Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
LeSorcier

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av LeSorcier »

KingKongHalvor skrev: man nov 22, 2021 5:37 pm Er alene i Nord-Norge et par dager, da blir det litt enkel mannfolkkost. To hamburgere i dag, løk og tomat, ketchup. Ikke noe dilldall. Og øl.
Skuffende. Jeg forventer alltid det helt store når jeg ser at siste innlegg er fra deg. 😅

Men godt å se at du har skumle middagsplaner framover! 😎

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

LeSorcier skrev: man nov 22, 2021 5:52 pm
KingKongHalvor skrev: man nov 22, 2021 5:37 pm Er alene i Nord-Norge et par dager, da blir det litt enkel mannfolkkost. To hamburgere i dag, løk og tomat, ketchup. Ikke noe dilldall. Og øl.
Skuffende. Jeg forventer alltid det helt store når jeg ser at siste innlegg er fra deg. 😅

Men godt å se at du har skumle middagsplaner framover! 😎
Haha, godt å høre!

Jeg elsker å lage mat, gjerne utfordre meg selv litt også, men noen guilty pleasures har vi alle, burger er en av mine.

Har ikke noe problem med å selge inn burger heime heller, men da skal det helst være av nykvernet entrecôte, firetimers karamellisert løk og hjemmebakte brød. Da føles jo burger som er festmåltid, i dag er det bare littebitt grisete, men godt.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Ovnsbakt kylling med brokkoli, gulrøtter, løk, hvitløk, tomater og paprika. Saus av fløte, soyasaus og sweet chilisaus. Servert med ris.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Da har man gjort litt research, og en av de lokale selger rå kongekrabbe for 300 kr/kg, det er jo nesten litt lattervekkende.
Så jeg skal ha en dugelig kongekrabbeaften fredag eller lørdag. Og jeg kan koke den sjøl, med mine egne smaker og krydder, blir jo ikke bedre. Utfordringen da blir at dette kanskje er stedet med Norges minste Pol, men ett eller annet kan man kanskje finne å svelge ned med?😅🥳

Someone

Legg inn av Someone »

Ble min hjemmelagde pølsegrateng som ble tatt opp fra fryseren, sammen med barna etter jobb. Men nå i kveld gikk det i kjeks sammen med restene av Gorgonzola Dolce'n som ble brukt i sausen til kalven lørdag, som en slags restitusjonsmat etter løpeturen

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Someone skrev: man nov 22, 2021 10:11 pm Ble min hjemmelagde pølsegrateng som ble tatt opp fra fryseren, sammen med barna etter jobb.
Uffda, var de kalde?😅

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tar turen oppover for litt kongekrabbe...
... nuvel. Høres bra ut. Nesten fornuftig pris det der. Apropos pris - ser at Meny har tilbud på fisk til fast julepris, blant annet hele små kveiter. Det må bli en gang før jul. Ellers har man jo så smått begynt å tenke på menyen i jula, samt før og etter.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

KingKongHalvor skrev: man nov 22, 2021 9:21 pm Da har man gjort litt research, og en av de lokale selger rå kongekrabbe for 300 kr/kg, det er jo nesten litt lattervekkende.
Så jeg skal ha en dugelig kongekrabbeaften fredag eller lørdag. Og jeg kan koke den sjøl, med mine egne smaker og krydder, blir jo ikke bedre. Utfordringen da blir at dette kanskje er stedet med Norges minste Pol, men ett eller annet kan man kanskje finne å svelge ned med?😅🥳
Jaggu hadde de det! Nettopp ankommet et parti CS73 fra 2002, deilig og moden champagne laget på 75% pinot noir. Når krabben er billig kan man jo ta igjen litt på drikken.
Og krabben ja, man var snill på vekten, fikk drøyt 300 gram ekstra. Hjemme hadde det jo vært 250 spenn.😅

startelver

Legg inn av startelver »

I dag har jeg kjøpt noe som heter Svensk Julemust , produsert av Roma brusfabrikk.

Det er en slags brus som inneholder humle og krydder, og har en søt fyldig smak. Smaker ikke som norsk julebrus, men har en mer ekte smak av malt som godt kan drikkes til jule middagen eller noe annet.

Terningkast 5

Bilde

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Torsk med pasta, hvit saus, erter, gulrøtter, løk og brokkoli.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Coops Beefy Burgers, 2x150 gram med 98 % storfékjøtt og krydret med salt og pepper.

Dette ble innbakt i burgerbrød, rødløk, hamburgerdressing, tomater, bbq-dressing, sylteagurk og litt ketchup.

Overraskende god kvalitet på Coops egne burgere.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirJames skrev: tir nov 23, 2021 7:20 pm Coops Beefy Burgers, 2x150 gram med 98 % storfékjøtt og krydret med salt og pepper.

Dette ble innbakt i burgerbrød, rødløk, hamburgerdressing, tomater, bbq-dressing, sylteagurk og litt ketchup.

Overraskende god kvalitet på Coops egne burgere.
Dette var så og si akkurat det samme som meg i går! Litt mindre dressing, begrenset hva jeg gidder å kjøpe inn på reise. Men burgerne var gode de, absolutt.

Men hvordan ble de innbakt? Eller er det bare en måte å si at du delte brødet og la burgere m/tilbehør inni?😉

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

startelver skrev: tir nov 23, 2021 6:14 pm I dag har jeg kjøpt noe som heter Svensk Julemust , produsert av Roma brusfabrikk.

Det er en slags brus som inneholder humle og krydder, og har en søt fyldig smak. Smaker ikke som norsk julebrus, men har en mer ekte smak av malt som godt kan drikkes til jule middagen eller noe annet.

Terningkast 5

Bilde
Julmust må jeg ha til jul. Apotekernas Julmust er best, men Jula har sin egen Julamust som faktisk er ganske god. Det er den eneste jeg får tak i i Molde. Kjøpte en 12 pk 0,33 forrige uke.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Ser folk snakker om kongekrabbe her. Den invaderer kysten i Nord. Hva med å fjerne avgifter på den og gi fiskerne en fin bonusutbetaling for hver kilo?

99,- pr kilo ut til forbruker. Hadde vært noe det. Da hadde man kanskje greid å få bukt med den i fjordene.

Delikatesse.

startelver

Legg inn av startelver »

PapaSmurf skrev: tir nov 23, 2021 8:04 pm Ser folk snakker om kongekrabbe her. Den invaderer kysten i Nord. Hva med å fjerne avgifter på den og gi fiskerne en fin bonusutbetaling for hver kilo?

99,- pr kilo ut til forbruker. Hadde vært noe det. Da hadde man kanskje greid å få bukt med den i fjordene.

Delikatesse.
Ja takk , er glad i krabbekjøtt. Men slik luksus spiser jeg sjeldent.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

PapaSmurf skrev: tir nov 23, 2021 8:04 pm Ser folk snakker om kongekrabbe her. Den invaderer kysten i Nord. Hva med å fjerne avgifter på den og gi fiskerne en fin bonusutbetaling for hver kilo?

99,- pr kilo ut til forbruker. Hadde vært noe det. Da hadde man kanskje greid å få bukt med den i fjordene.

Delikatesse.
Det hadde gjerne vært noe, men jeg foretrekker taskekrabbe.
Morsom pris på fisketorget i Bergen.
1999 kr kiloet... Og folk kjøper visstnok.
Begynner å lure på folk.
Taskekrabbe er jo også bedre enn hummer.

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: tir nov 23, 2021 8:01 pm
Julmust må jeg ha til jul. Apotekernas Julmust er best, men Jula har sin egen Julamust som faktisk er ganske god. Det er den eneste jeg får tak i i Molde. Kjøpte en 12 pk 0,33 forrige uke.
Rusta selger ekte svensk julmust. Stor kvalitetsforskjell på den og norske wannabees, i følge våre svenske ansatte.

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: tir nov 23, 2021 7:58 pm
SirJames skrev: tir nov 23, 2021 7:20 pm Coops Beefy Burgers, 2x150 gram med 98 % storfékjøtt og krydret med salt og pepper.

Dette ble innbakt i burgerbrød, rødløk, hamburgerdressing, tomater, bbq-dressing, sylteagurk og litt ketchup.

Overraskende god kvalitet på Coops egne burgere.
Dette var så og si akkurat det samme som meg i går! Litt mindre dressing, begrenset hva jeg gidder å kjøpe inn på reise. Men burgerne var gode de, absolutt.

Men hvordan ble de innbakt? Eller er det bare en måte å si at du delte brødet og la burgere m/tilbehør inni?😉
Var det første ordet jeg kom på i farten, og som added bonus ble det litt fancy i tillegg :D Akkurat som når restauranter sier de legger kjøttet på en "seng av grønnsaker". Trolig ble de inspirert av "Prinsessen på erten" 8-)

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

startelver skrev: tir nov 23, 2021 8:22 pm
PapaSmurf skrev: tir nov 23, 2021 8:04 pm Ser folk snakker om kongekrabbe her. Den invaderer kysten i Nord. Hva med å fjerne avgifter på den og gi fiskerne en fin bonusutbetaling for hver kilo?

99,- pr kilo ut til forbruker. Hadde vært noe det. Da hadde man kanskje greid å få bukt med den i fjordene.

Delikatesse.
Ja takk , er glad i krabbekjøtt. Men slik luksus spiser jeg sjeldent.
Krabbe trenger ikke være dyrt.. 15-20 kr krabben.
Et par hundrelapper så har du til en god krabbefest.
Er bare noen som velger andre krabber som vil vise at de har penger. Kanskje.
Uansett så er det ublu priser på enkelte produkter.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Justice 97 skrev: tir nov 23, 2021 8:38 pm
SirJames skrev: tir nov 23, 2021 8:37 pm
PapaSmurf skrev: tir nov 23, 2021 8:01 pm
Julmust må jeg ha til jul. Apotekernas Julmust er best, men Jula har sin egen Julamust som faktisk er ganske god. Det er den eneste jeg får tak i i Molde. Kjøpte en 12 pk 0,33 forrige uke.
Rusta selger ekte svensk julmust. Stor kvalitetsforskjell på den og norske wannabees, i følge våre svenske ansatte.
Det hjelper ikke Smurfen. Rusta har ikke funnet ut at Molde eksisterer :lol:
Fair point, det må sies 8-)

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

keizersoze skrev: tir nov 23, 2021 8:41 pm
startelver skrev: tir nov 23, 2021 8:22 pm
PapaSmurf skrev: tir nov 23, 2021 8:04 pm Ser folk snakker om kongekrabbe her. Den invaderer kysten i Nord. Hva med å fjerne avgifter på den og gi fiskerne en fin bonusutbetaling for hver kilo?

99,- pr kilo ut til forbruker. Hadde vært noe det. Da hadde man kanskje greid å få bukt med den i fjordene.

Delikatesse.
Ja takk , er glad i krabbekjøtt. Men slik luksus spiser jeg sjeldent.
Krabbe trenger ikke være dyrt.. 15-20 kr krabben.
Et par hundrelapper så har du til en god krabbefest.
Er bare noen som velger andre krabber som vil vise at de har penger. Kanskje.
Uansett så er det ublu priser på enkelte produkter.
Vel, her var det mye rart.
Ingen ville drive kommersielt krabbefiske om jeg skulle betale 15-20 kr pr krabbe i butikken. For det er jo realiteten for veldig mange av oss, vi har ikke mulighet til å fange dem selv, vi må kjøpe dem.

Å sammenlikne taskekrabbe med kongekrabbe er som å sammenlikne epler og appelsiner, de står langt fra hverandre smaksmessig og ikke minst konsistens.

Så er det å påstå at noen kjøper kongekrabbe fordi de vil vise at de har penger, det blir bare veldig dumt. Gidder ikke bruke mer tid på et så flåsete utsagn. Vet du i det hele tatt hva kongekrabbe er, har du smakt det?

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

KingKongHalvor skrev: tir nov 23, 2021 9:18 pm
keizersoze skrev: tir nov 23, 2021 8:41 pm
startelver skrev: tir nov 23, 2021 8:22 pm

Ja takk , er glad i krabbekjøtt. Men slik luksus spiser jeg sjeldent.
Krabbe trenger ikke være dyrt.. 15-20 kr krabben.
Et par hundrelapper så har du til en god krabbefest.
Er bare noen som velger andre krabber som vil vise at de har penger. Kanskje.
Uansett så er det ublu priser på enkelte produkter.
Vel, her var det mye rart.
Ingen ville drive kommersielt krabbefiske om jeg skulle betale 15-20 kr pr krabbe i butikken. For det er jo realiteten for veldig mange av oss, vi har ikke mulighet til å fange dem selv, vi må kjøpe dem.

Å sammenlikne taskekrabbe med kongekrabbe er som å sammenlikne epler og appelsiner, de står langt fra hverandre smaksmessig og ikke minst konsistens.

Så er det å påstå at noen kjøper kongekrabbe fordi de vil vise at de har penger, det blir bare veldig dumt. Gidder ikke bruke mer tid på et så flåsete utsagn. Vet du i det hele tatt hva kongekrabbe er, har du smakt det?
Vel. Jeg vet jo det at skal en handle på fisketorget eller Aker brygge, så er prisen ublu.
Og du har rett i det at ikke alle har mulighet til å fange krabbe eller fiske.
Men 2000kr kiloet for kongekrabbe?
Vi er nok forskjellig.

Har smakt kongekrabbe ja. Jeg finner ingenting som forsvarer den prisen.

Jeg er nok rar.. Jeg foretrekker også reker foran sjøkreps.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

keizersoze skrev: tir nov 23, 2021 9:45 pm
KingKongHalvor skrev: tir nov 23, 2021 9:18 pm
keizersoze skrev: tir nov 23, 2021 8:41 pm

Krabbe trenger ikke være dyrt.. 15-20 kr krabben.
Et par hundrelapper så har du til en god krabbefest.
Er bare noen som velger andre krabber som vil vise at de har penger. Kanskje.
Uansett så er det ublu priser på enkelte produkter.
Vel, her var det mye rart.
Ingen ville drive kommersielt krabbefiske om jeg skulle betale 15-20 kr pr krabbe i butikken. For det er jo realiteten for veldig mange av oss, vi har ikke mulighet til å fange dem selv, vi må kjøpe dem.

Å sammenlikne taskekrabbe med kongekrabbe er som å sammenlikne epler og appelsiner, de står langt fra hverandre smaksmessig og ikke minst konsistens.

Så er det å påstå at noen kjøper kongekrabbe fordi de vil vise at de har penger, det blir bare veldig dumt. Gidder ikke bruke mer tid på et så flåsete utsagn. Vet du i det hele tatt hva kongekrabbe er, har du smakt det?
Vel. Jeg vet jo det at skal en handle på fisketorget eller Aker brygge, så er prisen ublu.
Og du har rett i det at ikke alle har mulighet til å fange krabbe eller fiske.
Men 2000kr kiloet for kongekrabbe?
Vi er nok forskjellig.

Har smakt kongekrabbe ja. Jeg finner ingenting som forsvarer den prisen.

Jeg er nok rar.. Jeg foretrekker også reker foran sjøkreps.
Jeg bor i Oslo, handler svært sjelden på Aker Brygge, faktisk aldri. Men gjengs pris for kongekrabbe ligger på 7-900 kr, på butikker som Meny. Var i Bergen i sommer, og måtte innom Fisketorget, det var et sjokk av dimensjoner. Det prisnivået fikk Osloprisene til å fremstå som billigsalg. Ifølge folk jeg kjenner som bor i Bergen er det bare turister som handler der, det har jeg vondt for å tro.

Når det gjelder å forsvare prisen, så blir det jo en smakssak. Jeg har smakt russisk kaviar én gang i livet, det var en gedigen nedtur, derfor føler jeg ikke at det forsvarer prisen for min del. Men det er ansett og priset som en delikatesse i hele verden, hvertfall den vestlige, så noe må det jo være.

Liker man reker bedre enn sjøkreps er det jo fint, selvom prisen på ferske reker også begynner å nærme seg sjøkreps.
Jeg spiser kongekrabbe når jeg er i Nord-Norge, her får jeg det for 300 kr/kg, en tredel av i Oslo, det er forsvarlig for min smak og lommebok.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Egg og bacon, litt lavbudsjett og så kjøpte jeg prim som jeg ikke hadde smakt på veldig lang tid.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SirJames skrev: tir nov 23, 2021 8:37 pm
PapaSmurf skrev: tir nov 23, 2021 8:01 pm
Julmust må jeg ha til jul. Apotekernas Julmust er best, men Jula har sin egen Julamust som faktisk er ganske god. Det er den eneste jeg får tak i i Molde. Kjøpte en 12 pk 0,33 forrige uke.
Rusta selger ekte svensk julmust. Stor kvalitetsforskjell på den og norske wannabees, i følge våre svenske ansatte.
Har ikke Rusta i Molde. Det er den eneste svenske affären som enda ikke har funnet seg lokale. Men Jula sin er svensk. Jeg er nok også skeptisk til norsk julmust.

Men det er jo en ganske sær drikk. Den er sånn vondgod. Men for meg smaker den jul.

startelver

Legg inn av startelver »

PapaSmurf skrev: tir nov 23, 2021 11:17 pm
SirJames skrev: tir nov 23, 2021 8:37 pm
PapaSmurf skrev: tir nov 23, 2021 8:01 pm
Julmust må jeg ha til jul. Apotekernas Julmust er best, men Jula har sin egen Julamust som faktisk er ganske god. Det er den eneste jeg får tak i i Molde. Kjøpte en 12 pk 0,33 forrige uke.
Rusta selger ekte svensk julmust. Stor kvalitetsforskjell på den og norske wannabees, i følge våre svenske ansatte.
Har ikke Rusta i Molde. Det er den eneste svenske affären som enda ikke har funnet seg lokale. Men Jula sin er svensk. Jeg er nok også skeptisk til norsk julmust.

Men det er jo en ganske sær drikk. Den er sånn vondgod. Men for meg smaker den jul.
Meny selger den norske fra Roma. Tror du kommer til å bli positivt overrasket. Jeg må kjøpe en flaske til.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Medisterkaker, ertestuing, rødkål, fløtesaus.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

startelver skrev: ons nov 24, 2021 10:44 am
PapaSmurf skrev: tir nov 23, 2021 11:17 pm
SirJames skrev: tir nov 23, 2021 8:37 pm

Rusta selger ekte svensk julmust. Stor kvalitetsforskjell på den og norske wannabees, i følge våre svenske ansatte.
Har ikke Rusta i Molde. Det er den eneste svenske affären som enda ikke har funnet seg lokale. Men Jula sin er svensk. Jeg er nok også skeptisk til norsk julmust.

Men det er jo en ganske sær drikk. Den er sånn vondgod. Men for meg smaker den jul.
Meny selger den norske fra Roma. Tror du kommer til å bli positivt overrasket. Jeg må kjøpe en flaske til.
Det er ikke Meny i Molde heller ;)

Queenie

Legg inn av Queenie »

Egg, salt og avokado.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Stekt smør var en ny variant.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»