Valgene i USA 2022

Svar
Varulv2468

Re: Valgene i USA 2022

Legg inn av Varulv2468 »

GoingKronos skrev: tir nov 02, 2021 6:30 pm
Varulv2468 skrev: tir nov 02, 2021 6:18 pm
Det er umulig å ha kompromiss eller dialog mellom demokratene og republikanerne
Det er beviselig feil, de fikk på plass en stor samferdselspakke i senatet med stort flertall. Men venstreekstremistene i huset har holdt den som gissel for at de vil ha en ikke finansiert inflasjonsdrivende pakke av gode ønsker. Det er direkte uansvarlig og jeg forstår veldig godt at samtlige republikanere og flere demokrater er helt i mot det. Så har Manchin gått langt (for langt) for å prøve å finne en løsning, men det ser veldig vanskelig ut - rett og slett for at det er umulig å forlike med noen som er mer opptatt av å være rettroende enn å få til praktiske løsninger. Manchin er en av få igjen i senatet som faktisk er praktisk anlagt og ikke drives av ideologiske skylapper og de mest høylytte og ekstreme i sitt parti.
Samferdselspakken er forresten dødsfødt. Masse av penger uten innhold, og lite seriøs planlegging i et håp om at privatmarkedet kan "fikse det", dette var ikke et resultat av kompromiss, men nasjonal nød fordi det er omfattende infrastrukturforfall - i flere betongbruer er det bare stålet tilbake som bilene kjøres over - og det er sterk republikansk fiendtlighet mot jernbane som statlig bidrag i mikronivå.

Manchin har sluttet med å være praktisk, han er blitt en fremmed fugl i kongressen der man ikke lenge kan bidrar meningsfullt så lenge man nektet å erkjenne realitetene. Om han var republikansk, ville det ha vært håp for ham og større gjennomslag for ham ettersom dette partiet så sårt trenger folk uten ideologiske skylapper - men han er i feil parti og dermed på feil sted, som kan få farlige ringvirkninger for det amerikanske folkets fremtid. I slutten blir Manchin en fare for alle, han må velge side og gi opp alle tanker om å returnere til kompromisspolitikken som er helt umulig i dag. Kompromisspolitikken er ikke snakk om vedtak, denne er rett og slett snakk om samarbeidsmiljø.

Dette er fullstendig fraværende i dag.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

SlimWhitman skrev: tir nov 02, 2021 6:38 pm
Kaller du meg nasjonalist her? Hva har jeg sagt for at det skal være berettiget?
Nei, da hadde jeg skrevet det. Du får selv definere hva du er, og så lenge du ikke er i en maktposisjon er det uansett ikke så veldig interessant. Men han du linket til fremstår som en typisk nasjonalist, og stadig flere republikanere ser på det som en hedersbetegnelse.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

GoingKronos skrev: tir nov 02, 2021 6:43 pm
SlimWhitman skrev: tir nov 02, 2021 6:38 pm
Kaller du meg nasjonalist her? Hva har jeg sagt for at det skal være berettiget?
Nei, da hadde jeg skrevet det. Du får selv definere hva du er, og så lenge du ikke er i en maktposisjon er det uansett ikke så veldig interessant. Men han du linket til fremstår som en typisk nasjonalist, og stadig flere republikanere ser på det som en hedersbetegnelse.
Hvorfor i svarte helvete viser du til nasjonalistisk logikk (eller mangel av sådan) for å bruke det mot meg?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Varulv2468 skrev: tir nov 02, 2021 6:40 pm I slutten blir Manchin en fare for alle, han må velge side
Dette er jo som høre Trumpister, det er et jævlig samfunnssyn at enten er man med eller så er man mot. Og skal USA komme ut av krisen så er det nettopp at politikere finner løsninger i sentrum og ikke lar seg presse av aktivister og ekstremister på ytterfløyene. Og Manchin representerer velgerne sine, de stemte på han for å finne en løsning på tvers av partilinjene - ellers hadde de bare sendt en republikaner. Og det funket, han fikk på plass en infrastrukturpakke som fikk bred støtte i senatet. Men det holder altså venstreekstreme som gisler, de kunne bare vedtatt det og det ville betydd mye for USA og det politiske miljøet. I stede skyver de velger i store mengder over til Trump og republikanerne for at de beviser det disse alt.righterne sier om at det demokratiske partiet er tatt over av venstreekstremister.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

SlimWhitman skrev: tir nov 02, 2021 6:45 pm
Hvorfor i svarte helvete viser du til nasjonalistisk logikk (eller mangel av sådan) for å bruke det mot meg?
Jeg diskuterer saken, ikke deg og viser hvordan de som fronter denne rasekrig-retorikken i andre saker mener det stikk motsatte. De er hyklere som har som politisk mål å spre hat og skape konflikt.

Idiomatisk

Legg inn av Idiomatisk »

GoingKronos skrev: tir nov 02, 2021 6:23 pm
Idiomatisk skrev: tir nov 02, 2021 6:07 pm
I fargende er asiatiske, svarte og latinere medberegnet, i alle grupper økte Trump. Trump fikk 33% av latinske stemmer.
Bush fikk 44% i 2004 både blant asiater og latinos, så det gjør jo i tilfelle bare ditt argument enda verre - der gjør jo Trump og republikanerne det vesentlig dårligere.

Jeg leser og ser på amerikanske medier, og trenger ikke å følge norske medier. Og jeg har god kunnskap om amerikansk samfunn og poltikk, og utfra det jeg har lest fra deg så ligger du vesentlig bak selv norske journalister i kunnskapsnivå.
Men her jukser du. Bush hadde nemlig støtte fra 90% av befolkningen grunnet 11. september angrepene. Men vi sier allikevel ikke at Bush var tidenes mest populære amerikanske president. Det var en grunn til at du nevnte 2004 og ikke 2000. Du skal ha for forsøket dog.

Trump økte kraftig blant svarte, latinere og asiatiske til tross for gjentatte forsøke fra Cooperate Media å stemple han som rasist. Han økte fra 62 millioner 2016 til 74 millioner stemmer i 2020, kun slått av tidenes mest populære demokratiske President, Joe Biden. 18 millioner flere stemmer enn Bush på sitt beste.

Poenget var at det ikke fungerer for de "liberale" mediene og demokratene å kun fokusere på rase og Trump lenger. De må komme med noe nytt om de skal hamle opp med motiverte republikanere som knuser demokratene på alle de viktigste spørsmålene

Økonomi
Kriminalitet
Sikkerhet



Knaxern

Legg inn av Knaxern »

GoingKronos skrev: tir nov 02, 2021 6:30 pm
Det er beviselig feil, de fikk på plass en stor samferdselspakke i senatet med stort flertall. Men venstreekstremistene i huset har holdt den som gissel for at de vil ha en ikke finansiert inflasjonsdrivende pakke av gode ønsker. Det er direkte uansvarlig og jeg forstår veldig godt at samtlige republikanere og flere demokrater er helt i mot det.
Dette stemmer jo ikke. Varulv sin påstand om at demokratene og republikanerne ikke klarer å samarbeide stemmer jo. Ingen fra GOP har stemt for hjelpepakken, og det er kun to demokrater som er mot hjelpepakken. Det er Manchin og Sinema.

Helt rett av den progressive vingen å stå på sitt, de lytter til de som har stemt dem.
Sist redigert av Knaxern den tir nov 02, 2021 7:20 pm, redigert 1 gang totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Idiomatisk skrev: tir nov 02, 2021 7:06 pm
GoingKronos skrev: tir nov 02, 2021 6:23 pm
Idiomatisk skrev: tir nov 02, 2021 6:07 pm
I fargende er asiatiske, svarte og latinere medberegnet, i alle grupper økte Trump. Trump fikk 33% av latinske stemmer.
Bush fikk 44% i 2004 både blant asiater og latinos, så det gjør jo i tilfelle bare ditt argument enda verre - der gjør jo Trump og republikanerne det vesentlig dårligere.

Jeg leser og ser på amerikanske medier, og trenger ikke å følge norske medier. Og jeg har god kunnskap om amerikansk samfunn og poltikk, og utfra det jeg har lest fra deg så ligger du vesentlig bak selv norske journalister i kunnskapsnivå.
Men her jukser du. Bush hadde nemlig støtte fra 90% av befolkningen grunnet 11. september angrepene.
Det er du som bløffer, slik helten din har lært deg. Det ble henvist til valget i 2004 og så kommer du med "Bush hadde 90% støtte i 2001". Hvor langt ut på jordet er det egentlig mulig å komme?

Bush sin approval rating sent i 2004 var forøvrig rundt 50%.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

GoingKronos skrev: tir nov 02, 2021 6:50 pm
Varulv2468 skrev: tir nov 02, 2021 6:40 pm I slutten blir Manchin en fare for alle, han må velge side
Dette er jo som høre Trumpister, det er et jævlig samfunnssyn at enten er man med eller så er man mot. Og skal USA komme ut av krisen så er det nettopp at politikere finner løsninger i sentrum og ikke lar seg presse av aktivister og ekstremister på ytterfløyene. Og Manchin representerer velgerne sine, de stemte på han for å finne en løsning på tvers av partilinjene - ellers hadde de bare sendt en republikaner. Og det funket, han fikk på plass en infrastrukturpakke som fikk bred støtte i senatet. Men det holder altså venstreekstreme som gisler, de kunne bare vedtatt det og det ville betydd mye for USA og det politiske miljøet. I stede skyver de velger i store mengder over til Trump og republikanerne for at de beviser det disse alt.righterne sier om at det demokratiske partiet er tatt over av venstreekstremister.
Som sagt; Manchin er en sjelden fugl som er mer til skade enn nytte. For selv du må da innse at USA er i meget seriøs behov for gjennomgripende reformer for å berge demokratiet og deretter videreføre den progressive USA som hadde gitt verden så meget, da man både var en forbildemakt og en innflytelsessterk verdensaktør. Det hjelper dermed meget lite med "sammen gammelt" omkring vedtak som er lite annet enn bruk av penger, for jeg er av den meningen at USA burde først reformere før man kan begynne å gjenreise for å ta opp kampen med Kina. Og Manchin i likhet med Biden vil ikke ha reformer i et land som er i meget sår behov for reformer i flere tiår. Det er blitt meningsløst å holde ned staten, ettersom klimakrisen og så mye annet viser at staten må tilbake der den hadde vært, skattetrykket i 1950-tallet var sterkere enn i Norge. Reagans "Staten er problemet"-argumentet er det som har fulgt til mesteparten av problemene som har gjort "den amerikanske drømmen" til en spøk, og til et mulig sammenbrudd som kan ende i borgerkrig før eller senere.

USA forgubbes. Infrastrukturpakken i virkeligheten er ment for å innhente resten av verden, med klar unntak av Boeing-fly og pick-up bilkjøretøyer er hele transportsektoren og deretter transportinfrastrukturen enten sterkt utdatert eller basert på utenlandske lisenser som måtte gjennom politiske hindrer i et dypt proteksjonistisk samfunn. Ingen kjøpe jernbanemateriell fra USA. Personbilene fra USA har blitt redusert til snakk om enkeltkundens preferanser. Hele bussproduksjonen er kanadiskbasert. Det bygges ikke lenge broer, tunneler og annet infrastruktur, selv skinner på traseer og gatelegeme, etter samme standard som resten av verden. Hele skipsproduksjonen er lagt død, en idiotisk lov og for høye import- og produksjonsutgifter har gjort den amerikanske handelsflåten til muselorter. Det blir vanskelig å følge antitrustlover hvis det blir for få produsenter som konkurrert med hverandre, som Airbus vers Boeing - tankflysaken er en skandale i seg selv. I Kina bygge de 10 km vei/bane for hver hundre meter i USA.

USA hang mer og mer langt bak resten av verden. Allerede i begynnelsen på 1990-årene var dette så smått latt merke til, men ti år senere blir det så synlig, i dag ser man futuriske lokalsamfunn side om side med fattige og meget gammeldaglige lokalsamfunn. Etter å ha studert den amerikanske transporthistorien helt tilbake til 1700-tallet, skyldes dette to alvorlige feil med den amerikanske kulturen, en bruk-og-kast mentalitet med total utskifting som i 1940-1960 fulgt til ragnarok for kollektivtransport og skipsbygging. Den andre er enda verre, amerikanerne er svært oppfinnsomt, innovativt og meget fremtidsorientert der vitenskap aksepteres, men de har samme holdning som russerne på et materielt grunnlag, allerede for hundre år siden var russeren åndelig sett ansett å være todelt mellom sterk treghet og ekstrem radikalitet. Amerikanerne er enten for tregt eller for radikalt innenfor transport, infrastruktur etc. Mer saktegående som vil ha litt av hvert, går videre. Som kineserne.

Dermed faller USA mer og mer etter resten av verden. Hva som trenges mest er for å modernisere den amerikanske verdenen, og dermed må man ha reformer, og ikke minst få en slutt på den irrasjonelle statsfiendtligheten. Dette tjent ikke noe; man burde ha innsett at delstatene ofte var mye verre enn den føderale staten. Om dette ikke er gjort, vil USA dele samme skjebne som Romerriket som var brukt som modell av grunnlovsfedrene med en konstitusjon fra 1789 som ikke hører hjemme i 2021.
Sist redigert av Varulv2468 den tir nov 02, 2021 7:37 pm, redigert 1 gang totalt.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Idiomatisk skrev: tir nov 02, 2021 7:06 pm Det var en grunn til at du nevnte 2004 og ikke 2000. Du skal ha for forsøket dog.
Bush hadde større støtte enn Trump også i år 2000, men 2004 er selvsagt langt bedre sammenligningsgrunnlag siden det var sist gang en republikansk president sto til gjenvalg.

Og valget i 2004 var jevnt.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Knaxern skrev: tir nov 02, 2021 7:18 pm Varulv sin påstand om at demokratene og republikanerne ikke klarer å samarbeide stemmer jo. Ingen fra GOP har stemt for hjelpepakken, og det er kun to demokrater som er mot hjelpepakken. Det er Manchin og Sinema.
Infrastrukturpakken fikk 69 stemmer av 100 i senatet, så det er absolutt mulig å inngå kompromiss. Og det er den som holdes som gissel av venstreradikale i huset.

Ingen kan forvente at republikanere skal stemme for en politikk de er i mot, og denne gigantiske utgiftspakken som setter i fare amerikansk økonomi og sannsynligvis ville føre til en ukontrollert inflasjon er det veldig gode grunner til å stemme mot.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Noen som har link til den offisielle opptellingssiden i Virginia?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

JohnTiger skrev: tir nov 02, 2021 11:28 pm Noen som har link til den offisielle opptellingssiden i Virginia?
Dette er vel den offisielle: https://results.elections.virginia.gov/ ... ewide.html

Men vet ikke hvor kjapp de er til å oppdatere der kontra andre opptellinger, jeg følger som regel med her: https://results.decisiondeskhq.com/

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Greit å følge med på 538 sin liveblog også: https://fivethirtyeight.com/live-blog/2 ... d-results/

I tillegg er det mange dyktige folk på twitter, der Dave Wasserman fra Cook Political er dyktig på å bryte ned tallene: https://twitter.com/redistrict

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Takk for linker!

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ser veldig ut som det blir en grei seier for Youngkin, ikke overraskende i tilfelle med det momentumet han har hatt på slutten. Og et viktig varsel for demokratene om å ta seg sammen og for Biden til begynne å opptre som en leder.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Vi ser den andre fasen i begynnelsen på slutten. Velgerne evnet fremdeles ikke å fatte hva som står på spill. Det kommer de til å gjøre først når det er for sent.

Jeg ser ingen håp. Problemet er IKKE det politiske etablissementets egne destruktive atferd mellom de progressive og de kontrarevolusjonære, men det amerikanske folket. De har blitt demobilisert, og er ikke lenge i stand til å opptre rasjonelt og ansvarlig. Altfor mange har valgt å ignorere faresignalene og altfor mange vil ikke ha demokrati.

Det koker ned til en retur av mobokratiske tradisjoner fra 1800-tallet, da snakker vi ikke lenge om demokrati, men om en stenderdelt republikk på kapitalistiske og identitetspolitiske kriterier.

Demokratene vil nå tape og atter tape. Det var en ufattelig stor feil av demokratene å beholde gubbeveldet altfor lenge! Og med dem, vil USA miste liberaldemokratiet som vil erstattes med illiberal demokrati og deretter en fascistisk revolusjon basert på Dixiekratiet.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Den andre amerikanske borgerkrigen er nå snart 100 % garantert om utviklingen fortsetter, en alternativ stat basert på rasisme, hyperkonservatisme, statsfiendtlighet og antiintellektuelle holdninger gjennom mediepåvirkning har blitt skapt. Dette har jeg sett før. I Jugoslavia i 1986-1991. Da var stemningen akkurat som i USA i dag, folket demobiliseres og settes ut av spillet som en viktig stabiliserende faktor - det hvite samfunnet "tribaliseres", på mange steder er femti til hundre års fremskritt gått tapt.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... ndre-siden

Det er ikke lenge et spørsmål om hvis, men når. Da får vi håpe på at de mektige kreftene vil slutte seg til demokratiets side fordi de risikere å miste alt, det vil si forretningsstanden, militæret og bedrestilte elementer som har mest å tjent på en fortsettelse av den progressive USA - de kan ikke lenge stole på velgerne som er dels blitt en fare mot USAs egne eksistensberettigelse.

Og krigen krever allerede sine første ofre, koronaviruset desimere nå amerikanerne mer og mer, mye tyder på at hundretusener kommer til å dø i hatstemning, ved å begå selvmord i voksende uforstand og stupiditet.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Youngkin utropt til vinner, mens det bærer antageligvis såvidt for demokratene i New Jersey, selv om Ciattarelli leder med snaue 2000 stemmer nå. Virker som det meste som gjenstår er i blå deler av staten.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

GoingKronos skrev: ons nov 03, 2021 12:41 am Ser veldig ut som det blir en grei seier for Youngkin, ikke overraskende i tilfelle med det momentumet han har hatt på slutten. Og et viktig varsel for demokratene om å ta seg sammen og for Biden til begynne å opptre som en leder.
Har der ikke skjønt det til nå så tviler jeg på at de skjønner det fremover.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

oddvar_kjempebra skrev: ons nov 03, 2021 8:47 am
GoingKronos skrev: ons nov 03, 2021 12:41 am Ser veldig ut som det blir en grei seier for Youngkin, ikke overraskende i tilfelle med det momentumet han har hatt på slutten. Og et viktig varsel for demokratene om å ta seg sammen og for Biden til begynne å opptre som en leder.
Har der ikke skjønt det til nå så tviler jeg på at de skjønner det fremover.
Jeg tror dog mange demokrater har trodd at pga situasjonen i det republikanske partiet så vil mange moderate velgere forbli trofast mot dem, men det er alltid de som sitter med makten som blir vurdert og karakterboka sier altså stryk for demokratene.

Så er det selvsagt forskjell på valg til nasjonale seter og til lokalvalg, jeg vet ikke helt selv hva jeg hadde gjort om jeg kunne stemme i Virginia - jeg ser jo argumentet med å sende et signal til demokratene og samtidig få en guvernør som er tradisjonell republikaner av Mitt Romney typen.

Idiomatisk

Legg inn av Idiomatisk »

Republikanerne gjør rent bord i Virginia, har du sett

Fortelle foreldre at de ikke har noe de skulle sagt om hva barna blir lært i skolen var upopulært?
Hjernevasking i grunnskolen gikk ikke hjem hos småbarnsforeldre? JEG ER SJOKKERT!

Hvem lar seg vel ikke sjarmere av demokratenes ledestjerne Kamala Harris?


Republicans won statewide in Virginia w/ Glenn Youngkin for Gov., Winsome Sears for Lt. Gov., & Jason Miyares for AG.
In Pennsylvania, Republicans won statewide, electing Kevin Brobson to Supreme Court.
In Texas, Republican John Lujan flipped a State House seat from blue to red

Blir vel "The Red Wedding" i 2022 da.

Demokratene må gjerne fortsette med sine bisarre prioriteringer og hjertesaker så samtlige blir valgt ut de neste årene

1. Rase, rase og mer rase
2. Riktig bruk av pronomen, flytende kjønn,
3. Indoktrinering av skolebarn
4. Nedleggelse av Politiet

Virginia valgte for øvrig sin første svarte Lt. Gov, ikke nevnt av de såkalte rasismeforkjemperne i mediene, de ville heller
fokusere på at rasisme vant valget i Virginia :lol:

William_S

Legg inn av William_S »

GoingKronos skrev: tir nov 02, 2021 8:44 am Valgdag, og det kan bli fryktelig for demokratene. Det at demokratene ikke klarer å samarbeide med seg selv til tross for den fascistiske trusselen mot landet er ikke til å tro. Og det at Biden ikke klarer å skjære igjennom og han fremstår verken som leder av sitt parti eller av landet. Det er ikke det minste rart om velgerne i Virginia og New Jersey vil sende en klar og tydelig beskjed. Og det hjelper selvsagt at Youngkin er mer lik Romney enn Trump, men vi kommer ikke bort fra at Youngkin har kysset ringen til Trump og dermed ikke er til å stole på.

Demokratene skal nok vinne i New Jersey, men det kan bli jevnere enn de forventet for bare noen uker siden.
Enig med deg i din analyse , Demokratene burde slutte rekkene og holde opp med den interne borgerkrigen de holder på med nå om dagen.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »


Imariuz

Legg inn av Imariuz »

https://www.politico.com/election-resul ... /governor/

122 stemmers ledelse for den republikanske kandidaten i guvernørvalget i New Jersey. Det som skulle bli rent bord for demokratene, ligger ann til å bli en neglebiter hvor de siste stemmene som telles opp blir avgjørende.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Og hva er oddsen for at psykopaten begynner å gneldre om valgfusk igjen hvis den blå kandidaten vinner med et par tiendedeler?

Ser dog ut som han vinner med en halv prosent etter at 97% av stemmene er telt opp.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

Folk_flesk skrev: ons nov 03, 2021 6:02 pm Og hva er oddsen for at psykopaten begynner å gneldre om valgfusk igjen hvis den blå kandidaten vinner med et par tiendedeler?

Ser dog ut som han vinner med en halv prosent etter at 97% av stemmene er telt opp.
Trump? Han har vel diskvalifisert seg fra å diskutere det etter at alle påstandene hans om valgfusk ved forrige valg ble gjort til skamme.

89% er talt opp, så det kan fortsatt snu, men det ser ut til at demokraten vinner. Likevel er det et dårlig tegn for demokratene at de vinner med så små marginer i en av deres bastioner.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Disse ufattelige toskene vil være konservativ i sterk sneversynthet i et liberalt samfunn uten å fatte at de vil dermed miste mye som kom med liberaliseringen av den amerikanske nasjonen som for alvor startet med "den progressive æren" og som tok seg opp med New Deal-æren i 1933-1981, og dette er ikke aktuelt et spesielt amerikansk fenomen; I bøkene "En tegnet historie; Sapiens'' om den kognitive historiske utviklingen av sapiens-mennesket har Harari og andre forskerne stadig vist at reformer alltid er kommet ovenfra. Det kunne enhver som studere revolusjoner, kriser og reformpolitiske perioder konstatere, alltid var reformer ment for å gjøre det bedre for alle, for å lette byrdene og for å gi flere muligheter og rettigheter - KOMMET OVENFRA - ALDRI FRA FOLKET. Vi trenger bare å se på Afghanistan for å realisere dette.

https://www.politico.com/news/magazine/ ... ars-518701

Når et demokrati er redusert til identitetspolitiske emner, kulturrelativistiske saker og grov forenkelthet uten å innse at ens definisjon av "kultur" er forskjellig fra menneske til menneske om en fellesdefinisjon utebli, er røttene som muliggjør et liberaldemokratisk samfunn satt under sterk fare om å munne ut i illiberal demokrati, stenderdelt republikk, apartheidssamfunn og fascisme - som i slutten ledet til diktatur og tap av frihet. I Sveits for eksempel var kvinnen i praksis helt rettsløst helt fram til 1990, da den siste kantonen akseptert stemmerett og kvinnerettigheter, og dette skyldes det som kalles "demokratisk kortslutning" der man utelukke minoritetsgrupper og opposisjonelle bevegelser, ved å bruke flertallstyranniet.

Vi ser dette nå i "super-kommunene" i Norge der man ser hvordan lokaldemokratiet overstyres av flertallsmajoritetsmakt da flere kommuner som vil løsrive seg, fant seg overkjørt og tilsidesatt av et simpelt flertall i den mye større kommunen. Altfor mange, også i Norge, klarte ikke å innse at demokrati ikke er om at en majoritet skal ha all råderett og ha all "alt-eller-ingenting".

Det er hvordan Jugoslavias demokratiske gryningen gikk, 200,000 døde, like mange massevoldtatt, millioner av flyktninger, vedvarende konflikter som kan eksplodere hvert øyeblikk og skammelige kapitler som vil bli hengende som en konstant påminnelse for disse som valgt å verdsette egne identitet over andres menneskelighet. Mange fargede og latinspråklige deler ikke den utdannede hvites akademiske verdensbetraktning, men dessverre gjør de samme feil som jugoslaverne hadde gjort, valgt å ignorere samfunnet til fordel for identitet og kultur i simpel utstøtning av "de andre".

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Imariuz skrev: ons nov 03, 2021 6:31 pm
Folk_flesk skrev: ons nov 03, 2021 6:02 pm Og hva er oddsen for at psykopaten begynner å gneldre om valgfusk igjen hvis den blå kandidaten vinner med et par tiendedeler?

Ser dog ut som han vinner med en halv prosent etter at 97% av stemmene er telt opp.
Trump? Han har vel diskvalifisert seg fra å diskutere det etter at alle påstandene hans om valgfusk ved forrige valg ble gjort til skamme.

89% er talt opp, så det kan fortsatt snu, men det ser ut til at demokraten vinner. Likevel er det et dårlig tegn for demokratene at de vinner med så små marginer i en av deres bastioner.
Bastion er å ta i litt. Før Murphy var Chris Christie guvernør i 8 år. Men at resultatet ikke er så mye å skryte av for Demokratene er vel uansett hevet over tvil.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

Folk_flesk skrev: ons nov 03, 2021 6:39 pm
Imariuz skrev: ons nov 03, 2021 6:31 pm
Folk_flesk skrev: ons nov 03, 2021 6:02 pm Og hva er oddsen for at psykopaten begynner å gneldre om valgfusk igjen hvis den blå kandidaten vinner med et par tiendedeler?

Ser dog ut som han vinner med en halv prosent etter at 97% av stemmene er telt opp.
Trump? Han har vel diskvalifisert seg fra å diskutere det etter at alle påstandene hans om valgfusk ved forrige valg ble gjort til skamme.

89% er talt opp, så det kan fortsatt snu, men det ser ut til at demokraten vinner. Likevel er det et dårlig tegn for demokratene at de vinner med så små marginer i en av deres bastioner.
Bastion er å ta i litt. Før Murphy var Chris Christie guvernør i 8 år. Men at resultatet ikke er så mye å skryte av for Demokratene er vel uansett hevet over tvil.
Før de to periodene med republikansk guvernør var det demokratene som hadde guvernøren. Og i kongress og presidentvalg stemmer de blått. NJ blir regnet som trygt demokratisk ved valg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»