Prishopp på matvarer

Svar
B.O.B.

Prishopp på matvarer

Legg inn av B.O.B. »

Noen som tenker på dette? Jeg har aldri brydd meg og handler det jeg vil, men ofte lurer jeg på om jeg burde bli smartere når en bærepose koster 750,-. Nå skal den bli ennå dyrere, og jeg burde nok tenke på hva jeg kjøper.

Hvordan vil dette påvirke deg, og hvor mye må til for å spare penger? Må jeg spise grønnsaker så er det uaktuelt, men begynne å kjøpe kjedenes egne merkevarer er en mulighet selv om da vinner de sleipe svina.

Hva tenker man om høyere matpriser?

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

B.O.B. skrev: man jan 30, 2023 6:55 am Noen som tenker på dette? Jeg har aldri brydd meg og handler det jeg vil, men ofte lurer jeg på om jeg burde bli smartere når en bærepose koster 750,-. Nå skal den bli ennå dyrere, og jeg burde nok tenke på hva jeg kjøper.

Hvordan vil dette påvirke deg, og hvor mye må til for å spare penger? Må jeg spise grønnsaker så er det uaktuelt, men begynne å kjøpe kjedenes egne merkevarer er en mulighet selv om da vinner de sleipe svina.

Hva tenker man om høyere matpriser?
Jeg tenker du betaler altfor mye for bæreposer!

cochise-

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Cochise skrev: man jan 30, 2023 7:16 am
B.O.B. skrev: man jan 30, 2023 6:55 am Noen som tenker på dette? Jeg har aldri brydd meg og handler det jeg vil, men ofte lurer jeg på om jeg burde bli smartere når en bærepose koster 750,-. Nå skal den bli ennå dyrere, og jeg burde nok tenke på hva jeg kjøper.

Hvordan vil dette påvirke deg, og hvor mye må til for å spare penger? Må jeg spise grønnsaker så er det uaktuelt, men begynne å kjøpe kjedenes egne merkevarer er en mulighet selv om da vinner de sleipe svina.

Hva tenker man om høyere matpriser?
Jeg tenker du betaler altfor mye for bæreposer!

cochise-
🤣

Bf109

Legg inn av Bf109 »

Tidligere pleide jeg alltid handle de lokaleproduserte varene som matbutikken tok inn. Brød fra den lokale bakeren, grønnsaker fra lokale bønder etc.
Dette utgår nå siden jeg må være mer prisbevist.

Kjøper heller ikke kjøttdeig av storfe lenger. Synes ikke det er verdt det til den prisen.

Det positive ( ? ) med at matvareprisene har økt så mye for min del, er at jeg spiser mye mer fisk enn før. Bor på kysten så har til enhver tid torskefilet i frysern.

Queenie

Legg inn av Queenie »

50 % av et større måltid bør være grønnsaker, det er som regel ganske billig, sunt og smakfullt.

Tipper prisene går opp nå, for så å gå ned igjen mot påske.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Mer bevisst på å handle datovarer og ting vi bruker mye av når det er på salg. Spiser omtrent ikke rødt kjøtt lenger, spiser heller mer fisk, grønnsaker og belgfrukter.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

B.O.B. skrev: man jan 30, 2023 6:55 am Noen som tenker på dette? Jeg har aldri brydd meg og handler det jeg vil, men ofte lurer jeg på om jeg burde bli smartere når en bærepose koster 750,-. Nå skal den bli ennå dyrere, og jeg burde nok tenke på hva jeg kjøper.

Hvordan vil dette påvirke deg, og hvor mye må til for å spare penger? Må jeg spise grønnsaker så er det uaktuelt, men begynne å kjøpe kjedenes egne merkevarer er en mulighet selv om da vinner de sleipe svina.

Hva tenker man om høyere matpriser?
- At det må gjøres noe radikalt med de skyhøye prisdrivende strømprisene/drivstoffpriser, prissamarbeide og markedsmakt hos de tre store (dagligvarekartellet) og norske tollbarrierer (proteksjonisme).

Vi kan ikke leve med 60% høyere priser enn i sammenlignbare land på grunn av dette.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Neptun skrev: man jan 30, 2023 1:22 pm
B.O.B. skrev: man jan 30, 2023 6:55 am Noen som tenker på dette? Jeg har aldri brydd meg og handler det jeg vil, men ofte lurer jeg på om jeg burde bli smartere når en bærepose koster 750,-. Nå skal den bli ennå dyrere, og jeg burde nok tenke på hva jeg kjøper.

Hvordan vil dette påvirke deg, og hvor mye må til for å spare penger? Må jeg spise grønnsaker så er det uaktuelt, men begynne å kjøpe kjedenes egne merkevarer er en mulighet selv om da vinner de sleipe svina.

Hva tenker man om høyere matpriser?
- At det må gjøres noe radikalt med de skyhøye prisdrivende strømprisene/drivstoffpriser, prissamarbeide og markedsmakt hos de tre store (dagligvarekartellet) og norske tollbarrierer (proteksjonisme).

Vi kan ikke leve med 60% høyere priser enn i sammenlignbare land på grunn av dette.
60% høyere priser? Hvor langt må vi reise for å finne slike priser?

dada1977

Legg inn av dada1977 »

Etter Astrid Meland i VG sin kommentar om høye brød- (og mat)priser, var denne å finne i nyhetsdøgnet til samme avis noen timer senere:

Godt over 100.000 av disse brødene kastes daglig i butikkene, mens husholdninger kaster rundt 170.000 brød. Det viser tall fra Norsk institutt for bærekraftsforskning (Norsus).

– Dette betyr at det faktisk kastes over 200 brød hvert minutt i Norge, sier daglig leder i Too good to go Norge, Johan Ingemarsson til Nationen.

Ifølge Matvett og Norsus kaster hver nordmann i snitt 43 kilo spiselig mat i året. Det tilsvarer hver femte handlepose.


I tillegg til at vi er blant landene som bruker minst av inntekten på mat.

Queenie

Legg inn av Queenie »

dada1977 skrev: man jan 30, 2023 1:30 pm Etter Astrid Meland i VG sin kommentar om høye brød- (og mat)priser, var denne å finne i nyhetsdøgnet til samme avis noen timer senere:

Godt over 100.000 av disse brødene kastes daglig i butikkene, mens husholdninger kaster rundt 170.000 brød. Det viser tall fra Norsk institutt for bærekraftsforskning (Norsus).

– Dette betyr at det faktisk kastes over 200 brød hvert minutt i Norge, sier daglig leder i Too good to go Norge, Johan Ingemarsson til Nationen.

Ifølge Matvett og Norsus kaster hver nordmann i snitt 43 kilo spiselig mat i året. Det tilsvarer hver femte handlepose.


I tillegg til at vi er blant landene som bruker minst av inntekten på mat.
Helt riktig. Og folk flest handler nokså hodeløst. Man finner enkelt 20 kg ris til 400 kr, det utgjør en kilospris på 20 kr. Sånt blir det billige måltider av, om man vil.

Med litt planlegging kan man leve svært bra til en veldig god pris, om man sammenligner med andre land.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

B.O.B. skrev: man jan 30, 2023 6:55 am Noen som tenker på dette? Jeg har aldri brydd meg og handler det jeg vil, men ofte lurer jeg på om jeg burde bli smartere når en bærepose koster 750,-. Nå skal den bli ennå dyrere, og jeg burde nok tenke på hva jeg kjøper.

Hvordan vil dette påvirke deg, og hvor mye må til for å spare penger? Må jeg spise grønnsaker så er det uaktuelt, men begynne å kjøpe kjedenes egne merkevarer er en mulighet selv om da vinner de sleipe svina.

Hva tenker man om høyere matpriser?
Du og jeg, @B.O.B., vi ser da aldri på prisen før vi slenger varene i handlekurven.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Bf109 skrev: man jan 30, 2023 8:40 am Tidligere pleide jeg alltid handle de lokaleproduserte varene som matbutikken tok inn. Brød fra den lokale bakeren, grønnsaker fra lokale bønder etc.
Dette utgår nå siden jeg må være mer prisbevist.

Kjøper heller ikke kjøttdeig av storfe lenger. Synes ikke det er verdt det til den prisen.

Det positive ( ? ) med at matvareprisene har økt så mye for min del, er at jeg spiser mye mer fisk enn før. Bor på kysten så har til enhver tid torskefilet i frysern.
Fisker du de selv?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Neptun skrev: man jan 30, 2023 1:22 pm
B.O.B. skrev: man jan 30, 2023 6:55 am Noen som tenker på dette? Jeg har aldri brydd meg og handler det jeg vil, men ofte lurer jeg på om jeg burde bli smartere når en bærepose koster 750,-. Nå skal den bli ennå dyrere, og jeg burde nok tenke på hva jeg kjøper.

Hvordan vil dette påvirke deg, og hvor mye må til for å spare penger? Må jeg spise grønnsaker så er det uaktuelt, men begynne å kjøpe kjedenes egne merkevarer er en mulighet selv om da vinner de sleipe svina.

Hva tenker man om høyere matpriser?
- At det må gjøres noe radikalt med de skyhøye prisdrivende strømprisene/drivstoffpriser, prissamarbeide og markedsmakt hos de tre store (dagligvarekartellet) og norske tollbarrierer (proteksjonisme).

Vi kan ikke leve med 60% høyere priser enn i sammenlignbare land på grunn av dette.
Hvordan er inntektene i de sammenlignbare landene?

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

B.O.B. skrev: man jan 30, 2023 6:55 am Noen som tenker på dette? Jeg har aldri brydd meg og handler det jeg vil, men ofte lurer jeg på om jeg burde bli smartere når en bærepose koster 750,-. Nå skal den bli ennå dyrere, og jeg burde nok tenke på hva jeg kjøper.

Hvordan vil dette påvirke deg, og hvor mye må til for å spare penger? Må jeg spise grønnsaker så er det uaktuelt, men begynne å kjøpe kjedenes egne merkevarer er en mulighet selv om da vinner de sleipe svina.

Hva tenker man om høyere matpriser?
I 20 år har jeg lurt på hvorfor så mange nek har bikka formuemilliarden innen dagligvare. Hver gang jeg har nevnt det, har folk begynt å gjespe. Bodde av og på utenlands i mange år og så ikke den samme tendensen der. Men her, her blir du rik av det.
Jeg tenker aldri på hva det står på kassalappen, så jeg blir nok rundlurt. Bøndene sitter ikke igjen med noe, dyra blir ikke godt nok behandlet. Det stinker av bransjen.
Det er mine to cents på farten om temaet.

peraleks

Legg inn av peraleks »

LANISTA skrev: man jan 30, 2023 5:52 pm
B.O.B. skrev: man jan 30, 2023 6:55 am Noen som tenker på dette? Jeg har aldri brydd meg og handler det jeg vil, men ofte lurer jeg på om jeg burde bli smartere når en bærepose koster 750,-. Nå skal den bli ennå dyrere, og jeg burde nok tenke på hva jeg kjøper.

Hvordan vil dette påvirke deg, og hvor mye må til for å spare penger? Må jeg spise grønnsaker så er det uaktuelt, men begynne å kjøpe kjedenes egne merkevarer er en mulighet selv om da vinner de sleipe svina.

Hva tenker man om høyere matpriser?
I 20 år har jeg lurt på hvorfor så mange nek har bikka formuemilliarden innen dagligvare. Hver gang jeg har nevnt det, har folk begynt å gjespe. Bodde av og på utenlands i mange år og så ikke den samme tendensen der. Men her, her blir du rik av det.
Jeg tenker aldri på hva det står på kassalappen, så jeg blir nok rundlurt. Bøndene sitter ikke igjen med noe, dyra blir ikke godt nok behandlet. Det stinker av bransjen.
Det er mine to cents på farten om temaet.
Er det?
Eller er det mer slik at når man har en omsetning på 50 milliarder igjen for Norgesgruppen så blir faktisk overskuddet i kroner temmelig stort, selv med noen få prosent i overskudd?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Håper Vestre forteller disse griske idiotene hvor skapet står.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Konkurransetilsynet har kalt inn matmafiaen (Rema, Coop og Norgesgruppen) på teppet etter at de i lengre tid har annonsert og samsnakket opp matvareprisene.
https://www.vg.no/nyheter/i/JQBMB6/konk ... -matpriser

Stakkars Reitan og de andre kumpanene har det fælt med bare 60-70 milliarder i formue hver.
Så her skal folk få svi. Den dårlige maten skal bli så dyr at bare den aller billigste "bikkjematen" deres er innafor budsjettet til vanlige folk.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Problemet er at tre aktører har monopol. De sørger for at ingen andre greier å komme inn på det norske markedet. Dette finner vi oss i, og da blir det de samme kjedelige greiene uansett hvor du handler.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Neptun skrev: man jan 30, 2023 6:20 pm Konkurransetilsynet har kalt inn matmafiaen (Rema, Coop og Norgesgruppen) på teppet etter at de i lengre tid har annonsert og samsnakket opp matvareprisene.
https://www.vg.no/nyheter/i/JQBMB6/konk ... -matpriser

Stakkars Reitan og de andre kumpanene har det fælt med bare 60-70 milliarder i formue hver.
Så her skal folk få svi. Den dårlige maten skal bli så dyr at bare den aller billigste "bikkjematen" deres er innafor budsjettet til vanlige folk.
https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2015 ... /avspiller

Denne er riktignok noen år gammel men mesteparten av disse metodene lever ennå i beste om ikke bedre velgående nå

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

peraleks skrev: man jan 30, 2023 5:57 pm
LANISTA skrev: man jan 30, 2023 5:52 pm
B.O.B. skrev: man jan 30, 2023 6:55 am Noen som tenker på dette? Jeg har aldri brydd meg og handler det jeg vil, men ofte lurer jeg på om jeg burde bli smartere når en bærepose koster 750,-. Nå skal den bli ennå dyrere, og jeg burde nok tenke på hva jeg kjøper.

Hvordan vil dette påvirke deg, og hvor mye må til for å spare penger? Må jeg spise grønnsaker så er det uaktuelt, men begynne å kjøpe kjedenes egne merkevarer er en mulighet selv om da vinner de sleipe svina.

Hva tenker man om høyere matpriser?
I 20 år har jeg lurt på hvorfor så mange nek har bikka formuemilliarden innen dagligvare. Hver gang jeg har nevnt det, har folk begynt å gjespe. Bodde av og på utenlands i mange år og så ikke den samme tendensen der. Men her, her blir du rik av det.
Jeg tenker aldri på hva det står på kassalappen, så jeg blir nok rundlurt. Bøndene sitter ikke igjen med noe, dyra blir ikke godt nok behandlet. Det stinker av bransjen.
Det er mine to cents på farten om temaet.
Er det?
Eller er det mer slik at når man har en omsetning på 50 milliarder igjen for Norgesgruppen så blir faktisk overskuddet i kroner temmelig stort, selv med noen få prosent i overskudd?
Hvis det var bare snakk om noen veldig få eksempler, så er jeg enig. Jeg skal finne frem til hvorfor jeg reagerte for over 10 år siden i løpet av morgendagen. Rekker ikke nå. Det virket for meg som det var en haug med smågjøker som hadde over milliarden og jeg stusset. Tar jeg feil, så skal jeg legge meg flat.

peraleks

Legg inn av peraleks »

LANISTA skrev: man jan 30, 2023 7:19 pm
peraleks skrev: man jan 30, 2023 5:57 pm
LANISTA skrev: man jan 30, 2023 5:52 pm

I 20 år har jeg lurt på hvorfor så mange nek har bikka formuemilliarden innen dagligvare. Hver gang jeg har nevnt det, har folk begynt å gjespe. Bodde av og på utenlands i mange år og så ikke den samme tendensen der. Men her, her blir du rik av det.
Jeg tenker aldri på hva det står på kassalappen, så jeg blir nok rundlurt. Bøndene sitter ikke igjen med noe, dyra blir ikke godt nok behandlet. Det stinker av bransjen.
Det er mine to cents på farten om temaet.
Er det?
Eller er det mer slik at når man har en omsetning på 50 milliarder igjen for Norgesgruppen så blir faktisk overskuddet i kroner temmelig stort, selv med noen få prosent i overskudd?
Hvis det var bare snakk om noen veldig få eksempler, så er jeg enig. Jeg skal finne frem til hvorfor jeg reagerte for over 10 år siden i løpet av morgendagen. Rekker ikke nå. Det virket for meg som det var en haug med smågjøker som hadde over milliarden og jeg stusset. Tar jeg feil, så skal jeg legge meg flat.
Men nå er det også 3 aktører som står for 90+ % av markedet, da blir det eventuelle inntjeningen igjen for akkurat disse 3 aktørene ganske stor når omsetningen igjen er stor, selv om selve overskuddet er kun noen % over. Hva eierne eventuelt har av formue er således ikke spesielt interessant.

12dd

Legg inn av 12dd »

Hvis jeg reduserer mitt eget svinn, så vil ikke dette prishoppet gjøre at jeg totalt sett betaler mer for mat.
Sikker på at jeg ikke er den eneste.

StuttgartTjukken

Legg inn av StuttgartTjukken »

Tullekoppen skrev: man jan 30, 2023 6:38 pm Problemet er at tre aktører har monopol. De sørger for at ingen andre greier å komme inn på det norske markedet. Dette finner vi oss i, og da blir det de samme kjedelige greiene uansett hvor du handler.
Lidl prøvde seg, men ble mobba ut av landet, vi skulle faen ikke handle ikke butikker eid av utlendinger.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

StuttgartTjukken skrev: man jan 30, 2023 8:26 pm
Tullekoppen skrev: man jan 30, 2023 6:38 pm Problemet er at tre aktører har monopol. De sørger for at ingen andre greier å komme inn på det norske markedet. Dette finner vi oss i, og da blir det de samme kjedelige greiene uansett hvor du handler.
Lidl prøvde seg, men ble mobba ut av landet, vi skulle faen ikke handle ikke butikker eid av utlendinger.
De prøvde og skvise ut iceland i starten også

Virker som de tre store er at du skal f*en ikke komme her og ta noe fra oss

Og morsom historie om lidl: jobbet på ultra på bryn i 2003, da kom det ofte tre store tyske biler inn på parkeringa, gutta i dress handlet som gærninger flere ganger om dagen i flere uker, betalte med lidl firmakort og fikk med seg meterlange kvitteringer..

peraleks

Legg inn av peraleks »

Ostemanden skrev: man jan 30, 2023 9:29 pm
StuttgartTjukken skrev: man jan 30, 2023 8:26 pm
Tullekoppen skrev: man jan 30, 2023 6:38 pm Problemet er at tre aktører har monopol. De sørger for at ingen andre greier å komme inn på det norske markedet. Dette finner vi oss i, og da blir det de samme kjedelige greiene uansett hvor du handler.
Lidl prøvde seg, men ble mobba ut av landet, vi skulle faen ikke handle ikke butikker eid av utlendinger.
De prøvde og skvise ut iceland i starten også

Virker som de tre store er at du skal f*en ikke komme her og ta noe fra oss

Og morsom historie om lidl: jobbet på ultra på bryn i 2003, da kom det ofte tre store tyske biler inn på parkeringa, gutta i dress handlet som gærninger flere ganger om dagen i flere uker, betalte med lidl firmakort og fikk med seg meterlange kvitteringer..
Men det er jo samtidig helt vanvittig at dette fra statlig side faktisk er innafor..
Det nytter liksom ikke med all den pratingen samtidig som man ikke gjør noe med de mest åpenbare problemene her slik om å ha muligheten til å nekte konkurrenter butikklokaler.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

peraleks skrev: man jan 30, 2023 10:36 pm
Ostemanden skrev: man jan 30, 2023 9:29 pm
StuttgartTjukken skrev: man jan 30, 2023 8:26 pm

Lidl prøvde seg, men ble mobba ut av landet, vi skulle faen ikke handle ikke butikker eid av utlendinger.
De prøvde og skvise ut iceland i starten også

Virker som de tre store er at du skal f*en ikke komme her og ta noe fra oss

Og morsom historie om lidl: jobbet på ultra på bryn i 2003, da kom det ofte tre store tyske biler inn på parkeringa, gutta i dress handlet som gærninger flere ganger om dagen i flere uker, betalte med lidl firmakort og fikk med seg meterlange kvitteringer..
Men det er jo samtidig helt vanvittig at dette fra statlig side faktisk er innafor..
Det nytter liksom ikke med all den pratingen samtidig som man ikke gjør noe med de mest åpenbare problemene her slik om å ha muligheten til å nekte konkurrenter butikklokaler.
Blir samme greie hvis du produserer noe i god kvalitet i småskala så får du beskjed om at, enten selger du ikke til noen eller så selger du til alle. Hval sjokoladefabrikk er et godt eksempel på at de ikke ville skorte på kvaliteten og bli som sørlandschips f.eks

peraleks

Legg inn av peraleks »

Ostemanden skrev: man jan 30, 2023 11:09 pm
peraleks skrev: man jan 30, 2023 10:36 pm
Ostemanden skrev: man jan 30, 2023 9:29 pm

De prøvde og skvise ut iceland i starten også

Virker som de tre store er at du skal f*en ikke komme her og ta noe fra oss

Og morsom historie om lidl: jobbet på ultra på bryn i 2003, da kom det ofte tre store tyske biler inn på parkeringa, gutta i dress handlet som gærninger flere ganger om dagen i flere uker, betalte med lidl firmakort og fikk med seg meterlange kvitteringer..
Men det er jo samtidig helt vanvittig at dette fra statlig side faktisk er innafor..
Det nytter liksom ikke med all den pratingen samtidig som man ikke gjør noe med de mest åpenbare problemene her slik om å ha muligheten til å nekte konkurrenter butikklokaler.
Blir samme greie hvis du produserer noe i god kvalitet i småskala så får du beskjed om at, enten selger du ikke til noen eller så selger du til alle. Hval sjokoladefabrikk er et godt eksempel på at de ikke ville skorte på kvaliteten og bli som sørlandschips f.eks
Yep, alt det med Hval sjokolade er ordentlig skittent, selv om de har fått til en avtale med Rema siden den tid.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Det MÅ IKKE GLEMMES at det er nemlig oppstått omfattende matmangel globalt sett. Den globale mathandelen mellom kontinentene avverge omfattende hungersnødutvikling - men prisstigningen dermed skyldes transportutgiftene som oljebasert brensel.

Har vi glemt den omfattende tørkekatastrofen i sentrale og søndre Europa? Det var tørke i flere år i flere europeiske landdeler med jordbrukskollaps som resultat. For så lite som hundre år siden ville tørkekatastrofen som bare var den første av en rekke tørker i 2016-2022, ha utløst matmangel og hungersnødtilstander i en tredjedel av det europeiske kontinentet. I Nord-Amerika har jordbruket blitt satt sterkt tilbake pga. klimatiske kriser - og India hadde mistet mye av årets høsting slik at det måtte innføres eksportforbud pga. ekstremvarme mens ekstremflom ruinerte jordbruket i Pakistan, som måtte importere mye mat fra annetsteds. I Midtøsten er matproduksjonen på vei nedover i praktisk talt alle land, inkludert Iran og Egypt, slik at man må importere mer, spesielt fra subsahariske Afrika som selv har fått alvorlige problemer.

Krigen i Ukraina har slått to sentrale matproduksjonsland dels ut, 40 % av Ukraina er minelagt eller utrygt med sprenglegemer, den russiske blokaden hadde dessuten holdt tilbake mateksporten så lenge, at det oppstå knappmangel globalt sett. Putin hadde også forbudt mateksport i mange måneder i året 2022 helt til FN tvunget ham til å gi seg mens Vestmaktene fjernet noen av sanksjonene mot russiske banker.

Mat må dermed hentes inn på større bredde enn tidlig, bulkskip måtte frakte mer - men pandemien hadde fulgt til skipsmangel samtidig som den sjøbaserte globalhandelen hadde kjørt seg fast slik at forsinkelser og kapasitetsmangel bli en del av hverdagslivet. Så matvareprisene må gå oppover over hele verden. Og på toppen av dette er det oppstått tegn på "svarte hav" i store deler av verdenshavene, i Norge må fiskekvotene kuttes helt ned, spesielt i Oslofjorden som kan bli helt tømt for fiskebåter. Flere og flere merkebeskyttede matvarer omsettes mer og mer for et større publikum enn før, selv om kvantiteten ikke kunne forstørres. Dette driver opp gjennomsnittligprisen.

Og så kommer man ut for strømkrisen i Europa; mat må lagres og lages med strøm. Kjøttvarer er ekstremt strømkrevende, og land som Norge er ekstra sårbart ved å ha et jordbruk basert på fedrift. Meget mange i Norge nektet å realisere at vegetarmat kan ikke produseres i Norge og er lik avhengig av tilgang på basismat som korn og annet som annet. Så kjøtt som fisk er nødvendig - i likhet med frukt, bær og grønnsaker.

Norge har lavere strømprisstigning enn Sverige og resten av EU/EØS simpelt fordi vi har et lukket matmarked med mye selvforsyningsevne, slik at det som driver opp prisinflasjonen ikke skyldes annet enn utgifter for kunstgjødsel og for fra utenlandet og strømutgiftene her i Norge.

Nå er det slikt at subsidiering må innføres over hele verden for at folk ikke skal sulte eller bli fattig, eller for å unngå kollaps av lokal matproduksjon som i mange land som Norge er veldig viktig av politiske og kulturelle årsaker.

Vi har en global næringskrise som er 50 % skapt av klimaendringene og 50 % politikerskapt. Den vil ikke forsvinne med det første.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Neptun skrev: man jan 30, 2023 6:20 pm Konkurransetilsynet har kalt inn matmafiaen (Rema, Coop og Norgesgruppen) på teppet etter at de i lengre tid har annonsert og samsnakket opp matvareprisene.
https://www.vg.no/nyheter/i/JQBMB6/konk ... -matpriser

Stakkars Reitan og de andre kumpanene har det fælt med bare 60-70 milliarder i formue hver.
Så her skal folk få svi. Den dårlige maten skal bli så dyr at bare den aller billigste "bikkjematen" deres er innafor budsjettet til vanlige folk.
Konkurransetilsynet er noe av det mest bortkastede gjeng med byråkrater som finnes i Norge. Og det sier ikke lite. De er fullstendig ubrukelige og kommer ikke til å gjøre en pøkk med matbaronene. Men det kan hende noen med vett i behold et eller annet sted på toppen av byråkratiet forbyr kartellvirksomheten og forbyr den særnorske øking av prisene to ganger i året, og beordrer tilsynet til.å vedta det. Prisøkning som kommer på toppen av økingen ellers i året! Er det mulig!

For min del er konsekvensen av de økte prisene i Norge, enda oftere turer over grensen.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Er ikke noe billigere det. Da kommer du bare hjem med mye mer varer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»