Partier du misliker mest

Svar
Gårdsdattra

Re: Partier du misliker mest

Legg inn av Gårdsdattra »

KongOlav2 skrev: tor mar 30, 2023 2:21 pm
Canucks skrev: tor mar 30, 2023 2:14 pm Enig, dersom AP ikke lykkes så er det ingenting som hindrer dem i å falle ytterligere, velgere i dag er også mye mindre lojale til partier enn før også, og når den eldre garde som var mer lojal og var AP sitt grunnfjell er fjernet så vil man oppleve en generasjon av velgere som ikke er tyngt ideologiske, og som kan hoppe over hele spektret også.
Det som overrasker meg er hvor lite styringsdyktige Ap fremstår (nå tror jeg ikke H ville vært særlig mye bedre). Kun når det skjer ting som gjør at det blir frykt, f.eks covid-19, så evner de å handle raskt og resolutt. Ellers virker de i veldig stor grad å være prisgitt embetsverkets og byråkratiets makt, inkl. føringer og direktiver fra EU.


Jeg mener vi har en effektiv og styringsdyktig regjering, og da især er Støre effektiv og en god leder. Det ser vi på område etter område.
Jeg fatter ikke at ikke folk ser dette, men folk tror tydeligvis at det er regjeringa som har skyld i økte priser og økte renter. At krigen og Putin har innvirkning på norsk økonomi og priser, nei det fatter ikke folk da det er viktigst for alt for mange å sladre på SoMe enn å følge med på nyheter. Da får man ikke med seg stort.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Gårdsdattra skrev: tor mar 30, 2023 8:38 pm Jeg mener vi har en effektiv og styringsdyktig regjering, og da især er Støre effektiv og en god leder. Det ser vi på område etter område.
Jeg fatter ikke at ikke folk ser dette, men folk tror tydeligvis at det er regjeringa som har skyld i økte priser og økte renter. At krigen og Putin har innvirkning på norsk økonomi og priser, nei det fatter ikke folk da det er viktigst for alt for mange å sladre på SoMe enn å følge med på nyheter. Da får man ikke med seg stort.
Hehe, bombe at slikt kommer fra deg. Stråmenn, idiotiske påstander og analyser på barneskolenivå.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Er nok MGD en misliker mest, deretter Arbeiderpartiet , så dette rare partiet Venstre med sine snodige politikere og så har vi Høyre ledet av Globalisten Jern Erna.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

KongOlav2 skrev: tor mar 30, 2023 8:39 pm
Gårdsdattra skrev: tor mar 30, 2023 8:38 pm Jeg mener vi har en effektiv og styringsdyktig regjering, og da især er Støre effektiv og en god leder. Det ser vi på område etter område.
Jeg fatter ikke at ikke folk ser dette, men folk tror tydeligvis at det er regjeringa som har skyld i økte priser og økte renter. At krigen og Putin har innvirkning på norsk økonomi og priser, nei det fatter ikke folk da det er viktigst for alt for mange å sladre på SoMe enn å følge med på nyheter. Da får man ikke med seg stort.
Hehe, bombe at slikt kommer fra deg. Stråmenn, idiotiske påstander og analyser på barneskolenivå.



Ikke et eneste argument, kun utskjelling og personangrep. Jaja, ikke uventet fra deg. Men om du har argumenter, så kom med dem. Jeg skal ikke holde pusten mens jeg venter.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Gårdsdattra skrev: tor mar 30, 2023 9:03 pm
KongOlav2 skrev: tor mar 30, 2023 8:39 pm
Gårdsdattra skrev: tor mar 30, 2023 8:38 pm Jeg mener vi har en effektiv og styringsdyktig regjering, og da især er Støre effektiv og en god leder. Det ser vi på område etter område.
Jeg fatter ikke at ikke folk ser dette, men folk tror tydeligvis at det er regjeringa som har skyld i økte priser og økte renter. At krigen og Putin har innvirkning på norsk økonomi og priser, nei det fatter ikke folk da det er viktigst for alt for mange å sladre på SoMe enn å følge med på nyheter. Da får man ikke med seg stort.
Hehe, bombe at slikt kommer fra deg. Stråmenn, idiotiske påstander og analyser på barneskolenivå.



Ikke et eneste argument, kun utskjelling og personangrep. Jaja, ikke uventet fra deg. Men om du har argumenter, så kom med dem. Jeg skal ikke holde pusten mens jeg venter.
Kom igjen, du er da et realt kvinnfolk, er du ikke?

Dette er ikke hverken personangrep eller utskjelling, og det vet du godt selv.
Økte renter og priser er et globalt fenomen, Støre skal uansett styre Norge, og han har spillerom, likevel tror «ingen» på ham. Man kan ikke skylde alt på Putin, noe må han faktisk stå for selv.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

SP. Gir milliarder til bøndene med argumenter om at "et godt landbruksoppgjør vil føre til lavere priser på matvarer." Allikevel skjer det motsatte og det er "vanlige folks tur" til å betale for dyrere matvarer. Hva har SP gjort for de som ikke er bønder? Svaret er ingenting. Folk har fått det verre med SP i regjering. Dyrere matvarer, dyrere strøm og høyere renter.

AP er på andreplass over partier jeg misliker og jeg har vært tidligere AP-medlem. Mest pga Støre som bryr seg mer om EU/EØS enn sitt eget land. Skammelig. Han er arrogant, fjernet fra grassrota og virker totalt handlingslammet på de fleste problemer: strømprisene, økte priser på matvarer, rentene osv. Han har null løsninger. Det eneste han sier er at han ser an situasjonen og setter ned utvalg. Jeg stemmer AP igjen når de får en ny leder, som setter Norge foran EU/EØS, og som prøver å finne løsninger i stedet for å finne på unnskyldninger.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

KingKongHalvor skrev: tor mar 30, 2023 9:10 pm
Gårdsdattra skrev: tor mar 30, 2023 9:03 pm
KongOlav2 skrev: tor mar 30, 2023 8:39 pm
Hehe, bombe at slikt kommer fra deg. Stråmenn, idiotiske påstander og analyser på barneskolenivå.



Ikke et eneste argument, kun utskjelling og personangrep. Jaja, ikke uventet fra deg. Men om du har argumenter, så kom med dem. Jeg skal ikke holde pusten mens jeg venter.
Kom igjen, du er da et realt kvinnfolk, er du ikke?

Dette er ikke hverken personangrep eller utskjelling, og det vet du godt selv.
Økte renter og priser er et globalt fenomen, Støre skal uansett styre Norge, og han har spillerom, likevel tror «ingen» på ham. Man kan ikke skylde alt på Putin, noe må han faktisk stå for selv.


Hadde du fulgt med ville du visst at Norge har den laveste pristigning i Europa. Det er regjeringens fortjeneste. At også inflasjonen er lav i Norge i forhold til andre land, det er også regjeringens "skyld". Regjeringen sørger også for at vi har og skal ha sikker strømtillgang gjennom å helt riktig avvise fastpris, hvilket kunne ført til rasjonering.
Kritikken mot regjeringen er direkte urettferdig og helt feil.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Gårdsdattra skrev: tor mar 30, 2023 9:35 pm
KingKongHalvor skrev: tor mar 30, 2023 9:10 pm
Gårdsdattra skrev: tor mar 30, 2023 9:03 pm




Ikke et eneste argument, kun utskjelling og personangrep. Jaja, ikke uventet fra deg. Men om du har argumenter, så kom med dem. Jeg skal ikke holde pusten mens jeg venter.
Kom igjen, du er da et realt kvinnfolk, er du ikke?

Dette er ikke hverken personangrep eller utskjelling, og det vet du godt selv.
Økte renter og priser er et globalt fenomen, Støre skal uansett styre Norge, og han har spillerom, likevel tror «ingen» på ham. Man kan ikke skylde alt på Putin, noe må han faktisk stå for selv.


Hadde du fulgt med ville du visst at Norge har den laveste pristigning i Europa. Det er regjeringens fortjeneste. At også inflasjonen er lav i Norge i forhold til andre land, det er også regjeringens "skyld". Regjeringen sørger også for at vi har og skal ha sikker strømtillgang gjennom å helt riktig avvise fastpris, hvilket kunne ført til rasjonering.
Kritikken mot regjeringen er direkte urettferdig og helt feil.
Ikke vær så nedsettende, det kler deg dårlig.

Jeg følger med, og Norge har det slett ikke verst i Europa. Men nå er det nå engang sånn at Støre er kapteinen på dette skipet, og folk liker ikke kursen. Uansett om det er urettferdig eller ikke. Nede på nesten 15%, kan vel ikke bare være uflaks?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Gårdsdattra skrev: tor mar 30, 2023 9:03 pm Ikke et eneste argument, kun utskjelling og personangrep. Jaja, ikke uventet fra deg. Men om du har argumenter, så kom med dem. Jeg skal ikke holde pusten mens jeg venter.
Hva er vitsen. Det biter ikke på uansett. Jeg har ikke sagt noe om at krigen ikke påvirker, eller at regjeringa alene har skyld i økte priser eller renter. Jeg har heller ikke sagt en dritt om sosiale media. Jeg bruker det i liten grad, og overhodet ikke til å følge med på nyheter. Så det har absolutt ingenting med det jeg skrev ang Aps styringsdyktighet. Likevel argumenterer som at jeg har sagt dette.

Men for å gi det inn med teskje, så skal du få tre grunner til at jeg mener Ap er lite styringsdyktige.

1. Energikrisen: Jeg mener ikke at Ap og Støre har skylden for høye priser, og jeg mener også at støtteordningene til privathusholdninger er gode nok. Men det er ikke som at dette er eneste handlingsmulighet regjeringen har. For det første er det støtte til næringslivet som definitivt kunne vært bedre. Og for det andre er det skyhøye drivstoffpriser. Her kunne de definitivt gjort noe midlertidig med avgiftsnivået. Kanskje kunne disse to faktorene til sammen sørget for at det ble litt billigere for næringsliv og dermed ikke så stor prisøkning ellers, f.eks på matvarer.

I tillegg kommer også aksjoner mot selve energimarkedet. Jeg har stort sett hele tiden vært tilhenger av et markedsbasert system og mener at det har fungert tålelig greit. Men det er ikke lenger tilfellet. Ikke når markedet er så inni hampen prissensitivt at prisene kan variere med flere hundre prosent (eller mer) i løpet av noen få dager. Da kan man uten tvil hevde at markedet er blitt dysfunksjonelt. Men det virker ikke som de prøver å gjøre så mye med det. De klarer det ikke alene, men Norge er en energistormakt og kunne uten tvil satt litt press på EU om ønskelig. Men viljen/evnen er ikke der. De har latt byråkratene og samfunnsøkonomene definere markedet og klarer ikke å ta styringen tilbake. Det er et paradoks at du som Sp-velger og ganske sikkert skeptisk til EU ikke er kritisk til dette.

2. Viljen til å prioritere: Man er altså i en av de mest krevende situasjoner i moderne tid, og de mest utsatte og fattigste sliter mer enn på lenge. Det handler ikke om medianfamilien som må kutte sydenferien, men de som har så dårlig råd at de nesten må velge mellom mat og oppvarming. Køene til diverse matsentraler har økt massivt, og det er ikke noe godt tegn. Da forventer jeg at en venstresideregjering prioriterer i litt større grad. Men hva velger de? Jo, skipstunnel på Stad, gratis barnehage i nord og en millardøkning i kulturbudsjettet til Trettenbergstuen. I tillegg er jeg også overbevist om at det finnes andre områder man kan kutte i. Og på den andre siden kommer skatteøkningene. Jeg er ikke imot skatt på havbruk, men fra 0 til 40 % på 3 måneders varsel er helt absurd. Det er ekstremt dårlig politisk håndverk. I tillegg kommer den idiotiske økningen i arbeideravgift for lønninger over 750k. Det er som å pisse på alt som heter kompetansearbeidsplasser. Det er helt seriøst et av de verste skatte-/avgiftsøkninger som noengang er innført.

3. Helsesektoren: Ansvaret her må de uten tvil dele med forrige regjering og særskilt H. Men etter halvannet år i regjering burde man kunne ta noen grep. Det ble åpenbart gjennom pandemien at man bør se på foretaksmodellen, men det er ikke gjort mye her siden høsten 21. Og fastlegekrisen har vært mye omtalt i 3-4 år. Nå skal det sies at Høie ikke gjorde mye heller, men da burde det jo vært mulighet for Ap for å vise handlekraft og faktisk ta noen grep. Man trenger ikke å fastsette et utvalg og lage en NOU på 250 sider for å iverksette noen tiltak for dette. Fastlegene selv har jo kommet med en rekke advarsler og forslag til hva som kan gjøres. Nå kommer det kanskje noe midler på neste statsbudsjett. 2 år etter at de tiltrådte og etter 3-4 år med masse fastleger som har sluttet og funnet seg andre ting å gjøre. Det går altfor tregt og er altfor lite handlekraft. Det er på tid at politikerne på dette området tar over styringen fra Hdir og departementet, og vrister NPM-tankegangen ut av sektoren. La leger og sykepleiere få gjøre jobben sin i stedet for fylle ut skjemaer som skal til Hdir, og sørg for at folk blir i sektoren i stedet for å finne seg andre jobber.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

KingKongHalvor skrev: tor mar 30, 2023 9:42 pm
Gårdsdattra skrev: tor mar 30, 2023 9:35 pm
KingKongHalvor skrev: tor mar 30, 2023 9:10 pm

Kom igjen, du er da et realt kvinnfolk, er du ikke?

Dette er ikke hverken personangrep eller utskjelling, og det vet du godt selv.
Økte renter og priser er et globalt fenomen, Støre skal uansett styre Norge, og han har spillerom, likevel tror «ingen» på ham. Man kan ikke skylde alt på Putin, noe må han faktisk stå for selv.


Hadde du fulgt med ville du visst at Norge har den laveste pristigning i Europa. Det er regjeringens fortjeneste. At også inflasjonen er lav i Norge i forhold til andre land, det er også regjeringens "skyld". Regjeringen sørger også for at vi har og skal ha sikker strømtillgang gjennom å helt riktig avvise fastpris, hvilket kunne ført til rasjonering.
Kritikken mot regjeringen er direkte urettferdig og helt feil.
Ikke vær så nedsettende, det kler deg dårlig.

Jeg følger med, og Norge har det slett ikke verst i Europa. Men nå er det nå engang sånn at Støre er kapteinen på dette skipet, og folk liker ikke kursen. Uansett om det er urettferdig eller ikke. Nede på nesten 15%, kan vel ikke bare være uflaks?


Nei jeg vil ikke kalle det uflaks, jeg ser det slik at folk ikke følger godt nok med, og at vi i hovedsak er et bortskjemt folk som ikke tåler nedgangstider. Det bekymrer meg at vi ikke vil taklet den krigen som uvergerlig kommer.
De yngre boligkjøpere har levd og nydt i en verden med nullrente, uten å skjønne at dette var forbigående. For hva hjalp det at banken nektet mer "lån på huset" når man kunne få kredittkort. For sydenturer og toppturer med alt riktig utstyr må man jo ha.
Og nå må de stramme inn livreima grunnet krigsøkonomi. Vi må som et av verdens rikeste land støtte Ukraina betydelig, noe som regjeringen gjør. Men regjeringen må også i hurten og sturten bygge opp et forsvar som etter murens og sovjetunionens fall omtrent har blitt nedlagt. Det tar mange år å få gjennopprettet forsvaret, men et sted må man begynne, og på det stedet har regjeringen startet.
Og når det gjelder priser, jeg kjøpte paprika i går og den kostet over tjue kroner, takket være klimaendringene. Men tross alt, den var gul - påskefargen.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

KongOlav2 skrev: tor mar 30, 2023 9:56 pm
Gårdsdattra skrev: tor mar 30, 2023 9:03 pm Ikke et eneste argument, kun utskjelling og personangrep. Jaja, ikke uventet fra deg. Men om du har argumenter, så kom med dem. Jeg skal ikke holde pusten mens jeg venter.
Hva er vitsen. Det biter ikke på uansett. Jeg har ikke sagt noe om at krigen ikke påvirker, eller at regjeringa alene har skyld i økte priser eller renter. Jeg har heller ikke sagt en dritt om sosiale media. Jeg bruker det i liten grad, og overhodet ikke til å følge med på nyheter. Så det har absolutt ingenting med det jeg skrev ang Aps styringsdyktighet. Likevel argumenterer som at jeg har sagt dette.

Men for å gi det inn med teskje, så skal du få tre grunner til at jeg mener Ap er lite styringsdyktige.

1. Energikrisen: Jeg mener ikke at Ap og Støre har skylden for høye priser, og jeg mener også at støtteordningene til privathusholdninger er gode nok. Men det er ikke som at dette er eneste handlingsmulighet regjeringen har. For det første er det støtte til næringslivet som definitivt kunne vært bedre. Og for det andre er det skyhøye drivstoffpriser. Her kunne de definitivt gjort noe midlertidig med avgiftsnivået. Kanskje kunne disse to faktorene til sammen sørget for at det ble litt billigere for næringsliv og dermed ikke så stor prisøkning ellers, f.eks på matvarer.

I tillegg kommer også aksjoner mot selve energimarkedet. Jeg har stort sett hele tiden vært tilhenger av et markedsbasert system og mener at det har fungert tålelig greit. Men det er ikke lenger tilfellet. Ikke når markedet er så inni hampen prissensitivt at prisene kan variere med flere hundre prosent (eller mer) i løpet av noen få dager. Da kan man uten tvil hevde at markedet er blitt dysfunksjonelt. Men det virker ikke som de prøver å gjøre så mye med det. De klarer det ikke alene, men Norge er en energistormakt og kunne uten tvil satt litt press på EU om ønskelig. Men viljen/evnen er ikke der. De har latt byråkratene og samfunnsøkonomene definere markedet og klarer ikke å ta styringen tilbake. Det er et paradoks at du som Sp-velger og ganske sikkert skeptisk til EU ikke er kritisk til dette.

2. Viljen til å prioritere: Man er altså i en av de mest krevende situasjoner i moderne tid, og de mest utsatte og fattigste sliter mer enn på lenge. Det handler ikke om medianfamilien som må kutte sydenferien, men de som har så dårlig råd at de nesten må velge mellom mat og oppvarming. Køene til diverse matsentraler har økt massivt, og det er ikke noe godt tegn. Da forventer jeg at en venstresideregjering prioriterer i litt større grad. Men hva velger de? Jo, skipstunnel på Stad, gratis barnehage i nord og en millardøkning i kulturbudsjettet til Trettenbergstuen. I tillegg er jeg også overbevist om at det finnes andre områder man kan kutte i. Og på den andre siden kommer skatteøkningene. Jeg er ikke imot skatt på havbruk, men fra 0 til 40 % på 3 måneders varsel er helt absurd. Det er ekstremt dårlig politisk håndverk. I tillegg kommer den idiotiske økningen i arbeideravgift for lønninger over 750k. Det er som å pisse på alt som heter kompetansearbeidsplasser. Det er helt seriøst et av de verste skatte-/avgiftsøkninger som noengang er innført.

3. Helsesektoren: Ansvaret her må de uten tvil dele med forrige regjering og særskilt H. Men etter halvannet år i regjering burde man kunne ta noen grep. Det ble åpenbart gjennom pandemien at man bør se på foretaksmodellen, men det er ikke gjort mye her siden høsten 21. Og fastlegekrisen har vært mye omtalt i 3-4 år. Nå skal det sies at Høie ikke gjorde mye heller, men da burde det jo vært mulighet for Ap for å vise handlekraft og faktisk ta noen grep. Man trenger ikke å fastsette et utvalg og lage en NOU på 250 sider for å iverksette noen tiltak for dette. Fastlegene selv har jo kommet med en rekke advarsler og forslag til hva som kan gjøres. Nå kommer det kanskje noe midler på neste statsbudsjett. 2 år etter at de tiltrådte og etter 3-4 år med masse fastleger som har sluttet og funnet seg andre ting å gjøre. Det går altfor tregt og er altfor lite handlekraft. Det er på tid at politikerne på dette området tar over styringen fra Hdir og departementet, og vrister NPM-tankegangen ut av sektoren. La leger og sykepleiere få gjøre jobben sin i stedet for fylle ut skjemaer som skal til Hdir, og sørg for at folk blir i sektoren i stedet for å finne seg andre jobber.


Mener du at regjeringen burde støtte næringer som ikke har livets rett med strømstøtte? Har ikke bedrifter en likviditet som klarer økte priser, så kan man lure på om bedriften er levedyktig.
Nå har næringslivet fått tilgang på fastprisavtaler, mulig disse kan bli bedre.
Det er ikke så mye regjeringen får gjort med drivstoffprisene, om du da ikke ønsker økt skatt i stedet for drivstoffavgifter, som også er et initiativ for å få folk til å kjøre mindre. Noe folk ikke gjør.
Ditt punkt to skjønte jeg lite av, men jeg mener lakseskatten er helt riktig. Det er også helt genialt med gratis barnehage i nord for å få folk til å bosette seg i nord. Mulig du ikke vet det, men folkeretten sier at det er lov å annektere land som er tynt befolket. Ønsker du at russerne fritt skal anektere våre nordområder fordi de er tynt befolket?
Punkt tre helsesektoren tar det flere enn ett år å fikse.
Men takk for at du kom med noen argumenter.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Texas_John skrev: ons mar 29, 2023 11:50 am
GP950mAh skrev: tir mar 28, 2023 8:42 am FRP: Et parti av og for populister med enkle løsninger på kompliserte spørsmål.
Populisme = populær politikk du selv ikke er enig i.
eller snu kappa etter vinden, sagt på godt norsk
Sist redigert av ulefos den tor mar 30, 2023 11:21 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Gårdsdattra skrev: tor mar 30, 2023 11:10 pm Mener du at regjeringen burde støtte næringer som ikke har livets rett med strømstøtte? Har ikke bedrifter en likviditet som klarer økte priser, så kan man lure på om bedriften er levedyktig.
Nå har næringslivet fått tilgang på fastprisavtaler, mulig disse kan bli bedre.
Det er ikke så mye regjeringen får gjort med drivstoffprisene, om du da ikke ønsker økt skatt i stedet for drivstoffavgifter, som også er et initiativ for å få folk til å kjøre mindre. Noe folk ikke gjør.
Ditt punkt to skjønte jeg lite av, men jeg mener lakseskatten er helt riktig. Det er også helt genialt med gratis barnehage i nord for å få folk til å bosette seg i nord. Mulig du ikke vet det, men folkeretten sier at det er lov å annektere land som er tynt befolket. Ønsker du at russerne fritt skal anektere våre nordområder fordi de er tynt befolket?
Punkt tre helsesektoren tar det flere enn ett år å fikse.
Men takk for at du kom med noen argumenter.
Det er en viss forskjell om økte priser er 30 % eller 200 %. Om en næring er relativt avhengig av strøm eller drivstoff, så øker prisene (spesielt strøm) så enormt som de har gjort. Da synes jeg det er grunn lag for å gi litt mer støtte. Spesielt når staten tjener massivt med penger på strømprisene og inflasjonen øker sterkt fordi mange næringer, f.eks matprodusenter, er nødt til å øke prisene kraftig for å ha lønnsomhet. Det blir nærmest parodisk når Vestre ber dagligvarekjedene om å holde igjen på prisene for å ikke øke inflasjon, mens de selv har gjort fint lite for å motvirke dette. Selv med en nærmest uttømmelig pengebinge og enormt mye større økonomisk handlerom enn de nevnte dagligvarekjedene.

Punkt 2 handler om at det er mulig å prioritere. Skipstunnel på Stad tar de seg råd til. Men økning i f.eks minstepensjon, bostøtte, sosialstønad eller andre ordninger som ville gitt litt mer til de aller mest utsatte er ikke prioritert. Det er en særs dårlig venstresidepolitikk.

Ang punkt 3, så skjønner jeg fint at det ikke er gjort på kort tid. Men de har sannelig ikke prøvd mye heller. Det Kjerkol har gjort er å sette ned utvalg. Særlig med handlekraft har de ikke vist, og det er var jo det jeg etterlyste. Spesielt fastlegekrisen burde det absolutt være mulig å gjøre mer på kort tid enn de har gjort.

NB: Jeg har understreket et av argumentene dine. Dette må være noe av det dummeste jeg har lest i hele mitt liv. Gratis barnehage hindrer Russland i å annektere Norge. Himmel og hav, du fortjener virkelig hvert eneste negative utsagn jeg har ytret til deg opp gjennom årene.

ulefos

Legg inn av ulefos »

KingKongHalvor skrev: tor mar 30, 2023 9:42 pm
Jeg følger med, og Norge har det slett ikke verst i Europa. Men nå er det nå engang sånn at Støre er kapteinen på dette skipet, og folk liker ikke kursen. Uansett om det er urettferdig eller ikke. Nede på nesten 15%, kan vel ikke bare være uflaks?
det er ikke så veldig mange år siden Høyre lå og vippet på tolvtallet, ting endrer seg

regjeringen fikk motvind fra alle kanter i starten, jeg syns de har løst mange av de vanskelige sakene på en god måte, det tror jeg nok også velgerne vil se om ikke alt for lenge

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ulefos skrev: tor mar 30, 2023 11:20 pm regjeringen fikk motvind fra alle kanter i starten, jeg syns de har løst mange av de vanskelige sakene på en god måte, det tror jeg nok også velgerne vil se om ikke alt for lenge
Hvilke saker har de løst på en god måte? Bortsett fra en habil strømstøtte til husholdninger synes jeg ikke de har fått til noe som helst. Slutten av pandemien med inntog av omikron med håndtert med panikk. De har fått til minimalt på energiområdet. Og prioriteringer ellers og til de svakere gruppene er nærmest fraværende. Endel av skatteøkningene er også gjennomført idiotiske, spesielt økt arbeidergiveravgift og enda mer kraftbeskatning i en tid hvor vi trenger mer fornybar energi.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Nissen skrev: tor mar 30, 2023 2:23 pm MDG. Fanatiske aktivister forkledd som politikere. Har vært en ulykke for Oslo
MDG har noen få som tilber dem, resten hater dem som pesten, meg inkludert.
Finnes ingenting bra med symbolpolitikken deres, planter trær i byen, fjerner trær i byen, hater bilen, liker narko.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

KongOlav2 skrev: tor mar 30, 2023 11:17 pm
Gårdsdattra skrev: tor mar 30, 2023 11:10 pm Mener du at regjeringen burde støtte næringer som ikke har livets rett med strømstøtte? Har ikke bedrifter en likviditet som klarer økte priser, så kan man lure på om bedriften er levedyktig.
Nå har næringslivet fått tilgang på fastprisavtaler, mulig disse kan bli bedre.
Det er ikke så mye regjeringen får gjort med drivstoffprisene, om du da ikke ønsker økt skatt i stedet for drivstoffavgifter, som også er et initiativ for å få folk til å kjøre mindre. Noe folk ikke gjør.
Ditt punkt to skjønte jeg lite av, men jeg mener lakseskatten er helt riktig. Det er også helt genialt med gratis barnehage i nord for å få folk til å bosette seg i nord. Mulig du ikke vet det, men folkeretten sier at det er lov å annektere land som er tynt befolket. Ønsker du at russerne fritt skal anektere våre nordområder fordi de er tynt befolket?
Punkt tre helsesektoren tar det flere enn ett år å fikse.
Men takk for at du kom med noen argumenter.
Det er en viss forskjell om økte priser er 30 % eller 200 %. Om en næring er relativt avhengig av strøm eller drivstoff, så øker prisene (spesielt strøm) så enormt som de har gjort. Da synes jeg det er grunn lag for å gi litt mer støtte. Spesielt når staten tjener massivt med penger på strømprisene og inflasjonen øker sterkt fordi mange næringer, f.eks matprodusenter, er nødt til å øke prisene kraftig for å ha lønnsomhet. Det blir nærmest parodisk når Vestre ber dagligvarekjedene om å holde igjen på prisene for å ikke øke inflasjon, mens de selv har gjort fint lite for å motvirke dette. Selv med en nærmest uttømmelig pengebinge og enormt mye større økonomisk handlerom enn de nevnte dagligvarekjedene.

Punkt 2 handler om at det er mulig å prioritere. Skipstunnel på Stad tar de seg råd til. Men økning i f.eks minstepensjon, bostøtte, sosialstønad eller andre ordninger som ville gitt litt mer til de aller mest utsatte er ikke prioritert. Det er en særs dårlig venstresidepolitikk.

Ang punkt 3, så skjønner jeg fint at det ikke er gjort på kort tid. Men de har sannelig ikke prøvd mye heller. Det Kjerkol har gjort er å sette ned utvalg. Særlig med handlekraft har de ikke vist, og det er var jo det jeg etterlyste. Spesielt fastlegekrisen burde det absolutt være mulig å gjøre mer på kort tid enn de har gjort.

NB: Jeg har understreket et av argumentene dine. Dette må være noe av det dummeste jeg har lest i hele mitt liv. Gratis barnehage hindrer Russland i å annektere Norge. Himmel og hav, du fortjener virkelig hvert eneste negative utsagn jeg har ytret til deg opp gjennom årene.


Jeg er bostøttemottager og må derfor motbevise din påstand om at regjeringen ikke prioriteres oss fattigste. Bostøtten har økt betydelig under denne regjering. Og regjeringen har bevilget økt strømstøtte til sosialhjelpsmottagere.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Corvus skrev: tor mar 30, 2023 11:24 pm MDG har noen få som tilber dem, resten hater dem som pesten, meg inkludert.
Finnes ingenting bra med symbolpolitikken deres, planter trær i byen, fjerner trær i byen, hater bilen, liker narko.
MdG er litt vel drøye, men samtidig trengs det også offensive miljøpartier. Ap og Høyre er dårlige miljøpartier. Sp er kun et godt miljøparti når det ikke rammer noen som helst som bor i distriktene, og er også villige til å godta det aller meste som kan skape arbeidsplasser utenfor byene, samme faen hva det ødelegger (bortsett fra dyrkamark). Og Frp er et ræva miljøparti. Jeg har sett det både lokalt og nasjonalt. Som regel er det minst 3 av 4 av Ap, H, Frp og Sp som presser gjennom miljøødeleggende vedtak. Alt fra gruvedumping i fjorder til nedbygging av dyrkamark med boliger.
Sist redigert av KongOlav2 den tor mar 30, 2023 11:33 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Gårdsdattra skrev: tor mar 30, 2023 11:30 pm Jeg er bostøttemottager og må derfor motbevise din påstand om at regjeringen ikke prioriteres oss fattigste. Bostøtten har økt betydelig under denne regjering. Og regjeringen har bevilget økt strømstøtte til sosialhjelpsmottagere.
Men du kan ikke tale for hver eneste person som sliter i dette landet. De kunne uten tvil gjort mer. I stedet for å bygge skipstunnel og gi Trettenbergstuen milliardøkning på budsjettet sitt.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

ulefos skrev: tor mar 30, 2023 11:15 pm
Texas_John skrev: ons mar 29, 2023 11:50 am
GP950mAh skrev: tir mar 28, 2023 8:42 am FRP: Et parti av og for populister med enkle løsninger på kompliserte spørsmål.
Populisme = populær politikk du selv ikke er enig i.
eller snu kappa etter vinden, sagt på godt norsk
Nei. Populisme er bare et rent subjektivt begrep, og et synonym for "politikk jeg ikke liker men som er populær".

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Texas_John skrev: tor mar 30, 2023 11:57 pm Nei. Populisme er bare et rent subjektivt begrep, og et synonym for "politikk jeg ikke liker men som er populær".
Feil.

AlexandrsJelisejevs
Innlegg: 387

Legg inn av AlexandrsJelisejevs »

Må bli Rødt, SP og KrF det. Alle partier som ønsker å dra Norge i en negativ retning og tilbake i tid, henholdsvis 100, 200 og 2000 år.

Olaien

Legg inn av Olaien »

1. Høyre
2. FrP
3. Venstre
4. Krf

pigg

Legg inn av pigg »

Hardy-guttene skrev: fre mar 31, 2023 5:36 am
Texas_John skrev: tor mar 30, 2023 11:57 pm Nei. Populisme er bare et rent subjektivt begrep, og et synonym for "politikk jeg ikke liker men som er populær".
Feil.
Jo, han har rett.

Folk som messer om populisme er de som er tilsluttet de minste partiene. Det er en teit slengbemerkning mot de som har meninger de ikke kan fordra, men som har oppslutning blant folk flest. Det som egentlig formidles fra de som slenger med leppen er at, "selv om partiet ditt får langt flere stemmer enn mitt så er våre synspunkter mye smartere og snillere enn deres! Og jeg har en cand.mag i filologi!!!

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Hardy-guttene skrev: fre mar 31, 2023 5:36 am
Texas_John skrev: tor mar 30, 2023 11:57 pm Nei. Populisme er bare et rent subjektivt begrep, og et synonym for "politikk jeg ikke liker men som er populær".
Feil.
Nei, det er faktisk helt riktig.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

pigg skrev: fre mar 31, 2023 8:54 am
Hardy-guttene skrev: fre mar 31, 2023 5:36 am
Texas_John skrev: tor mar 30, 2023 11:57 pm Nei. Populisme er bare et rent subjektivt begrep, og et synonym for "politikk jeg ikke liker men som er populær".
Feil.
Jo, han har rett.

Folk som messer om populisme er de som er tilsluttet de minste partiene. Det er en teit slengbemerkning mot de som har meninger de ikke kan fordra, men som har oppslutning blant folk flest. Det som egentlig formidles fra de som slenger med leppen er at, "selv om partiet ditt får langt flere stemmer enn mitt så er våre synspunkter mye smartere og snillere enn deres! Og jeg har en cand.mag i filologi!!!
Populisme er betegnelsen på en ideologi, strategi eller kommunikasjonsform som appellerer til «folket», som motsetning til «eliten». Populisme er blitt knyttet til både venstreorienterte og høyreorienterte partier samt sentrums- og bondepartier.

Populisme som politisk fenomen har lange røtter, men populistiske partier har vokst i styrke i Europa de siste tiårene. Populismen i Europa har hatt sterkest innslag på høyresiden. I Latin-Amerika er det derimot venstresiden som har vært sterkest knyttet til populismen. I Øst-Europa er det også blitt observert sentrumspopulisme.

Felles for populistpartiene er at de foreslår mekanismer for mer folkelig innflytelse, særlig økt bruk av folkeavstemninger.

I faglitteraturen er det særlig tre ulike forståelser av populisme som gjør seg gjeldende:
- en (tynn) ideologi
- en mobiliseringsstrategi
- en form for politisk kommunikasjon

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Skal vi være tekniske så er jo "Vanlige folks tur" så ren populisme som du kommer, FrP sin "for folk flest" likeså.

Handler mest om å hevde at en representerer "folket" mot en "elite" så særlig Rødt, FrP, SV som kvalifiserer, med Støre-AP og Vedum-SP som mer nylige medlemmer i klubben.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

AlexandrsJelisejevs skrev: fre mar 31, 2023 7:07 am Må bli Rødt, SP og KrF det. Alle partier som ønsker å dra Norge i en negativ retning og tilbake i tid, henholdsvis 100, 200 og 2000 år.
Ta med MDG, det er vel sånn 500 år tilbake.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

KongOlav2 skrev: tor mar 30, 2023 11:17 pm
Gårdsdattra skrev: tor mar 30, 2023 11:10 pm Mener du at regjeringen burde støtte næringer som ikke har livets rett med strømstøtte? Har ikke bedrifter en likviditet som klarer økte priser, så kan man lure på om bedriften er levedyktig.
Nå har næringslivet fått tilgang på fastprisavtaler, mulig disse kan bli bedre.
Det er ikke så mye regjeringen får gjort med drivstoffprisene, om du da ikke ønsker økt skatt i stedet for drivstoffavgifter, som også er et initiativ for å få folk til å kjøre mindre. Noe folk ikke gjør.
Ditt punkt to skjønte jeg lite av, men jeg mener lakseskatten er helt riktig. Det er også helt genialt med gratis barnehage i nord for å få folk til å bosette seg i nord. Mulig du ikke vet det, men folkeretten sier at det er lov å annektere land som er tynt befolket. Ønsker du at russerne fritt skal anektere våre nordområder fordi de er tynt befolket?
Punkt tre helsesektoren tar det flere enn ett år å fikse.
Men takk for at du kom med noen argumenter.
Det er en viss forskjell om økte priser er 30 % eller 200 %. Om en næring er relativt avhengig av strøm eller drivstoff, så øker prisene (spesielt strøm) så enormt som de har gjort. Da synes jeg det er grunn lag for å gi litt mer støtte. Spesielt når staten tjener massivt med penger på strømprisene og inflasjonen øker sterkt fordi mange næringer, f.eks matprodusenter, er nødt til å øke prisene kraftig for å ha lønnsomhet. Det blir nærmest parodisk når Vestre ber dagligvarekjedene om å holde igjen på prisene for å ikke øke inflasjon, mens de selv har gjort fint lite for å motvirke dette. Selv med en nærmest uttømmelig pengebinge og enormt mye større økonomisk handlerom enn de nevnte dagligvarekjedene.

Punkt 2 handler om at det er mulig å prioritere. Skipstunnel på Stad tar de seg råd til. Men økning i f.eks minstepensjon, bostøtte, sosialstønad eller andre ordninger som ville gitt litt mer til de aller mest utsatte er ikke prioritert. Det er en særs dårlig venstresidepolitikk.

Ang punkt 3, så skjønner jeg fint at det ikke er gjort på kort tid. Men de har sannelig ikke prøvd mye heller. Det Kjerkol har gjort er å sette ned utvalg. Særlig med handlekraft har de ikke vist, og det er var jo det jeg etterlyste. Spesielt fastlegekrisen burde det absolutt være mulig å gjøre mer på kort tid enn de har gjort.

NB: Jeg har understreket et av argumentene dine. Dette må være noe av det dummeste jeg har lest i hele mitt liv. Gratis barnehage hindrer Russland i å annektere Norge. Himmel og hav, du fortjener virkelig hvert eneste negative utsagn jeg har ytret til deg opp gjennom årene.
No har jo mistepensjonistane fått eit tillegg i pensjonen, og meir vil dei få. Stadt skipstunell er ein tunell som burde vore bygd for mange år sidan. Den kunne ha spart mange liv. I tillegg vil den gjere det mogleg med ei ekspressbåtrute mellom Bergen og Ålesund. Samferdsel er like viktig på vestlandet som i Oslogryta.

pigg

Legg inn av pigg »

Zorbeltuss skrev: fre mar 31, 2023 12:03 pm Skal vi være tekniske så er jo "Vanlige folks tur" så ren populisme som du kommer, FrP sin "for folk flest" likeså.

Handler mest om å hevde at en representerer "folket" mot en "elite" så særlig Rødt, FrP, SV som kvalifiserer, med Støre-AP og Vedum-SP som mer nylige medlemmer i klubben.
SV er en arrogant psuedo-elite. Mange kvinner med grader i fag alá antropologi og kunst. Rødt har mange av disse kjerringene de også, men de klarer ikke å påvirke partiet til å være like nedlatende. Noe som er en grunn for at jeg lettere tolererer Rødt enn SV.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»