Vil grådigheten til Norgesgruppen bety slutten på importvernet?

Svar
virrvarr
Innlegg: 445

Re: Vil grådigheten til Norgesgruppen bety slutten på importvernet?

Legg inn av virrvarr »

GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 8:57 pm ]Norge har 150.000 byråkrater på 5 millioner innbyggere, EU har 40.000 for 500 millioner. EU er da svært lite byråkratisk sammenlignet med Norge og mange andre land, selv om det ikke passer med nasjonalistenes fortelling.
Uærlig beskrivelse. Disse 40 000 EU-ansatte kommer i tillegg til off ansatt i hvert enkelt medlemsland. De 40.000 i EU er ekte byråkrater i motsetning til de 150 000 norske som lærere, sykepleiere, politi, militære osv.

Men godt du viser at dine fremstillinger sansynligvis er av samme sort.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

fargerik skrev: tor feb 02, 2023 10:23 am
Skywalker skrev: tor feb 02, 2023 10:10 am Vi lever i den tro at Norsk produsert mat er best. Å fjerne importvernet ville vist hvor mye bedre og billigere mat som finnes utenfor våre landegrenser. Dette ville selvsagt betydd døden for Norsk produsert mat.
Prisene på mat har steget i alle land, og mer i resten av Europa enn i Norge. Tollsatser og jordbruksavtalen førte til at prisene steg mindre i Norge enn i andre land i Europa i 2022.
Mye tyder dog på at vi nå er i ferd med å ta innpå resten av Europa. Det er tross alt slik at vi ikke lever i en boble upåvirket av resten av verden.
P4 var på handletur i Töcksfors - tror det var i går - og sjekket prisen. Det jeg husker
Kalkunfilet Sverige SEK94 pr kg - Norge NOK 280 pr kg
Bacon var 119,- kr kg lavere i Sverige
Karbonadedeig var det også sinnsyk forakjell i pris
Ramlösa er ca 1/2 pris i Sverige, men den er jo svensk.
Så det er enormt mye å spare i Sverige + halva priset på öl

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Folk_flesk skrev: tor feb 02, 2023 9:04 pm
GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 8:57 pm
Texas_John skrev: tor feb 02, 2023 6:03 pm
Det meste i byråkrati-helvete EU er verre enn i Norge.

For øvrig: Norsk ungdom sier klart nei til EUhttps://klassekampen.no/utgave/2022-05- ... l-inn-i-eu
Norge har 150.000 byråkrater på 5 millioner innbyggere, EU har 40.000 for 500 millioner. EU er da svært lite byråkratisk sammenlignet med Norge og mange andre land, selv om det ikke passer med nasjonalistenes fortelling.

De unge vil melde Norge inn i EU: https://www.nettavisen.no/norsk-politik ... -95-603179
De unge har fått med seg de økonomiske fordelene det vil gi og at Norge da får være med å utforme og vedta lover og ikke måtte stå på gangen med lua i hånda mens resten av europa vedtar lovene vi må følge uansett.
Skikkelig smart av pro-EU-partiene dette. Da det ble Nei til EU la de seg på en fullstendig nesegrus linje og har siden innført ethvert EU-direktiv som har kommet opp. Og når folk lurer på hvilken verdi folkeavstemningen hadde så får man svaret av Ja-partiene at "vi kan likegodt bli fullt EU-medlem nå siden vi uansett gjør alt EU ber oss om".
De fleste av direktivene har blitt innført uten motstand, ikke engang fra nasjonalistpartiene.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

greyserpent skrev: tor feb 02, 2023 9:12 pm
GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 8:57 pm
Texas_John skrev: tor feb 02, 2023 6:03 pm
Det meste i byråkrati-helvete EU er verre enn i Norge.

For øvrig: Norsk ungdom sier klart nei til EUhttps://klassekampen.no/utgave/2022-05- ... l-inn-i-eu
Norge har 150.000 byråkrater på 5 millioner innbyggere, EU har 40.000 for 500 millioner. EU er da svært lite byråkratisk sammenlignet med Norge og mange andre land, selv om det ikke passer med nasjonalistenes fortelling.

De unge vil melde Norge inn i EU: https://www.nettavisen.no/norsk-politik ... -95-603179
De unge har fått med seg de økonomiske fordelene det vil gi og at Norge da får være med å utforme og vedta lover og ikke måtte stå på gangen med lua i hånda mens resten av europa vedtar lovene vi må følge uansett.
Er sykepleiere, omsorgsarbeidere og lærere byråkrater? Jobber det svært mange av disse for EU?
Snakker her om ansatte i direktorater, departmenter og etatene.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 10:15 pm
GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 8:57 pm ]Norge har 150.000 byråkrater på 5 millioner innbyggere, EU har 40.000 for 500 millioner. EU er da svært lite byråkratisk sammenlignet med Norge og mange andre land, selv om det ikke passer med nasjonalistenes fortelling.
Uærlig beskrivelse. Disse 40 000 EU-ansatte kommer i tillegg til off ansatt i hvert enkelt medlemsland. De 40.000 i EU er ekte byråkrater i motsetning til de 150 000 norske som lærere, sykepleiere, politi, militære osv.

Men godt du viser at dine fremstillinger sansynligvis er av samme sort.
Disse tallene gjelder kun byråkrater på statlig nivå.

fargerik

Legg inn av fargerik »

erdetslik skrev: tor feb 02, 2023 10:21 pm
fargerik skrev: tor feb 02, 2023 10:23 am
Skywalker skrev: tor feb 02, 2023 10:10 am Vi lever i den tro at Norsk produsert mat er best. Å fjerne importvernet ville vist hvor mye bedre og billigere mat som finnes utenfor våre landegrenser. Dette ville selvsagt betydd døden for Norsk produsert mat.
Prisene på mat har steget i alle land, og mer i resten av Europa enn i Norge. Tollsatser og jordbruksavtalen førte til at prisene steg mindre i Norge enn i andre land i Europa i 2022.
Mye tyder dog på at vi nå er i ferd med å ta innpå resten av Europa. Det er tross alt slik at vi ikke lever i en boble upåvirket av resten av verden.
P4 var på handletur i Töcksfors - tror det var i går - og sjekket prisen. Det jeg husker
Kalkunfilet Sverige SEK94 pr kg - Norge NOK 280 pr kg
Bacon var 119,- kr kg lavere i Sverige
Karbonadedeig var det også sinnsyk forakjell i pris
Ramlösa er ca 1/2 pris i Sverige, men den er jo svensk.
Så det er enormt mye å spare i Sverige + halva priset på öl
Jeg bor et stenkast fra grensa, og har handlet der i årevis. De varene du nevner har alltid vært så mye billigere i Sverige. Det er ikke noe som helst nytt ved det. Selv om prisene er økt like mye eller mer i Sverige, er de fremdeles billigere.
Det er en stund siden jeg slengte meg med på en tur, men det var for å kjøpe tobakk og øl. En pakke rullings kostet 100 kroner mindre i Sverige, og som du sier halva priset på øl. (systembolaget)

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 10:22 pm
virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 10:15 pm
GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 8:57 pm ]Norge har 150.000 byråkrater på 5 millioner innbyggere, EU har 40.000 for 500 millioner. EU er da svært lite byråkratisk sammenlignet med Norge og mange andre land, selv om det ikke passer med nasjonalistenes fortelling.
Uærlig beskrivelse. Disse 40 000 EU-ansatte kommer i tillegg til off ansatt i hvert enkelt medlemsland. De 40.000 i EU er ekte byråkrater i motsetning til de 150 000 norske som lærere, sykepleiere, politi, militære osv.

Men godt du viser at dine fremstillinger sansynligvis er av samme sort.
Disse tallene gjelder kun byråkrater på statlig nivå.
Da kan du dokumentere de 150 000 statlige byråkratene i Norge, for du mener vel ikke at politi, domstoler, statens veivesen osv er byråkrater sammenlignbart med de EU ansatte 40.000.

Rene departementsansatte er drøyt 2000 i Norge.

Du kan finne tallene her: https://www.ssb.no/statbank/table/12623/, men du må selv gjøre utvalget.
Sist redigert av virrvarr den tor feb 02, 2023 11:05 pm, redigert 2 ganger totalt.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Når man hører på en del folk som snakker om norsk matsikkerhet som noe unikt, så burde det være livsfarlig å spis Biff Tartar i andre land.
Men jeg spiser og har spist Biff Tartar i noen land uten å bli sjuk og matforgiftet. Men jeg spiser ikke Biff Tartar i Norge - her er det ingen gjør den like bra.
Blant de landene jeg har spist er Danmark, Sverige, Belgia, USA. I Danmark spiser jeg minst 3 - 5 ganger i året - og det har jeg gjort i mer enn 50 år.
Jeg så en her inne som antydet (litt sarkastisk) at jeg må være 150 år ut i fra jeg mener å kunne / vite - men for å avlive det, så er jeg 75 år, på de siste 55 år har jeg 7 år med høyskole utdannelse i handel, økonomi og markedsføring og hatt rundt en 2.500 overnattinger mest jobb noe fritid i utlandet og rundt 4.000 overnattinger i Norge. Så jeg har hatt et aktivt liv - og er fremdeles i full jobb. Så da vet dere det.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

erdetslik skrev: tor feb 02, 2023 10:43 pm Når man hører på en del folk som snakker om norsk matsikkerhet som noe unikt, så burde det være livsfarlig å spis Biff Tartar i andre land.
Men jeg spiser og har spist Biff Tartar i noen land uten å bli sjuk og matforgiftet. Men jeg spiser ikke Biff Tartar i Norge - her er det ingen gjør den like bra.
Blant de landene jeg har spist er Danmark, Sverige, Belgia, USA. I Danmark spiser jeg minst 3 - 5 ganger i året - og det har jeg gjort i mer enn 50 år.
Jeg så en her inne som antydet (litt sarkastisk) at jeg må være 150 år ut i fra jeg mener å kunne / vite - men for å avlive det, så er jeg 75 år, på de siste 55 år har jeg 7 år med høyskole utdannelse i handel, økonomi og markedsføring og hatt rundt en 2.500 overnattinger mest jobb noe fritid i utlandet og rundt 4.000 overnattinger i Norge. Så jeg har hatt et aktivt liv - og er fremdeles i full jobb. Så da vet dere det.
Du bør være klar over at flere her inn er i 70årene og har et langt og variert arbeidsliv bak seg. Kanskje mer variert enn du aner og kanskje har bedre grunnlag for et bredere samfunnsyn enn deg.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

GP950mAh:
"EU er da svært lite byråkratisk sammenlignet med Norge og mange andre land, selv om det ikke passer med nasjonalistenes fortelling."

-----------------------------------------

Virker som om du er opphengt i nasjonalister. Hva slags ister er borgere i EU? Har du tenkt på alle milliardene av nasjonalister i verden som ikke er med i EU. Er det ikke helt forferdelig for deg? Hvordan reagerer du på det, gjemmer du deg under sengen?

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 10:35 pm
GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 10:22 pm
virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 10:15 pm

Uærlig beskrivelse. Disse 40 000 EU-ansatte kommer i tillegg til off ansatt i hvert enkelt medlemsland. De 40.000 i EU er ekte byråkrater i motsetning til de 150 000 norske som lærere, sykepleiere, politi, militære osv.

Men godt du viser at dine fremstillinger sansynligvis er av samme sort.
Disse tallene gjelder kun byråkrater på statlig nivå.
Da kan du dokumentere de 150 000 statlige byråkratene i Norge, for du mener vel ikke at politi, domstoler, statens veivesen osv er byråkrater sammenlignbart med de EU ansatte 40.000.

Rene departementsansatte er drøyt 2000 i Norge.

Du kan finne tallene her: https://www.ssb.no/statbank/table/12623/, men du må selv gjøre utvalget.
Den statlige delen av NAV har nesten like mange ansatte som du påstår jobber i hele staten. Bare vås tallene du kommer med. For alle etater, direktorater, departmenter og fylkesmennene er det riktige tallet nærmere 150.000 for lille Norge med våre 5 millioner innbyggere, mot 40.000 for EU med sine 500 millioner. Norge er veldig overbyråkratisert uansett hvordan man tolker tallene, mens EU har få byråkrater sett ut ifra folketall.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 11:19 pm
virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 10:35 pm
GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 10:22 pm Disse tallene gjelder kun byråkrater på statlig nivå.
Da kan du dokumentere de 150 000 statlige byråkratene i Norge, for du mener vel ikke at politi, domstoler, statens veivesen osv er byråkrater sammenlignbart med de EU ansatte 40.000.

Rene departementsansatte er drøyt 2000 i Norge.

Du kan finne tallene her: https://www.ssb.no/statbank/table/12623/, men du må selv gjøre utvalget.
Den statlige delen av NAV har nesten like mange ansatte som du påstår jobber i hele staten. Bare vås tallene du kommer med. For alle etater, direktorater, departmenter og fylkesmennene er det riktige tallet nærmere 150.000 for lille Norge med våre 5 millioner innbyggere, mot 40.000 for EU med sine 500 millioner. Norge er veldig overbyråkratisert uansett hvordan man tolker tallene, mens EU har få byråkrater sett ut ifra folketall.
Da spør jeg igjen, mener du at ansatte ved universitet, sjøredningstjenesten, politiet osv er byråkrater sammenlignbart med de 40.000 du nevner fra EU. Ja det jobber ca 2000 ansatte i departementene. Direktoratene osv jobber med tilbudet til befolkningen. Gjør de EU-ansatte likedan.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 11:19 pm Den statlige delen av NAV har nesten like mange ansatte som du påstår jobber i hele staten. Bare vås tallene du kommer med. For alle etater, direktorater, departmenter og fylkesmennene er det riktige tallet nærmere 150.000 for lille Norge med våre 5 millioner innbyggere, mot 40.000 for EU med sine 500 millioner. Norge er veldig overbyråkratisert uansett hvordan man tolker tallene, mens EU har få byråkrater sett ut ifra folketall.
Du lyver så det renner av deg. I NAV jobber det drøyt 15.000 ansatte og disse er med i tallet for statsansatte

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 11:28 pm
GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 11:19 pm
virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 10:35 pm

Da kan du dokumentere de 150 000 statlige byråkratene i Norge, for du mener vel ikke at politi, domstoler, statens veivesen osv er byråkrater sammenlignbart med de EU ansatte 40.000.

Rene departementsansatte er drøyt 2000 i Norge.

Du kan finne tallene her: https://www.ssb.no/statbank/table/12623/, men du må selv gjøre utvalget.
Den statlige delen av NAV har nesten like mange ansatte som du påstår jobber i hele staten. Bare vås tallene du kommer med. For alle etater, direktorater, departmenter og fylkesmennene er det riktige tallet nærmere 150.000 for lille Norge med våre 5 millioner innbyggere, mot 40.000 for EU med sine 500 millioner. Norge er veldig overbyråkratisert uansett hvordan man tolker tallene, mens EU har få byråkrater sett ut ifra folketall.
Da spør jeg igjen, mener du at ansatte ved universitet, sjøredningstjenesten, politiet osv er byråkrater sammenlignbart med de 40.000 du nevner fra EU. Ja det jobber ca 2000 ansatte i departementene. Direktoratene osv jobber med tilbudet til befolkningen. Gjør de EU-ansatte likedan.
Du glemte å få med alle etatene, direktoratene, stortinget, regjeringen , smk og utvalgene. Det er der de fleste jobber, og da får man nærmere 150.0000 totalt.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 11:33 pm
virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 11:28 pm
GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 11:19 pm Den statlige delen av NAV har nesten like mange ansatte som du påstår jobber i hele staten. Bare vås tallene du kommer med. For alle etater, direktorater, departmenter og fylkesmennene er det riktige tallet nærmere 150.000 for lille Norge med våre 5 millioner innbyggere, mot 40.000 for EU med sine 500 millioner. Norge er veldig overbyråkratisert uansett hvordan man tolker tallene, mens EU har få byråkrater sett ut ifra folketall.
Da spør jeg igjen, mener du at ansatte ved universitet, sjøredningstjenesten, politiet osv er byråkrater sammenlignbart med de 40.000 du nevner fra EU. Ja det jobber ca 2000 ansatte i departementene. Direktoratene osv jobber med tilbudet til befolkningen. Gjør de EU-ansatte likedan.
Du glemte å få med alle etatene, direktoratene, stortinget, regjeringen , smk og utvalgene. Det er der de fleste jobber, og da får man nærmere 150.0000 totalt.
Da kan vi fastslå at dette skjønner du ikke. I tallet 150.000, inkluderer vi nav, politiet, universitetene, domstolene, skattetaten, tolletaten, forsvaret, hovedredninssentralene, departementer, direktorater osv osv. Mener du dette er sammenlignbart med de 40.000 byråkratene i EU. Har EU disse tjenestene mot befolkningen.
Som jeg også har nevnt er det mange flere "byråkrater" statsansatte i EU-landene totalt. Det er den sammeligningen man må gjøre mot de 150.000 (riktig er 172.000) ansatte i Norge. I noen tilfelle må du summere opp delstatsansatte i tillegg da oppgavene er annerledes fordelt i mange land, jfr Tyskland.

Din fremstilling er i beste fall tendensiøs, jeg ville heller kalle det løgnaktig.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 11:51 pm
GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 11:33 pm
virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 11:28 pm

Da spør jeg igjen, mener du at ansatte ved universitet, sjøredningstjenesten, politiet osv er byråkrater sammenlignbart med de 40.000 du nevner fra EU. Ja det jobber ca 2000 ansatte i departementene. Direktoratene osv jobber med tilbudet til befolkningen. Gjør de EU-ansatte likedan.
Du glemte å få med alle etatene, direktoratene, stortinget, regjeringen , smk og utvalgene. Det er der de fleste jobber, og da får man nærmere 150.0000 totalt.
Da kan vi fastslå at dette skjønner du ikke. I tallet 150.000, inkluderer vi nav, politiet, universitetene, domstolene, skattetaten, tolletaten, forsvaret, hovedredninssentralene, departementer, direktorater osv osv. Mener du dette er sammenlignbart med de 40.000 byråkratene i EU. Har EU disse tjenestene mot befolkningen.
Som jeg også har nevnt er det mange flere "byråkrater" statsansatte i EU-landene totalt. Det er den sammeligningen man må gjøre mot de 150.000 (riktig er 172.000) ansatte i Norge. I noen tilfelle må du summere opp delstatsansatte i tillegg da oppgavene er annerledes fordelt i mange land, jfr Tyskland.

Din fremstilling er i beste fall tendensiøs, jeg ville heller kalle det løgnaktig.
Og da vil jeg spørre deg om:
1. Hvor mange jobber innen departementene som støtteapparat til regjering og Storting (alle dept., SMK - jeg tenker ikke på etater som f.eks. skatteetaten)
2. Jeg har lest og hørt at Norge har langt flere ansatte i helsevesenet enn sammenlignbare land. Hvor mange ansatte er det i helsevesenet. Da tenker sykehus, primær helsetjenesten / fastleger og hjemmetjenesten.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 10:49 pm
erdetslik skrev: tor feb 02, 2023 10:43 pm Når man hører på en del folk som snakker om norsk matsikkerhet som noe unikt, så burde det være livsfarlig å spis Biff Tartar i andre land.
Men jeg spiser og har spist Biff Tartar i noen land uten å bli sjuk og matforgiftet. Men jeg spiser ikke Biff Tartar i Norge - her er det ingen gjør den like bra.
Blant de landene jeg har spist er Danmark, Sverige, Belgia, USA. I Danmark spiser jeg minst 3 - 5 ganger i året - og det har jeg gjort i mer enn 50 år.
Jeg så en her inne som antydet (litt sarkastisk) at jeg må være 150 år ut i fra jeg mener å kunne / vite - men for å avlive det, så er jeg 75 år, på de siste 55 år har jeg 7 år med høyskole utdannelse i handel, økonomi og markedsføring og hatt rundt en 2.500 overnattinger mest jobb noe fritid i utlandet og rundt 4.000 overnattinger i Norge. Så jeg har hatt et aktivt liv - og er fremdeles i full jobb. Så da vet dere det.
Du bør være klar over at flere her inn er i 70årene og har et langt og variert arbeidsliv bak seg. Kanskje mer variert enn du aner og kanskje har bedre grunnlag for et bredere samfunnsyn enn deg.
:lol: :lol: :lol: Jeg er litt usikker på hva som er bakgrunn for dette svaret. Om svaret er basert på indignasjon eller fordi du tok til deg inntrykket av at jeg tror jeg kan og vet bedre enn andre. Dette mitt innlegg ble til i kombinasjon med at nordmenn tror at vi har så my bedre matsikkerhet i Norge enn andre land.
Siden jeg da har levd ca 1/5 av mitt liv i utlandet og spist ca 1/5 av mine daglige måltider i utlandet uten å bli syk, så ville jeg meddele det - og ikke noe annet.
Jeg er fullstendig klar over hvilke fagområder jeg kan noe om og ikke kan noe om med min bakgrunn.
Og jeg er fullstendig kapabel til å se hva slags kunnskapsnivå og -områder andre debattanter vet og har kunnskap om. Både med grunnlag hva de skriver og hvordan de uttrykker sin kunnskap. I dag kan det meste googles - og derfor er det lett å se om meninger er basert på google-søk eller genuin kunnskap.
Jeg har oppfattet deg som en med god kunnskap innen offentlig forvaltning, mens jeg derimot har svært liten kunnskap om offentlig forvaltning annet enn hva jeg fått via egen erfaring og hva jeg har fått vite av venner som jobber / har jobbet i departement. Og derfor er jeg svært lite med i diskusjoner om offentlig forvaltning. Men. allikevel, skjønner og ser jeg hvor dårlig NAV fungerer - av en eller annen grunn (uten å starte en diskusjon om det her og nå).
Det jeg har jobbet innen fagområdene handel, salg, markedsføring, markedsaktivister. Og når jeg ser hva som skrives om dagligvarekjeder både her inne, av journalister og faktisk av Matminister Borch og Næringsminister Vestre, så er det skremmende lavt kunnskapsnivå.
Og med det nivå Vestre viser fram om handel og priser, så har jeg vært særdeles interessert i Vestre AS' organisasjon. Men jeg har hatt for liten tid til å finne ut av det. Men det er litt pussig at Vestre AS var berettiget til Corona-støtte fra Staten på noe over 3 millioner - når selskapet Vestre AS gikk med 6 millioner i overskudd inkludert corona-støtten - og når han nå er næringsminister, er vel det å utnytte en fordel som han ikke hadde behov for (eller berettiget til).
Møbler fra Vestre står ofte beskrevet i anbudsinnbydelser med " xxxxxxxx fra Vestre eller tilsvarende" og det er riktig formulering. Men så vet jeg at noen i det offentlige krever å få levert møbler fra Vestre AS, selv om det finnes alternativ som er like bra og billigere.
Se på dette som informasjon og ikke noe diskusjonsgrunnlag. Men det er interessante observasjoner og informasjon jeg har fått.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 8:57 pm
Texas_John skrev: tor feb 02, 2023 6:03 pm Det meste i byråkrati-helvete EU er verre enn i Norge.

For øvrig: Norsk ungdom sier klart nei til EUhttps://klassekampen.no/utgave/2022-05- ... l-inn-i-eu
Norge har 150.000 byråkrater på 5 millioner innbyggere, EU har 40.000 for 500 millioner. EU er da svært lite byråkratisk sammenlignet med Norge og mange andre land, selv om det ikke passer med nasjonalistenes fortelling.

De unge vil melde Norge inn i EU: https://www.nettavisen.no/norsk-politik ... -95-603179
De unge har fått med seg de økonomiske fordelene det vil gi og at Norge da får være med å utforme og vedta lover og ikke måtte stå på gangen med lua i hånda mens resten av europa vedtar lovene vi må følge uansett.
Godt gjort å få det at kun 40% sier ja til å bli at unge er for EU, da er man skarp innen kategorien nyhetsfalskneri. Som jeg viste til er det svært få unge som sier ja, kun 1 av 5 unge sier ja ifølge undersøkelsen jeg viste til. Når det gjelder disse 40 000 byråkratene i EU du snakker om så kommer jo de i tillegg til EU-lands egne, nasjonale byråkrater.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

newsflash skrev: tor feb 02, 2023 1:24 pm
erdetslik skrev: tor feb 02, 2023 8:58 am
Jeg regner ikke med at Staten vil påby å kjøpe import mat, men at det vil bli valgfritt - slik som i Sverige.
Norge er et høykostland, med klimatiske utfordringer i forhold til landbruk.

Det å fjerne tollvernet er å legge ned landbruket, selv om det ikke blir forbudt å kjøpe norsk mat.

PS: Også Sverige (og EU) har et sterkt tollvern i forhold til import av mat fra land utenfor EU.
Tja, noe i nærheten av Sverige. Og pussig nok overlever stor del av Landbruket i Sverige - selv om de har mulighet for å kjøpe billigere kjøtt fra f,eks. fra Danmark, Litauen, Tyskland, Spania og faktisk Brasil.

Svensk kjøtt er en del dyrere enn kjøtt fra Danmark og Litauen, men allikevel selges det mye svensk kjøtt.
Så påstanden om at "Det å fjerne tollvernet er å legge ned landbruket, " er nok sterkt overdrevet.

Men nå finnes det jo ganske mange alternativ innen EU.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

erdetslik skrev: fre feb 03, 2023 11:55 am Tja, noe i nærheten av Sverige. Og pussig nok overlever stor del av Landbruket i Sverige - selv om de har mulighet for å kjøpe billigere kjøtt fra f,eks. fra Danmark, Litauen, Tyskland, Spania og faktisk Brasil.

Svensk kjøtt er en del dyrere enn kjøtt fra Danmark og Litauen, men allikevel selges det mye svensk kjøtt.
Så påstanden om at "Det å fjerne tollvernet er å legge ned landbruket, " er nok sterkt overdrevet.

Men nå finnes det jo ganske mange alternativ innen EU.
Sørlige Sverige har andre forutsetninger for landbruk enn det vi har her til lands.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

På slutten av 50-tallet brukte nordmenn ca. 40% av inntekten sin på mat og så sent som midten av 1980-tallet var tallet på over 20%. I dag er det samme tallet 11%. Men jeg er helt sikker på at det klages langt mer over matvareprisene i dag enn rundt 1960.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 11:33 pm
virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 11:28 pm
GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 11:19 pm Den statlige delen av NAV har nesten like mange ansatte som du påstår jobber i hele staten. Bare vås tallene du kommer med. For alle etater, direktorater, departmenter og fylkesmennene er det riktige tallet nærmere 150.000 for lille Norge med våre 5 millioner innbyggere, mot 40.000 for EU med sine 500 millioner. Norge er veldig overbyråkratisert uansett hvordan man tolker tallene, mens EU har få byråkrater sett ut ifra folketall.
Da spør jeg igjen, mener du at ansatte ved universitet, sjøredningstjenesten, politiet osv er byråkrater sammenlignbart med de 40.000 du nevner fra EU. Ja det jobber ca 2000 ansatte i departementene. Direktoratene osv jobber med tilbudet til befolkningen. Gjør de EU-ansatte likedan.
Du glemte å få med alle etatene, direktoratene, stortinget, regjeringen , smk og utvalgene. Det er der de fleste jobber, og da får man nærmere 150.0000 totalt.
Totalt sett er det ca 172 000 som har staten som arbeidsgiver i Norge. Mener du alle oppgavene som staten gjør finnes tilsvarende i EU-systemet? Eller er det slik at du sammenlikner epler og traktorer?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

erdetslik skrev: fre feb 03, 2023 8:34 am
virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 11:51 pm
GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 11:33 pm Du glemte å få med alle etatene, direktoratene, stortinget, regjeringen , smk og utvalgene. Det er der de fleste jobber, og da får man nærmere 150.0000 totalt.
Da kan vi fastslå at dette skjønner du ikke. I tallet 150.000, inkluderer vi nav, politiet, universitetene, domstolene, skattetaten, tolletaten, forsvaret, hovedredninssentralene, departementer, direktorater osv osv. Mener du dette er sammenlignbart med de 40.000 byråkratene i EU. Har EU disse tjenestene mot befolkningen.
Som jeg også har nevnt er det mange flere "byråkrater" statsansatte i EU-landene totalt. Det er den sammeligningen man må gjøre mot de 150.000 (riktig er 172.000) ansatte i Norge. I noen tilfelle må du summere opp delstatsansatte i tillegg da oppgavene er annerledes fordelt i mange land, jfr Tyskland.

Din fremstilling er i beste fall tendensiøs, jeg ville heller kalle det løgnaktig.
Og da vil jeg spørre deg om:
1. Hvor mange jobber innen departementene som støtteapparat til regjering og Storting (alle dept., SMK - jeg tenker ikke på etater som f.eks. skatteetaten)
2. Jeg har lest og hørt at Norge har langt flere ansatte i helsevesenet enn sammenlignbare land. Hvor mange ansatte er det i helsevesenet. Da tenker sykehus, primær helsetjenesten / fastleger og hjemmetjenesten.
1. Etter å ha sortert ut kun departementer får jeg 6655 ansatte på departementsnivå (fordelt på 16 departementer)
2. I offentlig sektor: ca 420 000 ansatte innen helse- og sosialtjenester. I privat sektor ca 150 000

Alle tall er fra SSBs statistikkbank.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 11:33 pm
virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 11:28 pm
GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 11:19 pm Den statlige delen av NAV har nesten like mange ansatte som du påstår jobber i hele staten. Bare vås tallene du kommer med. For alle etater, direktorater, departmenter og fylkesmennene er det riktige tallet nærmere 150.000 for lille Norge med våre 5 millioner innbyggere, mot 40.000 for EU med sine 500 millioner. Norge er veldig overbyråkratisert uansett hvordan man tolker tallene, mens EU har få byråkrater sett ut ifra folketall.
Da spør jeg igjen, mener du at ansatte ved universitet, sjøredningstjenesten, politiet osv er byråkrater sammenlignbart med de 40.000 du nevner fra EU. Ja det jobber ca 2000 ansatte i departementene. Direktoratene osv jobber med tilbudet til befolkningen. Gjør de EU-ansatte likedan.
Du glemte å få med alle etatene, direktoratene, stortinget, regjeringen , smk og utvalgene. Det er der de fleste jobber, og da får man nærmere 150.0000 totalt.
Hvor har du disse tallene fra?

Moist

Legg inn av Moist »

GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 11:33 pm
virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 11:28 pm
GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 11:19 pm Den statlige delen av NAV har nesten like mange ansatte som du påstår jobber i hele staten. Bare vås tallene du kommer med. For alle etater, direktorater, departmenter og fylkesmennene er det riktige tallet nærmere 150.000 for lille Norge med våre 5 millioner innbyggere, mot 40.000 for EU med sine 500 millioner. Norge er veldig overbyråkratisert uansett hvordan man tolker tallene, mens EU har få byråkrater sett ut ifra folketall.
Da spør jeg igjen, mener du at ansatte ved universitet, sjøredningstjenesten, politiet osv er byråkrater sammenlignbart med de 40.000 du nevner fra EU. Ja det jobber ca 2000 ansatte i departementene. Direktoratene osv jobber med tilbudet til befolkningen. Gjør de EU-ansatte likedan.
Du glemte å få med alle etatene, direktoratene, stortinget, regjeringen , smk og utvalgene. Det er der de fleste jobber, og da får man nærmere 150.0000 totalt.
1,5 millioner ansatte i staten der altså

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

erdetslik skrev: fre feb 03, 2023 8:34 am
virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 11:51 pm
GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 11:33 pm Du glemte å få med alle etatene, direktoratene, stortinget, regjeringen , smk og utvalgene. Det er der de fleste jobber, og da får man nærmere 150.0000 totalt.
Da kan vi fastslå at dette skjønner du ikke. I tallet 150.000, inkluderer vi nav, politiet, universitetene, domstolene, skattetaten, tolletaten, forsvaret, hovedredninssentralene, departementer, direktorater osv osv. Mener du dette er sammenlignbart med de 40.000 byråkratene i EU. Har EU disse tjenestene mot befolkningen.
Som jeg også har nevnt er det mange flere "byråkrater" statsansatte i EU-landene totalt. Det er den sammeligningen man må gjøre mot de 150.000 (riktig er 172.000) ansatte i Norge. I noen tilfelle må du summere opp delstatsansatte i tillegg da oppgavene er annerledes fordelt i mange land, jfr Tyskland.

Din fremstilling er i beste fall tendensiøs, jeg ville heller kalle det løgnaktig.
Og da vil jeg spørre deg om:
1. Hvor mange jobber innen departementene som støtteapparat til regjering og Storting (alle dept., SMK - jeg tenker ikke på etater som f.eks. skatteetaten)
2. Jeg har lest og hørt at Norge har langt flere ansatte i helsevesenet enn sammenlignbare land. Hvor mange ansatte er det i helsevesenet. Da tenker sykehus, primær helsetjenesten / fastleger og hjemmetjenesten.
Jeg har gitt en link til SSB over. Om du ønsker å vite noe om sammensetninger av ansatte kan du starte med å plukke der. Du kan i listen merke for flere ved å bruke crtl og klikke på de du ønsker å få vite total for. Du må da se på tallene for stat, region og kommuner. Du må selv gjøre jobben, men du finner grunnlaget hos SSB.
Når vi over får påstander om at samlet norske statsansatte kan sammenlignes med byråkratenei EU blir man aldeles matt og lattermild. Når man også får påstander at Nav utgjør like mange som tallet for statsansatte vet man at personen er "ute i skoven".
I departementene jobber ikke mer en drøyt 2000 ansatt, ikke mange etter min mening. I Nav jobber drøyt 15.000 ansatte. Etter rapporter om at folk venter i det vide og det brede for å et svar fra NAV kan det tyde på at enten er det for få ansatte eller at organiseringen ikke er den beste.

Jo, Norge har flere ansatte på sykehus, men færre senger så i Norge burde det være god dekning. Problemet er organisering, og det er ikke kun sykehuset å bebreide men flere flasken burde peke på; profesjonskamp, bevilgninger (for små og trange sykehus), dokumentasjonsbehov osv. Listen kan bli lang. Tror nylig fremlagte rapport er et bra utgangspunkt for diskusjon blant flere.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

newsflash skrev: fre feb 03, 2023 12:03 pm
erdetslik skrev: fre feb 03, 2023 11:55 am Tja, noe i nærheten av Sverige. Og pussig nok overlever stor del av Landbruket i Sverige - selv om de har mulighet for å kjøpe billigere kjøtt fra f,eks. fra Danmark, Litauen, Tyskland, Spania og faktisk Brasil.

Svensk kjøtt er en del dyrere enn kjøtt fra Danmark og Litauen, men allikevel selges det mye svensk kjøtt.
Så påstanden om at "Det å fjerne tollvernet er å legge ned landbruket, " er nok sterkt overdrevet.

Men nå finnes det jo ganske mange alternativ innen EU.
Sørlige Sverige har andre forutsetninger for landbruk enn det vi har her til lands.
Allikevel er svensk kjøtt dyrere enn importkjøtt i svenske butikker.
Nå har jeg ikke fulgt med hvor mye av det norskproduserte kornet som brukes til matkorn og som brukes til dyrefor, men det vet vel du ?
Tidligere ble norskprodusert korn regnet som for dårlig til å brukes i matproduksjon. og jeg vil regne med at vi fremdeles importerer matkorn.
Kanskje spesielt hvete.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Rainmaker skrev: fre feb 03, 2023 12:43 pm
erdetslik skrev: fre feb 03, 2023 8:34 am
virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 11:51 pm

Da kan vi fastslå at dette skjønner du ikke. I tallet 150.000, inkluderer vi nav, politiet, universitetene, domstolene, skattetaten, tolletaten, forsvaret, hovedredninssentralene, departementer, direktorater osv osv. Mener du dette er sammenlignbart med de 40.000 byråkratene i EU. Har EU disse tjenestene mot befolkningen.
Som jeg også har nevnt er det mange flere "byråkrater" statsansatte i EU-landene totalt. Det er den sammeligningen man må gjøre mot de 150.000 (riktig er 172.000) ansatte i Norge. I noen tilfelle må du summere opp delstatsansatte i tillegg da oppgavene er annerledes fordelt i mange land, jfr Tyskland.

Din fremstilling er i beste fall tendensiøs, jeg ville heller kalle det løgnaktig.
Og da vil jeg spørre deg om:
1. Hvor mange jobber innen departementene som støtteapparat til regjering og Storting (alle dept., SMK - jeg tenker ikke på etater som f.eks. skatteetaten)
2. Jeg har lest og hørt at Norge har langt flere ansatte i helsevesenet enn sammenlignbare land. Hvor mange ansatte er det i helsevesenet. Da tenker sykehus, primær helsetjenesten / fastleger og hjemmetjenesten.
1. Etter å ha sortert ut kun departementer får jeg 6655 ansatte på departementsnivå (fordelt på 16 departementer)
2. I offentlig sektor: ca 420 000 ansatte innen helse- og sosialtjenester. I privat sektor ca 150 000

Alle tall er fra SSBs statistikkbank.
Stemmer disse tallene for helse- og sosialtjenesten ? 420.000 i det offentlige og 150.000 i det private ?

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

virrvarr skrev: fre feb 03, 2023 1:25 pm
erdetslik skrev: fre feb 03, 2023 8:34 am
virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 11:51 pm

Da kan vi fastslå at dette skjønner du ikke. I tallet 150.000, inkluderer vi nav, politiet, universitetene, domstolene, skattetaten, tolletaten, forsvaret, hovedredninssentralene, departementer, direktorater osv osv. Mener du dette er sammenlignbart med de 40.000 byråkratene i EU. Har EU disse tjenestene mot befolkningen.
Som jeg også har nevnt er det mange flere "byråkrater" statsansatte i EU-landene totalt. Det er den sammeligningen man må gjøre mot de 150.000 (riktig er 172.000) ansatte i Norge. I noen tilfelle må du summere opp delstatsansatte i tillegg da oppgavene er annerledes fordelt i mange land, jfr Tyskland.

Din fremstilling er i beste fall tendensiøs, jeg ville heller kalle det løgnaktig.
Og da vil jeg spørre deg om:
1. Hvor mange jobber innen departementene som støtteapparat til regjering og Storting (alle dept., SMK - jeg tenker ikke på etater som f.eks. skatteetaten)
2. Jeg har lest og hørt at Norge har langt flere ansatte i helsevesenet enn sammenlignbare land. Hvor mange ansatte er det i helsevesenet. Da tenker sykehus, primær helsetjenesten / fastleger og hjemmetjenesten.
Jeg har gitt en link til SSB over. Om du ønsker å vite noe om sammensetninger av ansatte kan du starte med å plukke der. Du kan i listen merke for flere ved å bruke crtl og klikke på de du ønsker å få vite total for. Du må da se på tallene for stat, region og kommuner. Du må selv gjøre jobben, men du finner grunnlaget hos SSB.
Når vi over får påstander om at samlet norske statsansatte kan sammenlignes med byråkratenei EU blir man aldeles matt og lattermild. Når man også får påstander at Nav utgjør like mange som tallet for statsansatte vet man at personen er "ute i skoven".
I departementene jobber ikke mer en drøyt 2000 ansatt, ikke mange etter min mening. I Nav jobber drøyt 15.000 ansatte. Etter rapporter om at folk venter i det vide og det brede for å et svar fra NAV kan det tyde på at enten er det for få ansatte eller at organiseringen ikke er den beste.

Jo, Norge har flere ansatte på sykehus, men færre senger så i Norge burde det være god dekning. Problemet er organisering, og det er ikke kun sykehuset å bebreide men flere flasken burde peke på; profesjonskamp, bevilgninger (for små og trange sykehus), dokumentasjonsbehov osv. Listen kan bli lang. Tror nylig fremlagte rapport er et bra utgangspunkt for diskusjon blant flere.
"Raibnaker" kom med disse tallene:
"1. Etter å ha sortert ut kun departementer får jeg 6655 ansatte på departementsnivå (fordelt på 16 departementer)
2. I offentlig sektor: ca 420 000 ansatte innen helse- og sosialtjenester. I privat sektor ca 150 000"

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 2:38 pm
hauge23 skrev: tor feb 02, 2023 2:02 pm
GP950mAh skrev: tor feb 02, 2023 1:15 pm Nei, det er ikke noe importvern eller toll på mat mellom medlemslandene. Et Eu-medlemskap ville altså gitt oss billigere mat.
Billig og billig, transporten koster.
Å legge ned norsk landbruk vil gi dårligere matberedskap uansett hvorfra maten importeres. Beredskap er viktigere enn pris.
Dessuten kan europeisk produksjon rammes av forhold som gir avlingssvikt, samt andre problemer som f.eks salmonella og antibiotikaresistente bakterier.
Befolkningen er godt fornøyd med norsk landbruksproduksjon og har stemt nei til EU-medlemskap de to gangene de har fått sjansen.
Vi importerer mat fra EU med bl.a tollfrie kvoter.
EU innførte forbud mot rutinemessig antibiotikabruk fra og med 28. Januar i fjor.At norsk mat er så mye bedre og sunnere enn den fra europa er en myte, det har vært ikke så rent få skandaler med salmonella og andre sykdommer.

Siden 1994 har det kommet flere hundretusen nye velgere som ikke har fått sagt sin mening om EU-medlemskap, så det kommer nok en ny debatt om dette i fremtiden, Norske bønder bør kunne selge sine varer tollfritt på det europeiske markedet og norske forbrukere få lavere priser når vi handler på butikken.



Dersom vi blir EU-medlemmer og dermed ikke kunne ha importvernet, så blir norsk landbruk lagt ned. Norsk landbruk kan nemlig ikke konkurrere med landbruket sør i Europa, det til tross for at norsk mat har langt høyere kvalitet og er renere enn mat fra andre land.
I landene lengre sør så kan de høste mat to ganger i året mot en gang her. Lengre sør kan husdyra gå ute året rundt, her i landet må bøndene investere titalls millioner i fjøs, de må ha redskaper slik at de får høstet vinterfor til dyra. Norsk landbruk er derfor dyrt og kan derfor ikke konkurrere med det langt billigere landbruket i EU.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»