KAMPTRÅD Baillsund vs Molde ES 2022 Runde 17

Svar
Kalle73

Re: KAMPTRÅD Baillsund vs Molde ES 2022 Runde 17

Legg inn av Kalle73 »

slankebrusmannen skrev: søn aug 07, 2022 10:33 pm
Kalle73 skrev: søn aug 07, 2022 10:25 pm
slankebrusmannen skrev: søn aug 07, 2022 9:43 pm

Han traff jo. Han traff bare ikke ansiktet. Så vidt. Et interessant spørsmål er: Skal de få centimetrene avgjøre reaksjonen? Eller skal man se litt på skadepotensialet?

Det hadde kanskje holdt med gult, men vi kommer ikke unna at dette er grisespill og i realiteten langt farligere enn ei takling på torsdag som 1FM/rbnett/fri diskusjon bar seg stygt over ikke endte med rødt kort.
Kødder du?

Han setter ei flat hånd i brystet på Haugan, som 99% av alle andre spisser ville gjort for å skjerme ball, og Haugan går ned som han har blitt skutt med hagle på 2 meters hold.
Det er noe av det mest komplett håpløse skuespillet jeg har sett så langt i år, overgår faktene til Brekalo og Gunnarson i Viking.
Og du velger å forsvaret tøvet....
Du er påvirket av å ha sett situasjonen i slow motion.
Nei. Jeg er påvirket av at det er Haugans skuespill som får dommer til å tro at det er en albue i ansiktet. Hadde han fått vondt av hånda i brystet så hadde han ikke rullet rundt og holdt seg til ansiktet.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Hagenes: Vi ble lurt. Når jeg ser situasjonen i ettertid så ser jeg at det burde vært en annen farge og kanskje ikke kort i det hele tatt.
https://www.tk.no/dommeren-om-det-rode- ... 51-1190147

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Kalle73 skrev: søn aug 07, 2022 10:52 pm
slankebrusmannen skrev: søn aug 07, 2022 10:33 pm
Kalle73 skrev: søn aug 07, 2022 10:25 pm

Kødder du?

Han setter ei flat hånd i brystet på Haugan, som 99% av alle andre spisser ville gjort for å skjerme ball, og Haugan går ned som han har blitt skutt med hagle på 2 meters hold.
Det er noe av det mest komplett håpløse skuespillet jeg har sett så langt i år, overgår faktene til Brekalo og Gunnarson i Viking.
Og du velger å forsvaret tøvet....
Du er påvirket av å ha sett situasjonen i slow motion.
Nei. Jeg er påvirket av at det er Haugans skuespill som får dommer til å tro at det er en albue i ansiktet. Hadde han fått vondt av hånda i brystet så hadde han ikke rullet rundt og holdt seg til ansiktet.
Her tror jeg du tar feil. Han har nok oppfattet selve situasjonen som en albue i ansiktet, og det er ikke det minste rart. Man slenger ikke rundt seg med røde kort på mistanke, slik du nå antyder, heller ikke i eliteserien.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Men et svar eller diskusjon på spørsmålet, som er et hekt legitimt spørsmål uten å ta stilling til rett/galt, det får man ikke :lol:

Sånne ting som gjør meg litt matt i diskusjoner/debatter, at folk bare raser og styrer på istedenfor å puste litt å kanskje få en konstruktiv debatt.

Belzone

Legg inn av Belzone »

Rutine, alt av de som bestemmer er langt unna.
Vær like på når din spiller gjør det samme.
Dette er europeisk rutine.
Kjenner jeg driter litt i hele diskusjonen, hadde VAR denne , ja, men hadde fremdeles blitt frispark og gult (sjanse avverget)
Ville VAR tatt denne, i norsk fotball, med sine dommerfeil, ja.
Er handlingen ett resultat av det vi lærer ute i Europa, absolutt, og er dette noe vi ikke fordømmer når det da går vår vei?

Belzone

Legg inn av Belzone »

Nå ser jeg faktisk intet negativt med at KBK rykker ned, så jeg er kanskje farget av dette...

Frysedisk

Legg inn av Frysedisk »

«Vi ble rett og slett lurt» sier dommer Hagenes om det røde kortet han delte ut på slutten av kampen.

Juks er en jævla uting innen idrett.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Haugan blir dyttet med voldsom kraft av Faris. Enig i at det ikke var rødt, men gult hadde vært helt innafor.
Å kalle dette juks er pissprat. Haugan blir dyttet ned, han filmer ikke.

Belzone

Legg inn av Belzone »

Jeg gir F. Dytt, slag, dommer er 50m unna, europeisk erfaring,

Frysedisk

Legg inn av Frysedisk »

Dyttet med voldsom kraft? Ikke enig. Snarere et klassisk eksempel på filming/overspilling med intensjon om å oppnå noe mer enn situasjonen i virkeligheten tilsier. Lavmål og lite ærefullt, samt respektløst overfor motstanderen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kaizen skrev: søn aug 07, 2022 11:56 pm Haugan blir dyttet med voldsom kraft av Faris. Enig i at det ikke var rødt, men gult hadde vært helt innafor.
Å kalle dette juks er pissprat. Haugan blir dyttet ned, han filmer ikke.
Ser man bildene live i normal hastighet så ser man at Haugan får en sleng på hodet man ikke greier å fake. Klassisk eksempel på at slow motion lurer oss litt.

Men han overdriver nok smertene ganske mye. Men det skjer hele tiden og i alle kamper så hadde ikke dommer flekket opp det røde hadde ingen nevnt det.

Frysedisk

Legg inn av Frysedisk »

Siden det skjer hele tiden, er det vel greit, da. Skjønner!

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

PapaSmurf skrev: man aug 08, 2022 12:13 am
Kaizen skrev: søn aug 07, 2022 11:56 pm Haugan blir dyttet med voldsom kraft av Faris. Enig i at det ikke var rødt, men gult hadde vært helt innafor.
Å kalle dette juks er pissprat. Haugan blir dyttet ned, han filmer ikke.
Ser man bildene live i normal hastighet så ser man at Haugan får en sleng på hodet man ikke greier å fake. Klassisk eksempel på at slow motion lurer oss litt.

Men han overdriver nok smertene ganske mye. Men det skjer hele tiden og i alle kamper så hadde ikke dommer flekket opp det røde hadde ingen nevnt det.
Godt nyansert Papa.

Belzone

Legg inn av Belzone »

Frysedisk skrev: man aug 08, 2022 12:12 am Dyttet med voldsom kraft? Ikke enig. Snarere et klassisk eksempel på filming/overspilling med intensjon om å oppnå noe mer enn situasjonen i virkeligheten tilsier. Lavmål og lite ærefullt, samt respektløst overfor motstanderen.
Nok til frispark, nok til rødt, på avstand...
Nok til til frispark, nok til gult med VAR...
Stopp i spillet uansett, han gir dommer mulighet til å dømme fri og rødt.

Frysedisk

Legg inn av Frysedisk »

Dette «gi dommeren mulighet til å dømme» er en utrolig teit og forslitt setning. Juks er juks, samme hvordan man vrir og vender på det.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Frysedisk skrev: man aug 08, 2022 12:18 am Dette «gi dommeren mulighet til å dømme» er en utrolig teit og forslitt setning. Juks er juks, samme hvordan man vrir og vender på det.
Se klippet i normal hastighet. Om Haugen greier å fake den der bør han søke Teaterhøgskolen.

Det som er jukset her er jo at han later som han får mer vondt enn han sannsynligvis får. Og om man skal begynne å klage på det så har man en stor jobb foran seg for det skjer hele tiden. Spesielt om noen har gult kort fra før, da er det helt vanlig å få fryktelig vondt hver gang den med gult kort lager frispark.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

For en deilig seier! Jeg så nærmest hele sesongen gå i dass der en stund, men så reiser vi oss nok engang. Denne gang fra 2 mål under.
Helt vilt for en STAMINA det er i Moldelaget for tiden.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kaizen skrev: man aug 08, 2022 12:32 am For en deilig seier! Jeg så nærmest hele sesongen gå i dass der en stund, men så reiser vi oss nok engang. Denne gang fra 2 mål under.
Helt vilt for en STAMINA det er i Moldelaget for tiden.
Det er en litt rar følelse for meg dette. Jeg merker at mange av mine medsupportere har langt mer frynsete nerver enn meg. Jeg bruker å være blant de mest frynsete, men nå er jeg roligere enn på lenge.

Et tap her hadde ikke vært ensbetydende med at sesongen går i dass. Vi har 12 kamper igjen og vi leder serien. Og det kommer et par tap. Garantert. Nøkkelen da er å ikke gå lukt i kjelleren og få panikk, men å gønne på videre.

Det er tre lag som reellt sett kan vinne serien. Vi ligger best an av disse. De må levere bedre enn oss de 12-13 siste kampene. Så presset er på dem.
Sist redigert av PapaSmurf den man aug 08, 2022 12:42 am, redigert 1 gang totalt.

Frysedisk

Legg inn av Frysedisk »

PapaSmurf skrev: man aug 08, 2022 12:31 am
Frysedisk skrev: man aug 08, 2022 12:18 am Dette «gi dommeren mulighet til å dømme» er en utrolig teit og forslitt setning. Juks er juks, samme hvordan man vrir og vender på det.
Se klippet i normal hastighet. Om Haugen greier å fake den der bør han søke Teaterhøgskolen.

Det som er jukset her er jo at han later som han får mer vondt enn han sannsynligvis får. Og om man skal begynne å klage på det så har man en stor jobb foran seg for det skjer hele tiden. Spesielt om noen har gult kort fra før, da er det helt vanlig å få fryktelig vondt hver gang den med gult kort lager frispark.
Vi får bare være enige om å være uenige.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Frysedisk skrev: man aug 08, 2022 12:42 am
PapaSmurf skrev: man aug 08, 2022 12:31 am
Frysedisk skrev: man aug 08, 2022 12:18 am Dette «gi dommeren mulighet til å dømme» er en utrolig teit og forslitt setning. Juks er juks, samme hvordan man vrir og vender på det.
Se klippet i normal hastighet. Om Haugen greier å fake den der bør han søke Teaterhøgskolen.

Det som er jukset her er jo at han later som han får mer vondt enn han sannsynligvis får. Og om man skal begynne å klage på det så har man en stor jobb foran seg for det skjer hele tiden. Spesielt om noen har gult kort fra før, da er det helt vanlig å få fryktelig vondt hver gang den med gult kort lager frispark.
Vi får bare være enige om å være uenige.
Ja hvis du mener han greier å fake den «whiplash»-bevegelsen der så må vi nok bare det.

Nå har jeg sett den i normal hastighet om og om og om igjen og det er ikke filming i det han blir truffet av Faris.
Det er ikke fysisk mulig å filme et slik treff. Da må man være med i The Matrix eller noe.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Belzone skrev: søn aug 07, 2022 9:35 pm Har vel allerede gjort dette, se siste oppover. Haugan bruker erfaring, dommer går på.
Haha, har aldri sett noen gå så mange runder rundt grøten før.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Frysedisk skrev: man aug 08, 2022 12:14 am Siden det skjer hele tiden, er det vel greit, da. Skjønner!
Uavhengig om Haugan overspilte hele situasjonen, deler eller ingenting så står fortsatt poenget der.

I en slik situasjon tjener Haugan og dermed Molde ekstremt på overspilling. Legger han seg bare ned vil Pemi sannsynligvis gå alene mot keeper og potensielt sette inn 3-3. Potensielt ett gult kort, men aller viktigst 2 tapte poeng i gullkampen. Oppsiden er den vi ser, med seier, frispark for og rødt kort til Pemi.

Fotball har aldri vært tennis, snooker eller en annen gentlemans sport på den måten. Og kommer ei heller aldri til å bli det. Da er det mye bedre at Molde og Haugan er med på det enn at man står igjen på perrongen og skal oppføre seg som The Good Guy.

Jeg var litt i dine sko for noen år siden også. Men endret temmelig drastisk mening når man ser at VAR ikke har gjort dette signifikant bedre. Oppsiden er for stor, og det er en tradisjon for det. Skal man oppføre seg som den moralske vinneren er det moralske trofeet også det eneste trofeet man vinner.

Frysedisk

Legg inn av Frysedisk »

@Centrist, da regner jeg med at du nikker anerkjennende for smart spill neste gang ditt lag får en utvisning eller et straffespark imot som følge av overspill/filming.

Hvis man skal akseptere at juks er en del av gamet - og at det er riktig å jukse fordi ‘alle andre gjør det’ - så bør det vel egentlig bli en del av lagenes faste treningsopplegg. Skuespill («smartness») på dag 1 og formasjonstrening på dag 2, liksom.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Frysedisk skrev: man aug 08, 2022 8:55 am @Centrist, da regner jeg med at du nikker anerkjennende for smart spill neste gang ditt lag får en utvisning eller et straffespark imot som følge av overspill/filming.

Hvis man skal akseptere at juks er en del av gamet - og at det er riktig å jukse fordi ‘alle andre gjør det’ - så bør det vel egentlig bli en del av lagenes faste treningsopplegg. Skuespill («smartness») på dag 1 og formasjonstrening på dag 2, liksom.
Jeg kan ikke svare for Centrist, men jeg tror dette er en universell holdning blant fotballfans.

Om en spiller fra Molde går inn en en motstander slik at han faller uten at det er en stygg situasjon og dommer gir rødt kort blir vi selvsagt forbanna.

Men da på dommer og ikke spilleren som løpes overende.

Har du sett klippet igjen eller har du bare bestemt deg for at spilleren jukser? For hvis du har sett klippet igjen vil jeg at du skal forklare meg hvordan Haugan greier å filme det fallet der.

Jeg har null problem med å ta egne spillere for filming. Det har jeg gjort mange ganger. For jeg hater folk som kaster seg i feltet o.l.
Men her forstår jeg ikke hva alt fuzzet dreier seg om. Haugan blir truffet i brystet relativt kraftig og faller. (Noe slow motion ikke viser spesielt godt, derfor må man se situasjonen i normal hastighet som tydelig viser et klart sammenstøt) Fra dommerens vinkel er Faris sin albue løftet og det ser verre ut enn det er. Derfor får han rødt kort.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Centrist skrev: man aug 08, 2022 1:35 am Legger han seg bare ned vil Pemi sannsynligvis gå alene mot keeper og potensielt sette inn 3-3.
Neppe.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Frysedisk skrev: man aug 08, 2022 8:55 am @Centrist, da regner jeg med at du nikker anerkjennende for smart spill neste gang ditt lag får en utvisning eller et straffespark imot som følge av overspill/filming.

Hvis man skal akseptere at juks er en del av gamet - og at det er riktig å jukse fordi ‘alle andre gjør det’ - så bør det vel egentlig bli en del av lagenes faste treningsopplegg. Skuespill («smartness») på dag 1 og formasjonstrening på dag 2, liksom.
Poenget er at det er dommerens oppgave å røske opp i det. Jeg nikker ikke anerkjennende, ei fordømmer jeg det. Jeg innser realitetene. Svært få, om noen lagspill, er gentlemans sport på linje med tennis, snooker og til dels golf. Man trodde VAR skulle få bukt med problemet, men det har det ikke. Da får man forsøke å finne andre løsninger, og frem til da akseptere situasjonen.
slankebrusmannen skrev: man aug 08, 2022 10:12 am Neppe.
Har sett situasjonen på nytt. Pemi kommer ihvertfall alene med keeper. Så muligheten er der. Så kan man alltids diskutere Pemis avslutningsferdigheter. :)

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Centrist skrev: man aug 08, 2022 8:32 pm
slankebrusmannen skrev: man aug 08, 2022 10:12 am Neppe.
Har sett situasjonen på nytt. Pemi kommer ihvertfall alene med keeper. Så muligheten er der. Så kan man alltids diskutere Pemis avslutningsferdigheter. :)
Poenget er at frisparket er klokkeklart samme hvor vondt dommeren måtte tro Haugan fikk. Og han ville dømt det, uansett.

Frysedisk

Legg inn av Frysedisk »

Eurosport skriver:
«Ingen» forstod hvorfor dommer Kristoffer Hagenes dro fram det røde kortet til Faris Pemi Moumbagna, da kameruneren og Eirik Haugan var i duell på tampen av oppgjøret mellom KBK og Molde. Nå er kortet strøket. (...) Etter kampen la dommer Kristoffer Hagenes seg flat og erkjente at det aldri skulle blitt utdelt et rødt kort til KBK-angriper Pemi.
– Vi har sett situasjonen om igjen, og det som skjer der er at vi blir lurt. Hele veien er den (armbevegelsen fra Faris, red.anm.) ganske klar og tydelig, og rett før det treffes er det nesten ikke treffpunkt en gang, sa Hagenes til Tidens Krav.

https://www.eurosport.no/fotball/elites ... tory.shtml

Brukeravatar
abelao
Innlegg: 193

Legg inn av abelao »

Karma is a bitch. I fjor filma Ulvestad og Coly rødt kort på Igoh Ogbu (LSK) da sist nevnte dytta vekk hånda som Ulvestad hadde plassert oppe i halsregionen på Ogbu. Til og med Coly, som sto en halv meter unna situasjonen, ble slått i bakken og fikk veldig vondt i ansiktet bare av lufttrykket.

Men jeg kan ikke huske at kortet til Ogbu ble strøket.

Se situasjonen (2:40): https://www.altomfotball.no/element.do? ... lUrl=false

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

abelao skrev: tor aug 11, 2022 3:38 pm Karma is a bitch. I fjor filma Ulvestad og Coly rødt kort på Igoh Ogbu (LSK) da sist nevnte dytta vekk hånda som Ulvestad hadde plassert oppe i halsregionen på Ogbu. Til og med Coly, som sto en halv meter unna situasjonen, ble slått i bakken og fikk veldig vondt i ansiktet bare av lufttrykket.

Men jeg kan ikke huske at kortet til Ogbu ble strøket.

Se situasjonen (2:40): https://www.altomfotball.no/element.do? ... lUrl=false
Alt har med mediaomtale å gjøre. Lager ikke media en sak ut av det tar heller ikke NFF grep. Viser seg gang på gang.

Som i KBK-Molde når Hussain får en knyttneve i ansiktet av Sebastian Jarl. Hadde media slått opp saken hadde han fått et par kamper, nå ble det ikke et tema og Jarl slipper unna.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»