Wokenytt: Nå endres stedsnavnene i Norge

Svar
Knaberaps

Re: Wokenytt: Nå endres stedsnavnene i Norge

Legg inn av Knaberaps »

Guttorm123 skrev: fre mai 12, 2023 4:08 pm Og hva med pakkisen?
Den kan bli litt tricky, men et bindestrek vil muligens kunne fikse den. Pakk-isen.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 4:04 pm
Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 3:47 pm
Knaberaps skrev: fre mai 12, 2023 3:31 pm

Svartisen ligger nok tynt an i nær fremtid. Husk at du leste det her inne først...
Du fikk med deg at det var Anti-rasistisk senter selv som ba om de nye navnene Svartdalen, Svartfjellet og Svartpynten?
Har du ikke skjønt hvordan postmoderne kulturmarxisme fungerer enda?
Det er svært mye som har "svart" og "hvit" i seg i norske navn, så det verken praktisk gjennomførbart eller ønskelig å endre alt dette.

Denne tråden viser vel bare at alfahanner blir til aspeløv når 3 ukjente fjell i et isøde skifter navn.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 4:08 pm Jeg blir helt slapp av dumskapen som tyter ut fra ytterste høyre...
Vanskelig å være uenig i den. Dumskap i dag, radikal venstres politikk i morgen.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 4:13 pm Denne tråden viser vel bare at alfahanner blir til aspeløv når 3 ukjente fjell i et isøde skifter navn.
Det er en trend vi har sett de seneste årene som har gitt hakeslipp til 99% av befolkningen. Jeg sier ikke at f.eks. Svartisen vil skifte navn, men jeg er temmelig sikker på at forslag om det vil komme.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Knaberaps skrev: fre mai 12, 2023 4:17 pm
Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 4:13 pm Denne tråden viser vel bare at alfahanner blir til aspeløv når 3 ukjente fjell i et isøde skifter navn.
Det er en trend vi har sett de seneste årene som har gitt hakeslipp til 99% av befolkningen. Jeg sier ikke at f.eks. Svartisen vil skifte navn, men jeg er temmelig sikker på at forslag om det vil komme.
Hvis utviklingen var så forferdelig så er det litt rart at noen av dere stadig må dikte opp ting som liksom skal skje i fremtiden for at det skal virke sjokkerende.
Sist redigert av Folk_flesk den fre mai 12, 2023 4:21 pm, redigert 1 gang totalt.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 4:13 pm
Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 4:04 pm Har du ikke skjønt hvordan postmoderne kulturmarxisme fungerer enda?
Det er svært mye som har "svart" og "hvit" i seg i norske navn, så det verken praktisk gjennomførbart eller ønskelig å endre alt dette.

Denne tråden viser vel bare at alfahanner blir til aspeløv når 3 ukjente fjell i et isøde skifter navn.
Virker vel snarere som dere blir til aspeløv av disse navnene, noe som er langt mer patetisk enn det å er å bli til aspeløv av kulturrevolusjonistisk historierevisjonisme - en aktivitet som dere har en svært lang og tro praksis for å bedrive i totalitære regimer

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 4:21 pm
Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 4:13 pm
Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 4:04 pm Har du ikke skjønt hvordan postmoderne kulturmarxisme fungerer enda?
Det er svært mye som har "svart" og "hvit" i seg i norske navn, så det verken praktisk gjennomførbart eller ønskelig å endre alt dette.

Denne tråden viser vel bare at alfahanner blir til aspeløv når 3 ukjente fjell i et isøde skifter navn.
Virker vel snarere som dere blir til aspeløv av disse navnene, noe som er langt mer patetisk enn det å er å bli til aspeløv av kulturrevolusjonistisk historierevisjonisme - en aktivitet som dere har en svært lang og tro praksis for å bedrive
Så du innrømmer mao at du er redd?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 4:21 pm Hvis utviklingen var så forferdelig så er det litt rart at noen av dere stadig må dikte opp ting som liksom skal skje i fremtiden for at det skal virke sjokkerende.
Vi har sett denne "diktningen" tidligere som har slått til. Men positivt er det jo at du synes det virker sjokkerende.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 4:22 pm
Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 4:21 pm
Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 4:13 pm

Det er svært mye som har "svart" og "hvit" i seg i norske navn, så det verken praktisk gjennomførbart eller ønskelig å endre alt dette.

Denne tråden viser vel bare at alfahanner blir til aspeløv når 3 ukjente fjell i et isøde skifter navn.
Virker vel snarere som dere blir til aspeløv av disse navnene, noe som er langt mer patetisk enn det å er å bli til aspeløv av kulturrevolusjonistisk historierevisjonisme - en aktivitet som dere har en svært lang og tro praksis for å bedrive
Så du innrømmer mao at du er redd?
Virksomheten gir sterke assosiasjoner til Den store terroren - det er åpenbart noe man bør være på vakt for.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 12:30 pm
Neptun skrev: fre mai 12, 2023 12:28 pm Norsk Polarinstitutt endrer tre stedsnavn på Svalbard etter at de har fått kritikk for å være rasistiske.

Det fikk stor oppmerksomhet denne uka da Antirasistisk Front gikk ut med kritikk av stedsnavnene Negerpyntet, Negerfjellet og Negerdalen.

Navnene kommer fra den svarte fargen på fjellene og er oversatt fra engelske negro.


https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio? ... 03969-6650

- Her er det bare å slå seg løs. Norges har massevis av "rasistiske" stedsnavn om man bare har fantasi nok.
Kvitfjell f.eks. må da høres fryktelig ut for "Antirasistisk Front".
Det kan da ikke sammenlignes med de andre eksemplene. De heter tross alt ikke Svartpyntet, Svartfjellet eller Svartdalen.
Poenget er jo at "negro" eller "niger" på flere europeiske språk betyr SVART. Hva som er den store forskjellen mellom "kvit" og "svart" kan jeg ikke si - eller se - er selvforklarende; begge betyr og brukes om en farge, som gul og rød. Man kan jo også ha i tankene at Afrika (Nord-Afrika; som var det eneste aktuelle den gang) i norrøn tid ble kalt Blåmannaland. Men jeg kan jo selvsagt protestere mot navn som Kvitfjell o. a. dersom jeg er hvit i huden ... men jeg er nok nærmere beige, skulle jeg anta. "Beigefjell" Alpinsenter har riktignok ikke helt den samme schwung som Kvitfjell, men skitt au.

Mvh

BE
mulig fargeblind - som også minner om at overdreven hårsårhet her minner mer om mørkemenn enn noe annet -
https://www.google.com/search?q=youtube ... owC1Ux6lM0

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 4:12 pm
Canucks skrev: fre mai 12, 2023 1:47 pm Akkurat i denne saken er det vanskelig å være uenig i navne-endringen. Hadde tilfellet vært Svartisen,Kvitfjell, eller noe sånt så hadde det vært tullball, men det sier seg selv at ting som disse navnene ikke hører hjemme, på samme måten som om det var en Hitlergate eller en Vidkun Quislings Vei eller noe sånt. Det er ting som ikke hører hjemme.
Kan du konkretisere helt nøyaktig hva som er problemet med å beholde navnene Negerfjellet, Negerpynten og Negerdalen?
Jeg har da forklart dette, det blir som navns om Hitlergata, og Quslings Vei, med tanke på hva disse ordene står for, og derfor er bytte til Svartfjell,Svartdalen osv. som foreslått langt bedre enn og spre navn på gamle rasistisk ladde ord.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Knaberaps skrev: fre mai 12, 2023 4:25 pm
Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 4:21 pm Hvis utviklingen var så forferdelig så er det litt rart at noen av dere stadig må dikte opp ting som liksom skal skje i fremtiden for at det skal virke sjokkerende.
Vi har sett denne "diktningen" tidligere som har slått til. Men positivt er det jo at du synes det virker sjokkerende.
Har du eksempler på noen av dine egne dikt som senere har slått til?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 4:31 pm Har du eksempler på noen av dine egne dikt som senere har slått til?
Jeg skrev en håndfull dikt på midten av 2000 tallet som fikk en viss anerkjennelse ute på eteren, og til og med på VGD. Men det var vel ikke det du tenkte på? Isåfall er svaret nei. Min nye dikterkarriere startet kl. 15:31 i tråden her. Så vil tiden vise om det slår an.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

peraleks skrev: fre mai 12, 2023 3:13 pm
JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 2:19 pm
peraleks skrev: fre mai 12, 2023 2:00 pm Tror du det kostet dem veldig mye tid og energi og sende inn en elektronisk forespørsel på dette?
Og hvorfor er det synd at Polarinstituttet tar tak i dette? Det burde vært gjort for lenge siden, uten at Antirasistisk senter i det hele tatt kommer dit at de må involveres.
Tar sikkert ikke rare tiden nei- er mer det at de faktisk engasjerer seg i et slikt "problem" jeg stusser på.

Uansett burde ikke saken gått lenger enn at Polarinstituttet høflig men bestemt hadde avvist denne saken i kraft av hvor bagatellmessig den burde ha vært.
Tja: det er vel dette jeg har å komme med :)
Du reagerer altså på at de gjør jobben sin?
Nei da! Der er sikkert nok av problemer her til lands å sette fokus på.
Men at de i fullt alvor engasjerer seg i navnene på noen fjell på Svalbard (!) Ja, det stusser jeg mildt sagt på! "Beklager" men det kommer jeg ikke til å få noen forståelse for.

Men men- ikke noen ødelagt helg her i gården! Skal komme meg fint videre selv med nye navn på disse "Neger-stedene" på Svalbard, samt det "opprørende" faktum at vi har en liten bekk ved Rjukan som heter Quislingkanalen, samt flere steder på Sørvestlandet som heter Rinnan :D

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Canucks skrev: fre mai 12, 2023 4:30 pm
Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 4:12 pm
Canucks skrev: fre mai 12, 2023 1:47 pm Akkurat i denne saken er det vanskelig å være uenig i navne-endringen. Hadde tilfellet vært Svartisen,Kvitfjell, eller noe sånt så hadde det vært tullball, men det sier seg selv at ting som disse navnene ikke hører hjemme, på samme måten som om det var en Hitlergate eller en Vidkun Quislings Vei eller noe sånt. Det er ting som ikke hører hjemme.
Kan du konkretisere helt nøyaktig hva som er problemet med å beholde navnene Negerfjellet, Negerpynten og Negerdalen?
Jeg har da forklart dette, det blir som navns om Hitlergata, og Quslings Vei, med tanke på hva disse ordene står for, og derfor er bytte til Svartfjell,Svartdalen osv. som foreslått langt bedre enn og spre navn på gamle rasistisk ladde ord.
Artig at du setter negre i samme bås som Hitler og Quisling. Argumentet ditt er altså at ordet neger er et rasistisk ladet ord når det blir brukt om mennesker, og derfor kan ikke ordet brukes på et fjell? Du mangler fortsatt å konkretisere hvilke problemer det fører til å bruke et slik ord på et fjell. Er problemet at det er folk som blir lei seg av det?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

BlackEagle skrev: fre mai 12, 2023 4:26 pm
greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 12:30 pm
Neptun skrev: fre mai 12, 2023 12:28 pm Norsk Polarinstitutt endrer tre stedsnavn på Svalbard etter at de har fått kritikk for å være rasistiske.

Det fikk stor oppmerksomhet denne uka da Antirasistisk Front gikk ut med kritikk av stedsnavnene Negerpyntet, Negerfjellet og Negerdalen.

Navnene kommer fra den svarte fargen på fjellene og er oversatt fra engelske negro.


https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio? ... 03969-6650

- Her er det bare å slå seg løs. Norges har massevis av "rasistiske" stedsnavn om man bare har fantasi nok.
Kvitfjell f.eks. må da høres fryktelig ut for "Antirasistisk Front".
Det kan da ikke sammenlignes med de andre eksemplene. De heter tross alt ikke Svartpyntet, Svartfjellet eller Svartdalen.
Poenget er jo at "negro" eller "niger" på flere europeiske språk betyr SVART. Hva som er den store forskjellen mellom "kvit" og "svart" kan jeg ikke si - eller se - er selvforklarende; begge betyr og brukes om en farge, som gul og rød. Man kan jo også ha i tankene at Afrika (Nord-Afrika; som var det eneste aktuelle den gang) i norrøn tid ble kalt Blåmannaland. Men jeg kan jo selvsagt protestere mot navn som Kvitfjell o. a. dersom jeg er hvit i huden ... men jeg er nok nærmere beige, skulle jeg anta. "Beigefjell" Alpinsenter har riktignok ikke helt den samme schwung som Kvitfjell, men skitt au.

Mvh

BE
mulig fargeblind - som også minner om at overdreven hårsårhet her minner mer om mørkemenn enn noe annet -
https://www.google.com/search?q=youtube ... owC1Ux6lM0
Jeg gidder ikke å svare, når jeg tenker meg om...

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 4:41 pm
peraleks skrev: fre mai 12, 2023 3:13 pm
JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 2:19 pm

Tar sikkert ikke rare tiden nei- er mer det at de faktisk engasjerer seg i et slikt "problem" jeg stusser på.

Uansett burde ikke saken gått lenger enn at Polarinstituttet høflig men bestemt hadde avvist denne saken i kraft av hvor bagatellmessig den burde ha vært.
Tja: det er vel dette jeg har å komme med :)
Du reagerer altså på at de gjør jobben sin?
Nei da! Der er sikkert nok av problemer her til lands å sette fokus på.
Men at de i fullt alvor engasjerer seg i navnene på noen fjell på Svalbard (!) Ja, det stusser jeg mildt sagt på! "Beklager" men det kommer jeg ikke til å få noen forståelse for.

Men men- ikke noen ødelagt helg her i gården! Skal komme meg fint videre selv med nye navn på disse "Neger-stedene" på Svalbard, samt det "opprørende" faktum at vi har en liten bekk ved Rjukan som heter Quislingkanalen, samt flere steder på Sørvestlandet som heter Rinnan :D
Hvorfor er lokasjonen så viktig for deg?

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Spansk barnesang:
Blanco, blanco, blanco.
Negro, negro, negro.

Skal de også forandre på den. Sett antirassistisk senter på den. Synges jo både i Europa og Amerika. Må jo være skandaløst.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

PapaSmurf skrev: fre mai 12, 2023 1:24 pm
Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 12:53 pm
Perspektivet er ganske merkelig, for hvis man sammenligner nåtiden med hvordan det var her rundt 1960, så er det svært mye mer det er lov til nå enn da - ikke bare i forhold til lovverk men også i forhold til sosiale normer. Også aksepten for å sutre og klage over bagateller er trolig større enn noensinne før i landets historie.

Hvis Antirasistisk senter kan bruke tid og energi på noen fjell på Svalbard, da har man kommet langt. Da er det ikke mye rasisme igjen å ta tak i. Eventuelt prioriteter de helt absurd dårlig.
Det er nok den siste. Mulig man ville ha en enkel seier men personlig ville jeg brukt tid og krefter på viktigere saker enn stedsnavn fra 60 tallet, gamle tekster i musikk og film eller kritisere eldgammel kunst. "Vaske" forhistorien fin er jeg ikke fan av.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

virrvarr skrev: fre mai 12, 2023 4:58 pm Spansk barnesang:
Blanco, blanco, blanco.
Negro, negro, negro.

Skal de også forandre på den. Sett antirassistisk senter på den. Synges jo både i Europa og Amerika. Må jo være skandaløst.
Dette er ironi, ikke sant?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 4:52 pm
JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 4:41 pm
peraleks skrev: fre mai 12, 2023 3:13 pm

Du reagerer altså på at de gjør jobben sin?
Nei da! Der er sikkert nok av problemer her til lands å sette fokus på.
Men at de i fullt alvor engasjerer seg i navnene på noen fjell på Svalbard (!) Ja, det stusser jeg mildt sagt på! "Beklager" men det kommer jeg ikke til å få noen forståelse for.

Men men- ikke noen ødelagt helg her i gården! Skal komme meg fint videre selv med nye navn på disse "Neger-stedene" på Svalbard, samt det "opprørende" faktum at vi har en liten bekk ved Rjukan som heter Quislingkanalen, samt flere steder på Sørvestlandet som heter Rinnan :D
Hvorfor er lokasjonen så viktig for deg?
Nei det er bortimot like dumt uansett hvor disse fjellene hadde ligget!

Men det at de ligger så til de grader langt og utilgjengelig borte fra resten av det mangfoldige landet vårt, altså: disse fjellene plager ingen! Det er "ingen"som heller har hørt om dem.
Og at disse fjellenes navn skal havne på dagsorden hos antirasistiske organisasjoner (!) Nei vi har det veldig godt her i landet når slike problemer kommer opp! Noe mer "vettugt" kommer jeg ikke på å si :)

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 5:18 pm
greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 4:52 pm
JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 4:41 pm

Nei da! Der er sikkert nok av problemer her til lands å sette fokus på.
Men at de i fullt alvor engasjerer seg i navnene på noen fjell på Svalbard (!) Ja, det stusser jeg mildt sagt på! "Beklager" men det kommer jeg ikke til å få noen forståelse for.

Men men- ikke noen ødelagt helg her i gården! Skal komme meg fint videre selv med nye navn på disse "Neger-stedene" på Svalbard, samt det "opprørende" faktum at vi har en liten bekk ved Rjukan som heter Quislingkanalen, samt flere steder på Sørvestlandet som heter Rinnan :D
Hvorfor er lokasjonen så viktig for deg?
Nei det er bortimot like dumt uansett hvor disse fjellene hadde ligget!

Men det at de ligger så til de grader langt og utilgjengelig borte fra resten av det mangfoldige landet vårt, altså: disse fjellene plager ingen! Det er "ingen"som heller har hørt om dem.
Og at disse fjellenes navn skal havne på dagsorden hos antirasistiske organisasjoner (!) Nei vi har det veldig godt her i landet når slike problemer kommer opp! Noe mer "vettugt" kommer jeg ikke på å si :)
Plager fjell noen overhode?

Et navnebytte på noen ukjente fjell burde vært helt udramatisk og koster ingenting. Men "überwoke" fra ytre høyre finner noe å sutre og klage på uansett.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 5:20 pm
JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 5:18 pm
greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 4:52 pm

Hvorfor er lokasjonen så viktig for deg?
Nei det er bortimot like dumt uansett hvor disse fjellene hadde ligget!

Men det at de ligger så til de grader langt og utilgjengelig borte fra resten av det mangfoldige landet vårt, altså: disse fjellene plager ingen! Det er "ingen"som heller har hørt om dem.
Og at disse fjellenes navn skal havne på dagsorden hos antirasistiske organisasjoner (!) Nei vi har det veldig godt her i landet når slike problemer kommer opp! Noe mer "vettugt" kommer jeg ikke på å si :)
Plager fjell noen overhode?

Et navnebytte på noen ukjente fjell burde vært helt udramatisk og koster ingenting. Men "überwoke" fra ytre høyre finner noe å sutre og klage på uansett.
Nei disse fra ytre høyre kan jeg ikke svare på vegne av!

For min egen del kommenterer jeg bare denne latterlige oppkonstrueringen av dette "problemet": navn på noen fjell langt pokker i vold oppe på Svalbard. Det burde ikke være så rart at jeg og noen til i denne tråden forundrer seg over dette!

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 5:20 pm

Plager fjell noen overhode?
Kommer vel an på hva de heter?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Canucks skrev: fre mai 12, 2023 4:10 pm
greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 4:08 pm Jeg blir helt slapp av dumskapen som tyter ut fra ytterste høyre...
Mango Mussolini-fansen er ute av kontroll, slik man blir når man sitter og ser på Ben Shapiro,Tim Pool,The Quartering og co og andre på ytre høyre hele dagen.
Nå har vi "ytre høyre" x antall ganger i denne tråden også.
Trist at nesten alle tråder infiseres av slike slagord i stedet for argumenter. Jeg kommenterer ikke slikt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 4:40 pm Ser virkelig ikke problemet med dette navnebyttet. 99% har aldri hørt om disse fjellene (inkludert meg selv), og da synes jeg det er helt greit å ta hensyn til de som mener disse navnene hører hjemme i historien.
Uten disse antirasistiske organisasjonene , så ville du fortsatt aldri ha hørt om disse fjellene.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

KongOlav2 skrev: fre mai 12, 2023 12:39 pm
Neptun skrev: fre mai 12, 2023 12:28 pm Kvitfjell f.eks. må da høres fryktelig ut for "Antirasistisk Front". (Ekskluderende)
Nå bytter de jo navn til noe med "svart" i navnet. Hvorfor skal da Kvitfjell være galt? Det er bare prefiksen neger de vil fjerne. En helt bagatellmessig sak.
Så enkelt er det ikke.
Alt har en begynnelse. Alt som inneholder ordene svart og hvit vekker følelser hos mennesker som hører til i fjerne land, spesielt afrikanske.
Denne navneendringen f.eks. er banal, hadde ikke hørt om disse fjellene før "antirasister" fant dem krenkende. Litt rart da at nordmenn skal bli krenket av slikt...hmm.

Saken er at hele språket vårt inkl. egennavn er i endring.
For ikke lenge siden så betydde nordmann person i tradisjonell etnografisk forstand beskrevet som et nord-germansk folkeslag med opphav i landet Norge som snakker det nordgermanske språket norsk og er genetisk og språklig nært beslektet med dansker, svensker, islendinger, tyskere, nederlendere og andre geografisk nærliggende folkeslag. Begrepet nordmenn har samme etymologi som normannere.

Her kunne vi satt punktum, men nå har den opprinnelige beskrivelsen blitt endret til også å omfatte alle etnisiteter med norsk pass. Regelrett nytale - og feilaktig.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Knaberaps skrev: fre mai 12, 2023 3:51 pm
Canucks skrev: fre mai 12, 2023 3:44 pm du får gjerne vise til noen som ber om slike navnebytter av Kvitfjell,Svartisen etc.
Kvitfjell står selvsagt trygt. Men du skal se at en eller annen oppadstormende ung "politiker" som har fallt pladask i woke-gryta, vil kunne komme med forslag som å endre navn som begynner med svart eller sort. Det sier jeg fordi absurditeten til disse kjenner ingen som helst grense, og vi har sett grenser er blitt sprengt før. Melaninrikdalen på Svalbard ble det på spøk foreslått på Dax18. Det kan det fort bli alvor av.

Byen Sortland i Vesterålen ligger utsatt til for misbehag.

https://www.aftenposten.no/norge/i/86W0 ... oy-krydder

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Da jeg var liten gutt hadde vi alltid "negertær" til jul. Så enfoldige som vi var, viste vi ikke bedre. Paranøtter har ganske så mørkt skall, og kan likne på tær. Skallet er en nøtt i seg selv å knekke, så hardt som det er. Nøtten i seg selv er en amalganknuser. Men smaken er god og helsebringende i mindre mengder. Om ordet "negertær" forsvant. Så ble ordet "Negro-spirituals" værende leeenge. I dag heter det kun "Spirituals". Jau jau. Hadde vi nå bare blitt bedre mennesker alle sammen, av alle disse endringene.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 6:19 pm Noen som har klaget på det utenom deg ? Du har ikke fått med deg at det er ordet Neger man reagerer på, ikke ordet svart/hvit ?
Er ikke «svart» det nye ordet man skal bruke på det man før omtalte som neger?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»