Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
SirJames

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: lør jan 07, 2023 7:24 pm Chicken tandoori med nanbrød og salat. Pepsi Max til drikke.
Bilde

Someone

Legg inn av Someone »

Tormund skrev: lør jan 07, 2023 7:14 pm Fortsetter å fråtse i julepålegg siden det selges ut til halvpris for tiden. Fersk brød med oksetunge og melk attåt her i aftes.
Her forsvant siste del av svigerfars lammerull til lunsj, så nå er det tomt bortsett fra jeg har igjen 1/2 av min edamer fra 2019 :p

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Spiser par pils med juleøl (må tømmes) og drikker litt kyllingvinger før byen :D

morrisey

Legg inn av morrisey »

Er flere måneder siden jeg spiste andebryst, så i dag falt valget på det. Med søtpotetmos, karamelliserte pærer og appelsinsaus.
Karamelliserte pærer er ikke nødvendigvis min beste ide, men funket noenlunde.
Ripasso i glasset. Vigna 800. Julegave som jeg ikke har smakt før, men var helt grei.

Someone

Legg inn av Someone »

morrisey skrev: lør jan 07, 2023 7:37 pm Er flere måneder siden jeg spiste andebryst, så i dag falt valget på det. Med søtpotetmos, karamelliserte pærer og appelsinsaus.
Karamelliserte pærer er ikke nødvendigvis min beste ide, men funket noenlunde.
Ripasso i glasset. Vigna 800. Julegave som jeg ikke har smakt før, men var helt grei.
Høres nydelig ut, dog til andebryst kan jeg for en annen anledning anbefale Hellstrøms olivensaus. Den har mye av den samme syrligheten som appelsinsausen, men her kommer det fra lime

Tormund

Legg inn av Tormund »

Someone skrev: lør jan 07, 2023 7:27 pm
Tormund skrev: lør jan 07, 2023 7:14 pm Fortsetter å fråtse i julepålegg siden det selges ut til halvpris for tiden. Fersk brød med oksetunge og melk attåt her i aftes.
Her forsvant siste del av svigerfars lammerull til lunsj, så nå er det tomt bortsett fra jeg har igjen 1/2 av min edamer fra 2019 :p
Aaah, edamer, for en nydelig ost. Har kjøpt to stykk på tilbud nå, den ene har jeg åpnet, den andre skal få ligge til neste jul :)

morrisey

Legg inn av morrisey »

Someone skrev: lør jan 07, 2023 7:45 pm
morrisey skrev: lør jan 07, 2023 7:37 pm Er flere måneder siden jeg spiste andebryst, så i dag falt valget på det. Med søtpotetmos, karamelliserte pærer og appelsinsaus.
Karamelliserte pærer er ikke nødvendigvis min beste ide, men funket noenlunde.
Ripasso i glasset. Vigna 800. Julegave som jeg ikke har smakt før, men var helt grei.
Høres nydelig ut, dog til andebryst kan jeg for en annen anledning anbefale Hellstrøms olivensaus. Den har mye av den samme syrligheten som appelsinsausen, men her kommer det fra lime
Da tenker jeg søtpotetmosen ikke er den beste sammen med? Ei heller brunkartofler... Hva bruker du som følge?

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

SirJames skrev: lør jan 07, 2023 7:26 pm
Glycinello skrev: lør jan 07, 2023 7:24 pm Chicken tandoori med nanbrød og salat. Pepsi Max til drikke.
Bilde
Toro og Nirus(?) leverer på en lørdagskveld ;)

Nå fikk jeg lyst til å se Pulp Fiction.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Overraskende godt med pinnekjøtt i dag - sikkert fint å være sulten... Juleølet fra Moss Bryggeri var vesentlig bedre enn det fra Aass, kjøpt på Gardermoen. Det første fikk jeg av en besøkende kompis fra, ja - Moss...

... det var ikke kokken fra Moss, han kjente, men jeg fulgte da delvis hans oppskrift, med smørsausen. Den mildner det hele, uten å kamuflere smaken av råvarene - kanskje er det noe av trikset.. vet ikke...

...ble også en solid runde med Stilton og Portvin. Nå er det bare litt mer whisky på programmet....

Ellers - bare for å nevne det her - vi må snart ta et treff - la oss si før påske en gang? Jeg har bare møtt Someone. Men kjenner nesten KKH bedre i det den kulinariske delen av livet ... :-D

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: lør jan 07, 2023 11:07 pm Overraskende godt med pinnekjøtt i dag - sikkert fint å være sulten... Juleølet fra Moss Bryggeri var vesentlig bedre enn det fra Aass, kjøpt på Gardermoen. Det første fikk jeg av en besøkende kompis fra, ja - Moss...

... det var ikke kokken fra Moss, han kjente, men jeg fulgte da delvis hans oppskrift, med smørsausen. Den mildner det hele, uten å kamuflere smaken av råvarene - kanskje er det noe av trikset.. vet ikke...

...ble også en solid runde med Stilton og Portvin. Nå er det bare litt mer whisky på programmet....

Ellers - bare for å nevne det her - vi må snart ta et treff - la oss si før påske en gang? Jeg har bare møtt Someone. Men kjenner nesten KKH bedre i det den kulinariske delen av livet ... :-D
Jeg vil absolutt tro at å trekke pinnekjøttet og servere med smørsaus vil være en veldig fin måte å spise det på for folk som ikke er vant til den røkte varianten.

Og jada, sett en dato, gjerne på Lompa. Jeg kommer.

Someone

Legg inn av Someone »

morrisey skrev: lør jan 07, 2023 7:51 pm
Someone skrev: lør jan 07, 2023 7:45 pm
morrisey skrev: lør jan 07, 2023 7:37 pm Er flere måneder siden jeg spiste andebryst, så i dag falt valget på det. Med søtpotetmos, karamelliserte pærer og appelsinsaus.
Karamelliserte pærer er ikke nødvendigvis min beste ide, men funket noenlunde.
Ripasso i glasset. Vigna 800. Julegave som jeg ikke har smakt før, men var helt grei.
Høres nydelig ut, dog til andebryst kan jeg for en annen anledning anbefale Hellstrøms olivensaus. Den har mye av den samme syrligheten som appelsinsausen, men her kommer det fra lime
Da tenker jeg søtpotetmosen ikke er den beste sammen med? Ei heller brunkartofler... Hva bruker du som følge?
Jeg har typisk servert den med hasselbackpoteter og spinatpurre

Someone

Legg inn av Someone »

Someone skrev: lør jan 07, 2023 5:49 pm Her blir det smørstekt uerfilet. Sammen med saltbakte beter og ringerikspoteter. Tenker lage en beurre blanc til. Burde da være innertier med en champis til?
Ble fornøyd med resultatet. Bildet lyver litt da sausen var fyldigere enn den ser ut. Bra kombinasjoner, selv om presentasjonen og fargesammensetningen nok kan forbedres

Bilde

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Masse reinsdyrkjøtt fra Kolonihagen til halv pris på Rema i går, passet bra da jeg egentlig hadde planlagt å lage gryte av hjort fra fryseren. Den blir liggende til senere i vinter.
Fant en oppskrift med en boks kondensert melk, og det passer bra, vet liksom ikke hva annet jeg skal bruke den til som står i skapet. Får vel spandere på et glass rødvin til dette.

Someone

Legg inn av Someone »

Hjemmelagde hamburgere, laget på bibringe og litt ymse rester. Med pommes noisettes

SirJames

Legg inn av SirJames »

Risgrøt med sukker & kanel

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

KingKongHalvor skrev: søn jan 08, 2023 12:49 pm Masse reinsdyrkjøtt fra Kolonihagen til halv pris på Rema i går, passet bra da jeg egentlig hadde planlagt å lage gryte av hjort fra fryseren. Den blir liggende til senere i vinter.
Fant en oppskrift med en boks kondensert melk, og det passer bra, vet liksom ikke hva annet jeg skal bruke den til som står i skapet. Får vel spandere på et glass rødvin til dette.

Det ble en St Emilion Grand Cru, passelig avslutning på tre ukers juleferie. I morgen venter den brutale hverdagen igjen.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

SirJames skrev: søn jan 08, 2023 2:51 pm Risgrøt med sukker & kanel
Klassiker!

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirJames skrev: søn jan 08, 2023 2:51 pm Risgrøt med sukker & kanel
Mæn! Det er ikke middag for en voksen kar. Hva koste du deg med etterpå?😅

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Jeg og samboeren fikk en airfryer til jul, igår ble det kyllinglår marinert med honning, soyasaus, hvitløk og sitron. Smaken fra marinaden var god men ganske svak, men resultatet man får i airfryeren er fader meg helt rått altså. Kyllingen ble stekt 16 minutter totalt, og den kom ut med litt crispy og godt “skinn”, samtidig som at den var veldig juicy og god. Har også testet kyllingfilet og bacon i den, med samme imponerende resultat.

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: søn jan 08, 2023 8:57 pm
SirJames skrev: søn jan 08, 2023 2:51 pm Risgrøt med sukker & kanel
Mæn! Det er ikke middag for en voksen kar. Hva koste du deg med etterpå?😅
70 gram popcorn

Er på slankern 😅

Queenie

Legg inn av Queenie »

Dagens middag:

Servert med gårdsklekket kyllingbryst (med hvitløk og urter) fra den Stole Hane. Herregud så nydelig middag. Nytt med Amicone 2018. 10/10. Ufattelig enkelt å tilberede, en fest for munnen.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Dagens middag:
https://www.seriouseats.com/pasta-cacio ... -carbonara

Brukte tørr tagliatelle (skal være bedre for å få sausen til å klebre seg til pastaen).
Servert med gårdsklekket kyllingbryst (med hvitløk og urter) fra den Stole Hane. Herregud så nydelig middag. Nytt med Amicone 2018. 10/10. Ufattelig enkelt å tilberede, en fest for munnen.

Someone

Legg inn av Someone »

Findus Classic wok mix. Med kylling, nudler og en eller annen "ekostisk" ferdigsaus

SirJames

Legg inn av SirJames »

I aften blir det råstekte poteter og svenske köttbullar

Tormund

Legg inn av Tormund »

Kjører enkel middag i dag, gratinert omelett, med masse digg i og på.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Alt-i-ett gryte med torsk, ris, grønnsaker og fløte.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Har funnet fram en bit kalkunbryst fra fryseren - blir en pastarett med brokkoli og en slags ostesaus, tenker jeg.

Someone

Legg inn av Someone »

Halvparten av forrige ukes pølsegrateng er fisket opp fra fryseren

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Fikk lyst på calzone, så da blir det det. Deigen laget, fyllet blir skinke, champignon og løk.

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: tir jan 10, 2023 8:17 am Har funnet fram en bit kalkunbryst fra fryseren - blir en pastarett med brokkoli og en slags ostesaus, tenker jeg.
Omtrent det samme her, pastarett med marinert kalkun og en slags saus

Minus brokkolien 8-)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»