Norsk kvinne funnet død i svensk fryser!

Svar
Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Re: Norsk kvinne funnet død i svensk fryser!

Legg inn av kytec »

Neptun skrev: søn mar 19, 2023 10:27 pm
newsflash skrev: søn mar 19, 2023 10:05 pm
Neptun skrev: søn mar 19, 2023 8:38 pm Det er noe av det sykeste jeg har lest.
Både at kvinnen ikke er meldt savnet, at ingen visste hun hadde bodd der - og at denne personen har hatt en død kvinne i fryseren sin i 8 år.
Hadde hun ingen slektninger eller venner i Norge?

Forøvrig synes jeg ikke denne saken er det minste morsom eller noe å spøke med.
Den er grotesk.
Ser forøvrig at avdøde var registret med inntekt i 2021, mest sannsynlig pensjon. Dermed har vi et økonomisk motiv for å oppbevare dama i fryseren selv om han ikke tok livet av henne.
Her må jeg innrømme at jeg ikke ser sammenhengen.
Dama dør, men genererer fortsatt penger om man ikke finner ut at hun er død. Hvordan kan man ikke forstå det?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

kytec skrev: søn mar 19, 2023 10:34 pm
Neptun skrev: søn mar 19, 2023 10:27 pm
newsflash skrev: søn mar 19, 2023 10:05 pm
Ser forøvrig at avdøde var registret med inntekt i 2021, mest sannsynlig pensjon. Dermed har vi et økonomisk motiv for å oppbevare dama i fryseren selv om han ikke tok livet av henne.
Her må jeg innrømme at jeg ikke ser sammenhengen.
Dama dør, men genererer fortsatt penger om man ikke finner ut at hun er død. Hvordan kan man ikke forstå det?
Hva slags nytte gjør hun som lik i fryseren?

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Neptun skrev: søn mar 19, 2023 10:39 pm
kytec skrev: søn mar 19, 2023 10:34 pm
Neptun skrev: søn mar 19, 2023 10:27 pm

Her må jeg innrømme at jeg ikke ser sammenhengen.
Dama dør, men genererer fortsatt penger om man ikke finner ut at hun er død. Hvordan kan man ikke forstå det?
Hva slags nytte gjør hun som lik i fryseren?
Hun har ligget død i fryseren i 5 år. Han har fått ca 1 million i trygd for henne..En pengemaskin.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: søn mar 19, 2023 10:39 pm
kytec skrev: søn mar 19, 2023 10:34 pm
Neptun skrev: søn mar 19, 2023 10:27 pm

Her må jeg innrømme at jeg ikke ser sammenhengen.
Dama dør, men genererer fortsatt penger om man ikke finner ut at hun er død. Hvordan kan man ikke forstå det?
Hva slags nytte gjør hun som lik i fryseren?
Om vedkommende disponerer kontoen eller bankkortet til avdøde, og kvinnen får trygd/pensjon så kan vedkommende bruke dette som en løpende inntektskilde. Denne ville stoppet om kvinnen ble meldt død.
Tror det var sånn de tenkte det (?)

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

John Garfield skrev: søn mar 19, 2023 10:49 pm
Neptun skrev: søn mar 19, 2023 10:39 pm
kytec skrev: søn mar 19, 2023 10:34 pm

Dama dør, men genererer fortsatt penger om man ikke finner ut at hun er død. Hvordan kan man ikke forstå det?
Hva slags nytte gjør hun som lik i fryseren?
Hun har ligget død i fryseren i 5 år. Han har fått ca 1 million i trygd for henne..En pengemaskin.
Men hva slags nytte gjør hun der i forhold til å være nedgravd i skogen f.eks.?

ballee
Innlegg: 307

Legg inn av ballee »

Guttorm123 skrev: søn mar 19, 2023 8:54 pm Er det slik at denne fyren er kannibal, og hun har ligget så lenge, så må hun vel ha gått ut på dato.
Nei har forstått det slik at kjøtt som oppbevares i fryser kan spises i mange år framover....

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Neptun skrev: søn mar 19, 2023 10:57 pm
John Garfield skrev: søn mar 19, 2023 10:49 pm
Neptun skrev: søn mar 19, 2023 10:39 pm

Hva slags nytte gjør hun som lik i fryseren?
Hun har ligget død i fryseren i 5 år. Han har fått ca 1 million i trygd for henne..En pengemaskin.
Men hva slags nytte gjør hun der i forhold til å være nedgravd i skogen f.eks.?
Så vidt jeg skjønte bodde han i skogen med lite naboer, så han kunne jo lett tatt likdelene noen kilometer lengre inn og begravd de ja. Han har ei fortid i norge hvor han ble dømt for 1 eller 2 voldtekter og mange tilfeller av blotting.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Neptun skrev: søn mar 19, 2023 10:57 pm
John Garfield skrev: søn mar 19, 2023 10:49 pm
Neptun skrev: søn mar 19, 2023 10:39 pm

Hva slags nytte gjør hun som lik i fryseren?
Hun har ligget død i fryseren i 5 år. Han har fått ca 1 million i trygd for henne..En pengemaskin.
Men hva slags nytte gjør hun der i forhold til å være nedgravd i skogen f.eks.?
Fordi nedgravd i skogen så kan noen finne henne tilfeldig? Hun kan bli gravd opp av et dyr eller noe. Det funket jo å ha henne i fryseren. Ingen fant henne der før han sa i fra selv.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

I følge VG var det broren til den drapssiktede som varslet politiet.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/5B ... gefoelelse

Tydeligvis en god del som har ant at noe har vært galt, men ingen har tatt ansvar og undersøkt skikkelig.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Fra fengslingsfremstillingen. Har fjernet navnet

Åklagaren yrkar i enlighet med häktningsframställan med det förtydligandet att det i
första hand yrkas att XXXXX ska häktas såsom på sannolika skäl misstänkt
för brott mot griftefrid och grovt gravfridsbrott samt att det endast för det fall rätten
finner att det saknas grund för häktning avseende dessa misstankar i andra hand yrkas
att XXXXXX ska häktas såsom skäligen misstänkt för mord.
Åklagaren gör vidare det tillägget att det även begärs tillstånd att få meddela restriktioner som avser
XXXXXX rätt att följa vad som händer i omvärlden

Stefan Liljebäck uppger att XXXXXX medger häktning och erkänner
gärningarna som avser brott mot griftefrid och grovt gravfridsbrott, men att han
förnekar gärningen som avser mord.
Stefan Liljebäck uppger vidare att XXXXXX medger att det föreligger flyktfara men bestrider kollusionsfara liksom
begäran om tillstånd att få meddela restriktioner. XXXXXX har ingen erinran
mot att förhandlingen hålls inom stängda dörrar.

Tingsrätten beslutar med stöd av 5 kap. 1 § rättegångsbalken och 18 kap. 1 §
offentlighets- och sekretesslagen att den fortsatta förhandlingen ska hållas inom
stängda dörrar.
Förhandlingen fortsätter inom stängda dörrar, se sekretessbilaga.
Tingsrätten förklarar att förhandlingen åter är offentlig och avslutad.
---

Efter enskilt övervägande avkunnar tingsrätten följande
BESLUT
XXXXXX häktas.
Åklagaren får tillstånd att meddela restriktioner. Restriktionerna får avse
inskränkningar i rätten att
 placeras tillsammans med andra intagna (s.k. samsittning),
 vistas i gemensamhet,
 följa vad som händer i omvärlden,
 ta emot besök,
 stå i förbindelse med annan genom elektronisk kommunikation, och
 sända och ta emot försändelser.
Åtal ska vara väckt vid tingsrätten senast den 31 mars 2023, kl. 11.00.

Så da er det vel bare å vente på tiltalene i slutten av mars (om de ikke får utsettelse da)

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

"Til alt overmål er det utbetalt pensjon til en person som ikke har gitt livstegn fra seg på mange år. Han har vel hatt tilgang til disse pengene også uten at noen har reagert"

Hvis trygdepengene har blitt hevet av andre, må det opprettes rutiner der mydighetene sikrer seg bekreftelse på at vedkommende lever og i dette tilfellet var avdøde heller ikke gammel eller multihandikappet.

Det er tydeligvis ikke et sikkert system.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Det skal være broren til den siktede som besøkte han på sykehuset og presset broren om den forsvunnede samboeren. Broren har blitt nektet å komme på besøk i den siktedes hjem i flere år og nå kom det et oppgjør mellom de to brødrene som førte til opplysningen om at kvinnen lå død i huset.

meldestokk

Legg inn av meldestokk »


Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Omtrent like uforklarlig som denne saken er kommentarene i denne tråden. Helt fantastisk.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Neptun skrev: tir mar 21, 2023 8:39 am Omtrent like uforklarlig som denne saken er kommentarene i denne tråden. Helt fantastisk.
Ja, det er helt utrolig at mange debattanter tydeligvis syns at denne tragiske saken egner seg til morsomheter og spøk.

Iblant lurer man på hva f..n som feiler folk.

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Big George skrev: tir mar 21, 2023 2:58 am "Til alt overmål er det utbetalt pensjon til en person som ikke har gitt livstegn fra seg på mange år.
Har du noengang hørt om at folk må kontakte NAV KUN for å "gi livstegn" fra seg?
Hvor mye vil det koste å sette opp et byrokratisk system for å sjekke dette jevnlig, og tror du seriøst at det vil lønne seg
i forhold til de ytterst få tilfellene det vil være snakk om?
For mye utbetalt vil jeg tro uansett vil bli krevd tilbake fra dødsboet.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

KansjeD skrev: tir mar 21, 2023 1:26 pm
Big George skrev: tir mar 21, 2023 2:58 am "Til alt overmål er det utbetalt pensjon til en person som ikke har gitt livstegn fra seg på mange år.
Har du noengang hørt om at folk må kontakte NAV KUN for å "gi livstegn" fra seg?
Hvor mye vil det koste å sette opp et byrokratisk system for å sjekke dette jevnlig, og tror du seriøst at det vil lønne seg
i forhold til de ytterst få tilfellene det vil være snakk om?
For mye utbetalt vil jeg tro uansett vil bli krevd tilbake fra dødsboet.
Man skulle jo tro at Norge hadde samme system som Sverige på dette området.

Hvis man er bosatt i utlandet og får trygd eller pensjonsutbetalinger fra Sverige måtte man tidligere sende in "Levnadsintyg" signert og stemplet av ambassade, konsulat eller annen godkjent myndighet hvert år.

Nå ordnes dette i de fleste tilfeller ved hjelp digitalt utbytte av informasjon.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

KansjeD skrev: tir mar 21, 2023 1:26 pm Har du noengang hørt om at folk må kontakte NAV KUN for å "gi livstegn" fra seg?
I andre europeiske land er det helt vanlig at man må bekrefte at man lever en gang i året for fortsatt å kunne motta trygdeytelser. Hvis vedkommende oppholder seg i Norge må han da henvende seg til eksempelvis politiet i Norge, som må sjekke legitimasjon og skrive en bekreftelse på at vedkommende lever.

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

MacanT skrev: tir mar 21, 2023 2:11 pm
KansjeD skrev: tir mar 21, 2023 1:26 pm
Big George skrev: tir mar 21, 2023 2:58 am "Til alt overmål er det utbetalt pensjon til en person som ikke har gitt livstegn fra seg på mange år.
Har du noengang hørt om at folk må kontakte NAV KUN for å "gi livstegn" fra seg?
Hvor mye vil det koste å sette opp et byrokratisk system for å sjekke dette jevnlig, og tror du seriøst at det vil lønne seg
i forhold til de ytterst få tilfellene det vil være snakk om?
For mye utbetalt vil jeg tro uansett vil bli krevd tilbake fra dødsboet.
Man skulle jo tro at Norge hadde samme system som Sverige på dette området.

Hvis man er bosatt i utlandet og får trygd eller pensjonsutbetalinger fra Sverige måtte man tidligere sende in "Levnadsintyg" signert og stemplet av ambassade, konsulat eller annen godkjent myndighet hvert år.

Nå ordnes dette i de fleste tilfeller ved hjelp digitalt utbytte av informasjon.
Beklager. Jeg glemte helt av at denne saken ikke var i Norge.
Selvsagt må det være mulig å kontrollere de som får utbetalinger sendt ut av landet.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

"Hvor mye vil det koste å sette opp et byrokratisk system for å sjekke dette jevnlig, og tror du seriøst at det vil lønne seg
i forhold til de ytterst få tilfellene det vil være snakk om?
For mye utbetalt vil jeg tro uansett vil bli krevd tilbake fra dødsboet." sitat slutt.

Tror neppe det går med veldig mye tid til å sjekke noen hundre saker pr år.
Poenget er delvis at det neppe er dekning i dødsboet.
Har noen hevet pengene i et år er det muligens 250 000 kr.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Texas_John skrev: tir mar 21, 2023 2:18 pm
KansjeD skrev: tir mar 21, 2023 1:26 pm Har du noengang hørt om at folk må kontakte NAV KUN for å "gi livstegn" fra seg?
I andre europeiske land er det helt vanlig at man må bekrefte at man lever en gang i året for fortsatt å kunne motta trygdeytelser. Hvis vedkommende oppholder seg i Norge må han da henvende seg til eksempelvis politiet i Norge, som må sjekke legitimasjon og skrive en bekreftelse på at vedkommende lever.
Skulle bare mangle.
Det er vel bare Norge som gladelig utbetaler i årevis til personer som ikke gir livstegn.

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Big George skrev: tir mar 21, 2023 4:56 pm Tror neppe det går med veldig mye tid til å sjekke noen hundre saker pr år.
Som nenvt overfor så har jeg korrigert meg selv. Jeg glemte helt av at dette var i utlandet,
og at det derfor ikke gjaldt alle landets trygdemottakere.
Det er selvsagt en mye enklere sak å sjekke de forholdsvis få som få trygd sendt ut av landet.

meldestokk

Legg inn av meldestokk »

KansjeD skrev: tir mar 21, 2023 1:26 pm
Big George skrev: tir mar 21, 2023 2:58 am "Til alt overmål er det utbetalt pensjon til en person som ikke har gitt livstegn fra seg på mange år.
Har du noengang hørt om at folk må kontakte NAV KUN for å "gi livstegn" fra seg?
Hvor mye vil det koste å sette opp et byrokratisk system for å sjekke dette jevnlig, og tror du seriøst at det vil lønne seg
i forhold til de ytterst få tilfellene det vil være snakk om?
Har lang erfaring som NAV-klient (arbeidssøker/sosialklient), og det var akkurat det de brukte mest tid på :D Meldekort annenhver uke, møte på sosialkontoret annenhver uke (bare for å melde meg), møte på meningsløse tiltak. Ja, det er et svært system og koster mye. Holder de NAV-ansatte i arbeid hvertfall. Minimalt med tid ble brukt på konstruktive tiltak for klientene. Var psykisk tortur å møte på NAV og vente på svar på søknader, tok mange dager å komme seg etterpå. Nå er jeg uføretrygdet, og da er det ingen kontroll på hva man gjør og hvor man er, en helt annen verden, det var en lykkelig dag å få uføretrygden.

Kunne gjerne møtt opp en gang i året for å vise legitimasjon, men bedre om det hadde vært hos politiet/skattetaten e.l. enn NAV.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Man må ha et system for å sjekke om trygdemottakeren faktisk lever, ellers ville man risikere at pårørende misbrukte trygden i veldig mange år.
Enten trygdemottakeren bor i Norge eller utlandet er dette neppe veldig tidkrevende eller ressurs-
krevende.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Legger ned drapsetterforskningen av frysebokssaken i Sverige:

– Jeg har besluttet å legge ned etterforskningen av mord, ettersom obdukjsonsrapporten ikke kunne vise noen dødsårsak. Intet annet i saken etterforskningen av heller kunnet bevise at det handler om et mord, sier aktor Linda Karlsson i en pressemelding gjengitt av Expressen.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... cd2817ba83

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»