Poenget er at all den tid organisasjonskartet har vært slik det har vært er det umulig å faktisk bedømme den jobben JJ har gjort. Fagermo er den som har hatt siste ord, han er den som har bestemt, han er den som er øverste ansvarlig på papiret og i praksis. JJ har i praksis vært rådgiver/speider/forhandlingsleder, og ikke ¨sjef¨ som tittelen hans tilsier. Ergo han må frikjennes, rett og slett for vi har ingen grunnlag til å faktisk bedømme jobben han har gjort.dzk skrev: ↑lør jul 01, 2023 9:30 pm Så du tror oppriktig at alle forslagene til JJ ble kasta i søpla av Fagermo? Det passer ikke mtp Vitinho som etter ryktene var en spiller Fagermo ikke ønsket å hente.
Skjønner virkelig ikke hvorfor så mange velger å frikjenne JJ for alle overgangene som har blitt gjort siden han kom. Med unntak av de bra da, de får han kred for.
Og ikke misforstå meg, JJ skal selvfølgelig få fortsette og helst med samme makt / ansvar som de andre sportsjefene i ligaen. Men jeg synes det må være lov å rette en pekefinger ditt og etter et av de dårligste vintervinduene jeg kan huske.
Det er ganske åpenbart at Jonsson og Fagermo har ganske forskjellige filosofier hva kommer til spillerrekruttering. Fagermo sin historikk fra 14-15 år som hovedtrener i Eliteserien viser at han har vært livredd for utenlandske spillere, i alle fall fra utenfor Skandinavia og han vil ha unge lokale. Joacim Jonsson sin historikk fra Fredrikstad-tiden og slik man kjenner han fra tiden som TV-ekspert, viser at han liker det litt eksotiske, liker å lete etter gull rundt om i verden, se stallen til FFK de årene han var der.
Vi har hentet svært få utlendinger og de vi har hentet er skandinaver, og vi har hentet mange lokale enten eksternt (Kiil Olsen, Bully, Ofkir) eller fra egen jr. avdeling. Tyder ganske greit på at det er Fagermo som har hatt styringen. Også fikk JJ sin ene eksotiske signering i Vitinho fordi klubben ikke tapte særlig på å ta sjansen.
JJ sa det selv i et intervju før sesongen at Fagermo er ganske knallhard på at defensive spillere, samt sentral midtbane skal være skandinaver, offensivt kan han godta litt mer eksotiske innslag. Dermed ser de kun etter skandinaviske spillere i de posisjonene for det vil være å kaste bort tiden å se på spillere Fagermo ikke vil ha. Det begrenser jo markedet ekstremt at treneren har så knallharde prinsipper på nasjonalitet.