Prishopp på matvarer

Svar
Neptun
Innlegg: 5550

Re: Prishopp på matvarer

Legg inn av Neptun »

Gikk inn på Rema i dag.
Observerte en grotesk prisøkning på alle kjente varer.
Gikk ut uten varer - og skal aldri dit mer. Har fylt lommene til mafiafamilien Reitan mer enn nok.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Og så kom den store D-dagen for Vestre og hans dagligvarekrig. Bare litt usikker på om Vestre kom seirende ut av den.
https://www.nrk.no/norge/politikere-om- ... 1.16279554

Vestre oppnådde vel det som var hans mål = Styrket konkurranse.
Rema 100 og Coop Ekstra har økt prisene - mens Kiwi har ikke økt prisene på ca 140 varer = prislås.
Da "rømmer" trolig mange til Kiwi og Kiwi fikk en gratisreklame verdt noen millioner kroner i markedsføring, og vil kanskje øke sin markedsandel.
Og da blir det vel som Vestre ønsket ?
"Alle" fikk vel med seg prislåsettil Kiwi, men allikevel måtte Rema1000 og Coop se seg nødt til å øke prisene - selv om de visste at de nå trolig ville tape i konkurransen om markedsandelene.
Jeg vet ikke om Vestre gikk på trynet når han så dette, men med "prislåset" til Kiwi slo vel det bena under Vestre og hans mantra siste året om ulovlig prissamarbeid mellom kjedene - og hans trusler om milliardbøter for ulovlig prissamarbeid. Som ikke har vært annet enn "spill for galleriet".
Vestre har vel gjort forbrukerne en "bjørnetjeneste" - og gitt Kiwi reklamegevinst verdt mange millioner. "Heia Vestre!."
Hva mer skal Vestre ødelegge nå ?

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Neptun skrev: ons feb 01, 2023 5:42 pm Gikk inn på Rema i dag.
Observerte en grotesk prisøkning på alle kjente varer.
Gikk ut uten varer - og skal aldri dit mer. Har fylt lommene til mafiafamilien Reitan mer enn nok.
Ja, da er det nok bedre hos Kiwi-mafian og Norgesgruppen. De fyller nok ikke lommene (fra Kiwi, Meny, Joker +++) så mye som Reitan.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Henningsen skrev: ons feb 01, 2023 5:14 pm
return_of_drakkar skrev: ons feb 01, 2023 4:56 pm Regjeringen følger med : https://www.tv2.no/nyheter/lanserer-pla ... /15474099/

Og vi vet at krefter der og i støttepartiet SV er man ikke så glade for EMV (egne merkevarer), se et av punktene som tydeliggjør det.
Flere av disse er kanskje ned mot halv pris at de store norske merkene.
Mao skal de sistnevnte halveres i pris om man kuttet EMV, slik de mest ekstreme har uttrykt vilje om`?
Hvordan gjør EMV som FirstPrice o.l som er langt lavere i pris at handlekurven blir dyrere..?
Noen som kan forklare?
EMV er vel generelt billigere.
Man tenker vel da at om de ble borte, eller sterkt redusert, ville man kjøpe mer av de kjente norskene varene slik at disse kunne senke prisene, men likevel ha samme inntekt. Så nå tenker at de som som kjøper bare norske varer vil betale mer.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

erdetslik skrev: ons feb 01, 2023 5:47 pm
Neptun skrev: ons feb 01, 2023 5:42 pm Gikk inn på Rema i dag.
Observerte en grotesk prisøkning på alle kjente varer.
Gikk ut uten varer - og skal aldri dit mer. Har fylt lommene til mafiafamilien Reitan mer enn nok.
Ja, da er det nok bedre hos Kiwi-mafian og Norgesgruppen. De fyller nok ikke lommene (fra Kiwi, Meny, Joker +++) så mye som Reitan.
Selvsagt mafia det også, men litt flere tilbud hos Extra synes jeg.
Slipper i alle fall å tenke på det kvalme gliset til Reitan om jeg ikke legger igjen pengene der.

Men må visst tenke nytt nå - lage vassgraut og slikt selv (av prinsipp)
Snart er det bare Støre samt matmafiaen som har råd til å kjøre bil, spise biff og ha det varmt i huset.

peraleks

Legg inn av peraleks »

return_of_drakkar skrev: ons feb 01, 2023 6:03 pm
Henningsen skrev: ons feb 01, 2023 5:14 pm
return_of_drakkar skrev: ons feb 01, 2023 4:56 pm Regjeringen følger med : https://www.tv2.no/nyheter/lanserer-pla ... /15474099/

Og vi vet at krefter der og i støttepartiet SV er man ikke så glade for EMV (egne merkevarer), se et av punktene som tydeliggjør det.
Flere av disse er kanskje ned mot halv pris at de store norske merkene.
Mao skal de sistnevnte halveres i pris om man kuttet EMV, slik de mest ekstreme har uttrykt vilje om`?
Hvordan gjør EMV som FirstPrice o.l som er langt lavere i pris at handlekurven blir dyrere..?
Noen som kan forklare?
EMV er vel generelt billigere.
Man tenker vel da at om de ble borte, eller sterkt redusert, ville man kjøpe mer av de kjente norskene varene slik at disse kunne senke prisene, men likevel ha samme inntekt. Så nå tenker at de som som kjøper bare norske varer vil betale mer.
Men det er jo ikke sånn det fungerer.

Produksjonskostnadene vil fremdeles være de samme, jo mer de selger, jo mer må de produsere, ergo fyller du lommene til Orkla f.eks. bare mer og mer.

Vil man få ned prisene på mat i Norge så har man følgende alternativer fremover:

1. Sørg for at Rema/Norgesgruppen/Coop ikke kan blokkere andre konkurrenter vekk fra egnede butikklokaler.
2. Forby praksisen med at leverandører må kjøpe seg inn til hylleplasser i butikker, dette begrenser igjen utvalget og kommer ikke oss forbrukere til gode.
3. Fjern eller kraftig reduser importtollen.

Det siste alternativet der vil dog samtidig ha store konsekvenser for hvordan en butikk vil se ut fremover og samtidig norsk landbruk.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Neptun skrev: ons feb 01, 2023 6:05 pm
erdetslik skrev: ons feb 01, 2023 5:47 pm
Neptun skrev: ons feb 01, 2023 5:42 pm Gikk inn på Rema i dag.
Observerte en grotesk prisøkning på alle kjente varer.
Gikk ut uten varer - og skal aldri dit mer. Har fylt lommene til mafiafamilien Reitan mer enn nok.
Ja, da er det nok bedre hos Kiwi-mafian og Norgesgruppen. De fyller nok ikke lommene (fra Kiwi, Meny, Joker +++) så mye som Reitan.
Selvsagt mafia det også, men litt flere tilbud hos Extra synes jeg.
Slipper i alle fall å tenke på det kvalme gliset til Reitan om jeg ikke legger igjen pengene der.

Men må visst tenke nytt nå - lage vassgraut og slikt selv (av prinsipp)
Snart er det bare Støre samt matmafiaen som har råd til å kjøre bil, spise biff og ha det varmt i huset.
Dette er først og fremst fryktelig vanskelig for de fattige landet, for resten av befolkningen så blir det i praksis mindre til annet forbruk/sparing.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

peraleks skrev: ons feb 01, 2023 6:24 pm
return_of_drakkar skrev: ons feb 01, 2023 6:03 pm
Henningsen skrev: ons feb 01, 2023 5:14 pm

Hvordan gjør EMV som FirstPrice o.l som er langt lavere i pris at handlekurven blir dyrere..?
Noen som kan forklare?
EMV er vel generelt billigere.
Man tenker vel da at om de ble borte, eller sterkt redusert, ville man kjøpe mer av de kjente norskene varene slik at disse kunne senke prisene, men likevel ha samme inntekt. Så nå tenker at de som som kjøper bare norske varer vil betale mer.
Men det er jo ikke sånn det fungerer.

Produksjonskostnadene vil fremdeles være de samme, jo mer de selger, jo mer må de produsere, ergo fyller du lommene til Orkla f.eks. bare mer og mer.

Vil man få ned prisene på mat i Norge så har man følgende alternativer fremover:

1. Sørg for at Rema/Norgesgruppen/Coop ikke kan blokkere andre konkurrenter vekk fra egnede butikklokaler.
2. Forby praksisen med at leverandører må kjøpe seg inn til hylleplasser i butikker, dette begrenser igjen utvalget og kommer ikke oss forbrukere til gode.
3. Fjern eller kraftig reduser importtollen.

Det siste alternativet der vil dog samtidig ha store konsekvenser for hvordan en butikk vil se ut fremover og samtidig norsk landbruk.
Punkt (1) er i regjeringens nye forslag.
Punkt (3) er neppe aktuelt,
Punkt (2) skal jeg ikke si noe om. Men hvis jeg drev butikk, hvorfor skulle jeg ikke få lov til det?
Et annet punkt kunne være å se på matmomsen.

Dette har vel ikke så mye med EMV å gjøre i dag.
EMV er jo til gode for mange i dag.
De fleste som ikke bruker disse vil nok ha det "bra" likevel.

Driftskostnader vil jo også avhenge av aktiviteten, selv om den samme produsenten vil kunne produsere mer per total driftskostnads ved større sant marked for denne.
Her ligger slik som lønn, husleie, energi og annet.

peraleks

Legg inn av peraleks »

return_of_drakkar skrev: ons feb 01, 2023 6:35 pm
peraleks skrev: ons feb 01, 2023 6:24 pm
return_of_drakkar skrev: ons feb 01, 2023 6:03 pm

EMV er vel generelt billigere.
Man tenker vel da at om de ble borte, eller sterkt redusert, ville man kjøpe mer av de kjente norskene varene slik at disse kunne senke prisene, men likevel ha samme inntekt. Så nå tenker at de som som kjøper bare norske varer vil betale mer.
Men det er jo ikke sånn det fungerer.

Produksjonskostnadene vil fremdeles være de samme, jo mer de selger, jo mer må de produsere, ergo fyller du lommene til Orkla f.eks. bare mer og mer.

Vil man få ned prisene på mat i Norge så har man følgende alternativer fremover:

1. Sørg for at Rema/Norgesgruppen/Coop ikke kan blokkere andre konkurrenter vekk fra egnede butikklokaler.
2. Forby praksisen med at leverandører må kjøpe seg inn til hylleplasser i butikker, dette begrenser igjen utvalget og kommer ikke oss forbrukere til gode.
3. Fjern eller kraftig reduser importtollen.

Det siste alternativet der vil dog samtidig ha store konsekvenser for hvordan en butikk vil se ut fremover og samtidig norsk landbruk.
Punkt (1) er i regjeringens nye forslag.
Punkt (3) er neppe aktuelt,
Punkt (2) skal jeg ikke si noe om. Men hvis jeg drev butikk, hvorfor skulle jeg ikke få lov til det?
Et annet punkt kunne være å se på matmomsen.

Dette har vel ikke så mye med EMV å gjøre i dag.
EMV er jo til gode for mange i dag.
De fleste som ikke bruker disse vil nok ha det "bra" likevel.

Driftskostnader vil jo også avhenge av aktiviteten, selv om den samme produsenten vil kunne produsere mer per total driftskostnads ved større sant marked for denne.
Her ligger slik som lønn, husleie, energi og annet.
Altså du kan godt ta inn varer men da blir det igjen med dagens importvern og tilhørende priser ut til forbruker igjen, noe som effektivt betyr at man knapt får solgt disse varene igjen. Fjerner man tollen så betyr det i praksis at man kan ta inn alle billige matvarer fra Europa og mer igjen, det ville økt utvalget og samtidig satt et ordentlig press på norske merkevarer igjen.

Jeg er meget 50/50 til EMV, det er i utgangspunktet en kjempefordel for Norgesgruppen og flere ettersom at de ganske enkelt tjener mer penger på at folk velger deres billige løsninger framfor dyrere merkevarer igjen.

Orkla f.eks. har allerede flyttet ut store deler av produksjonen sin til utlandet og der produseres det nok for fulle mugger allerede igjen med tålelig lave driftskostnader. Jeg er således ikke uenig med deg i at det kan produseres mer for tålelig like produksjonskostnader men det er neppe snakk om mer enn noen tiører, potensielt sett opp mot en krone i forskjell igjen ved ferdig salg til kunde.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Neptun skrev: ons feb 01, 2023 5:42 pm Gikk inn på Rema i dag.
Observerte en grotesk prisøkning på alle kjente varer.
Gikk ut uten varer - og skal aldri dit mer. Har fylt lommene til mafiafamilien Reitan mer enn nok.
Sånn blir det når de må tappe selskapet for å betale formuesskatt, det er forbrukerne som sitter igjen med regningen til syvende og sist. Odd Reitan betalte vel 150% i skatt i perioden 2016-2020, at de ikke har flyttet til Sveits enda er helt ubegripelig.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

peraleks skrev: ons feb 01, 2023 6:51 pm
return_of_drakkar skrev: ons feb 01, 2023 6:35 pm


Punkt (1) er i regjeringens nye forslag.
Punkt (3) er neppe aktuelt,
Punkt (2) skal jeg ikke si noe om. Men hvis jeg drev butikk, hvorfor skulle jeg ikke få lov til det?
Et annet punkt kunne være å se på matmomsen.

Dette har vel ikke så mye med EMV å gjøre i dag.
EMV er jo til gode for mange i dag.
De fleste som ikke bruker disse vil nok ha det "bra" likevel.

Driftskostnader vil jo også avhenge av aktiviteten, selv om den samme produsenten vil kunne produsere mer per total driftskostnads ved større sant marked for denne.
Her ligger slik som lønn, husleie, energi og annet.


Altså du kan godt ta inn varer men da blir det igjen med dagens importvern og tilhørende priser ut til forbruker igjen, noe som effektivt betyr at man knapt får solgt disse varene igjen. Fjerner man tollen så betyr det i praksis at man kan ta inn alle billige matvarer fra Europa og mer igjen, det ville økt utvalget og samtidig satt et ordentlig press på norske merkevarer igjen.

Jeg er meget 50/50 til EMV, det er i utgangspunktet en kjempefordel for Norgesgruppen og flere ettersom at de ganske enkelt tjener mer penger på at folk velger deres billige løsninger framfor dyrere merkevarer igjen.

Orkla f.eks. har allerede flyttet ut store deler av produksjonen sin til utlandet og der produseres det nok for fulle mugger allerede igjen med tålelig lave driftskostnader. Jeg er således ikke uenig med deg i at det kan produseres mer for tålelig like produksjonskostnader men det er neppe snakk om mer enn noen tiører, potensielt sett opp mot en krone i forskjell igjen ved ferdig salg til kunde.
Men norske produsenter ( i Norge) kan neppe konkurrere på lik linje med utenlandske for salg til forbruker på grunn av totale driftskostnader.
Det ville nok bety lavere lønnsnivå (som igjen ville slå negativt ut for feriereiser til utlandet).
Så det er en balansegang det også.

En stor del av forbrukerne vil neppe bry (i stor del) seg om hvem som tjener så lenge prisene er ok for dem.

Jeg husker at en gang på 1990-tallet fikk man for eksempel norskprodusert kinakål (i alle fall norsk merke) til halv pris at den samme her ( i alle samme innpakning og merke da) hadde.

Jeg er enig i mye av det du skriver, men å få til alt med minst mulig urettferdighet er neppe en kjapp sak...

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

return_of_drakkar skrev: ons feb 01, 2023 6:35 pm
peraleks skrev: ons feb 01, 2023 6:24 pm Vil man få ned prisene på mat i Norge så har man følgende alternativer fremover:

1. Sørg for at Rema/Norgesgruppen/Coop ikke kan blokkere andre konkurrenter vekk fra egnede butikklokaler.
2. Forby praksisen med at leverandører må kjøpe seg inn til hylleplasser i butikker, dette begrenser igjen utvalget og kommer ikke oss forbrukere til gode.
3. Fjern eller kraftig reduser importtollen.

Det siste alternativet der vil dog samtidig ha store konsekvenser for hvordan en butikk vil se ut fremover og samtidig norsk landbruk.
Punkt (1) er i regjeringens nye forslag.
Punkt (3) er neppe aktuelt,
Punkt (2) skal jeg ikke si noe om. Men hvis jeg drev butikk, hvorfor skulle jeg ikke få lov til det?
Et annet punkt kunne være å se på matmomsen.
1. Kan jeg ikke skjønne skal ha noen betydning, annet enn at regjeringen kan skryte at de kan gjøre noe. Lidl bygde egne butikker men det hjalp ikke.
2. Trodde dette var forbudt allerede. Hårreisende at det er lov og gjør det selvfølgelig veldig vanskelig å komme inn på markedet. Men sette et nytt merke i hjørnet, så kan enkelte påstå at de lar andre komme til og ratt påstå at kundene ikke vil ha produktet..
3. Eneste som kan få konkurranse og ned prisene. Men det skjer ikke for bønda med støttende politikere har all makt i Norge.

peraleks

Legg inn av peraleks »

return_of_drakkar skrev: ons feb 01, 2023 7:29 pm
peraleks skrev: ons feb 01, 2023 6:51 pm


Altså du kan godt ta inn varer men da blir det igjen med dagens importvern og tilhørende priser ut til forbruker igjen, noe som effektivt betyr at man knapt får solgt disse varene igjen. Fjerner man tollen så betyr det i praksis at man kan ta inn alle billige matvarer fra Europa og mer igjen, det ville økt utvalget og samtidig satt et ordentlig press på norske merkevarer igjen.

Jeg er meget 50/50 til EMV, det er i utgangspunktet en kjempefordel for Norgesgruppen og flere ettersom at de ganske enkelt tjener mer penger på at folk velger deres billige løsninger framfor dyrere merkevarer igjen.

Orkla f.eks. har allerede flyttet ut store deler av produksjonen sin til utlandet og der produseres det nok for fulle mugger allerede igjen med tålelig lave driftskostnader. Jeg er således ikke uenig med deg i at det kan produseres mer for tålelig like produksjonskostnader men det er neppe snakk om mer enn noen tiører, potensielt sett opp mot en krone i forskjell igjen ved ferdig salg til kunde.
Men norske produsenter ( i Norge) kan neppe konkurrere på lik linje med utenlandske for salg til forbruker på grunn av totale driftskostnader.
Det ville nok bety lavere lønnsnivå (som igjen ville slå negativt ut for feriereiser til utlandet).
Så det er en balansegang det også.

En stor del av forbrukerne vil neppe bry (i stor del) seg om hvem som tjener så lenge prisene er ok for dem.

Jeg husker at en gang på 1990-tallet fikk man for eksempel norskprodusert kinakål (i alle fall norsk merke) til halv pris at den samme her ( i alle samme innpakning og merke da) hadde.

Jeg er enig i mye av det du skriver, men å få til alt med minst mulig urettferdighet er neppe en kjapp sak...
Det stemmer, men igjen da Orkla har jo allerede flagget ut flere kjente merkevarer og flere står nok igjen på blokka i årene fremover.
At et produksjonanlegg i Latvia igjen eventuelt stenges plager meg særdeles lite igjen.

https://www.google.com/search?q=orkla+f ... e&ie=UTF-8

For norske bønder igjen så vil dette antagelig radbrekke hele industrien, der må vi nok helt klart se på andre løsninger igjen.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Det er i alle fall bra at det er økt fokus i mediene på de ekstremt høye matvareprisene i Norge som er helt ute av kontroll.

Håper de følger opp dette - og presenterer ei ukentlig skamliste over hvem som har øket prisene mest.
Rema har nå øket prisene klart mest, men det trengte jeg ingen bekreftelse på.

Har aldri handlet på Kiwi før grunnet liten tilgjengelighet i Trondheim, men nå skal jeg sjekke dem ut.
De tar nå 2 kroner mindre for 0,5 L Ringnes enn f.eks. Rema etter deres prishopp. Det er slike ting som teller, ikke hva mel og Zalo koster.
Kort sagt er det alt man faktisk handler inn (selv) som er viktig, ikke en kurv med varer man ikke behøver.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Neptun skrev: ons feb 01, 2023 8:35 pm Det er i alle fall bra at det er økt fokus i mediene på de ekstremt høye matvareprisene i Norge som er helt ute av kontroll.

Håper de følger opp dette - og presenterer ei ukentlig skamliste over hvem som har øket prisene mest.
Rema har nå øket prisene klart mest, men det trengte jeg ingen bekreftelse på.

Har aldri handlet på Kiwi før grunnet liten tilgjengelighet i Trondheim, men nå skal jeg sjekke dem ut.
De tar nå 2 kroner mindre for 0,5 L Ringnes enn f.eks. Rema etter deres prishopp. Det er slike ting som teller, ikke hva mel og Zalo koster.
Kort sagt er det alt man faktisk handler inn (selv) som er viktig, ikke en kurv med varer man ikke behøver.
Trondheim er jo bare bunnpris og rema.. Husker Lidl var på kolstad/flatåsen. kjøpte egentlig bare pils og ost der

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Har Mega som nærbutikk, og Kiwi litt lengre vekke. Men nu blir det Kiwi fremover, jeg skal gjøre min del for at butikker som hever prisene så vanvittig mister meg som kunde.

Kiwi har prislås på diverse varer frem til 1 mai, så får en se etter det om de selv priser seg høyere og om de andre butikkene har jenket seg litt i mellomtiden for å ikke tape for mye til Kiwi.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Det er så trist at Zalo har blitt så dyrt. Det er jo en livsviktig vare....

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Skjønner heller ikke hvorfor man er så opptatt av egne merkevarer. De bidrar vel bare positivt.
Kiwi har fått tidenes reklame og den er nok så massiv at jeg trur de andre kjedene må svare i løpet av timer/dager.
Svenskehandelen kommer nok også til å stige noen titalls prosent.

Jada, prisøkning i Sverige også og den har vel også vært høyere.
Men hvis man kjøpte 2 kg. kjøttdeig i Norge før prisøkningen til 200 kr. og det nå koster 220 kroner
Og så kjøpte man 2 kg. kjøttdeig i Sverige før prisøkning til 100 kroner og så økte det kanskje 15% så blir det 115 kroner.
Så forskjellen er jo sånn sett det samme/har økt.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

izzet2015 skrev: ons feb 01, 2023 10:13 pm Det er så trist at Zalo har blitt så dyrt. Det er jo en livsviktig vare....
Men der har vi jo også hovedproblemet med butikkpriser i Norge.
De fleste kjeder og Europris og andre butikker har flust av alternativer som koster det halve og kanskje både 1/3 og 1/4.
Allikevel går det ett par millioner kunder i butikken hver dag og SKAL ha zalo.

Norske forbrukere er (stort sett) både konservative og VELDIG lite prisbevisste.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Neptun skrev: ons feb 01, 2023 8:35 pm Det er i alle fall bra at det er økt fokus i mediene på de ekstremt høye matvareprisene i Norge som er helt ute av kontroll.

Håper de følger opp dette - og presenterer ei ukentlig skamliste over hvem som har øket prisene mest.
Rema har nå øket prisene klart mest, men det trengte jeg ingen bekreftelse på.

Har aldri handlet på Kiwi før grunnet liten tilgjengelighet i Trondheim, men nå skal jeg sjekke dem ut.
De tar nå 2 kroner mindre for 0,5 L Ringnes enn f.eks. Rema etter deres prishopp. Det er slike ting som teller, ikke hva mel og Zalo koster.
Kort sagt er det alt man faktisk handler inn (selv) som er viktig, ikke en kurv med varer man ikke behøver.
Selvsagt. Dog vil jo mange si at øl er luksus/unødvendig forbruk da.

William_S

Legg inn av William_S »

Evt så burde regjeringen gripe inn. Man har en sovende prisreguleringslov i Norge som faktisk burde benyttes oftere. Litt planøkonomi når ting løper løpsk bør være lett å være tilhenger av

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

VivaLV skrev: ons feb 01, 2023 10:20 pm
Neptun skrev: ons feb 01, 2023 8:35 pm Det er i alle fall bra at det er økt fokus i mediene på de ekstremt høye matvareprisene i Norge som er helt ute av kontroll.

Håper de følger opp dette - og presenterer ei ukentlig skamliste over hvem som har øket prisene mest.
Rema har nå øket prisene klart mest, men det trengte jeg ingen bekreftelse på.

Har aldri handlet på Kiwi før grunnet liten tilgjengelighet i Trondheim, men nå skal jeg sjekke dem ut.
De tar nå 2 kroner mindre for 0,5 L Ringnes enn f.eks. Rema etter deres prishopp. Det er slike ting som teller, ikke hva mel og Zalo koster.
Kort sagt er det alt man faktisk handler inn (selv) som er viktig, ikke en kurv med varer man ikke behøver.
Selvsagt. Dog vil jo mange si at øl er luksus/unødvendig forbruk da.
Det var litt spøkefullt, dog er det reelt og viktig nok. Øl er ikke unødvendig for meg og mange andre.

Da har jeg i kveld handlet på Kiwi for første gang i mitt liv - og overraskelsen var stor kan man si.
Alle vanlige varer som jeg handler - ikke kurven som Rema-Reitan kjenner innholdet i - var 15-20% billigere på Kiwi enn tilsvarende på Rema og Extra. Her er også medregnet kjente merkevarer.
Det er noe annet enn den kurven med fast innhold av kinakål, Friele kaffe osv som egentlig er temmelig uinteressant.

Ny, stor fin butikk med gratis innendørs parkering kun 5 minutter med bil med fra der jeg bor. Enormt mye bedre utvalg.
Hvor har jeg vært :?

Her skal jeg handle alle dagligvarer inntil ting evt. endrer seg. Og det skal handles i store kvanta.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

VivaLV skrev: ons feb 01, 2023 10:20 pm
izzet2015 skrev: ons feb 01, 2023 10:13 pm Det er så trist at Zalo har blitt så dyrt. Det er jo en livsviktig vare....
Men der har vi jo også hovedproblemet med butikkpriser i Norge.
De fleste kjeder og Europris og andre butikker har flust av alternativer som koster det halve og kanskje både 1/3 og 1/4.
Allikevel går det ett par millioner kunder i butikken hver dag og SKAL ha zalo.

Norske forbrukere er (stort sett) både konservative og VELDIG lite prisbevisste.
Kan ikke si noe konkret om Zalo, men generelt om vaskemidler. Jeg har prøvd mange av de billige variantene, også på Europris og Rusta. For de fleste oppgaver i hjemmet velger jeg å gå tilbake til de dyre alternativene. For de er faktisk så mye bedre. Samme som EMV, noe er veldig godt og noe er uspiselig.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Ostemanden skrev: ons feb 01, 2023 9:43 pm
Neptun skrev: ons feb 01, 2023 8:35 pm Det er i alle fall bra at det er økt fokus i mediene på de ekstremt høye matvareprisene i Norge som er helt ute av kontroll.

Håper de følger opp dette - og presenterer ei ukentlig skamliste over hvem som har øket prisene mest.
Rema har nå øket prisene klart mest, men det trengte jeg ingen bekreftelse på.

Har aldri handlet på Kiwi før grunnet liten tilgjengelighet i Trondheim, men nå skal jeg sjekke dem ut.
De tar nå 2 kroner mindre for 0,5 L Ringnes enn f.eks. Rema etter deres prishopp. Det er slike ting som teller, ikke hva mel og Zalo koster.
Kort sagt er det alt man faktisk handler inn (selv) som er viktig, ikke en kurv med varer man ikke behøver.
Trondheim er jo bare bunnpris og rema.. Husker Lidl var på kolstad/flatåsen. kjøpte egentlig bare pils og ost der
Lidl var altfor lite etablert i byen.
Det er ikke min stil å kjøre lange veier for å handle stort. Litt synd de ikke var lettere tilgjengelig.

Ellers har vi de samme butikker som alle andre byer selvsagt, også svindyre Meny :)
Bunnpris har toppris. Skjønner ikke hvem som går dit. Har kun vært der en og annen søndag for noe småtterier.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Neptun skrev: ons feb 01, 2023 8:35 pm Det er i alle fall bra at det er økt fokus i mediene på de ekstremt høye matvareprisene i Norge som er helt ute av kontroll.

Håper de følger opp dette - og presenterer ei ukentlig skamliste over hvem som har øket prisene mest.
Rema har nå øket prisene klart mest, men det trengte jeg ingen bekreftelse på.

Har aldri handlet på Kiwi før grunnet liten tilgjengelighet i Trondheim, men nå skal jeg sjekke dem ut.
De tar nå 2 kroner mindre for 0,5 L Ringnes enn f.eks. Rema etter deres prishopp. Det er slike ting som teller, ikke hva mel og Zalo koster.
Kort sagt er det alt man faktisk handler inn (selv) som er viktig, ikke en kurv med varer man ikke behøver.
Det er ikke matvareprissituasjonen som påvirker kundene; de er de mentale konsekvensene som oppstå, og som både butikkjedene, myndighetene og "eksperter" lot til å fullstendig glemme. Dette er gammel kunnskap for dagligvarebutikkeiere som er klart over at man må ha et inntrykk av rimelighet i sine prisene; man søke å bedra og berolige potensielle kjøperne med enkelte triks som 99 kr istedenfor 100 kr, for de vet det finnes en grense i kundens mentalitet. Hvis en populær vare man pleiet å kjøpe i mange år skulle "sprenge" en grense som fra 30-kronersklassen (31-29) til 40-kronersklassen, vil det forårsake reaksjoner. Her virker det som at butikkjedene, også medregnet Kiwi, hadde glemt dette. Prisstigningen skjer altfor raskt for kundene som må bruke lang tid for å akseptere høyere priser.

Men det er ikke bare det; om dette var gjort med full overlegg til tross for det nevnte, må det da betyr at produksjons-, frakts- og lagringsutgiftene er mye høyere enn ønskelig - et direkte konsekvens av Støres katastrofale feil. Hans strømstøtteordning for bedriftene bommet på selve låveveggen og sørget for at strømutgiftene bli altfor høy for produsent og selger. Mange bønder hadde dessuten sluttet, slik at det er blitt mindre enn før, og det er allerede varslet at det vil bli mindre kjøtt, melk og grønnsaker i fremtiden. Andre bønder opplevd at utgiftene for brensel og maskindrift som traktor hadde steget meget høyt. Fordi mye av maten sentraliseres mer og mer i distribusjonslagre over hele landet, betyr det ekstra transport som kjølelagring og deretter ekstra utgifter i strømforbruk og dieselforbruk.

Matproduksjon i Norge måtte ofte skje med kunstgjødsel og for fra utenlandet, som er blitt dyrere pga. svekket krone, dårlig tilgang på naturgass og de nevnte transportutgiftene. Dessuten er matimporten for norskproduserte mat - de fleste bearbeide kjøttvarer med norsk adresse har utenlandske ingredienser - mye mer omfattende enn hva de fleste realisert. Det er oppstått knapphet på mat som hvete og annet globalt sett, slik at det globale markedet måtte deretter mette etterspørselen med størst mulig bredde fra produsenter over hele verden. Dette driver opp prisen. En brød som i dag kostet 50 kroner, kunne bestå av utenlandske korn - solstikkerfrø kom oftest fra Ukraina. Tørkekatastrofen og hetebølgene i 2022 hadde fulgt til matproduksjonssvikt som bare så vidt kunne dekkes til høyere pris enn vanlig.

Det vil dessuten ikke hjelpe ved å ta bort toll på mat med tanke på valutasituasjonen og knappheten i markedet, aktuelt hadde man holdt ned prisstigningen inntil 1. februar ved å beskytte det norske markedets selvforsyningsevne. Produksjonsutgiftene er lavere i utenlandet enn i Norge. Og i Norge er næringsvirksomheten kritisk for landets realøkonomi som kultur og bosetting. Uten norske mat vil Bygde-Norge dø ut. Utallige milliarder kroner var brukt for å fremme lokalmat i Norge. For flere år siden avslørte smørkrisen at norske kunder vil heller ha kostbare smør fra deres matkultur enn billig og fremmedartede smør fra utenlandet. Man kan ikke endre egne kultur omkring mat.

Men nå kommer det til å svi skikkelig. Kundene kunne utholde det meste, men hvis de utsettes for mentale sjokk vil det få meget store og alvorlige konsekvenser for disses handlingsmønstre og matforbruk. Det vil ikke engangs hjelpe om flesteparten har råd, inntrykket vil sitte seg fast i alle uansett hvor mye eller lite penger man har. De må betale mer for strøm, vann, flere avgifter, mer skatt og mye annet. I mange kommuner har det lenge vært sulteforing - som dermed leder til ekstra skattepress. Det er lettere å spare på innkjøp enn på offentlige og daglige levekostnader.

Nå kommer mange til å spare.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Vestre skapte vel et fantastisk "Kinderegg" ved sitt fokus på prisene innen dagligvare.
1. Rema 1000 og Coop Extra vil nok redusere sine priser på de samme varene som har annonsert "prislås" på.
2. Folk løper og handler hos Kiwi framfor Rema 1000 og Coop Extra
3, Det vil gi en enda mer konsentrert til Norgesgruppen. - og ga Kiwi en markedsføringsgave verdt flere millioner kroner.
Og da er spørsmålet om det var dette Næringsministeren ønsket ?
En forskyvning av omsetning til Kiwi og Norgesgruppen vil gi Norgesgruppen mer makt - det var vel ikke det Vestre ønsket.
Hvis noen tror at Kiwi innførte "prislås" for snill mot forbrukerne, så tar de feil.
Kiwi utnyttet denne muligheten til å vinne større markedsandel og å tjene mer penger.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

erdetslik skrev: tor feb 02, 2023 8:46 am Hvis noen tror at Kiwi innførte "prislås" for snill mot forbrukerne, så tar de feil.
Kiwi utnyttet denne muligheten til å vinne større markedsandel og å tjene mer penger.
Er det ikke nettopp det som er hensikten?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Solvgutt1 skrev: tor feb 02, 2023 1:14 pm
erdetslik skrev: tor feb 02, 2023 8:46 am Hvis noen tror at Kiwi innførte "prislås" for snill mot forbrukerne, så tar de feil.
Kiwi utnyttet denne muligheten til å vinne større markedsandel og å tjene mer penger.
Er det ikke nettopp det som er hensikten?
Om noen tror at noen bedrifter er "snill" med kundene så trenger de en realitetsorientering.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Rainmaker skrev: tor feb 02, 2023 1:20 pm
Solvgutt1 skrev: tor feb 02, 2023 1:14 pm
erdetslik skrev: tor feb 02, 2023 8:46 am Hvis noen tror at Kiwi innførte "prislås" for snill mot forbrukerne, så tar de feil.
Kiwi utnyttet denne muligheten til å vinne større markedsandel og å tjene mer penger.
Er det ikke nettopp det som er hensikten?
Om noen tror at noen bedrifter er "snill" med kundene så trenger de en realitetsorientering.
Jeg skjønner bare ikke den negative vinklingen. Er ikke hele poenget med konkurranse at det skal holde prisene nede?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Solvgutt1 skrev: tor feb 02, 2023 1:24 pm
Rainmaker skrev: tor feb 02, 2023 1:20 pm
Solvgutt1 skrev: tor feb 02, 2023 1:14 pm

Er det ikke nettopp det som er hensikten?
Om noen tror at noen bedrifter er "snill" med kundene så trenger de en realitetsorientering.
Jeg skjønner bare ikke den negative vinklingen. Er ikke hele poenget med konkurranse at det skal holde prisene nede?
I et velfungerende marked vil prisene "stabiliseres" pga konkurranse. Det er ingen automatikk i at de "holdes nede". Konkurranse sørger i grunn bare for at de som selger til "ågerpriser" blir utkonkurrert.

Ideelt vil leverandører av varer bli korrigert ved at forbruker i praksis sier "jeg kjøper ikke til den prisen", og det vil fungerer på varer man ikke trenger (og varer hvor man har alternativer). På varer som man "må" ha så fungerer egentlig ikke konkurranse slik, da forbruker kjøper uansett. Så vil noen hevde at leverandørene av varer og tjenester vil konkurrere seg imellom og den som tilbyr lavest pris vinner, og andre vil enten justere seg eller dø ut. I praksis fungerer det imidlertid ikke slik. Ikke innen næringer som dagligvare. Ett moment er at aktørene er for store, og for isolerte fra den daglige driften, til at det vil skje. Ta Rema for eksempel De drifter ikke butikker. De selger en franchise til en lokal kjøpmann, og legger sine betingelser på den virksomheten. At Hans Hansen som daglig leder av den lokale butikken ikke vinner priskrigen med Kiwi'en på hjørnet betyr ikke så mye. De har fått betalt for franchisen, og får betalt for innkjøpene okke som. Går Hans Hansen konkurs kan de jo bare selge en ny franchise til Per Persen. Aksjonærene vil være like fornøyde.

Konkurransesystemet fungerer ypperlig når det er små lokale enheter som konkurrerer seg imellom. Det fungerer mindre bra når det er store (multinasjonale) konglomerater som i bunn og grunn bare deler kaken seg imellom. Det eneste vi oppnår er prisstabilitet, ikke pris reduksjon, som følge av "konkurransen". Da disse store enhetene ikke vil merke det på bunnlinjen om de får en liten dipp i inntektene fordi noen husholdninger stopper på Kiwi i stedet for Rema. Vi så det under "bestevennstuntet" med Æ-appen; Mange sluttet å bruke Rema, og omsetningen falt ganske mye i noen måneder, men var det egentlig noen indikasjoner fra Reitan og co på at det var noe stort problem? Om noe er eneste endringen at Æ har blitt mindre gunstig for kundene....

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»