17. mai

Svar
DoktorS

17. mai

Legg inn av DoktorS »

Det flommer virkelig over med reklame for mat til 17. mai. I år virker det nesten ekstremt. Mye av det kommer nok av at jeg følger en god del spesialbutikker i sosiale medier - fra fiskebutikker, delikatessebutikker osv - de virker nesten som om alle skal ha alt til denne dagen.

Fiskeriet pusher skalldyr, kaviar, fisk- delikatesebutikker har spekemat, fint smør, oster må det være til 17. mai - hevder de. Så har Nøtteblanderen som mener det er viktig med en haug nøtter på 17. mai. På toppen av dette kommer alle dagligvarebtuikkene som i større grad tilbyr pølser, hauger med disse halvdårlige grillgreiene og ferdige desserter av alt mulig. Og blomster og flagg.

Blir jo litt smått påvirket av denne reklamen, og føler meg som et dårlig menneske når jeg i mange år kulinarisk har markert dagen med rømmegrøt og spekemat. Det har jeg for øvrig til felles med forfatteren Jon Fosse som sa i et intervju for noen år siden at dette var hans markering av dagen...

De siste par årene har jeg oppjustert menyen litt - en flaske musserende blir det i hvert fall. Og så skal jeg se om den lokale dealeren har den varmrøkte fjellrøya inne. Så blir det sen lunsj. Og så blir det nok rømmegrøt og fenalår på kvelden. Lager en eller annen dessert med rabarbra og jordbær også, tenker jeg - kanksje jeg oppgraderer til Grunnlovsdessert.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

17.mai uten barn er deilig. Her starter vi ikke altfor tidlig, med en ganske så vanlig frokost. Har blitt tradisjon å gå tur på dagen, overraskende mange spm gjør det. Tar med en liten flaske bobler, jordbær og noen deilige wraps, som nytes i solen på Kolsåstoppen.
På kvelden er det stor voksenfest, hvor vertskapet lager alt mulig av tilbehør, mens gjestene tar med din egen grillmat, og drikke. Uhøytidlig og hyggelig, tre år siden sist, spennende å se hvor tjukke folk har blitt.😅

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Vi kommer til å feire tradisjonelt. Først kaffe på senga og nyheter på mobil, før vi står opp og steller oss. Så frokost med spekemat og eggerøre.( egg rørt sammen med rømme og godt med meierismør i panna og et dryss med maldonsalt og gressløk.
Så ut og feire tradisjonelt, hvilket i år blir følelsesladd, skal sikre meg med lommetørkle i bunadveska.
Så hjem, skifte og skrelle poteter og sette på, skrelle og skjære opp gulrøtter og sette på. og så varme Inderøysoddet forsiktid. Dekke bordet og sette fram skjenning, pils og Inderøyakevitten og til sist Inderøykjæresten som skal få et kyss før maten..

Someone

Legg inn av Someone »

Som bosatt i Asker med barn i barneskolen, så slipper man unna alt som har med 17 mai frokost å gjøre, uansett opplegg. Derimot må vi finne på noe til middag etc, da opplegget her omtrent er ferdig før alle andre begynner

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Dette er siste året jeg som forelder skal ha forpliktelser på 17. mai. Denne gangen er jeg i avdelingen for barneleker. Så jeg skal dele ut Fox og Kick til de som har prøvd potetløp, sekkeløp, stylter, blikkbokskasting m.m.

Dette med sjampanjefrokost og slikt er et Østlandsfenomen som ikke har kommet hit før de siste årene. Jeg har hatt hendene fulle med pølsesalg og corona de siste 5 årene, så jeg har aldri prøvd det der.

Men det jeg må ha på 17. mai er en kroneis med jordbær, en skikkelig pølsefest til middag med påfølgende bløtkake til dessert. Ja og så er det hjem og avslutte kvelden med en god film med en godteskål og et glass vin.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Someone skrev: man mai 16, 2022 1:49 pm Som bosatt i Asker med barn i barneskolen, så slipper man unna alt som har med 17 mai frokost å gjøre, uansett opplegg. Derimot må vi finne på noe til middag etc, da opplegget her omtrent er ferdig før alle andre begynner
Hvor tidlig er det egentlig på Skaugum?

Snakket forresten om det i dag tidlig hvor deilig det er å være ferdig med skolebarn, korps og alt det der. Blir sikkert litt stas igjen når man får barnebarn. Men jeg syns uansett det er helt psycho å starte dagen så tidlig som man gjør. Solen går ikke ned før rundt kl 21, likefullt starter man feiringen i otta, med bunad og det hele. Må jo stå opp på samme tid som når man skal med første fly til syden, helt useriøst.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

PapaSmurf skrev: man mai 16, 2022 2:11 pm Dette med sjampanjefrokost og slikt er et Østlandsfenomen som ikke har kommet hit før de siste årene
Det er lite som får påtatthet- og kvikklunsjborgerlighetsnasjonalisme-alarmen til å skrike høyere enn av såkalt "sjampanjefrokost". Folk får nå gjøre hva de vil, men personlig så velter det seg i magen av slike ting. Da er det bare hvite vanter, parasoller og mye hvit bekledning som mangler. Og hva slags tradisjon tenker man at man følger? Å bli halvpussa midt på dagen på 17.mai er verken fugl eller fisk, tradisjonelt sett.

Det finne vel knapt noe mer vulgært enn 17.mai-feiring på det sentrale Østland.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, gode poenger hva gjelder boble-frokost. De som mener å vite det er at det som regel er musserende, og ikke Champagne til frokost.... Dog har jeg liten erfaring med dette. De par ganger jeg har fått invitasjon har jeg klart å komme meg unna. Jeg vil heller sove så lenge jeg vil på fridagen. Men honnør til alle foreldre som stryker skjorter og står opp i otta. Husker jo dette fra da jeg var mindreårig selv og spilte i korps. Det gikk i ett hele dagen og middagen ble ofte veldig enkel midt på dagen. Jeg minnnes nakkekoteletter med ris og ananas. Dette var da før det større arrangementet på Samfunnshuset, der det var kaker og greier. Så var det mye gåing alle veier. Det vanket som regel en kake eller dessert på kvelden. Men i det hele tatt var det en lite kulinarisk feiring, i hvert fall.

Someone

Legg inn av Someone »

KingKongHalvor skrev: man mai 16, 2022 3:13 pm
Hvor tidlig er det egentlig på Skaugum?
8:30 går toget rundt der. Så tilbake på skolen, men det betyr alle leker, pølsespising, is etc er ferdig kl 12 :P

Dog savner jeg litt Champagnefrokost pre-barn. Litt sånn stabil dagfylla uten plikter, har sin sjarm

Ellers ble det spekemat med svigerfar, til noe som var midt mellom lunsj og middag, sånn tidsmessig

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»