Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
SlimWhitman

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av SlimWhitman »

Nå som det snart er jul er butikkene fulle av oksetunger. Jeg vil råde dere alle til å bruke det på andre måter enn hva det nå er det brukes til her til lands. Dersom det kokes lenge nok til at det blir mørt og til at man lett kan dra av skinnet, bør det kuttes opp i små terninger og stekes opp i olje. Dette gjør at det blir veldig sprøtt på utsiden samtidig som det er fløyelsesmykt inni. Det er den perfekte balansen mellom fett og kraftig smak av storfekjøtt. Vi bruker det som regel til en eller annen form for (autentisk!) taco med all verdens tilbehør. Så blir vi sittende å fråtse over tungebitene lenge etter vi egentlig er mett.

Dette lager vi riktignok ikke før til helgen. Men ville anbefale det mens jeg først husket på det. Enkelt og ekstremt godt. Hamstrer alltid fra butikkene i desember slik at vi har nok til resten av året.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Takk for tips om oksetunge! Fishan ser bra ut. Har hørt at de i Ålesund, over broa der, også er bra, men har ikke testet. Har spist det en del ganger på Fiskeriet her i Oslo, og det er greit - men det er ganske små prosjoner sammenlignet med de greiene man får på den store øya vest for oss....

Her ble det entrecote i dag - overligger fra sist Meny-tilbud, da jeg valgte Remas Konge i stedet. Litt irriterende at det ser ut som ett kjøttstykke i pakkenl, men når man åpner så ser man at det er to. I praksis ingen betydning, men jeg trodde det var ett stykke... Bare enkelt med ovnsbakte poteter og bruna løk til i dag. Etter en lang dag på jobben. Drakk Grans iste uten sukker til. Den er god.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Biffstrimler her i kveld. Stekt sammen med paprika, sjampinjong, hvitløk, løk og noen soltørkede tomater. Rørte inn litt creme fraiche, fløte og dijonsennep og lot det surre i 5-10ish minutter før det ble servert over tagliatelle. Enkelt, kjapt og godt.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Herregud, indisk laget fra bunnen av er bare så pakket med smak. Lager ofte med disse ferdige glassene man får kjøpt, det funker veldig bra, men egenlaget er en helt annen divisjon.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KingKongHalvor skrev: ons des 01, 2021 8:32 pm Herregud, indisk laget fra bunnen av er bare så pakket med smak. Lager ofte med disse ferdige glassene man får kjøpt, det funker veldig bra, men egenlaget er en helt annen divisjon.
Ja, det er helt sant. Jeg elsker å lage indisk. Sist forsøkte jeg Gladkokkens butter chicken, resultatet ble vanvittig godt. Men kjøkkenskapene er fulle av krydder jeg ikke får brukt til så mye annet. 😂

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg savner Engelsk peppersteak Pie (pai) , med brun saus på. Tradisjonell engelsk kost så det holder.

Dessverre finner jeg ingen som selger det i Norge og det å lage det tar visst en evighet.
'
Bilde

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

startelver skrev: tor des 02, 2021 5:28 pm Jeg savner Engelsk peppersteak Pie (pai) , med brun saus på. Tradisjonell engelsk kost så det holder.

Dessverre finner jeg ingen som selger det i Norge og det å lage det tar visst en evighet.
'
Bilde
Bare å bruke litt mindre tid her inne, så rekker du det.😉

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Torsdag=rester. "Shepherd's Pie" med litt ekstra biffkjøtt og grønnsaker.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Torsdag var rester her også.

Pasta med tacokjøttdeig, rødløk, ananas og et par sauser.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Entrecôte, småpoteter, og perletomater. Hjemmelaget bernaise.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Avviker fra min kyllingdiett med italienske køttboller i pitabrød.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Doktor Oekter på besøk.
https://www.oetker.no/no-no/vaare-produ ... i_piccante

Denne var bra! Passe pikant. Tilbud hos Meny. Cola til dette. Lutefisklag i morgen, så kjører det enkelt. Og så har jeg bakt en engelsk fruktkake med enorme mengder eksklusiv og sterk whisky (57 prosent) oppi...

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

En ganske god variant av kamskjell. Pannestekt med en saus av sjalottløk og fennikel, kokt inn i nypresset appelsinjuice, bare justert med smør.

Og så ble det faktisk en langtidskokt bolognese, gadd ikke lage pastaen sjæl heller.

Hvit burgunder til forrett, barbera til hovedrett.

Everenga

Legg inn av Everenga »

startelver skrev: tor des 02, 2021 5:28 pm Jeg savner Engelsk peppersteak Pie (pai) , med brun saus på. Tradisjonell engelsk kost så det holder.

Dessverre finner jeg ingen som selger det i Norge og det å lage det tar visst en evighet.
'
Bilde
Iceland har en del engelske paier i frysedisken. Ikke peppersteak men steak and onion i hvert fall. Ellers er hjemmelagd pai drit enkelt og rågodt. Nå har jo nesten alle butikkjedene butterdeig også.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Grandis pepperoni spesial, pimpet opp med bbq-saus, rødløk, soltørkede tomater, ananas og ekstra Jarlsbergost.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirJames skrev: fre des 03, 2021 10:07 pm Grandis pepperoni spesial, pimpet opp med bbq-saus, rødløk, soltørkede tomater, ananas og ekstra Jarlsbergost.
Innbakt? 😅

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

Tre Speilegg med Stranda spekeskinke og brød til.

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: fre des 03, 2021 10:50 pm
SirJames skrev: fre des 03, 2021 10:07 pm Grandis pepperoni spesial, pimpet opp med bbq-saus, rødløk, soltørkede tomater, ananas og ekstra Jarlsbergost.
Innbakt? 😅
Nei, men den burde ha vært det mtp grisefaktoren da den ble spist. Pizza skal jo spises med hendene.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

I dag blir det lutefisk. Et lite lag. Kjøpte fisken på Meny i går - stoler på at det er bra som vanlig. Tilbehøret er enkelt mandelpoteter og ferdig grønn ertestuing. Godt med bacon og dessuten ribbefett. Øl og akevitt. Tror jeg må sikre meg litt mer av den siste storten. Til dessert har jeg ofte servert en pasjonsfruktkrem - der man koker opp fløte og tilsetter juicen fra frukten. Dette stivner da litt og blir en perfekt fin krem, som servereres avkjølt. Men det er vel egenltig bare en variant av det som heter Lemon Posset, som jeg tenkte å prøve idag, ettersom jeg har litt sitron til overs. Ellers har jeg kaffe, Armagnac og marsipan fra Niederegger. Dessuten kan jeg skilte med et utvalg av 40-50 ulike Single Malt whisky om det skulle bli behov for det...

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

DoktorS skrev: lør des 04, 2021 9:31 am I dag blir det lutefisk. Et lite lag. Kjøpte fisken på Meny i går - stoler på at det er bra som vanlig. Tilbehøret er enkelt mandelpoteter og ferdig grønn ertestuing. Godt med bacon og dessuten ribbefett. Øl og akevitt. Tror jeg må sikre meg litt mer av den siste storten. Til dessert har jeg ofte servert en pasjonsfruktkrem - der man koker opp fløte og tilsetter juicen fra frukten. Dette stivner da litt og blir en perfekt fin krem, som servereres avkjølt. Men det er vel egenltig bare en variant av det som heter Lemon Posset, som jeg tenkte å prøve idag, ettersom jeg har litt sitron til overs. Ellers har jeg kaffe, Armagnac og marsipan fra Niederegger. Dessuten kan jeg skilte med et utvalg av 40-50 ulike Single Malt whisky om det skulle bli behov for det...
Høres ut som et skikkelig kalas det. Prøvd sennepsaus til lutefisken før?

Number4

Legg inn av Number4 »

DoktorS skrev: lør des 04, 2021 9:31 am Dessuten kan jeg skilte med et utvalg av 40-50 ulike Single Malt whisky om det skulle bli behov for det...
Du verden, imponerende. Hvor bor du?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]

Høres ut som et skikkelig kalas det. Prøvd sennepsaus til lutefisken før?
[/quote]

Ja, har fått det servert - det er i grunnen ganske godt. Gjør at man ikke trenger så mye bacon, som jeg egentlig synes er litt for kraftig til fisken. Før brukte jeg tørr sennep, men har nå gått over til fransk. Det er ikke så dumt med saus - kanskje jeg skulle prøve det, tror dog ikke det blir i dag, for har så mye annet å sysle med. Men skal ha minst ett lutefiskmåltid før jul til, og da skal jeg sannelig prøve med saus.

startelver

Legg inn av startelver »

Everenga skrev: fre des 03, 2021 8:33 pm
startelver skrev: tor des 02, 2021 5:28 pm Jeg savner Engelsk peppersteak Pie (pai) , med brun saus på. Tradisjonell engelsk kost så det holder.

Dessverre finner jeg ingen som selger det i Norge og det å lage det tar visst en evighet.
'
Bilde
Iceland har en del engelske paier i frysedisken. Ikke peppersteak men steak and onion i hvert fall. Ellers er hjemmelagd pai drit enkelt og rågodt. Nå har jo nesten alle butikkjedene butterdeig også.
Jeg har ikke Iceland her. Ja , det er sikkert enkelt å lage når man kan det. Når jeg bodde i England var det bare å stikke innom nærmeste pie-shop.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: lør des 04, 2021 9:31 am I dag blir det lutefisk. Et lite lag. Kjøpte fisken på Meny i går - stoler på at det er bra som vanlig. Tilbehøret er enkelt mandelpoteter og ferdig grønn ertestuing. Godt med bacon og dessuten ribbefett. Øl og akevitt. Tror jeg må sikre meg litt mer av den siste storten. Til dessert har jeg ofte servert en pasjonsfruktkrem - der man koker opp fløte og tilsetter juicen fra frukten. Dette stivner da litt og blir en perfekt fin krem, som servereres avkjølt. Men det er vel egenltig bare en variant av det som heter Lemon Posset, som jeg tenkte å prøve idag, ettersom jeg har litt sitron til overs. Ellers har jeg kaffe, Armagnac og marsipan fra Niederegger. Dessuten kan jeg skilte med et utvalg av 40-50 ulike Single Malt whisky om det skulle bli behov for det...
Doktor, jeg skal tenke på deg og ta en skål i kveld!
Her står nemlig også lutefisk på menyen, jeg må prøve igjen, jeg sliter jo litt med denne varianten. Elsker torsk, elsker tørrfisk, skjønner ikke en dritt av lutefisk, som smaker lite og har fått ødelagt konsistensen. Men som sagt, jeg gir ikke opp. Kjøpt på Rema, fra Myre hvor jeg var i forrige uke. Er jo en mulighet for at jeg har faktisk har sett akkurat den ene fisken jeg har kjøpt, var jo der oppe i påsken mens de holdt på å henge ut.

Tilbehøret på en prikk likt ditt, og alle sier jo at tilbehøret har alt å si. Kjører litt pol-juleøl og noen forskjellige akevitter, egentlig har jeg mer lyst på rødvin, men lar meg overtale. Mest sannsynlig blir det begge deler. Eller alle tre.

Skål allerede, nå skal jeg forberede ribben til asiatisk vri i morgen!🥳

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

And- og kyllinglår står på menyen i aften.

Tilbehør blir rotgrønnsaker, ovnsbakte potetbåter med litt parmesan over og rødvinssaus.

Lyx.

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Idag blire kjøttpølser og Coca-Cola. Så enkelt atte hjælpe

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Baguette med pulled pork, coleslaw, sylteagurk, rødløk, tomat og BBQ-saus. Salat ved siden og pepsi max til drikke.

Someone

Legg inn av Someone »

Ferske reker og loff

Everenga

Legg inn av Everenga »

Bursdagsparty for minstemann så da ble det pølser. Bursdagsparty dag to i morgen med pizza. Original I know.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Pizza med bud i dag. Julebakst hele dagen, var ikke ivrig på enda mer kjøkkentid.

Men nå er lefser, krumkaker og julebrød (uten sukat) i boks.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»