Bodø/Glimt Klubbtråd

Svar
dani07

Re: Bodø/Glimt Klubbtråd

Legg inn av dani07 »

Jobber med et datasett som muligens skal brukes i en artikkel om Glimt og vil dele litt av det jeg har funnet.

Over 56 kamper i 2022, så skjedde følgende:

Glimt gjennomførte 229 av 280 potensielle bytter.
Motstanderne til Glimt brukte 208 av 280 bytter.

Glimt byttet først 24 av 56 ganger. Av disse, så var 9 av byttene til Glimt pga skade, så om man trekker ifra de, så byttet Glimt først 15 av 47 kamper.

Glimt måtte gjøre 7 bytter før det var gått 40 minutter pga skader, mens motstanderne til Glimt gjennomførte 2 bytter før 40 min.

50 av Glimt sine 229 bytter var etter 85 minutter, mens motstanderne gjennomførte 32 bytter etter 85 minutter. 21.8% av byttene til Glimt vs 15.3% av byttene til motstanderen.

I snitt fikk en Glimt innbytter 18.6 minutter på banen, mot motstanderens 19.6 minutter.

I snitt gjør Glimt sitt første bytte etter 63 minutter, mens motstanderen gjør det etter 62.

Wallez

Legg inn av Wallez »

@dani07 Det blir veldig interessant å se hva du kommer frem til, du får holde oss oppdatert. Her bør man kanskje også trekke inn det faktum at Glimt har spilt mange flere kamper enn våre motstandere i Eliteserien, noe som burde tilsi at Glimt har et større behov for å bytte tidligere og oftere. Det hadde også vært interessant å se tall på hvor mange bytter Glimt har gjort i startoppstillingen de siste årene sammenlignet med andre lag.

Men jeg synes vi ser at endringen til 5 bytter gjør at man har mye større mulighet til å endre kampbildet underveis i kampene. Antall bytter er jo en sak, men det er vel så viktig at ikke kvalitetsforskjellen på førstevalg og innbyttere ikke er så stor som det vi så i Glimt forrige sesong. Det virker derfor veldig fornuftig at man bygger en stor tropp i år, selv om denne nok kommer til å tynnes litt før sesongstart.

dani07

Legg inn av dani07 »

@Wallez Ja, det er ikke jeg som skriver artikkelen, har kun hjulpet til med litt data. Kan dele når/hvis det noen ganger kommer ut.

Man kan trekke konklusjoner i begge retninger med data som dette, men velger å ikke mene så mye om det ennå.

Det jeg kan si, var at det overrasket meg stort at vi faktisk hadde null bytter i krisekampen mot Klaksvik, og at vi gjorde ingen bytter borte mot Roma før vi lå under 4-0.

Ellers er jeg enig med deg, at det skulle bare mangle at vi bytter mer enn motstanderne, da vi i de aller fleste kampene møter norske lag som ikke har mer enn 32-33 kamper vs våre 56.

Wallez

Legg inn av Wallez »

Nishy skrev: tor jan 19, 2023 7:07 pm Kanskje dere ikke trenger å hente Leo eller Selvik allikevel?
Mulig, Faye Lund har i hvert fall et mye bedre utgangspunkt enn både Friedrich og Haikin hadde da de kom til klubben. Faye er både yngre, har masse U-landskamper for Norge, og har en mye bedre CV enn det de andre to hadde. Jonas Kolstad har utrettet større mirakler med keepere tidligere, og der er jo ingen tvil om at Faye har talent, han var jo regnet som et stjerneskudd da han gikk til RBK i 15-års alderen. Uten sammenligning for øvrig er jo historikken til Faye skremmende lik historikken til Botheim, var regnet som supertalenter i 14-15 års alder, gikk tidlig til RBK, har spilt masse U-landskamper på alle nivåer, men aldri fått gjennombruddet sitt på A-lagsnivå selv i starten av 20-årene. Et par utlån som har gitt spilletid i OBOS og ES, uten at de har utrettet veldig mye der.

Men det kommer uansett minst 1 keeper til uansett. Nå har trenerteamet hatt Faye på trening i et halvt år, så de bør ha veldig god kontroll på om han er klar for å være førstekeeper eller ikke. Hvis de vurderer han som god nok, så kan det hende at de prøver seg på et "wild-card" som utfordrer til han, for eksempel portugiseren vi hadde på prøvespill i forrige uke. Samtidig så tror jeg Wahlstedt for 10 mill er en kjempedeal, så hvis man klarer å presse prisen på han ned til denne summen vil det være et veldig godt kjøp i mine øyne. Da får man et mye sikrere kort enn en gratis keeper, siden han har vært så god i ES allerede. Da vil vi også få dobbelt dekning på keeper-plassen fra første stund, og det virker som om Knutsen ønsker konkurranse i alle posisjoner.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

@dani07 alltids digg med litt statestikk, spesielt for de av oss som er mattematisk annlagt!

At vi bytter mere enn våre motstandere er ikke helt uventet, men at våre får færre minutter selv med flere bytter pga. skader og flere av disse rimelig tidlig i kamper er noen mange har vært rimelig sikkre på og da er det fint å få det bekreftet.

mandela

Legg inn av mandela »

August Mikkelsen til Hammarby for 20 mill. Kjære fridiskusjon deltakere. Kan dere være så snill å droppe siteringer som på det meste blir side lange. Menigsløst.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

mandela skrev: fre jan 20, 2023 5:20 pm å droppe siteringer
Slik som dette?

mandela

Legg inn av mandela »

Nei. Mente sitater på dette nivået. Helt hodeløst og null verdi.
EspenLie skrev: ons jan 18, 2023 2:07 am
FranciscoM skrev: ons jan 18, 2023 2:02 am
EspenLie skrev: ons jan 18, 2023 1:50 am Ola og Dybala?

Er glad på hans vegne. Ikke hver dag man får sparke ball med en levende legende, og (ja, jeg tør si det) en av de største som noen gang har ikledd seg fotballsko. Dette er noe han stolt kan fortelle barnebarna om når sitter med dem på fanget i gyngestolen foran peisen.

Dybala er virkelig en heldig mann.
Synd de kutter klippet kort der fordi Dybala søler bort ballen.

Fra spør til revolver: Jeg tror Solbakken kler store anledninger. Fyren er skapende og det at sluttproduktet mangler er ikke så viktig i Roma. Han skal ikke putte ballen i mål. Det skal Abraham, Dybala m.fl.

dani07

Legg inn av dani07 »

@mandela

Det er 2023. De fleste av oss leser dette i 1080p oppløsning eller høyere.
Sitering er funksjoner som finnes på forumet, og det er håpløst at folk skal belære andre i hvordan de skal bruke funksjoner de ønsker å bruke.

Om de 25 eller 50 innleggene pr side tar 5 scroll med musa, eller 15, er strengt tatt verdens minste problem, og jeg opplever at det generelt er ordensmennesker som reagerer på dette.

Personlig så bruker jeg @ funksjonen, som jeg gjorde med deg her, med mindre det du har sitert er veldig relevant for videre diskusjon.
Men jeg har ingen ønske eller tanke om å bestemme hvordan andre skal gjøre det, som de f.eks gjør på Glimtforum.net - hvor du blir utestengt om du siterer (i stedet for at de skrur av funksjonen, forstå det den som kan)

Wallez

Legg inn av Wallez »

mandela skrev: fre jan 20, 2023 5:20 pm August Mikkelsen til Hammarby for 20 mill.
Kjipt om både Mikkelsen og Evjen går til andre skandinaviske klubber i samme overgangsvindu, det var to av mine drømmesigneringer før vinduet. Men når man ser på overgangssummene så skjønner jeg veldig godt at det blir slik, når de går for rundt 20 mill hver, samt at vi allerede har mange indreløpere. Når vi ser hvor mye refs vi får i media for å hente 6 spillere for totalt rundt 25 mill i overgangssum, tenk om vi skulle smelle inn 40 mill ekstra for de to, blodtrykket til Morten P og andre kvakksalvere ville jo gått i taket :lol:

smash

Legg inn av smash »

^ Nå har vel store deler av utgiftene vært Sign on Fee? Ellers skjønner jeg ikke hvordan dere har klart å gå så lite i overskudd på 410 mill i omsetning. Husk at spillerkjøp ikke er utgifter (men avskrives over tid), mens spillersalg er inntekter.

Tror nok dere ville kommet sterkere ut av det om dere fikk tak i enten Evjen eller Mikkelsen med tanke på venstrekanten, om det så hadde betydd å si nei til et par av de andre. Dere er ikke imponerende besatt på de offensive plassene.

Wallez

Legg inn av Wallez »

@smash De nye signeringene har ikke noe med tallene for 2022 å gjøre, hvis det er disse du tenker på? Når det gjelder overskuddet fra i fjor så har vel klubben blant annet brukt rundt 50 mill på Aspmyra for å oppfylle UEFA-krav, samt 25 mill på prosjekt rundt ny stadion, samt en nesten dobling i antall ansatte i klubben. I tillegg har man en del ekstrautgifter knyttet til flere og lengre treningsleire, reiser i Europa, etc. I tillegg brukte vi jo mye penger på spillerkjøp i sommer etter at vi var sikret gruppespill i Europa og var garantert de inntektene.

Synes ikke 50 mill i overskudd er så dårlig, egentlig 🤷‍♂️ Som Frode Thomassen har påpekt flere ganger så gir ikke Europa bare rene inntekter, det innebærer noen utgifter i tillegg. Men det er som i fjor budsjettert med 4. plass og ikke Europa-spill for 2023, så om de sportslige resultatene uteblir vil pengebruken bli moderat.

Verken Mikkelsen eller Evjen ville spilt ving i Glimt, men jeg er enig i at vi er litt tynne på venstrekanten.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Ref. det siste så synes jeg Koomson var lovende som venstrekant mot Viking. Fortsetter han i samme spor så synes jeg han er en akseptabel venstrereserve.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Synes dog Koomson var svak mot Junkeren. Virker for meg som en type spiller som fort kan bli så fokusert på at han skal "levere" og skape ting på egenhånd for å spille seg inn i laget at han gjør laget svakere som helhet. Det var oppsiktsvekkende hvor lite han ga ballen til Kubr på overlap mot Junkeren f.eks.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Komsoon er i hvertfall milevis foran Sørli som rett og slett ikke har kommet seg etter skaden, men kampen mot Viking viser at vi har et problem på vingene akkurat nå! Ingen som virkelig viser seg fram og vill ha plassene og Pelle er under opptrening etter sin operasjon, kjenner at kampene mot Lech Poznan blir en smule tidlig, så håper at man ser formstigning de neste kampene på en del stk.

Wallez

Legg inn av Wallez »

Hadde håpet at Pellegrino ble klar til første kamp, er det noen som vet noe om status på opptreningen hans? Ellers er jeg enig i at Sørli har sett svak ut siden skaden. Selv om han aldri har vært ekstremt rask så synes jeg han har mistet litt av eksplosiviteten han tidligere brukte for å komme seg løs fra backen.

Komsoon skulle være en slags prestisjesignering i sin tid, men han har utrettet veldig lite så langt. Selv om han er rask og ok til å drible så synes jeg han sliter med alle måter å avlevere ballen på, både skudd, innlegg og pasninger. Men han kan for så vidt være et greit alternativ i noen kampbilder, for eksempel borte i Europa mot lag som står høyt og legger igjen mye bakrom.

Av dagens friske vinger er vel Mvuka og Zugelj å regne som førstevalg? Så blir spørsmålet hvilken side de skal spille på, siden begge har vært best på høyre selv om de bruker ulik fot. Personlig tror jeg Mvuka kan bli en god innoverkant på venstre når han utvikler en bedre skuddfot. Dersom vi vil ha utoverkanter kan kanskje Sørensen være et alternativ som vestrekant?

Wallez

Legg inn av Wallez »

Apropos venstrekant så ser jeg at Sahraoui visstnok er jaktet av OH Leuven. Er han nok et opphauset Oslo-talent, eller kan det være muligheter for å gjøre et smart kjøp her? Teknisk er han jo veldig god, men har vært for ujevn og puslete så langt i karrieren. Tror Knutsen kunne tøffet han opp litt og skapt en god indreløper på sikt. Men i første omgang kunne han fungert som utfordrer til Pelle på venstrekanten. Hvis det går mot slutten av det internasjonale overgangsvinduet kan vi kanskje lokke Enga med en fornuftig sum pluss prosenter av videresalg? Får vi han for 15 mill nå så kan han fort gå for 40-50 om et par år.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Wallez skrev: lør jan 21, 2023 12:34 am Apropos venstrekant så ser jeg at Sahraoui visstnok er jaktet av OH Leuven. Er han nok et opphauset Oslo-talent, eller kan det være muligheter for å gjøre et smart kjøp her? Teknisk er han jo veldig god, men har vært for ujevn og puslete så langt i karrieren. Tror Knutsen kunne tøffet han opp litt og skapt en god indreløper på sikt. Men i første omgang kunne han fungert som utfordrer til Pelle på venstrekanten. Hvis det går mot slutten av det internasjonale overgangsvinduet kan vi kanskje lokke Enga med en fornuftig sum pluss prosenter av videresalg? Får vi han for 15 mill nå så kan han fort gå for 40-50 om et par år.
Sahraoui hadde vært et kupp for 15 mill og, for både hans og Norges del, burde han holde seg unna belgisk bunnstrid. På sitt toppnivå overgår han de fleste i Eliteserien. Han kan bli en topp landslagsspiller, men det er avhengig av klubbvalget hans nå. Drar han til en søppelklubb i Belgia er det bare å glemme ham.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Sahraoui hadde vært en drøm på indreløper, men realistisk sett så bør nok Vetlesen bli solgt før man skulle hentet han. Han hadde løst mye av utfordringene Glimt har med lavtliggende forsvar.

Biscan

Legg inn av Biscan »

"– Det er et rollespill. Ajax er en god skole, men det er et faktum at ingen danske klubber var spesielt interessert i å hente han tilbake, mener Torbjørnsen."

Det er jo utrolig spesielt om danske klubber ikke prøver å hente en dansk unggutt som ble sett på som et av de største talentene i verden 1 1/2 år siden. Jeg tipper BS, høres litt ut som noe Terje Liverød ville sagt bare for å sverte og prøve å styrke en eller annen agenda.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Biscan skrev: lør jan 21, 2023 12:26 pm "– Det er et rollespill. Ajax er en god skole, men det er et faktum at ingen danske klubber var spesielt interessert i å hente han tilbake, mener Torbjørnsen."

Det er jo utrolig spesielt om danske klubber ikke prøver å hente en dansk unggutt som ble sett på som et av de største talentene i verden 1 1/2 år siden. Jeg tipper BS, høres litt ut som noe Terje Liverød ville sagt bare for å sverte og prøve å styrke en eller annen agenda.
Det ER BS, nærmest som vanlig fra Torbjørnsen. Både Horsens og Nordsjælland var interessert i å hente han hjem til DK, men han valgte altså Glimt.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

mogandisu skrev: fre jan 20, 2023 10:13 pm Synes dog Koomson var svak mot Junkeren. Virker for meg som en type spiller som fort kan bli så fokusert på at han skal "levere" og skape ting på egenhånd for å spille seg inn i laget at han gjør laget svakere som helhet. Det var oppsiktsvekkende hvor lite han ga ballen til Kubr på overlap mot Junkeren f.eks.
Jeg så ikke kampen mot Junkeren, men etter det jeg har hørt var Daniel Berntsen veldig god for Junkeren. Ingen duellspiller, men han har en silkemyk venstrefot. Bodø gutt også. Merkelig at ikke Glimt satset på ham som indreløper eller venstre ving. Med noen ukers vekttrening, mental trening og noen flasker Møllers Tran tror jeg Glimt kunne fått mye ut av ham med hans grunnteknikk og spilleforståelse. Har er bare 29 år.

Champis

Legg inn av Champis »

Vikingen skrev: fre jan 20, 2023 8:11 am
Champis skrev: fre jan 20, 2023 12:49 am
Gorgi skrev: fre jan 20, 2023 12:26 am

Tja. Noen har da nådd opp? Kan nevne, Julian Ryerson, Lasse Berg Johnsen, Adrian Pereira, Henrik Heggheim, Herman Haugen, Harald Nilsen Tangen, Jostein Ekeland, Amund Wichne, pluss det er 5-6 unggutter i A-troppen til Viking som er veldig spennende.
Jepp, noen - men altfor få. Ser man på den listen av spillere, så er den ganske svak mtp. både antall og kvalitet.
Hvilket akademi i eliteserien har vesentlig bedre resultater?

Hvert fall Vålerenga og Stabæk. Og da snakker vi ikke LITT bedre resultater, men veldig mye bedre.

Champis

Legg inn av Champis »

inc og nito skrev: fre jan 20, 2023 10:53 am
Vikingen skrev: fre jan 20, 2023 8:11 am
Champis skrev: fre jan 20, 2023 12:49 am

Jepp, noen - men altfor få. Ser man på den listen av spillere, så er den ganske svak mtp. både antall og kvalitet.
Hvilket akademi i eliteserien har vesentlig bedre resultater?
Ref akademiklassifiseringsrapporten 2022 side 63 så har VIF vesentlig bedre resultater sett i spilletidspoeng og Stabæk marginalt bedre, men det er det. Bodø/Glimt like bak

Her er det vel mer snakk om spillere man har fått opp til toppnivå de siste 10-12 årene. Og da er det veldig stor forskjell.

Champis

Legg inn av Champis »

Gorgi skrev: fre jan 20, 2023 11:38 am
Vikingen skrev: fre jan 20, 2023 11:29 am
inc og nito skrev: fre jan 20, 2023 10:53 am
Ref akademiklassifiseringsrapporten 2022 side 63 så har VIF vesentlig bedre resultater sett i spilletidspoeng og Stabæk marginalt bedre, men det er det. Bodø/Glimt like bak
Mulig det er spilletidspoeng Champis mener, men dette teller vel spillere også i lavere divisjoner? I alle fall OBOS etc. Når Champis skriver antall og kvalitet tenker jeg at han mener noe annet enn at Viking burde hatt flere spillere som endte i obos, men heller høyere nivåer.
Tar man med spillere fra Viking akademiet som spiller i obos blir liten ganske mye lenger.
Kan også legge til at Kristian Thorstvedt er delvis utviklet av Viking. Han spilte vel bar jr fotball i Stabæk? Kristoffer Haugen var i Viking siden han var 7 år. Birger Meling var i Vikingsystemet til og med jr alder, uten at Viking skal ha så mye av æren for hans karriere.

Thorstvedt spilte i Stabæk fra han var 13 til han var 19.

Wallez

Legg inn av Wallez »

Nordlys skrev: lør jan 21, 2023 7:30 am Sahraoui hadde vært en drøm på indreløper, men realistisk sett så bør nok Vetlesen bli solgt før man skulle hentet han. Han hadde løst mye av utfordringene Glimt har med lavtliggende forsvar.
Vetlesen ryker nok i sommer, og da kan det jo være greit å benytte muligheten til å hente Osame nå hvis han er tilgjengelig? Pelle vil jo få et tynt treningsgrunnlag pga. operasjonen hans, så jeg tror Osame kunne fungert fint i rotasjon på venstrekanten i vårsesongen. I tillegg har vi jo Fet og Saltnes på midten som neppe er 100% innen sesongstart.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Vi har Kjær, Sjøvold, MÅK, Fet, Saltnes, Vetlesen og Grønbæk av inndreløpere, pluss Mats Pedersen bak det igjen. Så ikke akkurat den plassen det haster mest med

Men hadde ikke takket nei til Saharoui, men ville ha brukt han på venstrevingen primært. Om man skulle hente noen fra VIF så hadde jeg heller gått for Dicko Eng.

Wallez

Legg inn av Wallez »

@JonSnow Enig i at det ikke er noe stort behov for indreløpere, men Kjær og Sjøvold trenger nok enda litt tid før de starter kamper i Eliteserien. Sjøvold er nok nærmest av disse, men han hadde kanskje hatt godt av et utlån for å ta ytterligere steg? Fet og Saltnes rekker neppe sesongstarten, og Vetlesen har bare et år igjen av kontrakten. Konradsen er en fin spiller å ha i troppen, men det er vel ikke han som skal låse opp lavtliggende forsvar i år?

Spent på Mats Pedersen, håper at vi klarer å holde på han og sikre en proffkontrakt. Det hadde vært veldig synd om han glipper tidlig som Schjelderup.

Glimt

Legg inn av Glimt »

Tror dere at vi venter på Wahlstedt siden det er så stille om ny keeper? At vi venter til det internasjonale overgangsvinduet er ferdig for å få han «billigere».

Noen som forresten vet når glimtforumet er oppe å går igjen?

boombis

Legg inn av boombis »

Glimtforum er oppe nå.

Når det gjelder keeperjakt, så tror jeg vi fint kan ha is i magen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»