Hamas starter ny krig mot Israel

Svar
Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Re: Hamas starter ny krig mot Israel

Legg inn av Garindan »

JauKaninen skrev: fre okt 20, 2023 1:18 pm
Garindan skrev: tor okt 19, 2023 4:48 pm
Selvsagt sikler Israel etter å ta Gaza.
Det er ingen som vil ha Gaza. Ikke Israel, ikke Egypt. Ingen. Man skal kun knuse og ufarliggjøre Hamas permanent. Og det er fullt ut forståelig.

Forøvrig, her er veien videre fra der vi er nå:

Du er helt på jordet. Israel er ute etter mer lebensraum for sine settlere. Om de får det på Vestbredden eller Gaza, det er vel ikke så nøye, de tar det de kan. Vestbredden har vært grei skuring, men Gaza er vanskelig. Denne krigen gir dem den unnskyldningen de trenger. Du skal heller ikke undervurdere den ekstra "motivasjonen" som gassfeltene utenfor kysten der gir dem. Ellers tviler jeg på at Israel vil ufarliggjøre Hamas permanent. Da fjerner de jo noe av påskuddet og rettferdiggjøringen av å ta landet deres. Hamas kan først fjernes etter at Israel har tatt hele Gaza.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Det er nesten pinlig og komisk. ikke vil Israel ha palestinerne innpå seg og ikke vil palestinerne ha Israelere innpå seg' To parter med null tillit til hverandre og likevel skal verdenssamfunnet megle mellom dem.
Det kan ikke gå bra.

Jeg kjenner en tidligere PLO mann. Han sier: ingen av partene vil ha fred.

Hattori_Hanzo
Innlegg: 721

Legg inn av Hattori_Hanzo »

JauKaninen skrev: fre okt 20, 2023 9:01 pm Kong Biden:

"USAs president Joe Biden kom nylig hjem til USA etter et besøk til Israel. Det er første gang en amerikansk president har besøkt Israel under en krig. Hjemme i USA holdt Biden en TV-sendt tale til amerikanerne.

– Vi står overfor et vendepunkt i historien, dette er et sånt øyeblikk hvor beslutningene vi tar i dag vil forme fremtiden i flere tiår fremover, sa Biden innledningsvis. Han fortalte om grusomhetene som hadde skjedd i Israel og lovet full støtte til Israels sikkerhet «i dag og for alltid».

I en oppsummering av reisen til Israel fremhevet Biden sine møter med israelske ledere og familiene til noen av dem som er kidnappet til Gazastripen. Flere av de over 200 som er kidnappet er amerikanske statsborgere og Biden sa ingenting var viktigere enn å få dem frigjort.

– Det jødiske folk vet kanskje bedre enn noen andre at det ikke finnes noen grenser for grusomheten til mennesker som ønsker å påføre andre smerte, sa presidenten, som trakk paralleller mellom Hamas og Putin.

Hamas og Putin representerer ulike trusler. Men de har dette til felles: De ønsker begge å utslette demokratiet de er nabo med, sa presidenten.

Biden understreket også i talen sin at Iran støtter Russlands krigføring i Ukraina og at de støtter Hamas og andre terrorgrupper i Midtøsten.

– Vi vil fortsette å holde dem ansvarlige, sa presidenten i talen sin.

Den amerikanske presidenten snakket også om en hjelpepakke til både Ukraina og Israel og lovet at Israel skulle få hjelp til å forsvare seg."
"Kong biden" , haha , good one.

Aldri i verden om han sa alt dette , kan være at han mumlet noe i retning av dette men at han skulle klare og strenge sammen såpass intrikate setninger tviler jeg sterkt på. Biden er en kriminell demens pasient strippet for troverdighet , dog ikke i boka di.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2490

Legg inn av BrannLFC »

Hattori_Hanzo skrev: lør okt 21, 2023 9:07 am
JauKaninen skrev: fre okt 20, 2023 9:01 pm Kong Biden:

"USAs president Joe Biden kom nylig hjem til USA etter et besøk til Israel. Det er første gang en amerikansk president har besøkt Israel under en krig. Hjemme i USA holdt Biden en TV-sendt tale til amerikanerne.

– Vi står overfor et vendepunkt i historien, dette er et sånt øyeblikk hvor beslutningene vi tar i dag vil forme fremtiden i flere tiår fremover, sa Biden innledningsvis. Han fortalte om grusomhetene som hadde skjedd i Israel og lovet full støtte til Israels sikkerhet «i dag og for alltid».

I en oppsummering av reisen til Israel fremhevet Biden sine møter med israelske ledere og familiene til noen av dem som er kidnappet til Gazastripen. Flere av de over 200 som er kidnappet er amerikanske statsborgere og Biden sa ingenting var viktigere enn å få dem frigjort.

– Det jødiske folk vet kanskje bedre enn noen andre at det ikke finnes noen grenser for grusomheten til mennesker som ønsker å påføre andre smerte, sa presidenten, som trakk paralleller mellom Hamas og Putin.

Hamas og Putin representerer ulike trusler. Men de har dette til felles: De ønsker begge å utslette demokratiet de er nabo med, sa presidenten.

Biden understreket også i talen sin at Iran støtter Russlands krigføring i Ukraina og at de støtter Hamas og andre terrorgrupper i Midtøsten.

– Vi vil fortsette å holde dem ansvarlige, sa presidenten i talen sin.

Den amerikanske presidenten snakket også om en hjelpepakke til både Ukraina og Israel og lovet at Israel skulle få hjelp til å forsvare seg."
"Kong biden" , haha , good one.

Aldri i verden om han sa alt dette , kan være at han mumlet noe i retning av dette men at han skulle klare og strenge sammen såpass intrikate setninger tviler jeg sterkt på. Biden er en kriminell demens pasient strippet for troverdighet , dog ikke i boka di.
Biden var vel født i ISrael i følge han selv :lol: :lol:

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Big George skrev: lør okt 21, 2023 4:01 am Det er nesten pinlig og komisk. ikke vil Israel ha palestinerne innpå seg og ikke vil palestinerne ha Israelere innpå seg' To parter med null tillit til hverandre og likevel skal verdenssamfunnet megle mellom dem.
Det kan ikke gå bra.

Jeg kjenner en tidligere PLO mann. Han sier: ingen av partene vil ha fred.
Derfor mener jeg den eneste egentlige løsningen på Gaza er at Egypt tar/får tilbake kontrollen. Men om de vil det..

pølsa
Innlegg: 877

Legg inn av pølsa »

JauKaninen skrev: lør okt 21, 2023 11:50 am
Big George skrev: lør okt 21, 2023 4:01 am Det er nesten pinlig og komisk. ikke vil Israel ha palestinerne innpå seg og ikke vil palestinerne ha Israelere innpå seg' To parter med null tillit til hverandre og likevel skal verdenssamfunnet megle mellom dem.
Det kan ikke gå bra.

Jeg kjenner en tidligere PLO mann. Han sier: ingen av partene vil ha fred.
Derfor mener jeg den eneste egentlige løsningen på Gaza er at Egypt tar/får tilbake kontrollen. Men om de vil det..
Foreligger allerede en grensesetting som UN var enige om i 1967 som flere mener er den de må tilbake til, Israel har strukket den grensen langt nå. Kan legge til at den UN avstemningen var selvfølgelig USA/vesten/Nato landene mot som de eneste.

KHWS
Innlegg: 22

Legg inn av KHWS »

Mulig at jeg har missoppfattet noe og at Israel aksepterer en palestinsk stat, men at palestinere ikke aksepterer Israel som skal utslettes. Hva er det Hamas holder på med?
Foreløpig holder Israel igjen invasjonen og det er lurt for det er den Hamas venter på. Mitt råd er at de må få sivilistene ut av Gaza by og så flatbombe den før de rykker inn for å angripe Hamas. Tydeligvis ofrer Hamas egen befolkning for sin sak.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3113

Legg inn av MacanT »

pølsa skrev: tor okt 19, 2023 11:50 am Vesten står for fall, ganske enkelt forklart og vinneren om man skal kåre noen vinnere er det Russland og Kina.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

pølsa
Innlegg: 877

Legg inn av pølsa »

Når det går litt tid kommer nye detaljer om angrepet som (vanlig) bør man ta det som kommer fra den vestlige presse med forsiktighet i starten...

Now, detailed statistics on the casualties released by the Israeli daily Haaretz paint a starkly different picture. As of 23 October, the news outlet has released information on 683 Israelis killed during the Hamas-led offensive, including their names and locations of their deaths on 7 October.

Of these, 331 casualties – or 48.4 percent - have been confirmed to be soldiers and police officers, many of them female. Another 13 are described as rescue service members, and the remaining 339 are ostensibly considered to be civilians.

While this list is not comprehensive and only accounts for roughly half of Israel’s stated death toll, almost half of those killed in the melee are clearly identified as Israeli combatants.

There are also so far no recorded deaths of children under the age of three, which throws into question the Israeli narrative that babies were targeted by Palestinian resistance fighters. Of the 683 total casualties reported thus far, seven were between the ages of 4 and 7, and nine between the ages of 10 and 17. The remaining 667 casualties appear to be adults.

The numbers and proportion of Palestinian civilians and children among those killed by Israeli bombardment over the past two weeks – over 5,791 killed, including 2,360 children and 1,292 women, and more than 18,000 injured - are far higher than any of these Israeli figures from the events of 7 October.
https://new.thecradle.co/articles/what- ... th-october

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

MacanT skrev: tir okt 24, 2023 1:22 pm
pølsa skrev: tor okt 19, 2023 11:50 am Vesten står for fall, ganske enkelt forklart og vinneren om man skal kåre noen vinnere er det Russland og Kina.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Lurer på om disse kreml/palestinatrollene får med seg noen av problemene Russland og Kina sliter med også.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3113

Legg inn av MacanT »

JauKaninen skrev: ons okt 25, 2023 4:18 pm
MacanT skrev: tir okt 24, 2023 1:22 pm
pølsa skrev: tor okt 19, 2023 11:50 am Vesten står for fall, ganske enkelt forklart og vinneren om man skal kåre noen vinnere er det Russland og Kina.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Lurer på om disse kreml/palestinatrollene får med seg noen av problemene Russland og Kina sliter med også.
Det tviler jeg sterkt på, slike ting publiseres jo ikke på Russia Today.

pølsa
Innlegg: 877

Legg inn av pølsa »

MacanT skrev: ons okt 25, 2023 6:47 pm
JauKaninen skrev: ons okt 25, 2023 4:18 pm
MacanT skrev: tir okt 24, 2023 1:22 pm
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Lurer på om disse kreml/palestinatrollene får med seg noen av problemene Russland og Kina sliter med også.
Det tviler jeg sterkt på, slike ting publiseres jo ikke på Russia Today.
For seint å våkne når toget har forlatt perrongen...

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

A senior Hamas delegation traveled to Moscow and met with Russian and Iranian officials on October 26.
skriver ISW og omtales på SKY News i natt'

Jeg visste det, Russland og Iran er delaktige i angrepet på Israel.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

Big George skrev: fre okt 27, 2023 3:59 am A senior Hamas delegation traveled to Moscow and met with Russian and Iranian officials on October 26.
skriver ISW og omtales på SKY News i natt'

Jeg visste det, Russland og Iran er delaktige i angrepet på Israel.
Her er det en kortslutning i den grunnleggende logikken.

Hvis du går til en skillsmisseadvokat etter at bruddet er et faktum, da er ikke advokaten innblandet i bruddet. Altså, Hamas henter støtte etter at den militære operasjonen fant sted

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3113

Legg inn av MacanT »

Big George skrev: fre okt 27, 2023 3:59 am A senior Hamas delegation traveled to Moscow and met with Russian and Iranian officials on October 26.
skriver ISW og omtales på SKY News i natt'

Jeg visste det, Russland og Iran er delaktige i angrepet på Israel.
Ja, det har det vel aldri vært noen tvil om.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »


pølsa
Innlegg: 877

Legg inn av pølsa »

Antar det er Iran de mobiliserer mot...Hamas har svært lite militært utstyr.


Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2490

Legg inn av BrannLFC »

pølsa skrev: søn okt 29, 2023 9:05 pm Antar det er Iran de mobiliserer mot...Hamas har svært lite militært utstyr.

Invasjon av Iran. Da tenker jeg det blir mye sanksjoner mot USA fra vesten, og Iranske flagg i profilbilder og i norske klasserom.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Alle muslimer er visst på lag her, sunnier og shiaer alle mot demokratiske hvite som ikke tror på allah.
Litt for enkelt dette ?

pølsa
Innlegg: 877

Legg inn av pølsa »

Den er drøy med suspendering men hva kan man si vi har jo vestlige verdier å free speech....

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2490

Legg inn av BrannLFC »

pølsa skrev: tir okt 31, 2023 3:40 pm Den er drøy med suspendering men hva kan man si vi har jo vestlige verdier å free speech....
Polen ja selve ytringsfrihetens høyborg som er en nær alliert med det frie fantastiske landet Ukraina :lol:

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Det er noen detaljer fra palestinernes aksjon den 7.oktober:
- En baby ble lagt i ovnen og stekt levende.
- Mor og datter brent levende
- Turist fra thailand halshugget med spade på Gaza, lagt ut på SoMe
- Babyer halshugget.

Hva synes venner av palestina om dette

Alfon

Legg inn av Alfon »

Vi hører til stadighet om disse nordmennene som ikke slipper ut av Gaza. Jeg tror at Israelerne ikke ser på dem som
utlendinger og dermed nekter dem reise ut fra Rafah. Dette er er Palestinere med norsk pass.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Alfon skrev: fre nov 10, 2023 12:16 pm Vi hører til stadighet om disse nordmennene som ikke slipper ut av Gaza. Jeg tror at Israelerne ikke ser på dem som
utlendinger og dermed nekter dem reise ut fra Rafah. Dette er er Palestinere med norsk pass.
De er åpenbart palestinere som av en eller annen grunn har fått norsk pass ja. Det kan man strengt tatt ta tilbake nå, de var aldri reelle flyktninger.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

JauKaninen skrev: ons nov 01, 2023 9:54 pm Det er noen detaljer fra palestinernes aksjon den 7.oktober:
- En baby ble lagt i ovnen og stekt levende.
- Mor og datter brent levende
- Turist fra thailand halshugget med spade på Gaza, lagt ut på SoMe
- Babyer halshugget.

Hva synes venner av palestina om dette
I følge Haaretz var det kun en baby som ble drept, og 24 andre mindreårige, hvorav flere er palestinere.

Forsiktig med fake news fra Israels trollfabrikker!

https://www.haaretz.com/israel-news/202 ... 5cf0210000

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Bra jobbet av venstresiden og media. Import av jødehat + egge opp hat mot Israel når så mange muslimer tror Israel og jøder i Australia (vesten) er det samme. Veldig bra jobba


Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Godt spørsmål!!!


Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Hamas smadres. Rent militært er aksjonen er stor suksess for Israel, de har også tapt lite soldater (selv om en er en for mye). Forsvarers fordel er vanligvis 3:1, men det gjelder ikke her. Hamas har tapt hundrevis om ikke tusenvis av soldater.

Bilde

Da får vi håpe at Hamas utslettes for godt, noen ansvarlige folk tar over området (Egypt / Abbas f.eks) og verden blir et bedre sted.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Dette er bare trist. Krig er aldri bra, sjøl om jeg - som pasifist - anerkjenner folks rett til å forsvare seg. Politisk holder jeg til et udefinert sted på venstresida, men jeg mener at Hamas foretok et uberettiget (om enn et stykke på vei forståelig) angrep på Israel som førte til at mange israelere ble drept. På liknende måte synes Israels gjøren og laden nå å være uforholdsmessig. Det er tydeligvis haukene som rår på begge sider, og bombing av sykehus blir aldri hverken rettferdig eller rettmessig. Kanskje man kan finne en mer varig løsning om man får fjerna Donald (Donald, ja, og dere kobler riktig) Netanyahu, men det er bare kanskje.

Men det er alltid to sider i en konflikt. Hadde det vært bare én, ville det jo ikke vært noen konflikt.

Mvh

BE
pasifist, militærnekter og Rødt/SV-velger

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2490

Legg inn av BrannLFC »

Men det er alltid to sider i en konflikt. Hadde det vært bare én, ville det jo ikke vært noen konflikt.

> Mens i Ukraina har i følge norsk media Russland all skyld. Der er det bare en side. Komisk.

WHO-sjefen uttaler nå at det drepes et barn hvert tiende minutt i Gaza. Fordi Israel skal "forsvare" det de har okkupert siden WW2.

Erdogan er spot on når han sier at Israel er USA sin bortskjemte drittunge.

Jeg er enig i Trump i mye, og håper han blir valgt, men når det gjelder Israel taper han ansikt. Men sannsynligvis vil det bli fredeligere i Midtøsten og i verden med han som president enn den onde skrullingen Biden

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Midtøsten»