Kamptråd Spania(B) og Georgia(B) EM-kvalifisering 2023

Svar
Champis

Re: Kamptråd Spania(B) og Georgia(B) EM-kvalifisering 2023

Legg inn av Champis »

Kaizen skrev: søn mar 26, 2023 4:47 pm
Champis skrev: søn mar 26, 2023 3:43 pm
Kaizen skrev: søn mar 26, 2023 2:53 pm Skulle gjerne sett Mannsverk på sentral midtbane istedenfor Berg på sikt. Synes Berg gjør en grei innsats på plassen, men Mannsverk er større, sterkere og en stor profil for Norge fremover. Mer lik Rodri. Mannsverk er allerede betydelig høyere prissatt enn Berg internasjonalt.

Synes det foreløpig helt klart er forskjell på Berg og Mannsverk i Bergs favør.
Molde vant serien ifjor med 18 poeng, og slapp inn 25 mål. Mye av æren for dette skal Mannsverk ha for sin jobb på sentral midtbane. Utvikler han seg ytterligere denne sesongen blir han vanskelig å overse, selv for Solbakken. Kan raskt få en markedsverdi opp mot 100 millioner i sommervinduet.

Jeg liker Mannsverk godt, og han blir fort en landslagsspiller. Jeg synes allikevel han har mye å gå på i spillere og jeg synes han har mye å gå på når det gjelder å ha oversikt i spillet. Han var svak for U21 i går. I Molde har han vært en del av et kollektiv som har fungert ypperlig, da ser man også bedre ut som enkeltspiller. Mannsverk er verdt mye fordi han er såpass ung som han er. Hadde Berg vært fem år yngre nå, så hadde han også vært verdt minst de samme summene.

Champis

Legg inn av Champis »

benib skrev: søn mar 26, 2023 4:54 pm Lite varsko på hva som kan vente oss:

Danmark slo Finland 3-1 hjemme på torsdag og spiller nå borte mot Kasakhstan i Astana. Ledet 2-0, men det har raknet totalt på slutten og Kasakhstan har gått opp til 3-2 akkurat. Er på overtid.

Ingen spøk med fly og tidsforskjell på så kort hvile. Kan bli tøff den kampen mot Georgia altså.

Jepp og Georgia er langt bedre enn Kazakhstan, selv om sistnevnte har tatt store steg siste året.

startelver

Legg inn av startelver »

stoodeh skrev: søn mar 26, 2023 3:56 pm Midtbanen vår var jo knallgod i går. Aursnes, Berg og Ødegaard bør være de første navnene på blokka til neste kamp.

Synes forsvaret vårt gjorde det greit også, helt til det blir noen bytter der relasjonene ikke sitter helt.
Det er midtbanen som kan redde Norge, vi har vel aldri i alle de årene jeg har fulgt landslaget hatt en sterkere midtbane, Rekdal og ballkunstneren Myggen Mykland får ha meg litt unnskyldt.

Smarte spillere som tilrettelegger med perfekte pasninger og innlegg opp til Sørloth og Haaland , i tillegg til raske spillere som Holmgren Pedersen. Såkalt "4-5-1-formasjon" fungerte i store perioder bra så lenge man hadde høyt press mot spanjolene, de fikk mindre ro på seg og Norge kunne i perioder trille ball og finne åpninger fremover.

Vil vi gå for noe tilsvarende mot Georgia så bør man ihvertfall sikre seg minst et poeng der borte. Med mindre Ståle plutselig endrer noe igjen og så funker det ikke

Jeg er fortsatt ikke overbevist over Solbakken , men tar han oss til mesterskap som han selv sier er nesten 100% sikkert så er det slutt på kritikken fra meg ihvertfall.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Big George skrev: ↑søn mar 26, 2023 3:45 am
Charles på Man City U-21 er ønsket i tyske Dortmund
Han har ikke spilt på A laget og er som Oscar Bobb født 2003
Det plager ikke landslagstrener Martin Hugh Michael O'Neill, som trener A-landslaget
hos Nord-Irland.

Hvorfor spiller Shea Charles på A-landslaget og Oscar Bobb ikke gjør det ?

Vet ikke landslagstrener Martin Hugh Michael O'Neill hva han gjør ?
De aller fleste i denne tråden og Ståle Solbakken tenker annerledes.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Var en historisk god prestasjon av Norge igår. Med Haaland kunne vi raskt ha vunnet denne. Viser at vi er på rett vei som landslag.

Men Solbakken kunne også ha kalt inn Ohi til denne kampen. Det kunne gjort en forskjell å fått innpå en målsnik siste 25. Uforståelig at han ikke har erstattet Haaland med en ny spiss. Sørloth var ikke god foran mål igår dessverre.
Innbyttene til Solbakken slo ikke heldig ut heller. Og sette inn 4 spillere på likt, forandre forsvaret med 50% mot Spania virker snarere som bytter i en treningskamp og fremstår useriøst, og slo særs uheldig ut for Norge igår.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Champis skrev: søn mar 26, 2023 2:56 pm
Big George skrev: søn mar 26, 2023 5:34 am Defensive midtbane har lav feilprosent på pasninger hvis det slås mange støttepasninger.
Det er liten risiko i den type pasninger.

Har gått gjennom kampen til Berg nå, fordi jeg er så drit lei av alle mulige folk som har skapt seg sine egne fantasier om hvordan Berg egentlig er.

I løpet av kampen spiller han 7 pasninger bakover. I samtlige situasjoner er han ganske tett markert av mann i rygg, pluss at han er vår bakerste mann etter at en av våre cornere blir klarert, som han spiller tilbake til Nyland under press. Jeg kan ikke se én eneste situasjon hvor han skulle kunne klart å gjort noe annerledes her.

I løpet av kampen spiller han 16 pasninger på tvers. En del av disse pasningene er når han er under tett press og ikke har andre valg. I tillegg er det en del gange hvor han fungerer som vendingsspiller og hvor det er helt naturlig å brette ut spillet motsatt. Jeg ser ikke én eneste situasjon hvor jeg mener at han burde spilt framover i disse tilfellene.

I løpet av kampen spiller han 17 pasninger framover. på de 17 pasningene setter han i gang 6 av de gode angrepene vi har i kampen! Han spiller gjennom Solbakken, han setter i gang to angrep hvor Sørloth nesten blir spilt gjennom, han setter i gang hvor Holmgren kommer til fritt innlegg inne i 16-meteren og han setter i gang angrepet som ender med redning på strek.
Andel pasninger framover: 43%

Utenom dette har han en "assists" til Sørloth.

Antall skudd: 2

Antall ballvinninger: 12 - som er et ekstremt høyt antall i løpet av 90 minutter!


La oss se på hans kollega dypt på midten på det spanske laget, Rodri:

Antall pasninger bakover: 14
Antall pasninger på tvers: 56
Antall pasninger framover: 12
Andel pasninger framover: 15%

Antall skudd: 2

Antall ballvinninger: 10


Så kan man sammenligne et par interessante ting med disse to:

- Berg har altså 90% treffsikkerhet med den pasningsstatistikken, mens Rodri har 92%. Ekstremt sterkt av Berg!

- Berg har ingen feilpasninger i det vanlige pasningsspillet! De pasningsfeilene han har, er flere ganger hvor han må løse ting på ett touch i trange situasjoner, hvor de fleste av de nesten kan ansees som klareringer. Med tid på seg, så bommer han ikke på én pasning! Rodri slår tre helt upressede pasningsfeil gjennom kampen. Så han treffer kun på 75% av pasningene han slår framover.

- Berg slår fire pasninger gjennom ledd sentralt i banen, noe Rodri kun gjør én gang. De fleste pasningene framover fra Rodri er lange baller på skrått framover ut mot vingene.

- Rodri har jevnt over mye mer tid på seg med ballen og er mye sjeldnere under press. Han er rettvendt oftere og har langt flere muligheter til å spille framover enn Berg har. Allikevel slår han altså kun 15% av pasningene framover.


Konklusjon: Berg en veldig høy andel av pasningene sine framover, nesten tre ganger så mye som Rodri. Han treffer oftere på de pasningene framover og står bak flere farlige angrep enn Rodri, til tross for at Rodri slår over dobbelt så mange pasninger og spiller for et bedre lag. Berg vinner også baller oftere. Kort og greit en av de beste prestasjoner vi har sett av en sentral midtbanespiller i den norske landslagstrøya - og det på bortebane mot et av verdens beste lag!
Er ikke enig med deg alltid, men her du spot on.

Slike innlegg er med på å holde "norsk fotball" forumet her inne, på et høyt nivå.

eppaen

Legg inn av eppaen »

"Den eneste av dem som har multikulturell bakgrunn, er Marokko-fødte Mohamed Elyounoussi.

25 av 26 er helnorske."

Nå er det igjen.

smash

Legg inn av smash »

^^ Hvem skrev det?

Flere av våre største talenter har utenlandsk bakgrunn. Det er nok ikke lenge til Nosa og Bobb er oppe.

Berge er vel dessuten halvt svensk..

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Nå må Norge vinne mot Georgia det er eneste muligheten ,ellers bør de begynne å slipe øksa i NFF og heller få inn en ordentlig utlending.

eppaen

Legg inn av eppaen »

smash skrev: søn mar 26, 2023 7:43 pm ^^ Hvem skrev det?

Flere av våre største talenter har utenlandsk bakgrunn. Det er nok ikke lenge til Nosa og Bobb er oppe.

Berge er vel dessuten halvt svensk..
TV2 som kjedet seg og sikkert begynte å telle på et tidspunkt det tilfeldigvis har stått litt stille med spillere med innvandrerbakgrunn. Eller hva det er man har lov å skrive i disse tider.

aderyn

Legg inn av aderyn »

smash skrev: søn mar 26, 2023 7:43 pm ^^ Hvem skrev det?

Flere av våre største talenter har utenlandsk bakgrunn. Det er nok ikke lenge til Nosa og Bobb er oppe.

Berge er vel dessuten halvt svensk..
Tv2, de har vel lagd saker på det før også.

Blir cherry picking når de kun peker på noen tilfeldige tilfeller der spillere av utenlandsk opphav plutselig er "underrepresentert". Før har vi stilt halve ellevere med spillere av utenlandsk opphav uten at det blir saker av den grunn.

U21 har 8 av 23 mann i den opprinnelige troppen med utenlandsk bakgrunn. Nedover i aldersgruppene er det også flere lag der de er "overrepresentert". Så blir voldsomt å skulle dra store slutninger pga akkurat denne samlingen.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 4:02 pm
JonSnow skrev: søn mar 26, 2023 2:31 pm
Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 1:31 pm

Jeg har ikke skrevet at Berg er et vandrende balltap. Det er umulig for en Maestro på tvers til høyre og venstre Berg. Poenget med å trekke inn Messi - uten sammenligning forøvrig - er at han er et eksempel på en spiller som av og til spiller på ekstremt små marginer. Berg gjør ikke det. Han spiller på det trygge nesten hele tiden. Nå vil selvfølgelig Bodø folk fra denne forblåste byen hevde at Berg sin rolle er å vinne ballen og slå på tvers. Har faktisk lest det. Poenget med fotball er å vinne kamper. For å vinne kamper må man som midtbanespiller også bidra med mål, assist og produserte målsjanser. Tross mange tusen spilte minutter for et lag som har dominert norsk fotball de senere år, ligger Berg om man ser bort fra dødballer særdeles lavt på disse statistikkene. Fordi han slår på tvers. Jeg liker ikke denne type fotball og denne type spillere. Er det så vanskelig for deg å forstå ? Når enkelte (ikke du) toner ned betydningen av skuddferdigheter fra midtbanespillere fra 20-25 meter ned, så tenker jeg: Hallo ??

Berg er ikke god nok til å spille i de fem store ligaene. Settes han under press feiler han, som i går i deler av 1. omgang. Det er et faktum. Det er godt mulig Berg er det beste vi har sentralt nå. Skal vi nå et mesterskap bør sentral midtbane rollen bekles av andre spillere enn de som til daglig spiller i norsk eliteserie. Berg eller andre. Hva gjelder kampen i går. Norge gikk på et hederlig tap. Hvor mange ganger har jeg ikke hørt det. Det er tabellen i november 2023 som er avgjørende. Ja vi burde hatt straffe, og ja Sørloth burde skåret. Aursnes likeså, men fantastisk redning. Hadde Norge utlignet ville kampbilde endret seg som de første 15 min av 1. omgang. Ville Norge håndtert dette presset ? Kanskje ikke. Du har forøvrig av og til en nedlatende holdning til folk som er uenig med deg om fotball. Du skrev en gang at du lever av fotball. Gjorde du ikke ? Jeg antar i tilfelle at det er gambling. Om du er profesjonell trener&spiller, bidrar du neppe her. Kunne dratt den lengre, men det er søndag i dag.
Du har virkelig ikke peiling på fotball overhode!

Jeg vill si at den beste CM jeg noensinne har sett er Claude Makélélé Sinda og han var ingen stor målskårer og hadde lite målpoeng i hele sin karrier men alikavell en av de desidert viktigste spillerne på alle lag han spilte på fordi han var limet i laget og jobbet slik st de andre kunne skinne og det på den måten Patrick Berg spiller sin rolle akkurat som han skal gjøre det! En CM skal ikke være den som skårer mål eller har assist, men heller den balanserende som gjør dritt jobben på midten og lage rom for andre, holde på ballen og kjempe til seg ballen. Du tenker heller på en nr 10 rolle og det bruker ikke landslaget og en sånn spiller er ikke Patrick overhode! La med link til Claude Makélélé Sinda så du kan se litt på stasene hans

https://no.wikipedia.org/wiki/Claude_Ma ... %A9l%C3%A9
Basert på dette innlegget har jeg åpenbart mer kunnskap om fotball enn deg. At defensive midtbanespillere ikke har som oppgave å produsere målsjanser. Javel. Det er en viss brasilianer i Man U om dagen. Om du og jeg ikke har peiling på fotball, hva med det franske laget som lot Berg gå tilbake til Bodø med tap ? Har de heller ikke peiling ? Normalt går norske spillere som selges til en av de fem store ligaene opp i pris. Ikke ned i pris. Om Berg beholder ankerrollen på det norske landslaget ut sesongen, i kombinasjon med at Norge gjør det bra, vil det være en sensasjon om Berg spiller i Glimt i 2024. Vi får se.

Champis har analysert alle Berg sine ballberøringer, i går og endog hatt tid til å sammenholde dette med det spanske ankeret som til daglig spiller for Man City. Skal man følge konklusjonene hans burde de to spillerne bytte lag. En ting er å slå fremover. Noe annet er produserte målsjanser og nøkkelpasninger. Men det er jo ikke Berg sin jobb. Hørt sånn tøv. Si det til Casemiro. I går hadde Berg to gode offensive pasninger, bl a «assistent» til Sørloth. Den siste måtte jeg se i repetisjon før jeg trodde det var Berg. Ikke til å tro. Om Norge hadde hatt et anker på midtbanen fra en av de store ligaene i Europa, ved siden av Aursnes og Ødegaard, ville vi hatt en av Europa sine neste midtbaner. Dette bak Haaland. Får vi det til er veien til sluttspill kort. Om Berg utvikler seg offensivt og kommer ut igjen kan han gjerne bekle denne rollen. For orden skyld. Dette er ikke et Bodø forum. Har forøvrig lest kritikk av Berg selv på Glimtforumet, da han snur seg hjem for ofte og ikke slår på indreløperne fremover i bevegelse. De tar vel feil de også ??
Med disse idiotiske inleggene dine så er det rimelig enkelt å se at du ikke skjønner deg på rollen til en cm overhode! Fu bare slenger i fra deg idiotiske ting rett og slett. Kan nevne i fleng gode spillere som har hadd sqmme rollen som Berg i amnge lag opp igjennom og felles for alle er at det du beskriver ikke hører til oppgavene deres. Av og til vill de gjøre som Patrick i går, men stort sett skal de være den som jobber opp ballen og lager plass for andre. Hørt om Gatuso Kante, Van Bommel, Sergio Busquets etc.? Hva kjennetegner disse her? Jo de er det deffansive ankret og vaktbikjene pp sine lag som har det som jobb å være bibdeleddet mellom forsvar og midtbane angrep. De som gjør grov jobben så de med offansive roller kan skinne. Også den posisjonen jeg personlig mener er den viktigste i laget. Har sett mange lag bruke flere sesonger på å komme seg når disse har forsvunnet fordi limet i laget blir borte.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

JonSnow skrev: søn mar 26, 2023 7:54 pm
Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 4:02 pm
JonSnow skrev: søn mar 26, 2023 2:31 pm

Du har virkelig ikke peiling på fotball overhode!

Jeg vill si at den beste CM jeg noensinne har sett er Claude Makélélé Sinda og han var ingen stor målskårer og hadde lite målpoeng i hele sin karrier men alikavell en av de desidert viktigste spillerne på alle lag han spilte på fordi han var limet i laget og jobbet slik st de andre kunne skinne og det på den måten Patrick Berg spiller sin rolle akkurat som han skal gjøre det! En CM skal ikke være den som skårer mål eller har assist, men heller den balanserende som gjør dritt jobben på midten og lage rom for andre, holde på ballen og kjempe til seg ballen. Du tenker heller på en nr 10 rolle og det bruker ikke landslaget og en sånn spiller er ikke Patrick overhode! La med link til Claude Makélélé Sinda så du kan se litt på stasene hans

https://no.wikipedia.org/wiki/Claude_Ma ... %A9l%C3%A9
Basert på dette innlegget har jeg åpenbart mer kunnskap om fotball enn deg. At defensive midtbanespillere ikke har som oppgave å produsere målsjanser. Javel. Det er en viss brasilianer i Man U om dagen. Om du og jeg ikke har peiling på fotball, hva med det franske laget som lot Berg gå tilbake til Bodø med tap ? Har de heller ikke peiling ? Normalt går norske spillere som selges til en av de fem store ligaene opp i pris. Ikke ned i pris. Om Berg beholder ankerrollen på det norske landslaget ut sesongen, i kombinasjon med at Norge gjør det bra, vil det være en sensasjon om Berg spiller i Glimt i 2024. Vi får se.

Champis har analysert alle Berg sine ballberøringer, i går og endog hatt tid til å sammenholde dette med det spanske ankeret som til daglig spiller for Man City. Skal man følge konklusjonene hans burde de to spillerne bytte lag. En ting er å slå fremover. Noe annet er produserte målsjanser og nøkkelpasninger. Men det er jo ikke Berg sin jobb. Hørt sånn tøv. Si det til Casemiro. I går hadde Berg to gode offensive pasninger, bl a «assistent» til Sørloth. Den siste måtte jeg se i repetisjon før jeg trodde det var Berg. Ikke til å tro. Om Norge hadde hatt et anker på midtbanen fra en av de store ligaene i Europa, ved siden av Aursnes og Ødegaard, ville vi hatt en av Europa sine neste midtbaner. Dette bak Haaland. Får vi det til er veien til sluttspill kort. Om Berg utvikler seg offensivt og kommer ut igjen kan han gjerne bekle denne rollen. For orden skyld. Dette er ikke et Bodø forum. Har forøvrig lest kritikk av Berg selv på Glimtforumet, da han snur seg hjem for ofte og ikke slår på indreløperne fremover i bevegelse. De tar vel feil de også ??
Med disse idiotiske inleggene dine så er det rimelig enkelt å se at du ikke skjønner deg på rollen til en cm overhode! Fu bare slenger i fra deg idiotiske ting rett og slett. Kan nevne i fleng gode spillere som har hadd sqmme rollen som Berg i amnge lag opp igjennom og felles for alle er at det du beskriver ikke hører til oppgavene deres. Av og til vill de gjøre som Patrick i går, men stort sett skal de være den som jobber opp ballen og lager plass for andre. Hørt om Gatuso Kante, Van Bommel, Sergio Busquets etc.? Hva kjennetegner disse her? Jo de er det deffansive ankret og vaktbikjene pp sine lag som har det som jobb å være bibdeleddet mellom forsvar og midtbane angrep. De som gjør grov jobben så de med offansive roller kan skinne. Også den posisjonen jeg personlig mener er den viktigste i laget. Har sett mange lag bruke flere sesonger på å komme seg når disse har forsvunnet fordi limet i laget blir borte.
Uff uff. Ble du/dere krenket nå ? Godgutten selv oppe i Bodø. Du/dere får kansellere innleggene mine fordi jeg skriver hva jeg mener om Berg. Dette er altså ikke en supporterside for Bodø/Glimt, men for den norske a-landslaget. Jeg liker ikke alltid måten Berg spiller fotball på, verken på landslaget eller for Glimt. Det siste driter jeg forsåvidt i. Jeg synes han er for feig, og spiller alt for ofte bakover, på tvers eller enkle pasninger frem i lengderetning. Det samme tenkte jeg tidligere om Ødegaard, men han har fullstendig tatt av og tør prøve på vanskelige ting. Han tør gjøre feil. Når jeg skriver at han ikke kan skyte langskudd, og han har de facto hatt mange forsøk i Glimt uten hell i gode posisjoner, så kommer det at det kan man ikke forvente av defensive midtbanespillere. Hørt sånn tøv. Jeg fant en liste på nettet over mange av de beste internasjonale defensive midtbanespillerne gjennom tidene, fra Roy Keane til brasilianske Falcao, fra Frank Riijkaard til Andrea Pirlo. Alle skåret bra med mål, også utenfor 16 meteren. Da kommer det vel at man ikke kan sammenligne Berg med Pirlo. Nei man kan alldeles ikke det, men det er vel ikke det som er argumentet, nemlig at man ikke kan forvente at defensive midtbanespillere skyter fra 20-25 meter. Jo man kan faktisk det.

Champis har analysert og skriver at Berg slo fremover og vant dueller. Flere enn det spanske ankeret fra Man City. Champis har ikke bare trukket den konklusjonen. Han skriver også at Berg gjorde de rette taktiske valg. Hvordan i himmelens navn kan han trekke denne konklusjonen med ordinære TV bilder ? Disse analyseprogrammene som toppklubbene bruker - foruten 3D briller i persepsjonstrening - er høyst kompliserte med en rekke kameraer fra fugleperspektiv, fra hvor man er i stand til å analysere taktiske valg og feilvalg, løp uten ball osv.. Men pyttsann. Hva skal man med dette når man har TV2 bilder som stort sett viser ballen.

Jeg har aldri avskrevet Berg, men jeg synes han er noe oppskrytt. Særlig i forhold til kreativitet og offensive sider. Faren Ørjan slo for alvor til etter sitt lange skadeavbrekk i Bodø i 1998/99 om jeg ikke husker feil. Derfra og ut i RBK var Ørjan Berg Norge sin beste midtbanespiller til skadene tok ham. P Berg kan kanskje når han vil og tør, som spillet i forkant av at Sørloth misset sin store sjanse. Han må slippe seg løs. Jeg mener fortsatt at Norge sin sentrallinje bør bestå av utenlandsproffer. Helst fra de fem store ligaene, og fra topplag som Benfica. Gjerne spe på med formspillere fra ES på keeperplass, på kanter osv.. In fine. Mot Georgia vil Norge angivelig styre enda mer enn mot Spania. Om Berg spiller mye på tvers og med for liten risiko, vil jeg skrive hva jeg mener. Dette er ingen jævl. Glimttråd. Om Berg er god vil han få ros. Mot Spania i beste fall en god 4'er eller dårlig 5'er. Helt enig med Åge Hareide.

dani07

Legg inn av dani07 »

Du sier flere ganger at du er ferdig med kampen, Berg og Glimt, men fortsatt må vi få høre om hva du synes om Ørjan i 1999.

Hva med å bare droppe å skrive noe? Det går helt fint å slutte å skrive, spesielt etter man sier man har uttalt seg for siste gang.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Champis skrev: søn mar 26, 2023 3:05 pm
Downlight skrev: søn mar 26, 2023 6:16 am De byttene Solbakken gjorde på slutten må være tidenes dårligste vurdering av en norsk landslagstrener.

Hvorfor?

1. Det er ikke sånn at en trener (heller ikke de gode) kan forutsi hvordan en spiller vil prestere og om de vil ha en god dag eller ikke.

2. Innhoppene til Solbakken, Ryerson og Strand Larsen er det ikke altfor mye å si på. Bjørkan var ikke heldig med sitt innhopp, men dette er sånne ting som kan skje. Han har vært god for landslaget, og et par situasjoner i et innhopp endrer ikke det bildet.

3. Det var mange slitne bein utover i kampen. Man vet hvilken kritikk som hadde kommet mot treneren hvis det ikke hadde blitt gjort bytter.

4. Som trener må man forsøke å se hva evt. bytter kan bidra til. Her setter man inn backer som kan bidra i det offensive, hvor blant annet Bjørkan er bedre på siste tredjedel enn Meling. I tillegg får man inn Strand Larsen, som kan være en ekstra trussel i boksen. Begge disse tingene er selvsagt mtp. at Norge forhåpentligvis kunne trykke Spania litt mot slutten og spille en del på deres halvdel. Det momentumet forsvant fort, og kampbildet ble ikke som håpet, og da kan byttene også se dårligere ut. Men det er langt bedre å ta sjansen på det optimale i den situasjonen og heller få lite igjen for det, enn å kjøre den feige løsningen når man ligger under 1-0.

5. Vi skal spille en viktigere kamp allerede på tirsdag, og det er veldig bra å få rullert på noen spillere.
Man kunne se at spillerne slet akkurat som solbakken sa, og spesielt i spillvendingene, jeg tenkte underveis at byttene kom litt sent. Skulle unngått Bjørkan, det var ikke noe vits å sette inn en back som man strengt tatt ikke kan være sikker på har nivået inne nå eller i det hele tatt. Ryerson vet man jo er greit. Så, unødvendig risiko, men det er selvfølgelig vurdert opp mot å hvile begge backene. Håper vi har Ajer med neste gang. Så er det aspektet med 4 bytter. Jeg savnet også Thorstvedt fremfor JSL, sistnevnte var ganske svak.. Lite impact og var ikke helt patent i førsteforsvar. Det siste her kan man selvfølgelig ikke klandre en trener for, kanskje det har sett annerledes ut på trening. Kampfølelsen slik det så ut på tv, tilsa kanskje Thorstvedt?

Norge er i stand til å spille på et høyt høyt nivå og dette kommer til å skje igjen. Såpass har solbakken fått ut av midtbanen der ja. Dette blir nok bare bedre og bedre og plutselig er haaland der også. Samtidig er det ikke mange spillere som skal være skadet før Jeg tror heller ikke vi kommer til å se en sånn Ødegaard/Haaland igjen.

Sikkert bra med Højlund som ser meget bra ut, Haaland er jo en vinnerskalle som kanskje tenner på en sånn utfordring og det er landslag.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

JonSnow skrev: søn mar 26, 2023 7:54 pm
Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 4:02 pm
JonSnow skrev: søn mar 26, 2023 2:31 pm

Du har virkelig ikke peiling på fotball overhode!

Jeg vill si at den beste CM jeg noensinne har sett er Claude Makélélé Sinda og han var ingen stor målskårer og hadde lite målpoeng i hele sin karrier men alikavell en av de desidert viktigste spillerne på alle lag han spilte på fordi han var limet i laget og jobbet slik st de andre kunne skinne og det på den måten Patrick Berg spiller sin rolle akkurat som han skal gjøre det! En CM skal ikke være den som skårer mål eller har assist, men heller den balanserende som gjør dritt jobben på midten og lage rom for andre, holde på ballen og kjempe til seg ballen. Du tenker heller på en nr 10 rolle og det bruker ikke landslaget og en sånn spiller er ikke Patrick overhode! La med link til Claude Makélélé Sinda så du kan se litt på stasene hans

https://no.wikipedia.org/wiki/Claude_Ma ... %A9l%C3%A9
Basert på dette innlegget har jeg åpenbart mer kunnskap om fotball enn deg. At defensive midtbanespillere ikke har som oppgave å produsere målsjanser. Javel. Det er en viss brasilianer i Man U om dagen. Om du og jeg ikke har peiling på fotball, hva med det franske laget som lot Berg gå tilbake til Bodø med tap ? Har de heller ikke peiling ? Normalt går norske spillere som selges til en av de fem store ligaene opp i pris. Ikke ned i pris. Om Berg beholder ankerrollen på det norske landslaget ut sesongen, i kombinasjon med at Norge gjør det bra, vil det være en sensasjon om Berg spiller i Glimt i 2024. Vi får se.

Champis har analysert alle Berg sine ballberøringer, i går og endog hatt tid til å sammenholde dette med det spanske ankeret som til daglig spiller for Man City. Skal man følge konklusjonene hans burde de to spillerne bytte lag. En ting er å slå fremover. Noe annet er produserte målsjanser og nøkkelpasninger. Men det er jo ikke Berg sin jobb. Hørt sånn tøv. Si det til Casemiro. I går hadde Berg to gode offensive pasninger, bl a «assistent» til Sørloth. Den siste måtte jeg se i repetisjon før jeg trodde det var Berg. Ikke til å tro. Om Norge hadde hatt et anker på midtbanen fra en av de store ligaene i Europa, ved siden av Aursnes og Ødegaard, ville vi hatt en av Europa sine neste midtbaner. Dette bak Haaland. Får vi det til er veien til sluttspill kort. Om Berg utvikler seg offensivt og kommer ut igjen kan han gjerne bekle denne rollen. For orden skyld. Dette er ikke et Bodø forum. Har forøvrig lest kritikk av Berg selv på Glimtforumet, da han snur seg hjem for ofte og ikke slår på indreløperne fremover i bevegelse. De tar vel feil de også ??
Med disse idiotiske inleggene dine så er det rimelig enkelt å se at du ikke skjønner deg på rollen til en cm overhode! Fu bare slenger i fra deg idiotiske ting rett og slett. Kan nevne i fleng gode spillere som har hadd sqmme rollen som Berg i amnge lag opp igjennom og felles for alle er at det du beskriver ikke hører til oppgavene deres. Av og til vill de gjøre som Patrick i går, men stort sett skal de være den som jobber opp ballen og lager plass for andre. Hørt om Gatuso Kante, Van Bommel, Sergio Busquets etc.? Hva kjennetegner disse her? Jo de er det deffansive ankret og vaktbikjene pp sine lag som har det som jobb å være bibdeleddet mellom forsvar og midtbane angrep. De som gjør grov jobben så de med offansive roller kan skinne. Også den posisjonen jeg personlig mener er den viktigste i laget. Har sett mange lag bruke flere sesonger på å komme seg når disse har forsvunnet fordi limet i laget blir borte.
En ting til. Etter at Berg dro til Frankrike hva skjedde da i Bodø ? Hagen overtok. Unggutten. Hagen spilte sentralt i uavgjortkampen i Roma høsten 2021 med assist til Solbakken. Hagen spilte alle Glimt sine fantastiske kamper i Europa vinteren 2022 før det sa stopp i Roma. Hva skjedde i år ? Flaut tap mot middels polsk motstand. Hagen spilte i borteseieren mot Molde høsten 2021 når Glimt sikret seriegullet. Glimt hadde en downperiode med cupfinale og serie våren 2022 før de virkelig begynte å vinne på forsommeren 2022. Før Berg kom tilbake med braktapet mot Molde på Aspmyra. Endel Glimtsupportere er arrogante som F. Det er dog verre på twitter enn her. Suksessen har tydeligvis gått til hodet på enkelte. Jeg liker forøvrig ikke tonen din, og de håpløse forsøkene på hersketeknikker. Svar andre enn meg er du snill, så lar jeg deg være i fred. Ok ?!

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Anbefaler podcasten Chivadze med Frode Lia og TK Karlsen. I ukas episode snakkes det om Georgia og hva som venter oss. Er det noe Tor Kristian kan er det georgisk fotball. Verdt å lytte til.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

dani07 skrev: søn mar 26, 2023 10:07 pm Du sier flere ganger at du er ferdig med kampen, Berg og Glimt, men fortsatt må vi få høre om hva du synes om Ørjan i 1999.

Hva med å bare droppe å skrive noe? Det går helt fint å slutte å skrive, spesielt etter man sier man har uttalt seg for siste gang.
Enda mer arroganse fra nord. Hvem sier at du må lese hva jeg skriver. Det finnes endog funksjoner her på FD hvor du enkelt kan ignorere enkelte brukere, eller hva funksjonen heter. Jeg har selv brukt funksjonen på Ukraina tråden. Gidder ikke å lese hva enkelte Pro russere skriver, da det er russisk propaganda. Foreslår at du og resten av Glimt gjengen her pluss Champis bruker denne funksjonen på mine innlegg, så slipper jeg de såre svarene om jeg kritiserer spillere som du sikkert har hengende på veggen på gutterommet ditt. Beklager. Jeg tror forøvrig aldri jeg har lest mer vås om fotball, eller fotballfaglige analyser, enn fra enkelte her.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 10:28 pm Enda mer arroganse fra nord. Hvem sier at du må lese hva jeg skriver. Det finnes endog funksjoner her på FD hvor du enkelt kan ignorere enkelte brukere, eller hva funksjonen heter. Jeg har selv brukt funksjonen på Ukraina tråden. Gidder ikke å lese hva enkelte Pro russere skriver, da det er russisk propaganda. Foreslår at du og resten av Glimt gjengen her pluss Champis bruker denne funksjonen på mine innlegg, så slipper jeg de såre svarene om jeg kritiserer spillere som du sikkert har hengende på veggen på gutterommet ditt. Beklager. Jeg tror forøvrig aldri jeg har lest mer vås om fotball, eller fotballfaglige analyser, enn fra enkelte her.
Herrejesus, så mye fjas du lirer av deg når du har fått en fiks idé inn i hodet. Og med en sedvanlig søplete debattstil med idiotiske argumenter og tendensiøse påstander. For det første kan du la være å bruke disse i hvert eneste innlegg. For det andre gjør f.eks Champis et forsøk på en litt mer dyptpløyende analyse av kampen i går. Du lirer bare av deg generiske og negative floskler som at Berg må "tørre mer". Det er null substans og dybdekunnskaper i påstandene dine.

For det tredje kommer du med helt håpløse argumenter om hva en DM sin oppgave skal være. Langskudd, hva faen? Har du i det hele tatt fulgt med på fotball de siste tiårene? Det er like ignorant som å tro at innleggsvinger fortsatt skal være "the shit" på kantene på midtbanen. En spiller som Busquets er en av de beste DM-ene i moderne tid. Han scoret lavt på alt det du etterlyser. Ikke scoret han mål, ikke bidro han med mye assists, ikke nøkkelpasninger heller. Men han var en stabiliserende ballsentral på midten som alltid var i posisjon, spillbar og leverte ballen hurtig og presist videre. Berg er ikke på det nivået, men spillertypen er noe av det samme. Det er omtrent ingen DM-er bortsett fra Pirlo og Alonso har vært virkelig kreative i nyere tid. Keane var for øvrig en toveisspiller og ikke en dyptliggende stabilisator slik som Berg. Det er derfor ikke direkte sammenlignbart.

Og for det fjerde lanserer du egentlig ingen gode alternativer til Berg. Du messer om at vi skal ha en utenlandsproff uten at du sier hvem det skal være. Det hadde sikkert vært bedre en som spilte fast i en klubb i en større liga, men vi har ikke mange av disse. Flere av utenlandsproffene våre tilbringer mer tid på benken og tribunene enn på banen, og er det noe historien viser er at manglende spilletid i veldig stor andel av tilfellene virker svært negativ på prestasjoner. Slik sett kan en Berg som spiller alt i B/G være et bedre alternativ. Det er iallfall ikke slik at det florerer av alternativer som er bedre. Og i gårsdagens kamp så vi en midtbane som er potensielt bedre enn omtrent alt vi har sett i norsk landslagshistorie tidligere, og det inkluderer gullårene fra 1994 til 2000.

Du er Dunning/Kruger-versjonen av en fotballsupporter.

Investor

Legg inn av Investor »

Kongemannen skrev: søn mar 26, 2023 7:43 pm Nå må Norge vinne mot Georgia det er eneste muligheten ,ellers bør de begynne å slipe øksa i NFF og heller få inn en ordentlig utlending.
Slappa, holder fint med U.
Slår vi dem innbyrdes, og holder Skottland og Kypros (bør bli enkelt) bak oss, så er vi der.
Sist redigert av Investor den man mar 27, 2023 12:01 am, redigert 1 gang totalt.

Cedianar

Legg inn av Cedianar »

Joda, kampen mot Spania var ikke så aller verst, og dommeren snyter oss til de grader hele kampen. Men er det bare meg som ser at vi er inne i et TYPISK Norge-scenario her nå? Optimismen brer seg litt. Vi spiller en god kamp mot det beste laget i gruppen! Det lover jo godt, vi burde ta de andre lagene i gruppen.. Men så går vi på et klassisk mageplask i Georgia og taper 0-1 etter å ikke å ha skapt noe særlig. Jeg bare føler'n.. Forbannelsen vil ingen ende ta..

Deila

Legg inn av Deila »

Cedianar skrev: man mar 27, 2023 12:01 am Joda, kampen mot Spania var ikke så aller verst, og dommeren snyter oss til de grader hele kampen. Men er det bare meg som ser at vi er inne i et TYPISK Norge-scenario her nå? Optimismen brer seg litt. Vi spiller en god kamp mot det beste laget i gruppen! Det lover jo godt, vi burde ta de andre lagene i gruppen.. Men så går vi på et klassisk mageplask i Georgia og taper 0-1 etter å ikke å ha skapt noe særlig. Jeg bare føler'n.. Forbannelsen vil ingen ende ta..
Tviler ikke, vi klarer ikke å skåre mål uten Haaland. Sjanseløst. Sørloth bare brenner sjansene på landslaget.

startelver

Legg inn av startelver »

Ødegaard er blitt flinkere til å skyte og score mål i Arsenal, tror faktisk det er større sjanse for at han scorer enn Sørloth mot Georgia.

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 9:57 pm
JonSnow skrev: søn mar 26, 2023 7:54 pm
Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 4:02 pm

Basert på dette innlegget har jeg åpenbart mer kunnskap om fotball enn deg. At defensive midtbanespillere ikke har som oppgave å produsere målsjanser. Javel. Det er en viss brasilianer i Man U om dagen. Om du og jeg ikke har peiling på fotball, hva med det franske laget som lot Berg gå tilbake til Bodø med tap ? Har de heller ikke peiling ? Normalt går norske spillere som selges til en av de fem store ligaene opp i pris. Ikke ned i pris. Om Berg beholder ankerrollen på det norske landslaget ut sesongen, i kombinasjon med at Norge gjør det bra, vil det være en sensasjon om Berg spiller i Glimt i 2024. Vi får se.

Champis har analysert alle Berg sine ballberøringer, i går og endog hatt tid til å sammenholde dette med det spanske ankeret som til daglig spiller for Man City. Skal man følge konklusjonene hans burde de to spillerne bytte lag. En ting er å slå fremover. Noe annet er produserte målsjanser og nøkkelpasninger. Men det er jo ikke Berg sin jobb. Hørt sånn tøv. Si det til Casemiro. I går hadde Berg to gode offensive pasninger, bl a «assistent» til Sørloth. Den siste måtte jeg se i repetisjon før jeg trodde det var Berg. Ikke til å tro. Om Norge hadde hatt et anker på midtbanen fra en av de store ligaene i Europa, ved siden av Aursnes og Ødegaard, ville vi hatt en av Europa sine neste midtbaner. Dette bak Haaland. Får vi det til er veien til sluttspill kort. Om Berg utvikler seg offensivt og kommer ut igjen kan han gjerne bekle denne rollen. For orden skyld. Dette er ikke et Bodø forum. Har forøvrig lest kritikk av Berg selv på Glimtforumet, da han snur seg hjem for ofte og ikke slår på indreløperne fremover i bevegelse. De tar vel feil de også ??
Med disse idiotiske inleggene dine så er det rimelig enkelt å se at du ikke skjønner deg på rollen til en cm overhode! Fu bare slenger i fra deg idiotiske ting rett og slett. Kan nevne i fleng gode spillere som har hadd sqmme rollen som Berg i amnge lag opp igjennom og felles for alle er at det du beskriver ikke hører til oppgavene deres. Av og til vill de gjøre som Patrick i går, men stort sett skal de være den som jobber opp ballen og lager plass for andre. Hørt om Gatuso Kante, Van Bommel, Sergio Busquets etc.? Hva kjennetegner disse her? Jo de er det deffansive ankret og vaktbikjene pp sine lag som har det som jobb å være bibdeleddet mellom forsvar og midtbane angrep. De som gjør grov jobben så de med offansive roller kan skinne. Også den posisjonen jeg personlig mener er den viktigste i laget. Har sett mange lag bruke flere sesonger på å komme seg når disse har forsvunnet fordi limet i laget blir borte.
Uff uff. Ble du/dere krenket nå ? Godgutten selv oppe i Bodø. Du/dere får kansellere innleggene mine fordi jeg skriver hva jeg mener om Berg. Dette er altså ikke en supporterside for Bodø/Glimt, men for den norske a-landslaget. Jeg liker ikke alltid måten Berg spiller fotball på, verken på landslaget eller for Glimt. Det siste driter jeg forsåvidt i. Jeg synes han er for feig, og spiller alt for ofte bakover, på tvers eller enkle pasninger frem i lengderetning. Det samme tenkte jeg tidligere om Ødegaard, men han har fullstendig tatt av og tør prøve på vanskelige ting. Han tør gjøre feil. Når jeg skriver at han ikke kan skyte langskudd, og han har de facto hatt mange forsøk i Glimt uten hell i gode posisjoner, så kommer det at det kan man ikke forvente av defensive midtbanespillere. Hørt sånn tøv. Jeg fant en liste på nettet over mange av de beste internasjonale defensive midtbanespillerne gjennom tidene, fra Roy Keane til brasilianske Falcao, fra Frank Riijkaard til Andrea Pirlo. Alle skåret bra med mål, også utenfor 16 meteren. Da kommer det vel at man ikke kan sammenligne Berg med Pirlo. Nei man kan alldeles ikke det, men det er vel ikke det som er argumentet, nemlig at man ikke kan forvente at defensive midtbanespillere skyter fra 20-25 meter. Jo man kan faktisk det.

Champis har analysert og skriver at Berg slo fremover og vant dueller. Flere enn det spanske ankeret fra Man City. Champis har ikke bare trukket den konklusjonen. Han skriver også at Berg gjorde de rette taktiske valg. Hvordan i himmelens navn kan han trekke denne konklusjonen med ordinære TV bilder ? Disse analyseprogrammene som toppklubbene bruker - foruten 3D briller i persepsjonstrening - er høyst kompliserte med en rekke kameraer fra fugleperspektiv, fra hvor man er i stand til å analysere taktiske valg og feilvalg, løp uten ball osv.. Men pyttsann. Hva skal man med dette når man har TV2 bilder som stort sett viser ballen.

Jeg har aldri avskrevet Berg, men jeg synes han er noe oppskrytt. Særlig i forhold til kreativitet og offensive sider. Faren Ørjan slo for alvor til etter sitt lange skadeavbrekk i Bodø i 1998/99 om jeg ikke husker feil. Derfra og ut i RBK var Ørjan Berg Norge sin beste midtbanespiller til skadene tok ham. P Berg kan kanskje når han vil og tør, som spillet i forkant av at Sørloth misset sin store sjanse. Han må slippe seg løs. Jeg mener fortsatt at Norge sin sentrallinje bør bestå av utenlandsproffer. Helst fra de fem store ligaene, og fra topplag som Benfica. Gjerne spe på med formspillere fra ES på keeperplass, på kanter osv.. In fine. Mot Georgia vil Norge angivelig styre enda mer enn mot Spania. Om Berg spiller mye på tvers og med for liten risiko, vil jeg skrive hva jeg mener. Dette er ingen jævl. Glimttråd. Om Berg er god vil han få ros. Mot Spania i beste fall en god 4'er eller dårlig 5'er. Helt enig med Åge Hareide.

Det handler ikke om at midtbanespillere ikke kan skyte/score mål. Det handler om hvordan rollen til vedkommende skal utføres i det laget og den spillestilen vedkommende spiller i. Og der er det veldig store forskjeller fra lag til lag. Både på landslaget og i Glimt er det sånn at den dype stort sett er den dype hele tiden, for å frigjøre de andre i leddet til bevege seg friere framover i banen. Med den konsekvensen at den dype midtbanespilleren omtrent aldri kommer i posisjoner til å bidra med f.eks. skudd. Det kan ikke sammenlignes med hvordan Pirlo eller Rijkaard utførte sine roller. I går var det faktisk slik at de skulle kunne rotere noe mer i midtbaneleddet for å bli mer uforutsigbare i måten de løste pasningsspillet på, noe som f.eks. bidro til at Berg plutselig kom i en posisjon for innlegg på sjansen til Sørloth. Dette hadde skjedd mye oftere i f.eks. Glimt hvis de tre på midten hadde hatt roller som skulle rotert mer i det offensive posisjonsspillet - men dette er altså ikke tilfellet. Virker som du tror dette er noe Berg styrer selv, og at det bare er for han å gå på mer løp og bli mer avgjørende på siste tredjedel, men det er ikke slik det faktisk er.

Man trenger ikke analyseprogrammer for å si noe om valgene til Berg i kampen i går, det handler kun om kompetanse. Jeg vet godt hvordan klubbene bruker analyseprogrammer, og jeg har brukt disse hundrevis av ganger selv, men det har ingen funksjon i denne sammenhengen.

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 10:15 pm
JonSnow skrev: søn mar 26, 2023 7:54 pm
Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 4:02 pm

Basert på dette innlegget har jeg åpenbart mer kunnskap om fotball enn deg. At defensive midtbanespillere ikke har som oppgave å produsere målsjanser. Javel. Det er en viss brasilianer i Man U om dagen. Om du og jeg ikke har peiling på fotball, hva med det franske laget som lot Berg gå tilbake til Bodø med tap ? Har de heller ikke peiling ? Normalt går norske spillere som selges til en av de fem store ligaene opp i pris. Ikke ned i pris. Om Berg beholder ankerrollen på det norske landslaget ut sesongen, i kombinasjon med at Norge gjør det bra, vil det være en sensasjon om Berg spiller i Glimt i 2024. Vi får se.

Champis har analysert alle Berg sine ballberøringer, i går og endog hatt tid til å sammenholde dette med det spanske ankeret som til daglig spiller for Man City. Skal man følge konklusjonene hans burde de to spillerne bytte lag. En ting er å slå fremover. Noe annet er produserte målsjanser og nøkkelpasninger. Men det er jo ikke Berg sin jobb. Hørt sånn tøv. Si det til Casemiro. I går hadde Berg to gode offensive pasninger, bl a «assistent» til Sørloth. Den siste måtte jeg se i repetisjon før jeg trodde det var Berg. Ikke til å tro. Om Norge hadde hatt et anker på midtbanen fra en av de store ligaene i Europa, ved siden av Aursnes og Ødegaard, ville vi hatt en av Europa sine neste midtbaner. Dette bak Haaland. Får vi det til er veien til sluttspill kort. Om Berg utvikler seg offensivt og kommer ut igjen kan han gjerne bekle denne rollen. For orden skyld. Dette er ikke et Bodø forum. Har forøvrig lest kritikk av Berg selv på Glimtforumet, da han snur seg hjem for ofte og ikke slår på indreløperne fremover i bevegelse. De tar vel feil de også ??
Med disse idiotiske inleggene dine så er det rimelig enkelt å se at du ikke skjønner deg på rollen til en cm overhode! Fu bare slenger i fra deg idiotiske ting rett og slett. Kan nevne i fleng gode spillere som har hadd sqmme rollen som Berg i amnge lag opp igjennom og felles for alle er at det du beskriver ikke hører til oppgavene deres. Av og til vill de gjøre som Patrick i går, men stort sett skal de være den som jobber opp ballen og lager plass for andre. Hørt om Gatuso Kante, Van Bommel, Sergio Busquets etc.? Hva kjennetegner disse her? Jo de er det deffansive ankret og vaktbikjene pp sine lag som har det som jobb å være bibdeleddet mellom forsvar og midtbane angrep. De som gjør grov jobben så de med offansive roller kan skinne. Også den posisjonen jeg personlig mener er den viktigste i laget. Har sett mange lag bruke flere sesonger på å komme seg når disse har forsvunnet fordi limet i laget blir borte.
En ting til. Etter at Berg dro til Frankrike hva skjedde da i Bodø ? Hagen overtok. Unggutten. Hagen spilte sentralt i uavgjortkampen i Roma høsten 2021 med assist til Solbakken. Hagen spilte alle Glimt sine fantastiske kamper i Europa vinteren 2022 før det sa stopp i Roma. Hva skjedde i år ? Flaut tap mot middels polsk motstand. Hagen spilte i borteseieren mot Molde høsten 2021 når Glimt sikret seriegullet. Glimt hadde en downperiode med cupfinale og serie våren 2022 før de virkelig begynte å vinne på forsommeren 2022. Før Berg kom tilbake med braktapet mot Molde på Aspmyra. Endel Glimtsupportere er arrogante som F. Det er dog verre på twitter enn her. Suksessen har tydeligvis gått til hodet på enkelte. Jeg liker forøvrig ikke tonen din, og de håpløse forsøkene på hersketeknikker. Svar andre enn meg er du snill, så lar jeg deg være i fred. Ok ?!

Hagen var fin i mange kamper han, men fortsatt et stykke unna Berg.

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: søn mar 26, 2023 10:28 pm
dani07 skrev: søn mar 26, 2023 10:07 pm Du sier flere ganger at du er ferdig med kampen, Berg og Glimt, men fortsatt må vi få høre om hva du synes om Ørjan i 1999.

Hva med å bare droppe å skrive noe? Det går helt fint å slutte å skrive, spesielt etter man sier man har uttalt seg for siste gang.
Enda mer arroganse fra nord. Hvem sier at du må lese hva jeg skriver. Det finnes endog funksjoner her på FD hvor du enkelt kan ignorere enkelte brukere, eller hva funksjonen heter. Jeg har selv brukt funksjonen på Ukraina tråden. Gidder ikke å lese hva enkelte Pro russere skriver, da det er russisk propaganda. Foreslår at du og resten av Glimt gjengen her pluss Champis bruker denne funksjonen på mine innlegg, så slipper jeg de såre svarene om jeg kritiserer spillere som du sikkert har hengende på veggen på gutterommet ditt. Beklager. Jeg tror forøvrig aldri jeg har lest mer vås om fotball, eller fotballfaglige analyser, enn fra enkelte her.

Du opprettholder et vanvittig nivå, må jeg si...

Downlight

Legg inn av Downlight »

Champis skrev: søn mar 26, 2023 3:05 pm
Downlight skrev: søn mar 26, 2023 6:16 am De byttene Solbakken gjorde på slutten må være tidenes dårligste vurdering av en norsk landslagstrener.

Hvorfor?

1. Det er ikke sånn at en trener (heller ikke de gode) kan forutsi hvordan en spiller vil prestere og om de vil ha en god dag eller ikke.

2. Innhoppene til Solbakken, Ryerson og Strand Larsen er det ikke altfor mye å si på. Bjørkan var ikke heldig med sitt innhopp, men dette er sånne ting som kan skje. Han har vært god for landslaget, og et par situasjoner i et innhopp endrer ikke det bildet.

3. Det var mange slitne bein utover i kampen. Man vet hvilken kritikk som hadde kommet mot treneren hvis det ikke hadde blitt gjort bytter.

4. Som trener må man forsøke å se hva evt. bytter kan bidra til. Her setter man inn backer som kan bidra i det offensive, hvor blant annet Bjørkan er bedre på siste tredjedel enn Meling. I tillegg får man inn Strand Larsen, som kan være en ekstra trussel i boksen. Begge disse tingene er selvsagt mtp. at Norge forhåpentligvis kunne trykke Spania litt mot slutten og spille en del på deres halvdel. Det momentumet forsvant fort, og kampbildet ble ikke som håpet, og da kan byttene også se dårligere ut. Men det er langt bedre å ta sjansen på det optimale i den situasjonen og heller få lite igjen for det, enn å kjøre den feige løsningen når man ligger under 1-0.

5. Vi skal spille en viktigere kamp allerede på tirsdag, og det er veldig bra å få rullert på noen spillere.
Som trener blir man bedømt ut i fra resultater. Hadde byttene gitt suksess hadde han blitt geniforklart. Når det går på ræva må han ta ansvaret for det. Er tross alt jobben hans å skape resultater.

Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

Hva i helvete gjør Sander Berge på banen egentlig?

UNEO

Legg inn av UNEO »

Madlaveien skrev: man mar 27, 2023 8:48 am Hva i helvete gjør Sander Berge på banen egentlig?
Han er en god spiller og til tider veldig god. Rask, sterk, god pasningsfot og mobil. Derfor

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Berg var solid. Akkurat det vi kunne håpe på og forvente. Mot et lag som Spania er det helt essensielt å stå av det første presset og her gjorde han en god jobb. At man egentlig byr Spania opp til kamp i 75 minutter viser jo egentlig bare at det funker. Er generelt veldig godt fornøyd med den sentrale midtbanen på lørdag. Den viser at man er gode nok til å fokusere mer på eget spill enn å tilpasse seg motstanderen. At en type som Berg kan gjøre det han gjorde i går, blir essensielt for å gi Ødegaard og friheten fremover. Norge har lenge hatt en lovende midtbane, men det er først i år spillere som Ødegaard og Aursnes virkelig har tatt store steg for hva som kan definere de i fremtiden og for Norge. Dette har man jo også sett på landslaget der det er utprøvd veldig mange forskjellige varianter av en sentral midtbane. Men den sentrale midtbanen vi så mot Spania tror jeg virkelig man er inne på noe. Ønsker man at Berg skal være mer avgjørende i siste tredel offensivt i banen, så ønsker man egentlig at Berg skal gå ut av sin rolle. Det vil ikke laget være tjent med. Hans rolle, slik vi spilte mot Spania, er defensivt å avverge kontringer og senke ned tempoet i motstandernes angrep. I angrep vil hans rolle bli å ta ballen trygt fra forsvar til angrep, ikke det å slå den avgjørende pasningen eller avslutte angrepet selv.

Byttene funket dårlig. Men samtidig er det lett å forstå hva Solbakken tenker. Han tok ut de som har mest sprinter og vil ha gode bein mot Georgia. Vi lot Spania kjempe for poengene sine, men det er jo mot Georgia Norge skal ha 3 poeng og således er nøkkelkampen denne runden. Det er de innbyrdes kampene mellom Norge, Skottland og Georgia som kommer til å avgjøre hvem som ender på 2. plassen.

Optimismen for avansement var der før Spania-kampen og den er ikke svekket. Vi må bli bedre på å sette sjansene, det vet vi. Men at vi kommer til såpass mange gode muligheter mot Spania, det lover veldig godt. Det at Ødegaard har blitt mer klinisk og offensiv i hodet, samtidig som man har Haaland som scorer på den store scenen jevnlig, bør gi oss god tro på at vi kan få til dette. Synes personlig det er bedre at vi taper 0-3 etter en god prestasjon i 75 min, enn at vi taper 0-1 etter en drittkamp. Veldig greit å få brukt den kampen vi egentlig forventer 0 poeng til å få kjørt inn laget litt, selv uten Haaland. Maskineriet på midten blir nøkkelen, målene fra Haaland kommer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»