Hoppsesongen 2021/2022

Svar
Chromeback

Re: Hoppsesongen 2021/2022

Legg inn av Chromeback »

tartaglia2 skrev: ons okt 20, 2021 10:08 am
Farmer skrev: ons okt 20, 2021 9:22 am
tartaglia2 skrev: tir okt 19, 2021 11:46 pm Syns ingen av de involverte kom særlig godt ut av den VG-saken og stiller meg tvilende om det er lurt om noen av dem fortsetter i rollene sine. Røste og Haug bør helt klart gå, usikker på IBB og tror hopp er best tjent med noen andre i Bråthens rolle om de ønsker et bedre forhold til resten av NSF.
Hvorfor skal hopp være tjent med noen som godtar at skiforbundet fortsetter å la hopp være med og finansiere andre grener? Det er vel ingen som ville stått opp for grenen si, spesielt kvinnesiden, som Clas Brede Bråten har gjort.
Nå skrev jeg bare at Bråthen ikke bør fortsette i rollen sin om hopp ønsker et bedre forhold til resten av NSF, ikke at han må byttes ut med noen som lar de andre grenene stikke av med alle pengene til hopp. Vil tro det går an å få en person som står opp for hopp uten at denne personen kommer på kant med generalsekretær, president, økonomisjef, kommunikasjonssjef eller skjeller ut hele styret ved flere anledninger. Når Bråthen har vært hoppsjef i 17 år og forholdet til resten av NSF etter sigende bare har blitt dårligere og dårligere er jeg skeptisk til om det er lurt å ha Bråthen som øverste sjef om forbedring av forholdet er en prioritet. Og når hovedtrener klager på dårlig støtte fra NSF sentralt og andre hoppansatte klager over dårlig samarbeidsklima mener jeg dette er noe som bør tas tak i.
Hvor og når er det nevnt at andre hoppansatte klager over dårlig samarbeidsklima?

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Andy skrev: ons okt 20, 2021 10:06 am Saken hvor hopp har fått tak 500.000kr i ekstra sponsing for å få kvinnetreneren tilbake fra permittering under pandemien fremstår absurd. Hvordan kan Bretten Berg nekte treneren å komme tilbake i jobb når hopp på egenhånd har klart å få tak i midler øremerket for nettopp dette? Var vel i forbindelse med denne saken at Bråthen skal ha kalt Bretten Berg for "dum", men under de gitte omstendighetene kan man ikke si at det er rart at det ble litt krass ordbruk.
I den sammenhengen er ikke "dum" å regne som krass ordbruk. Det er altfor snilt, nærmest som et ufortjent kompliment.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

tartaglia2 skrev: ons okt 20, 2021 10:08 am om forbedring av forholdet er en prioritet
Prioriteten bør være sportslige prestasjoner.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Chromeback skrev: ons okt 20, 2021 10:17 am Hvor og når er det nevnt at andre hoppansatte klager over dårlig samarbeidsklima?
Den VG-artikkelen som ble linket til i går har mye om dette. Det fremstår i stor grad som om konflikten egentlig er mellom hopp og skiforbundet, og at Bråthen egentlig bare er en spydspiss, eller meningsbærer oppover.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

slankebrusmannen skrev: ons okt 20, 2021 10:22 am
Andy skrev: ons okt 20, 2021 10:06 am Saken hvor hopp har fått tak 500.000kr i ekstra sponsing for å få kvinnetreneren tilbake fra permittering under pandemien fremstår absurd. Hvordan kan Bretten Berg nekte treneren å komme tilbake i jobb når hopp på egenhånd har klart å få tak i midler øremerket for nettopp dette? Var vel i forbindelse med denne saken at Bråthen skal ha kalt Bretten Berg for "dum", men under de gitte omstendighetene kan man ikke si at det er rart at det ble litt krass ordbruk.
I den sammenhengen er ikke "dum" å regne som krass ordbruk. Det er altfor snilt, nærmest som et ufortjent kompliment.
Er ikke dette en smule usaklig slankebrusmannrn?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

slankebrusmannen skrev: ons okt 20, 2021 10:26 am
Chromeback skrev: ons okt 20, 2021 10:17 am Hvor og når er det nevnt at andre hoppansatte klager over dårlig samarbeidsklima?
Den VG-artikkelen som ble linket til i går har mye om dette. Det fremstår i stor grad som om konflikten egentlig er mellom hopp og skiforbundet, og at Bråthen egentlig bare er en spydspiss, eller meningsbærer oppover.
Da er det bare jeg som leste setningen feil og mistolket, i så fall. Greit å få oppklart!

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Chromeback skrev: ons okt 20, 2021 10:17 am Hvor og når er det nevnt at andre hoppansatte klager over dårlig samarbeidsklima?
Det kommer blant annet frem i gårsdagens VG-sak: https://www.vg.no/sport/hopp/i/V9jXO6/h ... -paa-kulen. Spesielt under overskriftene "Varselet" og "Nytteløst".

I tillegg har jo Stöckl klaget over manglende støtte fra forbundet i forbindelse med Graneruds positive coronatest.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

tartaglia2 skrev: ons okt 20, 2021 10:32 am
Chromeback skrev: ons okt 20, 2021 10:17 am Hvor og når er det nevnt at andre hoppansatte klager over dårlig samarbeidsklima?
Det kommer blant annet frem i gårsdagens VG-sak: https://www.vg.no/sport/hopp/i/V9jXO6/h ... -paa-kulen. Spesielt under overskriftene "Varselet" og "Nytteløst".

I tillegg har jo Stöckl klaget over manglende støtte fra forbundet i forbindelse med Graneruds positive coronatest.
Yes, det var bare jeg som misforstod setningen! :D

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

slankebrusmannen skrev: ons okt 20, 2021 10:24 am
tartaglia2 skrev: ons okt 20, 2021 10:08 am om forbedring av forholdet er en prioritet
Prioriteten bør være sportslige prestasjoner.
Tenker det går an å ha flere prioriteter og er redd dårlig samarbeidsklima til slutt vil gå ut over de sportslige prestasjonene om det ikke gjøres noe for å ta tak i de. Viktig at folk trives på jobb ellers finner de dyktige seg fort et annet sted å jobbe. Og uten dyktige ansatte (spesielt trenere) blir det vanskelig å få gode resultater.

Andy

Legg inn av Andy »

slankebrusmannen skrev: ons okt 20, 2021 10:22 am
Andy skrev: ons okt 20, 2021 10:06 am Saken hvor hopp har fått tak 500.000kr i ekstra sponsing for å få kvinnetreneren tilbake fra permittering under pandemien fremstår absurd. Hvordan kan Bretten Berg nekte treneren å komme tilbake i jobb når hopp på egenhånd har klart å få tak i midler øremerket for nettopp dette? Var vel i forbindelse med denne saken at Bråthen skal ha kalt Bretten Berg for "dum", men under de gitte omstendighetene kan man ikke si at det er rart at det ble litt krass ordbruk.
I den sammenhengen er ikke "dum" å regne som krass ordbruk. Det er altfor snilt, nærmest som et ufortjent kompliment.
Ja, egentlig imponerende at det ikke ble brukt værre karakteristikker. "Svindler" eller "snylter" hadde kanskje vært mer passende. Bretten Berg velger her å snylte på statlige midler fordi hun ikke tør å sende noen tilbake i jobb så lenge andre fortsatt holdes permittert. Det er svakt lederskap. Man kan jo stille seg spørsmål om lovligheten av å holde folk permittert på statens regning når man har finansiering til å sende dem i arbeid og det finnes nok av arbeidsoppgaver for den ansatte.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Spørsmålet er jo hva Berg har sagt ifbm Jermund Lunder og gaven fra Lundin.

For generalsekretær Bretten Berg har fått pålegg fra skistyret om å ikke oppheve permitteringer uten grundig dokumentasjon på at det finnes økonomi til dette.

Hun vil ikke uten videre la en ekstern sponsor styre denne avgjørelsen.


Det er en viss forskjell på kvalitetssikring før Lunder returnerer eller at Berg helst har lyst til å bruke en gave på 500 000 til noe helt annet.
Hvis det er sistnevnte, så er det vel lite annet enn forståelig at det reageres.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Korgutt skrev: ons okt 20, 2021 10:27 am I den sammenhengen er ikke "dum" å regne som krass ordbruk. Det er altfor snilt, nærmest som et ufortjent kompliment.
Er ikke dette en smule usaklig slankebrusmannrn?
[/quote]

Nei, det skal være usedvanlig tomt mellom ørene før man takker nei til finansiering for å få permitterte tilbake i jobb, i alle fall på den måten det fremstilles i VG.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Harduetforslag skrev: ons okt 20, 2021 11:03 am Det er en viss forskjell på kvalitetssikring før Lunder returnerer eller at Berg helst har lyst til å bruke en gave på 500 000 til noe helt annet.
Hvis det er sistnevnte, så er det vel lite annet enn forståelig at det reageres.
Når hun skyver skistyret foran seg, vitner det egentlig bare om motvilje.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

slankebrusmannen skrev: ons okt 20, 2021 11:11 am
Harduetforslag skrev: ons okt 20, 2021 11:03 am Det er en viss forskjell på kvalitetssikring før Lunder returnerer eller at Berg helst har lyst til å bruke en gave på 500 000 til noe helt annet.
Hvis det er sistnevnte, så er det vel lite annet enn forståelig at det reageres.
Når hun skyver skistyret foran seg, vitner det egentlig bare om motvilje.
Det er særdeles lett å tolke det i den retningen, ja.

Ladre

Legg inn av Ladre »

Harduetforslag skrev: ons okt 20, 2021 11:11 am
slankebrusmannen skrev: ons okt 20, 2021 11:11 am
Harduetforslag skrev: ons okt 20, 2021 11:03 am Det er en viss forskjell på kvalitetssikring før Lunder returnerer eller at Berg helst har lyst til å bruke en gave på 500 000 til noe helt annet.
Hvis det er sistnevnte, så er det vel lite annet enn forståelig at det reageres.
Når hun skyver skistyret foran seg, vitner det egentlig bare om motvilje.
Det er særdeles lett å tolke det i den retningen, ja.
Tenker vel at å takke ja til denne sponsorstøtten for å ta en person tilbake i arbeid bør ligge godt innenfor beslutningsmyndigheten til en Generalsekretær. Så ja; det er vel helt naturlig å tolke denne vegringen som motvilje.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Da får saken en ny vending, blir interessant å følge utviklingen nå.

https://www.vg.no/sport/hopp/i/lV9219/o ... rt-skiting

Broren

Legg inn av Broren »

Chromeback skrev: ons okt 20, 2021 4:25 pm Da får saken en ny vending, blir interessant å følge utviklingen nå.

https://www.vg.no/sport/hopp/i/lV9219/o ... rt-skiting
Buskerud skikrets vil innkalle til ekstraordinært skiting. Og det er bare å håpe at Akershus krets også melder seg på.

For Bretten Berg, Røste og Graff vil det nok, ut ifra alt vi har fått vite spesielt i de siste dagene, dreie seg om ekstraordinær skiting i eget reir.

Jeg har aldri i hele mitt liv sett makan til bedriten og helt-på-trynet konflikthåndtering. Røste ser ut til å forvandla seg til et umælende fe som føyer seg i ett og alt som IBB måtte få/ha av innfall. Og Espen Graff , som er "kommunikasjonssjef" må virkelig ha misforstått hva ordet kommunikasjon betyr. Jeg har sett muslinger som har kommunisert langt bedre enn Graff. IBB, ER og FG bør pakke snippesken, og snike seg ut i all stillhet.

I 17 år har Bråthen vært sportssjef, og det har vært ro og godt miljø fram til 2018. Det har vært i alt 6 personalsaker av ymse karakter siden 2018.
Ingvild Bretten Berg, dama med hovedfag i organisasjon og ledelse, ble altså ansatt i 2018.

Somebody please do the math.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Broren skrev: ons okt 20, 2021 9:21 pm Jeg har sett muslinger som har kommunisert langt bedre enn Graff.
Kom på denne visen her nå når muslinger dras inn i tråden :lol:



Farmer

Legg inn av Farmer »

tartaglia2 skrev: ons okt 20, 2021 10:08 am
Farmer skrev: ons okt 20, 2021 9:22 am
tartaglia2 skrev: tir okt 19, 2021 11:46 pm Syns ingen av de involverte kom særlig godt ut av den VG-saken og stiller meg tvilende om det er lurt om noen av dem fortsetter i rollene sine. Røste og Haug bør helt klart gå, usikker på IBB og tror hopp er best tjent med noen andre i Bråthens rolle om de ønsker et bedre forhold til resten av NSF.
Hvorfor skal hopp være tjent med noen som godtar at skiforbundet fortsetter å la hopp være med og finansiere andre grener? Det er vel ingen som ville stått opp for grenen si, spesielt kvinnesiden, som Clas Brede Bråten har gjort.
Nå skrev jeg bare at Bråthen ikke bør fortsette i rollen sin om hopp ønsker et bedre forhold til resten av NSF, ikke at han må byttes ut med noen som lar de andre grenene stikke av med alle pengene til hopp. Vil tro det går an å få en person som står opp for hopp uten at denne personen kommer på kant med generalsekretær, president, økonomisjef, kommunikasjonssjef eller skjeller ut hele styret ved flere anledninger. Når Bråthen har vært hoppsjef i 17 år og forholdet til resten av NSF etter sigende bare har blitt dårligere og dårligere er jeg skeptisk til om det er lurt å ha Bråthen som øverste sjef om forbedring av forholdet er en prioritet. Og når hovedtrener klager på dårlig støtte fra NSF sentralt og andre hoppansatte klager over dårlig samarbeidsklima mener jeg dette er noe som bør tas tak i.
Ja. Men jeg er uenig i og løse dette, ved og skifte ut Bråten. Tydelig møter Bråten og hopp mye kvist hos både skistyret og generalsekretæren.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Frem og tilbake er visst like langt? Eller var det dobbelt så langt? Nå har ihvertfall Akershus bestemt seg for å droppe mistillitsforslaget. De vil heller komme med en løsning på konflikten.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/sport ... 6VoRNNLBQM

Andy

Legg inn av Andy »

Korgutt skrev: ons okt 20, 2021 10:58 pm Frem og tilbake er visst like langt? Eller var det dobbelt så langt? Nå har ihvertfall Akershus bestemt seg for å droppe mistillitsforslaget. De vil heller komme med en løsning på konflikten.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/sport ... 6VoRNNLBQM
Merkelig at det går an å ha tillitt til styre og stell i skiforbundet nå. Om ikke løsningen de har kommet frem til består i at Bretten Berg og Røste trekker seg frivillig, da.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Andy skrev: ons okt 20, 2021 11:16 pm
Korgutt skrev: ons okt 20, 2021 10:58 pm Frem og tilbake er visst like langt? Eller var det dobbelt så langt? Nå har ihvertfall Akershus bestemt seg for å droppe mistillitsforslaget. De vil heller komme med en løsning på konflikten.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/sport ... 6VoRNNLBQM
Merkelig at det går an å ha tillitt til styre og stell i skiforbundet nå. Om ikke løsningen de har kommet frem til består i at Bretten Berg og Røste trekker seg frivillig, da.
Jeg skal se hva forslaget innebærer før jeg tar stilling til helomvendingen fra Akershus Skikrets. Inntil da får jeg si at jeg er avventende.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Korgutt skrev: ons okt 20, 2021 10:58 pm Frem og tilbake er visst like langt? Eller var det dobbelt så langt? Nå har ihvertfall Akershus bestemt seg for å droppe mistillitsforslaget. De vil heller komme med en løsning på konflikten.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/sport ... 6VoRNNLBQM
Nå må jeg innrømme at jeg er veldig spent på hva slags løsning disse har kommet opp med som er såpass genial at verken Skiforbundet eller CBB har kommet på dette tidligere.

Kjenner at jeg er veldig avventende her, men må innrømme at jeg har null tro på at disse sitter med en løsning som begge parter er enige i.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Chromeback skrev: ons okt 20, 2021 11:29 pm
Korgutt skrev: ons okt 20, 2021 10:58 pm Frem og tilbake er visst like langt? Eller var det dobbelt så langt? Nå har ihvertfall Akershus bestemt seg for å droppe mistillitsforslaget. De vil heller komme med en løsning på konflikten.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/sport ... 6VoRNNLBQM
Nå må jeg innrømme at jeg er veldig spent på hva slags løsning disse har kommet opp med som er såpass genial at verken Skiforbundet eller CBB har kommet på dette tidligere.

Kjenner at jeg er veldig avventende her, men må innrømme at jeg har null tro på at disse sitter med en løsning som begge parter er enige i.
Kan opplyse deg om at debatten er heftig på facebookgruppen. Der spekuleres det vilt i hva kretsen har fått fra Forbundet i kompensasjon. Både styreplasser og penger har blitt antydet.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Korgutt skrev: ons okt 20, 2021 11:34 pm
Chromeback skrev: ons okt 20, 2021 11:29 pm
Korgutt skrev: ons okt 20, 2021 10:58 pm Frem og tilbake er visst like langt? Eller var det dobbelt så langt? Nå har ihvertfall Akershus bestemt seg for å droppe mistillitsforslaget. De vil heller komme med en løsning på konflikten.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/sport ... 6VoRNNLBQM
Nå må jeg innrømme at jeg er veldig spent på hva slags løsning disse har kommet opp med som er såpass genial at verken Skiforbundet eller CBB har kommet på dette tidligere.

Kjenner at jeg er veldig avventende her, men må innrømme at jeg har null tro på at disse sitter med en løsning som begge parter er enige i.
Kan opplyse deg om at debatten er heftig på facebookgruppen. Der spekuleres det vilt i hva kretsen har fått fra Forbundet i kompensasjon. Både styreplasser og penger har blitt antydet.
Nå måtte jeg inn å kikke :D

Jeg orker ikke å spekulere i teorier som kan være sanne og usanne akkurat nå, men jeg er enig med dem som synes at det er en spesiell 180 grader man har valgt her. Særlig når man allerede har vært ute å meldt i media.

Tviler ikke på at det er noen som har fått kalde føtter, og klarer å tryne like greit som skiforbundet rent PR-messing med denne vinglingen.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Korgutt skrev: ons okt 20, 2021 11:34 pm Kan opplyse deg om at debatten er heftig på facebookgruppen. Der spekuleres det vilt i hva kretsen har fått fra Forbundet i kompensasjon. Både styreplasser og penger har blitt antydet.
Skulle likt å vite hvordan de tror forbundet kan dele ut styreplasser som kompensasjon. Tviler på de som antyder det har peiling på hva de snakker om. Styret velges av skitinget og nåværende styre eller administrasjonen har ingen mulighet til å dele ut styreplasser.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

tartaglia2 skrev: tor okt 21, 2021 8:31 am
Korgutt skrev: ons okt 20, 2021 11:34 pm Kan opplyse deg om at debatten er heftig på facebookgruppen. Der spekuleres det vilt i hva kretsen har fått fra Forbundet i kompensasjon. Både styreplasser og penger har blitt antydet.
Skulle likt å vite hvordan de tror forbundet kan dele ut styreplasser som kompensasjon. Tviler på de som antyder det har peiling på hva de snakker om. Styret velges av skitinget og nåværende styre eller administrasjonen har ingen mulighet til å dele ut styreplasser.
Det meldes fra Tv2 at det går mot løsning i løpet av dagen. Etter at Buskerud har annonsert mistillit har det plutselig blitt forhandlingsvilje.
https://www.tv2.no/sport/14303914/?mode ... pp=sporten

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Korgutt skrev: tor okt 21, 2021 9:31 am
tartaglia2 skrev: tor okt 21, 2021 8:31 am
Korgutt skrev: ons okt 20, 2021 11:34 pm Kan opplyse deg om at debatten er heftig på facebookgruppen. Der spekuleres det vilt i hva kretsen har fått fra Forbundet i kompensasjon. Både styreplasser og penger har blitt antydet.
Skulle likt å vite hvordan de tror forbundet kan dele ut styreplasser som kompensasjon. Tviler på de som antyder det har peiling på hva de snakker om. Styret velges av skitinget og nåværende styre eller administrasjonen har ingen mulighet til å dele ut styreplasser.
Det meldes fra Tv2 at det går mot løsning i løpet av dagen. Etter at Buskerud har annonsert mistillit har det plutselig blitt forhandlingsvilje.
https://www.tv2.no/sport/14303914/?mode ... pp=sporten
Merkverdig hvor samarbeidsvillige de er når det plutselig står om deres egne stillinger, til tross for at de gikk inn med «oss eller han» i saken mot CBB.

Mistillitsforslaget burde stå selv om saken burde løses, dette styret har satt en såpass dyp ripe i skiforbundet sitt renommé. Sponsorer har jo allerede skygget banen, bare det burde være nok til at toppledelsen må ta sakene sine og gå.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Korgutt skrev: tor okt 21, 2021 9:31 am Det meldes fra Tv2 at det går mot løsning i løpet av dagen. Etter at Buskerud har annonsert mistillit har det plutselig blitt forhandlingsvilje.
https://www.tv2.no/sport/14303914/?mode ... pp=sporten
I tillegg til mistillitsforslaget vil jeg tro at det hjalp at de fikk snakket sammen i 3,5 timer i drøftelsesmøtet forrige uke.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

tartaglia2 skrev: tor okt 21, 2021 10:06 am
Korgutt skrev: tor okt 21, 2021 9:31 am Det meldes fra Tv2 at det går mot løsning i løpet av dagen. Etter at Buskerud har annonsert mistillit har det plutselig blitt forhandlingsvilje.
https://www.tv2.no/sport/14303914/?mode ... pp=sporten
I tillegg til mistillitsforslaget vil jeg tro at det hjalp at de fikk snakket sammen i 3,5 timer i drøftelsesmøtet forrige uke.
Når man har lest svarene fra advokaten til skiforbundet etter det møtet, frem til nå, så virker det ikke som om at det møtet var avgjørende.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»