Viking FK

Svar
Blirdetgull?

Re: Viking FK

Legg inn av Blirdetgull? »

tokk skrev: tor mar 30, 2023 1:35 pm RBK med bud på Agon Sadiku, fra Honka, er ikke det en av spissene vi så på tidligere?
Stemmer!

kaffi

Legg inn av kaffi »

Dr. Peauskeegg skrev: tor mar 30, 2023 11:01 am For eit jævla hønsehus desse fem fjøra har blitt til. Når Tripic, etter ei oppkøyring med masse drilling av 4-3-3, seier at laget ikkje hadde terpa 3-5-2 på månadsvis, så skal ein vera bra bokstavkjeks for å ikkje forstå kva han meinte. Nokre skarve 3-5-2-økter siste veka før ein kamp forandrar ikkje på at laget er mest drilla i 4-3-3 no. Det var det sentrale poenget.

At verken trenarane eller podkastvertane forstår det, men i staden begynner å kverna på kor "emosjonell" Tripic er, og at dei reint bokstavleg kunne seia at dei jo hadde trent 3-5-2 siste veka, er heilt uforståeleg. Eg gleder meg til å sjå neste intervju, når Løkberg uttaler i eit pauseintervju at laget ikkje har skåra på hjørnespark "på hundre år". Då blir det kritiske spørsmål i avisene og fanpoddane om alle cornermåla i perioden 1923–2022, og lange diskusjonar her inne om kva som kan vere grunnen til slike uriktige uttaler frå Løkberg.
Det er jo ikke sannhetsgehalten eller spissformuleringene i uttalelsene fra Tripic som har fått folk til å stille spørsmål, men om uttalelsene hans etter kampen kan tolkes som kritikk av trenernes sagnomsuste "vingling". Uttalelsene hans var i alle fall olje på kjettingen for alle som mener at Viking-spillere er spesielt hjelpeløse og ikke kan se ut som et fotballag i andre formasjoner enn 4-3-3.

tokk

Legg inn av tokk »

Solbakken fort lenge ute med ankelskade.

Øker vel sannsynligheten for birkir

Ziggi76

Legg inn av Ziggi76 »

kaffi skrev: tor mar 30, 2023 3:14 pm
Dr. Peauskeegg skrev: tor mar 30, 2023 11:01 am For eit jævla hønsehus desse fem fjøra har blitt til. Når Tripic, etter ei oppkøyring med masse drilling av 4-3-3, seier at laget ikkje hadde terpa 3-5-2 på månadsvis, så skal ein vera bra bokstavkjeks for å ikkje forstå kva han meinte. Nokre skarve 3-5-2-økter siste veka før ein kamp forandrar ikkje på at laget er mest drilla i 4-3-3 no. Det var det sentrale poenget.

At verken trenarane eller podkastvertane forstår det, men i staden begynner å kverna på kor "emosjonell" Tripic er, og at dei reint bokstavleg kunne seia at dei jo hadde trent 3-5-2 siste veka, er heilt uforståeleg. Eg gleder meg til å sjå neste intervju, når Løkberg uttaler i eit pauseintervju at laget ikkje har skåra på hjørnespark "på hundre år". Då blir det kritiske spørsmål i avisene og fanpoddane om alle cornermåla i perioden 1923–2022, og lange diskusjonar her inne om kva som kan vere grunnen til slike uriktige uttaler frå Løkberg.
Det er jo ikke sannhetsgehalten eller spissformuleringene i uttalelsene fra Tripic som har fått folk til å stille spørsmål, men om uttalelsene hans etter kampen kan tolkes som kritikk av trenernes sagnomsuste "vingling". Uttalelsene hans var i alle fall olje på kjettingen for alle som mener at Viking-spillere er spesielt hjelpeløse og ikke kan se ut som et fotballag i andre formasjoner enn 4-3-3.
Jeg tror svært få kjenner seg igjen i utsagnet «… viking-spillere er spesielt hjelpeløse og ikke kan se ut som et fotballag i andre formasjoner enn 4-3-3.» Trenerne har imidlertid fått fortjent kritikk fordi de la om til 5-3-2 mot Glimt uten å ha øvet på formasjonen i en eneste kamp etter sesongen i fjor.

Signalene fra spillerne har vært at «laget mistet seg selv» og ikke lenger kjente samme trygghet i den tidligere så velkjente 4-3-3 formasjonen. Dette lovet Batty/Jensen at de skulle endre på, så sjokket var passe stort da de plutselig la om til 3-5-2 etter å ha øvet på formasjonen på 2-3 treninger før kamp. Kritikken av dette valget var svært naturlig og til og med den ene av trenerne var tydelig på at de bommet i både formasjonsvalg og bytter i løpet av kampen. Jeg har veldig sansen for Battys åpenhet og direkte stil. Han gir gode og ærlige svar på vanskelige spørsmål. For Jensen sitter det noe lengre inne å innrømme feilvalg, men jeg opplever at han også er bestemt på at de primært skal dyrke en fast spillestil.

Formasjonen 5-3-2/3-5-2 er ikke et stort problem i seg selv til tross for at det ofte blir kjedelig og defensiv fotball med denne formasjonen. Problemet er at man skal ha ekstremt bra taktisk skolerte spillere dersom man Stadig skal veksle mellom 4-3-3 og 3-5-2. Antall baklengs hos viking i sistnevnte formasjon viser egentlig ganske greit at Vikings spillere har slitt med vekslingen.

Ziggi76

Legg inn av Ziggi76 »

Dersom Birkir er omtrent like god nå som for et par sesonger siden så forsterker han laget. Er fysikken god nok så har jeg stor tro på at han snart spiller seg fast inn i Solbakken-rollen.

Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

Er så lei av at alle skal "kjenne" på noe, i hockey spiller de sluttspill med brukne fingre og andre skader, hva er det som gjør at fotball spillerne er så pinglete i forhold?

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Har hørt podcasten med Jensen og Aarsheim nå.
Jeg synes de kommer bra fra det. Ikke noe spesielt å arrestere de på.
Jensen og Aarsheim er forskjellige. Jensen er frampå stolsetet og snakker mye og fort. Aarsheim er mer avbalansert.
Men selv om det er mer behagelig å høre på Aarsheim, så skal vi ikke bruke personligheten og måte å snakke på for å kritisere det de sier. For de sier mye fornuftig.

Nå er det bare å støtte trenerne, spillerne og laget. Gi gass og håpe på en god start oppe i Trondheim og at vi får en god sesong. Jeg ønsker virkelig at de lykkes og at vi har denne trenerduoen i lang tid.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Ikke fått med meg at overgangsvinduet stenger imorgen. Får vi 2 nye spillere inn dørene innen vinduet stenger?


Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

tokk skrev: tor mar 30, 2023 3:39 pm Solbakken fort lenge ute med ankelskade.

Øker vel sannsynligheten for birkir
Håper ikke han er lenge ute. Vi trenger alle mann når sesongen starter.
De som sliter med ting nå, Solbakken, Gunnarsson, Bjørshol, Stensness, de Lanlay, Kvia-Egeskog

Sandberg som meide ned Solbakken tilbake fra skade og Austbø tilbake fra landslagsoppdrag og på trening igjen imorgen.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

TAdams6 skrev: tor mar 30, 2023 5:09 pm Har hørt podcasten med Jensen og Aarsheim nå.
Jeg synes de kommer bra fra det. Ikke noe spesielt å arrestere de på.
Jensen og Aarsheim er forskjellige. Jensen er frampå stolsetet og snakker mye og fort. Aarsheim er mer avbalansert.
Men selv om det er mer behagelig å høre på Aarsheim, så skal vi ikke bruke personligheten og måte å snakke på for å kritisere det de sier. For de sier mye fornuftig.

Nå er det bare å støtte trenerne, spillerne og laget. Gi gass og håpe på en god start oppe i Trondheim og at vi får en god sesong. Jeg ønsker virkelig at de lykkes og at vi har denne trenerduoen i lang tid.
Synes Jensen er mer behagelig å høre på enn Aarsheim. Aarsheim høres noen ganger ut som Bøgvall Kai.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

HNilsen skrev: tor mar 30, 2023 6:16 pm
TAdams6 skrev: tor mar 30, 2023 5:09 pm Har hørt podcasten med Jensen og Aarsheim nå.
Jeg synes de kommer bra fra det. Ikke noe spesielt å arrestere de på.
Jensen og Aarsheim er forskjellige. Jensen er frampå stolsetet og snakker mye og fort. Aarsheim er mer avbalansert.
Men selv om det er mer behagelig å høre på Aarsheim, så skal vi ikke bruke personligheten og måte å snakke på for å kritisere det de sier. For de sier mye fornuftig.

Nå er det bare å støtte trenerne, spillerne og laget. Gi gass og håpe på en god start oppe i Trondheim og at vi får en god sesong. Jeg ønsker virkelig at de lykkes og at vi har denne trenerduoen i lang tid.
Synes Jensen er mer behagelig å høre på enn Aarsheim. Aarsheim høres noen ganger ut som Bøgvall Kai.
Synes begge er helt greie. Synes ofte Aarsheim er mer ullen i svarene, mens Jensen er mer direkte.
Jensen kan da fort få enkelte mot seg fordi han står for sine meninger. Kanskje litt for lite ydmyk noen ganger?

Synes heller ikke det er mye å ta dem på i podden, men de må bevise gjennom resultater.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Fotballidiot skrev: tor mar 30, 2023 6:28 pm
HNilsen skrev: tor mar 30, 2023 6:16 pm
TAdams6 skrev: tor mar 30, 2023 5:09 pm Har hørt podcasten med Jensen og Aarsheim nå.
Jeg synes de kommer bra fra det. Ikke noe spesielt å arrestere de på.
Jensen og Aarsheim er forskjellige. Jensen er frampå stolsetet og snakker mye og fort. Aarsheim er mer avbalansert.
Men selv om det er mer behagelig å høre på Aarsheim, så skal vi ikke bruke personligheten og måte å snakke på for å kritisere det de sier. For de sier mye fornuftig.

Nå er det bare å støtte trenerne, spillerne og laget. Gi gass og håpe på en god start oppe i Trondheim og at vi får en god sesong. Jeg ønsker virkelig at de lykkes og at vi har denne trenerduoen i lang tid.
Synes Jensen er mer behagelig å høre på enn Aarsheim. Aarsheim høres noen ganger ut som Bøgvall Kai.
Synes begge er helt greie. Synes ofte Aarsheim er mer ullen i svarene, mens Jensen er mer direkte.
Jensen kan da fort få enkelte mot seg fordi han står for sine meninger. Kanskje litt for lite ydmyk noen ganger?

Synes heller ikke det er mye å ta dem på i podden, men de må bevise gjennom resultater.
Jeg kan så klart ikke holde mot Aarsheim måten han snakker på. Bare en liten humoristisk observasjon. Har alltid «holdt med» dem begge her inne, men er blitt mer usikker etter forrige kamp.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Madlaveien skrev: tor mar 30, 2023 4:12 pm Er så lei av at alle skal "kjenne" på noe, i hockey spiller de sluttspill med brukne fingre og andre skader, hva er det som gjør at fotball spillerne er så pinglete i forhold?
Nå er det mange forskjeller som delvis kan forklare det. Så finnes det også eksempler på fotballspillere som har spilt med brudd.

I Hockey er byttene veldig mye kortere og man er så full av adrenalin når man er innpå grunnet høy intensitet.
Man kan gå i garderoben å få behandling eller på benken jevnlig.
Man spiller med beskyttelse på det meste av kroppen.
Spilletiden er vel for de fleste spillere langt under 20 minutt per kamp.

I fotball kan man ikke gå inn og ut og det er begrenset antall bytter, man er enten med eller ikke.
Man kan ikke bytte inn og ut etter hvordan man føler seg.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

tokk skrev: tor mar 30, 2023 3:39 pm Øker vel sannsynligheten for birkir
Jeg har forstått det slik at Birkir blir klar dersom han og krim-Jim klarer å få ham ut av kontrakten med den tyrkiske klubben innen utløpet av morgendagen. Det står altså ikke på Vikings eller Birkirs vilje. En skade på Solbakken spiller i så måte liten rolle, annet enn at Birkir kanskje ser muligheten for mer regelmessig spilletid.

I Vikingpodden sa Batty/Jensen at Sødal var Solbakken nærmeste utfordrer, men at De Lanlay og Løkberg også kunne bekle rollen. Jeg har litt vanskelig for å tro at de ville stilt med Sødal fra start dersom Solbakken var ute med en lengre skade og Birkir ikke tilfeldigvis var aktuell.

Batty var forøvrig også veldig klar på at Birkir nå var en «6’er» som spillertype, men også kunne spille høyre kant.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Vikingen skrev: tor mar 30, 2023 8:08 pm
tokk skrev: tor mar 30, 2023 3:39 pm Øker vel sannsynligheten for birkir
Jeg har forstått det slik at Birkir blir klar dersom han og krim-Jim klarer å få ham ut av kontrakten med den tyrkiske klubben innen utløpet av morgendagen. Det står altså ikke på Vikings eller Birkirs vilje. En skade på Solbakken spiller i så måte liten rolle, annet enn at Birkir kanskje ser muligheten for mer regelmessig spilletid.

I Vikingpodden sa Batty/Jensen at Sødal var Solbakken nærmeste utfordrer, men at De Lanlay og Løkberg også kunne bekle rollen. Jeg har litt vanskelig for å tro at de ville stilt med Sødal fra start dersom Solbakken var ute med en lengre skade og Birkir ikke tilfeldigvis var aktuell.

Batty var forøvrig også veldig klar på at Birkir nå var en «6’er» som spillertype, men også kunne spille høyre kant.
Egentlig rart å tenke på Birkir som høyrekant. Han var en klassisk indreløper. En Leo type. Boks til boks med pondus inne i 16-meteren.
Men 6'er nå sies det. Har ikke sett han spille på enormt lenge. Birkir har vel satt ny rekord for Island i antall landskamper. Mener jeg leste det.

Med Solbakken ute trengs det en spiller til inn. Sødal og Birkir. Yazbek kan også spille der. Men har inntrykk av at de ønsker at han skal spille indreløper.

Nevi

Legg inn av Nevi »

TAdams6 skrev: tor mar 30, 2023 8:44 pm
Vikingen skrev: tor mar 30, 2023 8:08 pm
tokk skrev: tor mar 30, 2023 3:39 pm Øker vel sannsynligheten for birkir
Jeg har forstått det slik at Birkir blir klar dersom han og krim-Jim klarer å få ham ut av kontrakten med den tyrkiske klubben innen utløpet av morgendagen. Det står altså ikke på Vikings eller Birkirs vilje. En skade på Solbakken spiller i så måte liten rolle, annet enn at Birkir kanskje ser muligheten for mer regelmessig spilletid.

I Vikingpodden sa Batty/Jensen at Sødal var Solbakken nærmeste utfordrer, men at De Lanlay og Løkberg også kunne bekle rollen. Jeg har litt vanskelig for å tro at de ville stilt med Sødal fra start dersom Solbakken var ute med en lengre skade og Birkir ikke tilfeldigvis var aktuell.

Batty var forøvrig også veldig klar på at Birkir nå var en «6’er» som spillertype, men også kunne spille høyre kant.
Egentlig rart å tenke på Birkir som høyrekant. Han var en klassisk indreløper. En Leo type. Boks til boks med pondus inne i 16-meteren.
Men 6'er nå sies det. Har ikke sett han spille på enormt lenge. Birkir har vel satt ny rekord for Island i antall landskamper. Mener jeg leste det.

Med Solbakken ute trengs det en spiller til inn. Sødal og Birkir. Yazbek kan også spille der. Men har inntrykk av at de ønsker at han skal spille indreløper.
Birkir spilte litt på kanten i sine yngre dager mener jeg å huske.
Men har vært å regne som en indreløper det meste av karrieren ja.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Jeg har ikke sett noe om hvor alvorlig skaden til Solbakken er, men dette står i SA:
Sandberg fikk så ørene flagret av trenerne og ble myndig kommandert bort til Solbakken for å si unnskyld.

– Det er litt sånn når du er tilbake i trening, du vil vise deg fram. Så var det en situasjon der han ikke fikk frispark selv, så ble det litt frustrasjon. Det fikk han klar beskjed om at ikke er greit, sier trener Morten Jensen.
Tullete oppførsel av Sandberg om han gikk inn i en stygg takling på trening fordi han ikke fikk frispark selv. Står i SA at Solbakken ble «meid ned».

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Nevi skrev: tor mar 30, 2023 9:03 pm
TAdams6 skrev: tor mar 30, 2023 8:44 pm
Vikingen skrev: tor mar 30, 2023 8:08 pm

Jeg har forstått det slik at Birkir blir klar dersom han og krim-Jim klarer å få ham ut av kontrakten med den tyrkiske klubben innen utløpet av morgendagen. Det står altså ikke på Vikings eller Birkirs vilje. En skade på Solbakken spiller i så måte liten rolle, annet enn at Birkir kanskje ser muligheten for mer regelmessig spilletid.

I Vikingpodden sa Batty/Jensen at Sødal var Solbakken nærmeste utfordrer, men at De Lanlay og Løkberg også kunne bekle rollen. Jeg har litt vanskelig for å tro at de ville stilt med Sødal fra start dersom Solbakken var ute med en lengre skade og Birkir ikke tilfeldigvis var aktuell.

Batty var forøvrig også veldig klar på at Birkir nå var en «6’er» som spillertype, men også kunne spille høyre kant.
Egentlig rart å tenke på Birkir som høyrekant. Han var en klassisk indreløper. En Leo type. Boks til boks med pondus inne i 16-meteren.
Men 6'er nå sies det. Har ikke sett han spille på enormt lenge. Birkir har vel satt ny rekord for Island i antall landskamper. Mener jeg leste det.

Med Solbakken ute trengs det en spiller til inn. Sødal og Birkir. Yazbek kan også spille der. Men har inntrykk av at de ønsker at han skal spille indreløper.
Birkir spilte litt på kanten i sine yngre dager mener jeg å huske.
Men har vært å regne som en indreløper det meste av karrieren ja.
Birkir har faktisk spilt flest kamper sentralt på midtbanen i sin karriere.

https://www.transfermarkt.com/birkir-bj ... eler/34453

Strider

Legg inn av Strider »

Fotballidiot skrev: tor mar 30, 2023 6:35 pm
Madlaveien skrev: tor mar 30, 2023 4:12 pm Er så lei av at alle skal "kjenne" på noe, i hockey spiller de sluttspill med brukne fingre og andre skader, hva er det som gjør at fotball spillerne er så pinglete i forhold?
Nå er det mange forskjeller som delvis kan forklare det. Så finnes det også eksempler på fotballspillere som har spilt med brudd.

I Hockey er byttene veldig mye kortere og man er så full av adrenalin når man er innpå grunnet høy intensitet.
Man kan gå i garderoben å få behandling eller på benken jevnlig.
Man spiller med beskyttelse på det meste av kroppen.
Spilletiden er vel for de fleste spillere langt under 20 minutt per kamp.

I fotball kan man ikke gå inn og ut og det er begrenset antall bytter, man er enten med eller ikke.
Man kan ikke bytte inn og ut etter hvordan man føler seg.
Å skøyte og skli rundt på isen er som regel mye mindre belastende på kroppen enn å løpe.
Man får en del skavanker på fingre, armer skuldre osv men akkurat det å kunne bevege seg rundt på isen går som regel fint.

I tillegg finnes det slike skinner man kan ha på på skranklete knær slik at man kan overleve et sluttspill uten å kaste inn håndkleet.
Hvis man skulle løpt med noe slikt hadde det nok hemmet for mye bevegeligheten.

Derfor er det så utrolig viktig å ha bra underlag i fotball og prøve å unngå skifte underlag slik som Viking gjør feil.
En dag sol og sommer gress i syden og så noen dager senere kunstgress.

I tillegg må fysio være erfaren og man må ha bred tropp og ikke presse spillerne over grensen

Nevi

Legg inn av Nevi »

Gorgi skrev: tor mar 30, 2023 9:24 pm
Nevi skrev: tor mar 30, 2023 9:03 pm
TAdams6 skrev: tor mar 30, 2023 8:44 pm
Egentlig rart å tenke på Birkir som høyrekant. Han var en klassisk indreløper. En Leo type. Boks til boks med pondus inne i 16-meteren.
Men 6'er nå sies det. Har ikke sett han spille på enormt lenge. Birkir har vel satt ny rekord for Island i antall landskamper. Mener jeg leste det.

Med Solbakken ute trengs det en spiller til inn. Sødal og Birkir. Yazbek kan også spille der. Men har inntrykk av at de ønsker at han skal spille indreløper.
Birkir spilte litt på kanten i sine yngre dager mener jeg å huske.
Men har vært å regne som en indreløper det meste av karrieren ja.
Birkir har faktisk spilt flest kamper sentralt på midtbanen i sin karriere.

https://www.transfermarkt.com/birkir-bj ... eler/34453
I 4-4-2 eller 4-3-3? Står sikkert ikke noe om det da. Island spilte vel 4-4-2. Da er det ikke unaturlig at han var en av to sentralt. Mer overraskene om han har spilt mye sentralt i 4-3-3

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Nevi skrev: tor mar 30, 2023 9:43 pm
Gorgi skrev: tor mar 30, 2023 9:24 pm
Nevi skrev: tor mar 30, 2023 9:03 pm

Birkir spilte litt på kanten i sine yngre dager mener jeg å huske.
Men har vært å regne som en indreløper det meste av karrieren ja.
Birkir har faktisk spilt flest kamper sentralt på midtbanen i sin karriere.

https://www.transfermarkt.com/birkir-bj ... eler/34453
I 4-4-2 eller 4-3-3? Står sikkert ikke noe om det da. Island spilte vel 4-4-2. Da er det ikke unaturlig at han var en av to sentralt. Mer overraskene om han har spilt mye sentralt i 4-3-3
Du kan gå inn og sjekke formasjonen til klubbene han har spilt for her:

https://www.transfermarkt.com/birkir-bj ... eler/34453
Klikk deg inn på hver enkelt klubb, så står formasjonen laget bruker.

Ser ut som han har spilt endel i 4-3-2-1, noe 4-3-3 og også 3-5-2.
Sist landskamp spilte Island 4-1-4-1 uten Birkir.

Champis

Legg inn av Champis »

Madlaveien skrev: tor mar 30, 2023 4:12 pm Er så lei av at alle skal "kjenne" på noe, i hockey spiller de sluttspill med brukne fingre og andre skader, hva er det som gjør at fotball spillerne er så pinglete i forhold?

Kødder du nå?

Belastingen kan ikke sammenlignes for fem øre i hockey og fotball! I hockey er de å isen noen få minutter i strekk, og totalt sett ikke veldig mange minutter i løpet av en kamp. Og bare det å få hvile mellom minuttene man er på isen gjør at kroppen henter seg omtrent helt inn igjen. De fleste idretter er mer belastende enn hockey.

Hvis du tror at det medisinske apparatene i fotballklubber hviler spillere for moro skyld, så tar du skrekkelig feil. Og alle klubber i verden styrer dette på ganske lik måte, så det burde jo fortelle noe om at dette tross alt er en ganske optimal måte å gjøre det på.

Champis

Legg inn av Champis »

TylerDurdenNorway skrev: tor mar 30, 2023 9:24 pm
Fotballidiot skrev: tor mar 30, 2023 6:35 pm
Madlaveien skrev: tor mar 30, 2023 4:12 pm Er så lei av at alle skal "kjenne" på noe, i hockey spiller de sluttspill med brukne fingre og andre skader, hva er det som gjør at fotball spillerne er så pinglete i forhold?
Nå er det mange forskjeller som delvis kan forklare det. Så finnes det også eksempler på fotballspillere som har spilt med brudd.

I Hockey er byttene veldig mye kortere og man er så full av adrenalin når man er innpå grunnet høy intensitet.
Man kan gå i garderoben å få behandling eller på benken jevnlig.
Man spiller med beskyttelse på det meste av kroppen.
Spilletiden er vel for de fleste spillere langt under 20 minutt per kamp.

I fotball kan man ikke gå inn og ut og det er begrenset antall bytter, man er enten med eller ikke.
Man kan ikke bytte inn og ut etter hvordan man føler seg.
Å skøyte og skli rundt på isen er som regel mye mindre belastende på kroppen enn å løpe.
Man får en del skavanker på fingre, armer skuldre osv men akkurat det å kunne bevege seg rundt på isen går som regel fint.

I tillegg finnes det slike skinner man kan ha på på skranklete knær slik at man kan overleve et sluttspill uten å kaste inn håndkleet.
Hvis man skulle løpt med noe slikt hadde det nok hemmet for mye bevegeligheten.

Derfor er det så utrolig viktig å ha bra underlag i fotball og prøve å unngå skifte underlag slik som Viking gjør feil.
En dag sol og sommer gress i syden og så noen dager senere kunstgress.

I tillegg må fysio være erfaren og man må ha bred tropp og ikke presse spillerne over grensen

Hvordan tenker du det er feil at Viking skifter underlag?

Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

Champis skrev: fre mar 31, 2023 12:00 am
Madlaveien skrev: tor mar 30, 2023 4:12 pm Er så lei av at alle skal "kjenne" på noe, i hockey spiller de sluttspill med brukne fingre og andre skader, hva er det som gjør at fotball spillerne er så pinglete i forhold?

Kødder du nå?

Belastingen kan ikke sammenlignes for fem øre i hockey og fotball! I hockey er de å isen noen få minutter i strekk, og totalt sett ikke veldig mange minutter i løpet av en kamp. Og bare det å få hvile mellom minuttene man er på isen gjør at kroppen henter seg omtrent helt inn igjen. De fleste idretter er mer belastende enn hockey.

Hvis du tror at det medisinske apparatene i fotballklubber hviler spillere for moro skyld, så tar du skrekkelig feil. Og alle klubber i verden styrer dette på ganske lik måte, så det burde jo fortelle noe om at dette tross alt er en ganske optimal måte å gjøre det på.
De fleste idretter er mer belastende enn hockey? Nå er du på bærtur.

Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

Dan Kissel hos Oilers feks, spiller undertall, powerplay i tillegg til vanlig 5 mot 5. Hvis du tror at du henter deg inn bare ved å sitte på benken i 2 minutt før neste bytt på isen så tar du feil. I hvert bytte så smeller det, du har ikke et sekund engang på å få gjort noe fornuftig med pucken før en motspiller kommer for å lime deg opp i vantet.

Men nå er dette en fotballtråd så for å vri det inn på Viking igjen, så hørte jeg gjennom Vikingpodden for andre gang i går, Jensen hørtes om mulig enda mer grettten ut denne gang.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Madlaveien skrev: fre mar 31, 2023 9:04 am Men nå er dette en fotballtråd så for å vri det inn på Viking igjen, så hørte jeg gjennom Vikingpodden for andre gang i går, Jensen hørtes om mulig enda mer grettten ut denne gang.
Litt som å lese dine innlegg på nytt, dette.

Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

Vikingen skrev: fre mar 31, 2023 9:21 am
Madlaveien skrev: fre mar 31, 2023 9:04 am Men nå er dette en fotballtråd så for å vri det inn på Viking igjen, så hørte jeg gjennom Vikingpodden for andre gang i går, Jensen hørtes om mulig enda mer grettten ut denne gang.
Litt som å lese dine innlegg på nytt, dette.
Flott du tar den usaklige veien og angriper med personhets.

kaffi

Legg inn av kaffi »

Ziggi76 skrev: tor mar 30, 2023 3:42 pm Dette lovet Batty/Jensen at de skulle endre på, så sjokket var passe stort da de plutselig la om til 3-5-2 etter å ha øvet på formasjonen på 2-3 treninger før kamp. Kritikken av dette valget var svært naturlig og til og med den ene av trenerne var tydelig på at de bommet i både formasjonsvalg og bytter i løpet av kampen.
Det var på ingen måte et sjokk at Glimt på Aspmyra var ett av de varslede unntakene fra 4-3-3. Viking spilte tre gode kamper mot Glimt i 3-5-2 i fjor og det er opplest og vedtatt at Glimt sliter (mer) mot 3-5-2. Odd og VIF var vel blant de få som prøvde seg på 4-3-3 på Aspmyra i fjor. Det endte med 0-7 og 1-5. Ingen av trenerne har vel tatt selvkritikk på at de gikk ut i 3-5-2? Aarsheim argumenterte i alle fall for hvorfor han mente det var riktig og at han skulle ønske de la om til 5-4-1 på stillingen 3-1.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Går vel an å spille 4-5-1 defensivt? Mer enn nok cover alle veier.

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

Passert 10 000 solgte til kampen mot LSK. 15 dager til kamp. Gode kamper mot FKH og spesielt RBK, så kan vi kanskje være bortpå og snuse på en utsolgt Stadion? Hadde vært fantastisk. Tipper dog 13 458.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»