Kast transene ut av kvinneidretten ASAP!

Svar
Mehell

Re: Kast transene ut av kvinneidretten ASAP!

Legg inn av Mehell »

kytec skrev: søn mar 26, 2023 7:26 pm
Ljot skrev: søn mar 26, 2023 7:20 pm
Mehell skrev: søn mar 26, 2023 7:10 pm

Sånn må det vel absolutt ikke være. Hvorfor skal kvinner som bedriver idrett måtte bli skadelidende av noen menns valg om å få en uærlig fordel ved å delta i kvinneidrett?
To muligheter:
1)Nekt dem å delta
3)Opprett en ny klasse for disse transpersonene og de som har fullført kjønnskifte.
Hvis du leser en gang til vil du nok se at vi er enige.
La merke til at det var en liten lesefeil fra gode gamle Mehell der ja, godt det ordner seg.
Hverken første eller siste gang, det kan jeg i hvert fall love deg :)

Mehell

Legg inn av Mehell »

Ljot skrev: søn mar 26, 2023 7:20 pm
Mehell skrev: søn mar 26, 2023 7:10 pm
Ljot skrev: søn mar 26, 2023 7:07 pm
Greit oppsummert. Jeg tenker at det ikke er en menneskerett å kunne være en aktiv, konkurrerende idrettsutøver. Her er det andre livsvalg som har gått foran, som umuliggjør konkurranseidrett i kjønnsdelte grener. Og sånn må det tross alt være.
Sånn må det vel absolutt ikke være. Hvorfor skal kvinner som bedriver idrett måtte bli skadelidende av noen menns valg om å få en uærlig fordel ved å delta i kvinneidrett?
To muligheter:
1)Nekt dem å delta
3)Opprett en ny klasse for disse transpersonene og de som har fullført kjønnskifte.
Hvis du leser en gang til vil du nok se at vi er enige.
Jepp, beklager det.
Litt for rask på avtrekkeren.
Poengene mine står uansett, selv om vi ikke er uenige om dem:)

William_S

Legg inn av William_S »

Det virker som noen har et VM i å spre mest mulig drit om transpersoner gående.

Mehell

Legg inn av Mehell »

William_S skrev: søn mar 26, 2023 7:36 pm Det virker som noen har et VM i å spre mest mulig drit om transpersoner gående.
Hvis det er meg du sikter til så stemmer det overhodet ikke.
Jeg stiller bare spørsmål som fortjener svar.
Jeg hverken dømmer, ser ned på eller snakker dritt om personer som er paranoid schizofrene heller, for å fortsette med det eksempelet, og jeg er glad for at dette er en kjent lidelse som folk får hjelp til å leve med.

Man kan være uenig uten at det er noen onde tanker, vet du.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

SmukkeBasse skrev: søn mar 26, 2023 5:38 pm
kytec skrev: søn mar 26, 2023 5:37 pm
Malacay skrev: søn mar 26, 2023 4:20 pm Selvfølgelig er transkvinner kvinner, men når det kommer til idrett har de såpass store fysiske fordeler i forhold til andre kvinner at det blir urettferdig .
Transer er ikke kvinner. De kan føle seg som kvinner, et fåtall av dem kan se ut som kvinner, men de kan aldri bli kvinner.

Det må dere bare legge av dere.
De kan vel ikke akkurat "føle seg" som kvinner heller? De har aldri vært kvinner, og har følgelig ingen forutsetninger for å vite hvordan det føles å være en.
Akkurat.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Tenk hvor bra kvinnefotballen ville blitt med ett innslag av røslige karer som dog føler seg som kvinner. Det kunne blitt ellevilt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

kytec skrev: søn mar 26, 2023 5:55 pm
SmukkeBasse skrev: søn mar 26, 2023 5:38 pm
kytec skrev: søn mar 26, 2023 5:37 pm

Transer er ikke kvinner. De kan føle seg som kvinner, et fåtall av dem kan se ut som kvinner, men de kan aldri bli kvinner.

Det må dere bare legge av dere.
De kan vel ikke akkurat "føle seg" som kvinner heller? De har aldri vært kvinner, og har følgelig ingen forutsetninger for å vite hvordan det føles å være en.
Jeg må innrømme at han der pene gutte-dama Emma Ellingsen både ser ut som og høres ut som hun vet hvordan det er å føle seg som kvinne.
Jeg tenker at jeg er super straight, men jeg hadde blitt usikker hvis Emma Ellingsen hadde banka på døra.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Kongemannen skrev: søn mar 26, 2023 7:51 pm Tenk hvor bra kvinnefotballen ville blitt med ett innslag av røslige karer som dog føler seg som kvinner. Det kunne blitt ellevilt.
Martine Ødegaard på midtbanen og Erline Brautine Haaland på topp.
Tror Norge kunne vunnet mesterskap da.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Skraevadottir skrev: søn mar 26, 2023 7:57 pm
kytec skrev: søn mar 26, 2023 5:55 pm
SmukkeBasse skrev: søn mar 26, 2023 5:38 pm

De kan vel ikke akkurat "føle seg" som kvinner heller? De har aldri vært kvinner, og har følgelig ingen forutsetninger for å vite hvordan det føles å være en.
Jeg må innrømme at han der pene gutte-dama Emma Ellingsen både ser ut som og høres ut som hun vet hvordan det er å føle seg som kvinne.
Jeg tenker at jeg er super straight, men jeg hadde blitt usikker hvis Emma Ellingsen hadde banka på døra.
Hun har fullført operasjonene og blitt kvinne, ikke sant?
Eller er hun en hen?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Mehell skrev: søn mar 26, 2023 7:59 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 26, 2023 7:57 pm
kytec skrev: søn mar 26, 2023 5:55 pm

Jeg må innrømme at han der pene gutte-dama Emma Ellingsen både ser ut som og høres ut som hun vet hvordan det er å føle seg som kvinne.
Jeg tenker at jeg er super straight, men jeg hadde blitt usikker hvis Emma Ellingsen hadde banka på døra.
Hun har fullført operasjonene og blitt kvinne, ikke sant?
Eller er hun en hen?
Dette er en kvinne, en veldig pen kvinne også. Tror hun fikk gjennomført det meste som barn.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Malacay skrev: søn mar 26, 2023 7:54 pm
SmukkeBasse skrev: søn mar 26, 2023 5:38 pm
kytec skrev: søn mar 26, 2023 5:37 pm

Transer er ikke kvinner. De kan føle seg som kvinner, et fåtall av dem kan se ut som kvinner, men de kan aldri bli kvinner.

Det må dere bare legge av dere.
De kan vel ikke akkurat "føle seg" som kvinner heller? De har aldri vært kvinner, og har følgelig ingen forutsetninger for å vite hvordan det føles å være en.
Hvis de ikke føler seg som menn hva tror du de føler seg som da ?
De føler seg nok slik som de tenker en kvinne føleler seg, de fleste har hatt nærkontakt med sine feminine sider storparten av livet og kan selvsagt føre seg accordingly, det er bare å se på nevnte Emma.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Skraevadottir skrev: søn mar 26, 2023 8:11 pm
Mehell skrev: søn mar 26, 2023 7:59 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 26, 2023 7:57 pm Jeg tenker at jeg er super straight, men jeg hadde blitt usikker hvis Emma Ellingsen hadde banka på døra.
Hun har fullført operasjonene og blitt kvinne, ikke sant?
Eller er hun en hen?
Dette er en kvinne, en veldig pen kvinne også. Tror hun fikk gjennomført det meste som barn.
Ja, husker det var et program om henne for mange år siden.
Håper hun er lykkelig som kvinne nå, og at ikke oppmerksomheten hun fikk som ung plager henne på noe vis.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Skraevadottir skrev: søn mar 26, 2023 8:11 pm
Mehell skrev: søn mar 26, 2023 7:59 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 26, 2023 7:57 pm Jeg tenker at jeg er super straight, men jeg hadde blitt usikker hvis Emma Ellingsen hadde banka på døra.
Hun har fullført operasjonene og blitt kvinne, ikke sant?
Eller er hun en hen?
Dette er en kvinne, en veldig pen kvinne også. Tror hun fikk gjennomført det meste som barn.
Hadde kuk til hun var 18 år, fikk pupper rundt 16 års alderen. I tillegg gikk hun på pubertetsutsettende medisiner slik at det ikke skulle komme gutte pubertetsgreier frem.

Før den tid tror jeg ikke det ble gjort så mye annet at hun hadde langt hår, kjoler og oppførte seg jentete.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Mehell skrev: søn mar 26, 2023 8:14 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 26, 2023 8:11 pm
Mehell skrev: søn mar 26, 2023 7:59 pm

Hun har fullført operasjonene og blitt kvinne, ikke sant?
Eller er hun en hen?
Dette er en kvinne, en veldig pen kvinne også. Tror hun fikk gjennomført det meste som barn.
Ja, husker det var et program om henne for mange år siden.
Håper hun er lykkelig som kvinne nå, og at ikke oppmerksomheten hun fikk som ung plager henne på noe vis.
Den oppmerksomheten er levebrødet hennes, så det går nok bra.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

kytec skrev: søn mar 26, 2023 8:16 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 26, 2023 8:11 pm
Mehell skrev: søn mar 26, 2023 7:59 pm

Hun har fullført operasjonene og blitt kvinne, ikke sant?
Eller er hun en hen?
Dette er en kvinne, en veldig pen kvinne også. Tror hun fikk gjennomført det meste som barn.
Hadde kuk til hun var 18 år, fikk pupper rundt 16 års alderen. I tillegg gikk hun på pubertetsutsettende medisiner slik at det ikke skulle komme gutte pubertetsgreier frem.

Før den tid tror jeg ikke det ble gjort så mye annet at hun hadde langt hår, kjoler og oppførte seg jentete.
Her er du god!

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Solvgutt1 skrev: søn mar 26, 2023 7:18 pm
Mehell skrev: søn mar 26, 2023 7:15 pm En ting som jeg kom til å tenke på.
Det er jo in å være en mann fanget i en kvinnekropp, men tror ikke jeg klarer å huske et eneste tilfelle av en kvinne som er fanget i en mannskropp. Finnes sikkert de og, men er det sjeldnere?

Jeg er uansett for gammel til dette tøvet. Jeg skal klare å respektere folk uansett hva de er og uansett hva de mener eller føler at de er, men i min verden er det to kjønn. Mann og kvinne.

Jeg identifiserer meg rett og slett som en heterofil, hvit mann som tror at det bare finnes to kjønn. Regner med at alle kan respektere mine følelser og tanker rundt dette.
Flertallet av de som skifter juridisk kjønn er de som går fra kvinne til menn, i alle fall. Sånn sett virker det mest normalt med transmenn. Men de er kanskje ikke like kontroversielle
De mest kjente offentlig er vel de som har detransisjonert. Som har fått livet sitt ødelagt.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

missChance skrev: søn mar 26, 2023 8:28 pm
Solvgutt1 skrev: søn mar 26, 2023 7:18 pm
Mehell skrev: søn mar 26, 2023 7:15 pm En ting som jeg kom til å tenke på.
Det er jo in å være en mann fanget i en kvinnekropp, men tror ikke jeg klarer å huske et eneste tilfelle av en kvinne som er fanget i en mannskropp. Finnes sikkert de og, men er det sjeldnere?

Jeg er uansett for gammel til dette tøvet. Jeg skal klare å respektere folk uansett hva de er og uansett hva de mener eller føler at de er, men i min verden er det to kjønn. Mann og kvinne.

Jeg identifiserer meg rett og slett som en heterofil, hvit mann som tror at det bare finnes to kjønn. Regner med at alle kan respektere mine følelser og tanker rundt dette.
Flertallet av de som skifter juridisk kjønn er de som går fra kvinne til menn, i alle fall. Sånn sett virker det mest normalt med transmenn. Men de er kanskje ikke like kontroversielle
De mest kjente offentlig er vel de som har detransisjonert. Som har fått livet sitt ødelagt.
Hvem da?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Winnowill skrev: søn mar 26, 2023 8:38 pm
missChance skrev: søn mar 26, 2023 8:28 pm
Solvgutt1 skrev: søn mar 26, 2023 7:18 pm
Flertallet av de som skifter juridisk kjønn er de som går fra kvinne til menn, i alle fall. Sånn sett virker det mest normalt med transmenn. Men de er kanskje ikke like kontroversielle
De mest kjente offentlig er vel de som har detransisjonert. Som har fått livet sitt ødelagt.
Hvem da?
Chloe Cole for eksempel. "T + Blockers at 13, Double Mastectomy at 15, detransed at 16". Hun får selvfølgelig rettet en del beskyldninger mot seg, for det er ikke populært.

Mehell

Legg inn av Mehell »


StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Malacay skrev: søn mar 26, 2023 4:20 pm Selvfølgelig er transkvinner kvinner, men når det kommer til idrett har de såpass store fysiske fordeler i forhold til andre kvinner at det blir urettferdig .
Er det også like selvfølgelig at trans katter er katter?

Og burde de kunne avlives om de blir aggressive? Eller kastreres for å unngå at de formerer seg hvis eieren ønsker det?

Det som jeg finner litt merkelig er at denne katten har gått til psykologer og menneskeleger. Det er vel ikke normalt for en katt? Og det som er helt sensasjonelt er vel at vi her har en katt som faktisk kan snakke menneskespråk. Dette må det forskes på, for at en katt kan lære seg menneskespråk må vi jo komme til bunns av så vi kan se om andre dyr også kan lære seg dette.

Mehell

Legg inn av Mehell »

StormEagle skrev: man mar 27, 2023 2:16 am
Malacay skrev: søn mar 26, 2023 4:20 pm Selvfølgelig er transkvinner kvinner, men når det kommer til idrett har de såpass store fysiske fordeler i forhold til andre kvinner at det blir urettferdig .
Er det også like selvfølgelig at trans katter er katter?
► Show Spoiler
Og burde de kunne avlives om de blir aggressive? Eller kastreres for å unngå at de formerer seg hvis eieren ønsker det?
Ehhm........... Jeg lo, må innrømme det. Spesielt av kommentarene under vidoen på Youtube.
Det er kanskje lett å tro at denne kvinnen har en vrangforestilling, eller at det er et eller annet som har krøllet seg i hjernen på henne. Men er ikke dette egentlig bare nok en "født i feil kropp"-greie? Og hva mener WOKE-kulturen egentlig om tilfeller som dette?

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Det minner meg om saken som ble fremstilt i alle de transfobiske mediene om Paralympics basketball laget som "jukset" ved å ikke være sertifiserte mentalt handicappede personer:
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... -gold.html
Det de transfobiske mediene ikke vet er jo selvfølgelig at disse jo identifiserte seg som mentalt handicappede. Altså transhandcappede. Og som vitenskapen har vist så er alle transer det de identifiserer seg som. Så det var ingen "juksing" her, bare et transfobisk pressekorps som kommer med hatefulle ytringer og falske nyheter mot disse modige transhandicappede idrettsutøverene.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

kytec skrev: lør mar 25, 2023 6:44 pm
Tjaaah skrev: lør mar 25, 2023 6:40 pm
kytec skrev: lør mar 25, 2023 6:13 pm

He, he, he, det blir jo kjedelig.

Satser på det er noen woke-re som er på ballen snart.

Denne mannen eller kvinnen??!! i artikkelen har til alt overmål levd som mann i over 45 år.

For de kvinnelige motstandere må de føle det som en syklist som må konkurrere mot en på lett mototsykkel.
Problemet forverres av at de har helt sinnsyke verdier for hvor mye testosteron som er tillatt. For biologiske kvinner tror jeg det tilsvarer at de er nødt til å gå på steroider.

Folk må gjerne få bytte kjønn, men transkvinner i idrett er helt latterlig.
Disse transedamene er vel i bunn og grunn like som de mest bolede kvinnelige utøverene fra DDR på 70-tallet.

Mener å ha lest at flere av dem utviklet penis fra klitoris pga alle stereoidene.
Damene som konkurrerte for DDR på 70-tallet og dissse utøveren vi nå prater om er ikke like. Tvert i mot er de diametralt forskjellige.

DDR-damene var biologisk fødte damer med XX-kromosom som dyttet i seg hormomer for å øke sitt testosteronnivå. Uten at det endret deres biologiske kjønn (hvilket jo er umulig).

Transdamene er jo biologisk fødte menn med XY-kromosom som tar hormoner for å redusere sitt testosteronnivå (for å komme under grensene som er satt). Men et lavere testosteronnivå endrer ikke på det faktum at de er biologiske menn.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Skraevadottir skrev: søn mar 26, 2023 8:11 pm
Mehell skrev: søn mar 26, 2023 7:59 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 26, 2023 7:57 pm Jeg tenker at jeg er super straight, men jeg hadde blitt usikker hvis Emma Ellingsen hadde banka på døra.
Hun har fullført operasjonene og blitt kvinne, ikke sant?
Eller er hun en hen?
Dette er en kvinne, en veldig pen kvinne også. Tror hun fikk gjennomført det meste som barn.
Juridisk sett er hun jo kvinne. Men biologisk så er hun fremdeles en mann. Hun har XY-kromosomer og produserer små kjønnsceller (dvs sædceller). I den grad hun produserer noen kjønnceller i det hele tatt etter den behandlingen hun har vært i gjennom.

Det er ikke mulig å skifte biologisk kjønn.

Men jeg har ikke noen problemer med å kalle henne hun. Hvis det er det hun ønsker skal jeg respektere det. Og så er det jo lett å huske hvilket pronom hun ønsker at vi skal bruke da hele hennes fremtoning er feminin.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Zorbeltuss skrev: søn mar 26, 2023 6:59 pm Altså diskusjonen i denne tråden er jo: Er det riktig at de som er født som mann skal få lov til å konkurrere i kvinneklassen i (profesjonell) idrett?
-Her er vi stort sett enige at det synes vi at det ikke skal være anledning til.

Så kommer "The Usual Suspects" og forsøpler tråden sin med den sedvanlige dritten sin om hvorvidt det går an å endre kjønn og fyrer av personangrep mot alle som ikke sier seg 100% enig.
Nå går det jo ikke an å skifte biologisk kjønn så det må være lov å protestere på det mot de som påstår det. Men man trenger jo ikke slenge dritt til de som er uopplyste.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den man mar 27, 2023 8:38 am, redigert 1 gang totalt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Mehell skrev: søn mar 26, 2023 7:10 pm
Ljot skrev: søn mar 26, 2023 7:07 pm
Zorbeltuss skrev: søn mar 26, 2023 6:59 pm Altså diskusjonen i denne tråden er jo: Er det riktig at de som er født som mann skal få lov til å konkurrere i kvinneklassen i (profesjonell) idrett?
-Her er vi stort sett enige at det synes vi at det ikke skal være anledning til.

Så kommer "The Usual Suspects" og forsøpler tråden sin med den sedvanlige dritten sin om hvorvidt det går an å endre kjønn og fyrer av personangrep mot alle som ikke sier seg 100% enig.
Greit oppsummert. Jeg tenker at det ikke er en menneskerett å kunne være en aktiv, konkurrerende idrettsutøver. Her er det andre livsvalg som har gått foran, som umuliggjør konkurranseidrett i kjønnsdelte grener. Og sånn må det tross alt være.
Sånn må det vel absolutt ikke være. Hvorfor skal kvinner som bedriver idrett måtte bli skadelidende av noen menns valg om å få en uærlig fordel ved å delta i kvinneidrett?
To muligheter:
1)Nekt dem å delta
3)Opprett en ny klasse for disse transpersonene og de som har fullført kjønnskifte.
Det finnes en tredje mye enklere løsning. De kan delta i herreklassen. Ingen hindrer dem i det. Så påstanden om at de forhindres fra å bedrive idrett stemmer ikke.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Champis skrev: søn mar 26, 2023 3:03 am Selvsagt skal transer få muligheten til å drive idrett på profesjonelt nivå som alle andre!! Latterlig hvis de skal kanselleres bare fordi de har blitt født i feil kropp. Vi er tross alt i 2023 nå. Vi kan ikke komme dit at vi skal diskriminere folk basert på kjønnsidentitet når det kommer til å drive med idrett. Alle har sin rett til å delta og konkurrere. Klarer man å drive det så langt at man er blant de aller beste, så må resten bare forholde seg til det.
Så hvis en fyr som veier 100 kg føler seg som 74 kg, så kan han melde seg på i mellomvektsklassen, i stedet for der hvor fysikken hans tilsier at han hører hjemme?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

oddvar_kjempebra skrev: man mar 27, 2023 8:30 am
Skraevadottir skrev: søn mar 26, 2023 8:11 pm
Mehell skrev: søn mar 26, 2023 7:59 pm

Hun har fullført operasjonene og blitt kvinne, ikke sant?
Eller er hun en hen?
Dette er en kvinne, en veldig pen kvinne også. Tror hun fikk gjennomført det meste som barn.
Juridisk sett er hun jo kvinne. Men biologisk så er hun fremdeles en mann. Hun har XY-kromosomer og produserer små kjønnsceller (dvs sædceller). I den grad hun produserer noen kjønnceller i det hele tatt etter den behandlingen hun har vært i gjennom.

Det er ikke mulig å skifte biologisk kjønn.

Men jeg har ikke noen problemer med å kalle henne hun. Hvis det er det hun ønsker skal jeg respektere det. Og så er det jo lett å huske hvilket pronom hun ønsker at vi skal bruke da hele hennes fremtoning er feminin.
Det er det som er poenget mitt. Jeg har ingen problemer med å tenke at dette er en kvinne, selv om hun biologisk sett er født gutt. Hun begynte vel også behandlinga pre-pubertet, som gjør at resultatet blir ganske annerledes enn om det gjøres post-pubertet. Det er vel også et sentralt spørsmål ifm. idrett her. Jeg er helt på linje med de som mener at biologiske menn ikke kan delta i kvinneklassen med mindre kjønnskorrigeringen skjedde så tidlig at de ikke har dratt fordel av å være født mann. Om de får lov til å delta til tross for dette, så er det en diskriminering av alle andre som bedriver idrett. Det er mange som trekker fram individuelle rettigheter som argument for at en slik person skal få delta, men individuelle rettigheter har også alle biologiske kvinner som må konkurrere mot biologiske menn. Negative friheter er også sterkere enn positive rettigheter, så da er det en no brainer for meg.

Ellers tenker jeg også at det går an å ha to tanker i hodet på samme tid, som deg. Altså tenke at biologisk kjønn er biologisk kjønn og sånn er det bare, men at noen identifiserer seg som noe annet tenker jeg bare at en må respektere. En kan si at de ikke "vet" hva de egentlig føler seg som, men det gjør i hvert fall ikke vi som står på utsiden og dømmer. Jeg har selv et søsken som ikke identifiserer seg som sitt biologiske kjønn. Det var for meg helt uproblematisk å akseptere, faktisk så tenkte jeg nesten ikke over det en gang.
Sist redigert av Skraevadottir den man mar 27, 2023 8:54 am, redigert 1 gang totalt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Skraevadottir skrev: man mar 27, 2023 8:50 am
oddvar_kjempebra skrev: man mar 27, 2023 8:30 am
Skraevadottir skrev: søn mar 26, 2023 8:11 pm Dette er en kvinne, en veldig pen kvinne også. Tror hun fikk gjennomført det meste som barn.
Juridisk sett er hun jo kvinne. Men biologisk så er hun fremdeles en mann. Hun har XY-kromosomer og produserer små kjønnsceller (dvs sædceller). I den grad hun produserer noen kjønnceller i det hele tatt etter den behandlingen hun har vært i gjennom.

Det er ikke mulig å skifte biologisk kjønn.

Men jeg har ikke noen problemer med å kalle henne hun. Hvis det er det hun ønsker skal jeg respektere det. Og så er det jo lett å huske hvilket pronom hun ønsker at vi skal bruke da hele hennes fremtoning er feminin.
Det er det som er poenget mitt. Jeg har ingen problemer med å tenke at dette er en kvinne, selv om hun biologisk sett er født gutt. Hun begynte vel også behandlinga pre-pubertet, som gjør at resultatet blir ganske annerledes enn om det gjøres post-pubertet.
Tja. Rent useendemessig hjelper det nok å blokkere puberteten. Men biologisk endrer det ingenting og operasjon i genitaliene må man uansett ha hvis man vil fremstå som "hel" kvinne.

Samtidig er det jo et ekstremt grep man gjør ved å blokkere puberteten og starte forberedelser for operasjoner og hormonbehandling. Ingen i den alderen vil være voksne nok til å ta en så drastisk avgjørelse. Så da er spørsmålet om vi voksne (foreldre og/eller medisinsk personell) skal ha muligheten til å fremtvinge slike alvorlige grep.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Skraevadottir skrev: man mar 27, 2023 8:50 am
oddvar_kjempebra skrev: man mar 27, 2023 8:30 am
Skraevadottir skrev: søn mar 26, 2023 8:11 pm Dette er en kvinne, en veldig pen kvinne også. Tror hun fikk gjennomført det meste som barn.
Juridisk sett er hun jo kvinne. Men biologisk så er hun fremdeles en mann. Hun har XY-kromosomer og produserer små kjønnsceller (dvs sædceller). I den grad hun produserer noen kjønnceller i det hele tatt etter den behandlingen hun har vært i gjennom.

Det er ikke mulig å skifte biologisk kjønn.

Men jeg har ikke noen problemer med å kalle henne hun. Hvis det er det hun ønsker skal jeg respektere det. Og så er det jo lett å huske hvilket pronom hun ønsker at vi skal bruke da hele hennes fremtoning er feminin.
Det er det som er poenget mitt. Jeg har ingen problemer med å tenke at dette er en kvinne, selv om hun biologisk sett er født gutt. Hun begynte vel også behandlinga pre-pubertet, som gjør at resultatet blir ganske annerledes enn om det gjøres post-pubertet. Det er vel også et sentralt spørsmål ifm. idrett her. Jeg er helt på linje med de som mener at biologiske menn ikke kan delta i kvinneklassen med mindre kjønnskorrigeringen skjedde så tidlig at de ikke har dratt fordel av å være født mann. Om de får lov til å delta til tross for dette, så er det en diskriminering av alle andre som bedriver idrett. Det er mange som trekker fram individuelle rettigheter som argument for at en slik person skal få delta, men individuelle rettigheter har også alle biologiske kvinner som må konkurrere mot biologiske menn. Negative friheter er også sterkere enn positive rettigheter, så da er det en no brainer for meg.

Ellers tenker jeg også at det går an å ha to tanker i hodet på samme tid, som deg. Altså tenke at biologisk kjønn er biologisk kjønn og sånn er det bare, men at noen identifiserer seg som noe annet tenker jeg bare at en må respektere. En kan si at de ikke "vet" hva de egentlig føler seg som, men det gjør i hvert fall ikke vi som står på utsiden og dømmer. Jeg har selv et søsken som ikke identifiserer seg som sitt biologiske kjønn. Det var for meg helt uproblematisk å akseptere, faktisk så tenkte jeg nesten ikke over det en gang.
I de fleste tilfeller er det jo ikke så vanskelig å akseptere at noen identifiserer seg som noe annet enn det naturen har gjort dem til. Men det finnes jo gråsoner og også helt uakseptable situasjoner. Hvis naboen din som fra naturen side var en 40 år gammel mann indentifiserte seg som en 14 år gammel jente, ville du da latt din tenåringssønn date hen?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»