Lanserer helvetesregjering

Svar
Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Re: Lanserer helvetesregjering

Legg inn av HB4596 »

VifteKopp skrev: man mar 20, 2023 4:48 pm Da anbefaler jeg at du leser gjennom partiprogrammet en gang til.
Det begynner å bli morsomt. Jeg syntes at det er nesten rødt som har skrevet dette. Vel det funnet på mdg's partiprogram.
Samarbeid med Russland?
Nedbygging av Nato?
En kan faktisk lure litt om ikke mdg også løper Putins ærend....

Et troverdig forsvar av Norge forutsetter solide allianser. De Grønne vil styrke Norges selvstendige forsvarsevne og ha et mer forpliktende forsvars- og sikkerhetspolitisk samarbeid med våre nordiske naboland og resten av Europa. Det er samtidig avgjørende at Norge fortsatt har et godt nabosamarbeid med Russland. Vi vil bruke Norges medlemskap i NATO til aktivt å arbeide for at forsvarsalliansen skal holde seg innenfor kjerneoppdraget: kollektivt forsvar, krisehåndtering og sikkerhetssamarbeid. Innenfor sikkerhetssamarbeidet vil vi særlig prioritere å delta i og styrke NATOs arbeid for våpenkontroll, nedrustning og ikke-spredning.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Corvus skrev: man mar 20, 2023 5:45 pm
Queenie skrev: fre mar 17, 2023 5:59 pm
ms_8 skrev: fre mar 17, 2023 4:02 pm Tja. Vi på Høgresiden bør jo juble for ein slik regjering. Det ville vært popcorn kvar dag fram til valget og valget i 2025 kunne fort gått som ein drøm.

Ein slik regjering ville vært utruleg spennande å følgje med på og MDG har jo styrt i Oslo blant annet. Eg er mest spent på kor mykje Rødt og SV måtte godta av kameler
Det er lov å håpe, men slik gitt at over 20% lar være å stemme så kan dette bli en realitet
Rødt i regjering ja. Skal Norge bli den siste Sovjetstat likevel da?
Bergstø virker å være litt for idealistisk. Selv om Vedum og Støre stort sett har gjort feil siden de tiltrådde så nekter jeg å tro at de kan være så spinnvillt på viddene at de vil ha skrekkpartiene MDG og Rødt i regjering, og nå går også SV i en enda verre retning.
Why not, de var jo dumme nok til å gjøre det i Oslo... Ingenting overrasker meg.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Queenie skrev: man mar 20, 2023 6:04 pm
Corvus skrev: man mar 20, 2023 5:45 pm
Queenie skrev: fre mar 17, 2023 5:59 pm

Det er lov å håpe, men slik gitt at over 20% lar være å stemme så kan dette bli en realitet
Rødt i regjering ja. Skal Norge bli den siste Sovjetstat likevel da?
Bergstø virker å være litt for idealistisk. Selv om Vedum og Støre stort sett har gjort feil siden de tiltrådde så nekter jeg å tro at de kan være så spinnvillt på viddene at de vil ha skrekkpartiene MDG og Rødt i regjering, og nå går også SV i en enda verre retning.
Why not, de var jo dumme nok til å gjøre det i Oslo... Ingenting overrasker meg.
I Oslo bor det såpass mange av caffelatte generasjonen som ikke har bil osv. Partier som Rødt og MDG har ingenting å komme med i resten av landet.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

HB4596 skrev: man mar 20, 2023 5:41 pm
VifteKopp skrev: man mar 20, 2023 4:48 pm Da anbefaler jeg at du leser gjennom partiprogrammet en gang til.
Jeg gikk inn på en tilfeldig del av programmet og leser at de krever 10 års garanti på produker. Ikke nok med det, de vil ha et forbud om å kaste mat!
Hvis jeg finner råtne egg i kjøleskapet så mener jeg klart og tydelig at jeg skal kaste disse.
Hvem i all verden er det som reklamerer på en 2 år gammel mobil? For meg er det søppel.

Ja så "seriøse" er mdg, og bare de to tilfeldige punktene jeg leste først gir meg rett i min mening om kommunisme.

mvh

HB.
Du må gjerne mislike garantikrav på produkter, men det har ingenting med kommunisme å gjøre. Faktisk vil det i et kommunistisk samfunn ikke eksistere "produkter" slik vi forstår det i et kapitalistisk samfunn. Så nei, MDG er fremdeles ikke et kommunistisk parti og jeg anbefaler deg å lese wikipedia-artikkelen om kommunisme så du kan få oppklart denne misoppfatningen.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

HB4596 skrev: man mar 20, 2023 5:55 pm
VifteKopp skrev: man mar 20, 2023 4:48 pm Da anbefaler jeg at du leser gjennom partiprogrammet en gang til.
Det begynner å bli morsomt. Jeg syntes at det er nesten rødt som har skrevet dette. Vel det funnet på mdg's partiprogram.
Samarbeid med Russland?
Nedbygging av Nato?
En kan faktisk lure litt om ikke mdg også løper Putins ærend....

Et troverdig forsvar av Norge forutsetter solide allianser. De Grønne vil styrke Norges selvstendige forsvarsevne og ha et mer forpliktende forsvars- og sikkerhetspolitisk samarbeid med våre nordiske naboland og resten av Europa. Det er samtidig avgjørende at Norge fortsatt har et godt nabosamarbeid med Russland. Vi vil bruke Norges medlemskap i NATO til aktivt å arbeide for at forsvarsalliansen skal holde seg innenfor kjerneoppdraget: kollektivt forsvar, krisehåndtering og sikkerhetssamarbeid. Innenfor sikkerhetssamarbeidet vil vi særlig prioritere å delta i og styrke NATOs arbeid for våpenkontroll, nedrustning og ikke-spredning.
Rødt er mot NATO og MDG er for NATO. Og medlemskap med NATO har uansett ingenting med den politiske ideologien kommunisme å gjøre. Så dette er en avsporing av diskusjonen.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

JauKaninen skrev: man mar 20, 2023 5:52 pm De blir oppfattet som temmelig ytterliggående, ekstreme eller "for militante" som de kalte det selv. Derav "miljøkommunister" siden de også har plassert seg selv langt til venstre. Det er altså et uttrykk. Litt som suppe-nazisten i Seinfeld.
Man må gjerne kalle MDG ekstreme (som jo er en subjektiv vurdering som alle står fritt til å gjøre), men de er altså per definisjon ikke kommunister. Kona mi blir ikke en ku, bare fordi jeg kaller henne det når vi krangler.

Det er skremmende mange i denne tråden som åpenbart ikke vet hva kommunisme er, noe som er veldig rart da man lærer om denne ideologien på ungdomskolen og det finnes flere lettleste artikler om temaet tilgjengelig for alle med en internett-tilkobling.
Sist redigert av VifteKopp den man mar 20, 2023 6:19 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HB4596 skrev: man mar 20, 2023 5:41 pm Jeg gikk inn på en tilfeldig del av programmet og leser at de krever 10 års garanti på produker.
Mye strengere produktkrav og garantier er vel sannsynligvis det beste og mest effektive miljøtiltaket man kunne iverksatt. På alt fra klær via leketøy til elektronikk. Det hadde vært jævlig bra for miljøet om alle lavprisbutikker som selger billige drittvarer (type Europris, Biltema, Clas Olsson, Jula, etc.) enten måtte omstille seg fullstendig eller hadde gått konkurs.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

ms_8 skrev: fre mar 17, 2023 4:02 pm Tja. Vi på Høgresiden bør jo juble for ein slik regjering. Det ville vært popcorn kvar dag fram til valget og valget i 2025 kunne fort gått som ein drøm.

Ein slik regjering ville vært utruleg spennande å følgje med på og MDG har jo styrt i Oslo blant annet. Eg er mest spent på kor mykje Rødt og SV måtte godta av kameler
Ja, og valgkampslagordet kunne vært "husker du hvordan det gikk da du stemte rød-grønt i 2021?" de neste 3-4 stortingsperiodene. Problemet med dagens sullikregjering og en evt større sammenslutning på rødgrønn side er at det ikke akkurat presser de borgerlige til å finkalibrere politikken sin.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

VifteKopp skrev: man mar 20, 2023 6:07 pm
HB4596 skrev: man mar 20, 2023 5:41 pm
VifteKopp skrev: man mar 20, 2023 4:48 pm Da anbefaler jeg at du leser gjennom partiprogrammet en gang til.
Jeg gikk inn på en tilfeldig del av programmet og leser at de krever 10 års garanti på produker. Ikke nok med det, de vil ha et forbud om å kaste mat!
Hvis jeg finner råtne egg i kjøleskapet så mener jeg klart og tydelig at jeg skal kaste disse.
Hvem i all verden er det som reklamerer på en 2 år gammel mobil? For meg er det søppel.

Ja så "seriøse" er mdg, og bare de to tilfeldige punktene jeg leste først gir meg rett i min mening om kommunisme.

mvh

HB.
Du må gjerne mislike garantikrav på produkter, men det har ingenting med kommunisme å gjøre. Faktisk vil det i et kommunistisk samfunn ikke eksistere "produkter" slik vi forstår det i et kapitalistisk samfunn. Så nei, MDG er fremdeles ikke et kommunistisk parti og jeg anbefaler deg å lese wikipedia-artikkelen om kommunisme så du kan få oppklart denne misoppfatningen.
Du må lære deg å lese. Med de to første tilfeldige jeg fant så husket jeg plutselig årsaken til mdgs "seriøsitet".
Du har helt rett i det, ingen av dem har noe med kommunismen å gjøre.

Og du har rett i det at i et kommunistisk samfunn så finnes det ikke produkter. Takk for at du minner meg på det, for det er dit mdg vil ha oss, til et produktløst samfunn.
Om du ikke ser den, så ser jeg den.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

VifteKopp skrev: man mar 20, 2023 6:11 pm
HB4596 skrev: man mar 20, 2023 5:55 pm
VifteKopp skrev: man mar 20, 2023 4:48 pm Da anbefaler jeg at du leser gjennom partiprogrammet en gang til.
Det begynner å bli morsomt. Jeg syntes at det er nesten rødt som har skrevet dette. Vel det funnet på mdg's partiprogram.
Samarbeid med Russland?
Nedbygging av Nato?
En kan faktisk lure litt om ikke mdg også løper Putins ærend....

Et troverdig forsvar av Norge forutsetter solide allianser. De Grønne vil styrke Norges selvstendige forsvarsevne og ha et mer forpliktende forsvars- og sikkerhetspolitisk samarbeid med våre nordiske naboland og resten av Europa. Det er samtidig avgjørende at Norge fortsatt har et godt nabosamarbeid med Russland. Vi vil bruke Norges medlemskap i NATO til aktivt å arbeide for at forsvarsalliansen skal holde seg innenfor kjerneoppdraget: kollektivt forsvar, krisehåndtering og sikkerhetssamarbeid. Innenfor sikkerhetssamarbeidet vil vi særlig prioritere å delta i og styrke NATOs arbeid for våpenkontroll, nedrustning og ikke-spredning.
Rødt er mot NATO og MDG er for NATO. Og medlemskap med NATO har uansett ingenting med den politiske ideologien kommunisme å gjøre. Så dette er en avsporing av diskusjonen.
:D Prøv igjen og overbevis meg at mdg er for nato. Jeg leser i klartekst at de vil styrke nedrustning. Det er neppe noen gode natotanker.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

VifteKopp skrev: man mar 20, 2023 6:16 pm
JauKaninen skrev: man mar 20, 2023 5:52 pm De blir oppfattet som temmelig ytterliggående, ekstreme eller "for militante" som de kalte det selv. Derav "miljøkommunister" siden de også har plassert seg selv langt til venstre. Det er altså et uttrykk. Litt som suppe-nazisten i Seinfeld.
Man må gjerne kalle MDG ekstreme (som jo er en subjektiv vurdering som alle står fritt til å gjøre), men de er altså per definisjon ikke kommunister. Kona mi blir ikke en ku, bare fordi jeg kaller henne det når vi krangler.

Det er skremmende mange i denne tråden som åpenbart ikke vet hva kommunisme er, noe som er veldig rart da man lærer om denne ideologien på ungdomskolen og det finnes flere lettleste artikler om temaet tilgjengelig for alle med en internett-tilkobling.
:D Du er såppas på kant med folk og fe

Det er mer skremmende er når folk ikke ser kommunismen under nesa på en. Vel, nytter vel ikke forklare en som er 100 på definisjoner.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

HB4596 skrev: man mar 20, 2023 6:29 pm Du må lære deg å lese. Med de to første tilfeldige jeg fant så husket jeg plutselig årsaken til mdgs "seriøsitet".
Du har helt rett i det, ingen av dem har noe med kommunismen å gjøre.
Jeg leser deg helt fint jeg. Du skrev: "Ja så "seriøse" er mdg, og bare de to tilfeldige punktene jeg leste først gir meg rett i min mening om kommunisme."
HB4596 skrev: man mar 20, 2023 6:29 pm Og du har rett i det at i et kommunistisk samfunn så finnes det ikke produkter. Takk for at du minner meg på det, for det er dit mdg vil ha oss, til et produktløst samfunn.
Om du ikke ser den, så ser jeg den.
Det stemmer ikke. MDG vil ikke ha et produktløst samfunn, men de ønsker et samfunn hvor vi kjøper færre produkter som varer lenger og er mer miljøvennlig produsert. En helt essensiell forskjell.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

HB4596 skrev: man mar 20, 2023 6:31 pm :D Prøv igjen og overbevis meg at mdg er for nato. Jeg leser i klartekst at de vil styrke nedrustning. Det er neppe noen gode natotanker.
Det står svart-på-hvitt i partiprogrammet:

"Vi vil opprettholde norsk medlemskap i NATO",

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

KongOlav2 skrev: man mar 20, 2023 6:18 pm
HB4596 skrev: man mar 20, 2023 5:41 pm Jeg gikk inn på en tilfeldig del av programmet og leser at de krever 10 års garanti på produker.
Mye strengere produktkrav og garantier er vel sannsynligvis det beste og mest effektive miljøtiltaket man kunne iverksatt. På alt fra klær via leketøy til elektronikk. Det hadde vært jævlig bra for miljøet om alle lavprisbutikker som selger billige drittvarer (type Europris, Biltema, Clas Olsson, Jula, etc.) enten måtte omstille seg fullstendig eller hadde gått konkurs.
Kunne kanskje vært enig. I et kommunistisk samfunn ville det ha vært en drømmesituasjon, ingen utvikling, bare bruke det gamle tingene. Gode som nytt.
Jeg setter derimot litt pris på utvikling. En 10 år gammel pc, mobil, el-bil, tv, what ever kommer til kort her.

mvh

HB

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HB4596 skrev: man mar 20, 2023 6:38 pm Kunne kanskje vært enig. I et kommunistisk samfunn ville det ha vært en drømmesituasjon, ingen utvikling, bare bruke det gamle tingene. Gode som nytt.
Jeg setter derimot litt pris på utvikling. En 10 år gammel pc, mobil, el-bil, tv, what ever kommer til kort her.
Det betyr ikke at DU må bruke ting i 10 år, bare produsenter må sørge for mye bedre produkter pga strengere garantier. Skjønner du forskjellen?

Det er mulig at du synes et bruk og kast-samfunn er flotte greier, men det er iallfall IKKE det spor miljøvennlig.
Sist redigert av KongOlav2 den man mar 20, 2023 6:40 pm, redigert 1 gang totalt.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

HB4596 skrev: man mar 20, 2023 6:33 pm :D Du er såppas på kant med folk og fe

Det er mer skremmende er når folk ikke ser kommunismen under nesa på en. Vel, nytter vel ikke forklare en som er 100 på definisjoner.
Folk flest fulgte med i timen på ungdomsskolen og vet at et parti som er for en kapitalistisk markedsøkonomi ikke kan være kommunister. Akkurat som folk flest vet at fire pluss fire blir åtte.

Men akkurat i denne tråden er kunnskapsnivået om politiske ideologier skremmende lavt. Heldigvis finnes det en fin artikkel på Wikipedia om kommunisme som du kan lese hvis du har lyst til å lære mer om temaet.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

VifteKopp skrev: man mar 20, 2023 6:36 pm
HB4596 skrev: man mar 20, 2023 6:31 pm :D Prøv igjen og overbevis meg at mdg er for nato. Jeg leser i klartekst at de vil styrke nedrustning. Det er neppe noen gode natotanker.
Det står svart-på-hvitt i partiprogrammet:

"Vi vil opprettholde norsk medlemskap i NATO",
Svart på hvitt i samme avsnitt:

"Det betyr at vi vil prioritere fredelig konfliktløsning, forebygging av konflikt og forsvar av medlemmenes territorium fremfor såkalte “out-of-area”-operasjoner. Avspenning må fortsatt være et viktig mål for norsk forsvars-, sikkerhets- og utenrikspolitikk. De Grønne vil derfor arbeide for at NATO unngår å øke spenningsnivået i Europa, og bidra til avspenning i forholdet mellom NATO og Russland ved å si nei til utplassering av rakettskjold i NATO-regi på norsk jord og beholde en restriktiv basepolitikk uten fast utplassering av allierte styrker på norsk territorium i fredstid. Vi vil jobbe for at NATO skal avvikle sin førsteslagsstrategi for atomvåpen og lede an i et internasjonalt samarbeid om kjernefysisk nedrustning.."

Med andre ord, flust judaser i egen leir. Har de glemt hva nato egentlig er?

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

HB4596 skrev: man mar 20, 2023 6:41 pm Svart på hvitt i samme avsnitt:

"Det betyr at vi vil prioritere fredelig konfliktløsning, forebygging av konflikt og forsvar av medlemmenes territorium fremfor såkalte “out-of-area”-operasjoner. Avspenning må fortsatt være et viktig mål for norsk forsvars-, sikkerhets- og utenrikspolitikk. De Grønne vil derfor arbeide for at NATO unngår å øke spenningsnivået i Europa, og bidra til avspenning i forholdet mellom NATO og Russland ved å si nei til utplassering av rakettskjold i NATO-regi på norsk jord og beholde en restriktiv basepolitikk uten fast utplassering av allierte styrker på norsk territorium i fredstid. Vi vil jobbe for at NATO skal avvikle sin førsteslagsstrategi for atomvåpen og lede an i et internasjonalt samarbeid om kjernefysisk nedrustning.."

Med andre ord, flust judaser i egen leir. Har de glemt hva nato egentlig er?
Ja, og ingen av disse meningene står i motstrid til å være medlem i NATO. Faktisk er flere av disse meningene standard politikk i flere europeiske NATO-land og på åttitallet gikk republikanernes president Ronald Reagan enda lenger enn MDG da han på et tidspunkt foreslo for Sovjet å fjerne hele USAs atomvåpen-arsenal.

Kaller du virkelig Ronald Reagan for en judas?
Sist redigert av VifteKopp den man mar 20, 2023 6:49 pm, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

KongOlav2 skrev: man mar 20, 2023 6:39 pm
HB4596 skrev: man mar 20, 2023 6:38 pm Kunne kanskje vært enig. I et kommunistisk samfunn ville det ha vært en drømmesituasjon, ingen utvikling, bare bruke det gamle tingene. Gode som nytt.
Jeg setter derimot litt pris på utvikling. En 10 år gammel pc, mobil, el-bil, tv, what ever kommer til kort her.
Det betyr ikke at DU må bruke ting i 10 år, bare produsenter må sørge for mye bedre produkter pga strengere garantier. Skjønner du forskjellen?

Det er mulig at du synes et bruk og kast-samfunn er flotte greier, men det er iallfall IKKE det spor miljøvennlig.
Sa aldri noe om bruk og kast. Skal du ha et samfunn som går rundt så må man vise at man her mer enn bare luft under knotten når man innfører håpløse regler.
Hvis man er intressert i å legge en industri så er mdg klart og tydelig veien å gå.
Og en ti år gammel duppedings er som regel moden for søppla etter bare 2 år, verden har passert de som tviholder på en 5 år gammel mobil for lengst.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

VifteKopp skrev: man mar 20, 2023 6:47 pm
HB4596 skrev: man mar 20, 2023 6:41 pm Svart på hvitt i samme avsnitt:

"Det betyr at vi vil prioritere fredelig konfliktløsning, forebygging av konflikt og forsvar av medlemmenes territorium fremfor såkalte “out-of-area”-operasjoner. Avspenning må fortsatt være et viktig mål for norsk forsvars-, sikkerhets- og utenrikspolitikk. De Grønne vil derfor arbeide for at NATO unngår å øke spenningsnivået i Europa, og bidra til avspenning i forholdet mellom NATO og Russland ved å si nei til utplassering av rakettskjold i NATO-regi på norsk jord og beholde en restriktiv basepolitikk uten fast utplassering av allierte styrker på norsk territorium i fredstid. Vi vil jobbe for at NATO skal avvikle sin førsteslagsstrategi for atomvåpen og lede an i et internasjonalt samarbeid om kjernefysisk nedrustning.."

Med andre ord, flust judaser i egen leir. Har de glemt hva nato egentlig er?
Ja, og ingen av disse meningene står i motstrid til å være medlem i NATO. Faktisk er flere av disse meningene standard politikk i flere europeiske NATO-land og på åttitallet gikk republikanernes president Ronald Reagan enda lenger da han på et tidspunkt foreslo for Sovjet å fjerne hele atomvåpen-arsenalet.
En gang i tiden, da Gorbatshov levde, så gikk det an å forhandle med russland/soviet. I dag reder Putin, det er vel bare kommunister som tror de kan forhandle med han.
Putin når ikke opp til ankelen til Gorbatshov i personlighet og vilje til å forhandle.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HB4596 skrev: man mar 20, 2023 6:47 pm Sa aldri noe om bruk og kast. Skal du ha et samfunn som går rundt så må man vise at man her mer enn bare luft under knotten når man innfører håpløse regler.
Hvis man er intressert i å legge en industri så er mdg klart og tydelig veien å gå.
Og en ti år gammel duppedings er som regel moden for søppla etter bare 2 år, verden har passert de som tviholder på en 5 år gammel mobil for lengst.
Nei, høykvalitetsprodukter er ikke moden for søpla etter to år. Du kan fint ha en skikkelig god TV i 10 år, en bærbar PC i minst 5 år og en mobil i klart mer enn ett år eller to. Og det er med dagens regler. Strengere regler ville betydd at man måtte laget bedre produkter. Og det finnes jo flere produkter enn elektronikk. Hva med klær? Sportsutstyr? Leker? Verktøy? Og mye, mye annet.

Det du tar til ordet for er uten tvil et bruk og kast-samfunn. Det er ræva miljøholdninger.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

KongOlav2 skrev: man mar 20, 2023 6:51 pm
HB4596 skrev: man mar 20, 2023 6:47 pm Sa aldri noe om bruk og kast. Skal du ha et samfunn som går rundt så må man vise at man her mer enn bare luft under knotten når man innfører håpløse regler.
Hvis man er intressert i å legge en industri så er mdg klart og tydelig veien å gå.
Og en ti år gammel duppedings er som regel moden for søppla etter bare 2 år, verden har passert de som tviholder på en 5 år gammel mobil for lengst.
Bare luft under knotten? Hva i huleste betyr det?

Nei, høykvalitetsprodukter er ikke moden for søpla etter to år. Du kan fint ha en skikkelig god TV i 10 år, en bærbar PC i minst 5 år og en mobil i klart mer enn ett år eller to. Og det er med dagens regler. Strengere regler ville betydd at man måtte laget bedre produkter. Og det finnes jo flere produkter enn elektronikk. Hva med klær? Sportsutstyr? Leker? Verktøy? Og mye, mye annet.

Det du tar til ordet for er uten tvil et bruk og kast-samfunn. Det er ræva miljøholdninger.
Sorry første setning ble litt feilaktig skrevet. Politikere burde bruke knotten før de innfører håpløse regler.

Da får jeg innrømme at jeg for et bruk og kastsamfunn, selv om det ble satt fullstendig på spissen. Det er et samfunn som går rundt.
Med kommunsitiske regler som som foreslått, vil man sakte men sikkert kvele samfunnet. Norge har nok av rikinger som flytter, jeg selv vurderer å gjøre det samme og jeg er ikke rik.

Jeg kan ikke leve med en steinalder PC eller TV når jeg vet at det finnes langt bedre produkter der ute. Mobilen i dag har en kamerafunksjon som stadig forbedres, hva spiller det for noen rolle når man kan nyttegjøre seg av kornete bilder?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HB4596 skrev: man mar 20, 2023 6:59 pm Sorry første setning ble litt feilaktig skrevet. Politikere burde bruke knotten før de innfører håpløse regler.

Da får jeg innrømme at jeg for et bruk og kastsamfunn, selv om det ble satt fullstendig på spissen. Det er et samfunn som går rundt.
Med kommunsitiske regler som som foreslått, vil man sakte men sikkert kvele samfunnet. Norge har nok av rikinger som flytter, jeg selv vurderer å gjøre det samme og jeg er ikke rik.

Jeg kan ikke leve med en steinalder PC eller TV når jeg vet at det finnes langt bedre produkter der ute. Mobilen i dag har en kamerafunksjon som stadig forbedres, hva spiller det for noen rolle når man kan nyttegjøre seg av kornete bilder?
En 5 år gammel PC er ikke en steinalder PC. Ei heller en 10 år gammel TV.

Og med strengere produktstandarder ville produktene blitt markant bedre, og dermed vart lengre. De ville så klart blitt dyrere, men så ville det ikke vært meningen at man skulle byttet ut mobilen hvert eneste år eller PC hvert andre eller tredje år.

Og igjen så finnes det langt flere produkter enn bare elektronikk.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

HB4596 skrev: man mar 20, 2023 6:47 pm
KongOlav2 skrev: man mar 20, 2023 6:39 pm
HB4596 skrev: man mar 20, 2023 6:38 pm Kunne kanskje vært enig. I et kommunistisk samfunn ville det ha vært en drømmesituasjon, ingen utvikling, bare bruke det gamle tingene. Gode som nytt.
Jeg setter derimot litt pris på utvikling. En 10 år gammel pc, mobil, el-bil, tv, what ever kommer til kort her.
Det betyr ikke at DU må bruke ting i 10 år, bare produsenter må sørge for mye bedre produkter pga strengere garantier. Skjønner du forskjellen?

Det er mulig at du synes et bruk og kast-samfunn er flotte greier, men det er iallfall IKKE det spor miljøvennlig.
Og en ti år gammel duppedings er som regel moden for søppla etter bare 2 år, verden har passert de som tviholder på en 5 år gammel mobil for lengst.
Og dette er fordi produktene ikke er solide nok, eller fordi mentaliteten om 'bruk og kast' er alt for innarbeidet
og dette er en gigantisk bidragsyter til miljøødeleggelser og søppelberg.

Men hverken dette eller nato har noe med kommunisme å gjøre.
Du har fortsatt ikke vist en eneste likhet.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

KongOlav2 skrev: man mar 20, 2023 7:01 pm
HB4596 skrev: man mar 20, 2023 6:59 pm Sorry første setning ble litt feilaktig skrevet. Politikere burde bruke knotten før de innfører håpløse regler.

Da får jeg innrømme at jeg for et bruk og kastsamfunn, selv om det ble satt fullstendig på spissen. Det er et samfunn som går rundt.
Med kommunsitiske regler som som foreslått, vil man sakte men sikkert kvele samfunnet. Norge har nok av rikinger som flytter, jeg selv vurderer å gjøre det samme og jeg er ikke rik.

Jeg kan ikke leve med en steinalder PC eller TV når jeg vet at det finnes langt bedre produkter der ute. Mobilen i dag har en kamerafunksjon som stadig forbedres, hva spiller det for noen rolle når man kan nyttegjøre seg av kornete bilder?
En 5 år gammel PC er ikke en steinalder PC. Ei heller en 10 år gammel TV.

Og med strengere produktstandarder ville produktene blitt markant bedre, og dermed vart lengre. De ville så klart blitt dyrere, men så ville det ikke vært meningen at man skulle byttet ut mobilen hvert eneste år eller PC hvert andre eller tredje år.

Og igjen så finnes det langt flere produkter enn bare elektronikk.
Tja, ville det nødvendigvis blitt så mye dyrere alt i alt om man kjøper en ting som varer i stedet for 2-3-4 som stadig går i stykker og må byttes?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Henningsen skrev: man mar 20, 2023 7:04 pm Tja, ville det nødvendigvis blitt så mye dyrere alt i alt om man kjøper en ting som varer i stedet for 2-3-4 som stadig går i stykker og må byttes?
Enkeltvarer ville blitt dyrere, ikke nødvendigvis totalen.

I tillegg er det jo helt fremmed for folk at man kan legge om til en økonomi som er litt mer tjenestedrevet. Det er jo fortsatt markedsøkonomi og kapitalisme, det virker som det eneste som står i hodet på dem er å kjøpe eiendom og fysiske gjenstander.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

KongOlav2 skrev: man mar 20, 2023 7:06 pm
Henningsen skrev: man mar 20, 2023 7:04 pm Tja, ville det nødvendigvis blitt så mye dyrere alt i alt om man kjøper en ting som varer i stedet for 2-3-4 som stadig går i stykker og må byttes?
Enkeltvarer ville blitt dyrere, ikke nødvendigvis totalen.

I tillegg er det jo helt fremmed for folk at man kan legge om til en økonomi som er litt mer tjenestedrevet. Det er jo fortsatt markedsøkonomi og kapitalisme, det virker som det eneste som står i hodet på dem er å kjøpe eiendom og fysiske gjenstander.
Jeg tror totalen ville kommet godt ut av dette mht personlig økonomi.
Litt vanskelig når man er i etableringsfasen med bolig, familie og alt det medfører men da hadde man fått produkter som man kanskje måtte skifte en gang, eller som det var verd å reparere.
Og miljøaspektet hadde jo gått i pluss så det ljomer etter.

Og bruker man penger på 'junk' man egentlig ikke trenger, så kaster man bort penger man kunne (burde) brukt på andre ting i stedet.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

KongOlav2 skrev: man mar 20, 2023 7:01 pm
HB4596 skrev: man mar 20, 2023 6:59 pm Sorry første setning ble litt feilaktig skrevet. Politikere burde bruke knotten før de innfører håpløse regler.

Da får jeg innrømme at jeg for et bruk og kastsamfunn, selv om det ble satt fullstendig på spissen. Det er et samfunn som går rundt.
Med kommunsitiske regler som som foreslått, vil man sakte men sikkert kvele samfunnet. Norge har nok av rikinger som flytter, jeg selv vurderer å gjøre det samme og jeg er ikke rik.

Jeg kan ikke leve med en steinalder PC eller TV når jeg vet at det finnes langt bedre produkter der ute. Mobilen i dag har en kamerafunksjon som stadig forbedres, hva spiller det for noen rolle når man kan nyttegjøre seg av kornete bilder?
En 5 år gammel PC er ikke en steinalder PC. Ei heller en 10 år gammel TV.

Og med strengere produktstandarder ville produktene blitt markant bedre, og dermed vart lengre. De ville så klart blitt dyrere, men så ville det ikke vært meningen at man skulle byttet ut mobilen hvert eneste år eller PC hvert andre eller tredje år.

Og igjen så finnes det langt flere produkter enn bare elektronikk.

Det var spesielt elektroniske produker som det sto om i mdgs program.
Mekanisk, et hjul er et hjul og kan neppe forbredes så de gyver løs på elektronikk.

Helt klart at du kan kose deg med en 10 år gammel TV, med software som f.eks. ikke har støtte for streamingtjenester.
Eller en 3 år gammel PC som knapt orker å åpne tv2s side innen 30 sekunder.
Eller router'nsom ikke er oppdatert for høyere hastigheter enn 30m trådløst.

Jeg selv nøler ikke lenge før jeg bytter ut pc med en som er vesentlig raskere. Jo kjappere den er jo kjappere får jeg jobben gjort.
Jo fortere jobben er gjort, jo mer penger klinger det i kassen.
Men sånt forstår vel ikke kommunister?

Forbud og påbud som vi får tredd over ørene på et kommunistisk vis er nødvendigvis ingen god løsning. Hvis man skal ha et sånt "perfekt" samfunn i Norge må man også forby import fra utlandet.
Til slutt sitter vi i steinalderen og slår flinten mot hverandre for å sette fyr på bålet der vi sitter, fryser og tenker tilbake til den gode tiden vi hadde.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Og her gidder jeg ikke skrive mer. De som er interresert kan lese programmene til helvetes partiene rødt og mdg. Begge to er reinspikka kommunistiske, og har ingen løsning på politikk.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HB4596 skrev: man mar 20, 2023 7:14 pm Helt klart at du kan kose deg med en 10 år gammel TV, med software som f.eks. ikke har støtte for streamingtjenester.
Eller en 3 år gammel PC som knapt orker å åpne tv2s side innen 30 sekunder.
Eller router'nsom ikke er oppdatert for høyere hastigheter enn 30m trådløst.

Jeg selv nøler ikke lenge før jeg bytter ut pc med en som er vesentlig raskere. Jo kjappere den er jo kjappere får jeg jobben gjort.
Jo fortere jobben er gjort, jo mer penger klinger det i kassen.
Men sånt forstår vel ikke kommunister?

Forbud og påbud som vi får tredd over ørene på et kommunistisk vis er nødvendigvis ingen god løsning. Hvis man skal ha et sånt "perfekt" samfunn i Norge må man også forby import fra utlandet.
Til slutt sitter vi i steinalderen og slår flinten mot hverandre for å sette fyr på bålet der vi sitter, fryser og tenker tilbake til den gode tiden vi hadde.
Jeg har en 4 år gammel Dell som kostet 15k, etter kampanjepris. Den fungerer utmerket fortsatt. At den ikke skal klare å åpne en nettside på 30s er jo det reneste vissvass. Generelt er jo spill og tunge grafiske applikasjoner omtrent det eneste den er markant svakere på.

Og produktgarantier er jo bare av det gode. Det er har vi jo allerede. Vil du fjerne disse? Norge kan selvfølgelig ikke innføre slike alene, men sammen med f.eks EU og andre store økonomier som USA og Japan ville dette tvunget produsenter til å laget markant bedre produkter.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»