Molde FK 2023. Klubbtråd.

Svar
PapaSmurf

Re: Molde FK 2023. Klubbtråd.

Legg inn av PapaSmurf »

Kaizen skrev: fre mai 26, 2023 4:21 pm
PapaSmurf skrev: fre mai 26, 2023 2:44 pm Hele greia med å sitte og single ut enkeltspillere når et helt lag er dysfunksjonelt syns jeg er stupdumt.

Laget MFK underpresterer. Det er problemet.
Hele laget har ikke underprestert. Mannsverk, Breivik og Linnes er tre spillere som har levert varene i år også.
For meg blir det stupdumt dersom man ikke kan se på hvilke variabler som har sviktet, istedenfor å kun generalisere.
Jeg syns Mannsverk har vært godt under pari, masse feilpasninger og rare valg. Men det er ikke fruktbart å klage på han.

Det er laget som ikke fungerer. Da vil alle enkeltspillere også levere dårligere.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

PapaSmurf skrev: fre mai 26, 2023 4:32 pm
Kaizen skrev: fre mai 26, 2023 4:21 pm
PapaSmurf skrev: fre mai 26, 2023 2:44 pm Hele greia med å sitte og single ut enkeltspillere når et helt lag er dysfunksjonelt syns jeg er stupdumt.

Laget MFK underpresterer. Det er problemet.
Hele laget har ikke underprestert. Mannsverk, Breivik og Linnes er tre spillere som har levert varene i år også.
For meg blir det stupdumt dersom man ikke kan se på hvilke variabler som har sviktet, istedenfor å kun generalisere.
Jeg syns Mannsverk har vært godt under pari, masse feilpasninger og rare valg. Men det er ikke fruktbart å klage på han.

Det er laget som ikke fungerer. Da vil alle enkeltspillere også levere dårligere.
Ifølge Fotmob er Mannsverk rangert som nr 4 i Eliteserien med et snitt på 7.88 i år mot 7.52 i fjor. Mannsverk har f.eks like mange mål i år, som han scorte I hele 22.

Breivik 7.56 i 2022 mot 7.67 i år. Breivik har scoret 3 mål og har to målgivende. 1 mål og 8 målgivende i fjor.

Særlig disse to spillerne fortjener ros. De har begge hevet nivået sitt så langt i sesongen mener jeg. De er begge våre to heteste salgsobjekter i øyeblikket.

Kaffe

Legg inn av Kaffe »

Når utstikkerne, i form av svake enkeltmannsprestasjoner, er såpass varierte til forskjellige posisjoner og faser av spillet, og til forskjellige spillere, er det ofte flere påvirkende variabler som styrker og kan være roten til man ser.

Det var andre spillere på banen når en slik rekke med prestasjoner kom i 2021.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kaizen skrev: fre mai 26, 2023 4:49 pm
PapaSmurf skrev: fre mai 26, 2023 4:32 pm
Kaizen skrev: fre mai 26, 2023 4:21 pm

Hele laget har ikke underprestert. Mannsverk, Breivik og Linnes er tre spillere som har levert varene i år også.
For meg blir det stupdumt dersom man ikke kan se på hvilke variabler som har sviktet, istedenfor å kun generalisere.
Jeg syns Mannsverk har vært godt under pari, masse feilpasninger og rare valg. Men det er ikke fruktbart å klage på han.

Det er laget som ikke fungerer. Da vil alle enkeltspillere også levere dårligere.
Ifølge Fotmob er Mannsverk rangert som nr 4 i Eliteserien med et snitt på 7.88 i år mot 7.52 i fjor. Mannsverk har f.eks like mange mål i år, som han scorte I hele 22.

Breivik 7.56 i 2022 mot 7.67 i år. Breivik har scoret 3 mål og har to målgivende. 1 mål og 8 målgivende i fjor.

Særlig disse to spillerne fortjener ros. De har begge hevet nivået sitt så langt i sesongen mener jeg. De er begge våre to heteste salgsobjekter i øyeblikket.
Jeg bryr meg katten om fotmob. Både når det går bra og når det går dårlig.

På samme måte som jeg får brekningsfornemmeøser av xG.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

PapaSmurf skrev: fre mai 26, 2023 5:40 pm
Kaizen skrev: fre mai 26, 2023 4:49 pm
PapaSmurf skrev: fre mai 26, 2023 4:32 pm

Jeg syns Mannsverk har vært godt under pari, masse feilpasninger og rare valg. Men det er ikke fruktbart å klage på han.

Det er laget som ikke fungerer. Da vil alle enkeltspillere også levere dårligere.
Ifølge Fotmob er Mannsverk rangert som nr 4 i Eliteserien med et snitt på 7.88 i år mot 7.52 i fjor. Mannsverk har f.eks like mange mål i år, som han scorte I hele 22.

Breivik 7.56 i 2022 mot 7.67 i år. Breivik har scoret 3 mål og har to målgivende. 1 mål og 8 målgivende i fjor.

Særlig disse to spillerne fortjener ros. De har begge hevet nivået sitt så langt i sesongen mener jeg. De er begge våre to heteste salgsobjekter i øyeblikket.
Jeg bryr meg katten om fotmob. Både når det går bra og når det går dårlig.

På samme måte som jeg får brekningsfornemmeøser av xG.
Ja, men det gjør ikke jeg.
Du kan like eller hate kunstig intelligens. Men den kommer bare til å bli viktigere og viktigere som verktøy for trenere i fotballen.
Sist redigert av Kaizen den fre mai 26, 2023 5:57 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kaizen skrev: fre mai 26, 2023 5:53 pm
PapaSmurf skrev: fre mai 26, 2023 5:40 pm
Kaizen skrev: fre mai 26, 2023 4:49 pm

Ifølge Fotmob er Mannsverk rangert som nr 4 i Eliteserien med et snitt på 7.88 i år mot 7.52 i fjor. Mannsverk har f.eks like mange mål i år, som han scorte I hele 22.

Breivik 7.56 i 2022 mot 7.67 i år. Breivik har scoret 3 mål og har to målgivende. 1 mål og 8 målgivende i fjor.

Særlig disse to spillerne fortjener ros. De har begge hevet nivået sitt så langt i sesongen mener jeg. De er begge våre to heteste salgsobjekter i øyeblikket.
Jeg bryr meg katten om fotmob. Både når det går bra og når det går dårlig.

På samme måte som jeg får brekningsfornemmeøser av xG.
Ja, men det gjør ikke jeg.
Nei, noen vil gjøre fotball om til matematikk, for meg er det en kunstform som ikke kan tallfestes.

Fotball er et lagspill. Så Mannsverk, Karlstrøm og alle de andre er avhengige av kollektivet for å kunne prestere.
Sist redigert av PapaSmurf den fre mai 26, 2023 6:03 pm, redigert 1 gang totalt.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Matematikk har vært en del av fotballen siden den gangen man bestemte at vinner av en kamp er det laget som klarer å lage flest mål.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

HarryH skrev: fre mai 26, 2023 6:02 pm Matematikk har vært en del av fotballen siden den gangen man bestemte at vinner av en kamp er det laget som klarer å lage flest mål.
Det er jeg enig i, men jeg snakker om kvalitetsmåling på enkeltspillere. Det er så mange variabler at selv Einstein hadde slitt med å finne et tall med to streker under som viser hvor godt en spiller har levert.

La meg gi to eksempler:

Petersen mot Surnadal. Null skudd på mål. Hvor god var han?

Eller Haaland som i deler av fjoråret sleit med et Dortmund som ikke greide å få ballen frem til han. Var han dårlig når han ikke scora flere mål i den perioden?

Jeg syns Karlstrøm har vært svak i år jeg også, men jeg føler likevel det har mye å gjøre med et forsvar som har vært dysfunksjonelt, dermed vil lagets prestasjoner påvirke Karlstrøms kvalitet. Og derfor blir det for meg alt for enkelt å si at Karlstrøm har dårlige karakterer på Futmob. Nettopp fordi jeg kan garantere at de tallene hadde vært bedre om forsvarsspillet hadde vært like stødig som det var i fjor.

Alt henger sammen med alt i fotball.
Sist redigert av PapaSmurf den fre mai 26, 2023 6:12 pm, redigert 1 gang totalt.

HarryH

Legg inn av HarryH »

PapaSmurf skrev: fre mai 26, 2023 6:06 pm
HarryH skrev: fre mai 26, 2023 6:02 pm Matematikk har vært en del av fotballen siden den gangen man bestemte at vinner av en kamp er det laget som klarer å lage flest mål.
Det er jeg enig i, men jeg snakker om kvalitetsmåling på enkeltspillere. Det er så mange variabler at selv Einstein hadde slitt med å finne et tall med to streker under som viser hvor godt en spiller har levert.

La meg gi to eksempler:

Petersen mot Surnadal. Null skudd på mål. Hvor god var han?

Eller Haaland som i deler av fjoråret sleit med et Dortmund som ikke greide å få ballen frem til han. Var han dårlig når han ikke scora flere mål i den perioden?
Det å finne et tall med to streker under som viser hvor godt en spiller har levert, er på den ene enden av skalaen. På den andre enden av skalaen finner man det som kalles "ren synsing". I mellom disse to ekstrempunktene ligger det mye fruktbart potensial for å gi bedre vurderinger av prestasjon og forbedringspotensial, både for enkeltspillere og for lag. Flere aktører kniver knallhardt for å komme opp med den beste programvaren for å produsere slike vurderinger.

HarryH

Legg inn av HarryH »

PapaSmurf skrev: fre mai 26, 2023 6:06 pm
HarryH skrev: fre mai 26, 2023 6:02 pm Matematikk har vært en del av fotballen siden den gangen man bestemte at vinner av en kamp er det laget som klarer å lage flest mål.
Det er jeg enig i, men jeg snakker om kvalitetsmåling på enkeltspillere. Det er så mange variabler at selv Einstein hadde slitt med å finne et tall med to streker under som viser hvor godt en spiller har levert.

La meg gi to eksempler:

Petersen mot Surnadal. Null skudd på mål. Hvor god var han?

Eller Haaland som i deler av fjoråret sleit med et Dortmund som ikke greide å få ballen frem til han. Var han dårlig når han ikke scora flere mål i den perioden?
Det å finne et tall med to streker under som viser hvor godt en spiller har levert, er på den ene enden av skalaen. På den andre enden av skalaen finner man det som kalles "ren synsing". I mellom disse to ekstrempunktene ligger det mye fruktbart potensial for å gi bedre vurderinger av prestasjon og forbedringspotensial, både for enkeltspillere og for lag. Flere aktører kniver knallhardt for å komme opp med den beste programvaren for å produsere slike vurderinger.

Trenere og analytikere som er gode til å utnytte den typen verktøy vil være svært etterspurt framover, ikke minst fordi de jevnt over vil levere bedre resultater enn sine konkurrenter.
Sist redigert av HarryH den fre mai 26, 2023 6:16 pm, redigert 2 ganger totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

HarryH skrev: fre mai 26, 2023 6:12 pm
PapaSmurf skrev: fre mai 26, 2023 6:06 pm
HarryH skrev: fre mai 26, 2023 6:02 pm Matematikk har vært en del av fotballen siden den gangen man bestemte at vinner av en kamp er det laget som klarer å lage flest mål.
Det er jeg enig i, men jeg snakker om kvalitetsmåling på enkeltspillere. Det er så mange variabler at selv Einstein hadde slitt med å finne et tall med to streker under som viser hvor godt en spiller har levert.

La meg gi to eksempler:

Petersen mot Surnadal. Null skudd på mål. Hvor god var han?

Eller Haaland som i deler av fjoråret sleit med et Dortmund som ikke greide å få ballen frem til han. Var han dårlig når han ikke scora flere mål i den perioden?
Det å finne et tall med to streker under som viser hvor godt en spiller har levert, er på den ene enden av skalaen. På den andre enden av skalaen finner man det som kalles "ren synsing". I mellom disse to ekstrempunktene ligger det mye fruktbart potensial for å gi bedre vurderinger av prestasjon og forbedringspotensial, både for enkeltspillere og for lag. Flere aktører kniver knallhardt for å komme opp med den beste programvaren for å produsere slike vurderinger.
Jeg håper vi aldri kommer dit. Sjarmen med fotball er allerede under et hardt angrep fra teknologien.

Og den dagen alt er sjarmløst og alle følelser er borte og man kun sitter igjen med kalde fakta vil fotballen dø.

Når vi sitter der og venter på at VAR skal finmåle en offside, for meg er det som å se et bakholdsangrep på fotballen. Kniven stikkes inn igjen og igjen og det er bare å håpe at pulsåren ikke rammes.

Hver gang jeg ser supportergruppene vise sin forakt for VAR varmer det hjertet mitt. Fordi jeg vet jeg ikke er alene om å se hvordan idretten jeg har elsket i snart 40 år årelates.
Sist redigert av PapaSmurf den fre mai 26, 2023 6:21 pm, redigert 1 gang totalt.

HarryH

Legg inn av HarryH »

PapaSmurf skrev: fre mai 26, 2023 6:15 pm
HarryH skrev: fre mai 26, 2023 6:12 pm
PapaSmurf skrev: fre mai 26, 2023 6:06 pm

Det er jeg enig i, men jeg snakker om kvalitetsmåling på enkeltspillere. Det er så mange variabler at selv Einstein hadde slitt med å finne et tall med to streker under som viser hvor godt en spiller har levert.

La meg gi to eksempler:

Petersen mot Surnadal. Null skudd på mål. Hvor god var han?

Eller Haaland som i deler av fjoråret sleit med et Dortmund som ikke greide å få ballen frem til han. Var han dårlig når han ikke scora flere mål i den perioden?
Det å finne et tall med to streker under som viser hvor godt en spiller har levert, er på den ene enden av skalaen. På den andre enden av skalaen finner man det som kalles "ren synsing". I mellom disse to ekstrempunktene ligger det mye fruktbart potensial for å gi bedre vurderinger av prestasjon og forbedringspotensial, både for enkeltspillere og for lag. Flere aktører kniver knallhardt for å komme opp med den beste programvaren for å produsere slike vurderinger.
Jeg håper vi aldri kommer dit. Sjarmen med fotball er allerede under et hardt angrep fra teknologien.

Og den dagen alt er sjarmløst og alle følelser er borte og man sitter igjen med kalde fakta vil fotballen dø.
Vi er allerede der. Speidere fra de største klubbene bruker den typen verktøy for å estimere potensialet til unge talenter.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

PapaSmurf skrev: fre mai 26, 2023 6:06 pm
HarryH skrev: fre mai 26, 2023 6:02 pm Matematikk har vært en del av fotballen siden den gangen man bestemte at vinner av en kamp er det laget som klarer å lage flest mål.
Det er jeg enig i, men jeg snakker om kvalitetsmåling på enkeltspillere. Det er så mange variabler at selv Einstein hadde slitt med å finne et tall med to streker under som viser hvor godt en spiller har levert.

La meg gi to eksempler:

Petersen mot Surnadal. Null skudd på mål. Hvor god var han?

Eller Haaland som i deler av fjoråret sleit med et Dortmund som ikke greide å få ballen frem til han. Var han dårlig når han ikke scora flere mål i den perioden?

Jeg syns Karlstrøm har vært svak i år jeg også, men jeg føler likevel det har mye å gjøre med et forsvar som har vært dysfunksjonelt, dermed vil lagets prestasjoner påvirke Karlstrøms kvalitet. Og derfor blir det for meg alt for enkelt å si at Karlstrøm har dårlige karakterer på Futmob. Nettopp fordi jeg kan garantere at de tallene hadde vært bedre om forsvarsspillet hadde vært like stødig som det var i fjor.

Alt henger sammen med alt i fotball.
Man kan snu på det. En usikker keeper, gir ofte et usikkert forsvar som må overkompansere for keepers usikkerhet. Jeg tror det er det vi ser i Molde nå.

Statistikk er et nyttig verktøy, men gir aldri et 100% fullstendig bilde av virkeligheten selvfølgelig. Det er der menneskelig skjønn kommer inn også i fotballen.

Edit: Forøvrig er FotMob er et norsk utviklet verktøy som jeg synes fungerer meget bra. Derfor benytter jeg det i mine analyser.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

En ting er sikkert: vi tror mer på statistikk som støtter vår sak, og er ivrigere på å fremheve den, enn omvendt.

PapaSmurf var flink å dra frem statistikken på Karlstrøms redningsprosent i fjor, da den støttet hans hypotese om at Karlstrøm er en rimelig god keeper. I år betyr statistikk ingenting.

På samme måte vil jeg bortforklare Karlstrøms høye redningsprosent i fjor, men nikker anerkjennende når årets svake redningsprosent blir presentert.

Vi er fulle av bias, alle mann.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Jeg er vel forøvrig der at jeg tror statistikk, samlet inn over en lengre periode, gir en pekepinn på hvordan ståa er, uten at det nødvendigvis gir en nøyaktig beskrivelse.

Et nyttig verktøy som man ikke kan stole blindt på, altså.

HarryH

Legg inn av HarryH »

PapaSmurf skrev: fre mai 26, 2023 6:15 pm Og den dagen alt er sjarmløst og alle følelser er borte og man kun sitter igjen med kalde fakta vil fotballen dø.

Når vi sitter der og venter på at VAR skal finmåle en offside, for meg er det som å se et bakholdsangrep på fotballen. Kniven stikkes inn igjen og igjen og det er bare å håpe at pulsåren ikke rammes.

Hver gang jeg ser supportergruppene vise sin forakt for VAR varmer det hjertet mitt. Fordi jeg vet jeg ikke er alene om å se hvordan idretten jeg har elsket i snart 40 år årelates.
Gode poeng som jeg støtter.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Sulfat skrev: fre mai 26, 2023 6:49 pm En ting er sikkert: vi tror mer på statistikk som støtter vår sak, og er ivrigere på å fremheve den, enn omvendt.

PapaSmurf var flink å dra frem statistikken på Karlstrøms redningsprosent i fjor, da den støttet hans hypotese om at Karlstrøm er en rimelig god keeper. I år betyr statistikk ingenting.

På samme måte vil jeg bortforklare Karlstrøms høye redningsprosent i fjor, men nikker anerkjennende når årets svake redningsprosent blir presentert.

Vi er fulle av bias, alle mann.
For meg blir dette for lett. Det kan jo hende statistikken også har rett. At han var god I fjor og er blitt dårligere i år.

I begge sesonger er xG imot ca 0.95 per kamp. Dermed har Karlstrøm tilsynelatende like arbeidsforhold hva angår sjanser som produseres fra motstander. Han burde derfor ha like høy redningsprosent som i 2022.

2022: Karlstrøm slapp inn 20 mål i fjor på 26 kamper. Han holdt nullen 12 ganger. Redningsprosent ble fortjent høy. Redninger per kamp 2.4

2023: Karlstrøm har sluppet inn 12 mål på 8 kamper. Holdt nullen to ganger. En total annen virkelighet og katastrofal redningsprosent så langt. Redninger per kamp 1.3

Rekarten

Legg inn av Rekarten »

En god keeper sprer trygghet i forsvaret.
En dårlig keeper gjør at forsvaret blir redd for å gjøre feil.
Hvilken er Karlstrøm i år?

Stonesy

Legg inn av Stonesy »

Ifjor var Karlstrøm en helt ordinær keeper.
Ingen utvikling i år, og dermed er han fortsatt en helt ordinær keeper.

Jeg mener klubben bør ta et valg angående Petersen.
La det være en reell fight mellom de 2 eller så må man kvitte seg med Petersen og hente inn et nytt ekstra alternativ.

Brukeravatar
Jobs99
Innlegg: 1175

Legg inn av Jobs99 »

Stonesy skrev: fre mai 26, 2023 8:45 pm Ifjor var Karlstrøm en helt ordinær keeper.
Ingen utvikling i år, og dermed er han fortsatt en helt ordinær keeper.

Jeg mener klubben bør ta et valg angående Petersen.
La det være en reell fight mellom de 2 eller så må man kvitte seg med Petersen og hente inn et nytt ekstra alternativ.
Petersen er bedre en Karlstrøm 10/10 kamper

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

I morgen kan for øvrig en av våre tidligere keepere bli Premier League-spiller. Horvath , som står fast for Luton, spiller play-off finale på Wembley mot Coventry.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Erling Moe heier neppe på Ethan i den kampen.

Brukeravatar
slankebrusmannen
Innlegg: 1441

Legg inn av slankebrusmannen »

Kaizen skrev: fre mai 26, 2023 7:21 pm
Sulfat skrev: fre mai 26, 2023 6:49 pm En ting er sikkert: vi tror mer på statistikk som støtter vår sak, og er ivrigere på å fremheve den, enn omvendt.

PapaSmurf var flink å dra frem statistikken på Karlstrøms redningsprosent i fjor, da den støttet hans hypotese om at Karlstrøm er en rimelig god keeper. I år betyr statistikk ingenting.

På samme måte vil jeg bortforklare Karlstrøms høye redningsprosent i fjor, men nikker anerkjennende når årets svake redningsprosent blir presentert.

Vi er fulle av bias, alle mann.
For meg blir dette for lett. Det kan jo hende statistikken også har rett. At han var god I fjor og er blitt dårligere i år.

I begge sesonger er xG imot ca 0.95 per kamp. Dermed har Karlstrøm tilsynelatende like arbeidsforhold hva angår sjanser som produseres fra motstander. Han burde derfor ha like høy redningsprosent som i 2022.

2022: Karlstrøm slapp inn 20 mål i fjor på 26 kamper. Han holdt nullen 12 ganger. Redningsprosent ble fortjent høy. Redninger per kamp 2.4

2023: Karlstrøm har sluppet inn 12 mål på 8 kamper. Holdt nullen to ganger. En total annen virkelighet og katastrofal redningsprosent så langt. Redninger per kamp 1.3
Dette bør vel bety at det i snitt ble sluppet til flere avslutninger per kamp i fjor, altså at xG per avslutning var lavere, noe som kan bidra til å forklare endring i redningsprosent.

Rekarten

Legg inn av Rekarten »

HarryH skrev: lør mai 27, 2023 12:32 am Erling Moe heier neppe på Ethan i den kampen.
Hvorfor ikke? Er det ikke naturlig å ønske tidligere spillere godt? Eller er det en eller annen beef her jeg ikke har fått med meg😅

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Hvis dette overfokuset på statistikk i fotballen brer om seg er vi snart på amerikansk nivå, der kommentatorene bruker halve tida på å bable om snittscore på enkeltspillere. Får bare håpe det ikke blir like kjedelig, med kun set pieces og at ethvert handlingsmønster er innarbeida til minste nivå, med minimalt av artisteri og kreativitet.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1654

Legg inn av JauKaninen »

Moneyball kom vel allerede for 20+ år siden ja
► Show Spoiler

Hmm

Legg inn av Hmm »

Mer eller mindre automatisk dataanalyse og etterhvert AI kommer til å bre om seg i idretten.
Og det kommer favne dypt inn i flere områder som feks skader, akademi, sammensetninger av spillergruppen (spillertyper, mennesketyper etc), treningsmetoder og trenerteam. Og klubbdrift på alle mulige måter. (og sikkert mye mer)

Men enn så lenge er vi ikke der, og i alle fall ikke i MFK.

Karlstrøm er per dags dato ikke en keeper som redder laget på dårlig dag. Spørsmålet er om han kan bli det, og hvor lang tid det tar. Jeg er usikker, men jeg tenker Peterson bør få sjansen snart.

Stonesy

Legg inn av Stonesy »

Rekarten skrev: lør mai 27, 2023 7:56 am
HarryH skrev: lør mai 27, 2023 12:32 am Erling Moe heier neppe på Ethan i den kampen.
Hvorfor ikke? Er det ikke naturlig å ønske tidligere spillere godt? Eller er det en eller annen beef her jeg ikke har fått med meg😅
Erling er Coventry mann.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

slankebrusmannen skrev: lør mai 27, 2023 1:18 am
Kaizen skrev: fre mai 26, 2023 7:21 pm
Sulfat skrev: fre mai 26, 2023 6:49 pm En ting er sikkert: vi tror mer på statistikk som støtter vår sak, og er ivrigere på å fremheve den, enn omvendt.

PapaSmurf var flink å dra frem statistikken på Karlstrøms redningsprosent i fjor, da den støttet hans hypotese om at Karlstrøm er en rimelig god keeper. I år betyr statistikk ingenting.

På samme måte vil jeg bortforklare Karlstrøms høye redningsprosent i fjor, men nikker anerkjennende når årets svake redningsprosent blir presentert.

Vi er fulle av bias, alle mann.
For meg blir dette for lett. Det kan jo hende statistikken også har rett. At han var god I fjor og er blitt dårligere i år.

I begge sesonger er xG imot ca 0.95 per kamp. Dermed har Karlstrøm tilsynelatende like arbeidsforhold hva angår sjanser som produseres fra motstander. Han burde derfor ha like høy redningsprosent som i 2022.

2022: Karlstrøm slapp inn 20 mål i fjor på 26 kamper. Han holdt nullen 12 ganger. Redningsprosent ble fortjent høy. Redninger per kamp 2.4

2023: Karlstrøm har sluppet inn 12 mål på 8 kamper. Holdt nullen to ganger. En total annen virkelighet og katastrofal redningsprosent så langt. Redninger per kamp 1.3
Dette bør vel bety at det i snitt ble sluppet til flere avslutninger per kamp i fjor, altså at xG per avslutning var lavere, noe som kan bidra til å forklare endring i redningsprosent.
Jeg ser ikke hvordan du kommer til den konklusjonen. Forsvaret til Molde slipper til ca samme antall sjanser i mot fra motstander som I fjor. Den store x-faktoren her er Karlstrøm. Det er hans tall som avviker voldsomt fra i fjor med sin redningsprosent på 45.5%.

Vi burde ha sluppet inn 0.93 mål per kamp utfra hvor mye sjanser motstander skaper mot oss. I realiteten slipper vi inn 1.5 mål per kamp. Statistikken viser at Karlstrøm slipper inn 0.57 mål per kamp mer enn en xG imot tilsier. Noe som indikerer svakt keeperspill.

Brukeravatar
slankebrusmannen
Innlegg: 1441

Legg inn av slankebrusmannen »

Kaizen skrev: lør mai 27, 2023 11:30 am
slankebrusmannen skrev: lør mai 27, 2023 1:18 am
Kaizen skrev: fre mai 26, 2023 7:21 pm

For meg blir dette for lett. Det kan jo hende statistikken også har rett. At han var god I fjor og er blitt dårligere i år.

I begge sesonger er xG imot ca 0.95 per kamp. Dermed har Karlstrøm tilsynelatende like arbeidsforhold hva angår sjanser som produseres fra motstander. Han burde derfor ha like høy redningsprosent som i 2022.

2022: Karlstrøm slapp inn 20 mål i fjor på 26 kamper. Han holdt nullen 12 ganger. Redningsprosent ble fortjent høy. Redninger per kamp 2.4

2023: Karlstrøm har sluppet inn 12 mål på 8 kamper. Holdt nullen to ganger. En total annen virkelighet og katastrofal redningsprosent så langt. Redninger per kamp 1.3
Dette bør vel bety at det i snitt ble sluppet til flere avslutninger per kamp i fjor, altså at xG per avslutning var lavere, noe som kan bidra til å forklare endring i redningsprosent.
Jeg ser ikke hvordan du kommer til den konklusjonen. Forsvaret til Molde slipper til ca samme antall sjanser i mot fra motstander som I fjor. Den store x-faktoren her er Karlstrøm. Det er hans tall som avviker voldsomt fra i fjor med sin redningsprosent på 45.5%.

Vi burde ha sluppet inn 0.93 mål per kamp utfra hvor mye sjanser motstander skaper mot oss. I realiteten slipper vi inn 1.5 mål per kamp. Statistikken viser at Karlstrøm slipper inn 0.57 mål per kamp mer enn en xG imot tilsier. Noe som indikerer svakt keeperspill.
Svært enkelt regnestykke, siden antall mål imot, antall kamper og redninger per kamp er kjent for begge sesongene. Det eneste forbeholdet er at jeg ikke har informasjon om skudd utenfor.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»