Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
DoktorS

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av DoktorS »

morrisey skrev: fre mar 31, 2023 10:18 pm
KingKongHalvor skrev: fre mar 31, 2023 9:35 pm Loffen ble kanskje den beste jeg noengang har laget. Hadde jeg visst hvordan man lastet opp bilder her hadde dere kunnet se.
Skalldyrene og vinen perfekt.👌🏼
Det er mange ganger jeg misunner dere østlendinger en del ting. Nærheten til Sverige f.eks.
Så tenker jeg på at jeg kan gå på kaia og kjøpe fersk sjøkreps(var der ca 0845 i dag) og fersk fisk hver dag, året rundt. Og kommer på hvor bra vi faktisk har det.
En må vel tidlig opp for å få fersk sjøkreps på kaia? Det er jo noe av aberet ved å sogne til de ytre delene av byen....

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KingKongHalvor skrev: fre mar 31, 2023 2:50 pm Jeg skal bake en fletteloff, på den skal jeg ha reker og krabbe. Og Chablis i glasset.
Får se hvor inspirert jeg er utover kvelden, skulle ha testet ut en oppskrift på sjokoladefondant. Ny ovn og nye former, alt påvirker. Hvis ikke blir det i morgen, da blir det uansett litt mer avansert enn å bake en loff.
Loff er godt, men fletteloff? Det høres da veldig feminint ut, til dem å være!! :-D Loff er fine greier, og jeg skulle gjerne ha ånden over meg til å bake selv. Kanskje jeg må - nå når lokal Coop tilsynelatende har sluttet å føre den overraskende gode spiralloffen de har hatt inne lenge... Spiralloff er for meg noe litt ekstra - jeg innbiller meg at det er den lukkede formen som gir den ekstra saftighet... Ellers baker min mor veldig god loff - to typer, den hverdagslige som brukes i helgene og en nydelig formloff med mye smør oppi. Den brukes stort sett bare til jul og andre høytider.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Påsken er vel dels satt inn, så burde vel laget noe godt til meg selv, men ble litt senkveld i går - så her blir det skammelig enkelt, har egentlig mest lyst på pasta med tomatsaus og cola til. Et lite glass whisky utpå kvelden - men vent, neida, jeg har jo en god ost liggende, og portvin.

Så får heller satse på matlaging torsdag-mandag. Om det ikke dukker opp overraskende elementer underveis, som fersk fisk fra en eller annen som har vært på sjøen, eller man kommer over sjøkreps....

.. så er det vel relativt spikret for påskeuken:

Skjærtorsdag - gryterett med hval med hval fra Myklebust på Harøya
Langfredag - tradisjonell bacalao med fisk fra Grytestranda - portugisisk rød eller noe hvitt
Påskeaften - helstekt kylling, fortrinnsmessig Lerstang, servert med poteter og salat - rosevin til denne
1. påskedag - lammestek fra Gilde. Tradisjonelt tilbehør - fløtegratinerte, grønnsaker, sjysaus og Faustino I
2. påskedag - usikker, men fisk - muligens torsk, muligens noe røkt fisk med tilbehør.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: lør apr 01, 2023 11:16 am
KingKongHalvor skrev: fre mar 31, 2023 2:50 pm Jeg skal bake en fletteloff, på den skal jeg ha reker og krabbe. Og Chablis i glasset.
Får se hvor inspirert jeg er utover kvelden, skulle ha testet ut en oppskrift på sjokoladefondant. Ny ovn og nye former, alt påvirker. Hvis ikke blir det i morgen, da blir det uansett litt mer avansert enn å bake en loff.
Loff er godt, men fletteloff? Det høres da veldig feminint ut, til dem å være!! :-D Loff er fine greier, og jeg skulle gjerne ha ånden over meg til å bake selv. Kanskje jeg må - nå når lokal Coop tilsynelatende har sluttet å føre den overraskende gode spiralloffen de har hatt inne lenge... Spiralloff er for meg noe litt ekstra - jeg innbiller meg at det er den lukkede formen som gir den ekstra saftighet... Ellers baker min mor veldig god loff - to typer, den hverdagslige som brukes i helgene og en nydelig formloff med mye smør oppi. Den brukes stort sett bare til jul og andre høytider.
Noen ganger må man kjenne litt på den feminine side også😅
Neida, helt tilfeldig egentlig. Fant en oppskrift hos Gladkokken, og han mente at teknikken hjalp. Ble fint utseende til slutt, og det var ikke spes mye ekstra arbeid.

Enig i at spiralloff er noe spesielt, men har ikke sett det nå på flere år.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Kveldens middag er i gang. Laget en risotto på sjøkrepskraft, men nøyde meg med argentinske villreker på toppen. Hadde igjen Chablis fra i går, funker ok, men var bedre til reker.

Har er pent lite stykke hjort som skal stekes veldig forsiktig og hvile lenge. Til dette blir det Pommes Anna, brokolini, stekt sopp smaksatt med sjalottløk, hvitløk og urter. Og litt rødvinssaus. Det jeg har som passer best er en Tommasi, typ ripasso.

Avrunder med litt Stilton og portvin, Grahams LBV. Stilton jeg tok med hjem fra London forrige uke, kostet ca 150kr/kg der, her hjemme er vi oppe i 5-600, det har jeg ikke venner meg til ennå.

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: fre mar 31, 2023 9:35 pm Hadde jeg visst hvordan man lastet opp bilder her hadde dere kunnet se.
Enkleste sak i verden, så det synes jeg du skal lære deg.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Det ble til at jeg helstekte en ytrefilet, og stekte litt aromasopp, fløtegratinerte poteter, samt blomkål og broccoli til.

Edit: En ganske enkel, men smakfull rødvin til. Faustino I Gran Reserva 2011. Ikke deres beste og dyreste årgang, akkurat.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Biff med ovnsbakte potetbåter, asparges og bernaise.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirJames skrev: lør apr 01, 2023 8:09 pm
KingKongHalvor skrev: fre mar 31, 2023 9:35 pm Hadde jeg visst hvordan man lastet opp bilder her hadde dere kunnet se.
Enkleste sak i verden, så det synes jeg du skal lære deg.
Alt man kan er enkelt. Som matlaging.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Ble seint opp på hytta i dag, så ble en enkel blomkålsuppe hevet sammen nå på kvelden. Byttet ut baconet med svinenakke, ikke ett veldig dumt bytte.

Bilde

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

morrisey skrev: lør apr 01, 2023 8:16 pm Det ble til at jeg helstekte en ytrefilet, og stekte litt aromasopp, fløtegratinerte poteter, samt blomkål og broccoli til.

Edit: En ganske enkel, men smakfull rødvin til. Faustino I Gran Reserva 2011. Ikke deres beste og dyreste årgang, akkurat.
Har ikke smakt 2011, har fortsatt én igjen av 2010, dét var i hvertfall en meget god vin.

morrisey

Legg inn av morrisey »

KingKongHalvor skrev: lør apr 01, 2023 11:50 pm
morrisey skrev: lør apr 01, 2023 8:16 pm Det ble til at jeg helstekte en ytrefilet, og stekte litt aromasopp, fløtegratinerte poteter, samt blomkål og broccoli til.

Edit: En ganske enkel, men smakfull rødvin til. Faustino I Gran Reserva 2011. Ikke deres beste og dyreste årgang, akkurat.
Har ikke smakt 2011, har fortsatt én igjen av 2010, dét var i hvertfall en meget god vin.
Har igjen en 2001, to 1990 og en 1987. Og så har jeg to Faustino Icon Edition Reserva Especial 2015. Den sistnevnte har jeg ikke smakt ennå, men de tre førstnevnte skulle jeg ønske jeg hadde flere av.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

morrisey skrev: lør apr 01, 2023 11:58 pm
KingKongHalvor skrev: lør apr 01, 2023 11:50 pm
morrisey skrev: lør apr 01, 2023 8:16 pm Det ble til at jeg helstekte en ytrefilet, og stekte litt aromasopp, fløtegratinerte poteter, samt blomkål og broccoli til.

Edit: En ganske enkel, men smakfull rødvin til. Faustino I Gran Reserva 2011. Ikke deres beste og dyreste årgang, akkurat.
Har ikke smakt 2011, har fortsatt én igjen av 2010, dét var i hvertfall en meget god vin.
Har igjen en 2001, to 1990 og en 1987. Og så har jeg to Faustino Icon Edition Reserva Especial 2015. Den sistnevnte har jeg ikke smakt ennå, men de tre førstnevnte skulle jeg ønske jeg hadde flere av.
Mmm, hvordan velger du riktig anledning for disse?

morrisey

Legg inn av morrisey »

KingKongHalvor skrev: søn apr 02, 2023 12:24 am
morrisey skrev: lør apr 01, 2023 11:58 pm
KingKongHalvor skrev: lør apr 01, 2023 11:50 pm

Har ikke smakt 2011, har fortsatt én igjen av 2010, dét var i hvertfall en meget god vin.
Har igjen en 2001, to 1990 og en 1987. Og så har jeg to Faustino Icon Edition Reserva Especial 2015. Den sistnevnte har jeg ikke smakt ennå, men de tre førstnevnte skulle jeg ønske jeg hadde flere av.
Mmm, hvordan velger du riktig anledning for disse?
For å si som sant er, det aner jeg ikke;-)
Jeg har litt vin, men å koble den rette vinen til riktig mat, det er ikke min sterke side.
Men erfaringsmessig er Faustino grei til okse;-)

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

KingKongHalvor skrev: lør apr 01, 2023 9:04 pm
SirJames skrev: lør apr 01, 2023 8:09 pm
KingKongHalvor skrev: fre mar 31, 2023 9:35 pm Hadde jeg visst hvordan man lastet opp bilder her hadde dere kunnet se.
Enkleste sak i verden, så det synes jeg du skal lære deg.
Alt man kan er enkelt. Som matlaging.
Jeg trengte hjelp til å lære meg det selv, men denne metoden funker bra (i hvert fall om du bruker mobilen):

1. Last inn bildet her: https://tinyjpg.com/ - og download.

2. Gå inn i tråden du ønsker å poste bildet i, for deretter å trykke på "full redigering og forhåndsvisning" (rett til venstre for der du klikker "send" om du skal poste et innlegg).

3. Så trykker du på "vedlegg" og "legg til filer", og finner bildet du lastet ned fra siden jeg linket til. Da dukker "plasser i teksten" opp rett nedenfor. Så kan du poste det.

Av og til når jeg har forsøkt å legge ut et bilde jeg har tatt gjennom Snapchat (som dette), har det fortsatt vært for stort, selv med denne løsningen, men da er det bare å ta skjermbilde av Snap-bildet, og gjøre akkurat det samme som er beskrevet over her.

Lykke til! 🙂
Screenshot_20230402_030737_Gallery.jpg

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ale skrev: søn apr 02, 2023 10:25 am Kjøttkaker, poteter og brun saus.
Ditto. I tillegg kålstuing og tyttebærsyltetøys. Kjøttkakene ble laget forrige søndag, og jeg hadde jo kjøttkaker også tirsdag, men tenkte det var greit å fjerne de fra fryseren - dessuten passe søndagsmiddag når man ellers skal småpakke og smårydde litt før man drar på paaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaasketur!

startelver

Legg inn av startelver »

Seifilet med løk , poteter, rotgrønnsaker. Og en dash med tyttebærsyltetøy .

morrisey

Legg inn av morrisey »

Stekt torskefilet med kokte poteter, gulrot og en hvitsaus basert på sjøkrepskraft

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

morrisey skrev: søn apr 02, 2023 1:12 pm Stekt torskefilet med kokte poteter, gulrot og en hvitsaus basert på sjøkrepskraft
Behøver du å nevne - i hvert eneste innlegg - at du kan fråtse i sjøkreps - noe som for oss stakkars folk i Oslo og omegn bare kan unne oss hver gang vi fyller runde år???!!??!?! :-D

morrisey

Legg inn av morrisey »

DoktorS skrev: søn apr 02, 2023 1:17 pm
morrisey skrev: søn apr 02, 2023 1:12 pm Stekt torskefilet med kokte poteter, gulrot og en hvitsaus basert på sjøkrepskraft
Behøver du å nevne - i hvert eneste innlegg - at du kan fråtse i sjøkreps - noe som for oss stakkars folk i Oslo og omegn bare kan unne oss hver gang vi fyller runde år???!!??!?! :-D
Må gniiii det inn :lol:
På den annen side er det jo kriminelt ikke å koke kraft på skallene, og bruke det til sauser og supper.

SirJames

Legg inn av SirJames »

LeSorcier skrev: søn apr 02, 2023 3:14 am
KingKongHalvor skrev: lør apr 01, 2023 9:04 pm
SirJames skrev: lør apr 01, 2023 8:09 pm

Enkleste sak i verden, så det synes jeg du skal lære deg.
Alt man kan er enkelt. Som matlaging.
Jeg trengte hjelp til å lære meg det selv, men denne metoden funker bra (i hvert fall om du bruker mobilen):

1. Last inn bildet her: https://tinyjpg.com/ - og download.

2. Gå inn i tråden du ønsker å poste bildet i, for deretter å trykke på "full redigering og forhåndsvisning" (rett til venstre for der du klikker "send" om du skal poste et innlegg).

3. Så trykker du på "vedlegg" og "legg til filer", og finner bildet du lastet ned fra siden jeg linket til. Da dukker "plasser i teksten" opp rett nedenfor. Så kan du poste det.

Av og til når jeg har forsøkt å legge ut et bilde jeg har tatt gjennom Snapchat (som dette), har det fortsatt vært for stort, selv med denne løsningen, men da er det bare å ta skjermbilde av Snap-bildet, og gjøre akkurat det samme som er beskrevet over her.

Lykke til! 🙂
► Show Spoiler
Hver gang jeg tar et bilde med mobilen jeg har tenkt å poste på FD, sender jeg det samtidig til laptopen min. Deretter laster jeg opp bildet på imgbb, og kan lime inn linken på FD. Tar maks 30 sek, og intet krøll med størrelse eller noe annet.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

morrisey skrev: søn apr 02, 2023 1:33 pm
DoktorS skrev: søn apr 02, 2023 1:17 pm
morrisey skrev: søn apr 02, 2023 1:12 pm Stekt torskefilet med kokte poteter, gulrot og en hvitsaus basert på sjøkrepskraft
Behøver du å nevne - i hvert eneste innlegg - at du kan fråtse i sjøkreps - noe som for oss stakkars folk i Oslo og omegn bare kan unne oss hver gang vi fyller runde år???!!??!?! :-D
Må gniiii det inn :lol:
På den annen side er det jo kriminelt ikke å koke kraft på skallene, og bruke det til sauser og supper.
Akkurat derfor jeg kjøper en gang i blant. Syns det er verdt det når man får den fantastiske kraften.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Hadde 6 emner klar til napolitansk pizza i kveld, men det blir flyttet til i morgen, så inn i kjøleskapet igjen. Men jeg har lyst på pizza, så da blir det calzone i dag og napolitansk i morgen. Overlever nok pizza to dager på rad, under tvil.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

LeSorcier skrev: søn apr 02, 2023 3:14 am
KingKongHalvor skrev: lør apr 01, 2023 9:04 pm
SirJames skrev: lør apr 01, 2023 8:09 pm

Enkleste sak i verden, så det synes jeg du skal lære deg.
Alt man kan er enkelt. Som matlaging.
Jeg trengte hjelp til å lære meg det selv, men denne metoden funker bra (i hvert fall om du bruker mobilen):

1. Last inn bildet her: https://tinyjpg.com/ - og download.

2. Gå inn i tråden du ønsker å poste bildet i, for deretter å trykke på "full redigering og forhåndsvisning" (rett til venstre for der du klikker "send" om du skal poste et innlegg).

3. Så trykker du på "vedlegg" og "legg til filer", og finner bildet du lastet ned fra siden jeg linket til. Da dukker "plasser i teksten" opp rett nedenfor. Så kan du poste det.

Av og til når jeg har forsøkt å legge ut et bilde jeg har tatt gjennom Snapchat (som dette), har det fortsatt vært for stort, selv med denne løsningen, men da er det bare å ta skjermbilde av Snap-bildet, og gjøre akkurat det samme som er beskrevet over her.

Lykke til! 🙂

Screenshot_20230402_030737_Gallery.jpg
....eller du kan bare trykke på "sett inn bilde" Bilde

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Altfor pent vær til å lage mat i dag. Så da fikk jeg en unnskyldning til å teste den mye omtalte pizzaen fra Rema med nduja. Sparket godt fra seg den ja:)

Someone

Legg inn av Someone »

I går ble aspargessesongen innledet. Noen franske hvite var fløyet inn til forretten. Og hollandaisen satt som en kule

Andebryst til hovedrett

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Pastaform med ostesaus, skinke, løk, sjampinjong, soltørket tomat, spinat og revet ost.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ble 2 stk McJames i aften
► Show Spoiler

Juicy Jalapeno & Cheddar burger, rødløk, tomat, kebabdressing, bbq-saus, bodsennep, ketchup, agurkmix

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Fyra opp i bålpanna og satt ute i påskeværet med diverse smakspølser og hjemmebakte pølsebrød.

Noen bokser Frydenlund fatøl trykka ned i snøen og litt kolibriegg til dessert.

Påsken er litt rar sånn. Man gleder seg ikke like mye til påske som til jul, men når den dukker opp er den som en mjuk og lun gave til en vintersliten skrott. Det er null stress og mye kos. I jula er det så mange føringer og tradisjoner man vil ta vare på. I påska er det langt mer åpent for å ta ting som de kommer. Og så avslutter man kveldene med krimserier på TV til man blir trøtt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, helt siden jeg leste Roald Dahl sammenlignet jul og påske i sin kokebok, har jeg tenkt mer og mer over at påske er en langt hyggeligere høytid enn jula - selv om julestemningen overgår påskestemningen før høytidene. Påske er jo mye friere - en kan gjøre som en vil, og er ikke bundet av tunge tradisjoner og mer eller mindre påtvungne greier, mye knyttet til familie. Når været er bra kan man også nyte våren, og det gir jo en helt annen stemning....

... og i matveien er jo det også mye mer fritt valg. I barndommen reiste vi alltid til fars barndomshjem, der onkel bodde - da var det vi gjester som styrte med maten. Det ble lagt opp veldig enkelt den gang - og en inngifta tante hadde ofte med seg mat som var ferdiglaget på kjøkkenet i Bergen og bare kunne varmes, jeg husker klassikerne kjøttkaker og svinestek her.

Etter at denne muligheten ble borte, og jeg har begynt å reise jevnt over hjem til påske - er det blitt nye tradisjoner, der maten står veldig sentralt...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»