Langrennssesongen 2021/22

Svar
Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Re: Langrennssesongen 2021/22

Legg inn av Korgutt »

Denne potensielle konflikten mellom Klæbo og landslagsledelsen kan bli en interessant affære.
https://www.nrk.no/sport/mener-langrenn ... 1.15751532

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Man skal ikke legge all verdens vekt på sesongåpningen i sprengkalde Ruka, men tendensen er veldig tydelig i dameklassen noe som spesielt var synlig i VM i Oberstdorf - nordmenn må ta vare på stunden dvs. så lenge Johaug og Falla er aktive.
I sprint er Norge nå så langt bak at det blir dobbelt svensk selv om de to beste ikke deltok, på distanse har vi Johaug og på en veldig god dag Heidi Weng. Vi har selvsagt Fossesholm, men det skal litt til for at hun blir en dominant. I fristil kan hun nok slå til enkelte ganger, men neppe i klassisk.

Fremtiden ser unektelig ut til å bli veldig svensk om ikke noe radikalt skjer med etterveksten, og det smerter selvsagt. Alle våre beste er passert 30 år, Johaug fortsetter muligens en sesong til, men så er det vel stopp. Så har vi nevnte Falla og Heidi Weng, de har neppe så lang tid igjen de heller..? Østberg er et høyst usikkert kort etter lang tids konkurransestopp. Hun er dessuten over 30 hun også.
Om det ikke blir noen pallplasseringer på Weng-tvillingene denne sesongen, så tror jeg ikke det blir noe av dem. Vi har sett dette lenge, noko må gjerast!

I herreklassen ser det derimot veldig bra ut.
Det er hard kamp om plassene og det gror godt. Men det hjelper jo ikke på situasjonen i dameklassen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Korgutt skrev: tir nov 30, 2021 4:45 pm Denne potensielle konflikten mellom Klæbo og landslagsledelsen kan bli en interessant affære.
Skulle likt å vite om det bare er at han er ærlig på at dette bare er et etisk problem for ham eller om han ser det kan komme i konflikt med egne sponsorer og muligheter til framtidige inntekter.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Neptun skrev: tir nov 30, 2021 11:01 pm Man skal ikke legge all verdens vekt på sesongåpningen i sprengkalde Ruka, men tendensen er veldig tydelig i dameklassen noe som spesielt var synlig i VM i Oberstdorf - nordmenn må ta vare på stunden dvs. så lenge Johaug og Falla er aktive.
I sprint er Norge nå så langt bak at det blir dobbelt svensk selv om de to beste ikke deltok, på distanse har vi Johaug og på en veldig god dag Heidi Weng. Vi har selvsagt Fossesholm, men det skal litt til for at hun blir en dominant. I fristil kan hun nok slå til enkelte ganger, men neppe i klassisk.

Fremtiden ser unektelig ut til å bli veldig svensk om ikke noe radikalt skjer med etterveksten, og det smerter selvsagt. Alle våre beste er passert 30 år, Johaug fortsetter muligens en sesong til, men så er det vel stopp. Så har vi nevnte Falla og Heidi Weng, de har neppe så lang tid igjen de heller..? Østberg er et høyst usikkert kort etter lang tids konkurransestopp. Hun er dessuten over 30 hun også.
Om det ikke blir noen pallplasseringer på Weng-tvillingene denne sesongen, så tror jeg ikke det blir noe av dem. Vi har sett dette lenge, noko må gjerast!

I herreklassen ser det derimot veldig bra ut.
Det er hard kamp om plassene og det gror godt. Men det hjelper jo ikke på situasjonen i dameklassen.
Dette har jo blitt diskutert flere ganger, men det ser ikke ut til at det hjelper. Etterveksten på damesiden har vært begredelig de siste årene. Syns vi har fått veldig lite ut av juniorverdensmestrene våre Hustad, Ous, Mæhlum Johansen og Stavås Skistad. Det hadde sett veldig mye bedre om bare en eller to fra den kvartetten hadde fått ut potensialet sitt. Bare å håpe vi lykkes bedre med Fossesholm og Bergane. Og får frem en sprinter. Er jo noen lovende sprintere fra 00-årgangen og får håpe disse faktisk er interessert i å satse sprint. Den hybridsatsningen der utøverne prøver å bli gode i sprint og distanse samtidig har jeg ikke spesielt stor tro på.

Tror flere fra 90- og 91-årgangene kommer til å satse frem til VM i Trondheim og OL i Milano og Cortina så er ikke kritisk ennå. Vi vil nok fortsatt ha medaljekandidater på distanse i mange år og har god tid til å få opp nye talenter der.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Neptun skrev: tir nov 30, 2021 11:01 pm I sprint er Norge nå så langt bak at det blir dobbelt svensk selv om de to beste ikke deltok
Jonna Sundling og Maja Dahlqvist er vel omtrent like gode. Maja gjorde et fryktelig dårlig valg i semifinalen i VM sist, men har drøssevis av seire i teamsprint sammen med Stina Nilsson, Linn Svahn og sist Jonna Sundling.

Men å si at to av de beste ikke deltok er helt riktig.

lund

Legg inn av lund »

kytec skrev: tir nov 30, 2021 11:15 pm
Korgutt skrev: tir nov 30, 2021 4:45 pm Denne potensielle konflikten mellom Klæbo og landslagsledelsen kan bli en interessant affære.
Skulle likt å vite om det bare er at han er ærlig på at dette bare er et etisk problem for ham eller om han ser det kan komme i konflikt med egne sponsorer og muligheter til framtidige inntekter.
Hvordan skulle det komme i konflikt egentlig? Uno-X er vel hovedsponsoren. Det er vel ikke akkurat konkurrerende markeder.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

At disse samvittighetsgrunnene han oppgir er på en eller annen måte knytt til inntekt eller framtidig inntekt er helt sikkert.

"Verdt å merke seg at Klæbo gikk med sponsormerke fra sin egen sponsor på stedet de andre utøverne hadde Viaplay-logoen. Mulig Klæbo i realiteten bare tenker på egne sponsorer her".

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

kytec skrev: ons des 01, 2021 7:53 pm At disse samvittighetsgrunnene han oppgir er på en eller annen måte knytt til inntekt eller framtidig inntekt er helt sikkert.

"Verdt å merke seg at Klæbo gikk med sponsormerke fra sin egen sponsor på stedet de andre utøverne hadde Viaplay-logoen. Mulig Klæbo i realiteten bare tenker på egne sponsorer her".
Dette er en logo som han hadde gått med på samme sted uavhengig av denne saken.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Chromeback skrev: ons des 01, 2021 7:54 pm
kytec skrev: ons des 01, 2021 7:53 pm At disse samvittighetsgrunnene han oppgir er på en eller annen måte knytt til inntekt eller framtidig inntekt er helt sikkert.

"Verdt å merke seg at Klæbo gikk med sponsormerke fra sin egen sponsor på stedet de andre utøverne hadde Viaplay-logoen. Mulig Klæbo i realiteten bare tenker på egne sponsorer her".
Dette er en logo som han hadde gått med på samme sted uavhengig av denne saken.
Holder på mitt så får vi se hvem som har rett, er det etikk eller mammon?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

tartaglia2 skrev: ons des 01, 2021 8:25 am
Neptun skrev: tir nov 30, 2021 11:01 pm Man skal ikke legge all verdens vekt på sesongåpningen i sprengkalde Ruka, men tendensen er veldig tydelig i dameklassen noe som spesielt var synlig i VM i Oberstdorf - nordmenn må ta vare på stunden dvs. så lenge Johaug og Falla er aktive.
I sprint er Norge nå så langt bak at det blir dobbelt svensk selv om de to beste ikke deltok, på distanse har vi Johaug og på en veldig god dag Heidi Weng. Vi har selvsagt Fossesholm, men det skal litt til for at hun blir en dominant. I fristil kan hun nok slå til enkelte ganger, men neppe i klassisk.

Fremtiden ser unektelig ut til å bli veldig svensk om ikke noe radikalt skjer med etterveksten, og det smerter selvsagt. Alle våre beste er passert 30 år, Johaug fortsetter muligens en sesong til, men så er det vel stopp. Så har vi nevnte Falla og Heidi Weng, de har neppe så lang tid igjen de heller..? Østberg er et høyst usikkert kort etter lang tids konkurransestopp. Hun er dessuten over 30 hun også.
Om det ikke blir noen pallplasseringer på Weng-tvillingene denne sesongen, så tror jeg ikke det blir noe av dem. Vi har sett dette lenge, noko må gjerast!

I herreklassen ser det derimot veldig bra ut.
Det er hard kamp om plassene og det gror godt. Men det hjelper jo ikke på situasjonen i dameklassen.
Dette har jo blitt diskutert flere ganger, men det ser ikke ut til at det hjelper. Etterveksten på damesiden har vært begredelig de siste årene. Syns vi har fått veldig lite ut av juniorverdensmestrene våre Hustad, Ous, Mæhlum Johansen og Stavås Skistad. Det hadde sett veldig mye bedre om bare en eller to fra den kvartetten hadde fått ut potensialet sitt. Bare å håpe vi lykkes bedre med Fossesholm og Bergane. Og får frem en sprinter. Er jo noen lovende sprintere fra 00-årgangen og får håpe disse faktisk er interessert i å satse sprint. Den hybridsatsningen der utøverne prøver å bli gode i sprint og distanse samtidig har jeg ikke spesielt stor tro på.

Tror flere fra 90- og 91-årgangene kommer til å satse frem til VM i Trondheim og OL i Milano og Cortina så er ikke kritisk ennå. Vi vil nok fortsatt ha medaljekandidater på distanse i mange år og har god tid til å få opp nye talenter der.
Jada, men noe må vi diskutere mellom slagene også.
Det er interessant det du nevner at talentene mislykkes og blir borte. Tas de ikke vare på?
Skistad er et godt eksempel. Åpenbart at talentet er der når hun snubler fra en VM finale i sitt første forsøk. Nå er dette snart 3 år siden og hun har ikke fremvist noe særlig i ettertid. Falla går av seg selv, men ingen andre kvinnelige sprintere lykkes med å ta steget. Er oppfølgingen, støtteapparatet og trenerne gode nok, bryr de seg nok om sprint? Noe er det.

Når det gjelder distanse, så hadde det vel ikke skadet kvinnelangrenn om noen andre nasjoner fikk frem enere som faktisk vant noen renn også. En periode i allefall.
Forhåpentligvis får vi ikke noen svenske dominanter (Frida) som vinner omtrent alt. Men faktisk tror jeg ikke det heller, til nå har hun i allefall variert veldig. Jevnheten på et høyt nivå over flere år er det som har vært unikt med både Bjørgen og Johaug, men hun er ung så litt for tidlig å si. Hadde vært fint med en tysk ener også, eller noen fra andre nasjoner. Vi kan vel tåle noen magre år når Johaug legger opp, men ikke for mange.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Neptun skrev: ons des 01, 2021 8:21 pm Jada, men noe må vi diskutere mellom slagene også.
Det er interessant det du nevner at talentene mislykkes og blir borte. Tas de ikke vare på?
Skistad er et godt eksempel. Åpenbart at talentet er der når hun snubler fra en VM finale i sitt første forsøk. Nå er dette snart 3 år siden og hun har ikke fremvist noe særlig i ettertid. Falla går av seg selv, men ingen andre kvinnelige sprintere lykkes med å ta steget. Er oppfølgingen, støtteapparatet og trenerne gode nok, bryr de seg nok om sprint? Noe er det.

Når det gjelder distanse, så hadde det vel ikke skadet kvinnelangrenn om noen andre nasjoner fikk frem enere som faktisk vant noen renn også. En periode i allefall.
Forhåpentligvis får vi ikke noen svenske dominanter (Frida) som vinner omtrent alt. Men faktisk tror jeg ikke det heller, til nå har hun i allefall variert veldig. Jevnheten på et høyt nivå over flere år er det som har vært unikt med både Bjørgen og Johaug, men hun er ung så litt for tidlig å si. Hadde vært fint med en tysk ener også, eller noen fra andre nasjoner. Vi kan vel tåle noen magre år når Johaug legger opp, men ikke for mange.
Jepp, ville blitt lite aktivitet her inne om vi bare skulle diskutert nye saker. Heldigvis har vi fått hjelp av Klæbo og sponsornekten hans.

Det er litt interessant at omtrent det samme som skjedde med Skistad også ser ut til å skje med en annen sprintjuniorverdensmester, Ansgar Evensen. Kan tyde på at man har problemer med å lage et godt opplegg for utpregede sprintere på rekruttlandslaget. Foruten disse to har jeg inntrykk av at veldig mange av sprinttalentene (f.eks. Ous) har prøvd å bli gode i sprint og distanse samtidig. Er vel ingen som har klart det og skulle ønsker trenerne i større grad styrte utøvere mot å bli gode på sprint først og deretter ta steget mot distanse slik som f.eks. Østberg gjorde. Ellers er det ganske tydelig at sprint ikke har spesielt høy status i det norske langrennsmiljøet og da kan man ikke forvente at det blir god rekruttering. På sprintlaget for herrer virker det som om 60% er mer interessert i å forbedre seg på distanse enn på sprint. Foruten Evensen syns jeg også det har vært langt mellom sprinttalentene de siste årene. På Gålå var det f.eks. bare 1 U23-løper i semifinalene.

Enig at det er bra at vi ikke lenger dominerer distanse på samme måte som i årene etter at Kowalczyk la opp. Var vel en periode vi hadde 4 av de 5 beste distanseløperne i verden med Bjørgen, Johaug, Jacobsen, Weng og Østberg. Vi må nok bare innse at de årene var et unntak og ikke noe vi kommer til å oppleve igjen med det første.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

tartaglia2 skrev: ons des 01, 2021 8:55 pm Er vel ingen som har klart det og skulle ønsker trenerne i større grad styrte utøvere mot å bli gode på sprint først og deretter ta steget mot distanse slik som f.eks. Østberg gjorde.
Jeg vet ikke hvor bevisst det var at Østberg ble "styrt mot å bli god sprinter først".
Allerede i 2009 da hun vant NM på skiathlon hadde hun gjort unna WC-debuten i Kuusamo og da var hun bedre på distanse enn i sprintløpet. Ser man på 08/09, 09/10 og 10/11-sesongen (sistnevnte hennes første sesong som senior) så er det lite som tyder på at hun ble styrt mot sprintfokus. I de to siste juniorsesongene gikk hun begge 30kilometerne i Trondheim og Kollen og deltok i like mye WC-renn i distanse som i sprint. Som senior gikk hun også "alt" og selv om hun hevdet seg helt i toppen tidligere i sprint synes jeg ikke hun er ett eksempel på en utøver som først fokuserte på å bli en god sprinter, før hun tok fokuserte på å ta steget opp også i distanserenn.

Jeg tror det er viktig å skille på utøvere, det er en enorm forskjell på utgangspunktet til Østberg (eller Klæbo for den saks skyld) og f.eks. Skistad eller Ansgar Evensen når det kommer til sprint vs distanse. De utøverne som presterte bra på distanserenn som juniorer har lettere for å kombinere sprint og distanse-satsing også som seniorer, mens de som mer eller mindre var rene sprintspesialister allerede som juniorer har små muligheter når det kommer til distansesatsing som senior og bør nok settes i treningsgrupper med tilnærmet fullt sprintfokus.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

george_hincapie skrev: tor des 02, 2021 1:21 pm
tartaglia2 skrev: ons des 01, 2021 8:55 pm Er vel ingen som har klart det og skulle ønsker trenerne i større grad styrte utøvere mot å bli gode på sprint først og deretter ta steget mot distanse slik som f.eks. Østberg gjorde.
Jeg vet ikke hvor bevisst det var at Østberg ble "styrt mot å bli god sprinter først".
Det var sikkert dårlig skrevet av meg. Mente ikke at Østberg ble styrt mot å bli god på sprint først. Tenkte mer på at hun ble en topp WC-løper i sprint før hun ble det på distanse og at trenerne burde styre flere av talentene mot å gå den retningen i stedet for at de skal prøve å bli gode på begge deler samtidig.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

tartaglia2 skrev: tor des 02, 2021 2:26 pm
george_hincapie skrev: tor des 02, 2021 1:21 pm
tartaglia2 skrev: ons des 01, 2021 8:55 pm Er vel ingen som har klart det og skulle ønsker trenerne i større grad styrte utøvere mot å bli gode på sprint først og deretter ta steget mot distanse slik som f.eks. Østberg gjorde.
Jeg vet ikke hvor bevisst det var at Østberg ble "styrt mot å bli god sprinter først".
Det var sikkert dårlig skrevet av meg. Mente ikke at Østberg ble styrt mot å bli god på sprint først. Tenkte mer på at hun ble en topp WC-løper i sprint før hun ble det på distanse og at trenerne burde styre flere av talentene mot å gå den retningen i stedet for at de skal prøve å bli gode på begge deler samtidig.
Ah, da skjønner jeg hva du mente.
Men er det riktig å bruke Østberg som eksempel når hun helt klart prøvde å bli god på begge deler selv om hun først fikk resultatene i sprint?

Det blir litt som at treneren skal komme til utøveren og si: «du skal gjøre som Østberg, bare at du ikke skal gjøre som henne for du skal klart fokusere på sprint»

Man kan kanskje like gjerne si at Falla er ett bedre eksempel på en utøver som mer tydelig først prioriterte sprint og hadde en plan om å deretter satse litt mer distanse. Hun nådde sprinttoppen og hadde noen sesonger med noen få gode distanseresultat, før det ikke ble særlig med distansesatsingen grunnet sykdom og annet.

Jeg er helt på at (mange) unge utøvere nok kan ha en fordel av å ha ett litt smalere fokus, men da må det henge sammen med hvilken type utøver det er.
F.eks. Skistad og Evensen er klare eksempler på at (nærmest) ensidig sprintfokus er veien å gå, mens f.eks. Moseby og Iver Tildheim Andersen er motsatte eksempler som burde ha tydelig distansefokus.
Jeg tror ikke «først sprint, så fokus på distanse» nødvendigvis er veien å gå. For eksempel de to unge, lovende som nå har lagt opp, Marte Mælum Johansen og Martine Lorgen Øvrebust. Ingen av de hadde egenskaper som tilsa at de skulle fokusere på sprint først og utsette distansefokuset til senere. Amalie Ous som også har blitt nevnt er nok mer i kategorien Skistad/Evensen, hun burde fokusert mest på sprint (nå vet ikke jeg helt hvordan hun har trent, så det kan hende hun har fokusert på sprint men bare ikke helt fått det til).

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

george_hincapie skrev: tor des 02, 2021 3:01 pm Ah, da skjønner jeg hva du mente.
Men er det riktig å bruke Østberg som eksempel når hun helt klart prøvde å bli god på begge deler selv om hun først fikk resultatene i sprint?

Det blir litt som at treneren skal komme til utøveren og si: «du skal gjøre som Østberg, bare at du ikke skal gjøre som henne for du skal klart fokusere på sprint»

Man kan kanskje like gjerne si at Falla er ett bedre eksempel på en utøver som mer tydelig først prioriterte sprint og hadde en plan om å deretter satse litt mer distanse. Hun nådde sprinttoppen og hadde noen sesonger med noen få gode distanseresultat, før det ikke ble særlig med distansesatsingen grunnet sykdom og annet.

Jeg er helt på at (mange) unge utøvere nok kan ha en fordel av å ha ett litt smalere fokus, men da må det henge sammen med hvilken type utøver det er.
F.eks. Skistad og Evensen er klare eksempler på at (nærmest) ensidig sprintfokus er veien å gå, mens f.eks. Moseby og Iver Tildheim Andersen er motsatte eksempler som burde ha tydelig distansefokus.
Jeg tror ikke «først sprint, så fokus på distanse» nødvendigvis er veien å gå. For eksempel de to unge, lovende som nå har lagt opp, Marte Mælum Johansen og Martine Lorgen Øvrebust. Ingen av de hadde egenskaper som tilsa at de skulle fokusere på sprint først og utsette distansefokuset til senere. Amalie Ous som også har blitt nevnt er nok mer i kategorien Skistad/Evensen, hun burde fokusert mest på sprint (nå vet ikke jeg helt hvordan hun har trent, så det kan hende hun har fokusert på sprint men bare ikke helt fått det til).
Kan sikkert diskuteres om Østberg var det beste eksempelet å bruke. Jeg brukte henne fordi hun var et supertalent som mestret alt som junior og først etablerte seg som en toppsprinter før hun også ble en toppløper på distanse.

"Sprint først, så distanse" er definitivt ikke noe som bør gjelde for alle. Tenker det først og fremt bør være fokuset for de som satser som allround-løpere, f.eks. Udnes Weng'ene og spesielt nevnte Ous selv om jeg heller ikke vet hvordan hun har trent. Har ikke virket som om hun har hatt noe spesielt sprintfokus i intervjuene jeg har sett med henne. I 00-årgangen er det flere potensielt gode allroundere på jentesiden og håper disse prioriterer å bli gode på sprint først i stedet for å være middels på sprint og middels på distanse de neste 5+ årene.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Voldsomme tall det her men det stemmer vel vil jeg tro? Er Petter S. Skinstad som er kilden.

Vi har et godt voksent damelag, der alle de store profilene er over 30 år. Til sammen har Johaug, Østberg, Weng og Falla 372 pallplasseringer i verdenscupen. Resten av landslaget har to. Bak de aller beste er det litt for tynt. Avstanden er for stor ned til de nest beste i Norge. Vi har massevis av ganske gode skiløpere i Norge, men ingen som ser ut til å følge opp de aller, aller beste slik ståa er nå, sier TV 2s langrennsekspert.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Korgutt skrev: tor des 02, 2021 9:26 pm Voldsomme tall det her men det stemmer vel vil jeg tro? Er Petter S. Skinstad som er kilden.

Vi har et godt voksent damelag, der alle de store profilene er over 30 år. Til sammen har Johaug, Østberg, Weng og Falla 372 pallplasseringer i verdenscupen. Resten av landslaget har to. Bak de aller beste er det litt for tynt. Avstanden er for stor ned til de nest beste i Norge. Vi har massevis av ganske gode skiløpere i Norge, men ingen som ser ut til å følge opp de aller, aller beste slik ståa er nå, sier TV 2s langrennsekspert.
Regner med de to pallplassene tilhører Fossesholm. Nå er det jo noen aktive løpere utenfor landslag som også har pallplasser, men de er ikke yngre enn kvartetten Skinstad nevner.

Ikke helt enig med Bjervig at løsningen er å prioritere yngre løpere i uttak. Noe av problemet i norsk damelangrenn har jo vært at løpere utenfor landslag avslutter satsningen sin for tidlig. Tror heller de bør se på andre tiltak enn noe som i praksis vil gjøre veien til WC enda lengre for "eldre", men fortsatt satsende langrennsløpere. F.eks. kan de slutte med den til tider absurde favoriseringen av landslagsløpere i omtrent alt av WC-uttak.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Iseran2770 skrev: lør nov 27, 2021 3:06 pm
TheBaseline skrev: lør nov 27, 2021 2:31 pm Elendig! Dersom dette fortsetter kan vi få et dårlig vinter-OL. Gjetter på et av våre dårligste vinter-OL noensinne.
Jeg tror at det er en del OL du har glemt bort. I 1980 fikk vi 1 -en gullmedalje.
Skal vi se... vi gjør det elendig i alpint. Sverige fikk en verdensrekord på skøyter i går og nå har Sverige tatt over vår posisjon som nummer 1 både i skiskyting og langrenn. Blir et svært skuffende OL om dette fortsetter. Heldigvis driter jeg i vinter-OL med miniidretter som langrenn og skiskyting. Vi slo Sverige i sommer-OL, som faktisk betyr noe.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

TheBaseline skrev: lør des 04, 2021 9:25 am
Iseran2770 skrev: lør nov 27, 2021 3:06 pm
TheBaseline skrev: lør nov 27, 2021 2:31 pm Elendig! Dersom dette fortsetter kan vi få et dårlig vinter-OL. Gjetter på et av våre dårligste vinter-OL noensinne.
Jeg tror at det er en del OL du har glemt bort. I 1980 fikk vi 1 -en gullmedalje.
Skal vi se... vi gjør det elendig i alpint. Sverige fikk en verdensrekord på skøyter i går og nå har Sverige tatt over vår posisjon som nummer 1 både i skiskyting og langrenn. Blir et svært skuffende OL om dette fortsetter. Heldigvis driter jeg i vinter-OL med miniidretter som langrenn og skiskyting. Vi slo Sverige i sommer-OL, som faktisk betyr noe.
Elendig i alpint? Kilde vant i går.
Sverige tatt over i langrenn? Vi hadde en seier og to pallplasser i går, Sverige hadde en seier og ingen fler på pallen.
Sverige tatt over i skiskyting? Greit nok at Samuelson leder verdenscupen, men det er nordmenn på 2-3-4.plass. Vår femte beste løper er nummer 9, svenskenes nest beste er nummer 19. I dameklassen har Sverige søstrene Øberg på 3. og 10.plass, de har ikke akkurat totaldominert.

Men så sier du jo at du ikke bryr deg. Det synes når det kommer til kvaliteten på dine uttalelser.

Number4

Legg inn av Number4 »

Når det er vinter OL i Italia gjør ikke Norge det så bra. 2 gull i 56 og 2 gull i 06. Vinter OL i Frankrike derimot, det er andre boller for Norge. Spent på hvilken lykke OL i Kina blir for oss.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Når sommer-OL i Beijing 2008 gav oss hele 3 Gull og 9 medaljer- så kan vi vel nærmest både 4- og 5-doble dette om vi i forhold til det får et like godt vinter-OL :mrgreen:

Myhre

Legg inn av Myhre »

Synes Iversen er litt løkrull, så det overasker meg ikke at han har dabbet av.

BioDex

Legg inn av BioDex »

Number4 skrev: lør des 04, 2021 9:38 am Når det er vinter OL i Italia gjør ikke Norge det så bra. 2 gull i 56 og 2 gull i 06. Vinter OL i Frankrike derimot, det er andre boller for Norge. Spent på hvilken lykke OL i Kina blir for oss.
Vinter OL i Asia er som regel bra for Norge; 10 gull i Nagano 98(25 medaljer) og 14 gull i Pjongshang 18(39 medaljer). Har stor tro på et nytt godt OL for Norge, hvis det blir noe av da.

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

BioDex skrev: lør des 04, 2021 4:17 pm
Number4 skrev: lør des 04, 2021 9:38 am Når det er vinter OL i Italia gjør ikke Norge det så bra. 2 gull i 56 og 2 gull i 06. Vinter OL i Frankrike derimot, det er andre boller for Norge. Spent på hvilken lykke OL i Kina blir for oss.
Vinter OL i Asia er som regel bra for Norge; 10 gull i Nagano 98(25 medaljer) og 14 gull i Pjongshang 18(39 medaljer). Har stor tro på et nytt godt OL for Norge, hvis det blir noe av da.
Det kan nog bli några eftersom det finns femtioelva+ grenar i att släpa runt lagg på snö :roll:

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Kan se ut som om Krogh, Helland Larsen og Stavås Skistad får gå i Davos. Ingen av de er per nå påmeldt skandinavisk cup på Beitostølen der påmeldingsfristen går ut ved midnatt. Tønseth, Harsem og Theodorsen er påmeldt og det kan tyde på at de ikke får være med til Davos.

På damesiden ser det ut til at Sverige kommer til å stille et sterkt lag. Både Dyvik, Lindström, Modig og Lundgren er påmeldt. Tenker Dyvik er favoritt til å skaffe seg friplassen til TdS. Litt synd siden det reduserer de norske mulighetene til å få full kvote.

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Rart om ikke Tønseth får gå etter hans gode løp igår, no? Kun 3 nordmenn bedre enn han

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Salihovic91 skrev: søn des 05, 2021 11:10 pm Rart om ikke Tønseth får gå etter hans gode løp igår, no? Kun 3 nordmenn bedre enn han
Tja, var også 3 nordmenn rett bak han og Golberg og Klæbo var heller ikke langt bak Tønseth. De to har også fordelen av å være aktuelle for flere OL-distanser og tror Nossum ønsker å se hvordan de kan gjøre det i høyden. Hadde det vært et vanlig VC-uttak tror jeg Tønseth hadde hatt bedre sjanser om å gå, men når det er det eneste distanserennet i høyden før det første OL-uttaket er det naturlig om man prioriterer potensielle OL-utøvere.

Moseby er forøvrig også påmeldt SC på Beitostølen.

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Jajo. Det er godt poeng! Men om eksempelvis Iversen er med da begynner jeg å lure. Klæbo kan vel omtrent velge de distansene han vil gå i OL. Går nok ikke 15km skate men ellers så er det hans valg om han vil gå distansene

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Salihovic91 skrev: søn des 05, 2021 11:35 pm Jajo. Det er godt poeng! Men om eksempelvis Iversen er med da begynner jeg å lure. Klæbo kan vel omtrent velge de distansene han vil gå i OL. Går nok ikke 15km skate men ellers så er det hans valg om han vil gå distansene
15 km er vel klassisk?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Salihovic91 skrev: søn des 05, 2021 11:35 pm Jajo. Det er godt poeng! Men om eksempelvis Iversen er med da begynner jeg å lure. Klæbo kan vel omtrent velge de distansene han vil gå i OL. Går nok ikke 15km skate men ellers så er det hans valg om han vil gå distansene
Om Iversen er med er nok det pga jevnt gode prestasjoner over lang tid og fordi han er/var aktuell for samtlige distanser i OL. Ufortjent basert på denne helgen, men ikke om man ser på prestasjoner over tid. Han var tross alt eneste herreløper med to pallplasser på Beitostølen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»