Baneheiadrapene

Svar
Brukeravatar
rexenes
Innlegg: 698

Baneheiadrapene

Legg inn av rexenes »

Vi må ha denne tråden på plass.

Om VK var uskyldig og dette kommer fram nå etter 21 år der GK har avslått gjenopptakelse gang på gang så må det få følger. Det er så mye kritikkverdig som har skjedd flere instanser at jeg ikke greier liste det opp.

Han hadde beviselig brukt mobilen utenfor Baneheia i tidsrommet det pågikk. Det ble møtt av et skuldertrekk siden han «opplagt» var skyldig. Etter 20 år med kamp greier endelig et lite flertall i GK å gå med på at dette skurrer og åpner saken igjen.

Her er utdrag fra et av mange gode innlegg fra mikkeltronsrud i vgd:

DNA fra sæd Nei, dette er ikke riktig. Det er ikke funnet DNA fra sæd. Det kan være DNA fra sæd, men det kan også være DNA fra andre hudceller. Det kan også være kontaminert DNA og det kan være artefakter - altså kunstige utslag i analyseprosessen.

Kriminalsjef Arne Pedersen hevdet i sin tid at det var DNA fra sæd fra to menn. Dette sa han blant annet i forhørsretten. Det ser ut til at han har blitt korrigert, for denne uttalelsen forsvant i neste fengslingsmøte. Tragisk nok forsatte Pedersen å hevde dette i sammenheng hvor han ikke kan straffeforfølges for å gi uriktige opplysninger. Som f.eks. i en kronikk på NRK i mars 2020.

Enda mer tragisk er det at også påtalemyndigheten hevdet dette opp mot kommisjonen i 2019 og at også kommisjonen la dette til grunn i sitt første mandat til ny DNA-sakkyndig. At dere her inne fortsatt referer til at det er funnet DNA fra sæd er derfor forståelig, men feil.

Påstanden om DNA fra sæd ble korrigert i kommisjonens andre mandat til den danske sakkyndige. Torp Petersen fikk isteden spørsmål om det, og han avviste at det var mulig å slå fast om DNA kom fra sæd eller ikke.

De faktiske forhold er at RMI i 2000 påviste sædceller i mikroskop. De lagde noe de kalte sædekstrakt som de testet for DNA. De fikk imidlertig ingen utslag for mannlig DNA fra disse ekstraktene. Ekstraktene ble sendt videre til USC i Spania, men heller ikke de fikk ut mannlig DNA fra disse. Derimot fikk de utslag for to X-kromosom, noe som kanskje forteller litt om kvaliteten på sædekstraktene? I 2010 ble ekstraktene fra RMI testet på nytt av SKL i Sverige. Heller ikke de fikk noe resultat.

Utslagene som USC i Spania fikk i 2000 og 2010 var fra ekstrakter som det spanske laboratoriet laget selv, direkte fra vattpinnene som de også fikk tilsendt fra RMI. Men det spanske laboratoriet brukte en annen teknikk enn RMI og skilte ikke ut sæd.

Alt dette er dokumentert i rapportene fra RMI og USC, og Bente Mevåg (RMI) har også bekreftet det i retten. I 2011 var hun helt spesifikk på at det ikke dreide seg om sædekstrakter som ga utslag i Spania. At Arne Pedersen, påtalemyndigheten og en del journalister fortsetter å hevde at det var DNA fra sæd er derfor både uheldig og uansvarlig. Jeg kjøper ikke at de ikke vet. Påtalemyndigheten har argumentert for at RMI sendte sædekstraktene til USC i spania, som jo er riktig, men de lar vær å fortelle at disse ekstraktene testet negativt for mannlig DNA. Som sagt, det følger klart av rapporten fra USC i spania og det burde vært mulig for påtalemyndigheten i Agder å lese seg til det også. Det er vanskelig å se at det spanske laboratoriet kunne vært tydeligere på akkurat det.

Manglende deltakelse i leteaksjon Her er det mye rart. Og her ser jeg at faktaopplysninger til og med blir snudd til det motsatte ...

De faktiske forhold er at det i all hovedsak var politiet, Røde kors, HV og roverspeidere som sto for leteaksjonen. Noen andre frivillige var også med, men det er en ganske grov overdrivelse at hele Kristiansand var med i letingen, som ble avsluttet etter to dager. De fleste var ikke med.

Når det gjelder Viggo Kristiansen var han ikke medlem av noen av disse organisasjonene. Han sluttet i HVU etter en uoverenstemmelse og han hadde flere ganger vært på kant med politiet. At han var interessert i hva som foregikk var utvilsomt. Han gikk opp til Baneheia på lørdagen for å se på hva som foregikk (som mange andre). Men at han ikke selv deltok har naturlige årsaker. Først og fremst at han ikke var medlem i noen av organisasjonene som sto for letingen.

Jan Helge Andersen var lagfører i HVU. Hans forklaring er at hans gruppe ble bedt om å avvente og være klare hvis det ble nødvendig (ikke helt ordrett). Det ble aldri nødvendig, fordi barna ble funnet etter to dager.

Sjefen for HVU i Kristiansand forklarer i avhør at ingen fra hans gruppe ble kalt inn til leteaksjonen. Han navngir en liten håndfull HVU-medlemmer som han vet at likevel var med. Dette var personer som også var medlem av Røde kors og som deltok i letingen gjennom den organisasjonen.

Slik det ofte fremstilles kan man få inntrykk av at Jan Helge Andersen og Viggo Kristiansen nærmest var de eneste som ikke deltok i letingen. Dette er helt feil. At dette blir et slags bevis for skyld, sier nok mye mer om hvor lite man har.

Kripos sin gjerningsmannsprofileringsgruppe omtaler også leteaksjonen. De kommenterer at ut fra internasjonale erfaringer og litteratur er det ikke uvanlig at gjerningsmannen forsøker å ta en rolle i etterforskning og deltar i leteaksjoner. Nå blir manglende deltakelse i leteaksjonen brukt mot de domfelte, men hadde de deltatt ville også det kunne blitt brukt mot dem - med støtte i internasjonal litteratur.

Det er uansett åpenbart at dersom Jan Helge Andersen hadde deltatt, og han hadde klart å plassere seg selv på åstedet under leteaksjonen, så ville han hatt flere mulige forklaringer på funn av hans DNA der ... Et funn av kjønnshår kunne vært forklart ved å si at han pisset på åstedet, slik han jo prøvde å forklare det med i avhør ...

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Takk for tråden.
Lurer på hvor mange av de som mener VK ikke fortjener rettssikkerhet som kommer over.

De er alle hjertelig velkommen.

Også håper jeg på Storpeder for å få litt saklig informasjon.

Brukeravatar
rexenes
Innlegg: 698

Legg inn av rexenes »

Trenger nok noen som har sterke meninger mot VK for å få fart på den ja..

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Kunne nevnt et par stykker, men de får heller komme å presentere seg selv.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

rexenes skrev: søn jul 18, 2021 11:10 pm Trenger nok noen som har sterke meninger mot VK for å få fart på den ja..
Er vi alle Viggo må frifinnes her inne?

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Canucks skrev: man jul 19, 2021 8:19 am
rexenes skrev: søn jul 18, 2021 11:10 pm Trenger nok noen som har sterke meninger mot VK for å få fart på den ja..
Er vi alle Viggo må frifinnes her inne?
Jeg er i alle fall der, klarer ikke å forstå argumenter mot lenger. Og for meg var han verste menneske på jorden før ABB, nå står JHA igjen og skinner sterkere og sterkere som den sorte satan alene.
Breivik vil aldri overleve en dag om han slippes ut, men det har JHA gjort.
Nå vil jeg med en gang legge til at jeg ikke oppfordrer til noe som helst rundt JHA, men synes bare det er rart han har klart å holde seg anonym i så mange år, han burde jo ikke være vanskelig å gjenkjenne

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

seriemester2013 skrev: tor jul 22, 2021 1:18 am
Canucks skrev: man jul 19, 2021 8:19 am
rexenes skrev: søn jul 18, 2021 11:10 pm Trenger nok noen som har sterke meninger mot VK for å få fart på den ja..
Er vi alle Viggo må frifinnes her inne?
Jeg er i alle fall der, klarer ikke å forstå argumenter mot lenger. Og for meg var han verste menneske på jorden før ABB, nå står JHA igjen og skinner sterkere og sterkere som den sorte satan alene.
Breivik vil aldri overleve en dag om han slippes ut, men det har JHA gjort.
Nå vil jeg med en gang legge til at jeg ikke oppfordrer til noe som helst rundt JHA, men synes bare det er rart han har klart å holde seg anonym i så mange år, han burde jo ikke være vanskelig å gjenkjenne
JHA er jo blitt en del år eldre og har nok forandret seg mye bare av den grunn. Vi må også huske på at hvis vi skal operere med et retsssystem som gir straff som bot for en gjerning så må vi også akspetere at når denne straffen er sonet og boten er gjort opp for så er man 100% fri og skylder ikke samfunnet noe lenger. Da håper og tror jeg folk aksepterer at JHA slik statusen er i dag er en fri mann som har rett på anonymitet, rettssikkerhet osv. Så om hvis det faktisk har seg slik at folk kjenner han igjen der han bor, så håper jeg uansett de respekterer det prinsnippet og at det er grunnen til at vi ikke hører noe om han. Men tviler på akkurat det.

Så er det jo interessant å se om VK blir funnet uskyldig etter gjenopptakelsen. Da vil det vel fort ende opp med ny rettssak mot JHA og potensielt ny og lengre straffedom.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Velkommen Storpeder opplys oss om den siste utviklingen.

Jobs
Innlegg: 451

Legg inn av Jobs »

rexenes skrev: søn jul 18, 2021 11:10 pm Trenger nok noen som har sterke meninger mot VK for å få fart på den ja..
Er sikker på at viggo er skyldig som følge av avhørene der han ga jha alibi selv etter at han hadde tilstått. Les alle de gammle linkene om saken.Men nå aventer vi de siste DNA analysene .

Taururu

Legg inn av Taururu »

Jobs skrev: lør jul 24, 2021 9:53 pm
rexenes skrev: søn jul 18, 2021 11:10 pm Trenger nok noen som har sterke meninger mot VK for å få fart på den ja..
Er sikker på at viggo er skyldig som følge av avhørene der han ga jha alibi selv etter at han hadde tilstått. Les alle de gammle linkene om saken.Men nå aventer vi de siste DNA analysene .
Nja er veldig usikker på det. Tør ikke være påståelig den ene eller andre veien. Det vi kan konkludere med er at politiet har gjort en dårlig jobb, noe som også gjelder rettsvesenet. Meget kritikkverdig

storpeder

Legg inn av storpeder »

Funkhouser skrev: fre jul 23, 2021 9:21 am
Så er det jo interessant å se om VK blir funnet uskyldig etter gjenopptakelsen. Da vil det vel fort ende opp med ny rettssak mot JHA og potensielt ny og lengre straffedom.
Enig, men om den siste setningen er det ikke nødvendigvis noen sammenheng.

La oss si for enkelhets skyld at man må være 99 % sikre på at VK er skyldig for å dømme ham. Lander man på at man «kun» er 90 % sikker, så må han derfor frifinnes, fordi 10 % sjanse for at JHA var alene om drapene gjør at det er rimelig tvil om VKs skyld. Men om man lander på at det er 10 % sjanse for at JHA var alene om drapene, så er det på ingen måte nok til å få JHA dømt for begge drap, man må da opp i 99 % sikkerhet for at han var alene om drapene, som man i dette tilfellet vil være veldig langt unna å være.

For ordens skyld, personlig mener jeg det er et sted mellom 99 og 100 % sikkert at JHA var alene om drapene, og at, dersom jussen tillater at saken hans gjenåpnes, så bør han dømmes for å ha begått drapene alene.

Men selv om jeg hele tiden, siden gjenåpningen, har vært temmelig sikker på at påtalemyndighetene vil legge ned frifinnelsespåstand når det gjelder VK, men ikke foreta noe overfor JHA, så har nylige uttalelser gjort at jeg har et håp om at den nye etterforskningen vil føre til at man blir overbevist om at JHA var alene om drapene, og at det altså ikke ligger noen føringer fra høyeste hold om «skadebegrensning» og å skulle forsvare det som har blitt gjort fra diverse etater. Men vi får se.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Jobs skrev: lør jul 24, 2021 9:53 pm
rexenes skrev: søn jul 18, 2021 11:10 pm Trenger nok noen som har sterke meninger mot VK for å få fart på den ja..
Er sikker på at viggo er skyldig som følge av avhørene der han ga jha alibi selv etter at han hadde tilstått. Les alle de gammle linkene om saken.Men nå aventer vi de siste DNA analysene .
Dette er jo bare politiet sine påstander, at VK gav JHA alibi. Det er ikke noe uplausibelt ved å bomme på klokkeslett. Og noe alibi er det uansett ikke, om JHA var alene i terrenget mellom 18.15 og 19.30, når jentene sist ble sett kl. 18.45.

storpeder

Legg inn av storpeder »

kytec skrev: lør jul 24, 2021 9:24 pm Velkommen Storpeder opplys oss om den siste utviklingen.
Er vel ingenting nytt. Men denne artikkelen fra 23. juni viser jo en utrolig utvikling i hvordan statsadvokatene uttaler seg. Nesten som å høre Mikkel Tronsrud.

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/oA4 ... -ogsaa-oss

Et utvalg sitater fra en veldig lang artikkel:

« – Riktig å løslate Kristiansen

Schei og Øverberg har registrert at løslatelsen har skapt reaksjoner. De fastholder at det var riktig å løslate 41-åringen.

– Alt må vurderes. Hva hvis resultatet blir en frifinnelse? Enten ved at vi påstår frifinnelse til høsten, eller at en rettssak i juni 2022 ender med en frifinnende dom. Hva sier man da? Rent faktisk har han sonet 21 år i fengsel. Og noen har funnet en rimelig grunn til å tro at han kanskje er uskyldig. Skal vi da sitte på ham til vi får en avklaring av det spørsmålet? Det er ikke noe vi tar lett på, sier Øverberg.

– I 2000 kom de sakkyndige fram til at Kristiansen hadde psykopatiske trekk og en personlighetsforstyrrelse. De to sakkyndige som vurderte Kristiansen i 2021 fant ikke grunnlag for dette.

– Det er ikke gitt at noen av oss er samme person når vi er 20 som når vi er 40. Samtidig har Viggo Kristiansen vært i et behandlingsregime. Så må man bare konstatere at de sakkyndige trekker andre slutninger i dag enn man gjorde den gang, sier Øverberg.

– Bistandsadvokatene til de etterlatte har lest rapportene og konkludert med at han er farlig. Dere har en annen vurdering?

– Det er ikke slik at enten er man farlig eller ikke farlig. Man er jo summen av alle sine egenskaper og hva man har gjort eller ikke gjort. Problematikken i denne saken handler jo blant annet om det siste. Bistandsadvokatene har sin oppfatning, men det er vi som har ansvaret for å beslutte om denne personen skal sitte inne eller ikke, sier Øverberg.

– Føler ikke noe press

– Det er flere som har sagt at det må bli en ny rettssak. Kjenner dere på et press? Fra hvem, i så fall?

– Generelt føler jeg ikke noe press i den ene eller andre retningen. Vi registrerer at de pårørende ønsker en full ny sak og helst et endelig svar. Så har vi registrert at forsvarer har uttalt at Viggo Kristiansen ønsker ny rettssak for å bevise sin uskyld. Vi kommer uansett ikke unna kravene som gjelder for å kunne ta ut en tiltale, sier Øverberg.

– Dette er en sak som dreier seg om voldtekt og drap på to små barn. En grusom handling som har rammet mange hardt. Så har du en person som sier han har vært uskyldig fengslet i 21 år. Hvordan reflekterer dere rundt dette?

– Det er jo de to verste ytterpunktene. På den ene siden har du de verste handlingene som er mulig å begå. På den andre siden har du en person som har sittet 21 år i fengsel, anklaget for de verste handlingene, sier Øverberg.»

Brukeravatar
rexenes
Innlegg: 698

Legg inn av rexenes »

Det er så godt å se at du fant veien hit Storpeder. Du argumenterer så ryddig at det er en fryd å lese. Var bla ikke klar over at noen som helst på påtalemyndigetens side hadde gått så konkret ut på VK sine vegne. Godt å se.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Takk for et meget interessant innlegg. Har lest hele artikkelen. Tipper det ikke blir en ny rettssak pga mangel på bevis.
Dersom det blir rettssak og frifinnelse, hvordan vil de pårørende reagere på det?

Husk vi snakker om en sak her der en tidligere kristiansand-ordfører mener han burde sitte inne hele livet uansett bevis fordi det opprører de pårørende og folk i byen ellers om det skjer noe i saken.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Canucks skrev: man jul 19, 2021 8:19 am
rexenes skrev: søn jul 18, 2021 11:10 pm Trenger nok noen som har sterke meninger mot VK for å få fart på den ja..
Er vi alle Viggo må frifinnes her inne?
Bare om politiet ikke kan bevise at han er skyldig.

På VGD-tråden var det mange som ikke bryr seg om det, han skulle bare dømmes.

Mange mente at siden han hadde overgrep mot barn på samvittigheten så var det greit å sperre han inne for livet og bruke det han hadde gjort som barn som påskudd.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg kan ihvertfall rapportere at VK bor et lite steinkast unna meg her på Eg, og jeg har ikke sett han på en stund , eller foreldrene, så mistenker at de er på hytta og har vært der i 2-3 uker.

Har ofte sett Viggo med faren ute i hagen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

startelver skrev: lør jul 24, 2021 11:19 pm Jeg kan ihvertfall rapportere at VK bor et lite steinkast unna meg her på Eg, og jeg har ikke sett han på en stund , eller foreldrene, så mistenker at de er på hytta og har vært der i 2-3 uker.

Har ofte sett Viggo med faren ute i hagen.
Godt folk lar han være i fred som jeg forstår på deg at de gjør.

startelver

Legg inn av startelver »

Ja ingen som bryr seg noe særlig, bortsett fra noen blikk av og til opp mot huset.

Jobs
Innlegg: 451

Legg inn av Jobs »

storpeder skrev: lør jul 24, 2021 10:17 pm
Jobs skrev: lør jul 24, 2021 9:53 pm
rexenes skrev: søn jul 18, 2021 11:10 pm Trenger nok noen som har sterke meninger mot VK for å få fart på den ja..
Er sikker på at viggo er skyldig som følge av avhørene der han ga jha alibi selv etter at han hadde tilstått. Les alle de gammle linkene om saken.Men nå aventer vi de siste DNA analysene .
Dette er jo bare politiet sine påstander, at VK gav JHA alibi. Det er ikke noe uplausibelt ved å bomme på klokkeslett. Og noe alibi er det uansett ikke, om JHA var alene i terrenget mellom 18.15 og 19.30, når jentene sist ble sett kl. 18.45.
Nei men det er flere forhold som tilsier at jha snakker sant,han er ikke typen til og gjøre en slik gjerning alene,husk han var svært underdannig under v.k og redd han.Da er det meget merklig at han vil dra han inn i en så alvorlig drap sak av barn om han var alene.Han virket også lettet et tilståelsen og det er ikke snakk om at han ville ha vert det om han dro en uskyldig inn som hovedmann. Tror v.k hadde vert kabal til og gjøre noe slik,men ikke jha han er ikke typen,han ville ha brutt sammen for lenge side.Husk v.k snakket seg selv inn i saken under det første avhøret,og jeg tror ikke politiet lyver,her er det bare v.k som lyver,og fortsetter med det selv i dag.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

storpeder skrev: lør jul 24, 2021 10:10 pm
Funkhouser skrev: fre jul 23, 2021 9:21 am
Så er det jo interessant å se om VK blir funnet uskyldig etter gjenopptakelsen. Da vil det vel fort ende opp med ny rettssak mot JHA og potensielt ny og lengre straffedom.
Enig, men om den siste setningen er det ikke nødvendigvis noen sammenheng.

La oss si for enkelhets skyld at man må være 99 % sikre på at VK er skyldig for å dømme ham. Lander man på at man «kun» er 90 % sikker, så må han derfor frifinnes, fordi 10 % sjanse for at JHA var alene om drapene gjør at det er rimelig tvil om VKs skyld. Men om man lander på at det er 10 % sjanse for at JHA var alene om drapene, så er det på ingen måte nok til å få JHA dømt for begge drap, man må da opp i 99 % sikkerhet for at han var alene om drapene, som man i dette tilfellet vil være veldig langt unna å være.

For ordens skyld, personlig mener jeg det er et sted mellom 99 og 100 % sikkert at JHA var alene om drapene, og at, dersom jussen tillater at saken hans gjenåpnes, så bør han dømmes for å ha begått drapene alene.

Men selv om jeg hele tiden, siden gjenåpningen, har vært temmelig sikker på at påtalemyndighetene vil legge ned frifinnelsespåstand når det gjelder VK, men ikke foreta noe overfor JHA, så har nylige uttalelser gjort at jeg har et håp om at den nye etterforskningen vil føre til at man blir overbevist om at JHA var alene om drapene, og at det altså ikke ligger noen føringer fra høyeste hold om «skadebegrensning» og å skulle forsvare det som har blitt gjort fra diverse etater. Men vi får se.
Interessante poeng det, storpeder. Bet meg bare merke i at konklusjonen i Baneheia-podcasten til TV2 så konkluderte de i all praksis med at hvis VK frikjennes vil antageligvis JHA ende opp med å bli dømt for begge drapene. Og det høres jo rimelig ut, selv om det som du sier ikke må bety at man kan konkludere i stor nok grad i begge retninger og havne der. Fra samme podcast virket det som GK også snakket om en «enkel» avgjørelse her pga. ny informasjon - så det hinter vel om at man kanskje ikke ender opp med noen særlig tvil om skyldsspørsmålet? Det siste her vet sikkert dere her ikke mer om og hva som ev. kan ligge i det, jeg har egentlig aldri fulgt saken før jeg hørte denne podcasten og så tv-serien i vår.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Jobs skrev: søn jul 25, 2021 9:34 am
storpeder skrev: lør jul 24, 2021 10:17 pm
Jobs skrev: lør jul 24, 2021 9:53 pm

Er sikker på at viggo er skyldig som følge av avhørene der han ga jha alibi selv etter at han hadde tilstått. Les alle de gammle linkene om saken.Men nå aventer vi de siste DNA analysene .
Dette er jo bare politiet sine påstander, at VK gav JHA alibi. Det er ikke noe uplausibelt ved å bomme på klokkeslett. Og noe alibi er det uansett ikke, om JHA var alene i terrenget mellom 18.15 og 19.30, når jentene sist ble sett kl. 18.45.
Nei men det er flere forhold som tilsier at jha snakker sant,han er ikke typen til og gjøre en slik gjerning alene,husk han var svært underdannig under v.k og redd han.Da er det meget merklig at han vil dra han inn i en så alvorlig drap sak av barn om han var alene.Han virket også lettet et tilståelsen og det er ikke snakk om at han ville ha vert det om han dro en uskyldig inn som hovedmann. Tror v.k hadde vert kabal til og gjøre noe slik,men ikke jha han er ikke typen,han ville ha brutt sammen for lenge side.Husk v.k snakket seg selv inn i saken under det første avhøret,og jeg tror ikke politiet lyver,her er det bare v.k som lyver,og fortsetter med det selv i dag.
Argumentet som dras frem av forsvarerne til VK er nettopp at JHA var lagfører i HV og neppe var så underdanig som det bildet skapt av han under rettssakene egentlig tilsa. Men det som virkelig skurrer for meg er at to personer kan gå sammen om noe slikt mer eller mindre spontant, eller at VK skulle klare å kontrollere JHA og i tillegg tvinge han til å gjennomføre en voldtekt i den sinnstilstanden.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Jobs skrev: søn jul 25, 2021 9:34 am
storpeder skrev: lør jul 24, 2021 10:17 pm
Jobs skrev: lør jul 24, 2021 9:53 pm

Er sikker på at viggo er skyldig som følge av avhørene der han ga jha alibi selv etter at han hadde tilstått. Les alle de gammle linkene om saken.Men nå aventer vi de siste DNA analysene .
Dette er jo bare politiet sine påstander, at VK gav JHA alibi. Det er ikke noe uplausibelt ved å bomme på klokkeslett. Og noe alibi er det uansett ikke, om JHA var alene i terrenget mellom 18.15 og 19.30, når jentene sist ble sett kl. 18.45.
Nei men det er flere forhold som tilsier at jha snakker sant,han er ikke typen til og gjøre en slik gjerning alene,husk han var svært underdannig under v.k og redd han.Da er det meget merklig at han vil dra han inn i en så alvorlig drap sak av barn om han var alene.Han virket også lettet et tilståelsen og det er ikke snakk om at han ville ha vert det om han dro en uskyldig inn som hovedmann. Tror v.k hadde vert kabal til og gjøre noe slik,men ikke jha han er ikke typen,han ville ha brutt sammen for lenge side.Husk v.k snakket seg selv inn i saken under det første avhøret,og jeg tror ikke politiet lyver,her er det bare v.k som lyver,og fortsetter med det selv i dag.
Argumentet med at VK var den «dominerende» er for så vidt relevant om man hadde visst at de var sammen om det.

Men om JHA var alene om det, så spiller det ingen rolle at han hadde en kamerat som var «dominerende» i relasjonen dem i mellom når de var sammen.

Ellers var det ikke JHA som dro inn VK, det var det politiet som gjorde. Og JHA var neppe redd VK. VK var ekstrovert og JHA introvert, det er vel den enkle måten å beskrive relasjonen.

Jobs
Innlegg: 451

Legg inn av Jobs »

storpeder skrev: søn jul 25, 2021 10:39 am
Jobs skrev: søn jul 25, 2021 9:34 am
storpeder skrev: lør jul 24, 2021 10:17 pm

Dette er jo bare politiet sine påstander, at VK gav JHA alibi. Det er ikke noe uplausibelt ved å bomme på klokkeslett. Og noe alibi er det uansett ikke, om JHA var alene i terrenget mellom 18.15 og 19.30, når jentene sist ble sett kl. 18.45.
Nei men det er flere forhold som tilsier at jha snakker sant,han er ikke typen til og gjøre en slik gjerning alene,husk han var svært underdannig under v.k og redd han.Da er det meget merklig at han vil dra han inn i en så alvorlig drap sak av barn om han var alene.Han virket også lettet et tilståelsen og det er ikke snakk om at han ville ha vert det om han dro en uskyldig inn som hovedmann. Tror v.k hadde vert kabal til og gjøre noe slik,men ikke jha han er ikke typen,han ville ha brutt sammen for lenge side.Husk v.k snakket seg selv inn i saken under det første avhøret,og jeg tror ikke politiet lyver,her er det bare v.k som lyver,og fortsetter med det selv i dag.
Argumentet med at VK var den «dominerende» er for så vidt relevant om man hadde visst at de var sammen om det.

Men om JHA var alene om det, så spiller det ingen rolle at han hadde en kamerat som var «dominerende» i relasjonen dem i mellom når de var sammen.

Ellers var det ikke JHA som dro inn VK, det var det politiet som gjorde. Og JHA var neppe redd VK. VK var ekstrovert og JHA introvert, det er vel den enkle måten å beskrive relasjonen.
En ting til som blir glemt her,hvor stor mulighet er det at bare j.h.a står bak dette med tanke på hvor stor mulighet for at en av jentene skulle klare og stikke av eller skrike ? Vi snakker 2 mord her med kniv,dette henger ikke på greip med bare j.h.a.Og da med tanke på at de fant en voldsfillm oss v.k der strupen på jentene var kuttet helt likt som i filmen.For ikke og snakke om hvor omfattende jentene var skjult med kuttede kvister,tidsmessig vil ikke dette stemme med bare en morder. Og hvorfor var ikke v.k med i leteaksjonen da de altid var med om det skjedde noe i Baneheia,de var lommekjent der. Hadde han vert uskyldig så hadde nok han vert med og stusset over at j.h.a ikke ville være med.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

JHA skal nok være veldig glad for at det var et mindretall i gjenopptakelseskommisjonen som ikke ønsket å åpne saken mot VK igjen. For det gir jo en gave til JHAs sine forsvarere, de kan jo gang på gang vise til mindretallets konklusjon og dermed skape rimelig tvil. Så maktarrogansen til Hallgren gjør at JHA ikke blir stilt til fullt ansvar for sin handling. Det er en skam.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Ser at mikkeltronsrud har skrevet et innlegg på vgd hvor han takker for seg og sier at han nok har skrevet sitt siste innlegg der.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Korgutt skrev: søn jul 25, 2021 6:09 pm Ser at mikkeltronsrud har skrevet et innlegg på vgd hvor han takker for seg og sier at han nok har skrevet sitt siste innlegg der.
Hadde vært et skup å få han inn hit...

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

newsflash skrev: søn jul 25, 2021 6:49 pm
Korgutt skrev: søn jul 25, 2021 6:09 pm Ser at mikkeltronsrud har skrevet et innlegg på vgd hvor han takker for seg og sier at han nok har skrevet sitt siste innlegg der.
Hadde vært et skup å få han inn hit...
Noen har invitert han på Twitter har jeg sett.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Korgutt skrev: søn jul 25, 2021 6:09 pm Ser at mikkeltronsrud har skrevet et innlegg på vgd hvor han takker for seg og sier at han nok har skrevet sitt siste innlegg der.
Har du en lenke til det? Finner det ikke-

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

return_of_drakkar skrev: søn jul 25, 2021 9:06 pm
Korgutt skrev: søn jul 25, 2021 6:09 pm Ser at mikkeltronsrud har skrevet et innlegg på vgd hvor han takker for seg og sier at han nok har skrevet sitt siste innlegg der.
Har du en lenke til det? Finner det ikke-
https://vgd.no/t/Tilbakemeldinger/2000482-takk-for-seg

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»