Tobakk og snus taxfree?

Svar
fargerik

Tobakk og snus taxfree?

Legg inn av fargerik »

Regjeringen har bestemt at kvota skal senkes, men foreløpig har visst ingen laget spesialpakker med færre tobakkspakker, sigaretter eller snusbokser.
Det kan føre til at tobakksvarer tas ut av hyllene på flyplassene fra 1. januar.
Så vi avhengige bør kanskje kjøpe slikt i utlandet og ta det med i flyet fra nyttår.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kunne ha brydd meg for egen del for 6-7 måneder siden, men siden jeg gikk over til å vape, så feller jeg ingen tårer.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Bryr meg katten. Har prøvd å slutte ganske lenge nå.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Greit nok det, lykke til for alle som slutter.
Det er emballasjen som er tema her, da.
Det er ti bokser i et tårn, fem pakker tobakk i en standardpakning, og 200 sigaretter i standardpakkene.
Problemet for Avinor er at ingen produserer spesialemballasje tilpasset de nye kvotene, og at de vil tape inntekter. De ser nok ikke for seg at de kan begynne å åpne standardpakningene og selge dette enkeltvis.
Selvfølgelig er det ikke noe stort problem for de reisende, som kan kjøpe slikt i utlandet før de hopper på flyet hjem.
I hvertfall sigaretter. Snus er vel bannlyst i store deler av verden...

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Beste og enkleste hadde vært og droppe kvoter på tobakk helt og avgift på all innførsel av dette.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Canucks skrev: ons des 07, 2022 7:31 am Beste og enkleste hadde vært og droppe kvoter på tobakk helt og avgift på all innførsel av dette.
Mulig, det. Men Avinor har salget som inntektskilde, da.
De bruker inntektene til å drifte flyplassene.
For min del kunne i grunnen taxfree nedlegges, og så kunne heller Avinor blitt finansiert over statsbudsjettet.
Tror ikke det ville bety spesielt mye skatteøkning for folk flest.
Siste år var inntekten skarve 39 millioner kroner.
Sist redigert av fargerik den ons des 07, 2022 7:38 am, redigert 1 gang totalt.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Snus har vel vært solgt i 5 pack lenge på taxfree? Bare i Sverige struter med 10 har vært vanlig. Har ikke satt meg inn i de nye reglene faktisk, siden jeg slutta med snus for et par år siden. Husker det var litt kreativ krymping i boksene også en periode. Startet med 50gr i boksene, og var nede i 45gr hvis jeg ikke husker feil.

Someone

Legg inn av Someone »

Canucks skrev: ons des 07, 2022 7:31 am Beste og enkleste hadde vært og droppe kvoter på tobakk helt og avgift på all innførsel av dette.
Utfordringen er at dette delvis finansierer all distriktsflyplassene i Norge. Så da må disse inntektene komme fra andre steder

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: ons des 07, 2022 7:37 am
Canucks skrev: ons des 07, 2022 7:31 am Beste og enkleste hadde vært og droppe kvoter på tobakk helt og avgift på all innførsel av dette.
Utfordringen er at dette delvis finansierer all distriktsflyplassene i Norge. Så da må disse inntektene komme fra andre steder
Ja. Men det er ikke snakk om store summer, da. Før pandemien tjente Avinor nesten en milliard på taxfree, men nå er det altså mye mindre.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Fernandovonarb skrev: ons des 07, 2022 7:36 am Snus har vel vært solgt i 5 pack lenge på taxfree? Bare i Sverige struter med 10 har vært vanlig. Har ikke satt meg inn i de nye reglene faktisk, siden jeg slutta med snus for et par år siden. Husker det var litt kreativ krymping i boksene også en periode. Startet med 50gr i boksene, og var nede i 45gr hvis jeg ikke husker feil.
OK, det visste jeg ikke. Jeg snuser ikke. Takk for faktaopplysning!

Someone

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: ons des 07, 2022 7:40 am
Ja. Men det er ikke snakk om store summer, da. Før pandemien tjente Avinor nesten en milliard på taxfree, men nå er det altså mye mindre.
Nå overdriver de sikkert litt, men Avinor hevder det kan koste dem 270 millioner i året

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

fargerik skrev: ons des 07, 2022 6:38 am Regjeringen har bestemt at kvota skal senkes, men foreløpig har visst ingen laget spesialpakker med færre tobakkspakker, sigaretter eller snusbokser.
Det kan føre til at tobakksvarer tas ut av hyllene på flyplassene fra 1. januar.
Så vi avhengige bør kanskje kjøpe slikt i utlandet og ta det med i flyet fra nyttår.
Jeg var jo av de som mente det var på tide å bytte ut Erna. Jeg må erkjenne at han og de som overtok ikke akkurat har fått det til noe bedre. Jævlig mye tull på regjeringen Støre og dette er bare en av greiene. Regjeringen for folk flest liksom :lol: :lol:

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

fargerik skrev: ons des 07, 2022 7:36 am
Canucks skrev: ons des 07, 2022 7:31 am Beste og enkleste hadde vært og droppe kvoter på tobakk helt og avgift på all innførsel av dette.
Mulig, det. Men Avinor har salget som inntektskilde, da.
De bruker inntektene til å drifte flyplassene.
For min del kunne i grunnen taxfree nedlegges, og så kunne heller Avinor blitt finansiert over statsbudsjettet.
Tror ikke det ville bety spesielt mye skatteøkning for folk flest.
Siste år var inntekten skarve 39 millioner kroner.
Burde være mulig og få disse midlene inn på andre måter med andre prioriteringer.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Canucks skrev: ons des 07, 2022 8:41 am
fargerik skrev: ons des 07, 2022 7:36 am
Canucks skrev: ons des 07, 2022 7:31 am Beste og enkleste hadde vært og droppe kvoter på tobakk helt og avgift på all innførsel av dette.
Mulig, det. Men Avinor har salget som inntektskilde, da.
De bruker inntektene til å drifte flyplassene.
For min del kunne i grunnen taxfree nedlegges, og så kunne heller Avinor blitt finansiert over statsbudsjettet.
Tror ikke det ville bety spesielt mye skatteøkning for folk flest.
Siste år var inntekten skarve 39 millioner kroner.
Burde være mulig og få disse midlene inn på andre måter med andre prioriteringer.
Det er ikke bare flyplasser som tjener penger på taxfree, da. Fergene som går i skytteltrafikk til og fra våre naboland baserer seg også mye på den inntekten.
Ikke vet jeg, det er kanskje mulig å skille mellom Avinor og private selskaper som kjører ferge?
Sist jeg var på tur med Kiel- ferga var det null restriksjoner i taxfree-sjappa i båten, og ikke noen kontroll når vi bar oss skakke på vei i land ;-)
Siste gang jeg kom fra utlandet til Norge med fly måtte jeg vise billetten for å få kjøpe mine 5 pakker tobakk. Det mest hysteriske var at det kun var tillatt å kjøpe 3 stk. pakker sigarettpapir.
Det ryker gjerne med en pakke papir pr. pakke tobakk.......

Someone

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: ons des 07, 2022 7:36 am Siste år var inntekten skarve 39 millioner kroner.
Taxfree intekter totalt for Avinor i et normalår er mer milliard enn million

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: ons des 07, 2022 9:08 am
fargerik skrev: ons des 07, 2022 7:36 am Siste år var inntekten skarve 39 millioner kroner.
Taxfree intekter totalt for Avinor i et normalår er mer milliard enn million
Ja. Før pandemien var inntektene nesten en milliard, og siste år var inntektene redusert mye.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»