Lokalvalget 2023

Svar
Folk_flesk

Re: Lokalvalget 2023

Legg inn av Folk_flesk »

GoingKronos skrev: tir feb 07, 2023 11:05 am Tv2 også både med nasjonal og kommunal måling:

Ap 16,9 nasjonalt, mens de får 20,2 i kommunevalg. Sp 7,4 nasjonalt og 10,2 lokalt. Så også her over 6% forskjell for regjeringspartiene. Det blir interessant å følge med på utover året.

Om det skulle stå seg så er det en redningsflåte for Vedum og Støre, da kan de si at de har gjort det bedre enn de verste målingene og snudd den dårlige trenden. At det egentlig er litt sammenligning av epler og pærer bryr nok ikke seg mange utenom oss nerder seg om.
Blir litt som en rølpete trønder jeg overhørte på byen forleden. Han sa at han ville melde seg inn i Nidaros sosialdemokratisk forum fordi han hadde troen på Trond Giske. "Mænn æ ska bætre itj stæm på dæm om to år hvis dæm itj skifte ut hain Støre!"

Det er nok en del som tenker slik her og der.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

På den nasjonale TV2 målingen får Industri- og næringspartiet 2,2% og Norgesdemokratene (tidl. Demokratene) 2,0%. Disse to er lavere på kommunemålingene men må snart skilles ut og ikke være på sekkeposten Andre som nå er hele 6%.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

"En fersk spørreundersøkelse InFact har gjort for iTromsø viser at Høyre med 23,4 prosent oppslutning nå er det største partiet i byen, en fremgang på 7,9 prosentpoeng sammenlignet med forrige kommunevalg. Resultatet ville ført til tre ekstra mandater i kommunestyret. Det samme ville Fremskrittspartiet fått, som i målingen ender på 16,6 prosent, nær en dobling siden 2019.

Dersom man forutsetter at Høyre og Frp skulle finne sammen i en borgerlig allianse, der også Venstre, KrF, Nei til bompenger og By- og landlista var med, hadde man ifølge undersøkelsen hatt et knapt borgerlig flertall i Tromsø kommunestyre." Link

Tromsø kommer til å bli veldig jevnt i valget, AP og SP sitt svik rundt kutt i infrastrukturstøtte sammen med innføring av bompenge gjør at byen som egentlig har vært rød helt siden Rian gikk av (med et lite borgerlig mellomspill) nå står i fare for å gå til de borgerlige.

Everenga

Legg inn av Everenga »

GoingKronos skrev: tor feb 02, 2023 8:53 am Arbeiderpartiet og Senterpartiet gjør det vesentlig bedre når det kommer til kommunevalg enn Stortingsvalget. I dagens måling hos NRK er det faktisk hele 6,4%. Jeg kan ikke huske å ha sett slike tall noen ganger, og jeg er jo skeptisk til om partiene virkelig klarer å holde på så mange velgere som er misfornøyd med regjeringen når valgkampen begynner og ting blir nasjonalisert i debatter.

Men både Ap og Sp er ordførerpartier, særlig i små kommuner så har nok disse kanskje nok tillit til å stå mot en nasjonal bølge. Da er jeg mer skeptisk på byene, der kan det bli virkelig ille.
Det kommer til å bli en bølge av AP og SP ordførere som går ut i media mot diverse regjeringshandlinger for å redde sin egen ræv. Dette vil heller ikke hjelpe partiene nasjonalt.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Poll of polls har satt sammen målinger fra mars måned i de store byene (Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Sandnes). Og jeg syns tallene er interessante. Valgresultat i 2019 i parentes:

Ap 17% (21,5)
H 35,2% (22,9)
Frp 8,2% (6,1)
SV 11,9% (8,7)
SP 1,5% (4)
KRF 2,6% (2,6)
V 6,1% (5)
MDG 6,7% (12,1)
Rødt 7,3% (6,3)
Andre 3,7% (10,9)

Regjeringspartienes fall er på 7%, mot fall på 16,3 nasjonalt fra sist stortingsvalg (snitt for mars måned). Så at de gjør det bedre er i storbyene handler mye om at Sp ikke kan falle så mye siden de ikke var spesielt populær i byene i 2019 heller.

Frp er blitt mer og mer et distriktsparti, men ser ut til å kunne snu trenden i år. Mye ser ut til å skyldes at bompengerpartiene har kollapset og det at Frp ikke tar mer av de velgerne bør bekymre.

Så må vi snakke om MDG sitt fall, de har slitt i Stortingsvalgsmålinger over tid og blitt satt i skyggen av SV og Rødt. Men at de nesten er halvert i lokalvalg i de viktige byene gjør at vi kan snakke om et parti i krise. Og det er kanskje det faller som gjør at samtlige store byer kan skifte fra rødt til blått i høst. SV har fin oppgang pga Ap og MDG sin kollaps, og Rødt er også litt opp. Så vi ser at venstresiden blir mer radikal, mens vi har motsatt trend på høyresiden der Frp og andre blir spist opp av moderate Høyre.

Venstre også en liten fremgang, som alltid er glasset litt halvfullt for Norges eldste parti. Det er bra at de har styrket seg på tross av at Høyre er så utrolig sterke, samtidig så skulle de nok tatt flere miljøvelgere fra MDG. Venstre bør nok plassere seg godt over sperregrensen nå som de er i opposisjon, ellers kan det bli skummelt med regjeringsmakt i 2025. KRF kan man vel mest omtale som at de ligger i stabilt sideleie.

William_S

Legg inn av William_S »

Måling for Trondheim, fortsatt rødgrønt flertall, men det er ikke AP som har tyngdepunktet. SV er nesten i ferd med å gå forbi AP i trønderhovedstaden
https://www.nrk.no/trondelag/hogre-dobb ... 1.16347491

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

William_S skrev: tor mar 23, 2023 6:51 am Måling for Trondheim, fortsatt rødgrønt flertall, men det er ikke AP som har tyngdepunktet. SV er nesten i ferd med å gå forbi AP i trønderhovedstaden
https://www.nrk.no/trondelag/hogre-dobb ... 1.16347491
Har vanskelig å tro på Frp på 3-tallet, Infact hadde dem på 8,7% i sin måling. Jeg ser at Pensjonistpartiet gjorde det veldig bra i Trondheim i 2019, men nå nesten er utslettet - har det skjedd noe i partiet eller døde alle velgerne av corona?

Blir en thriller i Trondheim, hørte politisk kvarter og opposisjonen hørtes mest ut som sosialistisk høyreparti.

Investor

Legg inn av Investor »

Håper inderlig at Oslos røde byråd blir sparka på hue og rævva ut at Rådhuset i september!
FOR en tragisk gjeng, fra ende til annen.
Inn med Anne Lindboe som Ordfører!

William_S

Legg inn av William_S »

Investor skrev: tor mar 23, 2023 3:26 pm Håper inderlig at Oslos røde byråd blir sparka på hue og rævva ut at Rådhuset i september!
FOR en tragisk gjeng, fra ende til annen.
Inn med Anne Lindboe som Ordfører!
¨
Byrådet har gjort mye bra i Oslo synes jeg. Det har faktisk skjedd mye positivt de snart 8 årene de rødgrønne har styrt byen.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

ehall skrev: tir feb 07, 2023 9:11 pm På den nasjonale TV2 målingen får Industri- og næringspartiet 2,2% og Norgesdemokratene (tidl. Demokratene) 2,0%. Disse to er lavere på kommunemålingene men må snart skilles ut og ikke være på sekkeposten Andre som nå er hele 6%.
Er jo irrelevant så lenge de er langt unna 4%,

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

GoingKronos skrev: tor mar 23, 2023 8:38 am Jeg ser at Pensjonistpartiet gjorde det veldig bra i Trondheim i 2019, men nå nesten er utslettet - har det skjedd noe i partiet eller døde alle velgerne av corona?
Vil tippe at Svein Otto Nilsen kommer til å bli synlig når valgkampen drar seg igang, legges stort sett ikke merke til utenom valg. Mye trynefaktor ute og går der, tok vel med seg en god del velgere fra tiden han var i FrP.

Så fyrer adressavisen opp under ordførerkamp med dårlig skjulte Høyresympatier, så det kan hende alt av andre parti på høyresiden blir oversett for tiden.

HarryH

Legg inn av HarryH »

GoingKronos skrev: søn mar 19, 2023 10:51 am KRF kan man vel mest omtale som at de ligger i stabilt sideleie.
Velgerne er vel i ferd med å dø ut, bokstavelig talt.
Knut Arild Hareides beslutning om å forlate politikken var nok delvis basert på en enkel demografisk analyse. Han så hvor dette kom til å bære.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Til tross for at AP har gjort det dårlig den seneste tiden, må jeg si at det fortsatt er litt sjokkerende at de ser ut til å miste Groruddalen til fordel for Høyre.

Hvis ikke dette skaper virkelige jordskjelv innenfor egne vegger, så kan jeg ikke skjønne hva som skal til.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Chromeback skrev: søn mar 26, 2023 5:08 pm Til tross for at AP har gjort det dårlig den seneste tiden, må jeg si at det fortsatt er litt sjokkerende at de ser ut til å miste Groruddalen til fordel for Høyre.

Hvis ikke dette skaper virkelige jordskjelv innenfor egne vegger, så kan jeg ikke skjønne hva som skal til.
Det er utrolig, vi snakker nesten om grunnfjellet her. De må jo bare skjønne snart at det må være noe galt med gjennomføringen av politikken. Visjonene og det grønne skiftet er flott og fint i teorien, men folk merker det på pungen.

Mange av folka som bor der har alt annet enn 9 til 17 jobb, de er faktisk avhengig av bilen for å komme på jobb. I Oslo økte man bompengene kraftig fra 1.september, midt oppi alt annet av strømpriser, matvarepriser, bensin og renter. Det er så jævlig umusikalsk at de fortjener ikke bedre. Jeg klarer meg greit, men syns det er surt å bruke 4-5000kr hver mnd på bompenger. Legg på beboerparkering ol, så er det ikke lett for folk å få regnestykket til å gå opp.

William_S

Legg inn av William_S »

KingKongHalvor skrev: søn mar 26, 2023 7:01 pm
Chromeback skrev: søn mar 26, 2023 5:08 pm Til tross for at AP har gjort det dårlig den seneste tiden, må jeg si at det fortsatt er litt sjokkerende at de ser ut til å miste Groruddalen til fordel for Høyre.

Hvis ikke dette skaper virkelige jordskjelv innenfor egne vegger, så kan jeg ikke skjønne hva som skal til.
Det er utrolig, vi snakker nesten om grunnfjellet her. De må jo bare skjønne snart at det må være noe galt med gjennomføringen av politikken. Visjonene og det grønne skiftet er flott og fint i teorien, men folk merker det på pungen.

Mange av folka som bor der har alt annet enn 9 til 17 jobb, de er faktisk avhengig av bilen for å komme på jobb. I Oslo økte man bompengene kraftig fra 1.september, midt oppi alt annet av strømpriser, matvarepriser, bensin og renter. Det er så jævlig umusikalsk at de fortjener ikke bedre. Jeg klarer meg greit, men syns det er surt å bruke 4-5000kr hver mnd på bompenger. Legg på beboerparkering ol, så er det ikke lett for folk å få regnestykket til å gå opp.
Tja disse bompengeøkningene hadde kommet med Høyre i byrådet og, det har stort sett vært tverrpolitisk enighet om dette. Det er stort sett bare noen få timer i Oslo det ikke går noe kollektivt (ca 01-05).. så jeg vil påstå at de aller aller fleste i Oslo klarer seg med det bra tilbudet som faktisk er. Linje 31 og 37 går hele døgnet rundt. Og 31 betjener Groruddalen.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Zorbeltuss skrev: søn mar 26, 2023 3:18 pm
ehall skrev: tir feb 07, 2023 9:11 pm På den nasjonale TV2 målingen får Industri- og næringspartiet 2,2% og Norgesdemokratene (tidl. Demokratene) 2,0%. Disse to er lavere på kommunemålingene men må snart skilles ut og ikke være på sekkeposten Andre som nå er hele 6%.
Er jo irrelevant så lenge de er langt unna 4%,
Fint, da kan vi fjerne Krf også, de er like langt unna 4%.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

William_S skrev: søn mar 26, 2023 7:44 pm
KingKongHalvor skrev: søn mar 26, 2023 7:01 pm
Chromeback skrev: søn mar 26, 2023 5:08 pm Til tross for at AP har gjort det dårlig den seneste tiden, må jeg si at det fortsatt er litt sjokkerende at de ser ut til å miste Groruddalen til fordel for Høyre.

Hvis ikke dette skaper virkelige jordskjelv innenfor egne vegger, så kan jeg ikke skjønne hva som skal til.
Det er utrolig, vi snakker nesten om grunnfjellet her. De må jo bare skjønne snart at det må være noe galt med gjennomføringen av politikken. Visjonene og det grønne skiftet er flott og fint i teorien, men folk merker det på pungen.

Mange av folka som bor der har alt annet enn 9 til 17 jobb, de er faktisk avhengig av bilen for å komme på jobb. I Oslo økte man bompengene kraftig fra 1.september, midt oppi alt annet av strømpriser, matvarepriser, bensin og renter. Det er så jævlig umusikalsk at de fortjener ikke bedre. Jeg klarer meg greit, men syns det er surt å bruke 4-5000kr hver mnd på bompenger. Legg på beboerparkering ol, så er det ikke lett for folk å få regnestykket til å gå opp.
Tja disse bompengeøkningene hadde kommet med Høyre i byrådet og, det har stort sett vært tverrpolitisk enighet om dette. Det er stort sett bare noen få timer i Oslo det ikke går noe kollektivt (ca 01-05).. så jeg vil påstå at de aller aller fleste i Oslo klarer seg med det bra tilbudet som faktisk er. Linje 31 og 37 går hele døgnet rundt. Og 31 betjener Groruddalen.
Ok, mulig jeg er helt på jordet i min søken etter svar. Men hvis alt det jeg nevner med bompenger og parkering, og kollektivtrafikken er helt suveren, hvorfor forsvinner velgerne da?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

ehall skrev: søn mar 26, 2023 9:35 pm
Zorbeltuss skrev: søn mar 26, 2023 3:18 pm
ehall skrev: tir feb 07, 2023 9:11 pm På den nasjonale TV2 målingen får Industri- og næringspartiet 2,2% og Norgesdemokratene (tidl. Demokratene) 2,0%. Disse to er lavere på kommunemålingene men må snart skilles ut og ikke være på sekkeposten Andre som nå er hele 6%.
Er jo irrelevant så lenge de er langt unna 4%,
Fint, da kan vi fjerne Krf også, de er like langt unna 4%.
Krf sin fordel er at velgerne stort sett er samlet i noen få fylker, det gjorde at selv om de havnet under sperregrensen så fikk de inn tre på Stortinget.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Everenga skrev: fre jun 17, 2022 11:33 am
GoingKronos skrev: søn jun 12, 2022 11:48 am Jeg tenker Oslo er fullt mulig, de er vel kanskje et 2-3 mandater unna i dag - men jeg tror MDG skal slite med å holde sin oppslutning og da er spørsmålet hvor disse velgerne går (eller om dem holder seg hjemme). Vi har jo litt det samme spørsmålet rundt FNB, blir de hjemme eller går de tilbake til Frp (og eventuelt Høyre?). Frp kan også våkne noe til liv om voldskriminaliteten øker fremover, som ikke er helt utenkelig.
Oslo er ikke mulig. FNB stemmene kommer ikke til å gå til Frp for de er i hovedsak innvandrerstemmer. En god del kommer til å gå til Rødt eller SV. Høyre og Venstre kommer til å gjøre et godt valg i Oslo, Frp sannsynligvis ok etter deres målestokk men de har et tak på ca 8% i Oslo. Høyre kommer nok over 30% men Venstre må over 10% for at det skal begynne å nærme seg et skifte. Og så kommer moroa med at Frp og Venstre står milevis fra hverandre i alt som er av saker i Oslo.
Boy was I wrong. Forutså ikke hvor total nedsmeltingen til regjeringen skulle bli. Kred til Going Kronos for bedre forsyn. :)

Everenga

Legg inn av Everenga »

William_S skrev: søn mar 26, 2023 7:44 pm
Tja disse bompengeøkningene hadde kommet med Høyre i byrådet og, det har stort sett vært tverrpolitisk enighet om dette. Det er stort sett bare noen få timer i Oslo det ikke går noe kollektivt (ca 01-05).. så jeg vil påstå at de aller aller fleste i Oslo klarer seg med det bra tilbudet som faktisk er. Linje 31 og 37 går hele døgnet rundt. Og 31 betjener Groruddalen.
Men nå er det AP med SV og MDG som har innført dem da og det vil de jo selvfølgelig få merke ved valget. Prisøkningen på beboerparkeringen er også en flott måte å støte fra seg velgere på. De har i det hele tatt nok en gang undervurdert hvor mange i Oslo som har bil.

William_S

Legg inn av William_S »

Everenga skrev: tir mar 28, 2023 3:31 pm
William_S skrev: søn mar 26, 2023 7:44 pm
Tja disse bompengeøkningene hadde kommet med Høyre i byrådet og, det har stort sett vært tverrpolitisk enighet om dette. Det er stort sett bare noen få timer i Oslo det ikke går noe kollektivt (ca 01-05).. så jeg vil påstå at de aller aller fleste i Oslo klarer seg med det bra tilbudet som faktisk er. Linje 31 og 37 går hele døgnet rundt. Og 31 betjener Groruddalen.
Men nå er det AP med SV og MDG som har innført dem da og det vil de jo selvfølgelig få merke ved valget. Prisøkningen på beboerparkeringen er også en flott måte å støte fra seg velgere på. De har i det hele tatt nok en gang undervurdert hvor mange i Oslo som har bil.
Er det egentlig fryktelig dyrt å betale 5700 i året for å parkere midt i sentrum i indre by på kommunens grunn? Bare å leie en p plass her koster det samme I måneden om ikke mer. Dessuten ligger Oslo under landsgjennomsnittet hva gjelder andelen som eier bil

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

William_S skrev: tir mar 28, 2023 4:02 pm Er det egentlig fryktelig dyrt å betale 5700 i året for å parkere midt i sentrum i indre by på kommunens grunn? Bare å leie en p plass her koster det samme I måneden om ikke mer. Dessuten ligger Oslo under landsgjennomsnittet hva gjelder andelen som eier bil
Nei, det er ikke spesielt dyrt, men så lenge det er dyrere enn det det var vil veldig mange velgere kun se den personlige kostnadsøkningen og ikke det større bildet på hva man forsøker å få til og dermed straffe disse politikerne. Dessverre.

William_S

Legg inn av William_S »

VifteKopp skrev: tir mar 28, 2023 4:56 pm
William_S skrev: tir mar 28, 2023 4:02 pm Er det egentlig fryktelig dyrt å betale 5700 i året for å parkere midt i sentrum i indre by på kommunens grunn? Bare å leie en p plass her koster det samme I måneden om ikke mer. Dessuten ligger Oslo under landsgjennomsnittet hva gjelder andelen som eier bil
Nei, det er ikke spesielt dyrt, men så lenge det er dyrere enn det det var vil veldig mange velgere kun se den personlige kostnadsøkningen og ikke det større bildet på hva man forsøker å få til og dermed straffe disse politikerne. Dessverre.
Jeg tror veldig mange har sett seg blind på P plasser. I noen amerikanske storbyer (ja faktisk San Francisco) kan det fort koste opp mot 40-50 USD dagen å stå i et P hus i sentrum og med sterkt begrenset gateparkering i det store og det hele.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

GoingKronos skrev: tor feb 02, 2023 8:53 am Arbeiderpartiet og Senterpartiet gjør det vesentlig bedre når det kommer til kommunevalg enn Stortingsvalget. I dagens måling hos NRK er det faktisk hele 6,4%. Jeg kan ikke huske å ha sett slike tall noen ganger, og jeg er jo skeptisk til om partiene virkelig klarer å holde på så mange velgere som er misfornøyd med regjeringen når valgkampen begynner og ting blir nasjonalisert i debatter.
Og nå er det økt til 11,7% i siste NRK måling. Det vil være en historisk prestasjon om Ap og Sp klarer å skille lokalvalg fra rikspolitikken i så stor grad som målingene peker på.

Sekkeposten Andre er også nesten like stor i Stortingsvalg som lokalvalg, som også er veldig spesielt.

pigg

Legg inn av pigg »

GoingKronos skrev: fre mar 31, 2023 9:00 am Og nå er det økt til 11,7% i siste NRK måling. Det vil være en historisk prestasjon om Ap og Sp klarer å skille lokalvalg fra rikspolitikken i så stor grad som målingene peker på.
Det er ikke overraskende at et parti som SP, som satser så til de grader på det som er nært og trygt, gjør det bedre kommunalt enn nasjonalt.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

pigg skrev: fre mar 31, 2023 9:38 am
GoingKronos skrev: fre mar 31, 2023 9:00 am Og nå er det økt til 11,7% i siste NRK måling. Det vil være en historisk prestasjon om Ap og Sp klarer å skille lokalvalg fra rikspolitikken i så stor grad som målingene peker på.
Det er ikke overraskende at et parti som SP, som satser så til de grader på det som er nært og trygt, gjør det bedre kommunalt enn nasjonalt.
Ja, men nå er de nesten dobbelt så stor - så det er spesielt.

Men lenge til valget, folk har nok ikke tenkt så mye på det enda - og det vil være imponerende om velgere som er veldig misfornøyd med Støre og Vedum stemmer på partiet lokalt.

pigg

Legg inn av pigg »

GoingKronos skrev: fre mar 31, 2023 9:43 am Ja, men nå er de nesten dobbelt så stor - så det er spesielt.

Men lenge til valget, folk har nok ikke tenkt så mye på det enda - og det vil være imponerende om velgere som er veldig misfornøyd med Støre og Vedum stemmer på partiet lokalt.
Det er langt fra Bardu til Oslo. ;)

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Distriktsopprøret er ikke over, og jeg tror Sp har såpass eierskap på det området at mange stemmer på de lokalt uansett.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Bror1 skrev: fre mar 31, 2023 10:26 am Distriktsopprøret er ikke over, og jeg tror Sp har såpass eierskap på det området at mange stemmer på de lokalt uansett.
Distriktsopprøret som ikke var mye til opprør er ikke greia, men SP er store i kommuner som er små nok til at folk faktisk kjenner ordføreren og da sitter han/hun tryggere enn når det bare er et navn i lokalavisa.

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Everenga skrev: fre mar 31, 2023 11:24 am
Bror1 skrev: fre mar 31, 2023 10:26 am Distriktsopprøret er ikke over, og jeg tror Sp har såpass eierskap på det området at mange stemmer på de lokalt uansett.
Distriktsopprøret som ikke var mye til opprør er ikke greia, men SP er store i kommuner som er små nok til at folk faktisk kjenner ordføreren og da sitter han/hun tryggere enn når det bare er et navn i lokalavisa.
Ikke opprør da, men en økende misnøye. Jeg tror det er en kombinasjon, mitt inntrykk i hvertfall.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»