Landslaget for herrer

Svar
Pushback

Re: Landslaget for herrer

Legg inn av Pushback »

Så kan man alltids si at det var svikt på mange ting samtidig (som vanlig?), uheldig med dårlig form på moi, nyland uten kamptrening, null strandberg, holmgren. Uflaks osv. Jeg håper Solbakken i det minste ser på disse tingene frem mot nye kamper, jeg lurer fortsatt på hva han drev med under kampen.

benib

Legg inn av benib »

Pushback skrev: søn okt 02, 2022 5:49 pm Føler det som skjedde feil i den kampen med serbia var i stor grad at vi ikke løste det høye tomannspresset. Jeg skulle ønske jeg kunne høre noen som kan taktikk kan forklare hvorfor Solbakken ikke klarte å løse det.. Vi hadde et visst momentum som muligens kunne utviklet seg, men laget holdt ikke på ballen. Jeg leter etter mer fotballstoff som dette om landslaget.

Hvis det kunne vært løst, og med tanke på at ikke åpenbare dårlige dager (Sørloth, f. eks) ble bytta ut ganske tidlig gjør meg bekymret for hva Solbakken fikk med seg? Det så tidlig klart ut at det ikke fungerte å kjøre ball på sørloth, det var unødvendig med 20 langpasninger dit uten resultat. Vi kasta bort momentum og jeg tror kampen kunne utviklet seg annerledes
Det stemmer som du sier at Serbia gamblet med å presse mann mot mann og fikk betalt for det. Møter du lag som presser så høyt har du tre åpenbare løsninger som har lav, middels og høy risiko.

Den med lavest risiko er jo å slå ballen langt. Noe som ikke fungerte spesielt for Norge pga. vi manglet midtstopper/keeper med god langpasningsfot og Sørloth ikke klarte å ta for seg i møte med Pavlovic.

Den med middels risiko er forsøke å vri spillet vekk fra presset. Midtstopper spiller til back, back trekker presset til seg og forsøker å få ballen over på motsatt side så fort som mulig, helst via en midtbanespiller. Det var noe Norge prøvde, men heller ikke klarte. Mye på grunn av at Serbia var ganske gode i presset sitt og ikke tillot midtbanespillerne våre å ta i mot ballen og vende opp. Da ble det i stedet tilbakespill til keeper/midtstopper. Serbia var gode, men jeg er ganske sikker på at en Berge som har dagen klarer å gjøre seg spillbar og vende opp i mye større grad enn hva han gjorde mot Serbia.

Den med høyest risiko er jo at en av forsvarsspillerne tar med seg ballen ut, går forbi et pressledd og dermed skaper overtall. Her hadde Norge enkelt og greit ikke gode nok forsvarsspillere på banen til å klare. Kunne kanskje lyktes bedre med Pedersen og Ajer på banen, men husk at dette innebærer veldig stor risiko. Mister man ballen gir man fort bort en veldig stor målsjanse i mot.

I etterpåklokskapens lys burde man vurdert Ajer og Pedersen inn til pause for å så spille med litt høyere risiko, men jeg tror Solbakken heller ønsket å justere litt for å få til å vende spillet via midtbanen.

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

William_S skrev: søn okt 02, 2022 5:15 pm Vi kan vel faktisk få både England og Frankrike i kvaliken.
Nope. Begge to er seeda på 2.nivå.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

William_S skrev: søn okt 02, 2022 5:15 pm Vi kan vel faktisk få både England og Frankrike i kvaliken. Skjer det kommer vi ikke til EM iallfall
Pott 1:
Kroatia
Italia
Nederland
Danmark
Portugal
Spania
Ungarn
Belgia
Polen
Sveits

Pott 2:
England
Frankrike
Israel
Bosnia-Hercegovina
Østerrike
Wales
Serbia
Skottland
Finland
Tsjekkia

Pott 3:
Sverige
Slovenia
Irland
Armenia
Romania
Island
Montenegro
Albania
Norge
Ukraina

Pott 4:
Tyrkia
Luxembourg
Hellas
Kasakhstan
Aserbajdsjan
Georgia
Færøyene
Bulgaria
Kosovo
Nord-Makedonia

Pott 5:
Slovakia
Gibraltar
Belarus
Litauen
Latvia
Estland
Moldova
Malta
Nord-Irland
Kypros

Pott 6:
Liechtenstein
San Marino
Andorra

Champis

Legg inn av Champis »

Norgefoot skrev: lør okt 01, 2022 6:49 pm
Korgutt skrev: lør okt 01, 2022 5:42 pm Antonio Nusa til @nieuwsbladsport om valget mellom Norge og Nigeria:

«Jeg er fortsatt på U18, men drømmen min er å komme inn på A-landslaget. Å kunne spille sammen med Haaland ville vært maks» 🇳🇴⭐️
Oj, oj, det er jo veldig gode nyheter

Jeg har jo sagt dette allerede, dere må stole på meg :D

startelver

Legg inn av startelver »

Vi er avhengig av en god Ødegaard for å få Haaland I gang. Og gode innlegg fra kantene, ingen hokus pokus dette.

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

benib skrev: søn okt 02, 2022 7:32 pm
Pushback skrev: søn okt 02, 2022 5:49 pm Føler det som skjedde feil i den kampen med serbia var i stor grad at vi ikke løste det høye tomannspresset. Jeg skulle ønske jeg kunne høre noen som kan taktikk kan forklare hvorfor Solbakken ikke klarte å løse det.. Vi hadde et visst momentum som muligens kunne utviklet seg, men laget holdt ikke på ballen. Jeg leter etter mer fotballstoff som dette om landslaget.

Hvis det kunne vært løst, og med tanke på at ikke åpenbare dårlige dager (Sørloth, f. eks) ble bytta ut ganske tidlig gjør meg bekymret for hva Solbakken fikk med seg? Det så tidlig klart ut at det ikke fungerte å kjøre ball på sørloth, det var unødvendig med 20 langpasninger dit uten resultat. Vi kasta bort momentum og jeg tror kampen kunne utviklet seg annerledes
Det stemmer som du sier at Serbia gamblet med å presse mann mot mann og fikk betalt for det. Møter du lag som presser så høyt har du tre åpenbare løsninger som har lav, middels og høy risiko.

Den med lavest risiko er jo å slå ballen langt. Noe som ikke fungerte spesielt for Norge pga. vi manglet midtstopper/keeper med god langpasningsfot og Sørloth ikke klarte å ta for seg i møte med Pavlovic.

Den med middels risiko er forsøke å vri spillet vekk fra presset. Midtstopper spiller til back, back trekker presset til seg og forsøker å få ballen over på motsatt side så fort som mulig, helst via en midtbanespiller. Det var noe Norge prøvde, men heller ikke klarte. Mye på grunn av at Serbia var ganske gode i presset sitt og ikke tillot midtbanespillerne våre å ta i mot ballen og vende opp. Da ble det i stedet tilbakespill til keeper/midtstopper. Serbia var gode, men jeg er ganske sikker på at en Berge som har dagen klarer å gjøre seg spillbar og vende opp i mye større grad enn hva han gjorde mot Serbia.

Den med høyest risiko er jo at en av forsvarsspillerne tar med seg ballen ut, går forbi et pressledd og dermed skaper overtall. Her hadde Norge enkelt og greit ikke gode nok forsvarsspillere på banen til å klare. Kunne kanskje lyktes bedre med Pedersen og Ajer på banen, men husk at dette innebærer veldig stor risiko. Mister man ballen gir man fort bort en veldig stor målsjanse i mot.

I etterpåklokskapens lys burde man vurdert Ajer og Pedersen inn til pause for å så spille med litt høyere risiko, men jeg tror Solbakken heller ønsket å justere litt for å få til å vende spillet via midtbanen.
Risiko ja, men Ajer er meget god på det. Hanche tilsvarende dårlig. Så sett i ettertid var det en bommert.

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

startelver skrev: man okt 03, 2022 11:33 am Vi er avhengig av en god Ødegaard for å få Haaland I gang. Og gode innlegg fra kantene, ingen hokus pokus dette.
Egentlig har vi jo det, Ødegaard og Holmgren kombinerer på høyre og Meling og Moi kombinerer på venstre.
Nå har dog venstresiden blitt ødelagt av at Moi har vært helt elendig en lang stund og Holmgren spilte.
Uansett hadde vi måttet komme oss fra forsvar til midtbane, noe vi ikke klarte

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Norge (12) ligger på plassen bak Serbia (11) på Europas klubb-ranking.
Egentlig er 2.plassen i gruppa der Norges landslag befinner seg nivåmessig.
Bare Ødegaard og Haaland er i mine øyne gode nok på de seks posisjonene.
Dersom de andre ikke presterer bedre må vi prøve andre spillere.
Jeg mener Oscar Bobb, Sivert Mannsverk, Emil Bohinen, Nusa og Ceide bør inn i troppen
Muligens også flere andre. Om de kommer inn i høst eller senest neste år.....

aderyn

Legg inn av aderyn »

Big George skrev: tir okt 04, 2022 12:31 am Norge (12) ligger på plassen bak Serbia (11) på Europas klubb-ranking.
Egentlig er 2.plassen i gruppa der Norges landslag befinner seg nivåmessig.
Bare Ødegaard og Haaland er i mine øyne gode nok på de seks posisjonene.
Dersom de andre ikke presterer bedre må vi prøve andre spillere.
Jeg mener Oscar Bobb, Sivert Mannsverk, Emil Bohinen, Nusa og Ceide bør inn i troppen
Muligens også flere andre. Om de kommer inn i høst eller senest neste år.....
Aursnes synes jeg er bra, men litt bekymringsverdig at han ikke spiller fast lengre. Tror han kommer inn i elleveren til Benfica etter hvert men er bak to spillere i kanonform per nå. Berge har jo vist meget bra takter på klubblag men leverte dessverre katastrofalt i sist samling, litt vanskelig å si hvor han står. Synes hvert fall de 4 har godt nok toppnivå alle sammen av spillerne i fremre 6er. Så står det litt på Berges bunnivå.

Ellers er det bare å sette i gang en vingrevolusjon så fort som mulig. Ingen mer Sørloth på kant og Dæhli ut.

Skal man ta ut to sett med vinger til neste tropp så kunne jeg tenkt meg noe som Sahraoui/Schjelderup for venstre, og Moi/Nusa høyre. Ola Solbakken kan vel også vurderes om han kommer ordentlig tilbake i form igjen. Bobb super spennende men synes å ha A-lagsfotball på CVen bør være et krav for å bli tatt med på landslaget. Vi kan ikke bli helt Wales/Nord-Irland her. Haaland/Sørloth/Strand Larsen bør tas med som utelukkende spisser.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

aderyn skrev: tir okt 04, 2022 12:46 am
Big George skrev: tir okt 04, 2022 12:31 am Norge (12) ligger på plassen bak Serbia (11) på Europas klubb-ranking.
Egentlig er 2.plassen i gruppa der Norges landslag befinner seg nivåmessig.
Bare Ødegaard og Haaland er i mine øyne gode nok på de seks posisjonene.
Dersom de andre ikke presterer bedre må vi prøve andre spillere.
Jeg mener Oscar Bobb, Sivert Mannsverk, Emil Bohinen, Nusa og Ceide bør inn i troppen
Muligens også flere andre. Om de kommer inn i høst eller senest neste år.....
Aursnes synes jeg er bra, men litt bekymringsverdig at han ikke spiller fast lengre. Tror han kommer inn i elleveren til Benfica etter hvert men er bak to spillere i kanonform per nå. Berge har jo vist meget bra takter på klubblag men leverte dessverre katastrofalt i sist samling, litt vanskelig å si hvor han står. Synes hvert fall de 4 har godt nok toppnivå alle sammen av spillerne i fremre 6er. Så står det litt på Berges bunnivå.

Ellers er det bare å sette i gang en vingrevolusjon så fort som mulig. Ingen mer Sørloth på kant og Dæhli ut.

Skal man ta ut to sett med vinger til neste tropp så kunne jeg tenkt meg noe som Sahraoui/Schjelderup for venstre, og Moi/Nusa høyre. Ola Solbakken kan vel også vurderes om han kommer ordentlig tilbake i form igjen. Bobb super spennende men synes å ha A-lagsfotball på CVen bør være et krav for å bli tatt med på landslaget. Vi kan ikke bli helt Wales/Nord-Irland her. Haaland/Sørloth/Strand Larsen bør tas med som utelukkende spisser.
Veldig enig i alt du skriver her, og spesielt den siste setningen. De kastes innpå mot slutten av en kamp hvis vi jakter scoring og satser på lange baller eller kommer innpå som supersubs. Tror de hadde passet perfekt til dette. En 2 meter høy spiller på 100 kg mot slitne forsvarsspillere kan gjøre mye skade.

Gleder meg til vi ser tilbake på dagene med Sørloth på kanten på samme måte som vi i dag ser på dagene med Johansen og Skjelbred på kanten.

benib

Legg inn av benib »

Big George skrev: tir okt 04, 2022 12:31 am Norge (12) ligger på plassen bak Serbia (11) på Europas klubb-ranking.
Egentlig er 2.plassen i gruppa der Norges landslag befinner seg nivåmessig.
Bare Ødegaard og Haaland er i mine øyne gode nok på de seks posisjonene.
Dersom de andre ikke presterer bedre må vi prøve andre spillere.
Jeg mener Oscar Bobb, Sivert Mannsverk, Emil Bohinen, Nusa og Ceide bør inn i troppen
Muligens også flere andre. Om de kommer inn i høst eller senest neste år.....
Omtrent samtlige du nevner trenger å bevise mer for å bli tatt inn i en landslagstropp. Bobb og Nusa må vise at de kan spille jenvlig seniorfotball for å være aktuelle, Bohinen og Mannsverk har for tøff konkurranse på plassen sin og Ceide må nesten etablere seg og vise et mer stabilt nivå i Sassuolo før han er aktuell spør du meg.

Bohinen er den eneste som er nærme et uttak, men føler at både Berge og Aursnes er et godt stykke foran han i køen så han konkurrerer egentlig med Patrick Berg om den siste ankerplassen. Men den fordelen Berg har er at han er en liten annen spillertype enn Berge og Aursnes hvor Bohinen er ganske lik dem.

Begynner Nusa og Ceide og spille fast for lagene sine og levere bra så er nok veien kort til landslagsplass for dem, men foreløpig vil jeg ikke si at det er noe som tilsier at de skal inn i en landslagstropp annet enn at vi ikke har etablerte typiske kantspillere utenom Moi, men hvorfor er det Ceide og Nusa som skal få kjempe om plassen og ikke Andreas Schjelderup, Håkon Evjen, Joel Mvuka, Tokmac Nguen, Amahl Pellegrino eller Ola Solbakken?

Bobb må nok enten etablere seg i City (lite sannsynlig) eller finne seg ny klubb. Mannsverk må nok til en større klubb gitt den konkurransen vi på midten.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Schjelderup og Evjen bør være de mest aktuelle akkurat nå. Bohinen, men han må først bli skadefri og få tilbake formen. Ceide hvis han får spille.
Bobb holder kanskje mål, men det er litt vanskelig å si, før han spiller på et førstelag. Men bare å bli en inbytter på MC som kommer innpå nå og da, kan være nok. Vet ikke hvor nær han er det egentlig.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

benib skrev: tir okt 04, 2022 1:41 pm
Big George skrev: tir okt 04, 2022 12:31 am Norge (12) ligger på plassen bak Serbia (11) på Europas klubb-ranking.
Egentlig er 2.plassen i gruppa der Norges landslag befinner seg nivåmessig.
Bare Ødegaard og Haaland er i mine øyne gode nok på de seks posisjonene.
Dersom de andre ikke presterer bedre må vi prøve andre spillere.
Jeg mener Oscar Bobb, Sivert Mannsverk, Emil Bohinen, Nusa og Ceide bør inn i troppen
Muligens også flere andre. Om de kommer inn i høst eller senest neste år.....
Omtrent samtlige du nevner trenger å bevise mer for å bli tatt inn i en landslagstropp. Bobb og Nusa må vise at de kan spille jenvlig seniorfotball for å være aktuelle, Bohinen og Mannsverk har for tøff konkurranse på plassen sin og Ceide må nesten etablere seg og vise et mer stabilt nivå i Sassuolo før han er aktuell spør du meg.

Bohinen er den eneste som er nærme et uttak, men føler at både Berge og Aursnes er et godt stykke foran han i køen så han konkurrerer egentlig med Patrick Berg om den siste ankerplassen. Men den fordelen Berg har er at han er en liten annen spillertype enn Berge og Aursnes hvor Bohinen er ganske lik dem.

Begynner Nusa og Ceide og spille fast for lagene sine og levere bra så er nok veien kort til landslagsplass for dem, men foreløpig vil jeg ikke si at det er noe som tilsier at de skal inn i en landslagstropp annet enn at vi ikke har etablerte typiske kantspillere utenom Moi, men hvorfor er det Ceide og Nusa som skal få kjempe om plassen og ikke Andreas Schjelderup, Håkon Evjen, Joel Mvuka, Tokmac Nguen, Amahl Pellegrino eller Ola Solbakken?

Bobb må nok enten etablere seg i City (lite sannsynlig) eller finne seg ny klubb. Mannsverk må nok til en større klubb gitt den konkurransen vi på midten.
Etter at Nusa kom tilbake fra skaden som holdt han ute av laget gjennom hele august har han (bortsett fra de to første kampene etter skaden) vært på banen i hver eneste kamp. Det er forventet at han spiller i kveld, og da kan han fort gå forbi f.eks Aursnes på antall spilte minutter denne sesongen, og samtidig være "tett" oppi Elyounoussis antall spilte minutter. Hadde ikke Nusa fått den skaden som gjorde at han mistet 5-6-7 kamper så hadde han sannsynligvis vært forbi flere av spillerne i landslagstroppen på spilte minutter.

Ser gjerne at både Schjelderup og Nusa blir tatt ut. Trenger ikke være enten eller.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Big George skrev: tir okt 04, 2022 12:31 am Norge (12) ligger på plassen bak Serbia (11) på Europas klubb-ranking.
Egentlig er 2.plassen i gruppa der Norges landslag befinner seg nivåmessig.
Bare Ødegaard og Haaland er i mine øyne gode nok på de seks posisjonene.
Dersom de andre ikke presterer bedre må vi prøve andre spillere.
Jeg mener Oscar Bobb, Sivert Mannsverk, Emil Bohinen, Nusa og Ceide bør inn i troppen
Muligens også flere andre. Om de kommer inn i høst eller senest neste år.....
Flere av de andre spiller jo fast og presterer for relativt gode klubber i store ligaer. Thorsby, Aursnes, Thorstvedt, Moi og Sørloth, m.fl. Per dags dato har Bobb ikke spilt på seniornivå i det hele tatt. Ceide har ikke gang 200 min spilletid i en stor liga. Bohinen spilte litt i serie A i fjor, men jeg har ikke hørt noe om at han skal ha prestert så veldig bra. Og Mannsverk spiller fortsatt i ES og er vel heller ikke så dominerende her at det tyder på at han allerede holder godt internasjonalt nivå.

Så her synes jeg overhodet ikke det er noe som tilsier at de fleste eller alle disse bør inn på bekostning av de andre i troppen utenom Ødegaard og Haaland. Når de ikke presterer på høyere nivå på klubblagene, så er det lite sannsynlig at de skal være gode nok på landslaget. De har ikke nok tid sammen eller spiller nok kamper med landslaget til at det er landslaget som bør utvikle spillerne.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

KongOlav2 skrev: tir okt 04, 2022 2:19 pm Aursnes, Thorstvedt
Aursnes har spilt 172 minutter (av 630 min) for Benifica denne sesongen og Thorstvedt står med 366 min (av 720 min) for Sassuolo. De er langt fra fast på laget, men så er de jo ny i klubbene da.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

FranciscoM skrev: tir okt 04, 2022 2:33 pm
KongOlav2 skrev: tir okt 04, 2022 2:19 pm Aursnes, Thorstvedt
Aursnes har spilt 172 minutter (av 630 min) for Benifica denne sesongen og Thorstvedt står med 366 min (av 720 min) for Sassuolo. De er langt fra fast på laget, men så er de jo ny i klubbene da.
Men de har også prestert tidligere. Bobb har jo f.eks ikke spilt seniorfotball ennå. Og Ceide har 1 assists utenfor RBK. Det er snaut.

Den mest åpenbare av de yngre må vel være Schelderup. Ellers ser jeg liten grunn til å ta med nesten uprøvde unggutter bare fordi de er talentfulle.

Og at de etablerte utenom Ødegaard og Haaland ikke er gode nok slik som påstås over? Gode nok til hva da? Vi har jo nå en bedre tropp på papiret fra midtbanen og fremover enn mange av de lagene som kvalet til mesterskap de siste gangene. F.eks Sverige som var der både i 2018 og 2021.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

KongOlav2 skrev: tir okt 04, 2022 2:35 pm
FranciscoM skrev: tir okt 04, 2022 2:33 pm
KongOlav2 skrev: tir okt 04, 2022 2:19 pm Aursnes, Thorstvedt
Aursnes har spilt 172 minutter (av 630 min) for Benifica denne sesongen og Thorstvedt står med 366 min (av 720 min) for Sassuolo. De er langt fra fast på laget, men så er de jo ny i klubbene da.
Men de har også prestert tidligere. Bobb har jo f.eks ikke spilt seniorfotball ennå. Og Ceide har 1 assists utenfor RBK. Det er snaut.

Den mest åpenbare av de yngre må vel være Schelderup. Ellers ser jeg liten grunn til å ta med nesten uprøvde unggutter bare fordi de er talentfulle.
I Aursnes og Thorstvedts tilfeller er det greit, men når vingene våre ikke presterer på landslaget så går det ikke an å bruke samme argument på dem. Er enig i Bobb som ikke har spilt seniorfotball enda, men Nusa, Ceide og Schjelderup bør alle være nære en landslagstropp. Hadde vi hatt vinger som faktisk presterte på landslaget så hadde jeg vært enig i at vi kunne ventet, men slik ståa er nå er det ingenting å vente på.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

FranciscoM skrev: tir okt 04, 2022 2:44 pm I Aursnes og Thorstvedts tilfeller er det greit, men når vingene våre ikke presterer på landslaget så går det ikke an å bruke samme argument på dem. Er enig i Bobb som ikke har spilt seniorfotball enda, men Nusa, Ceide og Schjelderup bør alle være nære en landslagstropp. Hadde vi hatt vinger som faktisk presterte på landslaget så hadde jeg vært enig i at vi kunne ventet, men slik ståa er nå er det ingenting å vente på.
Ikke enig i det hele tatt. At kanskje én unggutt blir tatt med på bekostning av en av de mer perifere i troppen (som Zach) kan være greit nok, men ser ingen grunn til at man skal begynne å utelate f.eks Moi og Sørloth iallfall. Ceide har oppvist minimalt så langt og Nusa er særs ung og uprøvd. Har ekstremt lite tro på at de skal prestere på landslag før de i hele tatt gjør noe særlig på klubblaget.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

KongOlav2 skrev: tir okt 04, 2022 2:48 pm
FranciscoM skrev: tir okt 04, 2022 2:44 pm I Aursnes og Thorstvedts tilfeller er det greit, men når vingene våre ikke presterer på landslaget så går det ikke an å bruke samme argument på dem. Er enig i Bobb som ikke har spilt seniorfotball enda, men Nusa, Ceide og Schjelderup bør alle være nære en landslagstropp. Hadde vi hatt vinger som faktisk presterte på landslaget så hadde jeg vært enig i at vi kunne ventet, men slik ståa er nå er det ingenting å vente på.
Ikke enig i det hele tatt. At kanskje én unggutt blir tatt med på bekostning av en av de mer perifere i troppen (som Zach) kan være greit nok, men ser ingen grunn til at man skal begynne å utelate f.eks Moi og Sørloth iallfall. Ceide har oppvist minimalt så langt og Nusa er særs ung og uprøvd. Har ekstremt lite tro på at de skal prestere på landslag før de i hele tatt gjør noe særlig på klubblaget.
Sørloth bør tas ut som spiss, ikke ving spør du meg. Uansett trenger man ikke utelate verken Sørloth og Moi, og spesielt ikke sistnevnte som er vår eneste ving. Ta ut Nusa og Schjelderup for Dæhli og Brynhildsen (eller, som du sier, Zachariassen), og laget ville på ingen måte bli svekket. Den kjøper jeg ikke.

Du kan jo se hvordan Nusa presterer på klubblaget i kveld på TV2 play når Club Brugge møter Atletico Madrid i Champions League (var vel ryktet at han til og med skulle starte kampen?). Tror du vil bli overrasket.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

FranciscoM skrev: tir okt 04, 2022 3:02 pm
KongOlav2 skrev: tir okt 04, 2022 2:48 pm
FranciscoM skrev: tir okt 04, 2022 2:44 pm I Aursnes og Thorstvedts tilfeller er det greit, men når vingene våre ikke presterer på landslaget så går det ikke an å bruke samme argument på dem. Er enig i Bobb som ikke har spilt seniorfotball enda, men Nusa, Ceide og Schjelderup bør alle være nære en landslagstropp. Hadde vi hatt vinger som faktisk presterte på landslaget så hadde jeg vært enig i at vi kunne ventet, men slik ståa er nå er det ingenting å vente på.
Ikke enig i det hele tatt. At kanskje én unggutt blir tatt med på bekostning av en av de mer perifere i troppen (som Zach) kan være greit nok, men ser ingen grunn til at man skal begynne å utelate f.eks Moi og Sørloth iallfall. Ceide har oppvist minimalt så langt og Nusa er særs ung og uprøvd. Har ekstremt lite tro på at de skal prestere på landslag før de i hele tatt gjør noe særlig på klubblaget.
Sørloth bør tas ut som spiss, ikke ving spør du meg. Uansett trenger man ikke utelate verken Sørloth og Moi, og spesielt ikke sistnevnte som er vår eneste ving. Ta ut Nusa og Schjelderup for Dæhli og Brynhildsen (eller, som du sier, Zachariassen), og laget ville på ingen måte bli svekket. Den kjøper jeg ikke.

Du kan jo se hvordan Nusa presterer på klubblaget i kveld på tv2 når Club Brugge møter Atletico Madrid i Champions League (var vel ryktet at han til og med skulle starte kampen?). Tror du vil bli overrasket.
Ja, Nusa starter altså i CL for Club Brugge. Og Schjelderup er toppscorer i Superliga. Kommentatorene måtte nesten le seg i hjel når de så mål nummer to. Helt ellevill enkeltmannsprestasjon. Bør helt klart prioriteres foran Zach, Dæhli etc.

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

FranciscoM skrev: tir okt 04, 2022 2:44 pm
KongOlav2 skrev: tir okt 04, 2022 2:35 pm
FranciscoM skrev: tir okt 04, 2022 2:33 pm

Aursnes har spilt 172 minutter (av 630 min) for Benifica denne sesongen og Thorstvedt står med 366 min (av 720 min) for Sassuolo. De er langt fra fast på laget, men så er de jo ny i klubbene da.
Men de har også prestert tidligere. Bobb har jo f.eks ikke spilt seniorfotball ennå. Og Ceide har 1 assists utenfor RBK. Det er snaut.

Den mest åpenbare av de yngre må vel være Schelderup. Ellers ser jeg liten grunn til å ta med nesten uprøvde unggutter bare fordi de er talentfulle.
I Aursnes og Thorstvedts tilfeller er det greit, men når vingene våre ikke presterer på landslaget så går det ikke an å bruke samme argument på dem. Er enig i Bobb som ikke har spilt seniorfotball enda, men Nusa, Ceide og Schjelderup bør alle være nære en landslagstropp. Hadde vi hatt vinger som faktisk presterte på landslaget så hadde jeg vært enig i at vi kunne ventet, men slik ståa er nå er det ingenting å vente på.
Greit å ta med en av dem for å få et innhopp og kjenne litt på nivået, men tror vi generelt gjør lurt i ikke basere oss på 17-18 åringer på landslaget, selv om alternativene gjør det elendig.
Er viktig for både og landslaget at de tar små steg gradvis, med mindre du har unikumer som Braut og Ødegaard. Helt der oppe er ikke de som er nevnt over

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Norgefoot skrev: tir okt 04, 2022 3:14 pm
FranciscoM skrev: tir okt 04, 2022 2:44 pm
KongOlav2 skrev: tir okt 04, 2022 2:35 pm
Men de har også prestert tidligere. Bobb har jo f.eks ikke spilt seniorfotball ennå. Og Ceide har 1 assists utenfor RBK. Det er snaut.

Den mest åpenbare av de yngre må vel være Schelderup. Ellers ser jeg liten grunn til å ta med nesten uprøvde unggutter bare fordi de er talentfulle.
I Aursnes og Thorstvedts tilfeller er det greit, men når vingene våre ikke presterer på landslaget så går det ikke an å bruke samme argument på dem. Er enig i Bobb som ikke har spilt seniorfotball enda, men Nusa, Ceide og Schjelderup bør alle være nære en landslagstropp. Hadde vi hatt vinger som faktisk presterte på landslaget så hadde jeg vært enig i at vi kunne ventet, men slik ståa er nå er det ingenting å vente på.
Greit å ta med en av dem for å få et innhopp og kjenne litt på nivået, men tror vi generelt gjør lurt i ikke basere oss på 17-18 åringer på landslaget, selv om alternativene gjør det elendig.
Er viktig for både og landslaget at de tar små steg gradvis, med mindre du har unikumer som Braut og Ødegaard. Helt der oppe er ikke de som er nevnt over
Trenger ikke kaste dem rett inn i førsteelleveren, men mener fortsatt at vi kunne tatt dem ut i troppen. Vi trenger dobbel dekning på kantene, og en tropp med f.eks Moi, King, Schjelderup og Nusa hvor Sørloth og JSL også kan brukes som kanter hvis det er høyst nødvendig (eller av taktiske grunner) er ikke så halvgærent spør du meg.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Keeper
Keeper
Keeper
Holmgren Pedersen
Ryerson
Strandberg
Østigård
Ajer
Hanche
Gregersen
Meling
Bjørkan
Ødegaard
Berge
Aursnes
Thorstvedt
Thorsby
Vetlesen
Moi
King
Nusa
Schjelderup
Strand Larsen
Sørloth
Haaland

Her er det fortsatt plass til minst én spiller hvis Ståle gjør som tidligere og tar ut >=26 mann.

aderyn

Legg inn av aderyn »

FranciscoM skrev: tir okt 04, 2022 3:39 pm Keeper
Keeper
Keeper
Holmgren Pedersen
Ryerson
Strandberg
Østigård
Ajer
Hanche
Gregersen
Meling
Bjørkan
Ødegaard
Berge
Aursnes
Thorstvedt
Thorsby
Vetlesen
Moi
King
Nusa
Schjelderup
Strand Larsen
Sørloth
Haaland

Her er det fortsatt plass til minst én spiller hvis Ståle gjør som tidligere og tar ut >=26 mann.
Ganske enig i den troppen. Vil ha med Bohinen i tillegg, er tilbake i trening igjen. Kan dekke for Aursnes som anker, og også være indreløper om nødvendig.

Synes også Sahraoui kunne fortjent en mulighet, men litt vanskelig hvem man skal droppe på kant. Regner med du tar med King som kant, siden han per nå er 4 valg på spiss, men King er jo ikke en ren ving heller, selv om har spilt der ganske mye.

Keepere synes jeg bør bli Andre Hansen, Hedenstad Christiansen og Sten Grytebust. Nyland bør være uaktuell frem til han finner seg en klubb.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

aderyn skrev: tir okt 04, 2022 8:21 pm
FranciscoM skrev: tir okt 04, 2022 3:39 pm Keeper
Keeper
Keeper
Holmgren Pedersen
Ryerson
Strandberg
Østigård
Ajer
Hanche
Gregersen
Meling
Bjørkan
Ødegaard
Berge
Aursnes
Thorstvedt
Thorsby
Vetlesen
Moi
King
Nusa
Schjelderup
Strand Larsen
Sørloth
Haaland

Her er det fortsatt plass til minst én spiller hvis Ståle gjør som tidligere og tar ut >=26 mann.
Ganske enig i den troppen. Vil ha med Bohinen i tillegg, er tilbake i trening igjen. Kan dekke for Aursnes som anker, og også være indreløper om nødvendig.

Synes også Sahraoui kunne fortjent en mulighet, men litt vanskelig hvem man skal droppe på kant. Regner med du tar med King som kant, siden han per nå er 4 valg på spiss, men King er jo ikke en ren ving heller, selv om har spilt der ganske mye.

Keepere synes jeg bør bli Andre Hansen, Hedenstad Christiansen og Sten Grytebust. Nyland bør være uaktuell frem til han finner seg en klubb.
Bohinen kunne fint kommet med ja. Spilte jo meget bra før skaden. King tok jeg med som kant, men han ble primært foretrukket over Sahraoui pga rutinen han bringer med seg inn i troppen. Personlig hadde jeg ikke hatt noe i mot om vi tok med Osame.

Enig i keeperne. Spørs om Grodås deler samme tanken da..

startelver

Legg inn av startelver »

Grodås burde trukket seg unna for lenge siden. NFF synes vel det er helt topp at han har monopol på jobben,

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Dersom man mener at dagens A-landslag er godt nok bør man se Serbia-kampen om igjen for det er der nivået er for å komme til EM og VM.
Norge spilte bort ballen som i gamle dager mens Serbia viste teknikk, balanse og forflytningsevne.
Pr idag har kun Ødegaard og Haaland på midtbane og fremme kvalitet til å hevde seg mot en god motstander.
Spørsmålet er om vi bør kjøre inn de nye nå eller på vårparten neste år.
For jeg har ingen tro på at de som er med nå på midtbane og angrep noengang blir gode nok

Champis

Legg inn av Champis »

Big George skrev: ons okt 05, 2022 2:47 am Dersom man mener at dagens A-landslag er godt nok bør man se Serbia-kampen om igjen for det er der nivået er for å komme til EM og VM.
Norge spilte bort ballen som i gamle dager mens Serbia viste teknikk, balanse og forflytningsevne.
Pr idag har kun Ødegaard og Haaland på midtbane og fremme kvalitet til å hevde seg mot en god motstander.
Spørsmålet er om vi bør kjøre inn de nye nå eller på vårparten neste år.
For jeg har ingen tro på at de som er med nå på midtbane og angrep noengang blir gode nok

Enig i at vi har en del å jobbe med. Men for å arrestere deg litt, så er det ikke først og fremst framover på banen problemene ligger. Det er i forsvarsleddet og på keeperposisjon hvor vi er for langt unna de beste.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Big George skrev: ons okt 05, 2022 2:47 am Dersom man mener at dagens A-landslag er godt nok bør man se Serbia-kampen om igjen for det er der nivået er for å komme til EM og VM.
Norge spilte bort ballen som i gamle dager mens Serbia viste teknikk, balanse og forflytningsevne.
Pr idag har kun Ødegaard og Haaland på midtbane og fremme kvalitet til å hevde seg mot en god motstander.
Spørsmålet er om vi bør kjøre inn de nye nå eller på vårparten neste år.
For jeg har ingen tro på at de som er med nå på midtbane og angrep noengang blir gode nok
Det er mye sant i det du sier, spesielt det med hvordan vi fomler, mister ball og i det hele tatt ikke har et spill som fungerer godt nok på dette nivået.

Men vi skal likevel kunne bedre på en hjemmebane i en sånn kamp, om laget blir satt sammen og ledet på en bedre måte. Tror SS må tenke enklere, og formidle et enklere budskap til spillerne, sånn Drillo gjorde. Har en mistanke om at SS gjør det innviklet for spillerne, noe som kan være egnet til forvirring og usikkerhet. Baserer den mistanken på hvordan det høres ut når SS prater på Pk'er.

Men: så har det sikkert også en del å gjøre med, at det er i forsvaret vi spesielt mangler gode nok spillere.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»