Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av lok1 »

KingKongHalvor skrev: søn okt 24, 2021 11:38 am
lok1 skrev: lør okt 23, 2021 6:07 pm Her blir det indiske lammekjøttboller i en digg currysaus
Levde de opp til forventningene?
Absolutt! (men enig i at det var mye jobb)

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Rester av gårsdagens svartfjes. Høvelig og fint når det var stekt til bare noen og 50 grader, så gjorde ikke oppvarmingen at det ble grått og tørt. I dag supplerte jeg poteter, beter, løk og kantareller med litt rognebærgele som jeg har fått fra en tante i Haugesund. Frisk Hardanger eplejuice som drikke til.

Ellers var fiskemenyen her til inspirasjon - det jeg skal en dag er rett og slett trukket/kok laks. Det må være mange år siden sist. Med kokte poteter og pepperrotkrem. Også lurt på koke opp poteter for et par dager. Det gjorde jeg i forrige uker. Spiser ikke mye poteter, men liker det godt.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

I dag ble det pizza med tykk bunn, kjøttdeig, tomatsaus, sjampinjong, løk, hvitløk, paprika, tomat, bacon og revet ost. Deilig, men det må bli noen magre middager i dagene som kommer for å kompensere for den:)

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Jeg er veldig glad i helstekt kylling, og har prøvd mange varianter, men denne til Jamie Oliver var overraskende god, såpass at den bør nevnes. Veldig gode smaker, og i ikke særlig krevende, typisk Jamie.
Anbefales på det varmeste!

https://www.jamieoliver.com/recipes/roa ... t-chicken/

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Salat med marinert kylling og en tortillalefse. Lettrømme med sweet chilisaus til dressing.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hadde Smurfens kjøttkaker i går. Jeg lager alltid for mye mat. Livredd for at folk skal gå sultne fra bordet. Så det blir alltid rester. I dag var jeg bare hjemom i 30 minutter før det bar ut på dugnad, så da ble det til at jeg tok det jeg hadde liggende. Men noen focacciablingser med kjøttkaker og ertestuing oppå var godt det.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: man okt 25, 2021 7:20 pm Lettrømme med sweet chilisaus
Den komboen er DIGG

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: man okt 25, 2021 7:29 pm Hadde Smurfens kjøttkaker i går. Jeg lager alltid for mye mat. Livredd for at folk skal gå sultne fra bordet. Så det blir alltid rester. I dag var jeg bare hjemom i 30 minutter før det bar ut på dugnad, så da ble det til at jeg tok det jeg hadde liggende. Men noen focacciablingser med kjøttkaker og ertestuing oppå var godt det.
Hva har du så i Smurfens kjøttkaker, om jeg får spørre?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

SirOwen skrev: man okt 25, 2021 8:36 pm
PapaSmurf skrev: man okt 25, 2021 7:29 pm Hadde Smurfens kjøttkaker i går. Jeg lager alltid for mye mat. Livredd for at folk skal gå sultne fra bordet. Så det blir alltid rester. I dag var jeg bare hjemom i 30 minutter før det bar ut på dugnad, så da ble det til at jeg tok det jeg hadde liggende. Men noen focacciablingser med kjøttkaker og ertestuing oppå var godt det.
Hva har du så i Smurfens kjøttkaker, om jeg får spørre?
Kjøttkaker med blåbær ofc.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: man okt 25, 2021 8:38 pm
SirOwen skrev: man okt 25, 2021 8:36 pm
PapaSmurf skrev: man okt 25, 2021 7:29 pm Hadde Smurfens kjøttkaker i går. Jeg lager alltid for mye mat. Livredd for at folk skal gå sultne fra bordet. Så det blir alltid rester. I dag var jeg bare hjemom i 30 minutter før det bar ut på dugnad, så da ble det til at jeg tok det jeg hadde liggende. Men noen focacciablingser med kjøttkaker og ertestuing oppå var godt det.
Hva har du så i Smurfens kjøttkaker, om jeg får spørre?
Kjøttkaker med blåbær ofc.
Ahaha, ofc. Hørtes faktisk godt ut.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Fotballtrening med 6åringen så det ble Findys frosne "fish'n'crisp" og pommes frites etter på så han ikke blir oppe til midnatt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SirOwen skrev: man okt 25, 2021 8:36 pm
PapaSmurf skrev: man okt 25, 2021 7:29 pm Hadde Smurfens kjøttkaker i går. Jeg lager alltid for mye mat. Livredd for at folk skal gå sultne fra bordet. Så det blir alltid rester. I dag var jeg bare hjemom i 30 minutter før det bar ut på dugnad, så da ble det til at jeg tok det jeg hadde liggende. Men noen focacciablingser med kjøttkaker og ertestuing oppå var godt det.
Hva har du så i Smurfens kjøttkaker, om jeg får spørre?
Selve kakene er egentlig ganske basic. 2 deler kjøttdeig, 1 del svinekjøttdeig, potetmel, salt pepper, litt muskat og litt malt ingefær og litt vann. Så kjører jeg dette med håndmikser til den blir passe. Ikke for grov og ikke for fin.

Basis for brunsaus er 4-5 ss smør og 6-7 ss hvetemel, bruner jevning og har i en liter vann. Litt sukkerkulør, salt, pepper, sennepspulver, en liten dæsj soyasaus og oksefond. Oppi med stekte kjøttkaker.

Så er det viktig med kerrs pink, verdens beste sauspotet. Den er skjør som faen, så den damper jeg, koking er nærmest en umulighet, blir en vassen suppe uansett hvor forsiktig man er.

Ertestuing, der pleier jeg å ha i litt gulrot. Mest fordi det er det jeg er vant til fra barndommen.

Og så lærte jeg av en svenske at lingonsaft er godt til kjøttkaker, så det pleier jeg å kjøpe en flaske av på IKEA de gangene jeg er der. Senest forrige uke.

Vel bekomme.

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: man okt 25, 2021 9:32 pm
SirOwen skrev: man okt 25, 2021 8:36 pm
PapaSmurf skrev: man okt 25, 2021 7:29 pm Hadde Smurfens kjøttkaker i går. Jeg lager alltid for mye mat. Livredd for at folk skal gå sultne fra bordet. Så det blir alltid rester. I dag var jeg bare hjemom i 30 minutter før det bar ut på dugnad, så da ble det til at jeg tok det jeg hadde liggende. Men noen focacciablingser med kjøttkaker og ertestuing oppå var godt det.
Hva har du så i Smurfens kjøttkaker, om jeg får spørre?
Selve kakene er egentlig ganske basic. 2 deler kjøttdeig, 1 del svinekjøttdeig, potetmel, salt pepper, litt muskat og litt malt ingefær og litt vann. Så kjører jeg dette med håndmikser til den blir passe. Ikke for grov og ikke for fin.

Basis for brunsaus er 4-5 ss smør og 6-7 ss hvetemel, bruner jevning og har i en liter vann. Litt sukkerkulør, salt, pepper, sennepspulver, en liten dæsj soyasaus og oksefond. Oppi med stekte kjøttkaker.

Så er det viktig med kerrs pink, verdens beste sauspotet. Den er skjør som faen, så den damper jeg, koking er nærmest en umulighet, blir en vassen suppe uansett hvor forsiktig man er.

Ertestuing, der pleier jeg å ha i litt gulrot. Mest fordi det er det jeg er vant til fra barndommen.

Og så lærte jeg av en svenske at lingonsaft er godt til kjøttkaker, så det pleier jeg å kjøpe en flaske av på IKEA de gangene jeg er der. Senest forrige uke.

Vel bekomme.
Takk som byr.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Burger, ikke noe jåleri og mye tilbehør, bare grei burger.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Nå fikk jeg lyst på kjøttkaker! Dagens laks ble avlyst, da det var laks i jobblunsjen. Så da ble det en helt eledig usunn middag med pølser, stappe og stekt løk. Ugg.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Wok! Med kylling, nudler, teriyakisaus og et lass med grønnsaker.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ble Finsbråten til lunsj i dag, så da blir det nystekt brød med Østavind og dansk salami i aften. Tomat og majones inkl.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Fiskegrateng. Remas ferske, tilsatt en del ekstra torsk.

Someone

Legg inn av Someone »

Selve middagen med barna tidligere i dag var min hjemmelagde fiskegrateng. Smelt sammen kvelden før. Også ble det to Kornmo-kjeks til kvelds. Rikelig med meierismør og en med Jarlsberg og en med brunost

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg kjøpte opp noe grillmat når grillsesongen var over, og det til halv pris. Dagens graving i fryseboksen åpenbarte to store grillpølser med et italiensk navn. Det blir sikkert bra sammen med noen poteter og hva enn jeg finner av tilbehør.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Blomkålsuppe med bacon og purre. Ciabatta med smør til dypping.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: tor okt 28, 2021 7:32 pm Blomkålsuppe
Djevelens verk©™

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Lettrøkt laksetartar
Eple, agurk og fennikelsalat

***

Kamskjell
Squashblomst
Gressløk og kaviar

***

Elg fra Sikkilsdalen
Grønnsaksterte
Gulrot
Morkel- og einebærsjy

***

Solbær og melkesjokolade

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: tor okt 28, 2021 10:02 pm Lettrøkt laksetartar
Eple, agurk og fennikelsalat

***

Kamskjell
Squashblomst
Gressløk og kaviar

***

Elg fra Sikkilsdalen
Grønnsaksterte
Gulrot
Morkel- og einebærsjy

***

Solbær og melkesjokolade
Heimelaga el restaurant?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]

Heimelaga el restaurant?
[/quote]

Prøver å kopiere middagen som blir servert i det store gule huset i enden av Karl Johan. :D

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

SirOwen skrev: tor okt 28, 2021 7:33 pm
Glycinello skrev: tor okt 28, 2021 7:32 pm Blomkålsuppe
Djevelens verk©™
Neida! Er så godt atte. ;)

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Blomkålsuppe er jo nydelig. Sleng oppi litt crispy bacon også, så har man ett herremåltid.

Men det går utover tarmen resten av kvelden, det kan man vel ikke benekte.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Hjemmelaget pizza, jukser dog med ferdigbunn fra Peppes. Pizzasaus blandet med bbq-saus som base, kjøttdeig stekt og deretter surret i rødvinssaus, spicy kjøttboller fra Taste Lab, Chorizo, ovnsbakte tomater, mais, rødløk og ananas.

Dette toppes med ost, og etter steking trolig en dæsj Peppes rømmedressing.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirOwen skrev: fre okt 29, 2021 4:13 pm Hjemmelaget pizza, jukser dog med ferdigbunn fra Peppes. Pizzasaus blandet med bbq-saus som base, kjøttdeig stekt og deretter surret i rødvinssaus, spicy kjøttboller fra Taste Lab, Chorizo, ovnsbakte tomater, mais, rødløk og ananas.

Dette toppes med ost, og etter steking trolig en dæsj Peppes rømmedressing.
Øyh, det er ikke heimelaga om du kjøper ferdig deig din løk. 😝😝😝

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: fre okt 29, 2021 4:19 pm
SirOwen skrev: fre okt 29, 2021 4:13 pm Hjemmelaget pizza, jukser dog med ferdigbunn fra Peppes. Pizzasaus blandet med bbq-saus som base, kjøttdeig stekt og deretter surret i rødvinssaus, spicy kjøttboller fra Taste Lab, Chorizo, ovnsbakte tomater, mais, rødløk og ananas.

Dette toppes med ost, og etter steking trolig en dæsj Peppes rømmedressing.
Øyh, det er ikke heimelaga om du kjøper ferdig deig din løk. 😝😝😝
Vel, folk som lager deigen selv, for deretter å bruke kjøttdeig kjøpt i butikken, kaller også sin pizza hjemmelaget. De har ikke slaktet dyret selv og lagd farse, de har heller ikke høstet maisen eller dyrket ananasen. Tygg litt på den, din løk :lol:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»