Mann siktet for Birgitte Tengs-drapet

Svar
KnightTemplar

Re: Mann siktet for Birgitte Tengs-drapet

Legg inn av KnightTemplar »

Suavest skrev: tor des 01, 2022 3:54 pm
KnightTemplar skrev: tor des 01, 2022 3:22 pm
Når du har såpass mye informasjon på denne kandidaten, så har vel politet sjekket han ut? Hvorfor har ingen hørt særlig om denne moduskandidaten?
Jeg har bare det som står publisert i Per Asle Rustad sin bok - Mysteriet Birgitte Tengs. Kapitel: Voldtekten nær åsted. Jeg fikk litt sjokk selv når jeg leste det.

Det sto vel ikke hvilken leir han var i. Men det har blitt nevnt før på et forum at dette skal ha vært Madla.

Funnstedet for klærne og bilen fant jeg ved litt google street view magi og nyhetsartikkelen. Jeg har selv tatt den ferja for mange år siden da vi besøkte bekjente på Karmøy.
Aha. Det er jo veldig interessant informasjon i denne saken. Men sitter med følelsen at denne soleklare moduskandidaten må ha blitt sjekke ut av saken for en stund siden...

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

H.E. Pennypacker skrev: tor des 01, 2022 2:44 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor des 01, 2022 2:29 pm
storpeder skrev: tor des 01, 2022 2:25 pm

Det stemmer at han ikke er omtalt av Jahr. Jeg har lest Rustad sin bok, og han bruker mye plass på vedkommende. Jeg husker at Jahr har svart på et spørsmål om hvorfor han ikke var med, og han svarte at det handlet om å begrense seg. Både TV-serie og bok var lang nok, og han valgte å fokusere mest på Vassbakk, samt også den andre rusmisbrukeren med en grønnlig bil som hadde sagt "hva er det jeg har gjort?" osv. Det var visst enda flere kandidater enn de tre her nevnte også.
Men noe må det jo ha vært som gjorde at Jahr valgte å velge ham bort, men konsentere seg om Vassbakk og et par andre. Jahr så neppe på denne karen som en like stor kandidat siden han ble prioritert bort?
Jahr sier jo selv at formålet med boken var kun å peke på personer han mente politiet ikke hadde etterforsket godt nok. Han kan ha utelatt personer som han mente var godt etterforsket.
Ja, det kan jo godt være. I så fall hadde det vært interessant å se hvorfor politiet avskrev ham som aktuell.

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

Suavest skrev: tor des 01, 2022 3:54 pm
KnightTemplar skrev: tor des 01, 2022 3:22 pm
Når du har såpass mye informasjon på denne kandidaten, så har vel politet sjekket han ut? Hvorfor har ingen hørt særlig om denne moduskandidaten?
Jeg har bare det som står publisert i Per Asle Rustad sin bok - Mysteriet Birgitte Tengs. Kapitel: Voldtekten nær åsted. Jeg fikk litt sjokk selv når jeg leste det.

Det sto vel ikke hvilken leir han var i. Men det har blitt nevnt før på et forum at dette skal ha vært Madla.

Funnstedet for klærne og bilen fant jeg ved litt google street view magi og nyhetsartikkelen. Jeg har selv tatt den ferja for mange år siden da vi besøkte bekjente på Karmøy.
Jeg har ikke lest den boka, og veldig bra at du kommer med informasjon i tråden som åpenbart svært få andre kjenner til.

Når det var hele 43 personer på politiets DNA-referanseliste, er det nok mange kandidater vi aldri har hørt/lest noe om.

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

oddvar_kjempebra skrev: tor des 01, 2022 4:43 pm
H.E. Pennypacker skrev: tor des 01, 2022 2:44 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor des 01, 2022 2:29 pm

Men noe må det jo ha vært som gjorde at Jahr valgte å velge ham bort, men konsentere seg om Vassbakk og et par andre. Jahr så neppe på denne karen som en like stor kandidat siden han ble prioritert bort?
Jahr sier jo selv at formålet med boken var kun å peke på personer han mente politiet ikke hadde etterforsket godt nok. Han kan ha utelatt personer som han mente var godt etterforsket.
Ja, det kan jo godt være. I så fall hadde det vært interessant å se hvorfor politiet avskrev ham som aktuell.
Vi vet ikke om politiet avskrev ham som aktuell.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Suavest skrev: tor des 01, 2022 3:54 pm
KnightTemplar skrev: tor des 01, 2022 3:22 pm
Når du har såpass mye informasjon på denne kandidaten, så har vel politet sjekket han ut? Hvorfor har ingen hørt særlig om denne moduskandidaten?
Jeg har bare det som står publisert i Per Asle Rustad sin bok - Mysteriet Birgitte Tengs. Kapitel: Voldtekten nær åsted. Jeg fikk litt sjokk selv når jeg leste det.

Det sto vel ikke hvilken leir han var i. Men det har blitt nevnt før på et forum at dette skal ha vært Madla.

Funnstedet for klærne og bilen fant jeg ved litt google street view magi og nyhetsartikkelen. Jeg har selv tatt den ferja for mange år siden da vi besøkte bekjente på Karmøy.
Gikk fergen så sent på natta?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

H.E. Pennypacker skrev: tor des 01, 2022 4:49 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor des 01, 2022 4:43 pm
H.E. Pennypacker skrev: tor des 01, 2022 2:44 pm

Jahr sier jo selv at formålet med boken var kun å peke på personer han mente politiet ikke hadde etterforsket godt nok. Han kan ha utelatt personer som han mente var godt etterforsket.
Ja, det kan jo godt være. I så fall hadde det vært interessant å se hvorfor politiet avskrev ham som aktuell.
Vi vet ikke om politiet avskrev ham som aktuell.
Hvis har var godt etterforsket og fremdeles aktuell burde vi da ikke ha hørt om det?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

H.E. Pennypacker skrev: tor des 01, 2022 4:46 pm
Suavest skrev: tor des 01, 2022 3:54 pm
KnightTemplar skrev: tor des 01, 2022 3:22 pm
Når du har såpass mye informasjon på denne kandidaten, så har vel politet sjekket han ut? Hvorfor har ingen hørt særlig om denne moduskandidaten?
Jeg har bare det som står publisert i Per Asle Rustad sin bok - Mysteriet Birgitte Tengs. Kapitel: Voldtekten nær åsted. Jeg fikk litt sjokk selv når jeg leste det.

Det sto vel ikke hvilken leir han var i. Men det har blitt nevnt før på et forum at dette skal ha vært Madla.

Funnstedet for klærne og bilen fant jeg ved litt google street view magi og nyhetsartikkelen. Jeg har selv tatt den ferja for mange år siden da vi besøkte bekjente på Karmøy.
Jeg har ikke lest den boka, og veldig bra at du kommer med informasjon i tråden som åpenbart svært få andre kjenner til.

Når det var hele 43 personer på politiets DNA-referanseliste, er det nok mange kandidater vi aldri har hørt/lest noe om.
Jeg vil tro at alle som ikke hadde alibi og som var i området ble sjekket opp mot prøvene.

Suavest

Legg inn av Suavest »

oddvar_kjempebra skrev: tor des 01, 2022 4:51 pm
Gikk fergen så sent på natta?
Så tidlig om morgningen mener du?

Når var det politimannen lyste mot der Birgitte lå? Han som hørte det som kunne høres ut som en som løp på noe i mørket ? 4 tiden?

Dette var også noe Rustad påpekte.

Birgitte ble drept pa Gamle Sundsveg. Stein Eriksen voldtar kvinnen rett for jul i 1994 ved Slettvatnet - omkring 200 meter fra åstedet, et halvt år for drapet på Birgitte. Eriksen er lommekjent i området og kjører ofte på Gamle Sundsveg.
Rett etter drapet skal Stein Eriksen ha hatt en skade i lysken. Denne måtte undersøkes av lege. Deter lett å spekulere i om dette kan skyldes et ublidt mote med et nettinggjerde i mørket. De to politibetjentene som kom til åstedet få timer etter drapet, horte noen som krasjet mot et nettinggjerde. Dette gjærde hadde piggtråd på toppen enkelte steder.
Fire måneder etter drapet på Birgitte skjer det igjen. Stein Eriksen voldtar kvinnen på nytt. I tillegg blir hun banket opp så kraftig at hun på hentes av ambulanse. Det fremgår av legejournalen at hun også ble jult opp noen dager tidligere.
Sist redigert av Suavest den tor des 01, 2022 5:31 pm, redigert 1 gang totalt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Suavest skrev: tor des 01, 2022 5:19 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor des 01, 2022 4:51 pm
Gikk fergen så sent på natta?
Så tidlig om morgningen mener du?

Når var det politimannen lyste mot der Birgitte lå? Han som hørte det som kunne høres ut som en som løp på noe i mørket ? 4 tiden?
Blodsporene ved Skudeneshavn ble vel oppdaget rundt 0230:

https://www.nrk.no/rogaland/mystisk-blo ... 1.15652688

Tilbakevendt

Legg inn av Tilbakevendt »

Etter å ha lest igjennom denne tråden sitter jeg igjen med et inntrykk av at det var en ganske høy tetthet med psykopater på Karmøy på 90-tallet.

Suavest

Legg inn av Suavest »

Hmm…. Jeg trodde det var senere.

Men på den tiden kunne en ikke akkurat sjekke telefonen for rutetider.

Mulig han dro dit og fant ut at ferja ikke gikk før mange timer. Fikk vasket seg og kvittet seg med klærne.

Men det blir bare spekulasjoner. Jeg reagerer bare på at funnstedet er såpass nær ferja.
Igjen kun en sprø alternativ teori.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Får håpe at det ikke er reelt navn, det vil selvsagt ikke være greit å navngi noen og mistenke de for drap (eller for den delen om tidligere hendelser som identifiserer offer).

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Suavest skrev: tor des 01, 2022 5:45 pm Hmm…. Jeg trodde det var senere.

Men på den tiden kunne en ikke akkurat sjekke telefonen for rutetider.

Mulig han dro dit og fant ut at ferja ikke gikk før mange timer. Fikk vasket seg og kvittet seg med klærne.

Men det blir bare spekulasjoner. Jeg reagerer bare på at funnstedet er såpass nær ferja.
Igjen kun en sprø alternativ teori.
Funnstedet er også nærme der hvor Vassbakk bodde og vi vet jo at kom hjem en gang på natta. Vi vet ikke en gang om Stein Eriksen var på Karmøy den kvelden/natten gjør vi?

storpeder

Legg inn av storpeder »

Jahr ikke imponert over mediedekningen:

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommen ... andsdomme/

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Oberman skrev: tor des 01, 2022 3:35 pm
KnightTemplar skrev: tor des 01, 2022 3:22 pm
Suavest skrev: tor des 01, 2022 3:06 pm Jahr sier jo selv at Grete Strømme var hans største kilde i boken.
De bommer på parykken og kjøreveien til den ene jobben til JV.
Det JV har gjort er bare peanuts i forhold til hva «Stein Eriksen» drev på med. Og han var ofte på Gamle Sundvegen. Den ene voldtekten skjedde kun 200m fra der Birgitte ble drept.
Voldtekt av både samboer og søster med gjenstander. Voldtekt med gjenstander var tydeligvis hans greie. Han kjørte ofte rundt med et jekkhåndtak og truet kvinner med at de skulle få en omgang med jekkhåndtaket. Han tok flere ganger kvelertak på kjæresten, dro henne etter håret, krevde ofte sex og tok ikke et nei for et nei, slo, sparket, . Voldtok dama og brydde seg ikke om barna var tilstede.
Han ble mer seksuelt opphisset jo mer skade han påførte henne.

Birgitte ble muligens voldtatt med en gjenstand, dratt etter håret og ble kvelt. Det er check,check check på «Stein Eriksen». Biøen som kjørte i høy fart: Check
Kjennskap til området: doublecheck
Syk nok til å bli kalt «syk i hode» og for farlig til at en turte å si noe : Check
(PS! Stein Eriksen er selvsagt ikke hans ekte navn men navnet Rustad gav ham)

Denne personen ble først utelukket av politiet fordi han hadde kort hår når de avhørte han. De så da etter en langhåret fyr som skal ha kjørt i høy hastighet mot åstedet (ettersom bilen hans matchet denne)

De hadde sjekket om noen hadde klippet seg på Karmøy etter drapet. Men de sjekker nok ikke Stavanger like bra.
Bekjente av denne personen skal ha sakt at han hadde langt hår da, men klippet seg rett etter drapet. De fant også bilder som bekreftet hans lange lyse hår på den tiden.


Og igjen funnet i Skudeneshavn. Det er lett å tenke at det er JV.
Men det er også bokstavelig talt rett ved ferja som går til Stavanger.
Og er det en av modus kandidatene som trengte å komme tilbake til Stavanger før de fant ut at han hadde stukket fra leir, så var det denne personen.
Noe han tydeligvis ofte fant på å gjøre ifølge kjæresten.
Når du har såpass mye informasjon på denne kandidaten, så har vel politet sjekket han ut? Hvorfor har ingen hørt særlig om denne moduskandidaten?
Det kan være at Jahr kan ha gitt politi og påtalemyndighet, domstol og andre rettsforbud mot å omtale vedkommende både i bøker og på andre måter.
Har B.O.B fått øksa, eller bare skaffet seg et "slippe seg helt løs" nick?

eppaen

Legg inn av eppaen »

Det er helt utrolig det media driver med om dagen. Altså hvordan man vinkler og rapporterer for å gi klikk. Ikke gi et balansert bilde. Man så det samme i korona-saken også. Fullstendig i sekken til Nakstad - og ingenting ble satt spørsmålstegn ved.

Nå er det enda alvorligere kanskje fordi man tar side med en fyr som mest sannsynlig har begått det drapet i Norge folk flest kjenner til og er engasjert i. Særlig aktualisert de siste årene.

Geraldt

Legg inn av Geraldt »

eppaen skrev: søn des 04, 2022 9:50 am Det er helt utrolig det media driver med om dagen. Altså hvordan man vinkler og rapporterer for å gi klikk. Ikke gi et balansert bilde. Man så det samme i korona-saken også. Fullstendig i sekken til Nakstad - og ingenting ble satt spørsmålstegn ved.

Nå er det enda alvorligere kanskje fordi man tar side med en fyr som mest sannsynlig har begått det drapet i Norge folk flest kjenner til og er engasjert i. Særlig aktualisert de siste årene.
Enig om media, reagerte på det samme når nettavisen tar opp helikopterbommerten der milliarder forsvant i tåka. De kunne for faen snakket mer om dette den gangen fremfor å klistre C-kjendiser over forsidene, gnelle om rasisme, metoo og farmen! He l ve te så jævlig lei man blir!! #avsporing :oops:

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Suavest skrev: tor des 01, 2022 3:54 pm
KnightTemplar skrev: tor des 01, 2022 3:22 pm
Når du har såpass mye informasjon på denne kandidaten, så har vel politet sjekket han ut? Hvorfor har ingen hørt særlig om denne moduskandidaten?
Jeg har bare det som står publisert i Per Asle Rustad sin bok - Mysteriet Birgitte Tengs. Kapitel: Voldtekten nær åsted. Jeg fikk litt sjokk selv når jeg leste det.

Det sto vel ikke hvilken leir han var i. Men det har blitt nevnt før på et forum at dette skal ha vært Madla.

Funnstedet for klærne og bilen fant jeg ved litt google street view magi og nyhetsartikkelen. Jeg har selv tatt den ferja for mange år siden da vi besøkte bekjente på Karmøy.
Her hevder Rustad de fant et hår fra denne personen på Tengs.


KnightTemplar

Legg inn av KnightTemplar »

B.E. skrev: søn des 04, 2022 1:01 pm
Suavest skrev: tor des 01, 2022 3:54 pm
KnightTemplar skrev: tor des 01, 2022 3:22 pm
Når du har såpass mye informasjon på denne kandidaten, så har vel politet sjekket han ut? Hvorfor har ingen hørt særlig om denne moduskandidaten?
Jeg har bare det som står publisert i Per Asle Rustad sin bok - Mysteriet Birgitte Tengs. Kapitel: Voldtekten nær åsted. Jeg fikk litt sjokk selv når jeg leste det.

Det sto vel ikke hvilken leir han var i. Men det har blitt nevnt før på et forum at dette skal ha vært Madla.

Funnstedet for klærne og bilen fant jeg ved litt google street view magi og nyhetsartikkelen. Jeg har selv tatt den ferja for mange år siden da vi besøkte bekjente på Karmøy.
Her hevder Rustad de fant et hår fra denne personen på Tengs.

Dette stiller seg annerledes nå når det er funnet DNA fra JV på BT.

Oberman
Innlegg: 64

Legg inn av Oberman »

Nytt justismord under oppseiling. Vassbakk er såpass gammel at han sannsynligvis vil være død når bevisene for at han er uskyldig fremkommer. Akkurat som i alle andre justismordsaker. Får derimot håpe at han frifinnes.

KnightTemplar

Legg inn av KnightTemplar »

Oberman skrev: søn des 04, 2022 3:46 pm Nytt justismord under oppseiling. Vassbakk er såpass gammel at han sannsynligvis vil være død når bevisene for at han er uskyldig fremkommer. Akkurat som i alle andre justismordsaker. Får derimot håpe at han frifinnes.
Det er ikke usannsynlig at beviset er sterkere enn det mainstream media fremstiller det som.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Angående denne journalisten fra TV 2, Rustad. Kanskje noe spesielt at han har brukt den svenske psykiateren Ulf Åsgård som ekspert til å lage en ny gjerningsmanns profil. Den samme mannen som hevdet fetteren høyst sannsynlig var skyldig på 90 tallet, selv uten å ha undersøkt ham. Og som forsvarte avhørsteknikken brukt mot fetteren.

Intervjuet med Rustad som det vises til her i tråden - er jo gjort før DNA sporet mot Vassbakk ble gjort kjent og hans spådommer om ingen løsning på saken, faller litt til jorden nå. Jeg har som kjent ikke lest boken hans. Det er åpenbart et par interessante, mulige modus kandidater han omtaler, men det finnes lite journalistisk oppfølging på hvor i «landskapet» enkelte av disse personene har havnet. Hvilket kan tyde på at politiet har gjort seg ferdig med å etterforske, at de er sjekket ut av saken ( og følgelig ikke vil plages mer med saken) og selvsagt at det ikke finnes snev av bevis mot de.

Denne saken inneholder jo allerede et justismord. Som heldigvis ble oppdaget.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

VillaForever skrev: man des 05, 2022 2:25 am Angående denne journalisten fra TV 2, Rustad. Kanskje noe spesielt at han har brukt den svenske psykiateren Ulf Åsgård som ekspert til å lage en ny gjerningsmanns profil. Den samme mannen som hevdet fetteren høyst sannsynlig var skyldig på 90 tallet, selv uten å ha undersøkt ham. Og som forsvarte avhørsteknikken brukt mot fetteren.
Vel, Rustad har jo tidligere brukt selverklærte svaksynt....unnskyld, klarsynte for å løse drapsgåter. Så han virker å ha et noe ukritisk forhold til de kilder og ressurser han bruker.

KnightTemplar

Legg inn av KnightTemplar »

oddvar_kjempebra skrev: man des 05, 2022 11:56 am
VillaForever skrev: man des 05, 2022 2:25 am Angående denne journalisten fra TV 2, Rustad. Kanskje noe spesielt at han har brukt den svenske psykiateren Ulf Åsgård som ekspert til å lage en ny gjerningsmanns profil. Den samme mannen som hevdet fetteren høyst sannsynlig var skyldig på 90 tallet, selv uten å ha undersøkt ham. Og som forsvarte avhørsteknikken brukt mot fetteren.
Vel, Rustad har jo tidligere brukt selverklærte svaksynt....unnskyld, klarsynte for å løse drapsgåter. Så han virker å ha et noe ukritisk forhold til de kilder og ressurser han bruker.
Hvis det er riktig at Rustad har brukt klarsynte for å løse drapsgåter før, tror jeg at jeg holder en knapp på Jahr i denne saken...

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

KnightTemplar skrev: man des 05, 2022 12:03 pm
oddvar_kjempebra skrev: man des 05, 2022 11:56 am
VillaForever skrev: man des 05, 2022 2:25 am Angående denne journalisten fra TV 2, Rustad. Kanskje noe spesielt at han har brukt den svenske psykiateren Ulf Åsgård som ekspert til å lage en ny gjerningsmanns profil. Den samme mannen som hevdet fetteren høyst sannsynlig var skyldig på 90 tallet, selv uten å ha undersøkt ham. Og som forsvarte avhørsteknikken brukt mot fetteren.
Vel, Rustad har jo tidligere brukt selverklærte svaksynt....unnskyld, klarsynte for å løse drapsgåter. Så han virker å ha et noe ukritisk forhold til de kilder og ressurser han bruker.
Hvis det er riktig at Rustad har brukt klarsynte for å løse drapsgåter før, tror jeg at jeg holder en knapp på Jahr i denne saken...
https://www.vg.no/rampelys/tv/i/G112Xl/ ... k-draps-tv

Godt å se at Birgittes far avskrev dette som spekulativt tull.

Oberman
Innlegg: 64

Legg inn av Oberman »

Stjerten skrev: lør des 03, 2022 6:12 am
Oberman skrev: tor des 01, 2022 3:35 pm
KnightTemplar skrev: tor des 01, 2022 3:22 pm

Når du har såpass mye informasjon på denne kandidaten, så har vel politet sjekket han ut? Hvorfor har ingen hørt særlig om denne moduskandidaten?
Det kan være at Jahr kan ha gitt politi og påtalemyndighet, domstol og andre rettsforbud mot å omtale vedkommende både i bøker og på andre måter.
Har B.O.B fått øksa, eller bare skaffet seg et "slippe seg helt løs" nick?
Tror B.O.B poster regelmessig enda, selv om kvaliteten på postene er under pari. Men aktiv er han da vitterlig. Mer du undrer deg over?

Oberman
Innlegg: 64

Legg inn av Oberman »

Det er for øvrig enda ikke noe av tilgjengelige beviser som frikjenner fetteren i denne saken. Han ble tross alt dømt for drapet i tingretten, så enten må man erkjenne at domstolene dømmer folk uten beviser, eller så må man gå med på at han faktisk kan være skyldig. Uansett er det i seg selv et selvstendig grunnlag for frikjennelse av Vassbakk det faktum at en rett har funnet bevisene mot fetteren så overbevisende at de har funnet han skyldig ut over enhver rimelig tvil.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Oberman skrev: man des 05, 2022 12:18 pm Det er for øvrig enda ikke noe av tilgjengelige beviser som frikjenner fetteren i denne saken. Han ble tross alt dømt for drapet i tingretten, så enten må man erkjenne at domstolene dømmer folk uten beviser, eller så må man gå med på at han faktisk kan være skyldig. Uansett er det i seg selv et selvstendig grunnlag for frikjennelse av Vassbakk det faktum at en rett har funnet bevisene mot fetteren så overbevisende at de har funnet han skyldig ut over enhver rimelig tvil.
Nå ble jo fetteren frikjent i lagmansretten så det som skjedde i tingretten har jo da liten verdi. Dessuten vet man jo at tingretten dømte ham pga tilståelsen. En tilståelse som jo lagmannsretten fikk et mye mer detaljert bilde av hvordan hadde skjedd. Så det var ikke mangel på bevis som gjorde at fetteren ble dømt i tingretten. Det var feil bruk av bevis.

Det eneste tilståelsen faktisk viser er at fetteren ble utstatt for psykisk tortur. Det er det ingen eksperter som i dag er uenige om. Og den fremste på området i Norge, Asbjørn Rachlew skal jo vitne senere i rettsaken.

Vi vet også at den nye etterforskningen har undersøkt fetteren og avskrevet ham som mulig kandidat. Dette har jo også Vassbakk sine forsvarere sagt seg enig i hvis jeg har skjønt det riktig. De bruker fetterens historie som et del av sitt forsvar for å peke på hvor lett det er å trekke for raske slutninger basert på det som tilsynelatende virker som et godt bevis.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den man des 05, 2022 12:30 pm, redigert 1 gang totalt.

KnightTemplar

Legg inn av KnightTemplar »

https://www.h-avis.no/folg-birgitte-ten ... esundsavis

- Metodene er pålitelige
Etter å ha vist et stort skjema med tall forklarer Whitaker at tre kriterier er oppfylt:

DNA-markørene er duplisert i flere Y-DNA-tester
Prøvene er testet med forskjellige vitenskapelige metoder
Prøvene er testet ved forskjellige laboratorier

- Y-DNA-markøren i prøven matcher prøven fra tiltalte. Metodene er pålitelige, og resultatene kan derfor stoles på og brukes som bevis, sier han.


Konklusjon fra DNA-ekspert Whitaker i retten i dag. Da er det altså bekreftet i retten at DNA-beviset holder vann. Da gjenstår i grunn bare å bevise utover enhver tvil at det havnet der ifm drapshandlingen.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

- Tid gir større risiko for at DNA går tapt
Whitaker har satt opp fire scenarioer for overføring av DNA mellom to personer.

Direkte kontakt mellom mennesker. Personen som overfører DNA er til stede.
Nærhet mellom to mennesker. Kan komme fra hoste eller nys, for eksempel. Personen må være i nærheten av mennesket eller gjenstanden DNA-et overføres til.
Sekundæroverføring, person til person til gjenstand
Indirekte overføring, person til gjenstand til gjenstand
- Hvis DNA overføres indirekte av en person, forventer man også å påvise mellomleddets DNA. Det er ikke sikkert, men det forventes, sier Whitaker.

Han påpeker også at gjenstander som håndteres av mange, vil gi et resultat med en blanding av mange DNA-profiler.

- Disse stegene trenger ikke nødvendigvis å skje samtidig, men jo lengre tid det går mellom stegene jo større risiko er det for at DNA går tapt, sier han.


Her bekreftes jo det som flere har vært inne på før. At ved indirekte overføring forventes det å finne DNA også fra mellomleddet. Det har man jo ikke funnet i dette tilfellet. Det utelukker jo ikke at Vassbakks DNA kan ha bli overført via en annen, men det svekker sannsynligheten for at det foregikk slik.

Og i tillegg har man det faktum at veldig mange andre som Birgitte hadde mye mer kontakt med enn Vassbakk (som hun ikke hadde kontakt med i det hele tatt) de siste timene og dagene før drapet ikke har lagt igjen sporbart DNA på Birgitte.

https://www.h-avis.no/folg-birgitte-ten ... esundsavis

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»