Norsk matutvalg suger

Svar
GoingKronos

Re: Norsk matutvalg suger

Legg inn av GoingKronos »

Norge er et lite land med høye tollmurer, så da blir det slik. Vi kan få mye mer spennende matbutikker om vi gjør noe med det, men det skjer nok ikke.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

JauKaninen skrev: lør jan 28, 2023 7:11 pm
PapaSmurf skrev: lør jan 28, 2023 6:50 pm
Innenfor det som regnes som byen i Molde (mellom Kvam og Årø for de som er lokalkjent) har vi 3 Rema, 6 bunnpris, 2 Prix, 2 Mega, 1 Eurospar og 3 Kiwi.

Jeg må også ta forbehold om at det kan være noen jeg har glemt. 17 dagligvareforretninger og det er kun de to Mega’ene som er litt spennende på utvalgsfronten, men det er kun marginalt mer spennende enn de andre.
Jeg hadde glemt 3 av bunnprisene, 2 prix og 1 eurospar :lol:

Årø, Kviltorp, Frænavegen, den i sentrum ved siden av moldetorget... en på kvam. Hvor blir den siste?

Vi har forresten 4 kiwi :lol:
Bunnpris Romsdalsgata. Og jeg hadde glemt Kiwi Langmyrvegen. Blir da 18 stykker og ikke 17. men like kjedelig 😅

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: lør jan 28, 2023 7:08 pm
kytec skrev: lør jan 28, 2023 7:03 pm
Chromeback skrev: lør jan 28, 2023 6:56 pm Savner også ett store utvalg av det man kanskje vil kalle tilbehør(?) her i Norge.

Der er også svenskene flere nivåer over Norge. Fond, kraft, diverse eddiker, asiatiske sauser med mer. Her ligger vi milevis bak når det kommer til tilgang og utvalg.
Økt utvalg gir økt matkasting, noe jeg er veldig imot, "eksotiske" produkter blir ikke solgt, går ut på dato og kastes.
Det kan jo også ha med at nordmenn aldri får tid til å bli vant til «eksotiske» produkter.

Som William er inne på er Norge ett land hvor man har ett basisutvalg av trygge varer, som den gjennomsnittlige nordmannen kjenner til og vil handle inn av ren vane.

Hver gang det kommer noe spennende og nytt i butikkhyllene her til lands kan man garantere at det kun står om tid før de blir tatt vekk igjen, fordi det aldri får en reell sjanse til å bli en etablert vare for den norske husholdningen.
Nemlig, det gir litt "høna eller egget"-vibes over hele diskusjonen.

Det nevnes i tråden at butikker vil ta inn varer hvis de blir etterspurt. Vel, jeg har prøvd noen ganger, blant annet med enkelte oster, men uten hell. "Inngår ikke i <sett inn random kjedenavn> sitt sortiment, så det kan vi ikke ta inn.."

Og hvis de skal ta inn slike produkter, påløper vel de ekstreme tollsatsene som priser ut produktene...


Mange nordmenn er dog vanedyr og ekstremt lite kreative når de skal handle.

Gi dem Norvegia (smakløs), Gilde kokt skinke (smakløs) og leverpostei på boks (smakløs), så blir de så fornøyde så..

Zzzzz...

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

SirJames skrev: lør jan 28, 2023 7:43 pm
Chromeback skrev: lør jan 28, 2023 7:08 pm
kytec skrev: lør jan 28, 2023 7:03 pm

Økt utvalg gir økt matkasting, noe jeg er veldig imot, "eksotiske" produkter blir ikke solgt, går ut på dato og kastes.
Det kan jo også ha med at nordmenn aldri får tid til å bli vant til «eksotiske» produkter.

Som William er inne på er Norge ett land hvor man har ett basisutvalg av trygge varer, som den gjennomsnittlige nordmannen kjenner til og vil handle inn av ren vane.

Hver gang det kommer noe spennende og nytt i butikkhyllene her til lands kan man garantere at det kun står om tid før de blir tatt vekk igjen, fordi det aldri får en reell sjanse til å bli en etablert vare for den norske husholdningen.
Nemlig, det gir litt "høna eller egget"-vibes over hele diskusjonen.

Det nevnes i tråden at butikker vil ta inn varer hvis de blir etterspurt. Vel, jeg har prøvd noen ganger, blant annet med enkelte oster, men uten hell. "Inngår ikke i <sett inn random kjedenavn> sitt sortiment, så det kan vi ikke ta inn.."

Og hvis de skal ta inn slike produkter, påløper vel de ekstreme tollsatsene som priser ut produktene...


Mange nordmenn er dog vanedyr og ekstremt lite kreative når de skal handle.

Gi dem Norvegia (smakløs), Gilde kokt skinke (smakløs) og leverpostei på boks (smakløs), så blir de så fornøyde så..

Zzzzz...
Tollsatsene har absolutt mye å si ja. Noen nabovenner jeg har vokst opp med, er mannen fra Italia og de har bodd der nede noen år.

Da kona ble sykemeldt vurderte hun å starte butikk på å importere og selge ost fra Italia. Tok ikke lang tid før hele ideen ble lagt på hylla, fordi kostnadene for toll ville ødelagt hele prisnivået på disse.

Synd at det skal være sånn, men.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: lør jan 28, 2023 8:41 pm
SirJames skrev: lør jan 28, 2023 7:43 pm
Chromeback skrev: lør jan 28, 2023 7:08 pm

Det kan jo også ha med at nordmenn aldri får tid til å bli vant til «eksotiske» produkter.

Som William er inne på er Norge ett land hvor man har ett basisutvalg av trygge varer, som den gjennomsnittlige nordmannen kjenner til og vil handle inn av ren vane.

Hver gang det kommer noe spennende og nytt i butikkhyllene her til lands kan man garantere at det kun står om tid før de blir tatt vekk igjen, fordi det aldri får en reell sjanse til å bli en etablert vare for den norske husholdningen.
Nemlig, det gir litt "høna eller egget"-vibes over hele diskusjonen.

Det nevnes i tråden at butikker vil ta inn varer hvis de blir etterspurt. Vel, jeg har prøvd noen ganger, blant annet med enkelte oster, men uten hell. "Inngår ikke i <sett inn random kjedenavn> sitt sortiment, så det kan vi ikke ta inn.."

Og hvis de skal ta inn slike produkter, påløper vel de ekstreme tollsatsene som priser ut produktene...


Mange nordmenn er dog vanedyr og ekstremt lite kreative når de skal handle.

Gi dem Norvegia (smakløs), Gilde kokt skinke (smakløs) og leverpostei på boks (smakløs), så blir de så fornøyde så..

Zzzzz...
Tollsatsene har absolutt mye å si ja. Noen nabovenner jeg har vokst opp med, er mannen fra Italia og de har bodd der nede noen år.

Da kona ble sykemeldt vurderte hun å starte butikk på å importere og selge ost fra Italia. Tok ikke lang tid før hele ideen ble lagt på hylla, fordi kostnadene for toll ville ødelagt hele prisnivået på disse.

Synd at det skal være sånn, men.
Jepp, synd at politikerne, via disse tollsatsene, ikke skjønner at dette bidrar til økt grensehandel. En grensehandel de altså har prøvd å bekjempe med ulike midler i mange år...

De samme politikerne står på Debatten/Dax18 og piper om at det må gjøres noe med den norske dagligvarebransjen, herunder mangelen på konkurranse. Vel, da hjelper det ikke å sperre ute produsenter som kan gi nettopp konkurranse..

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

SirJames skrev: lør jan 28, 2023 7:43 pm Mange nordmenn er dog vanedyr og ekstremt lite kreative når de skal handle.

Gi dem Norvegia (smakløs), Gilde kokt skinke (smakløs) og leverpostei på boks (smakløs), så blir de så fornøyde så..

Zzzzz...
Er dette mange ikke skjønner, ser det her inne også. Det er som regler de langt utpå venstresiden (vil ikke ha grensehandel for da mister staten inntekter gjennom avgiftene, og de vil jo ha gleden av å spre masse penger på alt og ingenting) eller bønder som vil beskytte sitt virke, Norge er eneste land i verden med trygg mat :lol:. Et par varianter med leverpostei mer enn nok valg (er jo flere å velge mellom :D ). De har beviselig aldri vært i Sverige, for de skjønner ikke og vet ikke hvordan verden ser ut. Der er det i hyllene metervis med leverpostei der man har et stort utvalg av smak og produsenter, som noen av oss synes er bra.

Før var det vanlig med slakter-, fiskebutikker og mange andre. På 80/90 tallet forsvant disse og dagens matvarenes tok over med god hjelp av staten (toll) og bønda. Til og med den lokale Meny fjernet kjøttdisken. Nå har vi tre forskjellige butikker å velge mellom.

Sarromma har helt rett. Man blir rett og slett deprimert av å gå i norske butikker.

SirJames

Legg inn av SirJames »

ehall skrev: lør jan 28, 2023 11:49 pm
SirJames skrev: lør jan 28, 2023 7:43 pm Mange nordmenn er dog vanedyr og ekstremt lite kreative når de skal handle.

Gi dem Norvegia (smakløs), Gilde kokt skinke (smakløs) og leverpostei på boks (smakløs), så blir de så fornøyde så..

Zzzzz...
Er dette mange ikke skjønner, ser det her inne også. Det er som regler de langt utpå venstresiden (vil ikke ha grensehandel for da mister staten inntekter gjennom avgiftene, og de vil jo ha gleden av å spre masse penger på alt og ingenting) eller bønder som vil beskytte sitt virke, Norge er eneste land i verden med trygg mat :lol:. Et par varianter med leverpostei mer enn nok valg (er jo flere å velge mellom :D ). De har beviselig aldri vært i Sverige, for de skjønner ikke og vet ikke hvordan verden ser ut. Der er det i hyllene metervis med leverpostei der man har et stort utvalg av smak og produsenter, som noen av oss synes er bra.

Før var det vanlig med slakter-, fiskebutikker og mange andre. På 80/90 tallet forsvant disse og dagens matvarenes tok over med god hjelp av staten (toll) og bønda. Til og med den lokale Meny fjernet kjøttdisken. Nå har vi tre forskjellige butikker å velge mellom.

Sarromma har helt rett. Man blir rett og slett deprimert av å gå i norske butikker.
Amen.

peraleks

Legg inn av peraleks »

SirJames skrev: lør jan 28, 2023 7:43 pm
Chromeback skrev: lør jan 28, 2023 7:08 pm
kytec skrev: lør jan 28, 2023 7:03 pm

Økt utvalg gir økt matkasting, noe jeg er veldig imot, "eksotiske" produkter blir ikke solgt, går ut på dato og kastes.
Det kan jo også ha med at nordmenn aldri får tid til å bli vant til «eksotiske» produkter.

Som William er inne på er Norge ett land hvor man har ett basisutvalg av trygge varer, som den gjennomsnittlige nordmannen kjenner til og vil handle inn av ren vane.

Hver gang det kommer noe spennende og nytt i butikkhyllene her til lands kan man garantere at det kun står om tid før de blir tatt vekk igjen, fordi det aldri får en reell sjanse til å bli en etablert vare for den norske husholdningen.
Nemlig, det gir litt "høna eller egget"-vibes over hele diskusjonen.

Det nevnes i tråden at butikker vil ta inn varer hvis de blir etterspurt. Vel, jeg har prøvd noen ganger, blant annet med enkelte oster, men uten hell. "Inngår ikke i <sett inn random kjedenavn> sitt sortiment, så det kan vi ikke ta inn.."

Og hvis de skal ta inn slike produkter, påløper vel de ekstreme tollsatsene som priser ut produktene...


Mange nordmenn er dog vanedyr og ekstremt lite kreative når de skal handle.

Gi dem Norvegia (smakløs), Gilde kokt skinke (smakløs) og leverpostei på boks (smakløs), så blir de så fornøyde så..

Zzzzz...
Vel this.

Har ingen tro så lenge tollsatsene sitter der og det later jo til at det er en del sterke krefter som ønsker å beholde disse satsene, ettersom at det knapt tas opp på politisk side.

Kan muligens si det slik at Norgesgruppen, Coop og Rema har bare truffet nordmenn på kornet, samtidig som man har denne kompliserte leverandørkjeden hvor alt skal gjennom så mange forskjellige ledd.

Er dog enig med mange her, veldig lei også av at de såkalte slippene av produkter består for det mest av nye typer potetgull og godteri som regel, mens andre varer igjen er i praksis en eller annen grunnvare som bare har fått ny smak.

Det er lite oppløftende samtidig som det samme grunnutvalget skal gå gjennom enorme prisøkninger som bokstavelig bare får en til å se lengtende over svenskegrensen igjen.

William_S

Legg inn av William_S »

På den annen side så er norsk mattrygghet på verdenstoppen; vi har ekstremt lite salmonella, ecoli osv i våre matvarer sammenlignet med andre land. Feks kan norske egg fint brukes i omtrent et halvår etter datostemplingen og kanskje enda lenger og forutsatt de er oppbevart kjølig. Egentlig er vel dette litt på siden av debatten hva gjelder utvalg i norske butikker , men likevel verdt å nevne. For en 20 år tilbake slet feks Danmark veldig mye med salmonella i egg og kylling .Mattilsynet i Norge gjør generelt en ganske god jobb hva gjelder akkurat dette. Er ikke sjeldent jeg leser om Mattilsynet som stenger ned restauranter osv som ikke holder seg til regelverket.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

toyfoll skrev: lør jan 28, 2023 4:24 pm
DoktorS skrev: lør jan 28, 2023 4:11 pm
Det har jo vært diskutert en del ganger før hva som er årsaken - mangel på matkultur er en åpenbar ting. Det fører gjerne til at nordmenn stort sett handle de samme varene hver eneste gang. En annen ting er jo at det er så altfor mange butikker spredt rundt om alle steder.
Ikke helt enig, er bare og se på utvalget på Svinesund/Nordby når det kommer til ost/kjøtt så ser man at nordmenn kjøper det bare utvalget er stort nok.

Som nevnt tidligere så har jeg reist mye 110+ land, og jeg vil lett sette Norge som det landet jeg har hvert i til nå med dårligst matutvalget sammen med Nord Korea.

Selv supermarked i Syria midt under krigen hadde bedre utvalg enn Norge, store Supermarked i Ghana, Nigeria, Mongolia, Iran, osv har et langt bedre utvalg enn Norge.

Til og med på lokale utvalget på matbutikken på Grønland er bedre enn i Norge og alt blir importert ditt .

Panama også som har en befolkning lavere enn Norge har et ekstremt større utvalg
Det er gjort undersøkelser som viser at nordmenn i veldig stor grad handler det samme hver gang i butikken. Det er nok ikke de samme folka som drar på utflukter for å handle svensk mat. Mange handler det samme brødet, den samme osten og den samme leverposteien, det samme syltetøyet hver dag - hele året. Kanskje bytter de mellom Nora jordbær og bringebær noen ganger. Men det er temmelig få som har et veldig stort repertoar i det daglige..

... men det virker jo selvsagt begge veier da - dårlig utvalg, liten variasjon - butikkene tar bare inn det som selger, og så selger man jo selvsagt ikke det som ikke finnes i butikken.

Særlig på små steder merker man dette. Ta f.eks. hvitost - folk kjøper Norvegia, Jarlsberg og noe fra Synnøve. Kanskje en Ridderost i ny og ned. Men hva med Østavind? Synnøve hadde Prestost en stund, den er blitt borte - hvit geitost, finnes ikke i mindre butikker...

William_S

Legg inn av William_S »

Jeg er også uenig i de som sier at nordmenn mangler matkultur. Men til hverdags trenger man jo kanskje ikke så fryktelig mye variasjon mellom varene (forutsatt at man spiser sunt og godt), men det finnes jo flere restauranter i Oslo som er nevnt i Michelin guiden og som faktisk holder en ganske bra standard. Hadde nordmenn manglet matkultur hadde disse vært nedlagt for lenge siden. Og norske kokker er jenvlig i toppen av kokkekonkurranser som feks Bocuse D'or. Og drar man på DNT hytter oppi fjellet kan man få servert ganske mye spennende, tror det noe av det beste jeg har smakt var kje på Fondsbu.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Jeg er i hvertfall ganske lei av denne diskusjonen som dukker opp med jevne mellomrom. Nordmenn er angivelig så skuffet over dårlig utvalg, mens de beviselig er fornøyd med et enkelt utvalg. Hvis folk ville ha bedre utvalg ville det vært flere Meny- og Mega-butikker, i stedet kommer det bare fler og fler av billigkjedene.

Moist

Legg inn av Moist »

Nordmenn handler 90% Nortura og Tine uansett, merkevaren deres er så kraftig i Norge at nye varer og produsenter aldri får livets rett.

William_S

Legg inn av William_S »

KingKongHalvor skrev: søn jan 29, 2023 1:16 pm Jeg er i hvertfall ganske lei av denne diskusjonen som dukker opp med jevne mellomrom. Nordmenn er angivelig så skuffet over dårlig utvalg, mens de beviselig er fornøyd med et enkelt utvalg. Hvis folk ville ha bedre utvalg ville det vært flere Meny- og Mega-butikker, i stedet kommer det bare fler og fler av billigkjedene.
Her i Norge er det jo nokså motsatt fra andre land da. I utlandet er ofte de mindre butikkene forbanna dyrt, mens om man oppsøker større supermarkeder så er det billigere. Her i Norge priser Meny et al godt over billigkjedene. Det koster rett og slett en del mer for de samme varene på Meny enn det gjør på KIWI.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

KingKongHalvor skrev: søn jan 29, 2023 1:16 pm Jeg er i hvertfall ganske lei av denne diskusjonen som dukker opp med jevne mellomrom. Nordmenn er angivelig så skuffet over dårlig utvalg, mens de beviselig er fornøyd med et enkelt utvalg. Hvis folk ville ha bedre utvalg ville det vært flere Meny- og Mega-butikker, i stedet kommer det bare fler og fler av billigkjedene.
Hvorfor gidder du å kome innom her bare for å klage på diskusjonen?

Det er ikke beviselig noenting, det er din mening. Min mening er at det er de tre store matvareaktørene med bønda og politikerne (toll osv.) som som gjør at det i Norge er landet i verden med flest små butikker, færrest store butikker og det dårligst utvalget. Vi forbrukere er veldig små i denne sammenheng og blir bare tvunget til å bli med på lasset.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Jeg jobbet med dette i flere år.

Folk flest vil ha det samme som de alltid har kjøpt. Selv nye varianter av helt vanlige varer (som kaviar, kakemiksere og havregryn) vil folk flest sjelden kjøpe.

Det er ikke butikkenes feil at vareutvalget kan oppleves smalt, for butikkene vil selge det folk vil ha. Det er folk flests ytterst smale vaner.

Mia

Legg inn av Mia »

Selv med sanksjoner så er det en fryd å gå i matbutikk i Russland. Det er ekstremt mye forskjellige ting å velge mellom. Det som er litt stusselig her er mangel på frossen pizza. Der er Norge forran. Her har dem en til to forskjellige Dr økter, og en annen variant.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

William_S skrev: søn jan 29, 2023 12:37 pm Jeg er også uenig i de som sier at nordmenn mangler matkultur. Men til hverdags trenger man jo kanskje ikke så fryktelig mye variasjon mellom varene (forutsatt at man spiser sunt og godt), men det finnes jo flere restauranter i Oslo som er nevnt i Michelin guiden og som faktisk holder en ganske bra standard. Hadde nordmenn manglet matkultur hadde disse vært nedlagt for lenge siden. Og norske kokker er jenvlig i toppen av kokkekonkurranser som feks Bocuse D'or. Og drar man på DNT hytter oppi fjellet kan man få servert ganske mye spennende, tror det noe av det beste jeg har smakt var kje på Fondsbu.
Nei, selvsagt "trenger man" ikke veldig mye variasjon. Men det er jo forstemmende at nordmenn flest forbinder ost med Norvegia...Det finnes mange andre spennende oster som faktisk smaker noe, men det er klart "trenger" jo ikke det -

- mangel på matkultur er jo nettopp det at man spiser det man trenger og ikke har noen videre tanker om å utvide horisonten eller prøve noe nytt.

Ost er et eksempel - se f.eks. på fisk - klippfisk har i mange hundre år vært en av Norges fremste eksportartikler. For noen år siden var det knapt å finne i butikkene, nå finner man det etter hvert noen steder, som Meny.

Det har vært inne på Rema/Oda - men nå er det helt borte igjen derfra også. Det er en fantastisk råvare som nordmenn rett og slett ikke bruker selv....

.. det er et åpenbart eksempel på at folk i Norge mangler matkultur.

Ja - det finnes gode restauranter i Oslo - men det er ikke nordmenn flest som spiser der. 90 prosent av de norske turistene som kommer til Oslo spiser på Egon

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

William_S skrev: søn jan 29, 2023 2:10 pm Jeg er i hvertfall ganske lei av denne diskusjonen som dukker opp med jevne mellomrom. Nordmenn er angivelig så skuffet over dårlig utvalg, mens de beviselig er fornøyd med et enkelt utvalg. Hvis folk ville ha bedre utvalg ville det vært flere Meny- og Mega-butikker, i stedet kommer det bare fler og fler av billigkjedene.
De billigste butikkene i USA er på Kiwi-størrelse.

Når det er sagt, Jacobs er vel det eneste som duger for utvalg i Norge, samt et par av Meny og Megaene i Oslo.

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Jeg handler mest på Meny. Syns de har ganske godt utvalg. God kjøttdisk på min lokale butikk ihvertfall, og på sommeren er det masse god grillmat. Brukbart sortiment av godteri og søtsaker også.

basillen

Legg inn av basillen »

KingKongHalvor skrev: søn jan 29, 2023 1:16 pm Jeg er i hvertfall ganske lei av denne diskusjonen som dukker opp med jevne mellomrom. Nordmenn er angivelig så skuffet over dårlig utvalg, mens de beviselig er fornøyd med et enkelt utvalg. Hvis folk ville ha bedre utvalg ville det vært flere Meny- og Mega-butikker, i stedet kommer det bare fler og fler av billigkjedene.
Sannheten er vel et sted midt i mellom her.

Det er ingen tvil om at en god del nordmenn foretrekker varer de er kjent med, og at dette påvirker utvalget. Akkurat som du påpeker. For en butikk vil det å ta inn nye produkter være en risiko da man står i fare for å ikke få solgt produktet i særlig stor grad. Selv om produktet, på papiret, kan være av bedre kvalitet enn det nordmenn er vant til, så holder Ola Nordmann seg til det han er vant til.

Samtidig er det jo interessant at man ikke skal lenger enn til gokk i Nord-Finland før man får et bedre utvalg. Så noe av dette er nok garantert delvis kulturelt betinget. Jeg mener derfor at om nordmenn hadde vært "vant" til et større matvareutvalg, så ville vi også kjøpt mer variert. Når man gjør dette i Sverige, Danmark og Finland, så er det ingenting som tilsier at nordmenn kunne hatt samme vaner. Men dette endres nok ikke over natten. Folk må rett og slett bli vant til nye produkter, og når man så til de grader i år etter år tilnærmet utelukkende blir eksponert for matvaremafiaens butikker her til lands, så vil nok dette ta tid.

Videre er jeg ikke enig i konklusjonen din om at nordmenn "beviselig er fornøyd med et enkelt utvalg". Faktum er jo at når det finnes Rema og Kiwi-butikker omtrent på hvert tredje gatehjørne her til lands, så vil det rett og slett ofte være mer praktisk å oppsøke disse butikkene i en hektisk hverdag. Med tanke på at det finnes langt færre butikker av typen Meny og Mega, så det for mange ofte involvere lengre kjøretid å oppsøke disse butikkene, og, som William har påpekt, så er litt av problemet med disse butikkene at de ofte er klart dyrere enn Rema og Kiwi. Jeg handler også selv primært på Rema eller Kiwi da dette er de to butikkene som er desidert nærmest hvor jeg bor. Det betyr imidlertid ikke at jeg er fornøyd med utvalget på disse butikkene. Men i en hektisk hverdag har jeg som regel ikke tid til å dra over land og strand for å oppsøke butikker som selger mer spennende produkter.

Så kanskje debatten bør nyanseres litt. Problemet med Norge er kanskje ikke at matutvalget "totalt sett" er så ille. Problemet er at det er så mye mer styr å få tak i ingredienser her til lands enn i våre naboland. Særlig hvis man, som meg, ikke bor i sentrum av en by. Dersom jeg først kan sette av en halv dag til å oppsøke Kiwi, Meny og en asiatisk butikk, så skal jeg få tak i mye bra. Men det hadde vært så jævla mye lettere om man kunne fått tak i alt dette i én og samme butikk. Slik som man kan i våre naboland.

William_S

Legg inn av William_S »

Starstruck skrev: søn jan 29, 2023 2:16 pm Jeg jobbet med dette i flere år.

Folk flest vil ha det samme som de alltid har kjøpt. Selv nye varianter av helt vanlige varer (som kaviar, kakemiksere og havregryn) vil folk flest sjelden kjøpe.

Det er ikke butikkenes feil at vareutvalget kan oppleves smalt, for butikkene vil selge det folk vil ha. Det er folk flests ytterst smale vaner.
Haha apropos eksempel av en ny vare som beviselig smakte gørr - Vanilla Coke! Tok ikke lang tid før det produktet ble borte gitt.

William_S

Legg inn av William_S »

DoktorS skrev: søn jan 29, 2023 2:21 pm
William_S skrev: søn jan 29, 2023 12:37 pm Jeg er også uenig i de som sier at nordmenn mangler matkultur. Men til hverdags trenger man jo kanskje ikke så fryktelig mye variasjon mellom varene (forutsatt at man spiser sunt og godt), men det finnes jo flere restauranter i Oslo som er nevnt i Michelin guiden og som faktisk holder en ganske bra standard. Hadde nordmenn manglet matkultur hadde disse vært nedlagt for lenge siden. Og norske kokker er jenvlig i toppen av kokkekonkurranser som feks Bocuse D'or. Og drar man på DNT hytter oppi fjellet kan man få servert ganske mye spennende, tror det noe av det beste jeg har smakt var kje på Fondsbu.
Nei, selvsagt "trenger man" ikke veldig mye variasjon. Men det er jo forstemmende at nordmenn flest forbinder ost med Norvegia...Det finnes mange andre spennende oster som faktisk smaker noe, men det er klart "trenger" jo ikke det -

- mangel på matkultur er jo nettopp det at man spiser det man trenger og ikke har noen videre tanker om å utvide horisonten eller prøve noe nytt.

Ost er et eksempel - se f.eks. på fisk - klippfisk har i mange hundre år vært en av Norges fremste eksportartikler. For noen år siden var det knapt å finne i butikkene, nå finner man det etter hvert noen steder, som Meny.

Det har vært inne på Rema/Oda - men nå er det helt borte igjen derfra også. Det er en fantastisk råvare som nordmenn rett og slett ikke bruker selv....

.. det er et åpenbart eksempel på at folk i Norge mangler matkultur.

Ja - det finnes gode restauranter i Oslo - men det er ikke nordmenn flest som spiser der. 90 prosent av de norske turistene som kommer til Oslo spiser på Egon

Hehe Egon ja , jeg tror jeg aldri har spist så dyr og så dårlig mat noen sinne som der. Skjønner meg ikke på at folk spiser der faktisk. Da er faktisk MCern å foretrekke...

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

ehall skrev: søn jan 29, 2023 2:15 pm
KingKongHalvor skrev: søn jan 29, 2023 1:16 pm Jeg er i hvertfall ganske lei av denne diskusjonen som dukker opp med jevne mellomrom. Nordmenn er angivelig så skuffet over dårlig utvalg, mens de beviselig er fornøyd med et enkelt utvalg. Hvis folk ville ha bedre utvalg ville det vært flere Meny- og Mega-butikker, i stedet kommer det bare fler og fler av billigkjedene.
Hvorfor gidder du å kome innom her bare for å klage på diskusjonen?

Det er ikke beviselig noenting, det er din mening. Min mening er at det er de tre store matvareaktørene med bønda og politikerne (toll osv.) som som gjør at det i Norge er landet i verden med flest små butikker, færrest store butikker og det dårligst utvalget. Vi forbrukere er veldig små i denne sammenheng og blir bare tvunget til å bli med på lasset.
Jeg klager ikke på diskusjonen her inne, dette er en større greie som dukker opp i medier og sosiale medier med jevne mellomrom. Og argumentene er de samme som for 10-15 år siden - at utvalget suger, at alt er så fantastisk i Sverige (som stort sett er grensebutikker og ikke representativt for resten av Sverige). At det er få aktører i markedet som er årsaken osv.

Det introduseres nye produkter et par ganger i året, tror det er så mye som 95% som forsvinner med en gang, fordi nordmenn ikke kjøper dem. Vi er veldig konservative når det kommer til mat- og handlevaner. Det er en viktig årsak til at vi har så dårlig utvalg, samt at nordmenn ikke bruker spesielt mye penger på mat, vi vil ha det billige, mat er mer en nødvendighet enn noe man vil bruke ekstra på.

Jeg syns dette underdrives når diskusjonen blusser opp, da legger man skylden på alle andre for dårlig utvalg, mens man koser seg med Norvegia til 79kr. Det er en sammenheng mellom hva vi handler og hva vi blir tilbudt, der har vi alle et ansvar.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

LondoMollari skrev: søn jan 29, 2023 2:28 pm Jeg handler mest på Meny. Syns de har ganske godt utvalg. God kjøttdisk på min lokale butikk ihvertfall, og på sommeren er det masse god grillmat. Brukbart sortiment av godteri og søtsaker også.
Meny hos oss var veldig bra før med bredt utvalg. Nå har til og med de fjernet kjøttdisken og i tillegg de billigste varene (som er på Kiwi). Så de har ikke lengre et godt utvalg og de er kun veldig dyre. Jeg liker Obs best, de var ganske sære før med Coop varer, men synes de har blitt bra. Under pandemien var det også et stort pluss med høyt under taket og eneste norske butikken med plass mellom reolene.

pava

Legg inn av pava »

KingKongHalvor skrev: søn jan 29, 2023 2:57 pm
ehall skrev: søn jan 29, 2023 2:15 pm
KingKongHalvor skrev: søn jan 29, 2023 1:16 pm Jeg er i hvertfall ganske lei av denne diskusjonen som dukker opp med jevne mellomrom. Nordmenn er angivelig så skuffet over dårlig utvalg, mens de beviselig er fornøyd med et enkelt utvalg. Hvis folk ville ha bedre utvalg ville det vært flere Meny- og Mega-butikker, i stedet kommer det bare fler og fler av billigkjedene.
Hvorfor gidder du å kome innom her bare for å klage på diskusjonen?

Det er ikke beviselig noenting, det er din mening. Min mening er at det er de tre store matvareaktørene med bønda og politikerne (toll osv.) som som gjør at det i Norge er landet i verden med flest små butikker, færrest store butikker og det dårligst utvalget. Vi forbrukere er veldig små i denne sammenheng og blir bare tvunget til å bli med på lasset.
Jeg klager ikke på diskusjonen her inne, dette er en større greie som dukker opp i medier og sosiale medier med jevne mellomrom. Og argumentene er de samme som for 10-15 år siden - at utvalget suger, at alt er så fantastisk i Sverige (som stort sett er grensebutikker og ikke representativt for resten av Sverige). At det er få aktører i markedet som er årsaken osv.

Det introduseres nye produkter et par ganger i året, tror det er så mye som 95% som forsvinner med en gang, fordi nordmenn ikke kjøper dem. Vi er veldig konservative når det kommer til mat- og handlevaner. Det er en viktig årsak til at vi har så dårlig utvalg, samt at nordmenn ikke bruker spesielt mye penger på mat, vi vil ha det billige, mat er mer en nødvendighet enn noe man vil bruke ekstra på.

Jeg syns dette underdrives når diskusjonen blusser opp, da legger man skylden på alle andre for dårlig utvalg, mens man koser seg med Norvegia til 79kr. Det er en sammenheng mellom hva vi handler og hva vi blir tilbudt, der har vi alle et ansvar.
Hva er andelen faktisk NYE produkter og ikke eksisterende produkter i ny smak og "Limited edition"?

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

PapaSmurf skrev: lør jan 28, 2023 6:56 pm
William_S skrev: lør jan 28, 2023 6:47 pm Igjen jeg spør egentlig hva konkret folk savner i norske dagligvare butikker? De har da pålegg, brød, kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker?
Jeg vil ha muligheten til noe nytt. Det er for smalt utvalg. Man sulter ikke i hjel, men man kjeder seg på butikken.
Hva er «noe nytt»? Andre varianter av kjente produkter (tørrpasta, peanøttsmør, majones) eller varetyper som ikke selges Norge (og i så fall hvilke?)

startelver

Legg inn av startelver »

Man trenger ikke være professor for å skjønne at matutvalget i norske butikker er dårligere enn i Sverige og Danmark.

Når jeg besøker Rema 1000 butikken i Hirtshals, som altså er norsk eid, er utvalget selv der større enn hos Rema i Norge. Og det skyldes jo alle EU-varene som Danmark får inn billig, mot at de selv eksporterer mat til EU.

Dette er jo en ordning som Norge aldri kan ta del i pga tollsatsene.

startelver

Legg inn av startelver »

ehall skrev: søn jan 29, 2023 2:15 pm
KingKongHalvor skrev: søn jan 29, 2023 1:16 pm Jeg er i hvertfall ganske lei av denne diskusjonen som dukker opp med jevne mellomrom. Nordmenn er angivelig så skuffet over dårlig utvalg, mens de beviselig er fornøyd med et enkelt utvalg. Hvis folk ville ha bedre utvalg ville det vært flere Meny- og Mega-butikker, i stedet kommer det bare fler og fler av billigkjedene.
Hvorfor gidder du å kome innom her bare for å klage på diskusjonen?

Det er ikke beviselig noenting, det er din mening. Min mening er at det er de tre store matvareaktørene med bønda og politikerne (toll osv.) som som gjør at det i Norge er landet i verden med flest små butikker, færrest store butikker og det dårligst utvalget. Vi forbrukere er veldig små i denne sammenheng og blir bare tvunget til å bli med på lasset.
Og dette stiller jeg meg 100% bak. Når makta er så stor , så sier det seg selv at vi forbrukere ikke en gang får sjansen til å utvide horisonten med ny spennende mat. Men alle vi som handler i Sverige og Danmark vet hva som gjelder og utnytter det.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

KingKongHalvor skrev: søn jan 29, 2023 2:57 pm
ehall skrev: søn jan 29, 2023 2:15 pm
KingKongHalvor skrev: søn jan 29, 2023 1:16 pm Jeg er i hvertfall ganske lei av denne diskusjonen som dukker opp med jevne mellomrom. Nordmenn er angivelig så skuffet over dårlig utvalg, mens de beviselig er fornøyd med et enkelt utvalg. Hvis folk ville ha bedre utvalg ville det vært flere Meny- og Mega-butikker, i stedet kommer det bare fler og fler av billigkjedene.
Hvorfor gidder du å kome innom her bare for å klage på diskusjonen?

Det er ikke beviselig noenting, det er din mening. Min mening er at det er de tre store matvareaktørene med bønda og politikerne (toll osv.) som som gjør at det i Norge er landet i verden med flest små butikker, færrest store butikker og det dårligst utvalget. Vi forbrukere er veldig små i denne sammenheng og blir bare tvunget til å bli med på lasset.
Jeg klager ikke på diskusjonen her inne, dette er en større greie som dukker opp i medier og sosiale medier med jevne mellomrom. Og argumentene er de samme som for 10-15 år siden - at utvalget suger, at alt er så fantastisk i Sverige (som stort sett er grensebutikker og ikke representativt for resten av Sverige). At det er få aktører i markedet som er årsaken osv.

Det introduseres nye produkter et par ganger i året, tror det er så mye som 95% som forsvinner med en gang, fordi nordmenn ikke kjøper dem. Vi er veldig konservative når det kommer til mat- og handlevaner. Det er en viktig årsak til at vi har så dårlig utvalg, samt at nordmenn ikke bruker spesielt mye penger på mat, vi vil ha det billige, mat er mer en nødvendighet enn noe man vil bruke ekstra på.

Jeg syns dette underdrives når diskusjonen blusser opp, da legger man skylden på alle andre for dårlig utvalg, mens man koser seg med Norvegia til 79kr. Det er en sammenheng mellom hva vi handler og hva vi blir tilbudt, der har vi alle et ansvar.
Påstanden, eller myten, at det er så dårlige matbutikker ellers i Sverige er løgner som ikke holder mål. Det vet vi som faktisk har reist rundt i Sverige. Dog, jeg skjønner ikke hvorfor det skal ha noen betydning for om vi reiser over grensen eller ikke.

Er vi som handler over grensen en veldig spesiell gruppe nordmenn? Over grensen på Magnor er nemlig Nordens største dagligvarebutikk så det sier sitt om vi ønsker utvalg. Vi er nok mer «vanlig folk» enn de fleste. Og nye produkter forsvinner fort er det mange grunner til, ikke skyld på de som handler.

Dere som ønsker å hindre oss å handle i Sverige påstår mye, men alle bilene på parkeringsplassene foran grensebutikkene sier at vi går ikke så veldig mye på det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»