Viking FK

Svar
tokk

Re: Viking FK

Legg inn av tokk »

Tradisjon med hvit shorts. Unødvendig å rokke ved den.
Vi har alltid hatt blå drakt og hvit shorts. Stå faktisk også i vedtektene

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

tokk skrev: ons feb 01, 2023 5:42 pm Tradisjon med hvit shorts. Unødvendig å rokke ved den.
Vi har alltid hatt blå drakt og hvit shorts. Stå faktisk også i vedtektene
Enig her. At damelaga kan få spille med blå shorts er helt innafor. Men ingen grunn til at hele klubben må endre

Mr_Sjokomelk

Legg inn av Mr_Sjokomelk »

Jeg har mye større innvendinger til at vi skulle begynne å tukkle med klubblogoen, enn at vi skal endre shortsfargen. Klarer ikke å vekke noe sterke følelser hos meg, verken den ene eller andre retningen. Og at jenter skal slippe å spille i hvit shorts er jo en no-brainer.

helvis

Legg inn av helvis »

Blåhvit logo og rødgul shorts takk

Jesman

Legg inn av Jesman »

tokk skrev: ons feb 01, 2023 5:42 pm Tradisjon med hvit shorts. Unødvendig å rokke ved den.
Vi har alltid hatt blå drakt og hvit shorts. Stå faktisk også i vedtektene
Nei. Denne draktkombinasjonen ble ikke vedtatt før i 1926. Vikings originale drakter var helhvite.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Blirdetgull? skrev: ons feb 01, 2023 3:45 pm
happykjeksbit skrev: ons feb 01, 2023 3:38 pm
Vikingen skrev: ons feb 01, 2023 3:30 pm

Ingenting hadde vært bedre enn at jeg tok feil vedrørende dette. Men du får ta en titt i kommentarfeltet om det skulle bli skrevet en artikkel i SA om at herrene bytter til mørkeblå shorts fordi damene ikke vil spille i hvitt. Du har åpenbart større tiltro til folket der ute enn hva jeg har.
På den andre sida vil det vera mange, sjølv om dei ikkje ropar like høgt, som meiner at noko slikt vil vera veldig positivt. Eg trur ein skal vera forsiktig med å ta eit kommentatfelt til inntekt for den generelle oppfatninga av ei sak.
Enig dette. Gjennomsnittet av kommentarfeltene ligger gjerne fra 30-60+ i alder, med over snittet "gammeldags" tankesett, uten å være nedlatende på noe som helst måte. Hvis kvinnene ønsker dette og guttene følger på, vil det bli sett på som modent og progressivt. Det kan lett se fra reaksjonene fra de andre klubbene. Så er det nok noen grupper som ultras + eldre som vil si det motsatte, men "massene" vil nok være for dette. Er min mening iallfall
Bare for å ha det helt klart - dette mener jeg også. Men de «kreftene» du snakker om nå kan være rimelig synlige, uten at de har rett av den grunn selvsagt. Jeg synes uansett ikke det er noen automatikk i at herrene og damene absolutt må spille med samme farge på shortsen, dersom man av nostalgiske hensyn ønsker å beholde hvit shorts. Det er jo ikke slik at alle som vil beholde den hvite shortsen, av respekt for Viking sine opprinnelige farger, er gubbete og gammeldagse.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Synes Iversen drar noen interessante slutninger her:

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... ilfeldige/

Så er det selvsagt lett å si at vi må treffe bedre på de vi henter fra utlandet. Mitt inntrykk er at vi stort sett har truffet greit. Men vi må alltid tenke hvem av våre lokale som kan være den neste eksporten. Det er de spillerne vi lager selv vi tjener mest penger på.

Jeg synes HNT har sett sylskarp ut i de to treningskampene så langt. Mye nærmere 2021- enn 2022-versjonen. Blir spennende å se hva han får til i år. Det samme med Haugen. Auklend vet jeg ikke hva jeg skal forvente av.

Ziggi76

Legg inn av Ziggi76 »

Vikingen skrev: ons feb 01, 2023 9:40 pm Synes Iversen drar noen interessante slutninger her:

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... ilfeldige/

Så er det selvsagt lett å si at vi må treffe bedre på de vi henter fra utlandet. Mitt inntrykk er at vi stort sett har truffet greit. Men vi må alltid tenke hvem av våre lokale som kan være den neste eksporten. Det er de spillerne vi lager selv vi tjener mest penger på.

Jeg synes HNT har sett sylskarp ut i de to treningskampene så langt. Mye nærmere 2021- enn 2022-versjonen. Blir spennende å se hva han får til i år. Det samme med Haugen. Auklend vet jeg ikke hva jeg skal forvente av.
Iversen skriver som vanlig svært fornuftig.

Sånn sett var det riktig å ikke sette mye inn på å beholde Skyttä og det var riktig å slippe May Traore. Så kan man stille spørsmål ved at det hentes en ung slovener på venstre back i stedet for å satse på Hagen bak Pattynama eller hente Hiim fra Sulf. Jeg vet ikke hvor god sloveneren er, men hentes spillere fra utlandet så bør man være ganske sikre på at de styrker laget innen kort tid, for satsingen på eget akademi og på lokal spillerutvikling i naboklubbene forplikter. Gjøres det ikke plass til de lokale talentene så er akademisatsingen lite verdt.

Daggy i stedet for Karlsbakk kan også diskuteres, men jeg skjønner at viking er avhengig av jevnlig sportslig suksess og måtte ha inn en spiss som sannsynliggjør medaljekamp allerede i år.

I år bør det nok gjøres plass til jevnlig spill fra enda en ung og lokal spiller. Nilsen-Tangen ser ut til å bli den ene, men jeg forventer også at en av spillerne Auklend, Kvia Egeskog eller Austbø får mange starter i år.

Kvia Egeskog er en litt annen type enn de andre på midten og vil kunne bidra med målpoeng om han får mange kamper. Han er en type som kan ha ganske stort videresalgspotensial dersom han spiller seg til fast plass på viking. Vurderes han ikke som god nok til å få spilletid i de fleste kampene denne sesongen så bør han leies ut.

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

Joe Bell på vandring blant Vikinger

Sikkert samme fly fra Køben, men noe dugg på mølla for dem som ønsker Bell tilbake.

Nevi

Legg inn av Nevi »

Bilvrag skrev: ons feb 01, 2023 11:44 pm Joe Bell på vandring blant Vikinger

Sikkert samme fly fra Køben, men noe dugg på mølla for dem som ønsker Bell tilbake.
Samme fly ja.

I flyet var både Nevland og sportsdirektøren i Brøndby. Så muligheten for å komme tettere på hverandre er i hvert fall tilstede.

Hadde vært en drøm å fått Bell tilbake igjen. Men det blir nok bare med drømmen tenker jeg.

Blir tre spennende kamper der nede. Første kamp er mot Halmstad fredag kl 17.

happykjeksbit

Legg inn av happykjeksbit »

Bilvrag skrev: ons feb 01, 2023 11:44 pm Joe Bell på vandring blant Vikinger

Sikkert samme fly fra Køben, men noe dugg på mølla for dem som ønsker Bell tilbake.
Heggheim var der òg, så det er nok berre at Brøndby skal vera med i same cup.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Ziggi76 skrev: ons feb 01, 2023 11:14 pm Daggy i stedet for Karlsbakk kan også diskuteres, men jeg skjønner at viking er avhengig av jevnlig sportslig suksess og måtte ha inn en spiss som sannsynliggjør medaljekamp allerede i år.
Jeg tror det handler mest om spillertypen, for å være ærlig. Karlsbakk er ikke den presspilleren Batty og Jensen trenger på topp. Derfor tror jeg han hadde blitt brukt mest på kant. Men når det kom 30 millioner på bordet hadde man vel solgt uansett.

Villevesten

Legg inn av Villevesten »

Ziggi76 skrev: ons feb 01, 2023 11:14 pm
Vikingen skrev: ons feb 01, 2023 9:40 pm Synes Iversen drar noen interessante slutninger her:

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... ilfeldige/

Så er det selvsagt lett å si at vi må treffe bedre på de vi henter fra utlandet. Mitt inntrykk er at vi stort sett har truffet greit. Men vi må alltid tenke hvem av våre lokale som kan være den neste eksporten. Det er de spillerne vi lager selv vi tjener mest penger på.

Jeg synes HNT har sett sylskarp ut i de to treningskampene så langt. Mye nærmere 2021- enn 2022-versjonen. Blir spennende å se hva han får til i år. Det samme med Haugen. Auklend vet jeg ikke hva jeg skal forvente av.
Iversen skriver som vanlig svært fornuftig.

Sånn sett var det riktig å ikke sette mye inn på å beholde Skyttä og det var riktig å slippe May Traore. Så kan man stille spørsmål ved at det hentes en ung slovener på venstre back i stedet for å satse på Hagen bak Pattynama eller hente Hiim fra Sulf. Jeg vet ikke hvor god sloveneren er, men hentes spillere fra utlandet så bør man være ganske sikre på at de styrker laget innen kort tid, for satsingen på eget akademi og på lokal spillerutvikling i naboklubbene forplikter. Gjøres det ikke plass til de lokale talentene så er akademisatsingen lite verdt.

Daggy i stedet for Karlsbakk kan også diskuteres, men jeg skjønner at viking er avhengig av jevnlig sportslig suksess og måtte ha inn en spiss som sannsynliggjør medaljekamp allerede i år.

Jeg håper inderlig at Sloveneren er hentet som førstevalg og at Patty er backup og/eller stikker til sommeren.
Syntes og vi er litt tynne i angrep med to stk ut og en inn. Det må jo ha vært en plan for Karlsbakk og det "hullet" bør tettes.

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

Nevi skrev: ons feb 01, 2023 11:49 pm
Bilvrag skrev: ons feb 01, 2023 11:44 pm Joe Bell på vandring blant Vikinger

Sikkert samme fly fra Køben, men noe dugg på mølla for dem som ønsker Bell tilbake.
Samme fly ja.

I flyet var både Nevland og sportsdirektøren i Brøndby. Så muligheten for å komme tettere på hverandre er i hvert fall tilstede.

Hadde vært en drøm å fått Bell tilbake igjen. Men det blir nok bare med drømmen tenker jeg.

Blir tre spennende kamper der nede. Første kamp er mot Halmstad fredag kl 17.
Jeg husker da det ble gjort et slags forsøk på å få til en skandinavisk turnering, Royal League. Det gikk jo som det gikk, men jeg var en av dem som i utgangspunktet var veldig positiv til en slik turnering. Det er litt artigere å vinne, og litt vondere å tape mot svenskene og danskene, enn noe ymse fra øst-europa eller statene. Jeg synes vi har fått kul motstand i Portugal, og Halmstad er jo første lag ut.

Svenskene havnet på andreplass i Superettan i fjor, seks poeng bak Brommapojkarna. Rykket derfor opp og skal spille i øverste divisjon i år. Vi har noen legender til felles med Halmstad i Turbo og Hodgson. Tre litt mindre legender har også vært i begge klubber; Patrik Ingelsten, Pep Clotet og Tom Prahl. Sist vi møtte Halmstad vant vi 2-1 i 2011 i Sørlandshallen. Jeg regner med svenskene fremdeles er pottesure etter det tapet, og at de er supertaggad for å endelig få revansj, 12 år etter.

Morten Jensen melder at Viking skal stramme inn litt, og at de på denne leiren skal begynne å drille inn en førsteellever. Det var artig i Sandnes og jeg gleder meg faktisk litt til kampene mot Halmstad, Brøndby og FCK. Kanskje spesielt til kampen mot Brøndby.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Morten Jensen melder at Viking skal stramme inn litt, og at de på denne leiren skal begynne å drille inn en førsteellever. Det var artig i Sandnes og jeg gleder meg faktisk litt til kampene mot Halmstad, Brøndby og FCK. Kanskje spesielt til kampen mot Brøndby.
Blir veldig spennende å se Viking mot god motstand selvom det er tidlig.

Må si jeg er veldig spent og usikker på årets Viking lag.

På keeperplass har vi en med et høyt potensiale, men som alt for sjelden har vært matchvinner i eliteserien. Kan han ta steg?
Forsvaret er den lagdelen jeg er mest trygg på. Forutsatt at Jost er en forsterkning og Bjørshol finner tilbake til sitt beste har vi en meget god firer og også grei dekning.

Midtbanen er jeg meget usikker på. Håper det kommer inn noen alternativer her. Er usikker på om vi har både ankeret med kreative evner og hvorvidt vi har spillere med mange målpoeng fra midten.

Angrepsrekken er det også knyttet en del usikkerhet rundt. Om vi spiller fast i en formasjon og med mer fast lag tror jeg det alene vil være en forsterkning. Likevel er jeg usikker på hvor sterkt angrepet vårt er. Daggi virker lovende, men fortsatt usikkert hvor god han er i eliteseriemålestokk og bak ham har vi ikke mange "super" spisser. Tripic er jeg usikker på. Har HNilsen rett i at han har passert toppen eller vil vi få se en Tripic av god gammel klasse? Bak ham litt mer usikre kort.
På høyresiden har vi mange alternativer, men ikke noe klart førstevalg. Ingen av alternativene der har vel heller noe veldig med fart eller "ekstreme" evner i å passere motstandere. Er vel mer kombinasjonsspillere? Svendsen, Sandberg og Kabran har jo alle potensiale, men vil en av dem virkelig ta steget og gjøre seg til et udsikutabelt førstevalg? Usikker.

Personlig er jeg veldig fan av mye fart en en 3er på topp. Vet ikke hvor rask Daggien er, men tror ikke vi har noen med ekstrem fart? Er vel også kun Tripic på sitt beste som er veldig god 1 mot 1?

Vi har en OK stall, men litt usikker på om vi har X faktoren. Og vi er veldig avhengig av at mange løfter seg flere hakk fra i fjor.

Aner egentlig ikke hva vi kan forvente av Viking i år. Tror ikke vi havner i nedrykkskamp, men kan bli alt fra 3 til 13 plass. Skal ha enormt med flyt for å ta en 3 plass, men selvom mange nevner RBK som en gullkandidat så ser de for meg foreløpig ikke så mye sterkere ut enn lag vi skal kunne kjempe med. Molde og Glimt er for meg i en særklasse.
3 plassen tror jeg står mellom flere lag hvor Viking i beste fall er en svak outsider. Skal en være realistisk per nå ser jeg for meg VIF, RBK og LSK kjemper om den siste "pallplassen". Så vil det somregel komme en overaskelse som vi kan håpe er oss.
Sist redigert av Fotballidiot den tor feb 02, 2023 11:17 am, redigert 1 gang totalt.

tokk

Legg inn av tokk »

Spennende å se mot de danske lagene, de er vel midt i sesong?

Jesman

Legg inn av Jesman »

Fotballidiot skrev: tor feb 02, 2023 11:01 am
Morten Jensen melder at Viking skal stramme inn litt, og at de på denne leiren skal begynne å drille inn en førsteellever. Det var artig i Sandnes og jeg gleder meg faktisk litt til kampene mot Halmstad, Brøndby og FCK. Kanskje spesielt til kampen mot Brøndby.
Blir veldig spennende å se Viking mot god motstand selvom det er tidlig.

Må si jeg er veldig spent og usikker på årets Viking lag.

På keeperplass har vi en med et høyt potensiale, men som alt for sjelden har vært matchvinner i eliteserien. Kan han ta steg?
Forsvaret er den lagdelen jeg er mest trygg på. Forutsatt at Jost er en forsterkning og Bjørshol finner tilbake til sitt beste har vi en meget god firer og også grei dekning.

Midtbanen er jeg meget usikker på. Håper det kommer inn noen alternativer her. Er usikker på om vi har både ankeret med kreative evner og hvorvidt vi har spillere med mange målpoeng fra midten.

Angrepsrekken er det også knyttet en del usikkerhet rundt. Om vi spiller fast i en formasjon og med mer fast lag tror jeg det alene vil være en forsterkning. Likevel er jeg usikker på hvor sterkt angrepet vårt er. Daggi virker lovende, men fortsatt usikkert hvor god han er i eliteseriemålestokk og bak ham har vi ikke mange "super" spisser. Tripic er jeg usikker på. Har HNilsen rett i at han har passert toppen eller vil vi få se en Tripic av god gammel klasse? Bak ham litt mer usikre kort.
På høyresiden har vi mange alternativer, men ikke noe klart førstevalg. Ingen av alternativene der har vel heller noe veldig med fart eller "ekstreme" evner i å passere motstandere. Er vel mer kombinasjonsspillere? Svendsen, Sandberg og Kabran har jo alle potensiale, men vil noe av dem virkelig ta steget og gjøre seg til et udsikutabelt førstevalg? Usikker.

Personlig er jeg veldig fan av mye fart en en 3er på topp. Vet ikke hvor rask Daggien er, men tror ikke vi har noen med ekstrem fart? Er vel også kun Tripic på sitt beste som er veldig god 1 mot 1?

Vi har en OK stall, men litt usikker på om vi har X faktoren. Og vi er veldig avhengig av at mange løfter seg flere hakk fra i fjor.

Aner egentlig ikke hva vi kan forvente av Viking i år. Tror ikke vi havner i nedrykkskamp, men kan bli alt fra 3 til 13 plass. Skal ha enormt med flyt for å ta en 3 plass, men selvom mange nevner RBK som en gullkandidat så ser de for meg foreløpig ikke så mye sterkere ut enn lag vi skal kunne kjempe med. Molde og Glimt er for meg i en særklasse.
3 plassen tror jeg står mellom flere lag hvor Viking i beste fall er en svak outsider. Skal en være realistisk per nå ser jeg for meg VIF, RBK og LSK kjemper om den siste "pallplassen". Så vil det somregel komme en overaskelse som vi kan håpe er oss.
Brann er på opptur etter å ha cruiset gjennom OBOS. Det kan gi en meget hyggelig førstesesong tilbake i Eliteserien, selv om laget ikke ser all verdens ut på papiret. De har en del typer som er blitt litt eldre og modnet i OBOS, ikke helt ulikt oss selv med Bjarne. Jeg tror Brann blir topp 6. Vålerengen og Lillestrøm er jeg ikke like sikker på. Ikke oss heller.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Brann er på opptur etter å ha cruiset gjennom OBOS. Det kan gi en meget hyggelig førstesesong tilbake i Eliteserien, selv om laget ikke ser all verdens ut på papiret. De har en del typer som er blitt litt eldre og modnet i OBOS, ikke helt ulikt oss selv med Bjarne. Jeg tror Brann blir topp 6. Vålerengen og Lillestrøm er jeg ikke like sikker på. Ikke oss heller.
Jeg er ikke sikker på noe, heller ikke Brann :-)

Aalesund cruiset gjennom OBOS ligaen 2019. De tok kun 2 poeng færre enn Brann tok i 2022. Året etter tok de 11 poeng i eliteserien.

OBOS i 2022 var i mine øyne også veldig svak hvor ingen andre lag var stabilt gode. De spillerne som dominerte for Brann har mange delvis falt igjennom i eliteserien tidligere.

Nå tror jeg ikke Brann tar en Aafk, men er usikker på hvor gode de er.

Det eneste jeg er rimelig sikker på foran eliteserien 2023 er at Molde og Glimt kjemper helt i toppen. Resten er jeg usikker på. Om Brann kommer foran eller bak Viking aner jeg ikke.
Samtidig er det nesten 2 måneder igjen av overgangsvinduet så mye kan skje.

kaffi

Legg inn av kaffi »

Ziggi76 skrev: ons feb 01, 2023 11:14 pm
Vikingen skrev: ons feb 01, 2023 9:40 pm Synes Iversen drar noen interessante slutninger her:

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... ilfeldige/

Så er det selvsagt lett å si at vi må treffe bedre på de vi henter fra utlandet. Mitt inntrykk er at vi stort sett har truffet greit. Men vi må alltid tenke hvem av våre lokale som kan være den neste eksporten. Det er de spillerne vi lager selv vi tjener mest penger på.

Jeg synes HNT har sett sylskarp ut i de to treningskampene så langt. Mye nærmere 2021- enn 2022-versjonen. Blir spennende å se hva han får til i år. Det samme med Haugen. Auklend vet jeg ikke hva jeg skal forvente av.
Iversen skriver som vanlig svært fornuftig.
Enkelt å skrive analyser med fasit for hånd :) Om det var Viking som hadde hentet Datro Fofana eller Gift Orban fra Afrika, kunne man enkelt argumentert for hvor genialt det var å hente store, uoppdagede afrikanske talenter. At de "sto i veien" for lokale talenter hadde ikke vært et tema. Om det var Viking som hadde hentet Zafeiris fra Grorud, Ogbu fra Sogndal eller Mvuka fra Åsane kunne man argumentert for hvor riktig det var å hente talentfulle ikke-lokale spillere fra andre norske klubber - selv om de hadde gjort veien litt vanskeligere for lokale unggutter. Casper Tengstedt hadde sannsynligvis ikke vært et feilkjøp selv om man allerede hadde en ung spiss i Daniel Karlsbakk og en relativt ung spiss i Mai Traore. Og slik kan man fortsette. Troppsammensetning er en dynamisk greie. Om Viking gir mindre spilletid til unge, lokale spillere betyr ikke det nødvendigvis at Viking har endret strategi, som Torsteinbø antyder. Det kan like gjerne skyldes en dupp i det lokale talenttilfanget og/eller at Vikings sportslige ambisjoner er høyere nå enn for fem år siden? Sånn rent generelt vil jeg tro det er ganske mye enklere å etterleve BBs lokal-strategi i Obos enn i en Eliteserie-klubb med medaljeambisjoner.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Da ser det ut som om de siste detaljer vedrørende Yazbek er klart og at han blir presentert i morgen.
Blir ikke med i Portugal, men skal være med på siste treningsleir.

https://www.aftenbladet.no/sport/i/rldR ... anespiller
Yazbek vil slutte seg til Viking etter at laget kommer hjem fra Algarve. Han blir med til Marbella som blir Vikings siste treningsleir om snaue tre uker.

Ziggi76

Legg inn av Ziggi76 »

kaffi skrev: tor feb 02, 2023 11:51 am
Ziggi76 skrev: ons feb 01, 2023 11:14 pm
Vikingen skrev: ons feb 01, 2023 9:40 pm Synes Iversen drar noen interessante slutninger her:

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... ilfeldige/

Så er det selvsagt lett å si at vi må treffe bedre på de vi henter fra utlandet. Mitt inntrykk er at vi stort sett har truffet greit. Men vi må alltid tenke hvem av våre lokale som kan være den neste eksporten. Det er de spillerne vi lager selv vi tjener mest penger på.

Jeg synes HNT har sett sylskarp ut i de to treningskampene så langt. Mye nærmere 2021- enn 2022-versjonen. Blir spennende å se hva han får til i år. Det samme med Haugen. Auklend vet jeg ikke hva jeg skal forvente av.
Iversen skriver som vanlig svært fornuftig.
Enkelt å skrive analyser med fasit for hånd :) Om det var Viking som hadde hentet Datro Fofana eller Gift Orban fra Afrika, kunne man enkelt argumentert for hvor genialt det var å hente store, uoppdagede afrikanske talenter. At de "sto i veien" for lokale talenter hadde ikke vært et tema. Om det var Viking som hadde hentet Zafeiris fra Grorud, Ogbu fra Sogndal eller Mvuka fra Åsane kunne man argumentert for hvor riktig det var å hente talentfulle ikke-lokale spillere fra andre norske klubber - selv om de hadde gjort veien litt vanskeligere for lokale unggutter. Casper Tengstedt hadde sannsynligvis ikke vært et feilkjøp selv om man allerede hadde en ung spiss i Daniel Karlsbakk og en relativt ung spiss i Mai Traore. Og slik kan man fortsette. Troppsammensetning er en dynamisk greie. Om Viking gir mindre spilletid til unge, lokale spillere betyr ikke det nødvendigvis at Viking har endret strategi, som Torsteinbø antyder. Det kan like gjerne skyldes en dupp i det lokale talenttilfanget og/eller at Vikings sportslige ambisjoner er høyere nå enn for fem år siden? Sånn rent generelt vil jeg tro det er ganske mye enklere å etterleve BBs lokal-strategi i Obos enn i en Eliteserie-klubb med medaljeambisjoner.
Enig, men viking må aldri glemme hvor mye penger de satser på eget akademi. Denne satsingen krever at vedkommende som enhver tid er trener/manager for laget passer på å fase inn spillere fra akademiet jevnlig. Det må gjøres plass til disse spillerne og Vikings sportsdirektør må gjennom innkjøpspolitikken være bevisst på å ikke gjøre veien for lang for spillerne fra eget akademi. Kartum og diverse andre det har blitt pratet om har i hvert fall fått meg til å tvile på Vikings overordnede plan.

Blirdetgull?

Legg inn av Blirdetgull? »

Penger inn:
Julian Ryerson: 5-8m
Berisha: 1-1,5m
Karlsbakk: 27-32m
Zymer: 10m overgang 50% av 5% i utdanningskomp : 250k
= min 33 250 000 - max 41 750 000

Ut:
Dagger: 8m
Jost: 2m
Yazbek?
Spiss nr.2?
Høyrekant?

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

kaffi skrev: tor feb 02, 2023 11:51 am
Ziggi76 skrev: ons feb 01, 2023 11:14 pm
Vikingen skrev: ons feb 01, 2023 9:40 pm Synes Iversen drar noen interessante slutninger her:

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... ilfeldige/

Så er det selvsagt lett å si at vi må treffe bedre på de vi henter fra utlandet. Mitt inntrykk er at vi stort sett har truffet greit. Men vi må alltid tenke hvem av våre lokale som kan være den neste eksporten. Det er de spillerne vi lager selv vi tjener mest penger på.

Jeg synes HNT har sett sylskarp ut i de to treningskampene så langt. Mye nærmere 2021- enn 2022-versjonen. Blir spennende å se hva han får til i år. Det samme med Haugen. Auklend vet jeg ikke hva jeg skal forvente av.
Iversen skriver som vanlig svært fornuftig.
Enkelt å skrive analyser med fasit for hånd :) Om det var Viking som hadde hentet Datro Fofana eller Gift Orban fra Afrika, kunne man enkelt argumentert for hvor genialt det var å hente store, uoppdagede afrikanske talenter. At de "sto i veien" for lokale talenter hadde ikke vært et tema. Om det var Viking som hadde hentet Zafeiris fra Grorud, Ogbu fra Sogndal eller Mvuka fra Åsane kunne man argumentert for hvor riktig det var å hente talentfulle ikke-lokale spillere fra andre norske klubber - selv om de hadde gjort veien litt vanskeligere for lokale unggutter. Casper Tengstedt hadde sannsynligvis ikke vært et feilkjøp selv om man allerede hadde en ung spiss i Daniel Karlsbakk og en relativt ung spiss i Mai Traore. Og slik kan man fortsette. Troppsammensetning er en dynamisk greie. Om Viking gir mindre spilletid til unge, lokale spillere betyr ikke det nødvendigvis at Viking har endret strategi, som Torsteinbø antyder. Det kan like gjerne skyldes en dupp i det lokale talenttilfanget og/eller at Vikings sportslige ambisjoner er høyere nå enn for fem år siden? Sånn rent generelt vil jeg tro det er ganske mye enklere å etterleve BBs lokal-strategi i Obos enn i en Eliteserie-klubb med medaljeambisjoner.
Enig her. Samtidig har vi for mange utlendinger nå synes jeg.
De som kommer må enten være bankers på laget og heve laget eller store talenter. Vi har for mange som ikke er i disse kategoriene.

Diop, Kabran, Pattynama og Mai Traore som reiste er pr dags dato ikke gode nok. Vi kan finne norske spillere som gjør samme jobb
Brekalo, Stensness, Gunnarsson og D'Agostino er vel bankers pr dags dato
Nye venstrebacken og midtbanespilleren bør gå rett inn på laget. Men begge disse er også unge og kan utvikle seg.

Det har ikke vært gjort god nok jobb de 2 siste åra. Vært for fristet til å se til utlandet istedet for i egne rekker.

Iversen har mange gode poeng. Vi må ikke glemme grunnlaget. Viking må evne å se hele bildet og ikke sperre for utviklingen til egen spiller med å hente en middels utlending. De bør heller ikke stenge utviklingsmuligheten til en ung spiller med å hente en utlending, som de gjorde med Karlsbakk. Karlsbakk måtte enten satses på eller selges. Heldigvis kom det bud.

Viking har ennå et stykke å gå på når det kommer til å tenke på hele bildet. Jeg sliter med å se planen. For hvordan de vil bygge opp laget. De virker å sette taktikk etter hvilke spillere de får tak i. Istedet for å hente spillere som passer måten å spille på.

Nå er de litt på gang med å hente spillere som passer spillestil i vinter. Det liker jeg veldig godt. Men dette har de ikke tenkt mye på siden de tok over ansvaret.

Samme hvor talentfull du er, så må du ha et lag som fungerer for at du skal kunne skinne. Så ingen garanti for at Tengstedt hadde vært en suksess i Viking slik laget framsto ifjor. Det å ha et maskineri som fungerer, som Glimt har, gjør at spillere blomstrer og blir attraktive. Samme om de er fra Buøy eller Nigeria. Det er den viktigste årsaken til at spillere blir attraktive og selges.

AllElite

Legg inn av AllElite »

Får vi Heggheim, Sebulonsen eller Bell inn så hadde det vært 10/10 vindu for min del.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

AllElite skrev: tor feb 02, 2023 4:36 pm Får vi Heggheim, Sebulonsen eller Bell inn så hadde det vært 10/10 vindu for min del.
Vi trenger ikke Heggheim før Brekalo blir solgt. Bell og Sebulonsen hadde gått rett inn på laget og styrket oss. Det at Bell ikke er solgt kan kanskje gjøre at vi har en mulighet. Mange land som ikke kan kjøpe spillere nå. Brøndby forsterker og forsterker.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Det er først og fremst midtbanen jeg er skeptisk og usikker på.

Solbakken ikke i nærheten av Bell nivå. Kan han heve seg eller blir han indreløper/innbytter?
Løkberg er gull å ha. Men optimalt sett så kan vi ha bedre spillere. Men utrolig god å ha som innbytter og starter. Men ser ikke for meg at han bør starte mer enn ca halvparten av kampene.
HNT hvis han gjør som han viste mot Sandnes Ulf, så er han vår eneste bankers på midtbanen
Yazbak fra Australia ser jeg for meg vil utfylle Løkberg første sesong. De 2 starter halvparten av kampene hver. Vet jo ikke hvor god han er. Men pr dags dato tror jeg det er det vi kan forvente.
Sødal har jeg ikke troen på vil være en fast starter for Viking
Sondre Auklend er et stort spørsmålstegn
Det er også Kvia-Egeskog
Så har vi de Lanlay som ikke passer noen steder. Men som var best som sentral på midten ifjor.

Yazbak/Løkberg på ene indreløper plassen
HNT på andre indreløper rollen
Solbakken og de Lanlay som anker.

Bør vi ikke hente en spiller til inn her? En med kvalitet? Eller er Yazbak så god at han går rett inn på laget? Da ser ting mye bedre ut med engang. Men den sentrale rollen på midten, den er jeg usikker på. Veldig usikker på.

AllElite

Legg inn av AllElite »

TAdams6 skrev: tor feb 02, 2023 4:41 pm
AllElite skrev: tor feb 02, 2023 4:36 pm Får vi Heggheim, Sebulonsen eller Bell inn så hadde det vært 10/10 vindu for min del.
Vi trenger ikke Heggheim før Brekalo blir solgt. Bell og Sebulonsen hadde gått rett inn på laget og styrket oss. Det at Bell ikke er solgt kan kanskje gjøre at vi har en mulighet. Mange land som ikke kan kjøpe spillere nå. Brøndby forsterker og forsterker.
Pre-signere da, vi vet at Brekalo blir solgt før eller siden. Greit å være i forkant så vi slipper en ny Berisha-situasjon. Men den av de 3 nevnte som jeg ønsker minst. Akkurat nå ligger de, Aab og Midtjylland til å få nedrykksrunde. Det er ganske rart og uhørt for så store klubber.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

AllElite skrev: tor feb 02, 2023 5:08 pm
TAdams6 skrev: tor feb 02, 2023 4:41 pm
AllElite skrev: tor feb 02, 2023 4:36 pm Får vi Heggheim, Sebulonsen eller Bell inn så hadde det vært 10/10 vindu for min del.
Vi trenger ikke Heggheim før Brekalo blir solgt. Bell og Sebulonsen hadde gått rett inn på laget og styrket oss. Det at Bell ikke er solgt kan kanskje gjøre at vi har en mulighet. Mange land som ikke kan kjøpe spillere nå. Brøndby forsterker og forsterker.
Pre-signere da, vi vet at Brekalo blir solgt før eller siden. Greit å være i forkant så vi slipper en ny Berisha-situasjon. Men den av de 3 nevnte som jeg ønsker minst. Akkurat nå ligger de, Aab og Midtjylland til å få nedrykksrunde. Det er ganske rart og uhørt for så store klubber.
Det er jevnt i Danmark. Men Aalborg ser litt sjanseløse ut. Brøndby så langt nede er krise. Men kun 1 tap siste 10 kampene selv om de fleste andre har endt uavgjort. Brøndby er merkelige. Henter spiller på spiller på spiller på spiller. De som hentes får ikke mange kampene før ny konkurrent hentes inn. Er jo dømt til å mislykkes slik de holder på. Men mye kvalitet i den klubben som ikke får spille. Så Viking bør være våkne.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Der har Viking bekreftet Yazbek som ny Viking spiller


Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Hva vil dere ha som nestemann inn?

Kartum som indreløper?
Ny høyrekant?
Ny spiss og la Kabran være ving?
Nytt midtbane anker?

Jeg er veldig usikker. Den plassen jeg synes vi bør forsterke er sentrale plassen på midten. Plassen til Solbakken. Jeg synes det er vår svakeste posisjon akkurat nå. Så har jeg spiss som nr 2 på lista.

Hva tenker dere?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»