Ståle Solbakken ut - taktisk udyktig?

Svar
Pushback

Re: Ståle Solbakken ut - taktisk udyktig?

Legg inn av Pushback »

Litt merkelig at Hanche ikke engang ble prøvd ut i noen av disse kampene, nå som han er i form. Byttene ila. denne samlingen var ikke de beste, mot Spania nesten oppsigelsesgrunn... Men jeg synes han traff veldig bra med startoppstillingene i begge kamper.

Det greiene med det mentale tror jeg dessverre ikke løsner ved å hente inn diverse mentale trenere osv. Dette er en gjeng med mennesker som har møtt lite ekte motstand i livet, bare ved det faktum at de kommer fra Norge. Så kan man si at det samme gjelder i Sverige og Danmark, men danskene har en helt annen fandenivolkshet og bråkete atferd over seg, et helt annet lynne rett og slett, noe man enkelt ser hvis man er i København en nattestid. Det er selvfølgelig fyll og faen, men de har en egen form for "aggresjon" som vi ikke har i Norge. Nordmenn er av natur mye roligere og mer bedagelige. Kjør litt for sakte på motorveien i Danmark og du har en bil oppi ræva di før du vet ordet av det. Sånt skjer ikke her. Jeg tror dette smitter over i idrettskulturen. Det er ikke noe vi kan "skaffe oss" heller, så:

Hvordan skal dette løses da? Vi må finne en måte å gjøre dette til vår styrke,.

Som sagt hundre ganger så sliter jeg med å se hvordan vi skal komme oss ut av denne snill-gutt tilnærmingen vår, når vi har et fotballfornbund og fotballtopper som er like passive selv. Igjen: Nødlandslag. Her burde man bare gitt faen, vi skal vinne !!! Vi skal ikke delta for pokker.. vi skal vinne !!! Hvem er det som ikke har skjønt dette?? Det viktigste er IKKE å delta! Det er den største misforståelsen og løgnaktige propagandaskandalen i norsk idrett. Langrennsmiljøet hadde aldri akseptert en sånn avgjørelse, selv om Northug episoden til Torino OL var litt i samme gata. Passivitet og manglende guts. Fader eller.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Pushback skrev: tor mar 30, 2023 4:06 pm Litt merkelig at Hanche ikke engang ble prøvd ut i noen av disse kampene, nå som han er i form. Byttene ila. denne samlingen var ikke de beste, mot Spania nesten oppsigelsesgrunn... Men jeg synes han traff veldig bra med startoppstillingene i begge kamper.

Det greiene med det mentale tror jeg dessverre ikke løsner ved å hente inn diverse mentale trenere osv. Dette er en gjeng med mennesker som har møtt lite ekte motstand i livet, bare ved det faktum at de kommer fra Norge. Så kan man si at det samme gjelder i Sverige og Danmark, men danskene har en helt annen fandenivolkshet og bråkete atferd over seg, et helt annet lynne rett og slett, noe man enkelt ser hvis man er i København en nattestid. Det er selvfølgelig fyll og faen, men de har en egen form for "aggresjon" som vi ikke har i Norge. Nordmenn er av natur mye roligere og mer bedagelige. Kjør litt for sakte på motorveien i Danmark og du har en bil oppi ræva di før du vet ordet av det. Sånt skjer ikke her. Jeg tror dette smitter over i idrettskulturen. Det er ikke noe vi kan "skaffe oss" heller, så:

Hvordan skal dette løses da? Vi må finne en måte å gjøre dette til vår styrke,.

Som sagt hundre ganger så sliter jeg med å se hvordan vi skal komme oss ut av denne snill-gutt tilnærmingen vår, når vi har et fotballfornbund og fotballtopper som er like passive selv. Igjen: Nødlandslag. Her burde man bare gitt faen, vi skal vinne !!! Vi skal ikke delta for pokker.. vi skal vinne !!! Hvem er det som ikke har skjønt dette?? Det viktigste er IKKE å delta! Det er den største misforståelsen og løgnaktige propagandaskandalen i norsk idrett. Langrennsmiljøet hadde aldri akseptert en sånn avgjørelse, selv om Northug episoden til Torino OL var litt i samme gata. Passivitet og manglende guts. Fader eller.
Poenger og tenker mye av det samme. Har møtt/hatt litt med en spiller fra Drillo-tiden å gjøre da han var aktiv, og han hadde guts, fandenivoldsk og en tent/ insisterende/bestemt og "aggressiv" holdning også utenfor banen.

Bare til sammenligning passet det godt med Ole Selnæs som hadde det samme men ikke virker aktuell, og ikke til f.eks. Ødis som er for snill.
Det fungerer nok i Arsenal men kanskje ikke like bra for Norge.. ?!

Kanskje Solbakken må få inn noen "typer" og ikke kun se på det sportslige nivået, for vi har helt enkelt ikke spillere på Ødis/Braut- nivå til alle posisjoner.
Trenger noen "enkle", hardtarbeidende jævler som kan lede, holde kok, "sette fyr" på ting og holde kollektivet motivert i 90 minutter.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Gi rekerullen et forsøk

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Hadde ikke spillerne brent for hva de gjorde hadde de aldri vært spillere på toppnivå, og hadde "vilje" holdt til å vinne kamper ville det vært mange spillere fra lavere divisjoner i Eliteserien i dag. Er vel knapt spillere i Norge som er mer brutale og kyniske enn spillere i 5./6.-divisjon.

Mange har for øvrig et litt vel romantisk syn på denne nødlandslagskampen. Vi leverte godt etter forutsetningene, men vi hadde aldri i verden vært i nærheten av et mesterskap med den gjengen. Med normal uttelling hadde Østerrike vunnet kampen.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Ostemanden skrev: tor mar 30, 2023 4:52 pm Gi rekerullen et forsøk
Nei. Han er på ingen måte bedre enn Solbakken, ikke etter noen parametere.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Det handler ikke om nødlandslaget. Det handler om manglende kynisme i det norske systemet som førte til at vi sendte et nødlandslag.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Pushback skrev: tor mar 30, 2023 5:21 pm Det handler ikke om nødlandslaget. Det handler om manglende kynisme i det norske systemet som førte til at vi sendte et nødlandslag.
Aha, må slutte å skumlese gjennom tråder i halvsvime på jobb.

Uansett tviler jeg på at dette har noe å si for landslagets prestasjoner. Hårreisende avgjørelse av myndighetene, men det forklarer ikke hvorfor vi ikke har vært i mesterskap. Udyktighet i avgjørende kamper, mangel på erfaring og tilfeldigheter (uflaks) høres ut som mer plausible forklaringer på hvorfor vi har feilet. Tviler på at danskenes "kynisme" er grunnen til at de har kommet seg til mesterskap i kvalifiseringer hvor de har vært jevngode med eller dårligere enn oss.
Taururu skrev: man mar 27, 2023 4:53 pm Ref til tidligere innlegg.

La oss sammenligne oss med Danmark som har vært i 3 av 5 EM i denne perioden.

I ordinær kvalikk ser det sånn ut

2004
Norge 14 poeng
Danmark 15 poeng

2008
Norge 23 poeng
Danmark 20 poeng

2012
Norge 16 poeng
Danmark 19 poeng

2016
Norge 19 poeng (10 kamper, snitt 1,9p per kamp)
Danmark 12 poeng ( 8 kamper, snitt 1,5p per kamp)

2020
Norge 17 poeng (10 kamper, snitt 1,7 poeng)
Danmark 16 poeng ( 8 kamper, snitt 2 poeng)


Når vi legger alt sammen har vi i 5 ordinære kvalikker (2004-2020) 1,85 poeng, Danmark har 1,86 poeng. Det er verdt å merke seg at Danmark har hatt adskillig lettere grupper på grunn av seeding.

Til tross for at vi gjør det like bra som danskene poengmessig, i tøffere grupper, er resultatet Norge på 5 forsøk 0 EM og Danmark 5 forsøk 3 EM. Det er lov å si at vi hadde fortjent mer

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

FranciscoM skrev: tor mar 30, 2023 5:32 pm
Pushback skrev: tor mar 30, 2023 5:21 pm Det handler ikke om nødlandslaget. Det handler om manglende kynisme i det norske systemet som førte til at vi sendte et nødlandslag.
Aha, må slutte å skumlese gjennom tråder i halvsvime på jobb.

Uansett tviler jeg på at dette har noe å si for landslagets prestasjoner. Hårreisende avgjørelse av myndighetene, men det forklarer ikke hvorfor vi ikke har vært i mesterskap. Udyktighet i avgjørende kamper, mangel på erfaring og tilfeldigheter (uflaks) høres ut som mer plausible forklaringer på hvorfor vi har feilet. Tviler på at danskenes "kynisme" er grunnen til at de har kommet seg til mesterskap i kvalifiseringer hvor de har vært jevngode med eller dårligere enn oss.
Taururu skrev: man mar 27, 2023 4:53 pm Ref til tidligere innlegg.

La oss sammenligne oss med Danmark som har vært i 3 av 5 EM i denne perioden.

I ordinær kvalikk ser det sånn ut

2004
Norge 14 poeng
Danmark 15 poeng

2008
Norge 23 poeng
Danmark 20 poeng

2012
Norge 16 poeng
Danmark 19 poeng

2016
Norge 19 poeng (10 kamper, snitt 1,9p per kamp)
Danmark 12 poeng ( 8 kamper, snitt 1,5p per kamp)

2020
Norge 17 poeng (10 kamper, snitt 1,7 poeng)
Danmark 16 poeng ( 8 kamper, snitt 2 poeng)


Når vi legger alt sammen har vi i 5 ordinære kvalikker (2004-2020) 1,85 poeng, Danmark har 1,86 poeng. Det er verdt å merke seg at Danmark har hatt adskillig lettere grupper på grunn av seeding.

Til tross for at vi gjør det like bra som danskene poengmessig, i tøffere grupper, er resultatet Norge på 5 forsøk 0 EM og Danmark 5 forsøk 3 EM. Det er lov å si at vi hadde fortjent mer
Fint om du kunne utdype rundt dette.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

InsVerderben skrev: tor mar 30, 2023 6:01 pm
FranciscoM skrev: tor mar 30, 2023 5:32 pm
Pushback skrev: tor mar 30, 2023 5:21 pm Det handler ikke om nødlandslaget. Det handler om manglende kynisme i det norske systemet som førte til at vi sendte et nødlandslag.
Aha, må slutte å skumlese gjennom tråder i halvsvime på jobb.

Uansett tviler jeg på at dette har noe å si for landslagets prestasjoner. Hårreisende avgjørelse av myndighetene, men det forklarer ikke hvorfor vi ikke har vært i mesterskap. Udyktighet i avgjørende kamper, mangel på erfaring og tilfeldigheter (uflaks) høres ut som mer plausible forklaringer på hvorfor vi har feilet. Tviler på at danskenes "kynisme" er grunnen til at de har kommet seg til mesterskap i kvalifiseringer hvor de har vært jevngode med eller dårligere enn oss.
Taururu skrev: man mar 27, 2023 4:53 pm Ref til tidligere innlegg.

La oss sammenligne oss med Danmark som har vært i 3 av 5 EM i denne perioden.

I ordinær kvalikk ser det sånn ut

2004
Norge 14 poeng
Danmark 15 poeng

2008
Norge 23 poeng
Danmark 20 poeng

2012
Norge 16 poeng
Danmark 19 poeng

2016
Norge 19 poeng (10 kamper, snitt 1,9p per kamp)
Danmark 12 poeng ( 8 kamper, snitt 1,5p per kamp)

2020
Norge 17 poeng (10 kamper, snitt 1,7 poeng)
Danmark 16 poeng ( 8 kamper, snitt 2 poeng)


Når vi legger alt sammen har vi i 5 ordinære kvalikker (2004-2020) 1,85 poeng, Danmark har 1,86 poeng. Det er verdt å merke seg at Danmark har hatt adskillig lettere grupper på grunn av seeding.

Til tross for at vi gjør det like bra som danskene poengmessig, i tøffere grupper, er resultatet Norge på 5 forsøk 0 EM og Danmark 5 forsøk 3 EM. Det er lov å si at vi hadde fortjent mer
Fint om du kunne utdype rundt dette.
Å finne en sammenheng mellom myndighetenes håndtering av korona og landslagets kvalikkprestasjoner skal godt gjøres. Jeg skriver jo også hvorfor jeg tror vi ikke har kvalifisert i setningene under den du uthevet. Kan jo sku på det: hvilke mesterskap hadde vi kvalifisert oss til hvis vi hadde vært mer kyniske? Er det spesifikke situasjoner som kunne gitt oss et annet utfall? Og hva legger dere egentlig i "kynisme"? Er det uthaling av tid, overspilling i frisparksituasjoner, kvesting av motspillere?

Nå spiller jo også norske spillere i flere av de største klubbene i utlandet, og dit kommer du ikke uten den rette mentaliteten. Er du for pinglete blir du kastet rett på dør. Gutta på topp lever under et ekstremt press.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

InsVerderben skrev: tor mar 30, 2023 4:42 pm f.eks. Ødis som er for snill.
Det fungerer nok i Arsenal men kanskje ikke like bra for Norge.. ?!
Dette stemmer på ingen måte. Bare å se noen kamper med Arsenal så ser du at han stiller voldsomme krav til medspillerne sine, akkurat som flere i denne tråden etterlyser, noe medspillerne også poengterer i flere intervjuer. Her er et av mange eksempler på dette:


Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

FranciscoM skrev: tor mar 30, 2023 6:10 pm
InsVerderben skrev: tor mar 30, 2023 6:01 pm
FranciscoM skrev: tor mar 30, 2023 5:32 pm

Aha, må slutte å skumlese gjennom tråder i halvsvime på jobb.

Uansett tviler jeg på at dette har noe å si for landslagets prestasjoner. Hårreisende avgjørelse av myndighetene, men det forklarer ikke hvorfor vi ikke har vært i mesterskap. Udyktighet i avgjørende kamper, mangel på erfaring og tilfeldigheter (uflaks) høres ut som mer plausible forklaringer på hvorfor vi har feilet. Tviler på at danskenes "kynisme" er grunnen til at de har kommet seg til mesterskap i kvalifiseringer hvor de har vært jevngode med eller dårligere enn oss.

Fint om du kunne utdype rundt dette.
Å finne en sammenheng mellom myndighetenes håndtering av korona og landslagets kvalikkprestasjoner skal godt gjøres. Jeg skriver jo også hvorfor jeg tror vi ikke har kvalifisert i setningene under den du uthevet. Kan jo sku på det: hvilke mesterskap hadde vi kvalifisert oss til hvis vi hadde vært mer kyniske? Er det spesifikke situasjoner som kunne gitt oss et annet utfall? Og hva legger dere egentlig i "kynisme"? Er det uthaling av tid, overspilling i frisparksituasjoner, kvesting av motspillere?

Nå spiller jo også norske spillere i flere av de største klubbene i utlandet, og dit kommer du ikke uten den rette mentaliteten. Er du for pinglete blir du kastet rett på dør. Gutta på topp lever under et ekstremt press.
Dette greiene med å sammenholde danskene sine poeng med våre, at Danmark har vært i 3 EM etter 2000 og vi i 0 EM er vel egentlig passende uinteressant. Fotball over tid handler ikke om flaks/uflaks som av og til med enkeltkamper. Danmark kom til EM tre ganger, og ferdig med det. Norge hadde mulighet til opprykk til nivå A i NL i fjor, men sviktet angivelig mentalt i to helt avgjørende kamper. Dette er også et treneransvar. Hareide sa til VG i går at Norge scorer i snitt ett mål på 6 målsjanser. Internasjonale topplag har et snitt på noe under 4 sjanser per mål. Danmark ca 4 sjanser per mål. Mot Spania og Georgia hadde vi 11 målsjanser og fikk ett mål. Dette kan koste oss EM igjen.

Vi har 18 poeng igjen å spille om. En negativ målforskjell bl a takket være en elendig bytte med Bjørkan som knapt har spilt kamper på ett år. Jeg tror vi tar full pott mot Kypros ganger to og vinner hjemme mot Georgia. Borte mot Skottland er jeg tvilende til. De var bra mot Spania. Hjemme mot Spania og Skottland tror jeg ikke blir enkelt, kanskje uavgjort. Vi har i tilfelle 11 poeng og blir neppe nr. 2.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Er jo veldig mye nesten, EU-kvaliker:
2004: Hadde vi hatt omtrent hvilken som helst annen tenkbar arvtaker til Drillo enn Semb så ville vi nok ha vunnet gruppa (foran Danmark) og sluppet Spania i play-off.
2008: Famøs keeperfomling av Myhre mot Tyrkia.
2012: Husker ikke noe særlig, men å komme på tredje på dårligere målforskjell enn Portugal er egentlig godkjent, tror Danmark (som vant gruppa) hadde sterkere lag enn oss uansett.
2016: Ikke akkurat nedtur å komme et poeng bak andreplassen og direktekvalifisering når de foran er Italia og Kroatia, Høgmo sitt laguttak med Henriksen som ensom spiss mot Ungarn i play-off klarer det kunsstykket å overgå Semb sine dumheter.
2020: Litt småsvak kvalik, men Sverige var på papiret iallefall ikke dårligere enn oss heller. Svak playoff mot Serbia der vi absolutt burde ha prestert bedre.

Vi burde ha klart en 2-3 av 5 tør jeg påstå. Tror vi tapte mye på seks år med udugeligheten i egen høye person (Semb) som gjorde at vi misset på to mesterskap og etter hvert fikk elendige seedinger. Litt bedre seeding og gruppe i årene etter og vi kunne veldig fort ha kommet oss til veldig mange mesterskap og fortsatt å holde oss høyt-ish på rankingen.

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: tor mar 30, 2023 6:36 pm
FranciscoM skrev: tor mar 30, 2023 6:10 pm
InsVerderben skrev: tor mar 30, 2023 6:01 pm

Fint om du kunne utdype rundt dette.
Å finne en sammenheng mellom myndighetenes håndtering av korona og landslagets kvalikkprestasjoner skal godt gjøres. Jeg skriver jo også hvorfor jeg tror vi ikke har kvalifisert i setningene under den du uthevet. Kan jo sku på det: hvilke mesterskap hadde vi kvalifisert oss til hvis vi hadde vært mer kyniske? Er det spesifikke situasjoner som kunne gitt oss et annet utfall? Og hva legger dere egentlig i "kynisme"? Er det uthaling av tid, overspilling i frisparksituasjoner, kvesting av motspillere?

Nå spiller jo også norske spillere i flere av de største klubbene i utlandet, og dit kommer du ikke uten den rette mentaliteten. Er du for pinglete blir du kastet rett på dør. Gutta på topp lever under et ekstremt press.
Dette greiene med å sammenholde danskene sine poeng med våre, at Danmark har vært i 3 EM etter 2000 og vi i 0 EM er vel egentlig passende uinteressant. Fotball over tid handler ikke om flaks/uflaks som av og til med enkeltkamper. Danmark kom til EM tre ganger, og ferdig med det. Norge hadde mulighet til opprykk til nivå A i NL i fjor, men sviktet angivelig mentalt i to helt avgjørende kamper. Dette er også et treneransvar. Hareide sa til VG i går at Norge scorer i snitt ett mål på 6 målsjanser. Internasjonale topplag har et snitt på noe under 4 sjanser per mål. Danmark ca 4 sjanser per mål. Mot Spania og Georgia hadde vi 11 målsjanser og fikk ett mål. Dette kan koste oss EM igjen.

Vi har 18 poeng igjen å spille om. En negativ målforskjell bl a takket være en elendig bytte med Bjørkan som knapt har spilt kamper på ett år. Jeg tror vi tar full pott mot Kypros ganger to og vinner hjemme mot Georgia. Borte mot Skottland er jeg tvilende til. De var bra mot Spania. Hjemme mot Spania og Skottland tror jeg ikke blir enkelt, kanskje uavgjort. Vi har i tilfelle 11 poeng og blir neppe nr. 2.

Får man 11 poeng, så er det helt umulig å bli nummer to, så den er grei.

Det er en del folk som prøver å se litt bak resultatene, som jeg synes kan være fornuftig. Så må man gjerne si at det kun er resultatene man tar hensyn til, og at alt annet er uinteressant. Jeg bare innbiller meg at mange av de som sier dette når Norge taper, er de samme som snakker om at "Norge hadde flaks", "Norge ble rundspilt" etc. når man gjør noen gode resultater.

Du snakker om "over tid", men noen få mesterskap er ikke akkurat statistikk på høyt nivå, så det er ganske mye tilfeldigheter og små marginer som kan avgjøre akkurat det. Hadde disse kvalikene blitt spilt om igjen med de samme styrkeforholdene, så hadde med all sannsynlighet Norge kvalifisert seg til et mesterskap eller to.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Champis skrev: tor mar 30, 2023 11:50 pm
Crazy Horse skrev: tor mar 30, 2023 6:36 pm
FranciscoM skrev: tor mar 30, 2023 6:10 pm

Å finne en sammenheng mellom myndighetenes håndtering av korona og landslagets kvalikkprestasjoner skal godt gjøres. Jeg skriver jo også hvorfor jeg tror vi ikke har kvalifisert i setningene under den du uthevet. Kan jo sku på det: hvilke mesterskap hadde vi kvalifisert oss til hvis vi hadde vært mer kyniske? Er det spesifikke situasjoner som kunne gitt oss et annet utfall? Og hva legger dere egentlig i "kynisme"? Er det uthaling av tid, overspilling i frisparksituasjoner, kvesting av motspillere?

Nå spiller jo også norske spillere i flere av de største klubbene i utlandet, og dit kommer du ikke uten den rette mentaliteten. Er du for pinglete blir du kastet rett på dør. Gutta på topp lever under et ekstremt press.
Dette greiene med å sammenholde danskene sine poeng med våre, at Danmark har vært i 3 EM etter 2000 og vi i 0 EM er vel egentlig passende uinteressant. Fotball over tid handler ikke om flaks/uflaks som av og til med enkeltkamper. Danmark kom til EM tre ganger, og ferdig med det. Norge hadde mulighet til opprykk til nivå A i NL i fjor, men sviktet angivelig mentalt i to helt avgjørende kamper. Dette er også et treneransvar. Hareide sa til VG i går at Norge scorer i snitt ett mål på 6 målsjanser. Internasjonale topplag har et snitt på noe under 4 sjanser per mål. Danmark ca 4 sjanser per mål. Mot Spania og Georgia hadde vi 11 målsjanser og fikk ett mål. Dette kan koste oss EM igjen.

Vi har 18 poeng igjen å spille om. En negativ målforskjell bl a takket være en elendig bytte med Bjørkan som knapt har spilt kamper på ett år. Jeg tror vi tar full pott mot Kypros ganger to og vinner hjemme mot Georgia. Borte mot Skottland er jeg tvilende til. De var bra mot Spania. Hjemme mot Spania og Skottland tror jeg ikke blir enkelt, kanskje uavgjort. Vi har i tilfelle 11 poeng og blir neppe nr. 2.

Får man 11 poeng, så er det helt umulig å bli nummer to, så den er grei.

Det er en del folk som prøver å se litt bak resultatene, som jeg synes kan være fornuftig. Så må man gjerne si at det kun er resultatene man tar hensyn til, og at alt annet er uinteressant. Jeg bare innbiller meg at mange av de som sier dette når Norge taper, er de samme som snakker om at "Norge hadde flaks", "Norge ble rundspilt" etc. når man gjør noen gode resultater.

Du snakker om "over tid", men noen få mesterskap er ikke akkurat statistikk på høyt nivå, så det er ganske mye tilfeldigheter og små marginer som kan avgjøre akkurat det. Hadde disse kvalikene blitt spilt om igjen med de samme styrkeforholdene, så hadde med all sannsynlighet Norge kvalifisert seg til et mesterskap eller to.
Om det spilles 8 kamper i en kvalik med fem lag, utgjør det 40 kamper i fem kvalifiseringer. Da er det vel neppe tale om veldig mange tilfeldigheter. Rykker Leeds ned etter 38 kamper i PL sesongen 2022/23, så har nok enkelte kamper vært preget av flaks eller uflaks. Over 38 kamper jevner dette seg ut, som med dommeravgjørelser. Rykker Leeds ned er det fordi de ikke var gode nok. Vinner Arsenal PL vil jeg anta at det er fullt fortjent etter 38 kamper. Ser at mange skriver at Norge hadde uflaks mot Spania selv om sjansestatistikken var 7-6 i favør Spania, fordi Norge i perioder var gode og spilte Spania lave.

Spilte Norge Spania lave fordi Norge er bedre eller fordi Spania lot det skje ? Mål preger kamper. Om Norge hadde utlignet f.eks. på den straffen Ødegaard burde ha fått, er jeg rimelig sikker på at Spania ville satt inn det ekstra giret laget viste i kampens 10-15 første minutter. Ta de gode italienske VM lagene som ga gull i 1982 og 2006. Italia vant sjelden med mer enn ett mål. Kampdreperen var at Italia gikk opp i ledelsen. Deretter parkerte de bussen og forsvarte seg. Filmet, spilte skadd for å trekke ned tempo og ut tiden. Kynisk som F. Italia telte ikke målsjanser og prosentuell ballpossesion. De telte mål, og ble verdensmestere.

startelver

Legg inn av startelver »

FranciscoM skrev: tor mar 30, 2023 6:16 pm
InsVerderben skrev: tor mar 30, 2023 4:42 pm f.eks. Ødis som er for snill.
Det fungerer nok i Arsenal men kanskje ikke like bra for Norge.. ?!
Dette stemmer på ingen måte. Bare å se noen kamper med Arsenal så ser du at han stiller voldsomme krav til medspillerne sine, akkurat som flere i denne tråden etterlyser, noe medspillerne også poengterer i flere intervjuer. Her er et av mange eksempler på dette:

Ødegaard har overrasket alle som en stor ledertype med den rette mentaliteten de siste 2 årene. Er rett kaptein for Norge og bør være mentalt en inspirasjon for resten av spillerne til å prestere over evne.
Derfor er det ekstra surt hvis det ikke lykkes denne gangen heller, pga lekkasjer i bakre rekke.

Stialex

Legg inn av Stialex »

Visa skrev: tir mar 28, 2023 11:17 pm Har på følelsen at Solskjær lurer rundt på loftet og venter på at Solbakken får fyken
Har vært inne på tanken om at Ole kunne ha vært en idé, men nå er han en dårlig taktiker og god på man management. Av de to er jeg litt usikker på hva som er viktigst på et landslag. "Feel good"-faktoren, som du får Hver gang vi møtes, som ikke er så ofte for et landslag, i motsetning til at det er vanskelig å imprinte en taktikk i en spillergruppe du ser én gang i skuddåret.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

FranciscoM skrev: tor mar 30, 2023 6:10 pm
InsVerderben skrev: tor mar 30, 2023 6:01 pm
FranciscoM skrev: tor mar 30, 2023 5:32 pm

Aha, må slutte å skumlese gjennom tråder i halvsvime på jobb.

Uansett tviler jeg på at dette har noe å si for landslagets prestasjoner. Hårreisende avgjørelse av myndighetene, men det forklarer ikke hvorfor vi ikke har vært i mesterskap. Udyktighet i avgjørende kamper, mangel på erfaring og tilfeldigheter (uflaks) høres ut som mer plausible forklaringer på hvorfor vi har feilet. Tviler på at danskenes "kynisme" er grunnen til at de har kommet seg til mesterskap i kvalifiseringer hvor de har vært jevngode med eller dårligere enn oss.

Fint om du kunne utdype rundt dette.
Å finne en sammenheng mellom myndighetenes håndtering av korona og landslagets kvalikkprestasjoner skal godt gjøres. Jeg skriver jo også hvorfor jeg tror vi ikke har kvalifisert i setningene under den du uthevet. Kan jo sku på det: hvilke mesterskap hadde vi kvalifisert oss til hvis vi hadde vært mer kyniske? Er det spesifikke situasjoner som kunne gitt oss et annet utfall? Og hva legger dere egentlig i "kynisme"? Er det uthaling av tid, overspilling i frisparksituasjoner, kvesting av motspillere?

Nå spiller jo også norske spillere i flere av de største klubbene i utlandet, og dit kommer du ikke uten den rette mentaliteten. Er du for pinglete blir du kastet rett på dør. Gutta på topp lever under et ekstremt press.
Enig og det burde ikke ha blitt burde ha trukket fram. WHO og FHI sine retningslinjer trumfer UEFA sin egne, og Norge avlyste kampen på korrekt grunnlag.
Sammenheng? Vet ikke, det var du som dro det fram.

Den manglende kynismen så vi på Ullevål mot Sverige og Romania, der vi spilte meget bra, ledet men det glapp og vi mistet seieren på overtid i begge kampene.
DET dreide seg om manglende kynisme, og OM vi hadde hatt det ville vi endt opp med 4 poeng mer og kvalet til EM 2020, som ble spilt året etter...!

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: fre mar 31, 2023 12:54 am
Champis skrev: tor mar 30, 2023 11:50 pm
Crazy Horse skrev: tor mar 30, 2023 6:36 pm

Dette greiene med å sammenholde danskene sine poeng med våre, at Danmark har vært i 3 EM etter 2000 og vi i 0 EM er vel egentlig passende uinteressant. Fotball over tid handler ikke om flaks/uflaks som av og til med enkeltkamper. Danmark kom til EM tre ganger, og ferdig med det. Norge hadde mulighet til opprykk til nivå A i NL i fjor, men sviktet angivelig mentalt i to helt avgjørende kamper. Dette er også et treneransvar. Hareide sa til VG i går at Norge scorer i snitt ett mål på 6 målsjanser. Internasjonale topplag har et snitt på noe under 4 sjanser per mål. Danmark ca 4 sjanser per mål. Mot Spania og Georgia hadde vi 11 målsjanser og fikk ett mål. Dette kan koste oss EM igjen.

Vi har 18 poeng igjen å spille om. En negativ målforskjell bl a takket være en elendig bytte med Bjørkan som knapt har spilt kamper på ett år. Jeg tror vi tar full pott mot Kypros ganger to og vinner hjemme mot Georgia. Borte mot Skottland er jeg tvilende til. De var bra mot Spania. Hjemme mot Spania og Skottland tror jeg ikke blir enkelt, kanskje uavgjort. Vi har i tilfelle 11 poeng og blir neppe nr. 2.

Får man 11 poeng, så er det helt umulig å bli nummer to, så den er grei.

Det er en del folk som prøver å se litt bak resultatene, som jeg synes kan være fornuftig. Så må man gjerne si at det kun er resultatene man tar hensyn til, og at alt annet er uinteressant. Jeg bare innbiller meg at mange av de som sier dette når Norge taper, er de samme som snakker om at "Norge hadde flaks", "Norge ble rundspilt" etc. når man gjør noen gode resultater.

Du snakker om "over tid", men noen få mesterskap er ikke akkurat statistikk på høyt nivå, så det er ganske mye tilfeldigheter og små marginer som kan avgjøre akkurat det. Hadde disse kvalikene blitt spilt om igjen med de samme styrkeforholdene, så hadde med all sannsynlighet Norge kvalifisert seg til et mesterskap eller to.
Om det spilles 8 kamper i en kvalik med fem lag, utgjør det 40 kamper i fem kvalifiseringer. Da er det vel neppe tale om veldig mange tilfeldigheter. Rykker Leeds ned etter 38 kamper i PL sesongen 2022/23, så har nok enkelte kamper vært preget av flaks eller uflaks. Over 38 kamper jevner dette seg ut, som med dommeravgjørelser. Rykker Leeds ned er det fordi de ikke var gode nok. Vinner Arsenal PL vil jeg anta at det er fullt fortjent etter 38 kamper. Ser at mange skriver at Norge hadde uflaks mot Spania selv om sjansestatistikken var 7-6 i favør Spania, fordi Norge i perioder var gode og spilte Spania lave.

Spilte Norge Spania lave fordi Norge er bedre eller fordi Spania lot det skje ? Mål preger kamper. Om Norge hadde utlignet f.eks. på den straffen Ødegaard burde ha fått, er jeg rimelig sikker på at Spania ville satt inn det ekstra giret laget viste i kampens 10-15 første minutter. Ta de gode italienske VM lagene som ga gull i 1982 og 2006. Italia vant sjelden med mer enn ett mål. Kampdreperen var at Italia gikk opp i ledelsen. Deretter parkerte de bussen og forsvarte seg. Filmet, spilte skadd for å trekke ned tempo og ut tiden. Kynisk som F. Italia telte ikke målsjanser og prosentuell ballpossesion. De telte mål, og ble verdensmestere.

40 kamper er omtrent som en sesong i PL e.l. Og den preges av ganske mange tilfeldigheter/marginer. Hver sesong er det lag som får massivt overbetalt og massivt underbetalt. Dessuten kan man ikke i denne sammenhengen snakke om 40 kamper i en rekke. Dette er tross alt delt opp i flere kvaliker, som gjør at hver kvalik er preget mye mer av marginer.

Det er vel ikke så veldig mange som har påstått at Norge hadde uflaks mot Spania. Det er vel mer at slik som kampen var, så får man ganske ofte med seg noe fra en slik kamp.

I det siste avsnittet hadde du hatt et poeng hvis det faktisk var sånn at Spania hadde lukket kampen på 1-0 og hatt total kontroll. Det er garantert ikke sånn at Spania med vilje lar Norge både syre såpass mye og komme til såpass mange store sjanser. For da er det ikke lenger opp til Spania om de kontrollerer inn seieren, da er det kun opp til Norge. Spania kan ikke kontrollere at Aursnes og Ødegaard skal bomme fra fem meter på åpent mål.

Bakkus

Legg inn av Bakkus »

Vi har det største keeperproblemet noensinne dessverre. Håper han Hedenstad Christiansen får en skikkelig breakthrough sesong dette året. Nyland og hvem som helst andre vil alltid være en enorm liability som choker i avgjørende øyeblikk. Vi mangler også ordentlige ledertyper i forsvar.

qbah

Legg inn av qbah »

Få på Høgmo. Fortjener en sjanse til.

Superteale

Legg inn av Superteale »

Marit Breivik, hun har ihvertfall mesterskapsresultater å vise til.....

startelver

Legg inn av startelver »

Denne tråden ble startet i mars. Føler den er like aktuell.

startelver

Legg inn av startelver »

startelver skrev: tir mar 28, 2023 10:21 pm Er mange som kan fotball her inne, og trenerjobben er ikke enkel, spesielt ikke når det gjelder landslaget.
Men Ståle er vel fortsatt en typisk klubbtrener, føler at noe mangler på landslaget.

Nå har han lovet EM-sluttspill før kvaliken startet, kjepphøy som han er. De prosentene er nå i ferd med å renne ut i sanden.

Ståle og hele det gamle teamet hans med Frode Grodås, Kent Bergersen og Brede Hangeland er gutteklubben grei, den siste rest av NFF henger i fjøset.

Prøv noe nytt, få inn en trener med internasjonal erfaring på landslagsnivå.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»