Gode nyheter, ateismen blomstrer

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Re: Gode nyheter, ateismen blomstrer

Legg inn av return_of_drakkar »

Funkhouser skrev: lør okt 29, 2022 12:33 pm
return_of_drakkar skrev: lør okt 29, 2022 9:45 am
Bevisbyrden ligger hos den som fremmer påstanden, det er et udiskutabelt prinsipp.

Hvordan vil du bevise en negativ i dette tilfellet? Du er enig i artikkelen som skriver at man kan bevise en negativ med hensyn på sannsynlighet, men du godtar ikke at guder er motbevist til tross for den overveldende mangelen på bevis. Et lite paradoks der.

Hva må til for å bevise den negative påstanden om guder?
Et moment for å bevise som sannsynligvis negativ. og da samtidig som sannsynlig positiv, er det jeg nevner til Karatel i kommentaren ovenfor.

Det er ikke noe paradoks fra min side.
Du sier at det er motbevist ved overveldende mangel på bevis.
Da er vi tilbake til start:
- hva er tolkningen av data
- hva krever NN som bevis (A og B er ikke nødvendigvis like her, ei heller kanskje C).
Så enkelt, men også så vanskelig.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

return_of_drakkar skrev: søn okt 30, 2022 11:36 am
Funkhouser skrev: lør okt 29, 2022 12:33 pm
return_of_drakkar skrev: lør okt 29, 2022 9:45 am
Bevisbyrden ligger hos den som fremmer påstanden, det er et udiskutabelt prinsipp.

Hvordan vil du bevise en negativ i dette tilfellet? Du er enig i artikkelen som skriver at man kan bevise en negativ med hensyn på sannsynlighet, men du godtar ikke at guder er motbevist til tross for den overveldende mangelen på bevis. Et lite paradoks der.

Hva må til for å bevise den negative påstanden om guder?
Et moment for å bevise som sannsynligvis negativ. og da samtidig som sannsynlig positiv, er det jeg nevner til Karatel i kommentaren ovenfor.

Det er ikke noe paradoks fra min side.
Du sier at det er motbevist ved overveldende mangel på bevis.
Da er vi tilbake til start:
- hva er tolkningen av data
- hva krever NN som bevis (A og B er ikke nødvendigvis like her, ei heller kanskje C).
Så enkelt, men også så vanskelig.
Hvordan vil du bevise en negativ i dette tilfellet?
  • Hva må til for å motbevise følgende påstand: "Guder eksisterer."?
  • Hva må til for å bevise følgende påstand: "Guder eksisterer ikke."?
Jeg trenger ikke bevisene, jeg godtar at du drøfter metodikken, muligheten, prosessen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Funkhouser skrev: søn okt 30, 2022 11:42 am
return_of_drakkar skrev: søn okt 30, 2022 11:36 am
Funkhouser skrev: lør okt 29, 2022 12:33 pm

Bevisbyrden ligger hos den som fremmer påstanden, det er et udiskutabelt prinsipp.

Hvordan vil du bevise en negativ i dette tilfellet? Du er enig i artikkelen som skriver at man kan bevise en negativ med hensyn på sannsynlighet, men du godtar ikke at guder er motbevist til tross for den overveldende mangelen på bevis. Et lite paradoks der.

Hva må til for å bevise den negative påstanden om guder?
Et moment for å bevise som sannsynligvis negativ. og da samtidig som sannsynlig positiv, er det jeg nevner til Karatel i kommentaren ovenfor.

Det er ikke noe paradoks fra min side.
Du sier at det er motbevist ved overveldende mangel på bevis.
Da er vi tilbake til start:
- hva er tolkningen av data
- hva krever NN som bevis (A og B er ikke nødvendigvis like her, ei heller kanskje C).
Så enkelt, men også så vanskelig.
Hvordan vil du bevise en negativ i dette tilfellet?
  • Hva må til for å motbevise følgende påstand: "Guder eksisterer."?
  • Hva må til for å bevise følgende påstand: "Guder eksisterer ikke."?
Jeg trenger ikke bevisene, jeg godtar at du drøfter metodikken, muligheten, prosessen.
Hva mener du med begrepet gud, som jo har et enormt bredt bruksområde?
Det er interessant nok det, for det sier noe eller egentlig mye om hva skal sannsynliggjøres. :)

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

En gang ville jeg bli fyrvekerirakettforskrer-assistent, men klarte ikke å stave det og ga opp.
Vet ikke om det er viktig her, men ville nevne det for sikkerhets skyld. En skal ikke tulle for mye med raketter.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

return_of_drakkar skrev: søn okt 30, 2022 12:09 pm
Funkhouser skrev: søn okt 30, 2022 11:42 am
return_of_drakkar skrev: søn okt 30, 2022 11:36 am

Et moment for å bevise som sannsynligvis negativ. og da samtidig som sannsynlig positiv, er det jeg nevner til Karatel i kommentaren ovenfor.

Det er ikke noe paradoks fra min side.
Du sier at det er motbevist ved overveldende mangel på bevis.
Da er vi tilbake til start:
- hva er tolkningen av data
- hva krever NN som bevis (A og B er ikke nødvendigvis like her, ei heller kanskje C).
Så enkelt, men også så vanskelig.
Hvordan vil du bevise en negativ i dette tilfellet?
  • Hva må til for å motbevise følgende påstand: "Guder eksisterer."?
  • Hva må til for å bevise følgende påstand: "Guder eksisterer ikke."?
Jeg trenger ikke bevisene, jeg godtar at du drøfter metodikken, muligheten, prosessen.
Hva mener du med begrepet gud, som jo har et enormt bredt bruksområde?
Det er interessant nok det, for det sier noe eller egentlig mye om hva skal sannsynliggjøres. :)
En hver påstand om et overnaturlig fenomen som ikke er målbar, observerbar eller på andre måter bevisbar iht. den vitenskaplige metode per i dag.

To påstander:

1. Det finnes en gud iht. koranens påstand og beskrivelser.
2. Det finnes guder iht. den greske mytologien.

Hvordan beviser man dette?
Hvordan motbeviser man dette?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Funkhouser skrev: søn okt 30, 2022 12:44 pm
► Show Spoiler
En hver påstand om et overnaturlig fenomen som ikke er målbar, observerbar eller på andre måter bevisbar iht. den vitenskaplige metode per i dag.

To påstander:

1. Det finnes en gud iht. koranens påstand og beskrivelser.
2. Det finnes guder iht. den greske mytologien.

Hvordan beviser man dette?
Hvordan motbeviser man dette?
Vi kan starte med en lek, da du snakket om sannsynligheter for en tid tilbake.

- Hva er sannsynligheten for kron og for mynt ved ett myntkast - ?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Mal apropos, så fikk jo ateistene avslag på søknad om statsstøtte, det samme fikk da forløperen Hedningesamfunnet for lang tid tilbake.
Deres argument for å skulle få er at ateismen er et livssyn.
Men er et livssyn en religion?
Man kan være religiøs og ha et livssyn, for da er livssynet basert på sin religion, men ikke nødvendigvis utelukkende.
Og et livssyn kan bety religion.

Men her kan man si, etter min mening, at ateismen er en religion.
Les:
Den kristne tror på bibelens gud som grunnvoll for sin tro...
Ateisten tror på tilfeldighetene som grunnvoll for sin tro eller da livssyn om de vil...

Mange ateister steiler ved bruken av "tilfeldigheter", men det er korrekt å bruke det gitt at ikke partiklene fra grunnen av hadde en iboende
styring til "det som alt ble til". Om man kaster terningene til man bare fikk de ønskede 6-ere så er det tilfeldigheter (her må man tenke dypt).

Så er nok ikke alle ateister enige med alt dette samfunnet sier og står for heller...

https://idag.no/nyheter/samfunn/kun-pa- ... n/19.38257

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Selv er jeg ikke ateist, men vet såpass at ateisme ikke er en type religion. Eller det å tro på tilfeldigheter. Men kan enkelt forklares med at den er vitenskapelig orientert og at prøve og feile samt undersøke, er en viktig del av å være en (aktiv) ateist sitt liv.

Det går ikke an å motbevise Gud sin eksistens og andre lignende ting, men heller å sterkt anta at Gud ikke eksisterer i annet enn i menneskets hode. Religiøse må heller ta å komme med logiske argumenter for at deres Gud og religion er sannheten. Der har ateister et forsprang fordi de nærmest vet at religiøse kommer med utdrag fra deres hellige bøker noe som allerede er blitt forsket på av ikke -troende.

Dermed synes jeg at religiøse bør slutte å evangelisere fordi nærmest alle I deres land og riker allerede har hørt om denne guden. Selv tunge rusmisbrukere har hørt om Jesus.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: søn nov 20, 2022 12:09 pm Mal apropos, så fikk jo ateistene avslag på søknad om statsstøtte, det samme fikk da forløperen Hedningesamfunnet for lang tid tilbake.
Deres argument for å skulle få er at ateismen er et livssyn.
Men er et livssyn en religion?
Man kan være religiøs og ha et livssyn, for da er livssynet basert på sin religion, men ikke nødvendigvis utelukkende.
Og et livssyn kan bety religion.

Men her kan man si, etter min mening, at ateismen er en religion.
Les:
Den kristne tror på bibelens gud som grunnvoll for sin tro...
Ateisten tror på tilfeldighetene som grunnvoll for sin tro eller da livssyn om de vil...

Mange ateister steiler ved bruken av "tilfeldigheter", men det er korrekt å bruke det gitt at ikke partiklene fra grunnen av hadde en iboende
styring til "det som alt ble til". Om man kaster terningene til man bare fikk de ønskede 6-ere så er det tilfeldigheter (her må man tenke dypt).

Så er nok ikke alle ateister enige med alt dette samfunnet sier og står for heller...

https://idag.no/nyheter/samfunn/kun-pa- ... n/19.38257
Tillat meg å bemerke følgende:

Religion representerer som de fleste vet mange drit forskjellige "livssyn" (m. t. p. hueavkapping, toleranse, tilgivelse, pisking, paradis-adresse med tilgang til et usikkert (sic!) antall jomfruelige jomfruer (hva som nå skulle være det gjeve med det; dau som man da nødvendigvis er), fortapelse, synd, bekledning, sex, osv., osv., osv.).
Og jeg er fullt klar over at det samme gjelder ateisme (muligens uavhengig av definisjon).

Men hvordan har dette seg når det gjelder meg? Jeg er som kjent hverken (og jeg staver fortsatt "hverken" med "h") kristeliøs, islamofob eller ateist - jeg er kort sagt

utrolig.

Mvh

BE
relativt bekymringsløs, ettersom alt iflg. termodynamikkens 2. lov går i dass uansett

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Når jeg leste tittelen på tråden, så leste jeg det som "Gode nyheter, autismen blomstrer"....

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Garindan skrev: man nov 21, 2022 3:33 am Når jeg leste tittelen på tråden, så leste jeg det som "Gode nyheter, autismen blomstrer"....
Er det dysleksi, lite søvn eller har du ikke pusset brillene? Eller har du kanskje vært å lest i medisinsk leksikon, og kanskje selvdiagnostisert deg som autist? :lol:

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

B.E. skrev: man nov 21, 2022 3:42 am
Garindan skrev: man nov 21, 2022 3:33 am Når jeg leste tittelen på tråden, så leste jeg det som "Gode nyheter, autismen blomstrer"....
Er det dysleksi, lite søvn eller har du ikke pusset brillene? Eller har du kanskje vært å lest i medisinsk leksikon, og kanskje selvdiagnostisert deg som autist? :lol:
Antagelig en blanding av alle xD
Ah, ja, det ser jo ut til å passe bra på en samling 15 unge som trenger dating-hjelp også da.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Hvis jeg makter det utrolige å lese hele bibelen, som er på over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder, vil dem som ikke tror på Gud da komme til tro?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 8:06 am Hvis jeg makter det utrolige å lese hele bibelen, som er på over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder, vil dem som ikke tror på Gud da komme til tro?
Det er langt mer sannsynlig at ateistene da vil tro at du lider av en form for autisme som har gitt deg helt utrolige og unormalt gode ferdigheter på ett spesielt felt.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: man nov 21, 2022 9:05 am
Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 8:06 am Hvis jeg makter det utrolige å lese hele bibelen, som er på over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder, vil dem som ikke tror på Gud da komme til tro?
Det er langt mer sannsynlig at ateistene da vil tro at du lider av en form for autisme som har gitt deg helt utrolige og unormalt gode ferdigheter på ett spesielt felt.

I så tilfelle må ateistene tro på en form for superautisme, for å kunne lese bibelen på over fire tusen sider stående på en fot i tre sekunder, er så å si umulig. Men jeg holder fast på min påstand.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 9:10 am
Karatel skrev: man nov 21, 2022 9:05 am
Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 8:06 am Hvis jeg makter det utrolige å lese hele bibelen, som er på over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder, vil dem som ikke tror på Gud da komme til tro?
Det er langt mer sannsynlig at ateistene da vil tro at du lider av en form for autisme som har gitt deg helt utrolige og unormalt gode ferdigheter på ett spesielt felt.

I så tilfelle må ateistene tro på en form for superautisme, for å kunne lese bibelen på over fire tusen sider stående på en fot i tre sekunder, er så å si umulig. Men jeg holder fast på min påstand.
Hvis du greier å gjøre noe du selv sier er umulig, må ateistene tro at en usynlig og ikke påvist superkraft (Gud) har gitt deg overmenneskelige egenskaper.

Kan ikke ateistene like gjerne tro at en ennå ikke påvist superkraft i den menneskelige psyke har gitt deg overmenneskelige egenskaper?

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: man nov 21, 2022 9:34 am
Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 9:10 am
Karatel skrev: man nov 21, 2022 9:05 am

Det er langt mer sannsynlig at ateistene da vil tro at du lider av en form for autisme som har gitt deg helt utrolige og unormalt gode ferdigheter på ett spesielt felt.

I så tilfelle må ateistene tro på en form for superautisme, for å kunne lese bibelen på over fire tusen sider stående på en fot i tre sekunder, er så å si umulig. Men jeg holder fast på min påstand.
Hvis du greier å gjøre noe du selv sier er umulig, må ateistene tro at en usynlig og ikke påvist superkraft (Gud) har gitt deg overmenneskelige egenskaper.

Kan ikke ateistene like gjerne tro at en ennå ikke påvist superkraft i den menneskelige psyke har gitt deg overmenneskelige egenskaper?


Her dreier det seg hverken om superkraft eller overmenneskelige egenskaper, bare en ny forståelse av hva bibelen sier.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 8:06 am Hvis jeg makter det utrolige å lese hele bibelen, som er på over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder, vil dem som ikke tror på Gud da komme til tro?
Jezz..
La oss nå endelig ikke håpe det med tanke på at de beste landene i verden å bo i er blant de minst religiøse.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 9:51 am
Karatel skrev: man nov 21, 2022 9:34 am
Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 9:10 am


I så tilfelle må ateistene tro på en form for superautisme, for å kunne lese bibelen på over fire tusen sider stående på en fot i tre sekunder, er så å si umulig. Men jeg holder fast på min påstand.
Hvis du greier å gjøre noe du selv sier er umulig, må ateistene tro at en usynlig og ikke påvist superkraft (Gud) har gitt deg overmenneskelige egenskaper.

Kan ikke ateistene like gjerne tro at en ennå ikke påvist superkraft i den menneskelige psyke har gitt deg overmenneskelige egenskaper?


Her dreier det seg hverken om superkraft eller overmenneskelige egenskaper, bare en ny forståelse av hva bibelen sier.
Du gjør det som mennesker over hele verden til alle tider har gjort: når mennesker ser fenomener de ikke forstår og ikke kan forklare, må det være et eller flere usynlige vesener, guder, som lager dette merkelige vi ikke forstår og ikke kan forklare.

Fenomener som natt og dag, sola og månen og deres gang over himmelen, vinden, lyn og torden, regn, tidevannet, sykdommer, døden osv. Fordi det har vært umulig å forstå dette og finne en forklaring på det, har den eneste forklaringen vært at det er usynlige krefter, kalt guder, som står bak dette og lager det og får det til å skje. Noen annen forklaring er umulig.

Også nå i dag er det mye vi ikke forstår, ikke vet og ikke kan forklare i naturen. Da kan vi gjøre ett av to:

Vi kan tro det er en gud som har laget alt dette vi ikke forstår og ikke vet og ikke kan forklare i naturen.

Eller vi kan si at vi ennå ikke er kommet så langt i kunnskap, viten og innsikt at vi forstår alt vi ser, og at vi kanskje aldri vil komme så langt at vi forstår alt.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

peraleks skrev: man nov 21, 2022 9:57 am
Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 8:06 am Hvis jeg makter det utrolige å lese hele bibelen, som er på over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder, vil dem som ikke tror på Gud da komme til tro?
Jezz..
La oss nå endelig ikke håpe det med tanke på at de beste landene i verden å bo i er blant de minst religiøse.

Og det bygger du på?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 10:20 am
peraleks skrev: man nov 21, 2022 9:57 am
Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 8:06 am Hvis jeg makter det utrolige å lese hele bibelen, som er på over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder, vil dem som ikke tror på Gud da komme til tro?
Jezz..
La oss nå endelig ikke håpe det med tanke på at de beste landene i verden å bo i er blant de minst religiøse.

Og det bygger du på?
At millioner immigranter fra strengt religiøse land strømmer til det gudløse Vesten fordi de ikke lenger orker å bo i religiøse land?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 10:20 am
peraleks skrev: man nov 21, 2022 9:57 am
Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 8:06 am Hvis jeg makter det utrolige å lese hele bibelen, som er på over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder, vil dem som ikke tror på Gud da komme til tro?
Jezz..
La oss nå endelig ikke håpe det med tanke på at de beste landene i verden å bo i er blant de minst religiøse.

Og det bygger du på?
https://www.usnews.com/news/best-countr ... ty-of-life

De skandinaviske landene + Australia finner du på mange topp 10 lister rundt om i henhold til minst religiøse land, deretter kommer som regel diverse andre vestlige land løpende rett bak igjen. Dette gjelder og Tsjekkia og Kina. Artig nok er også de landene hvor man har mest religiøs frihet igjen blant de beste å bo i og:

https://www.usnews.com/news/best-countr ... us-freedom

I motsatt ende igjen finner man et hav av afrikanske og land fra midtøsten som i stor grad er svært religiøse og igjen svært preget av ustabilitet.

Det kan se ut til at befolkninger i stor grad preget av politisk stabilitet, høy utdanning innad i befolkningen og høy velvære er i liten grad preget av religion. USA f.eks. som i større grad er preget av religion igjen regnes f.eks. som en av de "verste" av de beste landene å bo i igjen hva angår levestandard.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

peraleks skrev: man nov 21, 2022 10:33 am
Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 10:20 am
peraleks skrev: man nov 21, 2022 9:57 am

Jezz..
La oss nå endelig ikke håpe det med tanke på at de beste landene i verden å bo i er blant de minst religiøse.

Og det bygger du på?
https://www.usnews.com/news/best-countr ... ty-of-life

De skandinaviske landene + Australia finner du på mange topp 10 lister rundt om i henhold til minst religiøse land, deretter kommer som regel diverse andre vestlige land løpende rett bak igjen. Dette gjelder og Tsjekkia og Kina. Artig nok er også de landene hvor man har mest religiøs frihet igjen blant de beste å bo i og:

https://www.usnews.com/news/best-countr ... us-freedom


I motsatt ende igjen finner man et hav av afrikanske og land fra midtøsten som i stor grad er svært religiøse og igjen svært preget av ustabilitet.

Det kan se ut til at befolkninger i stor grad preget av politisk stabilitet, høy utdanning innad i befolkningen og høy velvære er i liten grad preget av religion. USA f.eks. som i større grad er preget av religion igjen regnes f.eks. som en av de "verste" av de beste landene å bo i igjen hva angår levestandard.


Takker for den. I rike land, som Norge, står kirkebenkene tomme. Til det har jeg egentlig bare en kommentar. "Forkjærlighet for ditt hus skal fortære meg." Et bibelsk sitat.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 8:06 am Hvis jeg makter det utrolige å lese hele bibelen, som er på over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder, vil dem som ikke tror på Gud da komme til tro?
Skal det forståes som at du IKKE har lest biber'n?

Vel, da leder jeg foreløpig...
*glise*

Mvh

BE

P. S. Jada, jeg så alt det der med antall føtter og sekunder osv., men lell da, gut!

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 9:51 am
Her dreier det seg hverken om superkraft eller overmenneskelige egenskaper, bare en ny forståelse av hva bibelen sier.
Ny og ny, fru Blom. Jeg foreslår at du kaller din forståelse en alternativ forståelse - hvor ny den er, kan være vanskelig å fastslå. Nåh - enhver påstått "forståelse" av en så dørgende kjedelig og selvmotsigende (og dermed forvirrende) skriftsamling er vel uansett alternativ.

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: man nov 21, 2022 10:20 am
Også nå i dag er det mye vi ikke forstår, ikke vet og ikke kan forklare i naturen. Da kan vi gjøre ett av to:

Vi kan tro det er en gud som har laget alt dette vi ikke forstår og ikke vet og ikke kan forklare i naturen.

Eller vi kan si at vi ennå ikke er kommet så langt i kunnskap, viten og innsikt at vi forstår alt vi ser, og at vi kanskje aldri vil komme så langt at vi forstår alt.
Og gjøre vårt beste for å finne ut mest mulig.

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: man nov 21, 2022 8:11 pm
Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 8:06 am Hvis jeg makter det utrolige å lese hele bibelen, som er på over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder, vil dem som ikke tror på Gud da komme til tro?
Skal det forståes som at du IKKE har lest biber'n?

Vel, da leder jeg foreløpig...
*glise*

Mvh

BE

P. S. Jada, jeg så alt det der med antall føtter og sekunder osv., men lell da, gut!



Kjære BE, deg som jeg elsker så høyt, og det på tross av din rolle som motstanderens aktor for ateistene, dem som i sitt fravær av en tro på Gud klamrer seg til din veltalenhet, din kommunistiske overbevisning, deg, som leder flisespikkeriet i Østre Slidre på utenomjordisk vis. Til deg vil jeg stille et spørsmål av overmåte viktighet. Om jeg, her i Fridiskusjons religiøse, filosofiske og livssynsaktige tråd, Gode nyheter, ateismen blomstrer, startet av en ikke tilstedeværende Oddvar kjempebra, med ord illustrerer steg for steg min påstand om at jeg makter å lese den over fire tusen tallrike siders bibel, stående på en fot i tre sekunder, vil du da slutte deg til teismen?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tir nov 22, 2022 9:10 am
Kjære BE, deg som jeg elsker så høyt, og det på tross av din rolle som motstanderens aktor for ateistene, dem som i sitt fravær av en tro på Gud klamrer seg til din veltalenhet, din kommunistiske overbevisning, deg, som leder flisespikkeriet i Østre Slidre på utenomjordisk vis. Til deg vil jeg stille et spørsmål av overmåte viktighet. Om jeg, her i Fridiskusjons religiøse, filosofiske og livssynsaktige tråd, Gode nyheter, ateismen blomstrer, startet av en ikke tilstedeværende Oddvar kjempebra, med ord illustrerer steg for steg min påstand om at jeg makter å lese den over fire tusen tallrike siders bibel, stående på en fot i tre sekunder, vil du da slutte deg til teismen?
Næ, neppe. Ha'kke slike behov. Det betyr dessuten at jeg har

IKKE

noen overbevisning; hverken om politikk, kristelion eller annet. Jeg er fullstendig troløs. Min kommunisme sitter i magen - ikke i hodet.

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tir nov 22, 2022 11:07 am
Arne Magnus Aasen skrev: tir nov 22, 2022 9:10 am
Kjære BE, deg som jeg elsker så høyt, og det på tross av din rolle som motstanderens aktor for ateistene, dem som i sitt fravær av en tro på Gud klamrer seg til din veltalenhet, din kommunistiske overbevisning, deg, som leder flisespikkeriet i Østre Slidre på utenomjordisk vis. Til deg vil jeg stille et spørsmål av overmåte viktighet. Om jeg, her i Fridiskusjons religiøse, filosofiske og livssynsaktige tråd, Gode nyheter, ateismen blomstrer, startet av en ikke tilstedeværende Oddvar kjempebra, med ord illustrerer steg for steg min påstand om at jeg makter å lese den over fire tusen tallrike siders bibel, stående på en fot i tre sekunder, vil du da slutte deg til teismen?
Næ, neppe. Ha'kke slike behov. Det betyr dessuten at jeg har

IKKE

noen overbevisning; hverken om politikk, kristelion eller annet. Jeg er fullstendig troløs. Min kommunisme sitter i magen - ikke i hodet.

Mvh

BE



Har du en kommunistisk MAGE, BE. Hva i himmelens navn driter du da? Ateister?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tir nov 22, 2022 11:24 am
Har du en kommunistisk MAGE, BE. Hva i himmelens navn driter du da? Ateister?
Jeg vet ikke sikkert hva jeg driter - men jeg vet hva jeg driter i.

Mvh

BE

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»