Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
Guttorm123
Innlegg: 5307

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: lør jun 10, 2023 11:20 pm
Ja, absolutt god på grill, eller sammen med annet godt tilbehør 😋
Det blir som regel lomper og rå løk, ketchup og av og til sennep. Favoritten de siste åra er Coop Cheesy Bacon. Fordel med "bare" tre i en pakke, så slipper man å overspise.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: lør jun 10, 2023 10:15 pm
fargerik skrev: lør jun 10, 2023 6:16 pm
KingKongHalvor skrev: lør jun 10, 2023 9:29 am

Aubergine er jo det som er mest vanlig. Prøv også med lammekjøttdeig som Guttorm nevner, det er godt. Osten må ha smak, Jarlsberg funker, cheddar også.
Jeg har vært på den daglige sykkelturen, og svingte innom butikken og kjøpte 1 ting. 1 stk. aubergine.
Intet annet på handlelista i dag.
Da blir det stekte aubergineskiver på moussaka`n når jeg kommer så langt.
Ser for meg å plassere dem under osten.
Jepp.....har Jarlsberg i knøleskapet ;-)
Så flott! Gi oss en tilbakemelding da👍🏼
Det smakte jo bra, det. Stekte skivene først og danderte dem under osten.
Mener å ha hørt umami i samme setning som aubergine.
Men det vet jeg intet om, egentlig.

Someone

Legg inn av Someone »

Her ble det grilling hos noen venner. Og akkurat 1 glass rødvin for mye, så helt perfekt

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ble de siste chimichurripølsene og en ny pakke bruna bönor

Fakking annoying at sistnevnte ikke selges her til lands

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Litt surr i matlagingen i det siste - var fast bestemt på ørret i går, men så var jeg ute i varmen og tenkte at det var greit å bare surre med pølser i sofaen...

.. men i dag blir det ørret. Startet arbeidsdagen hjemme, så fikk kokt et par poteter og laget en liten potetsalat, basert på eddik, olje, sennep og litt vårløk og agurk. Så det blir å spise denne salaten til ørret, som jeg trekker denne gangen. Har litt nok stekt mat i det siste, bortsett fra gillpølsene da, som selvsagt også er trukket i vann.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Blir bare å surre med pølser her også, men ikke i sofaen.

Gilde sine i lomper, med sprøstekt løk og litt av denne;
► Show Spoiler
Funker like bra på pølser som på hamburgere.

Azmnick

Legg inn av Azmnick »

SirJames skrev: søn jun 11, 2023 11:32 pm Ble de siste chimichurripølsene og en ny pakke bruna bönor

Fakking annoying at sistnevnte ikke selges her til lands
Eldorado produserer ihvertfall tørr-varianten, og har du en innvandrersjappe i nærheten så kan det være du finner brune bønner på boks der.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Opp fra fryseren : Nordfjord kjøttkaker (30% rabatt i rabattdisken for litt siden)
Toro kjøttkakesaus og kokte poteter, lett kokte gulrøtter, noen maiskorn og noen salatblader fra drivhuset. Tyttebær.
Kanskje jeg bruner en liten løk også dersom det er noen igjen i kjøleskapet.

Azmnick

Legg inn av Azmnick »

OnePotPasta🧑‍🍳

SirJames

Legg inn av SirJames »

Azmnick skrev: man jun 12, 2023 4:01 pm
SirJames skrev: søn jun 11, 2023 11:32 pm Ble de siste chimichurripølsene og en ny pakke bruna bönor

Fakking annoying at sistnevnte ikke selges her til lands
Eldorado produserer ihvertfall tørr-varianten, og har du en innvandrersjappe i nærheten så kan det være du finner brune bønner på boks der.
Ja, jeg har sett tørr-varianten, og vet egentlig hvordan jeg lager det selv. Men gidder jeg? Neh

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: søn jun 11, 2023 11:32 pm Ble de siste chimichurripølsene og en ny pakke bruna bönor

Fakking annoying at sistnevnte ikke selges her til lands
Er det forskjell på brunebønner da?

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Ørret med sitronpepper, smørsaus, potet og grønnsaker. Direkte nydelig

SirJames

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: man jun 12, 2023 5:33 pm
SirJames skrev: søn jun 11, 2023 11:32 pm Ble de siste chimichurripølsene og en ny pakke bruna bönor

Fakking annoying at sistnevnte ikke selges her til lands
Er det forskjell på brunebønner da?
Feks denne får man ikke her i landet.
► Show Spoiler
Man får kjøpt falukorv, men altså ikke det tilbehøret som hører til.... :roll:

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: man jun 12, 2023 6:18 pm
Man får kjøpt falukorv, men altså ikke det tilbehøret som hører til.... :roll:
Det finnes brukandes chilibønner her i landet. Disse bruker jeg ofte i gryteretter.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: man jun 12, 2023 6:34 pm
SirJames skrev: man jun 12, 2023 6:18 pm
Man får kjøpt falukorv, men altså ikke det tilbehøret som hører til.... :roll:
Det finnes brukandes chilibønner her i landet. Disse bruker jeg ofte i gryteretter.
Chilibønner er ok. Men langt unna det jeg ønsker til falukorven.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: man jun 12, 2023 6:41 pm

Chilibønner er ok. Men langt unna det jeg ønsker til falukorven.
Om det er dette du er vant til, så skjønner jeg deg godt, men er det noe spesielt med akkurat disse, selv om jeg vet at Felix er et glimrende merke.

Til Falukorv er det alltid poteter, kålstuing og stekt løk her i huset, og det som blir til overs av pølsa, er glimrende pålegg.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Det ble en Casa di Mama til middag. Trio di Carne, selvsagt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: man jun 12, 2023 6:49 pm
SirJames skrev: man jun 12, 2023 6:41 pm

Chilibønner er ok. Men langt unna det jeg ønsker til falukorven.
Om det er dette du er vant til, så skjønner jeg deg godt, men er det noe spesielt med akkurat disse, selv om jeg vet at Felix er et glimrende merke.

Til Falukorv er det alltid poteter, kålstuing og stekt løk her i huset, og det som blir til overs av pølsa, er glimrende pålegg.
Nei, altså, de svenske bruna bönor ferdigrettene er jo en stuing med bl a sirup, eddik osv. Håpløst at man bare får kjøpt tørre bønner på eske her til lands. Og ja, falukorv er også glimrende som pålegg, eller bare å knaske på foran tv'en 8-)

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det blir siste gang jeg kjøper ørret merket med R - Remas egen merkevare - hele greia var bare noen bløt feit masse... ble nesten uvel. Kanskje litt bedre om jeg hadde stekt eller grillet, men til trekking i vann var denne fisken helt for jævlig... Minner meg om noe fisk vi en gang fikk gratis fordi den hadde fått i seg for mye for eller et eller annet, bløtt og ekkelt...

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

DoktorS skrev: man jun 12, 2023 10:13 pm Det blir siste gang jeg kjøper ørret merket med R - Remas egen merkevare - hele greia var bare noen bløt feit masse... ble nesten uvel. Kanskje litt bedre om jeg hadde stekt eller grillet, men til trekking i vann var denne fisken helt for jævlig... Minner meg om noe fisk vi en gang fikk gratis fordi den hadde fått i seg for mye for eller et eller annet, bløtt og ekkelt...
Off det hørtes helt jævlig ut! Kan iallefall anbefale den i ovnen, det er blitt en favoritt i vår familie.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, fikk dessverre helt avsmak - så resten går i søpla. Selv om det er spiselig, så frister det ikke med en ørretburger, heller, dessverre.

Tenkte på at jeg ikke har spist rømmegrøt i år, for jeg var jo borte rundt 17. mai og jeg er i utlandet rundt jonsok også - kjøpte en pakke Rørosrømme til dette formålet, samt en liten pakke fenalår, til dette formål. Så da er jo det bare å sveive i gang. Serverer selvsagt hakkede kokte egg på toppen.

For øvrig ser jeg at Røros har begynt å markedsføre ferdig rømmegrøt, også - men problemet med disse ferdigvariantene er jo som regel av det ikke er noe fett på toppen, og det er jo litt av vitsen, at man får rømmefett som en slags intens saus på toppen. Rømmegrøt uten rømmefett synes jeg blir litt som kjøttkaker uten brun saus...

SirJames

Legg inn av SirJames »

I aften blir det hvitløksmarinert kylling, trolig med råstekte poteter.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Halvparten av gårsdagens kjøttkaker er rester som må spises i dag.
Leste ordet KÅLSTUING litt over her....
Kanskje kålstuing som tilbehør til gårsdagens kjøttkaker kan være et godt tips!

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Ovnsbakt sommerkotelett med løk, paprika, hvitløk, brokkoli, purre, litt fløte og creme fraiche. Servert med kokt ris.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ble mæccern for siste gang i år.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DoktorS skrev: tir jun 13, 2023 11:51 am Ja, fikk dessverre helt avsmak - så resten går i søpla. Selv om det er spiselig, så frister det ikke med en ørretburger, heller, dessverre.

Tenkte på at jeg ikke har spist rømmegrøt i år, for jeg var jo borte rundt 17. mai og jeg er i utlandet rundt jonsok også - kjøpte en pakke Rørosrømme til dette formålet, samt en liten pakke fenalår, til dette formål. Så da er jo det bare å sveive i gang. Serverer selvsagt hakkede kokte egg på toppen.

For øvrig ser jeg at Røros har begynt å markedsføre ferdig rømmegrøt, også - men problemet med disse ferdigvariantene er jo som regel av det ikke er noe fett på toppen, og det er jo litt av vitsen, at man får rømmefett som en slags intens saus på toppen. Rømmegrøt uten rømmefett synes jeg blir litt som kjøttkaker uten brun saus...
Enig. Ferdig rømmegrøt er helt OK, men det er ikke det samme som ekte vare. Og det er jo en relativt enkel rett å diske opp med fra bunn av.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

SirJames skrev: ons jun 14, 2023 5:26 pm Ble mæccern for siste gang i år.
Usj!

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Stekt ørretfilet med søtpotetmos, wokede grønnsaker og en saus av creme fraiche blandet med sweet chilisaus.

Someone

Legg inn av Someone »

Det blir burgere. Fra Menys ferskvaredisk. Enkelt og greit i forbindelse med en skoleavslutning

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Pannestekt sommerkotelett og stekt ris med grønnsaker, soya og sweet chilisaus.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»