Kamptråd Spania(B) og Georgia(B) EM-kvalifisering 2023

Svar
Champis

Re: Kamptråd Spania(B) og Georgia(B) EM-kvalifisering 2023

Legg inn av Champis »

Everenga skrev: lør mar 25, 2023 11:29 pm
Norgefoot skrev: lør mar 25, 2023 11:24 pm

Tror du må se kampen om igjen
Berg hadde det flotte innlegget til Sørloth. Ellers var han et vandrende balltap. Thorsby inn.

Hvis man er et "vandrende balltap" når man har 90% treffsikkerhet i pasningsspillet, så lurer jeg på hvor høyt du legger lista. I så fall var minst 9 av 11 norske spillere "et vandrende balltap".

Champis

Legg inn av Champis »

AlvaroC skrev: lør mar 25, 2023 11:35 pm
Linselusa skrev: lør mar 25, 2023 11:12 pm Vi taper kampen pga de første ti og et helt fryktelig innhopp av Bjørkan. Et av de sureste tapene jeg kan huske. Her hadde vi virkelig sjansen til å få en pangstart på kvaliken, men fotballgudene sto oss ikke bi i dag heller.
Eller pga. en god spansk keeper, og en Søloth som ikke er en like god avslutter.

Litt rart at tanken ikke slår en at Spania ikke først og fremst spiller for å øke ledelsen på 1-0. Når Spania spiller litt ball siste 15 får de lett et par mål til. Det man kan si er vel at Spania var ganske dårlige til å forsvare seg.

Er litt redd om man sier seg fornøyd med denne kampen, ikke scorer man mål, og man slipper også relativt lett inn mål når motstanderen gjør et ærlig forsøk.

Så du tenker at Spania kun gjorde et ærlig forsøk de første 10 og siste 10 minuttene av kampen? På hjemmebane i en viktig kvalik-kamp? I en kamp som vipper på stillingen 1-0?

Og nei, det var ikke sånn at Spania bare begynte å "spille litt ball", så scoret de to mål til. Det ene er jo gratis etter en stor feil av Bjørkan. det andre er et innlegg de slår inn i boksen - det var langt fra kontroll eller noe stormløp fra spanjolene på slutten.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

"Han er nok ikke så langt unna nivået til noen av kantspillerne i A-troppen." sitat slutt.
Oscar Bobb er myyyyyeee bedre enn kantspillerne på A-landslaget.
Ser at kompisen på Man City U-21, Charles er ønsket i Dortmund.
Oscar Bobb er mye mer verdsatt. You do the math !!!!!!

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 12:08 am
Sulfat skrev: søn mar 26, 2023 12:00 am
Everenga skrev: lør mar 25, 2023 11:29 pm

Berg hadde det flotte innlegget til Sørloth. Ellers var han et vandrende balltap. Thorsby inn.
I følge whoscored, traff Berg på 90% av pasningene. (Høyest totalscore av de norske på whoscored, også.)
Mein Gott. Hvor sender Berg stort sett pasningene sine ? Jo til nærmeste spiller på tvers og i støtte. Blir mål av slikt, ikke sant ? Han spiller ikke på små marginer. Sjekk en av Messi sine målgivende i siste VM. En tunell pasning med usedvanlige små marginer. Fra Glimt leiren : «Ikke sammenlign Berg med Messi». Det har jeg aldri gjort, og det vil jeg aldri gjøre. Det er et par gode grunner til at Berg som 26 åring i år spiller i Norge.

Hvorfor sammenligner du han med Messi da? De spiller ikke akkurat i samme rolle, eller har samme oppgaver, for å si det forsiktig.

Berg spiller nok flere pasninger som bidrar til det oppbyggende spillet enn du tror.

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 12:21 am
Sulfat skrev: søn mar 26, 2023 12:09 am
Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 12:08 am

Mein Gott. Hvor sender Berg stort sett pasningene sine ? Jo til nærmeste spiller på tvers og i støtte. Blir mål av slikt, ikke sant ? Han spiller ikke på små marginer. Sjekk en av Messi sine målgivende i siste VM. En tunell pasning med usedvanlige små marginer. Fra Glimt leiren : «Ikke sammenlign Berg med Messi». Det har jeg aldri gjort, og det vil jeg aldri gjøre. Det er et par gode grunner til at Berg som 26 åring i år spiller i Norge.
Hva er det du babler om? Jeg svarte på en påstand om at Berg var et vandrende balltap. (Forøvrig hadde han en lekker pasning som Sørloth burde scoret på.)
Hva har Messi med diskusjonen å gjøre?
Du siterte at Berg traff på 90 % av pasningene sine. Andre at han hadde færre balltap enn Aursnes og Ødegaard. Det blir verken mål, assist, nøkkelpasninger eller produserte målsjanser av å spille på tvers. Absurd å trekke frem denne type statistikk for en spiller som knapt tør å prøve, bortsett fra i 10-15 minutter i 2. omgang. Fikk øl i vranghalsen når jeg så at det var Berg som la inn til Sørloth. Trodde ikke det jeg så.

Berg hadde færre balltap og pasningsfeil enn Ødegaard og Aursnes, ergo bør Arsenal få ny kaptein og Benfica kjøpe Berg. Ikke sant ? Messi ?? Et eksempel på det å spille på små marginer Einstein. Berg gjør kanskje ikke det. Er kanskje for negativ til Berg og Bjørkan. Skyldes nok at jeg begynner å få Bodø (Glimt) mer og mer i vranghalsen. Vet ikke helt hvorfor.

For en tone....

Og rimelig spesielt å ta den tonen når det faktisk er du som misforstår så vanvittig det som blir skrevet. Pasningssikkerheten ble altså dratt fram som et svar på at Berg ble kalt et "vandrende balltap". Capiche?

Downlight

Legg inn av Downlight »

Dette med at Berg vinner ballen må være en myte. Har ikke sett noen statistisk som forteller dette

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Defensive midtbane har lav feilprosent på pasninger hvis det slås mange støttepasninger.
Det er liten risiko i den type pasninger.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Etter denne kampen er jeg overbevist om at vi kvalfiserer oss. Helt på høyde i 70 min, Skotland har ikke sjanse.

Downlight

Legg inn av Downlight »

De byttene Solbakken gjorde på slutten må være tidenes dårligste vurdering av en norsk landslagstrener.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Charles has yet to play first-team football for Manchester City, but at 19 he has already won five international caps – of which the latest came during Thursday’s 2-0 victory over San Marino in Northern Ireland’s opening Euro 2024 qualifier, where he turned in a confident display.

Her ser vi Oscar Bobbs lagkompis på Man City U-21 spiller på Nordirlands A-landslag
Shea Charles er ønsket i tyske Dortmund.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Når jeg ser intervjuene med spillere og trener så er det lite som har forandret seg med tanke på ydmykhet.

Det er ingen som står frem og sier at dette ikke er godt nok.

Fasit er 0-3 i sekken. Å stå å skylde på at vi er uheldige blir for dumt.

Hadde dette vært en Brann-kamp og de hadde tapt på samme måte mot feks Glimt, så hadde tonen vært en helt annen i intervjuene. Der er de aldri fornøyd, selv med overbevisende seier så er det alltid noe man ikke er helt fornøyd med.

Norge mangler lederskikkelser. Det de har nå er kun en gjeng med fotballspillere som ikke tør å si at de er forbanna på seg selv, dette er ikke godt nok, vi skal jobbe beinhardt for å vise at vi er bedre enn dette. Osv.

eppaen

Legg inn av eppaen »

GatlingGun skrev: søn mar 26, 2023 7:39 am Når jeg ser intervjuene med spillere og trener så er det lite som har forandret seg med tanke på ydmykhet.

Det er ingen som står frem og sier at dette ikke er godt nok.

Fasit er 0-3 i sekken. Å stå å skylde på at vi er uheldige blir for dumt.

Hadde dette vært en Brann-kamp og de hadde tapt på samme måte mot feks Glimt, så hadde tonen vært en helt annen i intervjuene. Der er de aldri fornøyd, selv med overbevisende seier så er det alltid noe man ikke er helt fornøyd med.

Norge mangler lederskikkelser. Det de har nå er kun en gjeng med fotballspillere som ikke tør å si at de er forbanna på seg selv, dette er ikke godt nok, vi skal jobbe beinhardt for å vise at vi er bedre enn dette. Osv.
Jeg greier ikke å være helt enig i at dette var bekmørkt. Faktisk aldri sett landslaget være så på høyde med det førsteseeda laget i gruppa på bortebane. Dette var faktisk godt nok i så mange faser og deler av kampen. Det blir noen avgjørende øyeblikk der enkeltspillere og dommer ikke gjør jobben sin. Men kollektivt var dette overraskende bra.

rufsen88

Legg inn av rufsen88 »

eppaen skrev: søn mar 26, 2023 7:53 am
GatlingGun skrev: søn mar 26, 2023 7:39 am Når jeg ser intervjuene med spillere og trener så er det lite som har forandret seg med tanke på ydmykhet.

Det er ingen som står frem og sier at dette ikke er godt nok.

Fasit er 0-3 i sekken. Å stå å skylde på at vi er uheldige blir for dumt.

Hadde dette vært en Brann-kamp og de hadde tapt på samme måte mot feks Glimt, så hadde tonen vært en helt annen i intervjuene. Der er de aldri fornøyd, selv med overbevisende seier så er det alltid noe man ikke er helt fornøyd med.

Norge mangler lederskikkelser. Det de har nå er kun en gjeng med fotballspillere som ikke tør å si at de er forbanna på seg selv, dette er ikke godt nok, vi skal jobbe beinhardt for å vise at vi er bedre enn dette. Osv.
Jeg greier ikke å være helt enig i at dette var bekmørkt. Faktisk aldri sett landslaget være så på høyde med det førsteseeda laget i gruppa på bortebane. Dette var faktisk godt nok i så mange faser og deler av kampen. Det blir noen avgjørende øyeblikk der enkeltspillere og dommer ikke gjør jobben sin. Men kollektivt var dette overraskende bra.
Hørt dette før? Den virkelige testen kommer på tirsdag. Og det er i disse oppgjørene, da vi skal være best, at vi choker og dummer oss ut. Avventer optimisme til jeg ser at vi spiller ut Georgia.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Aaaand it's real

Evv

Legg inn av Evv »

Ser Patrick Berg får kjørt seg oss overraskende mange og det er rimelig provoserende. Berg ligger som en stabiliserende faktor og frigjør Aursnes og Ødegaard så de kan skinne. Han gjør akkurat det han skal i en slik rolle, i en slik kamp.

For alle de som ikke skjønner dette, under er link til trenerkurs grasrottrener delkurs 1, start der og så lykke til med fotballforståelsen.

https://tiim.no/tema/grasrottrener

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Ødegaard igjen målløs på landslaget. Tror det må være noe psykisk. Han klarer jo å score for Arsenal...

Downlight

Legg inn av Downlight »

Strandberg rimelig på hæla på mål 3. Bjørkan svak på mål 2 og 3. Men Solbakken mente det var fornuftig å bytte ut Meling med Bjørkan.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Evv skrev: søn mar 26, 2023 8:25 am Ser Patrick Berg får kjørt seg oss overraskende mange og det er rimelig provoserende. Berg ligger som en stabiliserende faktor og frigjør Aursnes og Ødegaard så de kan skinne. Han gjør akkurat det han skal i en slik rolle, i en slik kamp.

For alle de som ikke skjønner dette, under er link til trenerkurs grasrottrener delkurs 1, start der og så lykke til med fotballforståelsen.

https://tiim.no/tema/grasrottrener
Enig. Kritikken av Berg er helt på jordet. Spesielt når man begynner med at han produserer lite mål og assists og ikke er en trussel på langskudd! Hva farsken? Langskudd er på jo på linje med innleggsvinger nærmest en anakronisme i dagens fotball. Og det har aldri vært en DM sin oppgave å være spesielt på akkurat dette (at Rekdal var det er et svært sjeldent unntak som man ikke akkurat kan regne som en "normal" 25 år senere). Kritikken minner en del om retorikken til de som kritiserte bl.a. Carrick og Henderson som ballsentraler i hhv. United og Liverpool. Den var like malplassert og på jordet da som den er nå.

Downlight

Legg inn av Downlight »

KongOlav2 skrev: søn mar 26, 2023 9:10 am
Evv skrev: søn mar 26, 2023 8:25 am Ser Patrick Berg får kjørt seg oss overraskende mange og det er rimelig provoserende. Berg ligger som en stabiliserende faktor og frigjør Aursnes og Ødegaard så de kan skinne. Han gjør akkurat det han skal i en slik rolle, i en slik kamp.

For alle de som ikke skjønner dette, under er link til trenerkurs grasrottrener delkurs 1, start der og så lykke til med fotballforståelsen.

https://tiim.no/tema/grasrottrener
Enig. Kritikken av Berg er helt på jordet. Spesielt når man begynner med at han produserer lite mål og assists og ikke er en trussel på langskudd! Hva farsken? Langskudd er på jo på linje med innleggsvinger nærmest en anakronisme i dagens fotball. Og det har aldri vært en DM sin oppgave å være spesielt på akkurat dette (at Rekdal var det er et svært sjeldent unntak som man ikke akkurat kan regne som en "normal" 25 år senere). Kritikken minner en del om retorikken til de som kritiserte bl.a. Carrick og Henderson som ballsentraler i hhv. United og Liverpool. Den var like malplassert og på jordet da som den er nå.
Tillater meg å mene at det hadde vært en fordel for Norge dersom en bedre spiller ble benyttet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Downlight skrev: søn mar 26, 2023 9:14 am Tillater meg å mene at det hadde vært en fordel for Norge dersom en bedre spiller ble benyttet.
Og hvem skulle dette vært? Vi har kanskje ikke noen spiller som passer bedre i den rollen.

Sankaa

Legg inn av Sankaa »

Taururu skrev: søn mar 26, 2023 12:47 am Mot Georgia vil jeg ha en forandring. Solbakken inn for Berge.
Det må nesten bli en forandring. Her må vi skape en del mot etablert mest sannsynlig. Blir ikke overrasket om Sørloth og JSL starter på topp med Moi, Aursnes, Ødegård og Solbakken bak seg.

Og Berg spiller en bra kamp. Som flere har skrevet her så gjør han det han skal gjøre. Det er ikke han som skal være den kreative fremover på banen. Han skal fylle rom, løpe opp spillere og være en trygghet i midtbanen. Og det var han.

Dewaz

Legg inn av Dewaz »

Evv skrev: søn mar 26, 2023 8:25 am Ser Patrick Berg får kjørt seg oss overraskende mange og det er rimelig provoserende. Berg ligger som en stabiliserende faktor og frigjør Aursnes og Ødegaard så de kan skinne. Han gjør akkurat det han skal i en slik rolle, i en slik kamp.

For alle de som ikke skjønner dette, under er link til trenerkurs grasrottrener delkurs 1, start der og så lykke til med fotballforståelsen.

https://tiim.no/tema/grasrottrener
Jeg legger gjerne fotballforståelsen min bakerst i nattbordskuffa om det å være skeptisk til Berg diskvalifiserer den. Om man skal ha noen til å slå enkle sideveispasninger, og sjelden noe annet, så kan man like gjerne benytte seg av S. Berge som har gjort det på et OK nivå uten å falle i gjennom i typ Lens.

At han frigjør noen som helst på den midtbanen går jeg ikke med på. Han er ikke god nok som ballvinner, han er ikke spesielt hurtig, han har ingen fysikk å snakke om, og igjen— nivået han holder i klubbfotballen er veldig talende. Utrolig fin type, bra allround-spiller, ikke god nok til å starte kamper for landslaget.

Evv

Legg inn av Evv »

Dewaz skrev: søn mar 26, 2023 9:50 am
Evv skrev: søn mar 26, 2023 8:25 am Ser Patrick Berg får kjørt seg oss overraskende mange og det er rimelig provoserende. Berg ligger som en stabiliserende faktor og frigjør Aursnes og Ødegaard så de kan skinne. Han gjør akkurat det han skal i en slik rolle, i en slik kamp.

For alle de som ikke skjønner dette, under er link til trenerkurs grasrottrener delkurs 1, start der og så lykke til med fotballforståelsen.

https://tiim.no/tema/grasrottrener
Jeg legger gjerne fotballforståelsen min bakerst i nattbordskuffa om det å være skeptisk til Berg diskvalifiserer den. Om man skal ha noen til å slå enkle sideveispasninger, og sjelden noe annet, så kan man like gjerne benytte seg av S. Berge som har gjort det på et OK nivå uten å falle i gjennom i typ Lens.

At han frigjør noen som helst på den midtbanen går jeg ikke med på. Han er ikke god nok som ballvinner, han er ikke spesielt hurtig, han har ingen fysikk å snakke om, og igjen— nivået han holder i klubbfotballen er veldig talende. Utrolig fin type, bra allround-spiller, ikke god nok til å starte kamper for landslaget.
Rydd nattbordskuffen.

Evv

Legg inn av Evv »

Men hva er det egentlig som skjer med Åge Hareide? Gir Aursnes karakter seks som i følge nrk står for: En kamp med større positivt fortegn enn negativt, men slet med å utrette det helt store."

Åge nå skjønner jeg hvorfor ikke du tok oss til et mesterskap.

Taururu

Legg inn av Taururu »

https://www.tv2.no/sport/fotball/raser- ... /15614289/

Selv om Spania jukser, mener jeg at vi aldri må begynne med det, selv om det koster oss flere sluttspill. Det er en sykdom, en sykdom som ødelegger internasjonal fotball og gleden med det.

Yourexperiencemaydif

Legg inn av Yourexperiencemaydif »

Skulle tro det var en gjeng spillere som kun har spilt i Norge på 80-tallet når en leser uttalelsene etter kampen. Ja, dommeren var dårlig og Spania var kyniske, men tror vi har litt å gå på å bli noe tøffere i skallen. Ikke nødvendigvis begynne med så mye tjuvtriks, men ikke la seg rive med når en blir utsatt for det. Østigård påstår til og med at dommeren hadde lagt en "liten plan" om å dømme slik i forkant av kampen. Hadde han spilt for et mer profilert lag enn Norge kunne han risikert karantene.

RotherhamRules

Legg inn av RotherhamRules »

Hvis Meling hadde hatt en brukbar innleggsfot ville han vært en bra back. Stort sett alle innlegg kommer langs bakken, og de går som regel rett frem.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Yourexperiencemaydif skrev: søn mar 26, 2023 10:31 am Skulle tro det var en gjeng spillere som kun har spilt i Norge på 80-tallet når en leser uttalelsene etter kampen. Ja, dommeren var dårlig og Spania var kyniske, men tror vi har litt å gå på å bli noe tøffere i skallen. Ikke nødvendigvis begynne med så mye tjuvtriks, men ikke la seg rive med når en blir utsatt for det. Østigård påstår til og med at dommeren hadde lagt en "liten plan" om å dømme slik i forkant av kampen. Hadde han spilt for et mer profilert lag enn Norge kunne han risikert karantene.
Ble snytt, men viktig å kommer over det. En utrolig viktig kamp på tirsdag som vi aller helst skal vinne, ihvertfall ikke tape. Der må spillerenes fokus ligge nå.

For oss andre, kan vi klage over spansk juks og en dommer som lar seg lure av det.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Dere som tar den "Vi tapte 0-3, det er tavla som teller ikke kom her med noe annet" er fanget i et overdrevet pragmatisk norsk tankesett hvor det eneste som betyr noe er resultat og neste mulighet. Dette er en tankegang med store fordeler, men også begrensninger som tunnelsyn.

Norge var møkkgode i går. Jeg har aldri sett Norge så gode før og prøv å se utviklingen fra Espen Johnsen i 2003 borte hvor vi ble fullstendig rundspilt, via 2019 hvor vi også ble rundspilt og til i går.

Ønsker laget og spesielt kapteinen Ødegaard alt vel, det fortjener de. Vår revansje kommer.

Ps: Dommeren må selvfølgelig tas under lupen

Yourexperiencemaydif

Legg inn av Yourexperiencemaydif »

Taururu skrev: søn mar 26, 2023 10:43 am
Yourexperiencemaydif skrev: søn mar 26, 2023 10:31 am Skulle tro det var en gjeng spillere som kun har spilt i Norge på 80-tallet når en leser uttalelsene etter kampen. Ja, dommeren var dårlig og Spania var kyniske, men tror vi har litt å gå på å bli noe tøffere i skallen. Ikke nødvendigvis begynne med så mye tjuvtriks, men ikke la seg rive med når en blir utsatt for det. Østigård påstår til og med at dommeren hadde lagt en "liten plan" om å dømme slik i forkant av kampen. Hadde han spilt for et mer profilert lag enn Norge kunne han risikert karantene.
Ble snytt, men viktig å kommer over det. En utrolig viktig kamp på tirsdag som vi aller helst skal vinne, ihvertfall ikke tape. Der må spillerenes fokus ligge nå.

For oss andre, kan vi klage over spansk juks og en dommer som lar seg lure av det.
Enig. Synes dommeren var svak, men måten spillerne forholdt seg til det på var nesten barnslig. Virker som de er relativt lette å vippe av pinnen, og det er skuffende når de aller fleste har fått erfaring fra både ok nivå og fotballkulturer hvor de å være kynisk ikke er fremmed.
Sist redigert av Yourexperiencemaydif den søn mar 26, 2023 10:57 am, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»