Norsk Tipping-ligaen 2021 (3. divisjon)

Svar
Citano

Norsk Tipping-ligaen 2021 (3. divisjon)

Legg inn av Citano »

Usikker på populæritet og interesse rundt 3. divisjon, men kan opprette en tråd så ser vi hvordan det går.
Ihvertfall en samlet tråd kontra seks ulike tråder.

84 lag på nivå 4 har ikke spilt en seriekamp siden 26/10-2019.
2020 sesongen ble tilslutt avlyst grunnet den globale covid-19 pandemien og 2021 sesongen var heller ikke garantert selv om det så bedre og bedre ut.
Tilslutt fikk de grønt lys til å ihvertfall spille en halv sesong med både opprykk og nedrykk.
En kamp hver i avd. 4 og avd. 6 tjuvstarter sesongen Fredag 6/8, mens resten av lagene starter Lørdag 7/8 og Søndag 8/8.
Fredag 6/8 vil det da ha gått 650 dager siden siste serierunde 2019 ble spilt.

Her er avdelingene for 2021 sesongen, bilde under klippet fra wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/3._divisj ... _menn_2021
Bilde

Nye lag for 2021 (rød farge = nedrykk fra PostNord 2019, grønn farge = opprykk fra 4.div 2019)
Avd 1: Elverum --- Funnefoss/Vormsund --- Grorud 2 --- Toten
Avd 2: Oppsal --- Fredrikstad 2 --- Åssiden
Avd 3: Sola --- Vidar --- Express --- Hinna --- Åkra
Avd 4: Bjarg --- Sandviken --- Årdal
Avd 5: Byåsen --- Volda --- NTNUI --- Tynset
Avd 6: Mjølner --- Skeid 2 --- Rana --- Skånland

Orkla skulle ha rykket ned til 4.div i 2019 men fikk beholde plassen sin.
Dette fordi Tverrelvdalen som vant Finnmarksavdelingen trakk seg fra kvalikk til 3.div. Dette gjorde at Rana, Skånland og Fløya 2 rykket direkte opp.
Derimot måtte Fløya 2 trekke laget grunnet økonomiske problemer i klubben. Da fikk Orkla beholde plassen siden de tok mest poeng av de lagene som havnet på nedrykksplass for 2019 sesongen.
I tillegg er også Stovner teknisk sett "nye", men det er en ny klubb som er en fusjonering av klubbene Rommen og Vestli.
Rommen spilte i 3.div i 2019 og havnet på sikker plass ved sesongslutt. Stovner tar da over dems plass for 2021.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Dette er en klassetråd, takker! :D

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Altfor mange andrelag i disse avdelingen, fryktelig å se.

Favoritter i avdelingene da? AVD 1 er vel kanskje Lørenskog og Elverum. AVD 2 må vel være Hønefoss og EIK, AVD 3 kjenner jeg lite til, men Vidar må vel være i toppen? AVD 4 er vel Lyn naturlig, samt Fana kanskje? AVD 5 er vel Byåsen ganske klar favoritt og i AVD 6 er det vel Ullern.

Noen lag som kan overraske sikkert, er vel vanskeligere enn noensinne å vite helt hvor lagene står til hverandre.

chatin

Legg inn av chatin »

Herlig med tråd! Håper denne holdes i live gjennom sesongen.

Selv følger jeg avdeling 6 tettest. En avdeling som i utgangspunktet så åpen ut før 2020-sesongen. Under pandemien er de fleste av utfordrerne i toppen blitt svekket. Ullern seiler da opp som favoritt foran Mjølner. Ellers tror jeg avdeling 4 blir gøy med en tett kamp om opprykk mellom flere lag.

Legger ved opprykksoddsen fra NordicBet.

Bilde

Bilde

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

Flott og oversiktlig! Blir spennende utover høsten, kanskje Florø skal måle krefter i 3. Divisjon neste år.

Citano

Legg inn av Citano »

Enig i at det kommer til å bli 13 spennende runder.
Garantert flere lag som kommer til å overraske og en del lag som kommer til å skuffe, med tanke på at det har gått over 600 dager siden sist seriekamp.

chatin

Legg inn av chatin »

En ting jeg frykter litt er at 2. lagene har en fordel når vi nå drar igang igjen. Bestående av spillere fra a-lag som har vært aktive hele veien og jr.spillere om også har fått spille for G19-lag i interkrets osv.. Mens a-lagene i divisjonen ikke har fått trent og spilt kamper. Enig med innlegget litt over her om at det er blitt alt for mange 2. lag i denne divisjonen nå.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Men har andrelagene lov å ha med a-lagsspillere? Er det ikke fortsatt slik at det er strenge kohort-tiltak for Eliteserien? Og tror dere de uansett vil risikere smitte?

Nå møttes jo mange av lagene i cupspill, men da på lokalt nivå ofte. Jeg vet ikke hvordan det er med disse reglene nå?

chatin

Legg inn av chatin »

SuperGunners10 skrev: man aug 02, 2021 9:45 pm Men har andrelagene lov å ha med a-lagsspillere? Er det ikke fortsatt slik at det er strenge kohort-tiltak for Eliteserien? Og tror dere de uansett vil risikere smitte?

Nå møttes jo mange av lagene i cupspill, men da på lokalt nivå ofte. Jeg vet ikke hvordan det er med disse reglene nå?
Hvordan de reglene er til en hver tid er jeg usikker på. Men den ordningen med at a-lag og 2. lag er egne kohorter tror jeg ikke gjelder lenger. På andrelagene i 2. divisjon er det fri flyt mellom a-lag og 2. lag. VIF2 stiller som regel med benken til a-laget, har sett at Odd 2 og RBK 2 også har hatt etablerte spillere fra a-laget på 2. laget. Men vet ikke om det er andre regler som gjelder for lagene i 3. divisjon.

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

chatin skrev: tir aug 03, 2021 2:31 am På andrelagene i 2. divisjon er det fri flyt mellom a-lag og 2. lag.
Det er vel fortsatt en regel om max 3 spillere over 23 år på 2.lagene?

MrPets

Legg inn av MrPets »

Herlig tråd, Citano! Dette blir vel ynglestedet for å diskutere mitt kjære Lyn de kommende månedene.

Brent barn skyr ilden, og jeg er som vanlig pessimistisk for årets sesong. Riktignok har innføringen av 50+1-modellen gitt noe vind i seilene, men treningskampene er ikke særlig imponerende - sist hårfin 2-1 seier over Brummundal i går.

Fin oversikt over opprykksoddsen fra chatin, takk for det.
Sist redigert av MrPets den tir aug 03, 2021 10:55 am, redigert 1 gang totalt.

MrPets

Legg inn av MrPets »

Fana virker farlige for vår del - de har forsterket bra og slo Sotra 2-1 i cupen.

Biscan

Legg inn av Biscan »

Må være litt småkjipt for Oslolagene å komme i gruppe 6. Alle de andre gruppene er lokalt forankret mens gruppe 6 er hele Norge.

MrPets

Legg inn av MrPets »

Biscan skrev: tir aug 03, 2021 12:08 pm Må være litt småkjipt for Oslolagene å komme i gruppe 6. Alle de andre gruppene er lokalt forankret mens gruppe 6 er hele Norge.
Ikke veldig gøy å være Oslo-lag i vestlandsavdelingen nummer 4, heller. Dog er det praktisk med så mange bergenslag, håper på minst en bortetur i år.

Citano

Legg inn av Citano »

Biscan skrev: tir aug 03, 2021 12:08 pm Må være litt småkjipt for Oslolagene å komme i gruppe 6. Alle de andre gruppene er lokalt forankret mens gruppe 6 er hele Norge.
Sånn blir det når det ikke er nok gode lag fra Nord-Norge. De pleier oftest å plassere lagene fra Oslo og Akershus med lagene fra nord pga. tilgang til Gardermoen flyplass og at de prøver å rokkere hvilke lag fra stor-Oslo som må oppover.
I 2019 var det Gjelleråsen, Hønefoss, Lillestrøm 2, Skjetten og Ull/Kisa 2 som kom i avd. 6 og i 2018 var det Frigg, Lyn, Grei og Korsvoll.

Derimot om man sammenligner avdelingene i 2021 kontra 2019 så er de mye mer lokalt forankra nå, selv om noen lag fra Oslo ble plasser i avd. 4 med lag fra vestlandet og avd. 6 med lag fra nord-Norge.

MrPets

Legg inn av MrPets »

Vet noen hvordan TV-dekningen er kommende sesong? Mener å huske at lokalavisene sendte det meste live sist sesong, men det har blitt lenge siden.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Lilleborg skrev: tir aug 03, 2021 7:53 am
chatin skrev: tir aug 03, 2021 2:31 am På andrelagene i 2. divisjon er det fri flyt mellom a-lag og 2. lag.
Det er vel fortsatt en regel om max 3 spillere over 23 år på 2.lagene?
I henhold til trinn 3 i gjenåpningen tror jeg kohortene rundt A lag, 2. lag og G19 er opphørt. I hvert fall slik jeg har forstått.

Regelen om U23 gjelder fortsatt ja, men mange lag har jo spillere i alderen 20-22 som vil være meget gode på 3. div nivå.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

MrPets skrev: tir aug 03, 2021 1:17 pm Vet noen hvordan TV-dekningen er kommende sesong? Mener å huske at lokalavisene sendte det meste live sist sesong, men det har blitt lenge siden.
Tror det er direktesport.no (Amedia/Nettavisen) som dekker 2. og 3. div kommende sesong. Har ganske god dekningsgrad gjennom lokalavisene har jeg inntrykk av, men kan jo ta feil.

chatin

Legg inn av chatin »

Lilleborg skrev: tir aug 03, 2021 7:53 am
chatin skrev: tir aug 03, 2021 2:31 am På andrelagene i 2. divisjon er det fri flyt mellom a-lag og 2. lag.
Det er vel fortsatt en regel om max 3 spillere over 23 år på 2.lagene?
Jojo, den regelen gjelder vel absolutt fortsatt. Dette var mere sånn med tanke på smittevern/kohorter.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

mogandisu skrev: tir aug 03, 2021 1:28 pm
MrPets skrev: tir aug 03, 2021 1:17 pm Vet noen hvordan TV-dekningen er kommende sesong? Mener å huske at lokalavisene sendte det meste live sist sesong, men det har blitt lenge siden.
Tror det er direktesport.no (Amedia/Nettavisen) som dekker 2. og 3. div kommende sesong. Har ganske god dekningsgrad gjennom lokalavisene har jeg inntrykk av, men kan jo ta feil.
Stemmer, alt av kamper sendes. Direktesport er på ballen, i motsetning til andre rettighetshavere av diverse sport og mesterskap.
Skulle dog ønske at de som kommenterer hadde gjort en litt bedre jobb i forkant, for der er det mye svak kunnskap som kunne blitt fikset veldig lett.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

SuperGunners10 skrev: tir aug 03, 2021 2:21 pm
mogandisu skrev: tir aug 03, 2021 1:28 pm
MrPets skrev: tir aug 03, 2021 1:17 pm Vet noen hvordan TV-dekningen er kommende sesong? Mener å huske at lokalavisene sendte det meste live sist sesong, men det har blitt lenge siden.
Tror det er direktesport.no (Amedia/Nettavisen) som dekker 2. og 3. div kommende sesong. Har ganske god dekningsgrad gjennom lokalavisene har jeg inntrykk av, men kan jo ta feil.
Stemmer, alt av kamper sendes. Direktesport er på ballen, i motsetning til andre rettighetshavere av diverse sport og mesterskap.
Skulle dog ønske at de som kommenterer hadde gjort en litt bedre jobb i forkant, for der er det mye svak kunnskap som kunne blitt fikset veldig lett.
Joda, det er jeg helt enig i. Det kan alltid bli bedre, og noe av det virker jo bare som latskap. Men er jo litt av sjarmen også med kommentatorer som kjenner hele familietreet til hjemmelaget, og knapt kan uttale navnene til bortelaget :)

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Avdeling 1:

Volda - Melhus er utsatt da det har kommet smitte inn i Volda-laget. Det er jo et stort utbrudd i Volda og Ørsta for tiden, så ikke så overraskende.

Træff møtte Herd i helga, og også en Herdspiller er smittet, som gjør at også Træff er i ventekarantene. Ingen smittet etter det jeg vet enda.

Strachan7

Legg inn av Strachan7 »

Håper på opprykk til mitt favorittlag Brumunddal.
Kjenner ingenting til de andre lagene, men velger å gå ut fra at i hvert fall Elverum er bedre enn vårs.

Men spiller gutta med den samme entusiasmen som i cupkampen mot HamKam, en kamp vi like gjerne kunne ha vunnet, og går all in for å vinne kampene er det ikke umulig med opprykk til slutt.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Fin tråd. :D Jeg har litt kjennskap til noen av lagene i avdeling 5 og 6, så det er i hovedsak disse avdelingene jeg kommer til å følge med. Men har ikke fått med meg hva som skjer med Finnsnes. 100 i odds? Har de kun juniorer nå, eller?

chatin

Legg inn av chatin »

Expekt skrev: ons aug 04, 2021 11:34 pm Men har ikke fått med meg hva som skjer med Finnsnes. 100 i odds? Har de kun juniorer nå, eller?
Finnsnes har, i likhet med blant annet Senja og Skjervøy i praksis vært et Tromsø-lag de siste 10 årene. Største delen av treningsgruppen har vært i Tromsø-by, og man har reist til klubbens hjemsted for å spille hjemmekamper. Noe som igjen gjør at man tiltrekker seg et langt større antall gode spillere som bor i byen. Men spesielt på Finnsnes har mange vært kritisk til at laget har hatt så lite lokal tilknytning og at det har vært vanskelig for unge lokale spillere å komme opp siden a-laget har vært i Tromsø. En gruppe trakk seg til og med ut av klubben og dannet en ny klubb som skulle satse på unge spillere (Varden FK). Men etter 2019-sesongen valgte Finnsnes å flytte laget ¨hjem¨ til Finnsnes igjen. Dermed forsvant stort sett alt av spillere til klubber som TUIL, Senja, Fløya, Skjervøy, Melbo og toppsatsingen er egentlig byttet ut med det å være en lokal klubb. Så nå er de et lag med mange unge og de fleste lokale spillere. Det Finnsnes-laget som var nær ved å rykke opp til OBOS for noen år siden, som hadde spillere fra hele Nord-Norge som var bosatt i Tromsø, er med andre ord historie.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »


Barks

Legg inn av Barks »

SuperGunners10 skrev: man aug 02, 2021 1:29 pm Altfor mange andrelag i disse avdelingen, fryktelig å se.

Favoritter i avdelingene da? AVD 1 er vel kanskje Lørenskog og Elverum.
De to, pluss Gjøvik-Lyn. Rocky Lekaj er fortsatt med, og de nyter generelt godt av at Raufoss spiller i Obos-ligaen.
Sist redigert av Barks den tor aug 05, 2021 1:57 pm, redigert 1 gang totalt.

Barks

Legg inn av Barks »

Dobbel.

MrPets

Legg inn av MrPets »

Strachan7 skrev: ons aug 04, 2021 11:26 pm Men spiller gutta med den samme entusiasmen som i cupkampen mot HamKam, en kamp vi like gjerne kunne ha vunnet, og går all in for å vinne kampene er det ikke umulig med opprykk til slutt.
Godt å høre at dere var nærme mot Ham-Kam, det setter Lyns 2-1 seier fra treningskampen i et noe bedre lys.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Træff friskmeldt, dermed blir det kamp til helgen mot Orkla.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»