeg leste på Resett etter ulykken at årsaken til ulykken var at det nå var tillatt for kvinner i forsvaret, og alle på båten skulle visstnok være kvinner.
For de som faktisk leste det som ble skrevet så handlet ikke temaet om at det var kvinner ombord. Men at Forsvaret har aktivt gått ut for å skape "mangfold" og kjønnsbalanse.
Og vi vet hva Forvaret gjør når kravene blir for høye for den bestemte målsetningen. Da senker man kravene. Andel kvinner og andel andre minoriteter skal opp. Koste hva det koste vil. Ønsket man et bedre forsvar, der de beste kvalifiserte, de mest motiverte, de beste egnede skulle delta eller ønsket man å få en bestemt andel kvinner også skal alt det andre bare ordne seg? . Spesielt siden Helge Ingstad før ulykken hadde vært ute og skrytt av at de hadde så mange kvinner.

Det gjelder ikke bare den ulykken men generelt. Man ser det i alle vestlige land at rekruttvideoene som før viste sterke tøffe menn som hoppet ut av fly eller sprang i skauen nå har et helt annet fokus. Nå er det velkommen til militæret, her kan vi gråte, her kan vi le, menn kan gå i kjole, vi feirer pride, vi har rekordmange damer, vi har alle nasjonaliteter og etnisiteter, alle flagg er med, vi synger og ler. Sikkert kjempekoselig. Men det var nå dette med Forsvar da. Håndtere dyrt, sofistikert utstyr som skal våkte oss mot fiender. Oppi alt mangfoldet... Har fokuset vært på det spurte Resett da..

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

FjodorDVD skrev: fre feb 03, 2023 1:21 pm
MRSA skrev: fre feb 03, 2023 12:33 pm Det var jo VTS som ikkje samarbeide. HING melde seg korrekt inn i VTS sitt område, VTS gjorde ikkje jobben sin som er å plotte HING sin ferdsel.
For at VTS skal kunne levere må også sjøfarende vise sjømannskap. Et fartøy som har til hensikt å avvike fra alminnelig sjømannskap kunne med avgjørende fordel involvert VTS i detaljer når de meldte seg inn i farvannet. Likeledes må det forventes at VTS rapporterer til Helge Ingstad at Sola TS har avgått Sture og ytterligere 2 (eller 3, husker ikke) fartøyer er på nordgående.

Sjøfarende må betrakte VTS som en tjenesteyter for skipsfarten. VTS må benyttes aktivt til å utveksle informasjon begge veier. VTS kan ikke ta noe ansvar for navigeringen. Ja, det kunne vært nyttig med ett radarplott av Helge Ingstad på VTS`en. Avgjørende ville det vært om alle kunne sett AIS`en til Helge Ingstad på sin egen skjerm ombord og at Helge Ingstad kunne sett trafikkbildet på sin skjerm.
No melde HING seg inn i VTS, og det var det siste dei høyrde frå VTS før det var for seint.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

MRSA skrev: fre feb 03, 2023 10:49 pm
FjodorDVD skrev: fre feb 03, 2023 1:21 pm
MRSA skrev: fre feb 03, 2023 12:33 pm Det var jo VTS som ikkje samarbeide. HING melde seg korrekt inn i VTS sitt område, VTS gjorde ikkje jobben sin som er å plotte HING sin ferdsel.
For at VTS skal kunne levere må også sjøfarende vise sjømannskap. Et fartøy som har til hensikt å avvike fra alminnelig sjømannskap kunne med avgjørende fordel involvert VTS i detaljer når de meldte seg inn i farvannet. Likeledes må det forventes at VTS rapporterer til Helge Ingstad at Sola TS har avgått Sture og ytterligere 2 (eller 3, husker ikke) fartøyer er på nordgående.

Sjøfarende må betrakte VTS som en tjenesteyter for skipsfarten. VTS må benyttes aktivt til å utveksle informasjon begge veier. VTS kan ikke ta noe ansvar for navigeringen. Ja, det kunne vært nyttig med ett radarplott av Helge Ingstad på VTS`en. Avgjørende ville det vært om alle kunne sett AIS`en til Helge Ingstad på sin egen skjerm ombord og at Helge Ingstad kunne sett trafikkbildet på sin skjerm.
No melde HING seg inn i VTS, og det var det siste dei høyrde frå VTS før det var for seint.
HING seilte uten påslått transponder.
Det burde vært forbudt innaskjærs i fredstid.
Hadde transponderen vært på så hadde ikke ulykken skjedd.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Xpoolman skrev: søn feb 05, 2023 12:32 pm
MRSA skrev: fre feb 03, 2023 10:49 pm
FjodorDVD skrev: fre feb 03, 2023 1:21 pm

For at VTS skal kunne levere må også sjøfarende vise sjømannskap. Et fartøy som har til hensikt å avvike fra alminnelig sjømannskap kunne med avgjørende fordel involvert VTS i detaljer når de meldte seg inn i farvannet. Likeledes må det forventes at VTS rapporterer til Helge Ingstad at Sola TS har avgått Sture og ytterligere 2 (eller 3, husker ikke) fartøyer er på nordgående.

Sjøfarende må betrakte VTS som en tjenesteyter for skipsfarten. VTS må benyttes aktivt til å utveksle informasjon begge veier. VTS kan ikke ta noe ansvar for navigeringen. Ja, det kunne vært nyttig med ett radarplott av Helge Ingstad på VTS`en. Avgjørende ville det vært om alle kunne sett AIS`en til Helge Ingstad på sin egen skjerm ombord og at Helge Ingstad kunne sett trafikkbildet på sin skjerm.
No melde HING seg inn i VTS, og det var det siste dei høyrde frå VTS før det var for seint.
HING seilte uten påslått transponder.
Det burde vært forbudt innaskjærs i fredstid.
Hadde transponderen vært på så hadde ikke ulykken skjedd.
HING er eit krigsskip. Eit krigsskip har mange grunnar til å segle utan påslått transponder. Det ville vere idioti å forby å segle med transponder avslått.

dani07

Legg inn av dani07 »

MRSA skrev: søn feb 05, 2023 3:54 pm
Xpoolman skrev: søn feb 05, 2023 12:32 pm
MRSA skrev: fre feb 03, 2023 10:49 pm

No melde HING seg inn i VTS, og det var det siste dei høyrde frå VTS før det var for seint.
HING seilte uten påslått transponder.
Det burde vært forbudt innaskjærs i fredstid.
Hadde transponderen vært på så hadde ikke ulykken skjedd.
HING er eit krigsskip. Eit krigsskip har mange grunnar til å segle utan påslått transponder. Det ville vere idioti å forby å segle med transponder avslått.
Det ville vært idioti å seile med transponderen avslått, midtfjords i fredstid, kl 03:30 på natta, med utkikksposter som tar lunsj uten at vaktsjef er klar over det.
Så idioti har vi nok av.

Selvfølgelig mener ikke vedkommende at man aldri skal seile med transponder avslått.

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

https://www.nrk.no/vestland/_helge-ings ... 1.16285803

Forfriskende ærlig fra losen på Sola TS og plasserer ansvaret nøyaktig der det hører hjemme. Alle forsøk på å plassere det andre steder enn på broen på HI er ansvarsfraskrivelse

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Bjørn Torgeir skrev: man feb 06, 2023 10:43 pm https://www.nrk.no/vestland/_helge-ings ... 1.16285803

Forfriskende ærlig fra losen på Sola TS og plasserer ansvaret nøyaktig der det hører hjemme. Alle forsøk på å plassere det andre steder enn på broen på HI er ansvarsfraskrivelse
Understreker udugeligheten på Helge Ingstad.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Fedje VTS avviser kritikken.
"Passiv ? Hva kunne vi gjøre ?"

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/fe ... /15487283/

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Bjørn Torgeir skrev: man feb 06, 2023 10:43 pm https://www.nrk.no/vestland/_helge-ings ... 1.16285803

Forfriskende ærlig fra losen på Sola TS og plasserer ansvaret nøyaktig der det hører hjemme. Alle forsøk på å plassere det andre steder enn på broen på HI er ansvarsfraskrivelse
Fortsatt i sjokk at et slikt fartøy kunne være i hendene på sånne ubrukelige surrehuer.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

MRSA skrev: søn feb 05, 2023 3:54 pm
Xpoolman skrev: søn feb 05, 2023 12:32 pm
MRSA skrev: fre feb 03, 2023 10:49 pm
HING er eit krigsskip. Eit krigsskip har mange grunnar til å segle utan påslått transponder. Det ville vere idioti å forby å segle med transponder avslått.
KNM Helge Ingstad er spiker og udugelighet er grunnen til det.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

InsVerderben skrev: man jan 30, 2023 3:02 pm .......

Min salige onkel møtte til mobilisering, 9.april 1940 og ventet i timesvis, inntil de frammøtte ble sendt hjem og fikk beskjed om at: "det finnes ingen offiserer til å lede dere og ingen våpen eller annet materiell tilgjengelig...!"
Et resultat av regjeringen Nygårdsvold sin "brukne gevær-politikk" i sin tid og det står vel kanskje ikke nevneverdig bedre til pr.d.d...!?
...
Akkja, myter er vonde å fordrive.
Det fantes ingen "Brukne Gevær-politikk fra regjeringen Nygårdsvold. "Brukne Gevær" var en antikrigsbevelse startet i arbeiderbevegelsen i flere land fordi de viste at ville være arbeidersønnene som ble kanonføde i kriger på den tiden, Bemidlede mennesker kunne kjøpe seg fri (1. verdenskrig).
Fra Arbeiderpartiet kom i regjeringsposisjon økte bevilgningene fra 40 mill under siste borgerlige regjering til ca 200 mill i 1939/40 (budsjettet gikk over høst/vår den gangen). Etterslepet etter de lave bevilgninger frem til 1935 ble for stort til å kunne dekkes inn på 4 år.
Når forsvarets organisasjon også var elendig dengang, man var mest innstilt på indre fiender (arbeiderne) og mot sovjetunionen i nord osv så måtte det gå som det gikk i 1940. Knapt noen så på Tyskland som potensiell fiende, noensågar mente Hitler var Europas redningsmann (unge Høire).
Og ikke glem at de borgerlige hadde flertall på stortinget frem til 1940 og kunne vedtatt hva det måtte være mot Arbeiderpartiets stemmer (mindretall).

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Spår at vaktsjefen på HI går fri. Det er for mange andre faktorer som også spilte inn i denne tragiske saken.
Kontrolløren på Fedje,
TS sola gikk med dekkslysene på og blendet motgående fartøy (tror dette blir ett av de viktigster faktorene for frikjenning) .
At losen sier han hadde panormaautsikt forteller bare at disse lysene kan være avgjørende. Han sto bak lysene og så ikke at de kunne være forstyrrende.
TS Sola burde gjort arbeidet på dekk ferdig før de gikk fra land.
Mine 5 øre.

Brukeravatar
Farmer
Innlegg: 455

Legg inn av Farmer »

virrvarr skrev: tir feb 07, 2023 10:53 pm Spår at vaktsjefen på HI går fri. Det er for mange andre faktorer som også spilte inn i denne tragiske saken.
Kontrolløren på Fedje,
TS sola gikk med dekkslysene på og blendet motgående fartøy (tror dette blir ett av de viktigster faktorene for frikjenning) .
At losen sier han hadde panormaautsikt forteller bare at disse lysene kan være avgjørende. Han sto bak lysene og så ikke at de kunne være forstyrrende.
TS Sola burde gjort arbeidet på dekk ferdig før de gikk fra land.
Mine 5 øre.
Nei. Han frikjennes ikke for sine brudd på reglene fordi andre skulle gjort ting annerledes. Er forøvrig ikke noe som er kommet frem som tilsier at Sola TS har vesentlig brudd på sjøveisreglene.
En annen sak er at skipssjefen og forsvaret skulle også vært tiltalt.

dani07

Legg inn av dani07 »

Vet ikke om dette er noe alle har fått med seg, men det er er jo allerede fordelt ut skyld mellom partene.
Denne saken er en ren straffesak mot vaktsjefen, og det er derav forsvarerens jobb å så tvil om hvorvidt vaktsjefen kan holdes strafferettslig ansvarlig.

Min personlige mening er at vaktsjefen ikke blir dømt.

Utover det, så sier vel både sunn fornuft og havarirapporten at selvfølgelig kunne Helge Ingstad, Sola TS, Losen og Fedje sjøtrafikksentral gjort det bedre.
Om man sammenligner kommunikasjonen med hvordan fly kommuniserer med trafikkkontrollen, så er det helt håpløst å høre på.

Ingen av partene identifiserer seg, ingen av partene sier hvem de snakker til, osv.

Det kunne vært løst ekstremt enkelt (det er selvfølgelig lett å være etterpåklok) om man la inn et minimum av innsats.
Losen: "Uidentifisert skip, dere er på kollisjonskurs mot tankskipet Sola TS. Vennligst endre kurs"

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

virrvarr skrev: tir feb 07, 2023 10:39 pm
InsVerderben skrev: man jan 30, 2023 3:02 pm .......

Min salige onkel møtte til mobilisering, 9.april 1940 og ventet i timesvis, inntil de frammøtte ble sendt hjem og fikk beskjed om at: "det finnes ingen offiserer til å lede dere og ingen våpen eller annet materiell tilgjengelig...!"
Et resultat av regjeringen Nygårdsvold sin "brukne gevær-politikk" i sin tid og det står vel kanskje ikke nevneverdig bedre til pr.d.d...!?
...
Akkja, myter er vonde å fordrive.
Det fantes ingen "Brukne Gevær-politikk fra regjeringen Nygårdsvold. "Brukne Gevær" var en antikrigsbevelse startet i arbeiderbevegelsen i flere land fordi de viste at ville være arbeidersønnene som ble kanonføde i kriger på den tiden, Bemidlede mennesker kunne kjøpe seg fri (1. verdenskrig).
Fra Arbeiderpartiet kom i regjeringsposisjon økte bevilgningene fra 40 mill under siste borgerlige regjering til ca 200 mill i 1939/40 (budsjettet gikk over høst/vår den gangen). Etterslepet etter de lave bevilgninger frem til 1935 ble for stort til å kunne dekkes inn på 4 år.
Når forsvarets organisasjon også var elendig dengang, man var mest innstilt på indre fiender (arbeiderne) og mot sovjetunionen i nord osv så måtte det gå som det gikk i 1940. Knapt noen så på Tyskland som potensiell fiende, noensågar mente Hitler var Europas redningsmann (unge Høire).
Og ikke glem at de borgerlige hadde flertall på stortinget frem til 1940 og kunne vedtatt hva det måtte være mot Arbeiderpartiets stemmer (mindretall).
Og hva begrunner du det med?
Det var flere onkler, men i mitt forrige innlegg og for xemplets skyld så jeg ikke nødvendigheten av å trekke inn alle.
Gjør det nå og de var 3.
Alle salige nå og opplevde det samme i årene før og ikke minst ved mobiliseringen, politisk og i hverdagen, på kroppen, der&da og jeg hadde flere samtaler med de om b.la. dette temaet fra ca 1990 og frem til 2005.

De var samtidsvitner, og tar deres ord for opplevd virkelighet&erfaring for hva det var verdt.
Din påstand om "myter", derimot...!

bgr

Legg inn av bgr »

virrvarr skrev: tir feb 07, 2023 10:53 pm Spår at vaktsjefen på HI går fri. Det er for mange andre faktorer som også spilte inn i denne tragiske saken.
Kontrolløren på Fedje,
TS sola gikk med dekkslysene på og blendet motgående fartøy (tror dette blir ett av de viktigster faktorene for frikjenning) .
At losen sier han hadde panormaautsikt forteller bare at disse lysene kan være avgjørende. Han sto bak lysene og så ikke at de kunne være forstyrrende.
TS Sola burde gjort arbeidet på dekk ferdig før de gikk fra land.
Mine 5 øre.
Nettopp. Selv om hovedskylden selvfølgelig ligger på de på brua så Helge Ingstad, så er det i denne saken, slik som det ofte er når avføringen treffer viften, mye som går galt på en gang. Dvs. at hullene i skivene med sveitserost stilles opp sånn at det blir hull tvers i gjennom. Brumannskapet på HI hadde ufullstendig/feil oppfatning av situasjonsbildet. Sola TS seiler ut fra kan med dekkslysene tent, noe som bidrar til at utkikkene på HI ikke forstår at det er et skip som er i bevegelse. Ingen av partene er spesielt imponerende klare og tydelige i sin kommunikasjon. Osv. Osv.

Om det er tilstrekkelig til å frikjenne vaktsjefen på HI for straffeskyld har ikke jeg forutsetninger for å mene noe om. Men det var uten tvil mange som hadde en dårlig dag på jobben den natten.

Brukeravatar
Farmer
Innlegg: 455

Legg inn av Farmer »

Nå blandes kortene en del her i tråden.

I både undersøkelser fra havarikommisjon og Sjøforsvaret samt etterforskning som påtalemyndigheten har gjort, så fremkommer det selvfølgelig flere faktorer som bidrar til ulykken. Flere aktører kunne i etterpåklokskap gjort ting mer eller mindre annerledes.
Dette med dekkslys som nevnes her kan diskuteres. Men i situasjon der og da brukte TS Sola disse slik vi ofte gjør når vi går fra havn, og dekket skal klargjøres. Pga. fastsatt tidsskjema har vi skjeldent annet valg. Vanskelig og egentlig si at dette er kritikkverdig. Men samtidig er det åpenbart en faktor som påvirket bilde til Helge Ingstad.
Når det gjelder kommunikasjon, så identifiserte TS Sola seg på vanlig vis. Kommunikasjon der bærer preg av at TS Sola ikke hadde noe kunnskap om at Helge Ingstad trodde dem var plattform eller fiskeoppdrett. Hvorfor skulle Helge Ingstad tro TS Sola var dette, all den tid vi bruker radar?
Kursen TS Sola valgte ut er heller ikke avvik fra rutiner.
TS Sola brukte radar og hadde et riktig bilde av hva dem hadde i mot, men kunne jo selvfølgelig ikke vite at Helge Ingstad ikke viste dette, før det var for seint.
Fedje VTS har tatt selvkritikk på og ikke plotte Helge Ingstad.
Dette er faktorer undersøkelser setter fokus på for forbedringspunkt for fremtidige rutiner.
Men ingen av overnevnte er klare brudd på sjøveisreglene (Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen)
Helge Ingstad derimot hadde flere klare brudd på forskriften jf. tidligere innlegg jeg har skrevet. Vaktsjefen er tiltalt på bakgrunn av dette. I henhold til nevnte forskrift er det besynderlig at Skipssjefen og Sjøforsvaret tilsynelatende slipper unna rettslig påtale.

Men uansett må vi skille mellom klare brudd på regler og forskrifter mot andre kritikkverdige faktorer.
At det fremkommer faktorer som rutiner, forskrift og "sedvane" samt andre kritikkverdige forhold som burde endres etter slike hendelser, burde ikke påvirke den juridiske vurderingen rettsapparatet skal ta stilling til.

TS Sola kunne for øvrig ikke ta høyde for at Helge Ingstad ikke fulgte regelverket for blant annet utkikk og sikker planlegging av seilas.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Farmer skrev: fre feb 10, 2023 1:38 am Nå blandes kortene en del her i tråden.

I både undersøkelser fra havarikommisjon og Sjøforsvaret samt etterforskning som påtalemyndigheten har gjort, så fremkommer det selvfølgelig flere faktorer som bidrar til ulykken. Flere aktører kunne i etterpåklokskap gjort ting mer eller mindre annerledes.
Dette med dekkslys som nevnes her kan diskuteres. Men i situasjon der og da brukte TS Sola disse slik vi ofte gjør når vi går fra havn, og dekket skal klargjøres. Pga. fastsatt tidsskjema har vi skjeldent annet valg. Vanskelig og egentlig si at dette er kritikkverdig. Men samtidig er det åpenbart en faktor som påvirket bilde til Helge Ingstad.
Når det gjelder kommunikasjon, så identifiserte TS Sola seg på vanlig vis. Kommunikasjon der bærer preg av at TS Sola ikke hadde noe kunnskap om at Helge Ingstad trodde dem var plattform eller fiskeoppdrett. Hvorfor skulle Helge Ingstad tro TS Sola var dette, all den tid vi bruker radar?
Kursen TS Sola valgte ut er heller ikke avvik fra rutiner.
TS Sola brukte radar og hadde et riktig bilde av hva dem hadde i mot, men kunne jo selvfølgelig ikke vite at Helge Ingstad ikke viste dette, før det var for seint.
Fedje VTS har tatt selvkritikk på og ikke plotte Helge Ingstad.
Dette er faktorer undersøkelser setter fokus på for forbedringspunkt for fremtidige rutiner.
Men ingen av overnevnte er klare brudd på sjøveisreglene (Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen)
Helge Ingstad derimot hadde flere klare brudd på forskriften jf. tidligere innlegg jeg har skrevet. Vaktsjefen er tiltalt på bakgrunn av dette. I henhold til nevnte forskrift er det besynderlig at Skipssjefen og Sjøforsvaret tilsynelatende slipper unna rettslig påtale.

Men uansett må vi skille mellom klare brudd på regler og forskrifter mot andre kritikkverdige faktorer.
At det fremkommer faktorer som rutiner, forskrift og "sedvane" samt andre kritikkverdige forhold som burde endres etter slike hendelser, burde ikke påvirke den juridiske vurderingen rettsapparatet skal ta stilling til.

TS Sola kunne for øvrig ikke ta høyde for at Helge Ingstad ikke fulgte regelverket for blant annet utkikk og sikker planlegging av seilas.
Flott resyme. Skulle vært opplest for retten i Bergen 1. dag.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Hadde det vært forstyrrelses-elementer på broen ( eller andre steder ) ombord på Helge Ingstad? Oppsto det der av, et menneskelig "glipp", som ikke burde forekomme? Oppsto det et moment av å skulle "vise seg"?

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Ormen den lange skrev: fre feb 10, 2023 6:06 pm Hadde det vært forstyrrelses-elementer på broen ( eller andre steder ) ombord på Helge Ingstad? Oppsto det der av, et menneskelig "glipp", som ikke burde forekomme? Oppsto det et moment av å skulle "vise seg"?
Jeg kan forestille meg en bro-kultur, der forestillingen er at vi er de beste og tøffeste innen kystseilas og vi kan seile i full fart dag og natt, hvor som helst uten noen elektroniske hjelpemidler.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Dette var interessant - framstår som en varsler, rett og slett:

https://www.nrk.no/vestland/knm-_helge- ... 1.16292811

Kan virke som en ukultur Fregattvåpenet vs de andre fartøygruppene?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»