Bodø/Glimt Klubbtråd

Svar
Queenie

Re: Bodø/Glimt Klubbtråd

Legg inn av Queenie »

aderyn skrev: tor des 01, 2022 10:24 pm Damn litt av en signering hvis Omar holder i nærheten av hans gamle nivå.

Dog blir man litt skeptisk når man så hvor fort Galatasaray slapp han og at han ikke har fått en klubb siden. Men skal være en klassespiller til Eliteserien å være.
Veldig skummelt og spennende på samme tid.

Moist

Legg inn av Moist »

Queenie skrev: fre des 02, 2022 2:13 pm Fin fyr som kommer til å elske Bodø og Bodøværinger. Bosetter seg sikkert ikke i steinsure Skivika heller. Skeidgutter har stamina, så han kan holde i mange år gitt at synet holder seg på solsiden.
Slipper vel å bruke så mye solbriller nordpå også ;)

HarryH

Legg inn av HarryH »

JonSnow skrev: fre des 02, 2022 5:52 pm Og så er det så digg at hver ei krone som brukes er fra egen innsats og ikke noe man bare har fått av en eller annen rik person!
Det er litt synd at lokalpatrioter som yter en ekstraordinær finansiell støtte til klubben i sitt hjerte alltid skal bli uglesett i dette landet. Æres den som æres bør. Hvor tror du Bodø/Glimt hadde vært i dag uten hjelpen fra Inge Harald Berg? Ikke ment som retorisk spørsmål, men jeg er genuint nysgjerrig fordi jeg har minimalt med kjennskap til mannens innsats for Glimt.

JEKP

Legg inn av JEKP »

Kan bli bra med Omar, tror han vil bli like stabil som Alfons var i fjor.
Ser bra ut på backplass Hvis vi får inn et soleklart førstevalg på venstreback i tillegg (gjerne Bjørkan), så vi slipper å spille med Brice fast på venstre. Da Kan vi bruke Brice til å hvile de to andre backene når kampprogrammet blir hektisk, og dermed får han og bra med spilletid siden han kan brukes på begge sidene.

dani07

Legg inn av dani07 »

HarryH skrev: fre des 02, 2022 7:44 pm
JonSnow skrev: fre des 02, 2022 5:52 pm Og så er det så digg at hver ei krone som brukes er fra egen innsats og ikke noe man bare har fått av en eller annen rik person!
Det er litt synd at lokalpatrioter som yter en ekstraordinær finansiell støtte til klubben i sitt hjerte alltid skal bli uglesett i dette landet. Æres den som æres bør. Hvor tror du Bodø/Glimt hadde vært i dag uten hjelpen fra Inge Harald Berg? Ikke ment som retorisk spørsmål, men jeg er genuint nysgjerrig fordi jeg har minimalt med kjennskap til mannens innsats for Glimt.
Uten at jeg skal hevde å vite hvordan @JonSnow tenker, så vil jeg bare skyte inn at vi Bodøværinger generelt er veldig vare på eksterne pengebidrag pga vi vet hvor ille det har vært.
Vi har vært igjennom brev, bøsser, aksjoner og det ene og det andre. Økonomi har rett og slett vært et sårt punkt, og det er med stolthet at vi har holdt oss i Grønn Sone kontinuerlig siden 2011, og det har vært igjennom å sette tæring etter næring. Så når vi har vaket rundt med 30-40 millioner i budsjett, mens klubbene rundt oss hadde 55+, så er det for at vi vet hvor nære vi var konkurs.

Glimt ble i mange år vandrevet av idioter. For 2 år siden, så ringte Ernst Pedersen og truet arbeidsgiveren til en som skrev på facebook at han var direktøren som måtte gå av pga pengerot. osv.

Så "rike" onkler i Glimt er veldig dårlig mottatt av fansen, da de alltid kommer med sin bagasje og motiver.
Det kan vi se på nåværende styreleder (jobb i selskapet som fikk oppdraget med stadion vår, samt styremedlem i NTF etter at han "stemte riktig" rundt qatar) og absolutt alle andre løkene vi har hengende rundt der. Ernst Pedersen, Bengt Eidissen, Tord Kolstad, Kjetil Lorentzen osv.

Ja, de kan og har bidratt med penger. Men de krever bra mye mer tilbake enn bidraget deres er verdt.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Wallez skrev: fre des 02, 2022 5:10 pm
thewaterfall skrev: fre des 02, 2022 3:27 pm Men det er en forskjell på hva det forteller spillerne hva klubben har råd til å betale de selv om det teknisk sett ikke er lønn. Med utgangspunkt i dine tall så får altså Elabdalloui 14 mill over 2 år for å spille for Glimt selv om mesteparten er en signeringsbonus. Mens hadde 10 millioner vært en overgangssum så hadde spilleren fått 4 mill over 2 år for å spille for Glimt.
Dette var da en veldig merkelig form for logikk? Med mine tall betaler Glimt totalt 14 mill for Omar, og dette er summen Glimt har råd til å betale. Det er jo Omar sitt privilegium som kontraktløs spiller at de 10 millionene går til han personlig og ikke til en klubb, kan ikke se at dette endrer noe ved Glimt sin betalingsevne? Det sier heller noe om at det er lukurativt for spillere å gå på bosman-overganger, noe vi har sett mange eksempler på både i Glimt og i fotballen for øvrig.
Her kom det nok ikke tydelig fram hva jeg mente ser jeg. Jeg mener det at Elabdallaoui tjener 14 mill (f.eks.) over 2 år har større betydning for det generelle lønnsnivået i Glimt og ved senere forhandlinger med andre spillere. Spillere ser at Glimt er villig til å strekke seg langt også når det kommer til hva spillere kan få for å spille for Glimt, og dermed krever større summer selv. Særlig hvis de ser at klubben er villig til å endre på et etablert system som inkluderer/har inkludert et lønnstak. Om det er signeringsbonus eller lønn er jo et fett for spilleren selv, han bryr seg om totalsummen han tjener for å spille for Glimt.

Det er et vanlig lokkemiddel altså, jeg kritiser ikke Glimt for å bruke signeringsbonus. Men å sammenligne det med overgangssum mener jeg blir feil.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

JonSnow skrev: fre des 02, 2022 5:52 pm Er mye bedre å gi en sign on fee enn en høy fast lønn, blir litt mindre sure miner om man gir noen kr til spiller for å signere, enn om man gir noenn få det mange dobbelte av andre og man er ikke like avhengig av gode resultater for at økonomien skal være i balanse eller gå i pluss i motsetning til enkelte andre klubber i Norge har gjort som har peiset på opp i 8 siffrer til enkelte spillere og en hel del med mange millioner i lønn hvert år over flere år. Det blir dyrt og sånn er heldigvis ikke min klubb.
Alle i B/G har bonuser etter hvor bra klubben gjør det, og kan tjene bedre andre plasser om det går dårlig, men når det går bra så er det få eller ingen forskjeller i forhold til andre klubber her til lands. Og så er det så digg at hver ei krone som brukes er fra egen innsats og ikke noe man bare har fått av en eller annen rik person!
Tja, jeg tror spillere nok legger merke til at Glimt er villig til å betale spillere en viss sum over tid for at de skal signere/spille for de uavhengig om det kalles lønn eller signeringsbonus. La oss sette det veldig på spissen og si at Glimt sitt lønnstak for grunnlønn (eksludert bonuser for prestasjoner) nå er på 1,5 mill. Så henter dere Berg, Lode og Elabdellaoui, pluss la oss si for argumentets skyld at Bjørkan også returnerer i vinter. Alle disse går kraftig ned i lønn ved å ha kontraktsfestet inntekt på 1,5 mill + bonuser.

Dette er jo veldig mye mindre enn hva de kan tjene andre steder selvfølgelig, så Glimt gir de signeringsbonuser for å kompensere. La oss si de får 5-10 mill i signeringsbonus hver. Så skal Pellegrino eller Vetlesen forlenge. Glimt kan bare tilby 1,5 mill i grunnlønn men de vet at f.eks. Elabdellaoui i praksis får ganske mye mer i garantert utbetaling. Kanskje Pellegrino og Vetlesen også skal få signeringsbonuser på f.eks. 5 mill for å forlenge kontraktene sine da? Da er jo plutselig lønnstaket egentlig bare et spill for galleriet, all den tid spillerne for bedre betalt gjennom signeringsbonuser.

En signeringsbonus har liten til ingen forskjell i et regnskap sammenlignet med lønn, så hvorfor det er så mye bedre er jeg usikker på. Spilleren tjener det samme uavhengig om det er lønn eller signeringsbonus, spillerne er klar over at klubben er villig til å betale en spillere visse summer osv. Det er heller ikke slik at bonusen nødvendigvis blir utbetalt som et engangsbeløp, det kan godt hende klubben og spilleren synes det er mer praktisk at den blir fordelt utover hele eller deler av kontrakten. For regnskapet så avskrives uansett totalbeløpet over kontraktstiden uavhengig.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

HarryH skrev: fre des 02, 2022 7:44 pm
JonSnow skrev: fre des 02, 2022 5:52 pm Og så er det så digg at hver ei krone som brukes er fra egen innsats og ikke noe man bare har fått av en eller annen rik person!
Det er litt synd at lokalpatrioter som yter en ekstraordinær finansiell støtte til klubben i sitt hjerte alltid skal bli uglesett i dette landet. Æres den som æres bør. Hvor tror du Bodø/Glimt hadde vært i dag uten hjelpen fra Inge Harald Berg? Ikke ment som retorisk spørsmål, men jeg er genuint nysgjerrig fordi jeg har minimalt med kjennskap til mannens innsats for Glimt.
Jeg tror ikke Inge Harald Berg har vært veldig sentral i suksessen til Glimt. Jeg har ikke hørt at han har vært aktiv i å gi penger til BG. Han var med i et selskap som investerte i spillere tidlig på 00–tallet, men d er d, tror jeg.
Han er ikke blant de største aksjonærene i Nordlandsglimt som nå har eierinteresser i spillere.
Det er vel andre laksedirektører som har vært mer profilerte i sin støtte til BG.
Jeg har dog ikke oversikt over økonomien til Glimt, så hvis han jobber inkognito så kan jeg ta feil.

Forestspirit

Legg inn av Forestspirit »

Nå er det bare å vente på Comfyballs-reklamen med Glimt-gutta. Bør bli hovedsponsor 😅 https://gfx.nrk.no/znDkQOIPqxGVN_ZK_rG6 ... Oyd0rQ.jpg

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Forestspirit skrev: fre des 02, 2022 10:07 pm Nå er det bare å vente på Comfyballs-reklamen med Glimt-gutta. Bør bli hovedsponsor 😅 Bilde
Lifehack @Forestspirit

Forestspirit

Legg inn av Forestspirit »

@Nordlys Det failer annenhver gang med img-koden 😅 Jeg skulle også finne et bilde av Comfyballs-mannen slik at folk skjønte referansen min, men det var ikke å drive opp gjennom normalt googling.

Wallez

Legg inn av Wallez »

thewaterfall skrev: fre des 02, 2022 9:53 pm
Tja, jeg tror spillere nok legger merke til at Glimt er villig til å betale spillere en viss sum over tid for at de skal signere/spille for de uavhengig om det kalles lønn eller signeringsbonus. La oss sette det veldig på spissen og si at Glimt sitt lønnstak for grunnlønn (eksludert bonuser for prestasjoner) nå er på 1,5 mill. Så henter dere Berg, Lode og Elabdellaoui, pluss la oss si for argumentets skyld at Bjørkan også returnerer i vinter. Alle disse går kraftig ned i lønn ved å ha kontraktsfestet inntekt på 1,5 mill + bonuser.

Dette er jo veldig mye mindre enn hva de kan tjene andre steder selvfølgelig, så Glimt gir de signeringsbonuser for å kompensere. La oss si de får 5-10 mill i signeringsbonus hver. Så skal Pellegrino eller Vetlesen forlenge. Glimt kan bare tilby 1,5 mill i grunnlønn men de vet at f.eks. Elabdellaoui i praksis får ganske mye mer i garantert utbetaling. Kanskje Pellegrino og Vetlesen også skal få signeringsbonuser på f.eks. 5 mill for å forlenge kontraktene sine da? Da er jo plutselig lønnstaket egentlig bare et spill for galleriet, all den tid spillerne for bedre betalt gjennom signeringsbonuser.

En signeringsbonus har liten til ingen forskjell i et regnskap sammenlignet med lønn, så hvorfor det er så mye bedre er jeg usikker på. Spilleren tjener det samme uavhengig om det er lønn eller signeringsbonus, spillerne er klar over at klubben er villig til å betale en spillere visse summer osv. Det er heller ikke slik at bonusen nødvendigvis blir utbetalt som et engangsbeløp, det kan godt hende klubben og spilleren synes det er mer praktisk at den blir fordelt utover hele eller deler av kontrakten. For regnskapet så avskrives uansett totalbeløpet over kontraktstiden uavhengig.
Så lenge suksessen til Glimt holdes oppe så er det uproblematisk om man handler spillere som Grønbæk og Berg hver sommer og lønner hele førsteelleveren 3 mill i året.

Den største utfordringen til Glimt er å kunne opprettholde et høyt sportslig nivå uten å pådra seg store faste kostnader som kan ta knekken på økonomien i klubben den dagen man er tilbake i bunnen av tabellen. For eksempel kan en stor klubb som RBK sitte på spillere med over 3 mill i årslønn i flere år uten sportslig suksess, men i Glimt vil dette være katastrofe.

Fordelen med signeringsbonuser er at dette er en engangsutbetaling som Glimt foretar «i dag», altså på et tidspunkt der man har mye penger. Dersom økonomien blir dårligere må man selvfølgelig være mer moderat med slike bonuser, samtidig som man leter på en lavere hylle enn i dag. Hvis suksessen avtar sitter man med spillere på moderat grunnlønn, man slutter med signeringsbonuser, og det vil ikke bli utbetalt bonuser for Europa-spill.

Tobbis1

Legg inn av Tobbis1 »

Spillere på 30+ med fart som hovedstyrke er en elendig ide , bedre blir det ikke av et langt opphold i kamper etter en alvorlig skade

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Forestspirit skrev: fre des 02, 2022 10:16 pm @Nordlys Det failer annenhver gang med img-koden 😅 Jeg skulle også finne et bilde av Comfyballs-mannen slik at folk skjønte referansen min, men det var ikke å drive opp gjennom normalt googling.
Img-koden funker kun om url-en avsluttes med .jpg/.png (eller annet bildeformat ;) )

Wallez

Legg inn av Wallez »

Spent på hvilke 3 spillere som registreres til sluttspill i Conference League.

Vi må åpenbart ha en ny keeper, så en plass er opptatt der.

I tillegg er vi veldig tynne på midtbanen, der verken Sjøvold eller Vetti er registrert. I tillegg har Anders Konradsen lagt opp, Saltnes mister sannsynligvis sesongstarten pga. operasjon, og Fet er på vei tilbake fra et langt skadeavbrekk. Ved salg at Vetlesen i vinter vil man ha en liten krise her, kanskje situasjonen gjør at Glimt holder på han en sesong til? Hvis ikke har vi plutselig bare Berg, Grønbæk og Hagen på midten i februar, og kanskje Fet hvis han kommer i form på så kort tid. Det bør uansett registreres en ekstra midtbanespiller.

Til slutt må vel Omar registreres, noe som betyr at vi får se en høyrefotet venstreback i Europa i vår. Lurer på hva man gjør om Glimt lykkes i å hente Bjørkan hjem.

Hvordan ville dere prioritert?

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Tror vi dropper keeper i Europa om vi signerer tre utespillere. Keepere blir sjelden skadet så det er en kalkulert risiko å ta tenker jeg. Jeg synes faktisk vi bør selge Vetlesen i vinter om det er umulig å få forlenga kontrakten. Vi kan ikke fortsette å sende spillere avgårde på bosman i all fremtid.

Signeres Bjørkan må han registreres til Europa. Da tenker jeg siste plass får gå til en midtbanespiller. Blir ekstremt viktig å få landet en forlengelse på Pelle.

Blir ikke lei av Zafeiris. Se denne aksjonen mot Spania U21 her (første som vises når du starter klippet:


Gunder

Legg inn av Gunder »

Wallez skrev: fre des 02, 2022 11:57 pm
thewaterfall skrev: fre des 02, 2022 9:53 pm
Tja, jeg tror spillere nok legger merke til at Glimt er villig til å betale spillere en viss sum over tid for at de skal signere/spille for de uavhengig om det kalles lønn eller signeringsbonus. La oss sette det veldig på spissen og si at Glimt sitt lønnstak for grunnlønn (eksludert bonuser for prestasjoner) nå er på 1,5 mill. Så henter dere Berg, Lode og Elabdellaoui, pluss la oss si for argumentets skyld at Bjørkan også returnerer i vinter. Alle disse går kraftig ned i lønn ved å ha kontraktsfestet inntekt på 1,5 mill + bonuser.

Dette er jo veldig mye mindre enn hva de kan tjene andre steder selvfølgelig, så Glimt gir de signeringsbonuser for å kompensere. La oss si de får 5-10 mill i signeringsbonus hver. Så skal Pellegrino eller Vetlesen forlenge. Glimt kan bare tilby 1,5 mill i grunnlønn men de vet at f.eks. Elabdellaoui i praksis får ganske mye mer i garantert utbetaling. Kanskje Pellegrino og Vetlesen også skal få signeringsbonuser på f.eks. 5 mill for å forlenge kontraktene sine da? Da er jo plutselig lønnstaket egentlig bare et spill for galleriet, all den tid spillerne for bedre betalt gjennom signeringsbonuser.

En signeringsbonus har liten til ingen forskjell i et regnskap sammenlignet med lønn, så hvorfor det er så mye bedre er jeg usikker på. Spilleren tjener det samme uavhengig om det er lønn eller signeringsbonus, spillerne er klar over at klubben er villig til å betale en spillere visse summer osv. Det er heller ikke slik at bonusen nødvendigvis blir utbetalt som et engangsbeløp, det kan godt hende klubben og spilleren synes det er mer praktisk at den blir fordelt utover hele eller deler av kontrakten. For regnskapet så avskrives uansett totalbeløpet over kontraktstiden uavhengig.
Så lenge suksessen til Glimt holdes oppe så er det uproblematisk om man handler spillere som Grønbæk og Berg hver sommer og lønner hele førsteelleveren 3 mill i året.

Den største utfordringen til Glimt er å kunne opprettholde et høyt sportslig nivå uten å pådra seg store faste kostnader som kan ta knekken på økonomien i klubben den dagen man er tilbake i bunnen av tabellen. For eksempel kan en stor klubb som RBK sitte på spillere med over 3 mill i årslønn i flere år uten sportslig suksess, men i Glimt vil dette være katastrofe.

Fordelen med signeringsbonuser er at dette er en engangsutbetaling som Glimt foretar «i dag», altså på et tidspunkt der man har mye penger. Dersom økonomien blir dårligere må man selvfølgelig være mer moderat med slike bonuser, samtidig som man leter på en lavere hylle enn i dag. Hvis suksessen avtar sitter man med spillere på moderat grunnlønn, man slutter med signeringsbonuser, og det vil ikke bli utbetalt bonuser for Europa-spill.
Rosenborg driver sin klubb annerledes enn Glimt. Rosenborg har en strategi der spillerne skal betales godt. Lønningbudsjettet har vært stabilt mellom 94-99 millioner i mange år. Budsjettet omfatter alle som lønnes av klubben.
Derimot bruker Rosenborg mindre penger på kjøp. Fleste spillere som kjøpes er på utgående kontrakter eller det er U-21 landslagsspillere.
Du får spillere til å sitte på benken hvis lønningene er mellom 2,5-3,5 millioner. Fordel å ha 16-18 gode spillere når det blir mange kamper i løpet av året

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Wallez skrev: lør des 03, 2022 9:14 am Spent på hvilke 3 spillere som registreres til sluttspill i Conference League.

Vi må åpenbart ha en ny keeper, så en plass er opptatt der.

I tillegg er vi veldig tynne på midtbanen, der verken Sjøvold eller Vetti er registrert. I tillegg har Anders Konradsen lagt opp, Saltnes mister sannsynligvis sesongstarten pga. operasjon, og Fet er på vei tilbake fra et langt skadeavbrekk. Ved salg at Vetlesen i vinter vil man ha en liten krise her, kanskje situasjonen gjør at Glimt holder på han en sesong til? Hvis ikke har vi plutselig bare Berg, Grønbæk og Hagen på midten i februar, og kanskje Fet hvis han kommer i form på så kort tid. Det bør uansett registreres en ekstra midtbanespiller.

Til slutt må vel Omar registreres, noe som betyr at vi får se en høyrefotet venstreback i Europa i vår. Lurer på hva man gjør om Glimt lykkes i å hente Bjørkan hjem.

Hvordan ville dere prioritert?
Alle ungutter som har vært en del av B/G en hviss periode de siste årene er ført opp på en ungdomsliste så kubr, sjøvold og en del andre kan man bruke selv om de ikke står på listen til UEFA cupene for A-laget!

Jeg ville ha prioritert inn en Omar, ny venstreback og siste plassen til enten ny ving eller ny keeper alt ettersom hva vi får tak i.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

thewaterfall skrev: fre des 02, 2022 9:53 pm
JonSnow skrev: fre des 02, 2022 5:52 pm Er mye bedre å gi en sign on fee enn en høy fast lønn, blir litt mindre sure miner om man gir noen kr til spiller for å signere, enn om man gir noenn få det mange dobbelte av andre og man er ikke like avhengig av gode resultater for at økonomien skal være i balanse eller gå i pluss i motsetning til enkelte andre klubber i Norge har gjort som har peiset på opp i 8 siffrer til enkelte spillere og en hel del med mange millioner i lønn hvert år over flere år. Det blir dyrt og sånn er heldigvis ikke min klubb.
Alle i B/G har bonuser etter hvor bra klubben gjør det, og kan tjene bedre andre plasser om det går dårlig, men når det går bra så er det få eller ingen forskjeller i forhold til andre klubber her til lands. Og så er det så digg at hver ei krone som brukes er fra egen innsats og ikke noe man bare har fått av en eller annen rik person!
Tja, jeg tror spillere nok legger merke til at Glimt er villig til å betale spillere en viss sum over tid for at de skal signere/spille for de uavhengig om det kalles lønn eller signeringsbonus. La oss sette det veldig på spissen og si at Glimt sitt lønnstak for grunnlønn (eksludert bonuser for prestasjoner) nå er på 1,5 mill. Så henter dere Berg, Lode og Elabdellaoui, pluss la oss si for argumentets skyld at Bjørkan også returnerer i vinter. Alle disse går kraftig ned i lønn ved å ha kontraktsfestet inntekt på 1,5 mill + bonuser.

Dette er jo veldig mye mindre enn hva de kan tjene andre steder selvfølgelig, så Glimt gir de signeringsbonuser for å kompensere. La oss si de får 5-10 mill i signeringsbonus hver. Så skal Pellegrino eller Vetlesen forlenge. Glimt kan bare tilby 1,5 mill i grunnlønn men de vet at f.eks. Elabdellaoui i praksis får ganske mye mer i garantert utbetaling. Kanskje Pellegrino og Vetlesen også skal få signeringsbonuser på f.eks. 5 mill for å forlenge kontraktene sine da? Da er jo plutselig lønnstaket egentlig bare et spill for galleriet, all den tid spillerne for bedre betalt gjennom signeringsbonuser.

En signeringsbonus har liten til ingen forskjell i et regnskap sammenlignet med lønn, så hvorfor det er så mye bedre er jeg usikker på. Spilleren tjener det samme uavhengig om det er lønn eller signeringsbonus, spillerne er klar over at klubben er villig til å betale en spillere visse summer osv. Det er heller ikke slik at bonusen nødvendigvis blir utbetalt som et engangsbeløp, det kan godt hende klubben og spilleren synes det er mer praktisk at den blir fordelt utover hele eller deler av kontrakten. For regnskapet så avskrives uansett totalbeløpet over kontraktstiden uavhengig.
Det får bli opp til deg å spekulere i jeg er bare meget glad vi ikke slenger opp opptil 2 siffret antall mil i årslønn i fastlønn som plutselig biter en kraftig i bakenden om inntektene uteblir og heller har full kontroll ved å gi en engangssum ved inngåelse av kontrakt(noe stort sett alle klubber gjør uansett, men beløpene vill variere). Sign on fee får spillerne våre også når de skriver under på forlengelser, men man får ikke like mye som en som ikke har kontrakt, akkurat det sier seg selv!
Så får fansen til andre klubber spekulere å komme med sine fantasier og drømmer om hvor galt alt er i B/G så forholder jeg og andre B/G fans oss til virkeligheten.

Wallez

Legg inn av Wallez »

JonSnow skrev: lør des 03, 2022 2:40 pm Alle ungutter som har vært en del av B/G en hviss periode de siste årene er ført opp på en ungdomsliste så kubr, sjøvold og en del andre kan man bruke selv om de ikke står på listen til UEFA cupene for A-laget!

Jeg ville ha prioritert inn en Omar, ny venstreback og siste plassen til enten ny ving eller ny keeper alt ettersom hva vi får tak i.
Tror de unge spillerne må ha vært tilknyttet klubben i minst to år for at de skal kunne tas inn på denne måten. Altså er ikke Sjøvold og Kubr tilgjengelige slik jeg har forstått regelverket. Mulig jeg tar feil?

Wallez

Legg inn av Wallez »

@Gunder Helt enig, RBK er jo også en så stor klubb med sponsorer og andre inntekter som gjør dette mulig. Ville bare poengtere at dette ikke vil være bærekraftig i en liten klubb som Glimt over tid.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Håper man avventer flere spillere inn til Pelle ev har signert ny kontrakt. Positivt med en rutinert forsvarsspiller med fart inn, selv om jeg overhodet ikke like gamle proffer som kommer hjem for å ta digre jafs av lønnspotten.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Wallez skrev: lør des 03, 2022 6:19 pm @Gunder Helt enig, RBK er jo også en så stor klubb med sponsorer og andre inntekter som gjør dette mulig. Ville bare poengtere at dette ikke vil være bærekraftig i en liten klubb som Glimt over tid.
Den måten Glimt har skaffet seg så stor medieoppmerksomhet i positiv forstand vil gjøre dem enormt attraktive for sponsorer. Ikke bare fra Saltenregionen eller Nord-Norge som landsdel, men på nasjonalt nivå. Holder man det momentumet ved like vil de store sponsorkontraktene komme.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Wallez skrev: fre des 02, 2022 11:57 pm
thewaterfall skrev: fre des 02, 2022 9:53 pm
Tja, jeg tror spillere nok legger merke til at Glimt er villig til å betale spillere en viss sum over tid for at de skal signere/spille for de uavhengig om det kalles lønn eller signeringsbonus. La oss sette det veldig på spissen og si at Glimt sitt lønnstak for grunnlønn (eksludert bonuser for prestasjoner) nå er på 1,5 mill. Så henter dere Berg, Lode og Elabdellaoui, pluss la oss si for argumentets skyld at Bjørkan også returnerer i vinter. Alle disse går kraftig ned i lønn ved å ha kontraktsfestet inntekt på 1,5 mill + bonuser.

Dette er jo veldig mye mindre enn hva de kan tjene andre steder selvfølgelig, så Glimt gir de signeringsbonuser for å kompensere. La oss si de får 5-10 mill i signeringsbonus hver. Så skal Pellegrino eller Vetlesen forlenge. Glimt kan bare tilby 1,5 mill i grunnlønn men de vet at f.eks. Elabdellaoui i praksis får ganske mye mer i garantert utbetaling. Kanskje Pellegrino og Vetlesen også skal få signeringsbonuser på f.eks. 5 mill for å forlenge kontraktene sine da? Da er jo plutselig lønnstaket egentlig bare et spill for galleriet, all den tid spillerne for bedre betalt gjennom signeringsbonuser.

En signeringsbonus har liten til ingen forskjell i et regnskap sammenlignet med lønn, så hvorfor det er så mye bedre er jeg usikker på. Spilleren tjener det samme uavhengig om det er lønn eller signeringsbonus, spillerne er klar over at klubben er villig til å betale en spillere visse summer osv. Det er heller ikke slik at bonusen nødvendigvis blir utbetalt som et engangsbeløp, det kan godt hende klubben og spilleren synes det er mer praktisk at den blir fordelt utover hele eller deler av kontrakten. For regnskapet så avskrives uansett totalbeløpet over kontraktstiden uavhengig.
Så lenge suksessen til Glimt holdes oppe så er det uproblematisk om man handler spillere som Grønbæk og Berg hver sommer og lønner hele førsteelleveren 3 mill i året.

Den største utfordringen til Glimt er å kunne opprettholde et høyt sportslig nivå uten å pådra seg store faste kostnader som kan ta knekken på økonomien i klubben den dagen man er tilbake i bunnen av tabellen. For eksempel kan en stor klubb som RBK sitte på spillere med over 3 mill i årslønn i flere år uten sportslig suksess, men i Glimt vil dette være katastrofe.

Fordelen med signeringsbonuser er at dette er en engangsutbetaling som Glimt foretar «i dag», altså på et tidspunkt der man har mye penger. Dersom økonomien blir dårligere må man selvfølgelig være mer moderat med slike bonuser, samtidig som man leter på en lavere hylle enn i dag. Hvis suksessen avtar sitter man med spillere på moderat grunnlønn, man slutter med signeringsbonuser, og det vil ikke bli utbetalt bonuser for Europa-spill.
Jeg tror som sagt at spillere legger merke til totalbeløpet Glimt ser seg råd til å betale spillere. Og selv om signeringsbonus kan kategoriseres som et enkeltbeløpet er jeg usikker på om det praktiseres som engangsutbetaling. Må jo være mye bedre for klubber økonomisk sett med tanke på likviditet osv. å fordele det over tid, enten i løpet av første kontraktsåret eller hele kontraktsperioden. Ser også for meg at rent skattemessig for spillerne så kan det vel ikke være lønnsomt å få utbetalt et stort engangsbeløp?

Akkurat som at det er vanlig at overgangssummer ofte blir utbetalt delvis med faste avdrag over en avtalt tidsperiode i stedet for at klubber f.eks. må punge ut 20 millioner i løpet av en måned. Mye større forutsigbarhet rent økonomisk å gjøre det slik også.

Dette er ingen kritikk av Glimt spesifikt, ei heller er det egentlig kritikk mot noen andre. Alle klubber gjør dette. Det jeg tror er bare at spillere tenker over hvor mye andre spillere i samme klubb tjener til sammen, de ser hva klubben har råd til å betale andre spillere og krever deretter selv. Jeg tror Glimt har full kontroll på det de driver med, det virker ikke som at de satser over evne enda og har nok råd til en dårligere sesong. Men det er viktig at man er obs på økonomiske forpliktelser uansett, for når man har suksess er det litt lett å tro at pengene kommer uansett. Rosenborg brente seg på dette til slutt og budsjetterte med inntekter som aldri kom og holdt på å gå ganske skeis.

Forresten så har ikke Rosenborg råd til å sitte på flere spillere med 3 mill i lønn over flere år uten sportslig suksess lengre. Blodrøde tall under COVID, og noen sesonger med underskudd før der har tært kraftig på økonomien.

Uansett tror jeg vi har litt ulikt syn på betydningen av signeringsbonus på resten av troppen i senere forhandlinger kontra lønn. Så lenge vi ikke vet hvordan Glimt har løst dette eller har konkrete tall så blir det bare spekulasjoner og egentlig en generell diskusjon som ikke lenger hører hjemme i Glimt-tråden.

Jeg tror dette er en bra signering for dere sportslig sett i alle fall. Egentlig litt statusmessig å, for dette er vel den første skikkelig store profilen dere har hentet som ikke har noen tilknytting til klubben fra før av?

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

JonSnow skrev: lør des 03, 2022 2:56 pm
thewaterfall skrev: fre des 02, 2022 9:53 pm
JonSnow skrev: fre des 02, 2022 5:52 pm Er mye bedre å gi en sign on fee enn en høy fast lønn, blir litt mindre sure miner om man gir noen kr til spiller for å signere, enn om man gir noenn få det mange dobbelte av andre og man er ikke like avhengig av gode resultater for at økonomien skal være i balanse eller gå i pluss i motsetning til enkelte andre klubber i Norge har gjort som har peiset på opp i 8 siffrer til enkelte spillere og en hel del med mange millioner i lønn hvert år over flere år. Det blir dyrt og sånn er heldigvis ikke min klubb.
Alle i B/G har bonuser etter hvor bra klubben gjør det, og kan tjene bedre andre plasser om det går dårlig, men når det går bra så er det få eller ingen forskjeller i forhold til andre klubber her til lands. Og så er det så digg at hver ei krone som brukes er fra egen innsats og ikke noe man bare har fått av en eller annen rik person!
Tja, jeg tror spillere nok legger merke til at Glimt er villig til å betale spillere en viss sum over tid for at de skal signere/spille for de uavhengig om det kalles lønn eller signeringsbonus. La oss sette det veldig på spissen og si at Glimt sitt lønnstak for grunnlønn (eksludert bonuser for prestasjoner) nå er på 1,5 mill. Så henter dere Berg, Lode og Elabdellaoui, pluss la oss si for argumentets skyld at Bjørkan også returnerer i vinter. Alle disse går kraftig ned i lønn ved å ha kontraktsfestet inntekt på 1,5 mill + bonuser.

Dette er jo veldig mye mindre enn hva de kan tjene andre steder selvfølgelig, så Glimt gir de signeringsbonuser for å kompensere. La oss si de får 5-10 mill i signeringsbonus hver. Så skal Pellegrino eller Vetlesen forlenge. Glimt kan bare tilby 1,5 mill i grunnlønn men de vet at f.eks. Elabdellaoui i praksis får ganske mye mer i garantert utbetaling. Kanskje Pellegrino og Vetlesen også skal få signeringsbonuser på f.eks. 5 mill for å forlenge kontraktene sine da? Da er jo plutselig lønnstaket egentlig bare et spill for galleriet, all den tid spillerne for bedre betalt gjennom signeringsbonuser.

En signeringsbonus har liten til ingen forskjell i et regnskap sammenlignet med lønn, så hvorfor det er så mye bedre er jeg usikker på. Spilleren tjener det samme uavhengig om det er lønn eller signeringsbonus, spillerne er klar over at klubben er villig til å betale en spillere visse summer osv. Det er heller ikke slik at bonusen nødvendigvis blir utbetalt som et engangsbeløp, det kan godt hende klubben og spilleren synes det er mer praktisk at den blir fordelt utover hele eller deler av kontrakten. For regnskapet så avskrives uansett totalbeløpet over kontraktstiden uavhengig.
Det får bli opp til deg å spekulere i jeg er bare meget glad vi ikke slenger opp opptil 2 siffret antall mil i årslønn i fastlønn som plutselig biter en kraftig i bakenden om inntektene uteblir og heller har full kontroll ved å gi en engangssum ved inngåelse av kontrakt(noe stort sett alle klubber gjør uansett, men beløpene vill variere). Sign on fee får spillerne våre også når de skriver under på forlengelser, men man får ikke like mye som en som ikke har kontrakt, akkurat det sier seg selv!
Så får fansen til andre klubber spekulere å komme med sine fantasier og drømmer om hvor galt alt er i B/G så forholder jeg og andre B/G fans oss til virkeligheten.
For å starte med det siste først. Jeg drømmer ikke om hvor galt alt er i Glimt, ei har jeg sagt at det er det. Tvert imot har jeg sagt i andre innlegg i alle fall at jeg tror Glimt har kontroll på det de holder på med, men at det er ingen tvil om at de satser. Selvsagt får en spiller som er uten kontrakt en større signeringsbonus, det er ikke vanskelig å forstå.

Jeg orker ikke gjenta meg selv, men jeg tror det blir feil å se på signeringsbonus som en engangsutbetaling i alle fall. Se mitt innlegg over for mer utdypende om det tema. Slik sett ser jeg ikke en enorm forskjell på signeringsbonus og lønn annet enn at signeringsbonus er litt lettere å akseptere for andre spillere (men ikke irrelevant ved forhandling med andre spillere). Men selvsagt spekulerer jeg, har du konkrete tall så tar jeg gjerne i mot disse. Frem til da forbeholder jeg meg retten til å spekulere med tall, for jeg har aldri presentert, påstått eller fremsatt de som fakta.

Bra dere forholder dere til virkeligheten da. Er oftest en fordel.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Jeg applauderer Bodø/Glimts friske satsing. Det vitner om at klubben har ambisjoner om å redusere Molde sitt sportslige forsprang. For norsk fotball er det ikke gunstig om Molde avgjør serien mange runder før slutt igjen. Eliteserien trenger spenning.

stoodeh

Legg inn av stoodeh »

Nordlys skrev: lør des 03, 2022 10:28 am Tror vi dropper keeper i Europa om vi signerer tre utespillere. Keepere blir sjelden skadet så det er en kalkulert risiko å ta tenker jeg.
Obs, lurer på om det ikke er et krav om å ha 3 keepere i troppen for Europa kamper.

Joda se artikkel 45.12 her https://documents.uefa.com/r/Regulation ... sts-Online

Kan jo hende dere har en junior-keeper som kan være med da?

boombis

Legg inn av boombis »

I følge uefasidene er dette troppen vi hadde i EL:
Squad
  • Julian Faye Lund
    Nikita Haikin
    Marcus Andersen *
    Japhet Sery Larsen
    Alfons Sampsted
    Marius Høibråten
    Brice Wembangomo
    Isak Amundsen
    Brede Moe
    Lucas Kubr
    Marius Lode
    Sigurd Ekrem *
    Brynjar Johnsplass *
    Amahl Pellegrino
    Albert Grønbæk
    Hugo Vetlesen
    Ulrik Saltnes
    Anders Konradsen
    Morten Konradsen
    Sondre Brunstad Fet
    Elias Hagen
    Joel Mugisha
    Patrick Berg
    Ola Solbakken
    Runar Espejord
    Sondre Sørli
    Nino Žugelj
    Adan Abadala Hussein *
    Lars-Jorgen Salvesen
*Player list B

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Wallez skrev: lør des 03, 2022 6:16 pm
JonSnow skrev: lør des 03, 2022 2:40 pm Alle ungutter som har vært en del av B/G en hviss periode de siste årene er ført opp på en ungdomsliste så kubr, sjøvold og en del andre kan man bruke selv om de ikke står på listen til UEFA cupene for A-laget!

Jeg ville ha prioritert inn en Omar, ny venstreback og siste plassen til enten ny ving eller ny keeper alt ettersom hva vi får tak i.
Tror de unge spillerne må ha vært tilknyttet klubben i minst to år for at de skal kunne tas inn på denne måten. Altså er ikke Sjøvold og Kubr tilgjengelige slik jeg har forstått regelverket. Mulig jeg tar feil?
Stemmer det første, men som du ser av lista til boombis, så er Kubr registrert på A-lista. Hvis Sjøvold, Koomson, Kvile, Skau eller Nordås skal inn i ecupen, så må de registreres på nytt.
Bare 1 keeper på A lista igjen og bare 1 keeper på B lista, betyr det at man må registrere en ny keeper?

Gunder

Legg inn av Gunder »

HarryH skrev: lør des 03, 2022 7:21 pm Jeg applauderer Bodø/Glimts friske satsing. Det vitner om at klubben har ambisjoner om å redusere Molde sitt sportslige forsprang. For norsk fotball er det ikke gunstig om Molde avgjør serien mange runder før slutt igjen. Eliteserien trenger spenning.
Forskjellen på årets utgave av Glimt og årene før er at samspillet har ikke stemt. Det kan det gjøres noe med i vinter. Og da er "forspranget" oppspist.
I Molde er det ikke fotballkultur. Treneren kan innføre defensiv fotball uten protester.
I år har det vært mange seire med ett mål. Vunnet serien klart på grunn av at andre lag bortsett fra LSK har hatt nok med seg selv.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»